Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Santtumo - 05.04.2020, 00:31:35
-
Tuli vaihdettua kesärenkaat alle 225/40/18 kumeilla olevat, vanteet ja kumit ovat uudet jotka kertaalleen ovat tasapainotettu. Kuitenkin suuremmilla nopeuksilla noin 90-> aiheuttaa pientä tärinää rattiin. Voiko alatukivarren takahela olla syypää kyseiseen tärinään? Jouluna katsastettu ja siellä katsuri mainitsi vasemman takahelan olevan repeytynyt noin 2/10, joten muutenkin on vaihdettava se tässä lähiaikoina. Talvirenkailla ei täristänyt ja ne olivat kokoa 205/55/16.
-
....huonosti tasapainoitettu. ::)
-
No juu. Ja ei se mitään merkkaa vaikka painotuskone näyttää nollaa jos ei renkaat pyöri nätisti.
Eli paljonko on sivuttais ja säteisheittoo?
-
No juu. Ja ei se mitään merkkaa vaikka painotuskone näyttää nollaa jos ei renkaat pyöri nätisti.
Eli paljonko on sivuttais ja säteisheittoo?
Kyseinen tasapainottaja ei ainakaan maininnut mitään että renkaassa oisi heittoa..
-
Onko keskireikä oikean kokoinen?
-
Voisin varmaankin täällä kysäistä
Itsellä ei kesärenkailla ratti oikeastaan tärise, mutta koko kori. Tuossa yhdellä pajalla ihmeteltiin renkaita ja tokaisi yhdessä tai useammassa renkaassa olevan pystyheittoa (vaiko selkäheitosta nyt puhui). Renkaan pyöriessä koneessa jonkinmoinen väpätys oli havaittavissa
Onko tuo pystyheitto nyt lähtökohtaisesti renkaan rakennevika vai voiko olla, että renkaat ovat vain huonosti vanteella?
-
Onko keskireikä oikean kokoinen?
Kyllä, 66.3 huomasin että aina välillä ei täristä kauheasti ja välillä hiemän enemmän, tien kunto vaikuttaa tärinään.
-
Kyllä, 66.3
Näissä voortin alustaisissa v50, S40 ja vissiin C30 pitäs kyllä olla 63,4mm reikä, 5x108 jako ja 52,5 ET.
Paljonko etusissa on nytten painoja, yli pötkö (60g) per rengas alkaa jo viittaamaan, että kaikki ei ole ok. Vakiorengaskoolla 30g heitto ei vielä täristä sanottavasti normivauhdeissa. Useampia aluvannemalleja tullut vastaan varsinkin volkkareissa, joita ei saa painokoneeseen keskitettyä keskireijästä vaan pitää käyttää pulttilaippaa.
Vanteeseen oikealla kartiolla olevat mutterit käytössä?
-
Voisin varmaankin täällä kysäistä
Onko tuo pystyheitto nyt lähtökohtaisesti renkaan rakennevika vai voiko olla, että renkaat ovat vain huonosti vanteella?
Runkovikaiset joita tullu vastaan on kyllä niin selkeät muodonmuutokset ja patit, että erottaa jo kaukaa. Yhdet nordman talvirenkaat olikohan 4 sarjaa kului loppuajastaan hampaalle, täristi ja se ääni ::) kesärenkaissa harvinaisempi ongelma.
Melkein ottaisin pahimman renkaan irti vanteelta ja pelkkä vanne painokoneeseen, näkee vanteen heitot. Osa aluvanteista on melkoista tinaa ja kieroutuu suht helposti, samaa kuullut mm. voortin peltivanteista. Samalla kattoo ettei pultin reijät ole soikeat ja keskireijän sovitus kunnossa. Joku halppissarja ollut joskus tiukka vanteelle ja pitänyt laitella +4bar painetta, että nousi kunnolla vanteella. Muuten harvinaista omalla kohdalla, ettei olisi kunnolla asettunut ja jokunen rengassarja kuitenkin aikoinaan tullut tehtyä.
