Carcom Oy  Elekma

V60 iskarin yläpään laakerin vaihto

  • 10 Vastauksia
  • 7221 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AA85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
V60 iskarin yläpään laakerin vaihto
« : 17.03.2020, 09:32:05 »
Olisi tarkoitus vaihtaa iskarin yläpään laakerit 2013 V60 D5 AWD. Tarvitaanko remonttiin jousipuristimia? Vinkkejä hommaan?

Koitin haulla etsiä, mutta moni ilmeisesti volvolla vaihdellut näitä.

Kiitos etukäteen!
'13 V60 D5 AWD

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 802
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 iskarin yläpään laakerin vaihto
« Vastaus #1 : 17.03.2020, 10:20:24 »
Etpä muuta oikeastaa erikoisempaa tarvitse kuin ne puristimet. Yläpään laakerin asento pitää sit katsoa tarkkaan, että on oikeassa asennossa. Ei muuten kestä montaa tuhatta km.... Nimimerkillä, ehkä joskus tein uusiksi uusilla osilla :D
V90 T8 2020 Inscription

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 iskarin yläpään laakerin vaihto
« Vastaus #2 : 17.03.2020, 12:35:50 »
Etpä muuta oikeastaa erikoisempaa tarvitse kuin ne puristimet. Yläpään laakerin asento pitää sit katsoa tarkkaan, että on oikeassa asennossa. Ei muuten kestä montaa tuhatta km.... Nimimerkillä, ehkä joskus tein uusiksi uusilla osilla :D


Merkit :)

Poissa AA85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 iskarin yläpään laakerin vaihto
« Vastaus #3 : 17.03.2020, 13:05:15 »
Kiitos vinkistä! Katselinkin, että tuossa tarvikelaakerissa on tuo nysä, että varmaan sen avulla katotaan kohdalleen.
'13 V60 D5 AWD

Poissa t4power

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 iskarin yläpään laakerin vaihto
« Vastaus #4 : 17.03.2020, 19:20:48 »
paljonko on ko.autolla rullattu ja mitenkä oireilee?

Poissa TKG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 iskarin yläpään laakerin vaihto
« Vastaus #5 : 17.03.2020, 20:07:30 »
Täällä sama vaiva V60 '12, ajettu n.200tkm.
Rutisee ja "kumahtelee" käännellessä. Myös ehkä suuntavakaus kärsinyt,  jumittaa ja vänkää? (mutu...)
Osat ovat naurettavan halvat, laaakeri+ylätuki n. 26,00€/puoli, pelkkä laakeri taisi olla alle 10€/kpl.
Saaneekohan vaihdettua tolppaa irrottamatta jousipuristimien avustuksella?
Jonkin verran näyttäisi olevan pelitilaa.
Ainakin yritän.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2020, 20:10:09 kirjoittanut TKG »
Ajossa: Polestar 2 LRSM '22, XC40RD T5 AWD '20, vetokoukkuun kiinnitetty V40 2,0 '04 , (kesäajokki Porsche 944tbo '86)
Ex. S60  T5 AWD '20, V60 T4 '20,  V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 iskarin yläpään laakerin vaihto
« Vastaus #6 : 17.03.2020, 21:09:37 »
Täällä sama vaiva V60 '12, ajettu n.200tkm.
Rutisee ja "kumahtelee" käännellessä. Myös ehkä suuntavakaus kärsinyt,  jumittaa ja vänkää? (mutu...)
Osat ovat naurettavan halvat, laaakeri+ylätuki n. 26,00€/puoli, pelkkä laakeri taisi olla alle 10€/kpl.
Saaneekohan vaihdettua tolppaa irrottamatta jousipuristimien avustuksella?
Jonkin verran näyttäisi olevan pelitilaa.
Ainakin yritän.
Ei taida onnistuu  vaihdoin jouset  katso sivu 3 xc 60 etujousien vaihto!

Poissa AA85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 iskarin yläpään laakerin vaihto
« Vastaus #7 : 18.03.2020, 09:02:40 »
paljonko on ko.autolla rullattu ja mitenkä oireilee?

Just tulee 160tkm täyteen. Rattia kääntäessä kolisee tai kumahtelee. Vähän vaikea kuvailla sitä ääntä, mutta tuntuisi, että jousista resonoi sen äänen. Se tässä kummaa on, kun oireita ei tule edes joka päivä.

'13 V60 D5 AWD

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 iskarin yläpään laakerin vaihto
« Vastaus #8 : 18.03.2020, 09:15:29 »
Just tulee 160tkm täyteen. Rattia kääntäessä kolisee tai kumahtelee. Vähän vaikea kuvailla sitä ääntä, mutta tuntuisi, että jousista resonoi sen äänen. Se tässä kummaa on, kun oireita ei tule edes joka päivä.

Meillä meni toinen puoli reilusti alle 100tkm ajettuna. Toinen noin 130tkm ajettuna. Välillä rohisi ja välillä ei. Ihan ruoste paskaa oli kumpikin laakeri täynnä ku vaihettiin. Eli aina kannattaa iskareiden vaihdon yhteydessä vaihtaa myös nää laakerit ja muutenkin jos joutuu jotain tuolle suunnalle tekemään. Ihan lelu systeemi on näissä tuo osa.

Poissa AA85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 iskarin yläpään laakerin vaihto
« Vastaus #9 : 18.03.2020, 09:57:22 »
Meillä meni toinen puoli reilusti alle 100tkm ajettuna. Toinen noin 130tkm ajettuna. Välillä rohisi ja välillä ei. Ihan ruoste paskaa oli kumpikin laakeri täynnä ku vaihettiin. Eli aina kannattaa iskareiden vaihdon yhteydessä vaihtaa myös nää laakerit ja muutenkin jos joutuu jotain tuolle suunnalle tekemään. Ihan lelu systeemi on näissä tuo osa.

Onko eroa kestävyydessä oem laakerilla vs joku varaosa? Otin Sachs:in valmistamat hilut.
'13 V60 D5 AWD

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 iskarin yläpään laakerin vaihto
« Vastaus #10 : 18.03.2020, 11:24:18 »
Onko eroa kestävyydessä oem laakerilla vs joku varaosa? Otin Sachs:in valmistamat hilut.

En tiedä orkkis ainakin surkea. Laitoin skf tilalle. Jotenkin se rakenne on semmonen et vesi ja paska pääsee sinne sisälle. Uudet makso noin 20e per kpl

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo