Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: InlineFour - 26.10.2011, 17:24:25
-
Joo.. Olis ensimmäinen kunnollisempi auto ehkä harkinnassa ostaa,
ainahan sitä ylöspäin on kiva mennä.
Vähän on jäännyt ehkä negatiivisen puoleinen kuva tästä facelift 960/ V/ S90-
etu- ja taka-akselistoista. Nehän on hirveitä pusla- ja tukitankoh*lvettejä.
Onko ne miten kestäviä, ja kuinka kalliita osia ne alustan osat sitten on uusia?
Ja mitenkäs saatavuus, muutenkuin tiskiltä tiskihintaan.
Voi kertoa muutenkin kokemuksia tuollaisesta autosta.
Harkinnassa on 960, S90 tai 940 classic. Ehkä jopa vikoja 850:siä.
-
Hyvä alusta ajaa, edestä menee koiranluita mut ne ei maksa kuin 20€ kappale ja tarvikkeena löytyy osaa, etupään tuenta samantyylinen kuin 850.
-
Hyvä alusta ajaa, edestä menee koiranluita mut ne ei maksa kuin 20€ kappale ja tarvikkeena löytyy osaa, etupään tuenta samantyylinen kuin 850.
Mitenkäs sitten takapää? Onko ne puslat pitkäikäsiä siellä?
Vähän jänskättää silleen, kun toinen tuttu kellä on, joutu vaihtaan melkolailla kaikki puslat
etupäähän, ja toisella meni se poikittainen lehtijousi jotenkin ihmeellisesti poikki sieltä
takaata. Eikä kummatkaan ihan halvalla päässy.
-
Mitenkäs sitten takapää? Onko ne puslat pitkäikäsiä siellä?
Vähän jänskättää silleen, kun toinen tuttu kellä on, joutu vaihtaan melkolailla kaikki puslat
etupäähän, ja toisella meni se poikittainen lehtijousi jotenkin ihmeellisesti poikki sieltä
takaata. Eikä kummatkaan ihan halvalla päässy.
300 000km ja takapäähän ei ole nähtävästi vaihdettu puslia milloinkaan. Etupäässähän ei ole puslia kuin kaksi puolellaan, eivät ole kalliita ja helpot vaihtaa.
-
Takapään tuenta on yllättävän pitkäikäinen. Nivomat iskarithan (jos on) taitaa olla se ensimmäinen vaihdettava takana. Ja lehtijousien poikkeaminen on erittäin harvinaista. Ja mikäli menisi poikki, on 960 jo niin vanha auto että käytettyjä jousia löytää.
-
300 000km ja takapäähän ei ole nähtävästi vaihdettu puslia milloinkaan. Etupäässähän ei ole puslia kuin kaksi puolellaan, eivät ole kalliita ja helpot vaihtaa.
Jaahas, tuo onkin mielenkiintoista kuulla. Mitäköhän sinne eteen sitten
todellisuudessa on mennyt. Hmm..
No, takaisin asiaan. Kuulostaa ihan hyvältä, että tuon puolesta voisi
ehkä uskaltaa, kuulee positiivistakin siitä, kun eipä nuo 2 negatiivistakaan paljoa ole.
Onkos näissä sitten jotain tyyppivikoja, siis 960/ S90?
Tonnin pomppaa muuten hintakin vikat 960- S90 vaikka olisi samat varusteetkin.
-
Etupää on yksinkertainen kuin mikä, eikä osatkaan ole kalliita. Takana sitten on senkin edestä tavaraa ja puslaa mut mitäs sitte.
Harvoin ne yhtäkkiä kaikki sieltä lasahtaa paskaksi.
Sitäpaitsi onhan vanhemmissa isoissa bemareissakin yms. laadukkaissa vehkeissä myös kaikenlaista tukivartta ja puslaa reilusti. Turha näitä on mihinkään karvalakki tojotaan alkaa vertailemaan. :)
Nuo nivomatit on vaihtokunnossa useammastakin vehkeestä, maksavat tarvikkeena jotain 600e/pari.
