Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: TVolvo - 13.02.2020, 19:20:52

Otsikko: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: TVolvo - 13.02.2020, 19:20:52
Eli ahiona Volvo 960 johon laitettu T6 B6284T moottori ja siihen täytyisi vaihtaa kampiakselin tiiviste.
Tuli jo purettua aiemmin osia pois tieltä ja projekti jäi siihen kohtaan, että jakohihna ilmeisesti pitäisi purkaa pois.
(https://i.ibb.co/xMQVWxZ/2.jpg) (https://ibb.co/xMQVWxZ)
(https://i.ibb.co/mBts63L/0.jpg) (https://ibb.co/mBts63L)
Jakopään purkamisesta tai kasaamisesta ei ole aikasemmin kokemusta, joten kyselisin siihen neuvoja.
Entä tuo kampiakselin tiivisteen vaihto, täytyykö uusi tiiviste laittaa jollain työkalulla paikalleen että menee tiukasti kiinni?

Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: Lankku - 13.02.2020, 22:29:11
Hihna pois, ulosvetimellä kampiakselin hammaspyörä pois ja sen jälkeen tiivisteen vaihto ihan normaaliin tapaan.
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: TunturiPappa - 13.02.2020, 22:59:04
Jakopää kannattaa pyöritellä merkkeihinsä, ennen hihnan löysäämistä. Hihnan saan löysälle kun avaat kiristimen.

Stefa lähtee helposti kun siitä peltirungosta kiertä ruuvin läpi ja vetää pihdeillä ulos, ruuveja voi laittaa kaksikin. Ruuvi saa olla aika soukka, ettet vahingoita stefan pesää tai kampiakselin kaulaa.
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: v0lv0245 - 14.02.2020, 06:49:04
Tuossa näkyy stefa.

(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2017/1149%20%C3%B6ljypumppu%20paikallaan.JPG?img=medium)
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 14.02.2020, 10:28:51
Jakopää kannattaa pyöritellä merkkeihinsä, ennen hihnan löysäämistä. Hihnan saan löysälle kun avaat kiristimen.

Stefa lähtee helposti kun siitä peltirungosta kiertä ruuvin läpi ja vetää pihdeillä ulos, ruuveja voi laittaa kaksikin. Ruuvi saa olla aika soukka, ettet vahingoita stefan pesää tai kampiakselin kaulaa.
Ja "peltirungolla" tarkoitetaan nyt sen akselitiivisteen - tuttavallisemmin "stefa" - runkoa, joka näkyy V0lv0245 -nimimerkin laittamassa kuvassa mustana.

Eli tuo musta rengas kampiakselin ympärillä ennen tuota alumiinista päätylaippaa (akselin ja laipan välissä).

Se vedetään ulos, uusi asennetaan rasvattuna paikoilleen varovasti, ettei stefan sisähuuli käänny ympäri/vaurioidu ja ettei ulkokehään tule naarmuja. Stefan "kuppipuoli" (tällä puolen jousi) laitetaan sisäänpäin, eli samoinpäin kuin vanhakin stefa.

Jos autojen ropaaminen ja moottorin vaativampien huoltokohteiden tekeminen (jakopään purku/asennus) momenttiarvoineen ei ole tuttu asia millääntavalla, niin jättäisin työn jollekkin kokeneemmalle. Tekemällä toki oppii, mutta jakopään kanssa täytyy aina pitää mielessä vahingon seuraukset. Tässä tapauksessa (jako pieleen tai vuotamaan jäänyt stefa ja täten pehmennyt/katkeava hihna) tarkoittaisi kansiremonttia ventiileiden vaihtoineen eikä se ole ikinä halpaa.
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: TVolvo - 14.02.2020, 20:25:44
Kiitos paljon vastauksista!
Tuossa jakohihnassa ja nokkapyörissä näyttäisi olevan valkoisella tussilla tehdyt merkit, jotka menee kohdilleen.
Saako nokkapyöriä jollain työkalulla lukittua, että ei pääsisi liikkumaan kun ottaa jakohihnan irti?
Entä kun tuon kampiakselin hammaspyörän ottaa irti, kannattaako se merkitä että tulee samalla tavalla kiinni kuin olikin?
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: Lankku - 14.02.2020, 21:03:07
Nokat eivät pyöri itsekseen, ei tarvitse lukita. Kampiakselin hammaspyörä on boorilla kampiakselissa ja käy vain yhteen asentoon.
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: Huikkoster - 14.02.2020, 21:03:57
Nokka-akselit eivät lähde kääntymään itsestään 6 sylinterisessä. Eli ei tarvitse lukitella.

Ja tuossa kuvassa näkyy yksi hammas mitä ei ole jyrsitty auki eli on tuplasti isompi. Se hoitaa kohdistuksen.
 
Tuossa näkyy stefa.

(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2017/1149%20%C3%B6ljypumppu%20paikallaan.JPG?img=medium)

Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: v0lv0245 - 15.02.2020, 09:09:58
Tuossa näkyy kohdistukset.