-
Näissä voortin alustaisissa v50, S40 ja vissiin C30 pitäs kyllä olla 63,4mm reikä, 5x108 jako ja 52,5 ET.
Paljonko etusissa on nytten painoja, yli pötkö (60g) per rengas alkaa jo viittaamaan, että kaikki ei ole ok. Vakiorengaskoolla 30g heitto ei vielä täristä sanottavasti normivauhdeissa. Useampia aluvannemalleja tullut vastaan varsinkin volkkareissa, joita ei saa painokoneeseen keskitettyä keskireijästä vaan pitää käyttää pulttilaippaa.
Vanteeseen oikealla kartiolla olevat mutterit käytössä?
Mulla kahdet soviterenkaat, toisessa 63.4 kr ja toisessa 63.3, pienemmät istuvat napakasti joten pistin ne kiinni. Muistaakseni etuvanteissa on 5kpl 5g painoja, voin tarkastella asiaa vielä huomenna.
-
Renkaan istuvuus vanteelle on tärkeä kun mennään näihin vähänkään matalampiin kumeihin. Kumin reunaVSvanteen reuna, sitä kannattaa aina tarkkailla painotuskoneella.
Mahdollisimman vähän rengasrasvaa käyttäen asennus. Paras tulos saadaan vanteelle asennettaessa manklaamalla kumia hetki.
Onnistuu toki vain esim Butler Airdraulikilla jossa palteenirroitus kahdella rullalla.
Toki tämä rengaskone malli on muutenkin ainoa oikea suositus matalille renkaille ja erikoisrenkaille esim RFT:t ymym.
Noin kilo puoltoista ilmaa renkaaseen ja mankelointi, Rengas asettuu vanteelle presiis. Jäykissä renkaissa tuppaa jäämään kovettunutta rasvaa vanteen ja renkaan väliin, mikä ei välttämättä näy edes renkaan pystyheittona, mutta vaikuttaa renkaan rungon toimintaan.
Aina ei auta edes se, että asennettaessa nostetaan yläpaine max ylärajalle, tyhjennetään, taas täyttö ylärajaan ja sitten vasta haluttu paine. Joskus toki tämäkin auttaa huomattavasti. Samaten viitseliäs rengasasentaja voi hakea parhaan asemon kumille vanteella, josta löytyy ihanteellinen piste kummallekkin= parempi dynaaminen painopiste ja pystyheittojen minimointi.
TIEDÄN! ÄRSYTTÄVÄÄ PILKUNVIILAMISTA!!!! EIKÖ? :2funny:
-
Renkaan istuvuus vanteelle on tärkeä kun mennään näihin vähänkään matalampiin kumeihin. Kumin reunaVSvanteen reuna, sitä kannattaa aina tarkkailla painotuskoneella.
Mahdollisimman vähän rengasrasvaa käyttäen asennus. Paras tulos saadaan vanteelle asennettaessa manklaamalla kumia hetki.
Onnistuu toki vain esim Butler Airdraulikilla jossa palteenirroitus kahdella rullalla.
Toki tämä rengaskone malli on muutenkin ainoa oikea suositus matalille renkaille ja erikoisrenkaille esim RFT:t ymym.
Noin kilo puoltoista ilmaa renkaaseen ja mankelointi, Rengas asettuu vanteelle presiis. Jäykissä renkaissa tuppaa jäämään kovettunutta rasvaa vanteen ja renkaan väliin, mikä ei välttämättä näy edes renkaan pystyheittona, mutta vaikuttaa renkaan rungon toimintaan.
Aina ei auta edes se, että asennettaessa nostetaan yläpaine max ylärajalle, tyhjennetään, taas täyttö ylärajaan ja sitten vasta haluttu paine. Joskus toki tämäkin auttaa huomattavasti. Samaten viitseliäs rengasasentaja voi hakea parhaan asemon kumille vanteella, josta löytyy ihanteellinen piste kummallekkin= parempi dynaaminen painopiste ja pystyheittojen minimointi.
