Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 07.03.2020, 09:51:28
-
Eri lähteiden mukaan nykyautoilla ajetaan 20 ja jopa 30 tkm samoilla öljyillä.
Se on mielestäni aivan liikaa! Öljyt eivät ole niin hyviä tai kehittyneempiä kuin jokunen vuosi aiemmin. Esimerkiksi Volkkarit syövät paljon öljyä vaihtovälin aikana.
Mikä on paras vaihtoväli V70 ja S80 autojen 170-hevosvoimaiselle bensavaparille? Itse pidän 10-12 tkm maksimina. Kyse on siis vuosimalleista 2005-2006.
Sinisellä sanottiin, että näillä ajetaan se 20 tkm ennen öljynvaihtoa, mutta myönnettiin heti, että tuo mainitsemani vaihtoväli on kyllä parempi. 8) 8)
-
Eri lähteiden mukaan nykyautoilla ajetaan 20 ja jopa 30 tkm samoilla öljyillä.
Se on mielestäni aivan liikaa! Öljyt eivät ole niin hyviä tai kehittyneempiä kuin jokunen vuosi aiemmin. Esimerkiksi Volkkarit syövät paljon öljyä vaihtovälin aikana.
Mikä on paras vaihtoväli V70 ja S80 autojen 170-hevosvoimaiselle bensavaparille? Itse pidän 10-12 tkm maksimina. Kyse on siis vuosimalleista 2005-2006.
Sinisellä sanottiin, että näillä ajetaan se 20 tkm ennen öljynvaihtoa, mutta myönnettiin heti, että tuo mainitsemani vaihtoväli on kyllä parempi. 8) 8)
Juuri näin.
Jos ihan puhtaasti ajelee pelkkää maantietä niin, että moottori on kokoajan lämmin, niin voi vaihtoa venyttää.
-
Mä oon saanut vanhan liiton kasvatuksen,n.5-7000km. 04 vapari V70. Pysyy kone ja öljyt puhtaana :)
-
Liekö öljynvaihtoinnostani vai muista huolloista kiinni, mutta yli 12 vuoden ajan viisi Volvoamme ovat kestäneet erittäin hyvin.
Vanhimmalla vm. -98 V70 TDI:llä oli myytäessä ajettu muistaakseni 507 tkm, josta meillä noin 200 tkm. Hyvin pelitti! Samoin seuraavalla V70 oli ajettu lähes saman verran. Nyt on hyväkuntoinen S80 2,4 D lähdössä muualle ja sillä on ajettu pian 492 tkm.
Öljynvaihtovälin pitäminen 10-12 tkm:n tuntumassa ei mitään rytökasaa enää pelasta, mutta hyväkuntoinen auto säilyy edelleen aika hyvänä. :) :)
-
Jos kaksi kertaa vuodessa vaihtaa niin se toimii varmasti riippumatta kilometreistä.
Eri asia jos autolla ei tule edes sitä 10tkm jolloin kerta vuoteen kuulostaisi hyvältä.
-
Itsellä ollut 8-10 000km tai vuosi. Ei haittaa tiheyttää vaihtoa iän ja kilsojen karttuessa. En ajaisi koskaan 30 tonnia samoilla litkuilla, varmaan 15-20 uudemmalla autolla ok... Öljy on oikeasti todella tärkeä asia moottorin kannalta, eikä sitä kaikki tunnu miettivän. Suodatin aina Volvolta.
-
Niin, jäi sanomatta että etanolilla ajaessa olen vaihtanut 6-8tkm välein. Lyhyttä kaupunkiajoa ja vain silloin pari kertaa kuukaudessa tulee poistuttua isommalle tielle. Öljyt menee tuossakin ajassa ihan vetisiksi litkuiksi.
Eli vuodessa vaihdoin kolmesti öljyt ja kohta saisi vaihtaa taas :D.
-
Jos kaksi kertaa vuodessa vaihtaa niin se toimii varmasti riippumatta kilometreistä.
Eri asia jos autolla ei tule edes sitä 10tkm jolloin kerta vuoteen kuulostaisi hyvältä.
Nykyisin tulee ajoa noin 13-15 tkm per vuosi.
Katseltiin Sinisellä torstaina, että kerran vuoteen voisi olla hyvä vaihtotahti.
Huollatin "uutta" autoani (V70 vm. -06) Sinisellä Essentialin + pienen laiton verran. Olen erittäin tyytyväinen, koska edellinen omistaja oli Trafin ja huoltokirjan mukaan ajanut saman verran ja vaihdattanut öljyt vuosittain Sinisellä.
Saa nähdä millaisen pelin sain, mutta osto suoraan Siniseltä tuntuu luotettavalta. Ajossa auto on kuin uusi, joten tiheähkö öljynvaihtoväli kyllä kannattaa. :) :)
-
Muutan lausuntoani että kerta vuoteen jos tulee noin 15tkm paitsi etanolilla. Mitä enemmän ajaa vuodessa niin sitä paremmin öljyt kestääkin.
1-15tkm kerta vuoteen
20-40tkm kaksi kertaa.
40-60tkm kolme kertaa
Olisiko näin hyvä?
Toki tähän vaikuttaa öljytilavuus. 960:iin meni 6,5l ja olikohan nissanin 1,8 koneessa 2,7l.
Noissa nissaneissa onkin öljynkulutus ongelmia alle 200tkm.
-
En ajaisi koskaan 30 tonnia samoilla litkuilla, varmaan 15-20 uudemmalla autolla ok...
Tätä kuulee paljon, mutta noita uudempia koneita purkaneena ja ihmetelleenä olen itselleni muodostanut, ehkä valheellisenkin mielikuvan, että uudemmat moottorit ovat vielä herkempiä sille moottoriöljyn likaantumiselle, kuin vanhempi tekniikka.
Itelläkin ollut yksi auto, josta porsi VVT-pyörä ja sen säätösolenoidi moottorin öljypesun jälkeen (seuraavana päivänä). Kyseessä oli kylläkin Renault, mutta juttelin erään merkkiin haksahtaneen kanssa jolla oli samalla moottorilla olevat saman ikäiset ranskanpullat pihassa. 504tkm mittarissa, orig. VVT ja solenoidi. Toisessa 43Xtkm (en muista enään), toinen VVT menossa ja solenoidia oli tilailemassa takertelun vuoksi.
Erona noilla oli öljynvaihto. Yli 500tkm ajettuun oli säntillisesti vaihdettu uudesta alkaen 9-11tkm välein öljyt. Toiseen muistaakseni 20tkm välein (huolto-ohjelma).
Oma isäni ajoi 1980 ja 1990 luvuilla järkyttäviä kilometrimääriä. 120-130tkm/vuosi ja kiireellisyyden (ja korjaamoiden epärehellisyyden) vuoksi alkoi venyttämään huoltoja. Parhaimmillaan mentiin se 25-35tkm samoilla öljyillä (toki lisätty jo litra tuossa välissä), mutta vaihtaessa öljyt olivat ihan normaalit "öljyt" eikä moottorit olleet edes pahemmin pikeentyneitä esim. venttiilikoneistostaan. Ajosuorite 98%:sti maantieajoa moottorin ollessa kokoajan tasalämpöinen. Vapaasti hengittävät bensakoneet ihan perinteisillä 10W-40 öljyillä, mitä tuohon aikaan kaupasta sai.
Öljynvaihdosta tinkiminen on jokatapauksessa hieman outoa, koska sen kustannukset varsinkin tänäpäivänä on naurettavat vrt. autoilun muihin kustannuksiin. Vähän jos vaivaa viitsii nähdä, niin laatuöljyjä saa edullisestikkin ja todella monessa korjaamossa on öljynvaihto "omilla litkuilla" ~50€. Jos vaikka kahdesti vuoteen tekee tuon vaihdon, niin työlle 100€, öljylle ja suodattimille sitten xxx€. Olkoot vaikka 500€/vuosi öljynvaihtoon, on sekin pieni summa melkein tilanteessa kuin tilanteessa.
Koska meillä on tänäpäivänä internet ja jokainen korjaamo on jonkin öljymerkin "sponsoroima", eikä Tekniikan Maailmakaan enään tee mitään talvitestejä millekkään öljylle, koska ne eivät sisällä kosketusnäyttöjä, on ns. "puolueettoman datan" saaminen todella vaikeaa. Tämän takia ite ajelen Bilteman synteettisillä öljyillä, siinä purkin kyljessä on melko kovat luokitukset sen hintaluokan öljyksi ja koska lainsäädäntö, pitäisi sen öljyn ne luokitukset täytttää.
Yks paskan maku onko se uudelleen tislattua, hydrokrakattua vai noiduttua. Näyttäs olevan liukasta jne.
Niin, jäi sanomatta että etanolilla ajaessa olen vaihtanut 6-8tkm välein. Lyhyttä kaupunkiajoa ja vain silloin pari kertaa kuukaudessa tulee poistuttua isommalle tielle. Öljyt menee tuossakin ajassa ihan vetisiksi litkuiksi.
Vinokone (volvo 940 B230FB) punerti öljyt todella herkästi. Etanolilla ajaessa 2tkm taajamapörräystä riitti siihen, että öljytikku haisi kotiviinille ja öljy oli todella punaista. Joskus tuo punerrus ja haju hävisi ajamalla esim. 500km maantietä, mutta useimmiten se punerrus vain pysyi ja pysyi. Talvella punertui todella herkästi, mutta toisaalta kylmälimaa ei muodostunut kertaakaan.
Tinakone (Volvo 850 B5254S) ei tehnyt tuota lähellekkään yhtä herkästi. Siinä ei alkanut pikkupakkasillakaan öljyt punertamaan tai haisemaan, jos moottorin vain ajoi edes lämpimäksi välillä. Samoin öljy ei ainakaan "tikkutestin" (eli tutkitaan sitä tikussa olevaa öljyä värin, hajun ja sormituntuman perusteella) perusteella muuttunut yhtään mitenkään sen kummemmin, kuin bensalla ajaessa, vaikka ajoin reilusti vaihtovälin yli etanolilla. Toki tarkemmassa testissä olisi varmasti eroja löytynyt.
Syy noiden kahden erolle lienee öljyn kierrossa tjsp. Toisessa öljyt lämpeävät vissiin nopeammin ja tasaisemmin, kun taas toinen luottaa vanhanliiton "roiskitaan vähän sinne ja tänne niin luistaa" -voiteluun. En tiedä...
Muutan lausuntoani että kerta vuoteen jos tulee noin 15tkm paitsi etanolilla. Mitä enemmän ajaa vuodessa niin sitä paremmin öljyt kestääkin.
1-15tkm kerta vuoteen
20-40tkm kaksi kertaa.
40-60tkm kolme kertaa
Olisiko näin hyvä?
Toki tähän vaikuttaa öljytilavuus. 960:iin meni 6,5l ja olikohan nissanin 1,8 koneessa 2,7l.
Noissa nissaneissa onkin öljynkulutus ongelmia alle 200tkm.
Jos puhut niistä sukkulamallin primeroista vai mitä helvettejä ne nyt oli, niin niissä on tehtaalta lähtiessään soikea alakerta. Tuosta on ollut takaisinkutsukin ko. moottorityyppien kohdalla.
Kivoja moottoreita, vaihdat mummon nokeentuneeseen nissaniin öljyt, niin pakoputkesta alkaa tupruttamaan sinistä ja öljykorkista pakokaasua. :2funny:
-
Mutta onhan se varma että 2,7l öljyä menettää ominaisuutensa paljon nopeammin kuin 6,5.
-
Mutta onhan se varma että 2,7l öljyä menettää ominaisuutensa paljon nopeammin kuin 6,5.
Tottakai.
En nyt muista oliko joku -90 luvun transitti vai sprinter semmonen, että öljytilavuus oli pitkästi yli 10 litraa. Kyllähän ne nokiset semmosessa dieselpadassa on aina, mutta aika järkyttäviä kilometrimääriä semmosilla päästellään alkup. moottorilla. :D
Tosin iso öljytilavuus vaikuttaa myös öljyn lämpeämiseen, osin negatiivisesti ja osin positiivisesti. Vähäinen öljymäärä lämpeää nopeasti - kosteus haihtuu nopeasti eikä moottorin tarvitse lämmetä lämmettääkseen öljyä. Tosin vähäinen öljymäärä voi myös ylikuumentua herkästi, näin kävi harrastajatutulle 1.2 -litraisella pikkumoottorilla ahvenistolla. Yksi lämmittelykierros ja kolme kierrosta "täysillä" vakiomoottorilla - öljyn lämmöt yli 140 (jäähdytysneste pysyi max. 100) ja voitelun katoaminen. Ylikuumentuminen tosin harvoin on siviilimoottoreissa ongelma, koska vaikka ajettaisiin autobahnalla kaasu lattiassa puoli tuntia, niin välttämättä tällöinkään ei öljyt pääse ylikuumenemaan. Ihan vain sen takia, kun siellä 200km/h nopeuksissa sitä öljypohjaa "halaileva" ilmamassa on niin järkyttävä, että riittää jo jäähdyttämään sitä öljyä jonkinverran. Rata-ajossa kiihdytetään pienissä nopeuksissa rajusti ja vauhti tapetaan jarruttamalla jotta päästään kiihdyttämään - jäähdyttävä ilmamassa on huomattavasti vähäisempi.
Tosin transitilla harvemmin ajetaan rataa ympäri kaasu pohjassa (Sabine Smidt älä suutu), eikä mikään "normaalimoottori" kestä ratarääkkiä loputtomasti, oli sitä öljyä kuinka paljon tahansa.
-
Jos ostaa uudehkon auton jolla ei ole miljoonia ajettu eikä suunnittele pitää sitä montaa vuotta niin ei voita mitään sillä että 10tkm välein vaihtaa öljyt.
