Carcom Oy  Elekma

V70 mk2 vetarit

  • 12 Vastauksia
  • 2181 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
V70 mk2 vetarit
« : 28.05.2020, 08:03:21 »
Nyt on mennyt kuppi nurin jytinöihin ja tärinöihin. Jännä, että sinne n.70km/h saakka ei mitään. Sitten täristää ja pahenee kiihdyttäessä. Vielä pahempi jos kääntää oikealle ja samalla kiihdyttää.

Kävin kaikki jarrut läpi uusien palojen vaihdon yhteydessä. Jarrut eivät jumita eikä laakereissa tunnu olevan ongelmaa. Joten taitaa olla vetarit tulleet tiensä päähän, ei niissä juuri välystä kyllä tunnu.

Onko M56 laatikolle vetarit aina samanlaisia? Auto siis vm.2001. Alustanumero 85665. Eri toimittajilla on pieniä heittoja ilmoitetuissa mitoissa.

Tähän kannattanee hommata laakerit samalla? Ajattelin, että jos kovin vastustaa kepin irroittaminen kuten peloitellaan niin sama se tehdä sitten helpomman kautta.

Onko mitään muuta huomioitavaa?
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6407
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #1 : 28.05.2020, 09:55:42 »
Täristääkö siis vain kiihdyttäessä vai myös tasaisessa ajossa? Nopeuden mukaan kasvava tärinä itsellä aina tullut pyöristä. Öljyt tulee ulos kun manuaalilaatikosta ottaa vetarin irti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #2 : 28.05.2020, 10:25:02 »
Täristää ihan tasaisessakin siitä n.70km/h ylöspäin. Ei erityisemmin tunnu ratissa mutta on sellainen yleinen vapina. Pahenee nopeuden kasvaessa. Näillä renkailla meni ihan ok viime kesänä.

Täytyy tutkia vielä, heittää toiset renkaat alle.

Kun on camper ollut pielessä edestä toiselta puolelta ja rengas kulunut sisäsyrjältään niin voisiko se tuoda nyt tämän ominaisuuden? Tulipa mieleen...Täytyy ensin poiketa rengasliikkeessä.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #3 : 29.05.2020, 10:15:10 »
Tutkinpa tuossa autoa hieman lisää. Selvisi miksi se camper on niin pielessä. Alatukivarren puslathan on ihan hemmetin väljät. Näyttää hyvältä, tuntuu pahalta...Jos nuo nyt laittaisi ensin kuntoon ja katsoo mitä se sanoo.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #4 : 29.05.2020, 12:18:54 »
Nyt on mennyt kuppi nurin jytinöihin ja tärinöihin. Jännä, että sinne n.70km/h saakka ei mitään. Sitten täristää ja pahenee kiihdyttäessä. Vielä pahempi jos kääntää oikealle ja samalla kiihdyttää.



Kävin kaikki jarrut läpi uusien palojen vaihdon yhteydessä. Jarrut eivät jumita eikä laakereissa tunnu olevan ongelmaa. Joten taitaa olla vetarit tulleet tiensä päähän, ei niissä juuri välystä kyllä tunnu.

Onko M56 laatikolle vetarit aina samanlaisia? Auto siis vm.2001. Alustanumero 85665. Eri toimittajilla on pieniä heittoja ilmoitetuissa mitoissa.

Tähän kannattanee hommata laakerit samalla? Ajattelin, että jos kovin vastustaa kepin irroittaminen kuten peloitellaan niin sama se tehdä sitten helpomman kautta.

Onko mitään muuta huomioitavaa?

Ei aiheuta tukivarret tai camberit tuollaisia.
Oli samat oireet ja korjaantui vasemman akselin vaihdolla kun ei saa erikseen niveliä...
Oli enemmänkin vatkauksen tunnetta kuin tärinää, tunnistin itse kädellä kokeilemalla huomasi että vasemmassa oli hitusen enemmän väljystä, kuitenkin mikrometreistä kiinni...  Eikä tarvitse laakereita vaihtaa jos ei meteliä pidä.

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #5 : 29.05.2020, 12:21:04 »

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #6 : 25.06.2020, 10:17:01 »
Autoon tuli uudet alatukivarret, alapallot ja iskareiden yläpäät+yksi uusi rengas+nelipyöräsuuntaus.

Tuttu Volvomies (melkein 40v alalla) tutki vetareita ja oli kovasti sitä mieltä, että ei tarvitse vaihtaa.

Kyllähän tuo ajoltaan muuttui aikamoisen paljon. Sileällä menee sukkasillaan mutta vähänkin huonolla asfaltilla lähtee täristelemään. Aiemmin ollut tärinä väheni reilusti, tulee välillä, välillä ei.  Koitin toisilla renkailla, ei eroa. Ei tuo silti vaan ihan kymppi ole. Renkaat ja vanteet (8kpl) on syynätty tarkkaan ja moneen otteeseen.

Täytyy harkita vielä vetareiden vaihtoa. Onko noissa isoja laatueroja? Merkkejä on paljon.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #7 : 25.06.2020, 10:41:15 »
Hyvää sanottavaa itselläni ainakin SKF:n vetareista näihin autoihin, ei ole mitään ongelmia ollut. Autodocista tilattuna vänkärin puolen vetari maksoi 120€ vuoden alussa (Automaattivaihteisto). Tuollaiseen rahaan vaihtelee vaikka molemmat jos sillä mielenrauhan saa.

HUOM! Manuaaliaskissa tulee sitten öljyt pihalle laatikosta kun vetarin irroittaa, että kannattaa avata vaihteiston täyttöproppu ja katsoa että se oikeasti aukeaa ennenkuin tiputtaa öljyt pihalle/irroittaa vetarin.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #8 : 25.06.2020, 11:16:14 »
Joo, eihän tuo SKF:t kummoisia maksa. Täytynee vaihtaa nuo kumminkin ja katsoa onko asiaan vaikutusta.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #9 : 25.06.2020, 11:18:43 »
HUOM! Manuaaliaskissa tulee sitten öljyt pihalle laatikosta kun vetarin irroittaa, että kannattaa avata vaihteiston täyttöproppu ja katsoa että se oikeasti aukeaa ennenkuin tiputtaa öljyt pihalle/irroittaa vetarin.
5-vaihteisessa ei tule mitään tai muutama tippa, ellei öljy ole lämmintä tai auto kallellaan siihen suuntaan. 6-vaihteisissa on joskus tullut enemmän, mutta jotenkin niissä on ollut vaihtelua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10042
  • Teiden tukko
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #10 : 25.06.2020, 12:31:20 »
5-vaihteisessa ei tule mitään tai muutama tippa, ellei öljy ole lämmintä tai auto kallellaan siihen suuntaan. 6-vaihteisissa on joskus tullut enemmän, mutta jotenkin niissä on ollut vaihtelua.

AWD 5v-manuaali, en tiedä paljonko olisi kuljettajan puolelta tullut, ei vedetty vetoakselia kokonaan ulos ennen kuin avasin pohjaropun vaihteistosta. Toisella kerralla apukuskin puolelta tuli reilusti kun kulmavaihteen irrotuksessa booriholkki lähti vaihteistosta irti.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #11 : 25.06.2020, 16:59:19 »
Booriholkin alareuna onkin jo öljytason alapuolella.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
Vs: V70 mk2 vetarit
« Vastaus #12 : 20.07.2020, 11:37:40 »
Sellaista seikkailua;  Auto kävi nelipyöräsuuntauksessa alustan osien vaihdon jälkeen. Sen jälkeen ajelin n.1tkm ihan itsekseni ja 1,5tkm vaunu perässä kohtuu isolla kuormalla.

Kotiuduttiin ja nykäisin vähän kovempaa menemään. Tutisee ja menee miten sattuu. Aamulla rengasliikkeeseen tasapainottamaan renkaat. Oikea etupyörä kulunut kankaille. Tämä oli ihan kunnossa jo ennen suuntausta. Tämä puoli ei siis ollut alunperin pielessä. Kuskin puolelta oli mennyt pusla rikki ja siellä oli ennen remppaa kulunut rengas.

Torstaina ihmetellään nelipyöräsuuntauksen tehneessä liikkeessä, että missä vika. Melkein uusi rengas, 2,5tkm ja paskana.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo