Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: lassii - 26.10.2011, 20:46:17
-
Innostuin katteleen noita pätkiä juutuupista ja ihmettelin et kuinka toi näyttää paljon vauhdikkaammalta ku nykyinen rallimeno vaikka WRC autoilla. Jostain luin et kummiskin nykyautoilla olis vedetty nopeemmin pätkiä esim jyväskylässä kun aikoinaan B-ryhmäläisillä.
Tosin ei taida olla kauheen vertailukelposia tuloksia enään. On kyllä näyttävää menoo kumminkin :)
http://www.youtube.com/watch?v=CPPKRcFivcY&feature=relmfu
-
Yleensä kun tuo vauhdikkaan näköinen meno ei ole niin nopeeta kuin oikeesti semmonen mistä kello tykkää ja yks kans on että vetäviä pyöriä oli vähemmän, Audi oli ainoo neliveto. Mut paljon paljon hurjempaa se meno oli noilla vehkeillä
-
Nykyvehkeissä kaarrenopeudet on paljon kovempia kuin b-ryhmäläisissä. Suoralla kiihdyttäessä saattaisi Lancia Delta S4 jättää Citroen DS3:n tai jopa C4 WRC:n mutta mutkassa tullaan ohi ulkokautta ::).
-
Innostuin katteleen noita pätkiä juutuupista ja ihmettelin et kuinka toi näyttää paljon vauhdikkaammalta ku nykyinen rallimeno vaikka WRC autoilla. Jostain luin et kummiskin nykyautoilla olis vedetty nopeemmin pätkiä esim jyväskylässä kun aikoinaan B-ryhmäläisillä.
Tosin ei taida olla kauheen vertailukelposia tuloksia enään. On kyllä näyttävää menoo kumminkin :)
http://www.youtube.com/watch?v=CPPKRcFivcY&feature=relmfu
2.16min. kohdalla näkyy kyltti KASA 5 eli kyseessä Myhinpää ja tie 5300. Ajettaisiinpa sillä tiellä vielä niin olisi kiva verrata aikoja ja kuskin uskallusta.
-
Niin joo. Myös vetoalue ja vääntö on ihan eri luokkaa kuin b-ryhmäläisissä. Niin paljon piikittää nuo isot turbokoneet sitä tehoa että eihän siitä tule mitään. Mutkassa ajettava talla tiskissä ja vasemman jalan jarrulla mennä ::)
-
Tätä juuri hain, eli alustat on kehittyny niin paljon että pystyy ajaan kaarteen huomattavasti nopeemmin. Ja auton hallinta on myös varmaa nykyään paljon parempaa. B-ryhmän kuskit on ajanu reikä päässä ylitehosilla autoilla ja toivonu parasta ;D
-
Yleensä kun tuo vauhdikkaan näköinen meno ei ole niin nopeeta kuin oikeesti semmonen mistä kello tykkää ja yks kans on että vetäviä pyöriä oli vähemmän, Audi oli ainoo neliveto. Mut paljon paljon hurjempaa se meno oli noilla vehkeillä
kyllä pököttiki oli nelari
-
ja yks kans on että vetäviä pyöriä oli vähemmän, Audi oli ainoo neliveto.
Ei se kyllä aivan noinkaan ollut, melkein kaikki oli nelivetoja lukuun ottamatta Renu 5, Lancia Stratosta, myöhemmin 037 ja muutamaa muuta ei niin menestynyttä autoa. Eikä se Audi ollut niin ylivoimainen kuin kaikki muistelee ja "tietää". ::)
Kannattaa katella jo ihan pelkästään autojen takia ainaki nämä videot.
http://www.youtube.com/watch?v=GRvUUQnfYNI&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=GRvUUQnfYNI&feature=related)
http://www.youtube.com/watch?v=pfsRtRlxOws&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=pfsRtRlxOws&feature=related)
-
Meillä olis porukoilla noita vanhoja rallipätkiä.....vuosilta 1984-1995 useempi VHS-kasetillinen....ja jos vanhat rallicrossipätkät lasketaan mukaan nii varmaan lähestytään pariakymmentä kasettia.
Tarvis varmaan joskus ottaa niskasta kii itteensä, ja hommata vehkeet millä siirtää ne digiaikaan. Noi vanhat rallicrossipätkät on kans aika mielenkiintosta katsottavaa. Jokke Kallio -special 900turbo Saab, vanhat B-ryhmäläiset ralliautot hiukan kiristettynä, mm. Martin Schanken Ford RS200 'kaikki-tai-ei-mitään' -tyylisellä ahtimella ja ajotyylillä.
Alamäen omavalmiste neliveto-porschessa muistaakseni oli n. 930hv parhaimmillaan...ja painoa varmaan semmonen 1000kg.
Oli niissä vehkeissä hiukan noi tehopainosuhteet kohdillaan. Toki siellä mielenkiintosia 240-turbojakin oli, ja sitten noita Zakspeed pajan tekemiä nelivetosia MK3-escortteja....
-
Joo voi tämän päivän WRC olla parempi ajaa , ei vaan näytä miltään , ei ääntä , eikä voimaa ELK
90-luvun alun A-ryhmäläisetkin oli näyttävämpiä :'(
-
Olis aika pop kattella noita vanhoja pätkii joskus ajan kanssa.