TIEDÄN! ÄRSYTTÄVÄÄ PILKUNVIILAMISTA!!!! EIKÖ? :2funny:
Näköjään on tuo tarkkaa puuhaa.. Kokeilen toisen volvon 18” vanteita lähipäivinä jossa sama rengas koko. Ne eivät ainakaan täristä ollenkaan, joten jos kyseiset vanteet tärisisivät omassa v50 niin voisko se johtua tukivarren väljyydestä? Koska tie vaikuttaa omasta mielestä tärinän suuruuteen.
-
Kokeilen toisen volvon 18” vanteita lähipäivinä jossa sama rengas koko. Ne eivät ainakaan täristä ollenkaan, joten jos kyseiset vanteet tärisisivät omassa v50 niin voisko se johtua tukivarren väljyydestä? Koska tie vaikuttaa omasta mielestä tärinän suuruuteen.
Kyllä välykset vaikuttaa ja näissähän tukivarren takapuslat menee loppunsa edellä todella löysiksi. Tämä taas johtaa siihen siihen, että mm. auraus elää herkästi renkaan kautta jousitukseen välittyvien voimien kautta. Voimat on suuremmat vakiota pienemmällä vanteen offsetilla ja varmasti myös jäykkärunkoisella matalaprofiili renkaalla. Sopivassa tilanteessa alkaa sitten resonoimaan ja ravistamaan, kun joustaa liikaaja joustossa ei ole vaimennusta. Omat kokemukset kyllä näyttää, että ensin ilmenee ohjjauksen vetelyä tai puoltamista tien kallistuksrn suuntaan. Osa renkaan tasapaino- tai kierousongelmista tuntuu enemmän ratissa, osa taas korissa/rungossa.
Kokeilitko muuten vaikuttaako rengaspaineet?
-
Kokeilitko muuten vaikuttaako rengaspaineet?
Joo matalemmilla paineilla tärinä on aika olematon, mutta en viitsi pitää 2.3 baria noin ” matalalla” kumilla jos vanne ottaa sitten osumaa, tämän hetkinen paine on 2.7 bar
-
Voisin varmaankin täällä kysäistä
Itsellä ei kesärenkailla ratti oikeastaan tärise, mutta koko kori. Tuossa yhdellä pajalla ihmeteltiin renkaita ja tokaisi yhdessä tai useammassa renkaassa olevan pystyheittoa (vaiko selkäheitosta nyt puhui). Renkaan pyöriessä koneessa jonkinmoinen väpätys oli havaittavissa
Onko tuo pystyheitto nyt lähtökohtaisesti renkaan rakennevika vai voiko olla, että renkaat ovat vain huonosti vanteella?
Välillä on jossain halpisrenkaissa joitain valmistuseriä, joissa on järjestään tuota pystyheittoa. On täytynyt useampi sarjakin tilata renkaita, että on löytynyt kelvolliset. Mutta kaiken kaikkiaan tässäkin ollaan viime aikoina menty parempaan suuntaan, joten liekö laaduntarkkailu parantunut sielläkin päässä.
-
Tuli vaihdettua kesärenkaat alle 225/40/18 kumeilla olevat, vanteet ja kumit ovat uudet jotka kertaalleen ovat tasapainotettu. Kuitenkin suuremmilla nopeuksilla noin 90-> aiheuttaa pientä tärinää rattiin. Voiko alatukivarren takahela olla syypää kyseiseen tärinään? Jouluna katsastettu ja siellä katsuri mainitsi vasemman takahelan olevan repeytynyt noin 2/10, joten muutenkin on vaihdettava se tässä lähiaikoina. Talvirenkailla ei täristänyt ja ne olivat kokoa 205/55/16.
Tähän lisäyksenä tärinät saatu kuriin, on käyty tasapainottamassa rengasliikkeissä tuloksetta, tänään kaverin koneella pyöritettii ja pyöritettiin myös kumia vanteella niin johan alkoi auto kulkemaan ilman tärinöitä 8) , uudellamaalla näköjään laiskoja rengasasentajia :2funny: