Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: AA85 - 17.03.2020, 09:32:05
-
Olisi tarkoitus vaihtaa iskarin yläpään laakerit 2013 V60 D5 AWD. Tarvitaanko remonttiin jousipuristimia? Vinkkejä hommaan?
Koitin haulla etsiä, mutta moni ilmeisesti volvolla vaihdellut näitä.
Kiitos etukäteen!
-
Etpä muuta oikeastaa erikoisempaa tarvitse kuin ne puristimet. Yläpään laakerin asento pitää sit katsoa tarkkaan, että on oikeassa asennossa. Ei muuten kestä montaa tuhatta km.... Nimimerkillä, ehkä joskus tein uusiksi uusilla osilla :D
-
Etpä muuta oikeastaa erikoisempaa tarvitse kuin ne puristimet. Yläpään laakerin asento pitää sit katsoa tarkkaan, että on oikeassa asennossa. Ei muuten kestä montaa tuhatta km.... Nimimerkillä, ehkä joskus tein uusiksi uusilla osilla :D
(https://i.ibb.co/pnJXKjX/N-ytt-kuva-98.png) (https://ibb.co/pnJXKjX)
Merkit :)
-
Kiitos vinkistä! Katselinkin, että tuossa tarvikelaakerissa on tuo nysä, että varmaan sen avulla katotaan kohdalleen.
-
paljonko on ko.autolla rullattu ja mitenkä oireilee?
-
Täällä sama vaiva V60 '12, ajettu n.200tkm.
Rutisee ja "kumahtelee" käännellessä. Myös ehkä suuntavakaus kärsinyt, jumittaa ja vänkää? (mutu...)
Osat ovat naurettavan halvat, laaakeri+ylätuki n. 26,00€/puoli, pelkkä laakeri taisi olla alle 10€/kpl.
Saaneekohan vaihdettua tolppaa irrottamatta jousipuristimien avustuksella?
Jonkin verran näyttäisi olevan pelitilaa.
Ainakin yritän.
-
Täällä sama vaiva V60 '12, ajettu n.200tkm.
Rutisee ja "kumahtelee" käännellessä. Myös ehkä suuntavakaus kärsinyt, jumittaa ja vänkää? (mutu...)
Osat ovat naurettavan halvat, laaakeri+ylätuki n. 26,00€/puoli, pelkkä laakeri taisi olla alle 10€/kpl.
Saaneekohan vaihdettua tolppaa irrottamatta jousipuristimien avustuksella?
Jonkin verran näyttäisi olevan pelitilaa.
Ainakin yritän.
Ei taida onnistuu vaihdoin jouset katso sivu 3 xc 60 etujousien vaihto!
-
paljonko on ko.autolla rullattu ja mitenkä oireilee?
Just tulee 160tkm täyteen. Rattia kääntäessä kolisee tai kumahtelee. Vähän vaikea kuvailla sitä ääntä, mutta tuntuisi, että jousista resonoi sen äänen. Se tässä kummaa on, kun oireita ei tule edes joka päivä.
-
Just tulee 160tkm täyteen. Rattia kääntäessä kolisee tai kumahtelee. Vähän vaikea kuvailla sitä ääntä, mutta tuntuisi, että jousista resonoi sen äänen. Se tässä kummaa on, kun oireita ei tule edes joka päivä.
Meillä meni toinen puoli reilusti alle 100tkm ajettuna. Toinen noin 130tkm ajettuna. Välillä rohisi ja välillä ei. Ihan ruoste paskaa oli kumpikin laakeri täynnä ku vaihettiin. Eli aina kannattaa iskareiden vaihdon yhteydessä vaihtaa myös nää laakerit ja muutenkin jos joutuu jotain tuolle suunnalle tekemään. Ihan lelu systeemi on näissä tuo osa.
-
Meillä meni toinen puoli reilusti alle 100tkm ajettuna. Toinen noin 130tkm ajettuna. Välillä rohisi ja välillä ei. Ihan ruoste paskaa oli kumpikin laakeri täynnä ku vaihettiin. Eli aina kannattaa iskareiden vaihdon yhteydessä vaihtaa myös nää laakerit ja muutenkin jos joutuu jotain tuolle suunnalle tekemään. Ihan lelu systeemi on näissä tuo osa.
Onko eroa kestävyydessä oem laakerilla vs joku varaosa? Otin Sachs:in valmistamat hilut.
-
Onko eroa kestävyydessä oem laakerilla vs joku varaosa? Otin Sachs:in valmistamat hilut.
En tiedä orkkis ainakin surkea. Laitoin skf tilalle. Jotenkin se rakenne on semmonen et vesi ja paska pääsee sinne sisälle. Uudet makso noin 20e per kpl