-
Joo voi tämän päivän WRC olla parempi ajaa , ei vaan näytä miltään , ei ääntä , eikä voimaa ELK
90-luvun alun A-ryhmäläisetkin oli näyttävämpiä :'(
Totta....voi kun sais B-ryhmäläisten näyttävyyden. Tosin toi muuton 1600-kuutioisiin auttoi jo vähän :)
-
B-ryhmän 205 peugeotin tarinan olen ymmärtänyt näin:
Ensimmäinen versio oli mörköahtimella varustettu ja teho oli ylhäällä, alhaalla täysin kuollut. Hävisi ekassa kisassa jopa citroen visalle kun meni useita sekunteja ennenkuin sai koneen heräämään. Sitten Renaultin F1 tiimistä insinöörit vähän jelppas turbotekniikan kanssa ja saatiin herääminen paljon paremmaksi.
Näin olen kuullut. Faktaa vai Fiktiota? ???
-
B-ryhmän 205 peugeotin tarinan olen ymmärtänyt näin:
Ensimmäinen versio oli mörköahtimella varustettu ja teho oli ylhäällä, alhaalla täysin kuollut. Hävisi ekassa kisassa jopa citroen visalle kun meni useita sekunteja ennenkuin sai koneen heräämään. Sitten Renaultin F1 tiimistä insinöörit vähän jelppas turbotekniikan kanssa ja saatiin herääminen paljon paremmaksi.
Näin olen kuullut. Faktaa vai Fiktiota? ???
Varmaan osin faktaa....en kyllä itse usko, että noin "raakiletta" kilpa-autoa olis päästetty kisaan saakka....mutta kyllä noissa varmasti melko kapea käyttöalue on ollut. Tosin varmasti laajempi kun 70-luvun lopun 'korkeelta-ja-kovaa' -vaparimyllyissä S*
-
Täällähän kaikki on varsinaisia ralliexperttejä... ;D Tuon ajan vehkeet oli hitaampia lähinnä sen ajan rengastuksen takia, ei noissa alustageometrisesti mitään kovin ihmeellisen perustavia virheitä ole. Tehoa oli rengastukseen nähden ja siihen nähden, että ajettiin soralla, yksinkertaisesti niin paljon että autoista tuli suhteellisen hankalia ajettavia. Mutta koska suoranopeudet olivat se mikä tuon ajan nopeillä pätkillä merkitsi, piti sitä tehoa olla. Tuon ajan pätkät oli aivan erilaisia kun nykyään, silloin ajettiin oikeasti kovaa ja keskinopeudet kasvoi todella suuriksi. Ei voi verrata nykyisiin hitaisiin pätkiin, missä keskinopeudet ovat paljon matalampia.
Tuossa yksi "modernisoitu" S4 esim. ajamassa mikroautoradalla http://www.youtube.com/watch?v=_iApE9CHHcs Taittuu se mutkaankin kun laitetaan säädöt ja renkaat siihen käyttöön sopivaksi.
Audi oli ensimmäinen neliveto, ei ainoa. Kaikki voittaja-autot lopussa olivat nelivetoja, 205T16, S4 jne...
Harmi kun tuo todellisten evoluutioautojen luokka, eli S-ryhmä ei koskaan nähnyt päivänvaloa. Siellä olisi autot saaneet olla täysin tuotantomalleihin perustumattomia ja insinööreillä oli käytännössä vapaat kädet.
Lancialla, Audilla ja Fordilla olisi autotkin jo tuonne olleet valmiina, Lancialla itseasiassa kaksikin kappaletta. ECV ja ECV2. ECV:ssä oli mm. vanteetkin hiilikuitua ja autossa oli kaksi pakosarjaa kummallakin puolella konetta, niissä ahtimet ja imusarja keskellä pystyssä. Ns. tri-flux moottori.
(http://avs.spot-mate.com/images/triflux/Triflux.jpg)
http://www.ecv1.com/e-home.htm
http://www.youtube.com/watch?v=omZ511tiUSk&feature=related
-
Täällähän kaikki on varsinaisia ralliexperttejä... ;D Tuon ajan vehkeet oli hitaampia lähinnä sen ajan rengastuksen takia, ei noissa alustageometrisesti mitään kovin ihmeellisen perustavia virheitä ole. Tehoa oli rengastukseen nähden ja siihen nähden, että ajettiin soralla, yksinkertaisesti niin paljon että autoista tuli suhteellisen hankalia ajettavia. Mutta koska suoranopeudet olivat se mikä tuon ajan nopeillä pätkillä merkitsi, piti sitä tehoa olla. Tuon ajan pätkät oli aivan erilaisia kun nykyään, silloin ajettiin oikeasti kovaa ja keskinopeudet kasvoi todella suuriksi. Ei voi verrata nykyisiin hitaisiin pätkiin, missä keskinopeudet ovat paljon matalampia.
Tuossa yksi "modernisoitu" S4 esim. ajamassa mikroautoradalla http://www.youtube.com/watch?v=_iApE9CHHcs Taittuu se mutkaankin kun laitetaan säädöt ja renkaat siihen käyttöön sopivaksi.
Audi oli ensimmäinen neliveto, ei ainoa. Kaikki voittaja-autot lopussa olivat nelivetoja, 205T16, S4 jne...
Harmi kun tuo todellisten evoluutioautojen luokka, eli S-ryhmä ei koskaan nähnyt päivänvaloa. Siellä olisi autot saaneet olla täysin tuotantomalleihin perustumattomia ja insinööreillä oli käytännössä vapaat kädet.
Lancialla, Audilla ja Fordilla olisi autotkin jo tuonne olleet valmiina, Lancialla itseasiassa kaksikin kappaletta. ECV ja ECV2. ECV:ssä oli mm. vanteetkin hiilikuitua ja autossa oli kaksi pakosarjaa kummallakin puolella konetta, niissä ahtimet ja imusarja keskellä pystyssä. Ns. tri-flux moottori.