(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2017/1240%20kasausta.JPG?img=medium)
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: TVolvo - 05.03.2020, 18:23:47
Nyt pitäisi laittaa moottori takaisin nippuu ja mietin tuota jakohihnan kiristintä. Jakohihna ja muut osat pitäisi olla melko uusia, mutta mietin tuota kiristintä. Täytyykö vaihtaa aina kun irroittaa jakohihnan?
Entä tuo kiristin, missä kohdassa se "piikki" pitää olla kun laittaa kiinni, että tulee oikeaan kireyteen?
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: Lankku - 05.03.2020, 18:52:12
Kiristin on kunnossa ja käytettävissä uudelleen jollei se ole hikoillut öljyä. Sitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi joka kerran ja normaalisti kestää pidempään kuin auto. Itelle ei ole tullut vastaan yhtään patruunamallin kiristimen takia hajonnutta jakopäätä.

Asennusta varten rauhallisesti ruuvipenkissä kasaan ja popniitti tai muu sopiva läpi rungossa ja tapissa olevista rei'istä. Sen jälkeen hihna paikalleen ja kiristin perään. Lukitustappi pois kiristimestä, pyörittää koneen ympäri käsin uudelleen merkkeihin ja sen jälkeen kireys on oikea.
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: TVolvo - 06.03.2020, 13:16:41
Kiitos paljon vastauksesta. Löytyykö nuo pulttien momentit vielä jostain, niin saa oikeaan kireyteen kaikki pultit.
Esim. kiristäjä ja kampiakselin hihnapyörä?
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: TunturiPappa - 07.03.2020, 21:13:12
Hammashihnan kiristin 25 Nm

Hammashihnan kiristinpyörä 40 Nm

Hammashihnan välipyörä 25 Nm

Kampiakselin kiilahihnapyörä 25Nm + 30 astetta

Kampiakselin pään mutteri 180 Nm
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: TVolvo - 08.03.2020, 15:56:43
Kiitoksia vastauksesta.
Jakopää ja muut laitettu nippuun ja testin jälkeen vuotaa edelleen jostain.
Eli nyt kampiakselin stefa on ehjä varmasti, ja tiivistetty tuo nuolella merkitty koppakin uudestaan.

(https://i.ibb.co/2yFNvv9/IMG-20200308-145603.jpg) (https://ibb.co/2yFNvv9)

(https://i.ibb.co/T1yPT11/IMG-20200308-145558.jpg) (https://ibb.co/T1yPT11)

(https://i.ibb.co/6NqmP7C/IMG-20200308-145552.jpg) (https://ibb.co/6NqmP7C)

Mistähän tuo vuoto voisi tulla, kun näyttää vähän että tulisi öljypohjan yläpuolelta. Voi toki paineen takia roiskua muuallekin. Vähän alkaa mystiseksi mennä..  >:(
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: Joni- - 09.03.2020, 09:33:29
Öljypumpun o-rengas vois olla hyvä seuraava veikkaus.
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: TVolvo - 12.03.2020, 19:46:30
Öljypumpun o-rengas vois olla hyvä seuraava veikkaus.
Missä sijaitsee tuo öljypumpun o-rengas? Tai siis mitä pitää purkaa että saa näkyville?
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: Lankku - 12.03.2020, 20:00:02
Öljypumppu on lohkossa kampiakselin etupäässä, etustefa on kiinni pumpussa. Samanlainen purkuhomma kuin etustefaa vaihtaessa, sen lisäksi neljä Torx-pulttia pois ja pumppu nousee kampeamalla. Avausta varten kannattaa ostaa O-rengas ja pumpun alle tuleva tiivistepaperi. Koneen iästä riippuen papereita on kahta eri mallia. Taitaa muuttua samalla kun öljyruiskut vaihtuvat lohkon kyljestä luukkujen alta koneen sisälle.
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: TVolvo - 26.03.2020, 16:21:28
Öljypumppu on lohkossa kampiakselin etupäässä, etustefa on kiinni pumpussa. Samanlainen purkuhomma kuin etustefaa vaihtaessa, sen lisäksi neljä Torx-pulttia pois ja pumppu nousee kampeamalla. Avausta varten kannattaa ostaa O-rengas ja pumpun alle tuleva tiivistepaperi. Koneen iästä riippuen papereita on kahta eri mallia. Taitaa muuttua samalla kun öljyruiskut vaihtuvat lohkon kyljestä luukkujen alta koneen sisälle.
Jees selvä homma, täytyy purkaa uudestaan romut pois ja vaihtaa o-rengas ja tiivistepaperi. Löytyykö noita osia jostain nettikaupoista? Viimeksi kun kävin Volvolta tilailee osia, meni niissä yli kaksi viikkoa.
Saiskohan jostain nopeammin?
Otsikko: Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
Kirjoitti: miro678 - 07.04.2020, 17:14:54
Jees selvä homma, täytyy purkaa uudestaan romut pois ja vaihtaa o-rengas ja tiivistepaperi. Löytyykö noita osia jostain nettikaupoista? Viimeksi kun kävin Volvolta tilailee osia, meni niissä yli kaksi viikkoa.
Saiskohan jostain nopeammin?

Skruvatilta muistaakseni itte tuli tilailtua joku aika sitten alapään sarja jossa tuli o-rengas, tiivistepaperi sekä muita mahdollisesti tähän tapaukseen hyödyllisiä tiivisteitä.