Sinistä marmoritiskiä olen vältellyt itse viimeiseen asti. Alustaosaa, syyläriä, laakeria yms. nippeliä on löytynyt normi varaosaliikkeistä hyvästi ja ihan normaaliin hintaan joten ei ole ollut mitään tarvetta pulittaa samoista osista satasia enemmän. Volvon omat kolmikärkitulpat on hyvät näissä, mutta kyl Boschin nelikärkisetkin käy.
Eipä näissä mitään ihmeempiä. Tekniikka on jämäkkää ja suht helppo korjailla kaikinpuolin.
-
Etupää on yksinkertainen kuin mikä, eikä osatkaan ole kalliita. Takana sitten on senkin edestä tavaraa ja puslaa mut mitäs sitte.
Harvoin ne yhtäkkiä kaikki sieltä lasahtaa paskaksi.
Sitäpaitsi onhan vanhemmissa isoissa bemareissakin yms. laadukkaissa vehkeissä myös kaikenlaista tukivartta ja puslaa reilusti. Turha näitä on mihinkään karvalakki tojotaan alkaa vertailemaan. :)
Nuo nivomatit on vaihtokunnossa useammastakin vehkeestä, maksavat tarvikkeena jotain 600e/pari.
Sinistä marmoritiskiä olen vältellyt itse viimeiseen asti. Alustaosaa, syyläriä, laakeria yms. nippeliä on löytynyt normi varaosaliikkeistä hyvästi ja ihan normaaliin hintaan joten ei ole ollut mitään tarvetta pulittaa samoista osista satasia enemmän. Volvon omat kolmikärkitulpat on hyvät näissä, mutta kyl Boschin nelikärkisetkin käy.
Eipä näissä mitään ihmeempiä. Tekniikka on jämäkkää ja suht helppo korjailla kaikinpuolin.
mitähän nuo kolmikärkiset mahtaa maksaa ja onko ne huomattavasti paremmat? itse laitoin normi boschit ja toimii ainakin vielä ihan hyvin.
-
Etupään puslat helppo vaihtaa ja maksoivat 3v sitten murhaavat 80e volvolta, melkein itku tuli kun sillä olis saanu puol tankillista bensaa. :D
Taaempi etupusla lähtee irti ihan vasaralla kopauttamalla ja etummaiseen tarvii prässin. Osaava vaihtaa kaikki alle tunnissa ilman nosturia, että senverta hankala. :)
200tkm oli etupään kohdalla mittarissa, vapaaehtoisesti vaihdoin kun katsoin että vuodet (10v) täynnä.
Takapäässä on puslia sitten, mutta ihan fiksu rakenne tu on. Omasta oli 120tkm kohdalla vaihdettu kaikki, kohta 300tkm mittarissa ja mitään en ole itse vaihtanut kun nivomatit.
Ei näitä kannata itkeä, tuurista se on enemmän kiinni ja tottakai kumiosat ei ikinä ole ikuisia, eli käytöstä ja auton iästä riippuu. 50tkm ajetusta 13v vanhastakin voi hapertumisen takia joutua vaihtamaan.
Enemmän itkettää jos ostanut 40k€ käytetyn auton ja siitä sattuisi porsimaan 25k€ moottori ja 10k€ vaihdeloota heti "takuun" päätyttyä. Nimimerkillä nähty on! ;D
-
Jos jotain heikkoja kohtia haetaan, niin suorasyttypuolia olen joutunut muutaman vaihtamaan, Ilmamäärämittarin sekä syylärin. Eka ilmastoinnin komperssori laukesi 150tkm:n kohdalla, joskin syy siihen oli viallinen paineanturi, joka ei pysäyttänyt kompressoria ajallaan ja se kuumeni liikaa. Nyt mittarissa 212 000km.
Herkästi tulee ajettua ylinopeutta, kun auto on hiljainen ja moottori vääntävä. Meno on kuin raiteilla, ei tien pinnan virheet haittaa.
-
mitähän nuo kolmikärkiset mahtaa maksaa ja onko ne huomattavasti paremmat? itse laitoin normi boschit ja toimii ainakin vielä ihan hyvin.
48e/6kpl näkyi olevan vuosi sitten Wetterillä.
Eiköhän nuo kaikki aikansa toimi mutta itse olen edellisen ja tän vehkeen perusteella alkanut luottamaan noihin Volvon omiin tulppiin.