(http://avs.spot-mate.com/images/triflux/Triflux.jpg)
http://www.ecv1.com/e-home.htm
http://www.youtube.com/watch?v=omZ511tiUSk&feature=related
Sen muistan jostain lukeneeni, että Audin insinöörit kertoivat B-ryhmän lopettamisen jälkeen, että seuraavalla kaudella heillä olisi ollut n.1000hv käytössä.
Tuo Lancian mylly näyttää kyl melko katu-uskottavalta S*
-
Kyä mää trifluxin ja experimental composite vehiclen tiiän 8)
-
S-ryhmä olisi saattanut olla tehorajoitettu 300 hevosvoiman tienoolle, kuten nykyinen WRC:kin. Mutta tuosta on hankala sanoa, kun koko luokkaa ei koskaan edes tullut. Koneissa kyllä oli potentiaalia, tuo Lancian kone kehitti ~600 hevosvoimaa standardikuosissa. Ja se oli vasta lähtökohta. ;)
Tässä on Audin kohtalaisen vähän puhutusta keskimoottorisesta S-ryhmän autosta juttua.
http://www.motorworld.net/forum/showthread.php?t=51012
-
Mites noi Pikes Peak-autot....mahtoko ne perustua noihin B-ryhmäläisiin vai johonkin protoihin?
esim. Ari Vatanen ja Peugeot 405T16 (http://www.youtube.com/watch?v=mYrBQ5kBwGs&feature=related)
-
Audilla ja 205:lla on ainakin b-ryhmäläisistä ajettu Pikes Peakissa. 405 on jo uudempaa tuotantoa.
http://www.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug
http://www.youtube.com/watch?v=EKKfzR7dX-c
http://www.youtube.com/watch?v=-fHjdst3plU
http://www.youtube.com/watch?v=yQM5_wAU9dk
Hill Climb kisoihin ja Rallycrossiinhan tuo b-ryhmän kalusto pääasiassa siirtyi B-ryhmän kieltämisen jälkeen.
-
Onhan sitä kehitystä tapahtunut joka osa-alueella: renkaat, alusta, vaihteistot, jarrut ym. Ei enää kuski polje kytkintä ja kepillä valitse sopivaa vaihdetta neljästä tai viidestä vaihtoehdosta. Pätkät on nykyään paljon hitaampia ja lyhyempiä, eikä ajeta yöllä tai kahta vuorokautta putkeen parin tunnin huoltotauolla.
Vatanen totesi jossain haastattelussa, että onneksi ne B-ryhmäläiset kiellettiin kun ne olisi ollut jo aivan hulluja vehkeitä. Uudessa Arin testaamassa Pösön kehitysversiossa tehoa yli 700 hv ja painoa 900 kg, ei enää ollut kuskin järki pysynyt vauhdissa mukana kun oli saanut alustan kuntoon. Audihan ei ollut ylivoimainen, aloitti vain nelivetoisten aikakauden, kuskien mukaan kärsi raskaasta keulasta ja oli vaikea ajaa.
-
Jos kevyt off-topic sallitaan.
Tämä ei nyt B-ryhmäläisiin varsinaisesti liity, mutta tuohon aikaan oli kyllä kaikki moottoriurheiluluokat aika hurjissa teholuvuissa. Ennen kuin Dakarissa alettiin rajoittamaan huippunopeudet raskaalle kalustolle alle 200km/h, mentiin siellä rekoilla yli kahta sataa. :pomo:
Tässä esim. kohdassa 2:40 eteenpäin Jan De Rooy ohittaa DAFfillaan kokonaiskilpailua johtavan Vatasen 405T16 pösön komean voimasavun saattelemana. ;D Loistava pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=AdvWNkg26AU&feature=related
Tuo DAF ei ihan perinteinen rekka ollut sekään.. Nimeltään Daf Turbo Twin, autot X1 ja X2. Täysputkirunko, kaksi kappaletta 11.6l turbodieseleitä, yksi kummallakin akselilla, ensimmäisissä malleissa 600 hevosvoimaa kummastakin koneesta, eli yhteensä 1200 hevosvoimaa ja viimeisissä kehitysversioissa tehot käytännössä tuplattiin.
Tämäkin päättyi kyllä sitten samaan kuin b-ryhmä, eli yksi ajettiin täysvauhdista romuksi ja ihmisiä kuoli.. Tuon jälkeen tuli nuo nopeusrajoitukset voimaan Dakarissa.
-
Vatanen totesi jossain haastattelussa, että onneksi ne B-ryhmäläiset kiellettiin kun ne olisi ollut jo aivan hulluja vehkeitä. Uudessa Arin testaamassa Pösön kehitysversiossa tehoa yli 700 hv ja painoa 900 kg, ei enää ollut kuskin järki pysynyt vauhdissa mukana kun oli saanut alustan kuntoon.
Muistan kans kuulleeni vastaavantyyppisen haastattelun. Joku siinä totesi vaan, että vaiston varassa mennään. Mutkasta kun tullaan ulos ja painetaan kaasu pohjaan niin PAM, taas ollaan seuraavassa mutkassa sekunneissa. Sama toistuu, kunnes pätkä on ajettu...ei pysy järki mukana.
Audihan ei ollut ylivoimainen, aloitti vain nelivetoisten aikakauden, kuskien mukaan kärsi raskaasta keulasta ja oli vaikea ajaa.
Audi tosiaan usein muistetaan ylivoimaisena, mutta näinhän ei ollut. Liekö syy sitten se, että se oli ensimmäinen nelikko....vaiko muista erottuva vitoskoneen ääni? S*
-
Tässä esim. kohdassa 2:40 eteenpäin Jan De Rooy ohittaa DAFfillaan kokonaiskilpailua johtavan Vatasen 405T16 pösön komean voimasavun saattelemana. ;D Loistava pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=AdvWNkg26AU&feature=related
Tuo DAF ei ihan perinteinen rekka ollut sekään.. Nimeltään Daf Turbo Twin, autot X1 ja X2. Täysputkirunko, kaksi kappaletta 11.6l turbodieseleitä, yksi kummallakin akselilla, ensimmäisissä malleissa 600 hevosvoimaa kummastakin koneesta, eli yhteensä 1200 hevosvoimaa ja viimeisissä kehitysversioissa tehot käytännössä tuplattiin.
Irstas peli....vaatii kenties kans vähän kylmää päätä ajaa tuollasella aavikolla reilut parisataa lasissa.
Tässä lisää ko. pelistä.
http://www.youtube.com/watch?v=fjpaFjLer8A&feature=related
-
Juu täytyy jo olla kohtalaisen kylmät hermot, koska tuossa vehkeessä on jo massaa ja kokoa sen verran.
Tuossa kyseiset autot vuonna 2010, ovat vielä täysin toimintakuntoisia. 8) Alun nostalgiaosuuden jälkeen alkaa uusi materiaali: http://www.youtube.com/watch?v=o_BhX4kDsFI
-
Jos kevyt off-topic sallitaan.
Tämä ei nyt B-ryhmäläisiin varsinaisesti liity, mutta tuohon aikaan oli kyllä kaikki moottoriurheiluluokat aika hurjissa teholuvuissa.
Niinhän ne oli, formuloissa oli turbokoneet ja heposia tuhannen paikkeilla.
-
Ne formuloitten koneet oli vissii aika kipeitä ku eikös ne ollu rakennettu siten et ei ollu mitään lohkoo ja kantta vaan yhtä räkää koko kone. Jos ahtoja on joku 4bar ja tilavutta se 1.5L nii aika kovia myllyjä on ollu. Tää on ihan kuulopuhetta eikä faktaa.
Mut jos näin on nii on siinä asentajilla ollu hieno tehä remonttia koneeseen ;D
-
Ei se kyllä aivan noinkaan ollut, melkein kaikki oli nelivetoja lukuun ottamatta Renu 5, Lancia Stratosta, myöhemmin 037 ja muutamaa muuta ei niin menestynyttä autoa. Eikä se Audi ollut niin ylivoimainen kuin kaikki muistelee ja "tietää". ::)
Oliko toi stratos b-ryhmäläinen vai group 4? :( Musta upein yhdistelmä koko rallihistoriassa on Alen ja 037, ja jos kisa pitää nimetä niin jyväskylä -85 (http://www.youtube.com/watch?v=ZfePwhPe9j8). Maximum attack indeed!
Muistaakseni Henri Toivonen ajoi formularadalla suoritetuissa asfalttitesteissä delta s4:llä kierrosajan, joka saman vuoden f1-aika-ajoissa olisi riittänyt kuudenteen lähtöpaikkaan? ???
-
Ne formuloitten koneet oli vissii aika kipeitä ku eikös ne ollu rakennettu siten et ei ollu mitään lohkoo ja kantta vaan yhtä räkää koko kone. Jos ahtoja on joku 4bar ja tilavutta se 1.5L nii aika kovia myllyjä on ollu. Tää on ihan kuulopuhetta eikä faktaa.
Mut jos näin on nii on siinä asentajilla ollu hieno tehä remonttia koneeseen ;D
Oli niissä kyllä kannet ja lohko, Bemarin 1,5l turbonelari perustui ihan tuotantolohkoon jopa.
Tuolla on fotoja ja speksejä myös noista turbokauden moottoreista. http://www.gurneyflap.com/engine.html
BMW:n koneen kohdalla voidaan puhua jo turbopiikistä, tehot pomppasi 450hp->800hp n. 1000 kierroksen sisällä.
Muokkasin hieman otsikkoa, ei liene haittaa alkuperäistä topicin tekijää jos tänne kokoaa juttua muidenkin luokkien laitteista?
-
Muistaakseni Henri Toivonen ajoi formularadalla suoritetuissa asfalttitesteissä delta s4:llä kierrosajan, joka saman vuoden f1-aika-ajoissa olisi riittänyt kuudenteen lähtöpaikkaan? ???
Muistelen suunnilleen samanlaista....kyllä kulkee :sundaydriver:
ja Toivosessa oli kyl kuskinvikaa aikalailla :)
-
Vatanen totesi jossain haastattelussa, että onneksi ne B-ryhmäläiset kiellettiin kun ne olisi ollut jo aivan hulluja vehkeitä. Uudessa Arin testaamassa Pösön kehitysversiossa tehoa yli 700 hv ja painoa 900 kg, ei enää ollut kuskin järki pysynyt vauhdissa mukana kun oli saanut alustan kuntoon.
Jos muistan jotain Vatasen ja Kankkusen kertomaa kyseisestä "Evo 3" mallista niin vetopito ei ollut vielä kolmosellakaan mitenkään varma juttu kuivalla asvaltilla ja ekassa täysillä vedetyssä testistartissa lähti kuskilta kuulosuojaimet päästä. Ei silti etteikö jo käyttöön ehtineet laitteet olisi nekin ollut lähestulkoon samaa luokkaa, virallinen teho esimerkiksi Delta S4 kohdalla oli jotain 450 hevosvoiman luokkaa mutta epävirallisesti (lue: tosiasiassa) luku alkoi kutosella.