-
Mutta onhan se varma että 2,7l öljyä menettää ominaisuutensa paljon nopeammin kuin 6,5.
Kyllä se 6.5litraa voi menettää nopeammin ominaisuutensa kuin 2.7litraa kun ajetaan lyhyttä ajoa... ;)
Jos ostaa uudehkon auton jolla ei ole miljoonia ajettu eikä suunnittele pitää sitä montaa vuotta niin ei voita mitään sillä että 10tkm välein vaihtaa öljyt.
Ihan sama vaikka ajais vaihtamatta öljyjä jos ajaa 2 vuotta. 10tkm kyllä aika vähän nykyöljylle. Enemmänkin 15tkm noin normi käytössä ja normi moottorissa.
-
Ihan sama vaikka ajais vaihtamatta öljyjä jos ajaa 2 vuotta. 10tkm kyllä aika vähän nykyöljylle. Enemmänkin 15tkm noin normi käytössä ja normi moottorissa.
Volvolla huoltoväli on se vuosi, mutta monella merkillä voi olla 2v. Mutta vaikka pitäisi 5v ja ajaisi 100tkm. Ei vaikuta vaihtohyvitykseen, olet vain pistänyt autoiluun n. 500€ enemmän rahaa. Tuo siis jos extra öljynvaihdot ei ole huolto vaan että vaihdetaan öljyt.
-
Entinen naapurin setä vaihtoi aina uuden Fordin kun mittariin tuli 100tkm, eikä vaihtanut koskaan öljyjä yhteenkään autoon, eikä kuulemma ole ollut koskaan mitään ongelmia. Tämä 70-80 luvulla.
Autoa tarvitsee pitää todella kauan että itse saa jotain hyötyä "ylimääräisistä" öljyn vaihdoista. Vaihtotilanteessa riittää kunhan huoltokirjaa on noudatettu. No itse vaihdatin kyllä öljyt 2000km kohdalla kun antoivat alekupongin, ehkä muuten olisi jäänyt vaihtamatta? Edellisellä autolla ajoin 60tkm ja vaihdatin öljyt 4000km kohdalla ja ihan turhaahan se oli kun seuraava tai sitä seuraavat saavat mahdollisen hyödyn, tiedä häntä. Ehkä öljyn laatukin merkitsee jotain? Nyt mennään ihan ohjelman mukaisilla väleillä.
"Aika paha mennä pekuloimaan"*
lainaus
-
Volvolla huoltoväli on se vuosi, mutta monella merkillä voi olla 2v. Mutta vaikka pitäisi 5v ja ajaisi 100tkm. Ei vaikuta vaihtohyvitykseen, olet vain pistänyt autoiluun n. 500€ enemmän rahaa. Tuo siis jos extra öljynvaihdot ei ole huolto vaan että vaihdetaan öljyt.
Kuinka moni liike tarkistaa esim. sähköisen huoltokirjan kun viet auton vaihtoon? Poislukien nämä paperiset kuten volvo, on aika helppo jättää myös kokonaan huoltamatta. Tälläisiä mersuja on ihan oikeasti nähty, aika mömmöä öljyt ja raitisilmasuodattimet hieman tukossa 4v kohdalla...
-
Entinen naapurin setä vaihtoi aina uuden Fordin kun mittariin tuli 100tkm, eikä vaihtanut koskaan öljyjä yhteenkään autoon, eikä kuulemma ole ollut koskaan mitään ongelmia. Tämä 70-80 luvulla.
Autoa tarvitsee pitää todella kauan että itse saa jotain hyötyä "ylimääräisistä" öljyn vaihdoista. Vaihtotilanteessa riittää kunhan huoltokirjaa on noudatettu. No itse vaihdatin kyllä öljyt 2000km kohdalla kun antoivat alekupongin, ehkä muuten olisi jäänyt vaihtamatta? Edellisellä autolla ajoin 60tkm ja vaihdatin öljyt 4000km kohdalla ja ihan turhaahan se oli kun seuraava tai sitä seuraavat saavat mahdollisen hyödyn, tiedä häntä. Ehkä öljyn laatukin merkitsee jotain? Nyt mennään ihan ohjelman mukaisilla väleillä.
"Aika paha mennä pekuloimaan"*
lainaus
Ei kyllä 70 luvun öljyillä ajeta 100tkm, vähän setämiehen lisää.
-
Ei kyllä 70 luvun öljyillä ajeta 100tkm, vähän setämiehen lisää.
Enpä yhtään epäile, mutta ehkä toimi kun setä veti pitkää siivua ja tuo tuli täyteen parissa vuodessa. Lisäillä varmaankin sai ölppää.
-
Kyllä se 15tkm/1v on aika hyvä kompromissi.
Valmistajat kilpailee jonkin verran myös huoltokustannuksille, ilmeisesti.
Ainakin monissa uusissa hyötyajoneuvoissa huoltoväli voi olla jopa 40tkm/2v.
Toki niissä aika usein auto ilmoittaa että pitää viedä huoltoon jo paljon aiemmin, koska niissä vaikuttaa niin moni eri asia siihen ns. todelliseen huoltoväliin.
Esim. pätkäajo, kylmät ajo-olosuhteet jne. -> aina laskee huoltoväli.
2000-luvun puolivälin ja sitä uudemmissa PSA konsernin autoissa ihan henkilöautopuolella taitaa olla jotain 30tkm luokkaa öljynvaihtoväli?
VVT-i toimilaitteet, ja jakoketjut ei tykkää ainakaan Toyotan moottoreissa yhtään jos venytetään huoltoväliä.
Osa moottoreista ainakin tarkempia sen suhteen.
Ei mene pitkään, kun syttyy jo ajoitukseen/VVT-i toimilaitteeseen liittyvä(t) vikakoodi(t) jos 'pikkusen' lähtee öljyn vaihtovälissä säästelemään. ::)
6-8tkm välein vaihtelen ite öljyt, vaikka yleensä tuleekin sit siinä samalla vähän isompaa remonttia tehtyä. :D
-
Kuinka moni liike tarkistaa esim. sähköisen huoltokirjan kun viet auton vaihtoon? Poislukien nämä paperiset kuten volvo, on aika helppo jättää myös kokonaan huoltamatta. Tälläisiä mersuja on ihan oikeasti nähty, aika mömmöä öljyt ja raitisilmasuodattimet hieman tukossa 4v kohdalla...
Siis tarkoitin että huoltaa tuon 5v aikana ihan normaalin suosituksen mukaan joka on vuosi tai 30tkm. Kyllä ne omalla kohdalla ovat tarkistaneet huollot ja onko vaihdettu miten remmit, jne...
-
Siis tarkoitin että huoltaa tuon 5v aikana ihan normaalin suosituksen mukaan joka on vuosi tai 30tkm. Kyllä ne omalla kohdalla ovat tarkistaneet huollot ja onko vaihdettu miten remmit, jne...
Täällä ei ole tutun autoista katottu huoltokirjoja vaikka olis paperisetkin, varmaan liittyy liikkeestä.