Aikaisempi 460 ranskan viritelmä oli tarkka tulpista ja tässäkin 960:ssä oli Boschit alkuun mutta alkoi nykimään alakierroksilla huomattavasti ennen vaihtoväliä. Toki sattumallakin voi olla osansa.
Todellakin, ei ne uudetkaan autot viattomia ole ja tuppaa maksamaan varaosatkin sitä enemmän mitä uudempi kampe kyseessä.
Näissä muinaismuistoissa saa vielä rahalleen vastinetta ja kepittää ajettavuudessa ja mukavuudessa monia uudempiakin ja monikertaisesti kalliimpia kikottimia. Ja ovat vielä auton näköisiä eikä mitään futuristisia alienimoduuleja. :)
-
Vähän palatakseni asiaan, tarjontaa kartoitettuani
päätin joko hankkia 900-srj classicin tai s90. Classicit on kyllä niin hinnoissaan
että s90 on tällä hetkellä se nr.1 vaihtoehto.
Ja kiitoksia paljon kokemuksista alustan suhteen, kyllä ntuon puolesta
uskaltaa tuollasen näemmä hankkia.
Nyt kysyisinkin kulutuksesta. Auton kulutuksen oon kyllä jo monesta paikkaa lukenu,
ja kuullukkin kyllä.
Kiinnostaakin paljon tuollainen kutoskone kuluttaa kärryn kanssa, esim. asuntovaunu.
Luulisi että noin isolla koneella ei kulutus enään hirveästi nouse?
Vanhemmilla ennen ollut 945 classic manuaalilla kun kulutti sellaiset 16ltr/ 100km,
voisikohan s90:llä kuvitella kulutuksen olevan samaa?
Kärryn veto kuitenkin on prosentuaalisesti aika iso osa ajetuista kokonaiskilometreistä,
ja näkyy kyllä polttoainekustannuksissa.
-
Matka-ajossa 9-12 riippuen naapurin mummon potkukelkan kunnosta. Kaupungissa 14.
-
Matka-ajossa 9-12 riippuen naapurin mummon potkukelkan kunnosta. Kaupungissa 14.
Luetaan loppuun, en kysy pelkän auton kulutusta ;)
-
Totnoin..... vähä oftopic, mutta itellä kans välillä kuumottaa tommonen V 90 hankinta. Kun noita nyt on vilkuillu matkan varrella, niin ne näyttää useammin olevan tolla 132 kw:n koneella. Onko tota 150 kw:n konetta ympättykään muihin kun S 90 Royaleihin, kun niissä niitä näyttää olevan.
-
Vähän palatakseni asiaan, tarjontaa kartoitettuani
päätin joko hankkia 900-srj classicin tai s90. Classicit on kyllä niin hinnoissaan
että s90 on tällä hetkellä se nr.1 vaihtoehto.
Ja kiitoksia paljon kokemuksista alustan suhteen, kyllä ntuon puolesta
uskaltaa tuollasen näemmä hankkia.
Nyt kysyisinkin kulutuksesta. Auton kulutuksen oon kyllä jo monesta paikkaa lukenu,
ja kuullukkin kyllä.
Kiinnostaakin paljon tuollainen kutoskone kuluttaa kärryn kanssa, esim. asuntovaunu.
Luulisi että noin isolla koneella ei kulutus enään hirveästi nouse?
Vanhemmilla ennen ollut 945 classic manuaalilla kun kulutti sellaiset 16ltr/ 100km,
voisikohan s90:llä kuvitella kulutuksen olevan samaa?
Kärryn veto kuitenkin on prosentuaalisesti aika iso osa ajetuista kokonaiskilometreistä,
ja näkyy kyllä polttoainekustannuksissa.
Täytyy olla jotain vikaa autossa, tai oudosti ajettu. Omakaan 945 ja vielä AW71L ei vienyt lähellekkään tommosia lukemia asuntovaunu perässä.
-
Täytyy olla jotain vikaa autossa, tai oudosti ajettu. Omakaan 945 ja vielä AW71L ei vienyt lähellekkään tommosia lukemia asuntovaunu perässä.
No meillä oli sillon just vetopainoihin menevä, ja kulutukset
etelä-euroopan kesälomareissuilta, siellä on vähän erilailla mäkeä kun täällä.