Dakarissa ja Pike's Peakissa käytetty 405 T16 ei varsinaisesti ollut enää B-ryhmän auto mutta siinä oli käsittääkseni otettu käyttöön juurikin tuo 205:n viimeisen kehitysversion tekniikka, eli tehoa oli vähintään tarpeeksi eikä auto vieläkään painanut paljon kärpäsen aivastusta enempää. Varmasti oli kyllä edeltäjäänsä helpompi ajaa pidempänä ja vakaampana.
Oliko toi stratos b-ryhmäläinen vai group 4?
Muistaakseni Henri Toivonen ajoi formularadalla suoritetuissa asfalttitesteissä delta s4:llä kierrosajan, joka saman vuoden f1-aika-ajoissa olisi riittänyt kuudenteen lähtöpaikkaan? ???
Stratos oli nelosryhmäläinen mutta ajatusmaailmaltaan sitä voi tavallaan pitää ensimmäisenä B-ryhmäläisenä, ensin suunniteltiin ralliauto ja sitten kyhättiin katuversio.
Ja tuo Toivosen juttu on yksi niistä legendoista joista yleensä unohdetaan kertoa jotain oleellista kuten esimerkiksi se että Toivonen ajoi lyhyempää rataversiota. ;) Ei kai nyt kukaan kuitenkaan usko että 600 bhp 900 kg ralliauto pärjää nopeakaarteisella moottoriradalla 1000+ bhp 600 kg formulalle, kovaa ne kyllä meni muttei sentään noin kovaa.
-
Timo "Löysä" Salonen muistaakseni tokaisi ajettuaan ekan kisan A-ryhmäläisellä, kun toimittaja kysyi että miten pätkä meni: "sellaista köröttelyähän se....ei kehtaisi kypärääkään päähänsä pistää" :D
Kertonee jotain, että mihin suuntaan menohaluissa mentiin :D
-
Yksi ero vielä B-ryhmäläisten ja WRC.autijen kanssa oli voiman siirrossa lukot. WRC-autojen aktiviiset lukot mahdollisti sen pienemmän tehon paremman hyödyntämisen, autot toimii niin hitaissa kuin nopeissa mutkissa. B-ryhmäläiset mekanisin lukoin oli monesti serpentiineissä ja muissa tiukoissa mutkissa kankeita kuin rautakanget. Muistan joissain videoissa, kun joutuivat vekslaamaan neulansilmissä.
Täytyy nostaa hattua niille kuskeille, jotka näitä petoja käskytti. Tehoa ja kulkua helvetisti, mutta turvavarusteet ei pysynyt suorituskykykilpailussa mukana. Taitaa nykyautoissa olla puolet enemmän putkea kapiinissa.
-
Yksi ero vielä B-ryhmäläisten ja WRC.autijen kanssa oli voiman siirrossa lukot. WRC-autojen aktiviiset lukot mahdollisti sen pienemmän tehon paremman hyödyntämisen, autot toimii niin hitaissa kuin nopeissa mutkissa. B-ryhmäläiset mekanisin lukoin oli monesti serpentiineissä ja muissa tiukoissa mutkissa kankeita kuin rautakanget. Muistan joissain videoissa, kun joutuivat vekslaamaan neulansilmissä.
Täytyy nostaa hattua niille kuskeille, jotka näitä petoja käskytti. Tehoa ja kulkua helvetisti, mutta turvavarusteet ei pysynyt suorituskykykilpailussa mukana. Taitaa nykyautoissa olla puolet enemmän putkea kapiinissa.
Joo, piti noista lukoista sanookkin
Mutta oon aika varma siitäkin että noissa entisissä WRC-autoissa oli enemmän kuin 300hv, eikä nää nykyisetkään huonosti kulje nimim. 12 rallin MM-osakilpailua käyny kattomassa
-
En tiedä onko nykykuskit parempia kuin 80-luvulla, mutta ei nykyään enää kuule valitettavan että autot olisi liian nopeita ajaa mutkasta mutkaan. Juha Kankkunen joskus haastattelussa vuosien jälkeen kertoi että viimeisillä B-ryhmäläisillä piti tietää pari mutkaa etukäteen syheröisillä pätkillä kun ei muuten pysyny auton mukana :)
-
Tosta Audi Quattron ylivoimaisuudesta, sehän voitti alkukauden MM-ralleja tulokaskaudellaan mennentullen. Ero muihin oli minuutteja, varsinkin lumella. Eihän silloin muusta puhuttukaan kuin nelivedosta ja sen ylivoimaisuudesta.
-
Pari hyvää kanavaa mistä löytyy b ryhmän rallipätkiä ja muutenkin autourheilua..
http://www.youtube.com/user/amjayes2
http://www.youtube.com/user/antti2phoenixbird
-
Ne formuloitten koneet oli vissii aika kipeitä ku eikös ne ollu rakennettu siten et ei ollu mitään lohkoo ja kantta vaan yhtä räkää koko kone. Jos ahtoja on joku 4bar ja tilavutta se 1.5L nii aika kovia myllyjä on ollu. Tää on ihan kuulopuhetta eikä faktaa.
Mut jos näin on nii on siinä asentajilla ollu hieno tehä remonttia koneeseen ;D
Onko tää sitte ihan jotain huuhaa juttua mitä oon kuullu et olis tuollanen kone ollu josain? jotenkin kuvittelis et F1 olis ainakin kokeillu moista lohkoo.
Siis kuulin ihan työmaan kahvitunnilla joten mitään faktaahan mulla ei oo
-
Onko tää sitte ihan jotain huuhaa juttua mitä oon kuullu et olis tuollanen kone ollu josain? jotenkin kuvittelis et F1 olis ainakin kokeillu moista lohkoo.
