Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Sebastian1 - 28.05.2020, 08:03:21
-
Nyt on mennyt kuppi nurin jytinöihin ja tärinöihin. Jännä, että sinne n.70km/h saakka ei mitään. Sitten täristää ja pahenee kiihdyttäessä. Vielä pahempi jos kääntää oikealle ja samalla kiihdyttää.
Kävin kaikki jarrut läpi uusien palojen vaihdon yhteydessä. Jarrut eivät jumita eikä laakereissa tunnu olevan ongelmaa. Joten taitaa olla vetarit tulleet tiensä päähän, ei niissä juuri välystä kyllä tunnu.
Onko M56 laatikolle vetarit aina samanlaisia? Auto siis vm.2001. Alustanumero 85665. Eri toimittajilla on pieniä heittoja ilmoitetuissa mitoissa.
Tähän kannattanee hommata laakerit samalla? Ajattelin, että jos kovin vastustaa kepin irroittaminen kuten peloitellaan niin sama se tehdä sitten helpomman kautta.
Onko mitään muuta huomioitavaa?
-
Täristääkö siis vain kiihdyttäessä vai myös tasaisessa ajossa? Nopeuden mukaan kasvava tärinä itsellä aina tullut pyöristä. Öljyt tulee ulos kun manuaalilaatikosta ottaa vetarin irti.
-
Täristää ihan tasaisessakin siitä n.70km/h ylöspäin. Ei erityisemmin tunnu ratissa mutta on sellainen yleinen vapina. Pahenee nopeuden kasvaessa. Näillä renkailla meni ihan ok viime kesänä.
Täytyy tutkia vielä, heittää toiset renkaat alle.
Kun on camper ollut pielessä edestä toiselta puolelta ja rengas kulunut sisäsyrjältään niin voisiko se tuoda nyt tämän ominaisuuden? Tulipa mieleen...Täytyy ensin poiketa rengasliikkeessä.
-
Tutkinpa tuossa autoa hieman lisää. Selvisi miksi se camper on niin pielessä. Alatukivarren puslathan on ihan hemmetin väljät. Näyttää hyvältä, tuntuu pahalta...Jos nuo nyt laittaisi ensin kuntoon ja katsoo mitä se sanoo.
-
Nyt on mennyt kuppi nurin jytinöihin ja tärinöihin. Jännä, että sinne n.70km/h saakka ei mitään. Sitten täristää ja pahenee kiihdyttäessä. Vielä pahempi jos kääntää oikealle ja samalla kiihdyttää.
Kävin kaikki jarrut läpi uusien palojen vaihdon yhteydessä. Jarrut eivät jumita eikä laakereissa tunnu olevan ongelmaa. Joten taitaa olla vetarit tulleet tiensä päähän, ei niissä juuri välystä kyllä tunnu.
Onko M56 laatikolle vetarit aina samanlaisia? Auto siis vm.2001. Alustanumero 85665. Eri toimittajilla on pieniä heittoja ilmoitetuissa mitoissa.
Tähän kannattanee hommata laakerit samalla? Ajattelin, että jos kovin vastustaa kepin irroittaminen kuten peloitellaan niin sama se tehdä sitten helpomman kautta.
Onko mitään muuta huomioitavaa?
Ei aiheuta tukivarret tai camberit tuollaisia.
Oli samat oireet ja korjaantui vasemman akselin vaihdolla kun ei saa erikseen niveliä...
Oli enemmänkin vatkauksen tunnetta kuin tärinää, tunnistin itse kädellä kokeilemalla huomasi että vasemmassa oli hitusen enemmän väljystä, kuitenkin mikrometreistä kiinni... Eikä tarvitse laakereita vaihtaa jos ei meteliä pidä.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=114996.msg1061486138#msg1061486138
Tässä mun tapauksesta
-
Autoon tuli uudet alatukivarret, alapallot ja iskareiden yläpäät+yksi uusi rengas+nelipyöräsuuntaus.
Tuttu Volvomies (melkein 40v alalla) tutki vetareita ja oli kovasti sitä mieltä, että ei tarvitse vaihtaa.
Kyllähän tuo ajoltaan muuttui aikamoisen paljon. Sileällä menee sukkasillaan mutta vähänkin huonolla asfaltilla lähtee täristelemään. Aiemmin ollut tärinä väheni reilusti, tulee välillä, välillä ei. Koitin toisilla renkailla, ei eroa. Ei tuo silti vaan ihan kymppi ole. Renkaat ja vanteet (8kpl) on syynätty tarkkaan ja moneen otteeseen.
Täytyy harkita vielä vetareiden vaihtoa. Onko noissa isoja laatueroja? Merkkejä on paljon.
-
Hyvää sanottavaa itselläni ainakin SKF:n vetareista näihin autoihin, ei ole mitään ongelmia ollut. Autodocista tilattuna vänkärin puolen vetari maksoi 120€ vuoden alussa (Automaattivaihteisto). Tuollaiseen rahaan vaihtelee vaikka molemmat jos sillä mielenrauhan saa.
HUOM! Manuaaliaskissa tulee sitten öljyt pihalle laatikosta kun vetarin irroittaa, että kannattaa avata vaihteiston täyttöproppu ja katsoa että se oikeasti aukeaa ennenkuin tiputtaa öljyt pihalle/irroittaa vetarin.
-
Joo, eihän tuo SKF:t kummoisia maksa. Täytynee vaihtaa nuo kumminkin ja katsoa onko asiaan vaikutusta.
-
HUOM! Manuaaliaskissa tulee sitten öljyt pihalle laatikosta kun vetarin irroittaa, että kannattaa avata vaihteiston täyttöproppu ja katsoa että se oikeasti aukeaa ennenkuin tiputtaa öljyt pihalle/irroittaa vetarin.
5-vaihteisessa ei tule mitään tai muutama tippa, ellei öljy ole lämmintä tai auto kallellaan siihen suuntaan. 6-vaihteisissa on joskus tullut enemmän, mutta jotenkin niissä on ollut vaihtelua.
-
5-vaihteisessa ei tule mitään tai muutama tippa, ellei öljy ole lämmintä tai auto kallellaan siihen suuntaan. 6-vaihteisissa on joskus tullut enemmän, mutta jotenkin niissä on ollut vaihtelua.
AWD 5v-manuaali, en tiedä paljonko olisi kuljettajan puolelta tullut, ei vedetty vetoakselia kokonaan ulos ennen kuin avasin pohjaropun vaihteistosta. Toisella kerralla apukuskin puolelta tuli reilusti kun kulmavaihteen irrotuksessa booriholkki lähti vaihteistosta irti.
-
Booriholkin alareuna onkin jo öljytason alapuolella.
-
Sellaista seikkailua; Auto kävi nelipyöräsuuntauksessa alustan osien vaihdon jälkeen. Sen jälkeen ajelin n.1tkm ihan itsekseni ja 1,5tkm vaunu perässä kohtuu isolla kuormalla.
Kotiuduttiin ja nykäisin vähän kovempaa menemään. Tutisee ja menee miten sattuu. Aamulla rengasliikkeeseen tasapainottamaan renkaat. Oikea etupyörä kulunut kankaille. Tämä oli ihan kunnossa jo ennen suuntausta. Tämä puoli ei siis ollut alunperin pielessä. Kuskin puolelta oli mennyt pusla rikki ja siellä oli ennen remppaa kulunut rengas.
Torstaina ihmetellään nelipyöräsuuntauksen tehneessä liikkeessä, että missä vika. Melkein uusi rengas, 2,5tkm ja paskana.