VVT-i toimilaitteet, ja jakoketjut ei tykkää ainakaan Toyotan moottoreissa yhtään jos venytetään huoltoväliä.
Täällä yks firma osti toitsuja, ei sitten jaksaneet noteeraa kilsoja vaan rullaa 40-50tkm vuoteen ja vain kerran vuodessa huolto. Hyvin on kestänyt toistaiseksi (100-150tkm mittareissa) vaikka 15tkm/vuosi huolto Toitsussa.
Hieno ostaa tollanen auto sitten käytettynä... :D
-
Alusta asti pitänyt omaan 240 vaihtovälinä 10tkm tai yksi vuosi. Viimeiset kaksikymmentä vuotta olen toiminut näin. Kone on edelleen hyvässä iskussa eikä syö nesteitä eli samalla tavalla jatketaan tulevaisuudessakin.
Muidenkin (nykyaikaisten) autojeni kanssa olen toiminut samaa periaatetta käyttäen. Tuo öljynvaihto on autoilun kustannuksissa kuitenkin niin pieni asia mutta moottorin toiminnan kannalta iso. Tähän asti olen tehnyt öljyn + suodattimen vaihdot vuosittain itse.
Ja täyssynteettisillä mennään täällä;-)
-
Tuo öljynvaihto on autoilun kustannuksissa kuitenkin niin pieni asia mutta moottorin toiminnan kannalta iso.
Todellakin näin asian näkee autoihmisenä!
-
Olen varmasti saanut jo hifistelijän maineen tällä foorumilla, mutta oma mielipiteeni on se, että vähintään vaihtaa 10 000km välein, ja jos ei kilometrit täyty niin sitten syksyisin ja keväisin.
-
Vuoden välein olen vaihtanut öljyt ( n.10tkm) tuo raha on melko pieni, jos sen jakaa kuukausiksi. Mutta kaikkihan arvoittaa autonsa oman tuntonsa mukaan
-
Alusta asti pitänyt omaan 240 vaihtovälinä 10tkm tai yksi vuosi. Viimeiset kaksikymmentä vuotta olen toiminut näin. Kone on edelleen hyvässä iskussa eikä syö nesteitä eli samalla tavalla jatketaan tulevaisuudessakin.
Muidenkin (nykyaikaisten) autojeni kanssa olen toiminut samaa periaatetta käyttäen. Tuo öljynvaihto on autoilun kustannuksissa kuitenkin niin pieni asia mutta moottorin toiminnan kannalta iso. Tähän asti olen tehnyt öljyn + suodattimen vaihdot vuosittain itse.
Ja täyssynteettisillä mennään täällä;-)
Tämä ihan totta, kulu on pieni. 15tkm:kin pieni vaihtoväli vielä nykyautoissa. 10-15tkm itsekkin käyttänyt, sen verran tulee vuodessakin.
Taitaa 240/740 huoltoväli olla 5tkm turboissa vai 7.5tkm? Hirveätä kuraa ollut öljyt kyllä sillon... :D
-
Kyllä noissa näki selvän eron, kun oli samaan aikaan pihassa tinakone 10tkm vaihtovälillä ja 20tkm vaihtovälillä. Tossa toisessa oli öljykorkista katsottuna kone huomattavan likainen.
Toki, molemmilla oli ajettu 400tkm, eli loppupeleissä se 20tkm öljynvaihto välillä oli tullut huomattavasti halvemmaksi. Molemmat pelasi yhtä hyvin.
Omiin vaihdan 10tkm ja tuohon kutiteltuun 5tkm.
-
Yleensä olen tavannut vaihtaa turbo Volvoihin aina 7500km välein öljyt, mutta T6:n tultua olen pähkäillyt asiaa uudestaan. Virallinen vaihtoväli on noissa kai peräti 30tkm, joka on minusta aivan liikaa.
Autoon oli juuri vaihdettu Castroll 0W-30 öljyt kun se tuli minulle vuosi sitten ja ajoin niillä reilut 11tkm. Luulen että vaihdan tästä lähin aina 10 tkm välein, jolloin vaihtovälikin osuu aika hyvin puolen vuoden välein kun vuodessa tulee vain n. 20 - 22tkm. Toinen seikka joka tukee omaa valintaani on tuo 0W-30 öljy, joka on melkoista pesuvettä. Todennäköisesti alkaa vain kuluttamaan sitä jos ajaa paljon tuota enempi.
Aika paljon vaihtoväliin vaikuttaa paljonko ajaa vuodessa, minkälaista ajo on tyypiltään, vedetäänkö jotain, mitä öljyä käytetään jne. Virallisilla vaihtoväleillä voi minusta pyyhkiä peppua useimmissa tapauksissa, ne ovat vain suuntaa antavia ohjeita. Jollakin tulee 30tkm kuukaudessa ja toinen ajaa sen kolmessa vuodessa...kolmas ajaa kaupungissa ja neljäs ajaa pelkkää moottoritietä, ei voi olla sama vaihtoväli kaikilla.
-
joka on minusta aivan liikaa.
Tästä se tuntuu olevan eniten kiinni.
Mutulla mennään siihen jumiutuneena
Eipä ole vielä suvun taksitkaan kärsineet kun noudattanut huolto-ohjelmaa, kilometrejä tulee kuitenkin yli 400tkm parissa vuodessa sekä taksille ominaista tyhjäkäyntiä. Eikä omana työautona oleva Transit jossa 60tkm öljyn vaihtoväli. Paku tosin, mutta kuitenkin.
Ärrään 10-12tkm välein tullut vaihdettua tai kerran vuodessa, edellisillä öljyillä mentiin 6tkm :buck2:
940 tuli vaihdeltua aina kun kävi jotain, nyt keväällä taas vaihdettava. E85 tosin ja mielellään useammin vaihtaisi
-
Kyseessä oli kylläkin Renault, mutta juttelin erään merkkiin haksahtaneen kanssa jolla oli samalla moottorilla olevat saman ikäiset ranskanpullat pihassa. 504tkm mittarissa, orig. VVT ja solenoidi. Toisessa 43Xtkm (en muista enään), toinen VVT menossa ja solenoidia oli tilailemassa takertelun vuoksi.
Erona noilla oli öljynvaihto. Yli 500tkm ajettuun oli säntillisesti vaihdettu uudesta alkaen 9-11tkm välein öljyt. Toiseen muistaakseni 20tkm välein (huolto-ohjelma).
laatuöljyjä saa edullisestikkin ja todella monessa korjaamossa on öljynvaihto "omilla litkuilla" ~50€.
500 tkm ja öljynvaihto 10 tkm välein = 50 vaihtoa. Ohjelman mukaisella 20 tkm välillä 25 kertaa. Jos öljynvaihto maksoi pänikällisen öljyä ja muutaman lantin suodattimen eli 50€ laaki niin 25 ylimääräistä vaihtoa on 1250 € lisää kuluja. Sillä taitaa jo sen VVT:n vaihdattaa kahdesti.
-
500 tkm ja öljynvaihto 10 tkm välein = 50 vaihtoa. Ohjelman mukaisella 20 tkm välillä 25 kertaa. Jos öljynvaihto maksoi pänikällisen öljyä ja muutaman lantin suodattimen eli 50€ laaki niin 25 ylimääräistä vaihtoa on 1250 € lisää kuluja. Sillä taitaa jo sen VVT:n vaihdattaa kahdesti.
Mutta mikä on todennäköisyys on että sama omistaja ajaa 500tkm?
-
500 tkm ja öljynvaihto 10 tkm välein = 50 vaihtoa. Ohjelman mukaisella 20 tkm välillä 25 kertaa. Jos öljynvaihto maksoi pänikällisen öljyä ja muutaman lantin suodattimen eli 50€ laaki niin 25 ylimääräistä vaihtoa on 1250 € lisää kuluja. Sillä taitaa jo sen VVT:n vaihdattaa kahdesti.
Meinaatko?
Kyseleppäs jostaki ihan mihin tahansa härveliin VVT vaihtotyö + jakopää alle 625€ niin uskon väitteesi.
Mutta mikä on todennäköisyys on että sama omistaja ajaa 500tkm?
Todella pieni, mutta niitäkin harvoja on.
-
Meinaatko?
Kyseleppäs jostaki ihan mihin tahansa härveliin VVT vaihtotyö + jakopää alle 625€ niin uskon väitteesi.
No ainakaan V70 mk1 ei mun mielestä maksellu pariasataa enempää tuo homma.
E: Ja miten se jakopää tähän liittyy? Kyse oli kai siitä tarviiko VVT:tä uusia vai ei. Jakopääremppaan jos alkaa öljynvaihdot vaikuttaa niin sitten ehkä kannattaa jotain muuttaa toiminnassa juu.
-
No ainakaan V70 mk1 ei mun mielestä maksellu pariasataa enempää tuo homma.
VVT + vesipumppu + jakohihna + ohjainulla + kiristimen rulla + pari litraa nestettä + työt? Parisataa??
Okei, pumppu voidaan jättää laskuista pois, mutta kerro nyt herranjumala muillekkin tuo korjaamo joka noin halavalla tekee, niin on maanantaina jonoksi asti heillä asiakkaita.
Saitko kuitin?
-
VVT + vesipumppu + jakohihna + ohjainulla + kiristimen rulla + pari litraa nestettä + työt? Parisataa??
Okei, pumppu voidaan jättää laskuista pois, mutta kerro nyt herranjumala muillekkin tuo korjaamo joka noin halavalla tekee, niin on maanantaina jonoksi asti heillä asiakkaita.
Saitko kuitin?
Jos nyt aloitetaan siitä että V70 mk1:ssä ei hirveästi liity vesipumppu VVT:hen. Mulla ei liittyny jakopääkään. Öljynvaihdon hinnoittelu oli "jos vähän viitsii" niin tuo vertailukohta VVT-remppakin on nyt sitten mallia kotitalli. Sinisen tiskin osilla kuitenkin.
Jatketaan sillä että tuon VVT:n voi vaihtaa kuluvana osana pitkän öljynvaihtovälin kääntöpuolena ihan samalla kun sen jakohihnarempan muutenkin tekis. Lisäkustannukseksi jää vähän työtä ja VVT:n osat.
-
Jos nyt aloitetaan siitä että V70 mk1:ssä ei hirveästi liity vesipumppu VVT:hen. Mulla ei liittyny jakopääkään. Öljynvaihdon hinnoittelu oli "jos vähän viitsii" niin tuo vertailukohta VVT-remppakin on nyt sitten mallia kotitalli. Sinisen tiskin osilla kuitenkin.
Jatketaan sillä että tuon VVT:n voi vaihtaa kuluvana osana pitkän öljynvaihtovälin kääntöpuolena ihan samalla kun sen jakohihnarempan muutenkin tekis. Lisäkustannukseksi jää vähän työtä ja VVT:n osat.
Aivan eli itse tehden eikä laske omalle työlle arvoa.
Tuollain tuo saattaapi päteäkkin.
-
Ei se öljynvaihtovälin puolittaminen 10tkm kyllä pelasta noita volvon vvt pyöriä... On niitä vaihdettu tosi vähän ajettuihinkin, mitkä huollettu vuosittain ja kilsat jää reilusti alle 10 000km vuodessa. :D
-
Hetkinen.
Onko vuosimallin 2006 V70 automaatti-Vollessa 170-hevosvoimaisessa bensavaparissa tuo samainen murheenkryyni-VVT?
Jos on, niin onko sen kanssa ollut yleensä ongelmia? Vai onko se vain tiettyjen vuosimallien harmi?
-
Hetkinen.
Onko vuosimallin 2006 V70 automaatti-Vollessa 170-hevosvoimaisessa bensavaparissa tuo samainen murheenkryyni-VVT?
Jos on, niin onko sen kanssa ollut yleensä ongelmia? Vai onko se vain tiettyjen vuosimallien harmi?
Kaikki missä säätö imu tai pakopuolella, kerran tai kaks eliniän aikana vaihtaa.
-
Hetkinen.
Onko vuosimallin 2006 V70 automaatti-Vollessa 170-hevosvoimaisessa bensavaparissa tuo samainen murheenkryyni-VVT?
Jos on, niin onko sen kanssa ollut yleensä ongelmia? Vai onko se vain tiettyjen vuosimallien harmi?
Vaparissa yksi, turbossa kaksi. 1999 lähtien.
-
Olen varmasti saanut jo hifistelijän maineen tällä foorumilla, mutta oma mielipiteeni on se, että vähintään vaihtaa 10 000km välein, ja jos ei kilometrit täyty niin sitten syksyisin ja keväisin.
Tämä on todettu hyväksi täälläkin. Yhdessäkään autossa=Volvossa ei ole ollut mitään ongelmia moottoreiden kanssa, eikä esim. öljynkulutuksen kanssa. Tällä samalla reseptillä on tehty vanhat, uudet vakiot ja epävakiot. Niin ja itse tehden tietysti.
-
Tämä on todettu hyväksi täälläkin. Yhdessäkään autossa=Volvossa ei ole ollut mitään ongelmia moottoreiden kanssa, eikä esim. öljynkulutuksen kanssa. Tällä samalla reseptillä on tehty vanhat, uudet vakiot ja epävakiot. Niin ja itse tehden tietysti.
E85 käytöllä on tietysti hieman tuota vaihtoväliä kutistava vaikutus
-
Noista vaihtoväleistä vielä.
Sain viime viikolla Sinisellä tärkeän tiedon ihan suoraan huoltopuolen ammattilaisilta. He ilmoittivat, että vuosimallin 2006 V70:n 170-hevosvoimaisen bensavaparin jakohihnan vaihtoväli on viisi vuotta tai 180 tkm. Hieno juttu!
Luulin näet, että väli olisi 4 vuotta tai 120 tai 160 tkm. Hyvä tietää. Ja vaihdattaa tietysti ajallaan! 8) 8)
-
E85 käytöllä on tietysti hieman tuota vaihtoväliä kutistava vaikutus
Tämä on totta. Itsellä ei ole vielä e85 autoista omia kokemuksia. Oma viinalla kulkevaksi mahdollisesti muutettava auto on vuoden liian nuori muuntotukea varten. Huhuja on liikkunut, että tuo ikäraja nousisi tänä vuonna 1.1.2007 -> 1.1.2009 rekisteröityihin autoihin. Tuota muutosta odotellessa.
-
Hei Kaldonia, näin meillä. Ruotsissa 10v/180tkm! Paljonko olosuhteissa eroa?
-
Hei Kaldonia, näin meillä. Ruotsissa 10v/180tkm! Paljonko olosuhteissa eroa?
Ei yhtään, Volvon maahantuojan rahastus vain. Ja tämä on faktaa. ::)
-
Hei Kaldonia, näin meillä. Ruotsissa 10v/180tkm! Paljonko olosuhteissa eroa?
Jotain eroa tuntuu olevan: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115429.msg1061490000#msg1061490000
-
Jaksan aina ihmetellä tätä vertausta tuohon Ruotsin vaihtoväliin. Varmastihan se on totta, että Suomessa tuo lyhennetty vaihtoväli on enemmän tai vähemmän rahastuksen takia tuonne repäisty, mutta on tuo 10 vuotta omaan korvaani jo turhan pitkä aika. Kumi on kumia ja jokainen tietää mitä kumille tapahtuu ikääntyessään. Ei tuo jakohihnan vaihto ole mielestäni niin suuri investointi, vaikka sen tekisi kerran neljään vuoteen. Mielenrauha kuitenkin sitten taattu, ettei se siellä luultavasti napsahda poikki ja aiheuta täystuhoa.
On tuo 10 vuotta jo aika pitkä aika apulaitehihnankin osalta. Dieselissä kun se napsahtaa syystä tai toisesta poikki, niin...
-
Jaksan aina ihmetellä tätä vertausta tuohon Ruotsin vaihtoväliin. Varmastihan se on totta, että Suomessa tuo lyhennetty vaihtoväli on enemmän tai vähemmän rahastuksen takia tuonne repäisty, mutta on tuo 10 vuotta omaan korvaani jo turhan pitkä aika. Kumi on kumia ja jokainen tietää mitä kumille tapahtuu ikääntyessään. Ei tuo jakohihnan vaihto ole mielestäni niin suuri investointi, vaikka sen tekisi kerran neljään vuoteen. Mielenrauha kuitenkin sitten taattu, ettei se siellä luultavasti napsahda poikki ja aiheuta täystuhoa.
On tuo 10 vuotta jo aika pitkä aika apulaitehihnankin osalta. Dieselissä kun se napsahtaa syystä tai toisesta poikki, niin...
Eli sun mielestä 5v vaihtoväli 1.6d Volvossa on ihan ok, kun sillä PSA puolella paukutetaan 8-10v... Ja ne KESTÄÄ sen. :D
-
Tosiaan, eikös joissakin ranskalaisissa ollut jakohihnavaihtoväli sen 10-vuotta. Siis noissa jopa -90 luvulla tehdyissä.
-
Tosiaan, eikös joissakin ranskalaisissa ollut jakohihnavaihtoväli sen 10-vuotta. Siis noissa jopa -90 luvulla tehdyissä.
Tiedä ranskalaisista, mutta naapurin Taunukseen ei jakopäätä tarvinnut uusia koskaan...
-
Tosiaan, eikös joissakin ranskalaisissa ollut jakohihnavaihtoväli sen 10-vuotta. Siis noissa jopa -90 luvulla tehdyissä.
Lähinnä vaan se "volvon kone" on se sama kun psa:n kone, se tun hihnakin on ihan sama psa hihna missä on psa leimat. :D
Kunhan hölmöä Volvon ostanutta huijataan, Suomalaisia saatu huijattua 4-5v vaihtoväleihin, mitä sitä muuttamaan jos saa rahaa...
-
Mitenkähän mitsuissa tämä PSA koneen jakohihna vaihtoväli ?...Noita koneita on niissäkin.
-
Mitenkähän mitsuissa tämä PSA koneen jakohihna vaihtoväli ?...Noita koneita on niissäkin.
Mazdassa, Minissä jne jne. 8/10v ja sen 180tkm kestää ihan helposti. Suurinpiirtein siellä ne taitaa monilla ollakkin.
Lähtökohtasesti moottorinvalmistaja varmaan tietää parhaiten sen hihnan kestävyyden, muut vaan sovittaa sen omaan huolto-ohjelmaansa.
Mutta tämä ei kyllä liity mitenkän bensa volvojen öljyihin.
-
Mazdassa, Minissä jne jne. 8/10v ja sen 180tkm kestää ihan helposti. Suurinpiirtein siellä ne taitaa monilla ollakkin.
Lähtökohtasesti moottorinvalmistaja varmaan tietää parhaiten sen hihnan kestävyyden, muut vaan sovittaa sen omaan huolto-ohjelmaansa.
Mutta tämä ei kyllä liity mitenkän bensa volvojen öljyihin.
Jospa niissä onki liukkaammst öljyt eikä hihna veny?
-
Eli sun mielestä 5v vaihtoväli 1.6d Volvossa on ihan ok, kun sillä PSA puolella paukutetaan 8-10v... Ja ne KESTÄÄ sen. :D
Minun mielestäni ok, jonkun toisen mielestä ei ole ok. Kuitenkin lopulta on kyse vain siitä, että kuinka paljon kukin arvostaa autoaan ja on valmis sijoittamaan siihen taloudellisesti. Itselleni auto on harrastus ja tuo nykyinen autoni pitkäaikainen haave, joten pyrin myös minimoimaan mahdolliset riskit. Kuten vaikka sen, että se kuminen jakohihna napsahtaisi poikki, koska seuraukset ylittää moninkertaisesti sen itse jakohihnan hinnan.
-
Ei yhtään, Volvon maahantuojan rahastus vain. Ja tämä on faktaa. ::)
Tuo neljä vuotta tai 90 tkm taisi olla ennen VW Passatinkin jakohihnan vaihtoväli. Eli hyvä vaan, jos väli on nykyisessä menopelissäni 5 vuotta tai 180 tkm. Se tuntuu melkein arpajaisvoitolta! ;D
Vaikka Sinisellä vaihto on kallista, niin jakohihna kyllä kannattaa vaihtaa suomalaisen mitoituksen mukaan. Kaiken varalta.
Meidän S80 2,4 D vm. 03 automaattiin viimeksi vaihdatin hihnan ammattiliikkeessä 350,- eurolla. Sisälsi jakohihnan kolskeineen, vesipumpun ja moniurahihnan + kahden vuoden takuun. Ei paha!
-
Miten muissa maissa on kuluttajansuoja nokkaremmin kanssa? Suomessahan käytännössä jos katkeaa niin remmin asentanut/myynyt taho joutuu osallistumaan kustannuksiin. Tietty tulee ikä vähennykset.
-
Työkaverilla napsahti apulaitehihna psa-dieselistä auto 2v ja 60tkm ajettu, ollut kuullut vaihtovälistä
-
Miten muissa maissa on kuluttajansuoja nokkaremmin kanssa? Suomessahan käytännössä jos katkeaa niin remmin asentanut/myynyt taho joutuu osallistumaan kustannuksiin. Tietty tulee ikä vähennykset.
Luulisin, että EU-alueella on aika yhteneväinen kuluttajasuoja. Ainakin Ruotsin kuluttajariitalautakunnan vakiintuneen tulkinnan mukaan pitää jakopäänhihnan kestää annettu aikaväli, jonka valmistaja on antanut ja on huolto-ohjeman mukainen. Jos hihna katkeaa aikaisemmin, silloin kysymyksessä on vika. Tässä tapauksessa myyjän (puhutaan tosiaankin vain myyjästä) pitää korvata myös muut moottorille epäsuorasti aiheutuneet korjauskustannukset, jotka kyseinen hihna aiheutti katketessaan, tavallisimmin moottoriremontin.
Sitten tuleekin nämä, kuten mainitset ikävähennys ja moottori tulee parempaan kuntoon kuin mitä se oli, eli itsekin joutuu osallistumaan kustannuksiin.
Moniurahihna suositellaan vaihdettavaksi 90 000km välein, ja tämä ei ole kuluttajariitalautakunnan suositus ;)
Tietekin sitten katsotaan oliko kyseessä hihnan heikkous vai muusta syystä johtunut hihnan katkeaminen, kuten esim. moniurahihnan rikkoutuminen, laturin vapaakytkin, tai joku muu syy.
Lisään vielä hiukan VEA-moottorin jakopäänhiihnasta, jossa vaihtoväli oli niinkin pitkä, kuin240 000km, pudotettiin viime syksynä viime keväänä
150 000 km. Tämän varmaan useimmat tietävätkin, mutta ehkä ei kaikki jotka tekee huollot ja remontit itse (tai ketjuista riippumaton Kalle korttelin kulman takana) ja on hiljattain hankkinut kyseisellä koneella auton. Siis moottori D4204TX, D2, D3, D4 ja D5, vuodesta 2014 ja eteenpäin.
-
Tuo neljä vuotta tai 90 tkm taisi olla ennen VW Passatinkin jakohihnan vaihtoväli.
En tiedä kuinka vanha passatti, mutta pitkään niissä oli todella pitkään 180tkm ilman ikärajaa ja yleensä aina ennen vaihtoväliä vesipumppu tihkui. Nykyään uudemmissa diesel Volkkareissa 76kk ilman kilometrejä. Saksalaisen selkeää, tai sitten ei. :D
Miten muissa maissa on kuluttajansuoja nokkaremmin kanssa? Suomessahan käytännössä jos katkeaa niin remmin asentanut/myynyt taho joutuu osallistumaan kustannuksiin. Tietty tulee ikä vähennykset.
Jos ei kestä vaihtoväliä, esim. ensimmäistä niin maahantuoja maksaa. Esim. Pösön öljykylpyhihnat on hirveässä kunnossa (halkeilee ja pinnat irtoaa) puolessa välissä matkaa, jolloin ne vaihdetaan ilmaiseksi Pösöllä.
Minun mielestäni ok, jonkun toisen mielestä ei ole ok. Kuitenkin lopulta on kyse vain siitä, että kuinka paljon kukin arvostaa autoaan ja on valmis sijoittamaan siihen taloudellisesti. Itselleni auto on harrastus ja tuo nykyinen autoni pitkäaikainen haave, joten pyrin myös minimoimaan mahdolliset riskit. Kuten vaikka sen, että se kuminen jakohihna napsahtaisi poikki, koska seuraukset ylittää moninkertaisesti sen itse jakohihnan hinnan.
Kokeillaas uudestaan rautalangasta.
Autolla on takuu 180tkm/10v jakohihnalle, Volvo ostaa moottoreita alkuperäiseltä valmistajalta ja pienentää sen vaihtovälin vaikka 120tkm/5v.
Jakohihnan poikkeaminen ei liity mitenkään tähän vaihtoväliin, vaan koska se istuu muiden Volvojen vaihtoväliin (mikä sekin lyhennetty muusta maailmasta :2funny:)
Hihnoissa paljon mm. kevlaria eikä sillä hihnalla oo enään oikeastaan mitään samaa kuin jollain 30v vanhalla vinokoneen hihnalla.
Moni noista moniurahihna ongelmista menisi ohi sillä kun edes jakopään yhteydessä vaihdettaisiin kiristin ja hihna(t). Todella moni merkkiliikekkin jättää vaihtamatta VEA:n moniuran ja kiristimen vaikka se lukee huolto ohjelmassa jakohihnan kanssa samalla vaihtovälillä. Olkaa tarkkana.
Jos haluaa olla ylisuojelevainen niin vaihtaa ne öljyt 500km välein ja 1000km välein jakohihnan, siinä ei vaan ole mitään järkeä. Kukin tyylillään ja jos siitä saa jotain kiksejä niin suositeltavaakin. :P
-
En tiedä kuinka vanha passatti, mutta pitkään niissä oli todella pitkään 180tkm ilman ikärajaa ja yleensä aina ennen vaihtoväliä vesipumppu tihkui. Nykyään uudemmissa diesel Volkkareissa 76kk ilman kilometrejä. Saksalaisen selkeää, tai sitten ei. :D
Jos ei kestä vaihtoväliä, esim. ensimmäistä niin maahantuoja maksaa. Esim. Pösön öljykylpyhihnat on hirveässä kunnossa (halkeilee ja pinnat irtoaa) puolessa välissä matkaa, jolloin ne vaihdetaan ilmaiseksi Pösöllä.
Kokeillaas uudestaan rautalangasta.
Autolla on takuu 180tkm/10v jakohihnalle, Volvo ostaa moottoreita alkuperäiseltä valmistajalta ja pienentää sen vaihtovälin vaikka 120tkm/5v.
Jakohihnan poikkeaminen ei liity mitenkään tähän vaihtoväliin, vaan koska se istuu muiden Volvojen vaihtoväliin (mikä sekin lyhennetty muusta maailmasta :2funny:)
Hihnoissa paljon mm. kevlaria eikä sillä hihnalla oo enään oikeastaan mitään samaa kuin jollain 30v vanhalla vinokoneen hihnalla.
Moni noista moniurahihna ongelmista menisi ohi sillä kun edes jakopään yhteydessä vaihdettaisiin kiristin ja hihna(t). Todella moni merkkiliikekkin jättää vaihtamatta VEA:n moniuran ja kiristimen vaikka se lukee huolto ohjelmassa jakohihnan kanssa samalla vaihtovälillä. Olkaa tarkkana.
Jos haluaa olla ylisuojelevainen niin vaihtaa ne öljyt 500km välein ja 1000km välein jakohihnan, siinä ei vaan ole mitään järkeä. Kukin tyylillään ja jos siitä saa jotain kiksejä niin suositeltavaakin. :P
Vinokoneen hihnan on oltava kuminauha, koska murhaawat tutinat repii tommosen kevlarpilipalin palasiksi.
Vinokoneeseen kun vaihtaa öljyt 10tkm välein, voi suodattimen vaihtaa 30tkm välein.
-
Vinokoneen hihnan on oltava kuminauha, koska murhaawat tutinat repii tommosen kevlarpilipalin palasiksi.
Vinokoneeseen kun vaihtaa öljyt 10tkm välein, voi suodattimen vaihtaa 30tkm välein.
Kieri Klonkku takas luolaas :D
-
Kieri Klonkku takas luolaas :D
Siello kylmä kun eio jäteöljyä poltettavaksi. Nää longlifet pitäs kieltää lailla.
-
Siello kylmä kun eio jäteöljyä poltettavaksi. Nää longlifet pitäs kieltää lailla.
Pöh!
Kiva katsella huoltovälinäytöltä matkaa seuraavaan öljynvaihtoon. 10tkm ajettu edellisestä ja 18tkm näyttäisi olevan matkaa seuraavaan tai 550päivää.
Luotan tekniikkaan ja öljynlaatuanturiin.
-
Jos ei kestä vaihtoväliä, esim. ensimmäistä niin maahantuoja maksaa. Esim. Pösön öljykylpyhihnat on hirveässä kunnossa (halkeilee ja pinnat irtoaa) puolessa välissä matkaa, jolloin ne vaihdetaan ilmaiseksi Pösöllä.
Kokeillaas uudestaan rautalangasta.
Autolla on takuu 180tkm/10v jakohihnalle, Volvo ostaa moottoreita alkuperäiseltä valmistajalta ja pienentää sen vaihtovälin vaikka 120tkm/5v.
Jakohihnan poikkeaminen ei liity mitenkään tähän vaihtoväliin, vaan koska se istuu muiden Volvojen vaihtoväliin (mikä sekin lyhennetty muusta maailmasta :2funny:)
Jos sinulla on 150tkm ajettu 4v ikäinen Volvo josta napsahtaa remmi poikki. Ja olet auton ostanut uutena. Volvon piikkiin tuohon et saa todellakaan uutta moottoria. Volvon piikkiin saat siihen 150tkm ajetun. Jos tulee uusi joudut maksamaan kuluista puolet koska moottorin laskennallinen elinikä on 300tkm. Eikä Volvo ole lyhentänyt kilometrejä, ainoastaan puolittanut tuon ajan. En tiedä mitä kuraa Volvoissa on, mutta monesta kuullut että remmit alkaa olemaan 5v jälkeen aika hauraan näköisiä.
-
5v ja 180tkm kohdalla vaihtui D5 remmi. Väitetysti tarkistivat remmin kunnon aiemmissa huolloissa eivätkä suositelleet tuota aiemmin vaihdettavaksi. Auto yöpyy katoksessa. Esilämmitetään ellei nyt ihan kesäkelit ole. Ei ainakaan lyhennä remmin jos monen muunkaan palikan kestoa
-
Jos sinulla on 150tkm ajettu 4v ikäinen Volvo josta napsahtaa remmi poikki. Ja olet auton ostanut uutena. Volvon piikkiin tuohon et saa todellakaan uutta moottoria. Volvon piikkiin saat siihen 150tkm ajetun. Jos tulee uusi joudut maksamaan kuluista puolet koska moottorin laskennallinen elinikä on 300tkm. Eikä Volvo ole lyhentänyt kilometrejä, ainoastaan puolittanut tuon ajan. En tiedä mitä kuraa Volvoissa on, mutta monesta kuullut että remmit alkaa olemaan 5v jälkeen aika hauraan näköisiä.
No jos hetken miettii, niin miksi edes pitäisi saada uusi moottori? Eihän siitä ole kyse, vaan remmin pettämisestä ja vaurion korjaamisesta. Auton palauttaminen siihen kuntoon kuin ennen vauriota. ::)
Kyllä usein sinne maahantuoja laittaa ihan uuden moottorin (koska suomessa käytetyt moottorit on kalliita, kyseenalasissa kunnossa sekä toimitus voi olla pitkä) ilman mutinoita tosin Volvolla asia voi olla taas toisin. Myös maahantuoja saa siitä uudesta moottorista luultavasti suurimmanosan tai lähes kaiken tehtaalta takaisin. Myöskään asian venyttäminen kuukausia ei ole ratkaisu asiakkaalle.
Nuo Volvon remmit on ihan hyvän näkösiä kyllä 5 vuotiaana mitä noita on tullut vuosia vaihdettua. Se ulkonäkö ei kyllä kerro vaan yhtään mitään, koska yleensä sieltä remmin sisältä hajoaa ensimmäisenä kudokset ja ampuu sarjan hampaita irti tai poikkeaa. (Tietenkin jos ulkosia vaurioita jne. on niin sitten heti vaihdettava)
Volvojen rakenne on yksinkertainen ja hihna tarvittavasti suojattu. Muutamia asiakkaita ajaa sitkeästi sitä 10v, koska näin on Ruotsissakin.
Jos hihnan ikää on tiputettu siinä on yleensä syynsä, esim. tässä 1.6d tapauksessa ei.
Ehkä jännin jakohihna on Volkkareissa, todella karkealla nappulalla se hihna mikä syö tosi hyvin taas heikkolaatuisia hihnapyöriä. Jotain sinkkialumiini paska valua ne pyörät. Tosin, sen 180tkm kun tulee mittariin niin eipä siinä enään Volkkaria kiinnosta ja aina voi vedota pölyyn tai muuhun tekosyyhyn. VEA koneisissa on vähän samantyylinen hihna, näissä tosin pyörät on ihan jotain aikuisten metallia ja kestää.
150-240tkm ja 7-10v on järkevä tänä päivänä. Kaikki tämän alle on joko moottorin tai hihnan suunnittelun heikkoutta tai sitten puhtaasti rahan haalimista.
Kiva katsella huoltovälinäytöltä matkaa seuraavaan öljynvaihtoon. 10tkm ajettu edellisestä ja 18tkm näyttäisi olevan matkaa seuraavaan tai 550päivää.
Luotan tekniikkaan ja öljynlaatuanturiin.
Se anturi ei todellisuudessa tiedä siitä öljynlaadusta mitään. Vaan se on kasa laskennallisia (startit, lämpötilat jne) arvoja ja öljynpinnan tarkkailua. :P
Mutta hyvin suunniteltu moottori kestää kyllä 30tkm vaihtovälinkin, avaamattomilla moottoreilla olevia Longlife Mersuja on n. 400-700tkm välistä kaveripiirissä.
Tosin miten jonkun 2.1 litraisen dieselin saa rikki 100kw, ei mitenkään... Hämmästyttää vaan välillä miten nuo Mersun dieselit on niin kestäviä. (651 poislukien) :D