Siis kuulin ihan työmaan kahvitunnilla joten mitään faktaahan mulla ei oo
No Bemun turbonelari perustui "vakio"lohkoon, ja Hondankin moottori näyttää ihan tavalliselta.
Eihän tuollaiset 4 bar ahtopaineet ole erityisen korkeita.
-
kyllä ne tais olla ihan perinteisen oloisia moottoreita, koemosat erikseen
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=xbB1qwhKaaE#t=548s
-
Jos haluaa maistella B-ryhmäläisten suorituskykyä, niin ei muuta kun hakemaan:
http://www.carclassic.com/racetype.asp?RaceType=Group+3+%2F+Group+4+%2F+Group+B
-
käynkin heti pistämässä apuraha anomuksen veikkaukselle ;D
-
No Bemun turbonelari perustui "vakio"lohkoon, ja Hondankin moottori näyttää ihan tavalliselta.
Eihän tuollaiset 4 bar ahtopaineet ole erityisen korkeita.
Jostain kuullut että ainakin BMW:n F1-koneet tehtiin käytettyihin tuotantoautojen lohkoihin? Käytettyihin kuulemani mukaan ihan siksi että kaikki valuvaiheessa tulleet jännitykset sun muut ovat ehtineet poistua lohkosta ja tästä tulisi siten kestävämpi kuin täysin uudesta?
-
Jos haluaa maistella B-ryhmäläisten suorituskykyä, niin ei muuta kun hakemaan:
http://www.carclassic.com/racetype.asp?RaceType=Group+3+%2F+Group+4+%2F+Group+B
Tuolla on halpoja vielä nuo missä oli hinta. Silloin tällöin yks pohjalainen firma entisöinyt noita vanhoja B-ryhmäläisiä niin hinnat on lähennellyt puolta miljoonaa.
-
Jostain kuullut että ainakin BMW:n F1-koneet tehtiin käytettyihin tuotantoautojen lohkoihin? Käytettyihin kuulemani mukaan ihan siksi että kaikki valuvaiheessa tulleet jännitykset sun muut ovat ehtineet poistua lohkosta ja tästä tulisi siten kestävämpi kuin täysin uudesta?
Mullekkin sama tarina on tuttu, kun uudet koneet ei kestäny käytössä niin joku keksi kokeilla 150tkm ajettua testiauton lohkoa. Todenperäisyyteen en sano juuta enkä jaata...
-
No Bemun turbonelari perustui "vakio"lohkoon, ja Hondankin moottori näyttää ihan tavalliselta.
Eihän tuollaiset 4 bar ahtopaineet ole erityisen korkeita.
ainakin vuoden '53 BRM V16 käytti moista ratkaisua.
-
Täytyy nostaa hattua niille kuskeille, jotka näitä petoja käskytti. Tehoa ja kulkua helvetisti, mutta turvavarusteet ei pysynyt suorituskykykilpailussa mukana. Taitaa nykyautoissa olla puolet enemmän putkea kapiinissa.
Ironista kyllä, Henkkakin taisi juuri hieman ennen kuolemaansa sanoa, että kohta tulee tapahtumaan jotain kauheaa, koska autot kulkivat niin perkeleesti.
-
Ironista kyllä, Henkkakin taisi juuri hieman ennen kuolemaansa sanoa, että kohta tulee tapahtumaan jotain kauheaa, koska autot kulkivat niin perkeleesti.
http://www.youtube.com/watch?v=OwgB4Xs4LVQ enemmän kuin autoja Henkka taitaa kritisoida kilpailua ja sen järjestäjiä. Tietysti juuri noiden autojen suorituskyky yhdistettynä väsymykseen oli se vaarallinen yhdistelmä.
-
http://www.youtube.com/watch?v=pT61ML7e6vA&feature=related
Tuollaisella kalustolla oleva talli kelpaisi itsellekin. Missä lie, kun noita TriFlux kansiakin näyttää olevan hyllymetreittäin.
-
Itse olen ymmärtänyt Audin "1000hv" prototyypin olleen keskimoottorinen "sport quattro"
http://www.fourtitude.com/emAlbum/albums/Marques%20(Audi%20Brand%20Group)/Audi%20(Post-War%20Era)/Sport%20quattro/from%201984%20(B2,%20Type%2085)/Concepts%20and%20Design%20Studies/Mid-Engine%20Prototype/audi_sport_quattro_mid_engine_prototype_002.jpg
Aika pitkä osoite.
Myöhemmin noita Audin tehokkaita pannuja taidettiin hyödyntää IMSA 90-autossa. 20V 2.1l vitonen KKK:n ahtimella.
Yksi noista on suomessa, Kuismasen Audi 80 "competition quattrossa".
Hönkää mitattu kuristimen läpi Hans Lehmannin moottoripenkissä:
3500 rpm 161 hv ja 320 Nm
4000 rpm 409 hv ja 713 Nm
4500 rpm 491 hv ja 761 Nm
5000 rpm 557 hv ja 776 Nm
5500 rpm 604 hv ja 785 Nm
6000 rpm 699 hv ja 789 Nm
6500 rpm 722 hv ja 775 Nm
7000 rpm 728 hv ja 725 Nm
7500 rpm 736 hv ja 684 Nm
8000 rpm 730 hv ja 636 Nm
8500 rpm 721 hv ja 591 Nm
Paine 4500 eteenpäin 2,28, tämä siis tekniikalla vuodelta -89 ja kuristimen kanssa.
Huipputeho ilman kuristinta oli 922hv. Kuulemma vanhan höyry-Motronicin tarjoamat sytkäennakotkin oli oikein miehekkäät, kun on noin laaja alue ;D
-
Tuossapa aivan loistava video, The Evolution Of Rallying: 50 Years Sideways
http://www.youtube.com/watch?v=CjILuvJ6OQ4&feature=player_embedded
-
http://www.youtube.com/watch?v=_onMjruyzd0 (http://www.youtube.com/watch?v=_onMjruyzd0)
S* :o
-
http://youtu.be/bAbv07cJC9A (http://youtu.be/bAbv07cJC9A)
Kolmekymmentä minuuttia Musiikkia, orkesterina B-Ryhmä. S*
-
Itse olen ymmärtänyt Audin "1000hv" prototyypin olleen keskimoottorinen "sport quattro"
audi_sport_quattro_mid_engine_prototype_002.jpg
Audin prototyyppi tulevaan S-ryhmään oli oli RS 002 ja näytti tältä:
(http://www.groupbrally.com/images/audi/rs002/0.jpg)
Lancialla ECV 1
(http://www.groupbrally.com/images/lancia/lancia_ecv_rossa.jpg)
Toyotalla MR2 22D
(http://www.groupbrally.com/images/toyota/groupB12.jpg)
-
ECV 1 oli vasta Delta S4 joka oli pikaisesti muokattu S-ryhmään, todellinen käyttömalli olisi ollut ECV 2.
(http://4.bp.blogspot.com/_suiHYNm_lag/TVJ_hG6Im-I/AAAAAAAADQg/P324_Dmo-iY/s640/110117-lancia_ecv_2-1.jpg)
(http://2.bp.blogspot.com/_suiHYNm_lag/TVJ_fw545SI/AAAAAAAADQY/Ecc1UOmj1-E/s640/110117-lancia_ecv_2-3.jpg)
-
Elvytetään topicia parilla kuvalla ja videolla yhdestä hienoimmasta moottoriurheilusarjasta koskaan. Kyseessä on tietysti CAN-AM. 8)
Chaparralia ei voinut ainakaan syyttää ideoimisen puutteesta, vai miltä nämä siivet, tai moottorikelkan moottori turbiinien kera luomassa downforcea tuottavan imun auton alle kuulostavat... :P
(http://pontiacsonline.com/TG%20Chaparral.jpg)
(http://www.influx.co.uk/wordpress/wp-content/uploads/2010/04/Chapparal.jpg)
Ei kaunista, mutta helvetin hienoa laatikon ulkopuolella ajattelemista kun ei ole turhia sääntöjä rajoittamassa touhua. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=rWzUsW18k3c&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=HZkUr5cG6wE&feature=fvwrel
Jatketaan ehkäpä koko CAN-AMin huipentumalla, kyseessähän on Porsche 917/30. Auton suorituskykyä ei varmastikaan voi täysin luvuilla edes selittää, mutta jos yrittää luvuiksi pukea niin 0-100km/h 1,9s, 0-160km/h 3,9s, 0-200km/h 10,9s ja huippunopeus yli 420km/h. 8)
(http://www.clutchd.com/wp-content/gallery/09_march_2009-porsche-celebrates-40th-porsche-917/1973-porsche-917-30-sypder.jpg)
Nuo luvut saatiin aikaan putkirunkoisella autolla, jossa painoa oli 820kg ja moottorina 5.4l 12 sylinterinen boxer-moottori, joka kahdella ahtimella ruuditettuna tuotti aika-ajovireessä parhaimmillaan 1580 hevosvoimaa.
http://www.youtube.com/watch?v=UYBtCJDQqqg
Aikamoinen laitos kun ajattelee, että tuo oli vuonna 1973. 8)
Toisaalta tämä oli samalla myös auto mikä loppupeleissä oli ironisesti osasyynä tuon hienon kilpasarjan kuolemiseen, sillä voittaja-auto kaikissa kisoissa kaudella -73 oli 917/30. Öljykriisi ja asetetut rajoitukset kilpakaluston polttoaineenkulutukselle oli viimeinen niitti.
Jos tuo sarja olisi saanut jatkaa kehitystä ja pysynyt hengissä, en pitäisi mitenkään ihmeellisenä että noilla vehkeillä mentäisiin nykyään kovempaa kuin avopyöräisillä F1:llä.
-
Elvytetään topicia parilla kuvalla ja videolla yhdestä hienoimmasta moottoriurheilusarjasta koskaan. Kyseessä on tietysti CAN-AM. 8)
+1
edit: -70 luvun alun Can-Am oli nopeampi kuin silloiset F1 autot.
-
Jatketaan ehkäpä koko CAN-AMin huipentumalla, kyseessähän on Porsche 917/30. Auton suorituskykyä ei varmastikaan voi täysin luvuilla edes selittää, mutta jos yrittää luvuiksi pukea niin 0-100km/h 1,9s, 0-160km/h 3,9s, 0-200km/h 10,9s ja huippunopeus yli 420km/h. 8)
...
http://www.youtube.com/watch?v=UYBtCJDQqqg
Sen verran tarkennan, että ainakin tuon videon mukaan 10,9 sekunnin kiihdytyksellä vauhtia olisi 200 mailia tunnissa, ei kilometriä. :o Eli ts. 0-320km/h reilussa kymmenessä sekunnissa!
-
Juu sattui pieni typo. Tosiaan maileja.
-
Hurjia vehkeitä kyllä. Se on toisaalta harmi että F1 autojakin rajottaa niin monta sääntöö nykyään mitkä on ihan pilknus juttuja. Mitä enemmän olis vapauksia, sitä enemmän insinöörit vois keksiä ja kokeilla. Jotkut ideat sitten päätyy ihan tuotantoautoihinkin.
-
Elvytetään topicia, tässä tiivistyy 80-luvun moottoriurheilun henki, vielä loistavalla Jan Hammerin Miami Vice musiikilla täydennettynä. 8)
http://www.youtube.com/watch?v=IEAWCpY1be8&list=UUNwYwrKAzDazkllwUtbzDiw&index=6&feature=plcp
Tuolla videon tekijällä on Youtubessa muitakin loistavia moottoriurheilun kultaisen aikakauden videoptäkiä. :pomo:
-
en tiedä että mainitsiko joku muu jo asiasta mutta ei ne aivan ylä tehoisia kaikki olleet. esim lancia delta s4 ja 037 oli rakennettu että alakierroksilla oli remmi ahdin ja ylhäällä pelkkä pakokaasu ahdin. 8)
-
Korjaus tuohon, Delta oli kaksoisahdettu ja 037 pelkästään remmiahdettu.
-
Korjaus tuohon, Delta oli kaksoisahdettu ja 037 pelkästään remmiahdettu.
Ja korjaus tähän, Delta oli yhdellä ahtimella ja oli A-ryhmäläinen. Delta S4 oli B-ryhmäläinen ja kaksoisahdettu.
(http://kallekilponen.pp.fi/homppu/pilkunviilaus.jpg)
:juhau:
-
Ja korjaus tähän, Delta oli yhdellä ahtimella ja oli A-ryhmäläinen. Delta S4 oli B-ryhmäläinen ja kaksoisahdettu.
(http://kallekilponen.pp.fi/homppu/pilkunviilaus.jpg)
:juhau:
Kun kerran viilataan niin se A-ryhmäläinen on Delta HF sekä Delta HF Integrale :juhau:
-
Kun kerran viilataan niin se A-ryhmäläinen on Delta HF sekä Delta HF Integrale :juhau:
Juurikin näin P>
-
Kun kerran viilataan niin se A-ryhmäläinen on Delta HF sekä Delta HF Integrale :juhau:
ja delta hf 8 venanen ja delta hf integrale 16 venanen ;)
-
ja delta hf 8 venanen ja delta hf integrale 16 venanen ;)
Jooja tota 8 venasta ei erikseen mainittu.
RALLIN A-RYHMÄSSÄ eka oli -87 Lancia Delta HF 4WD sitte -88 tuli Lancia Delta Integrale, -89 tuli Lancia Delta Integrale 16V ja -92 Lancia Delta HF Integrale
Pätkää ECV:stä:
http://www.youtube.com/watch?v=omZ511tiUSk
-
92 Lancia Delta HF Integrale
Pätkää ECV:stä:
http://www.youtube.com/watch?v=omZ511tiUSk
Lancia Delta Integrale Evoluzione tuli vuonna -91 ja -93 tuli Integrale Evoluzione II ;)
Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta (http://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta)
edit2: Siitä siviilimalli Alenin ja Toivosen työkalusta. Hinta aika halpa jos on priima kuntoinen:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/lancia-delta-037-stradale-ufficiale-capriolo/169992163.html?lang=en (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/lancia-delta-037-stradale-ufficiale-capriolo/169992163.html?lang=en)
Edit3: Pari muutakin B-ryhmäläistä löytyi myynnistä:
Fordin inssit ollu fiksuja. Autolla saa ajaa vaikka konepelti lentää valoineen kuuseen, alla on toiset valot ;D
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ford-andere-rs-200-hook/167925916.html?lang=en (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ford-andere-rs-200-hook/167925916.html?lang=en)
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ford-andere-other-rs-200-lisboa/170028943.html?lang=en (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ford-andere-other-rs-200-lisboa/170028943.html?lang=en)
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ford-andere-rs-200-s-version-mit-nur-11150-km-heilbronn/158990783.html?lang=en (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ford-andere-rs-200-s-version-mit-nur-11150-km-heilbronn/158990783.html?lang=en)
Hinnasta päätellen replica Audi
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/audi-quattro-rallye-quattro-s1-basis-coupe-typ-85-ur-q-nordstemmen/39338780.html?lang=en (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/audi-quattro-rallye-quattro-s1-basis-coupe-typ-85-ur-q-nordstemmen/39338780.html?lang=en)
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/audi-quattro-quattro-rennversion-köln/130139064.html?lang=en (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/audi-quattro-quattro-rennversion-köln/130139064.html?lang=en)
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/audi-quattro-sport-quattro-s1-replika-budapest/169717780.html?lang=en (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/audi-quattro-sport-quattro-s1-replika-budapest/169717780.html?lang=en)
-
Lancia Delta Integrale Evoluzione tuli vuonna -91 ja -93 tuli Integrale Evoluzione II ;)
Oikeassa olet. Näin siis Lancian siviilipuolella. A-ryhmän Lanciat kulki noilla nimillä mitkä listasin. -92 loppupuolella oli vielä rallissa Lancia Delta Evoluzione ennen kuin Lancia vetäytyi tehdas tallina pois.
Jolly Club ajatti vielä -93 muutamaa Deltaa.
-
Melkein on lähdettävä nesteralliin :)
http://yle.fi/urheilu/3-8852061
-
Tässäpä myös mielenkiintoinen kilpuri.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XJR-14
Koneena 1500rpm kuristettu F1 Ford V8 ja kierrosajat olivat vain 2-3s hitaampia kuin silloisilla kärki F1 talleilla.