Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jukeli70 - 02.06.2020, 21:19:42

Otsikko: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Jukeli70 - 02.06.2020, 21:19:42
Tämä sama kysymys on muuallakin täällä kun iski kämmi. Pahoittelut.

Otsikonmukainen vaihteisto vm 07 ja ajettu 340 000 km. Edellinen omistaja joutunut jostain syystä vaihdattamaan turbiinin jossain 200 000 km:n kohdalla ja sen jälkeen öljyjä vaihdettu vaihteistoon kolme kertaa joista viimeisen tein itse 25 000 km sitten ja huuhtelemalla. Siinä historiaa.

Nyt eilis aamusta lähtien ilmennyt ikävä tuplanykäisy kun laittaa D:n. Samaten pysähdyksen jälkeen jarrun nostamalla saa aikaan melkoisen kytkentärykäyksen. Manuaalipuolella ei mitään ongelmaa. Tiedossa on ns. neutral control ja siihen tuo ongelma minusta ainakin viittaisi, että se toimii jotenkin väärin.
Sopeutukset nollattu ja vikakoodit luettu eikä niitä ole vielä ilmaantunut. Nämä tehty merkkipajalla. Vaihteisto toimii liikkeellelähtöä lukuunottamatta moitteetta.
Onko arvon käyttäjäkunnalle tai vaihteistoguruille tullut kokemuspohjaa siitä, mikä tuon aiheuttaa? Lähinnä yritän hahmottaa, että meneekö vaihteisto vaihtoon vai venttiilipöytä tai jokin muu mitä auton omavalvonta ei huomaa. Olisin vinkeistä kiitollinen. xc 70 2.4 d5
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: taffu - 02.06.2020, 22:28:39
Se neutral control taitaa olla edellisen laatikkosukupolven ominaisuuksia, eli jostain muusta lienee kyse.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: tuomaril - 03.06.2020, 00:23:37
Neutral Control on läsnä myös tässä TF-80SC laatikossa. Ongelman aiheuttaja lienee erittäin suurella todennäköisyydellä jumiva venttiilipöytä. Manuaalipuolella tuo Neutral Control ei tosiaan aktivoidu ja siitä syystä silloin sitä nykäystä ei tule. Jos tahtoo aloittaa halvimmasta päästä, niin öljyt kannattaisi huuhdella runsaalla öljymäärällä, mutta luultavasti vian korjaaminen vaatii sen uuden venttiilipöydän. Omaan kokemuksen kautta sanoisin, että tuo auton omavalvonta on näitä vaihteiston vikoja todella laiska huomaamaan. Oma 2006 vuoden XC70 D5 sekoili vaihteiston osalta kanssa huolella, löysi kesken vaihdeenvaihdon "välivapaan" ja sitten pamautti ihan huolella seuraavan vaihteen sisään, jos ei älynnyt höllätä kaasua. Mitään vikakoodeja ei tarjoillut missään vaiheessa.

Oli miten oli, liian kauaa ei kannata antaa sen sinun vaihteiston nykiä/paukkua, vaihteiston kytkinpinnat eivät siitä tykkää pidemmän päälle ja riski kalliimpaan remonttiin kasvaa...
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Jukeli70 - 03.06.2020, 07:32:59
Kiitos vastauksesta. Hyvä tieto tuo, ettei noita laatikon oikkuja saa välttämättä tietokoneen ruudulle asti. Ehdotin pajalle tuon neutral controlin poisohjelmointia näin aluksi. Lupasivat asiaa selvitellä, sen verran outo asia heillekin. Saisi hiukan aikaa miettiä mitä tekee. Kaikki nyt riippuu työhinnoista, että mitä kokee järkeväksi. Uuden venttiilipöydän ja käytetyn vaihteiston hintaero ei ole järin suuri.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Jukeli70 - 03.06.2020, 20:12:46
Vika tuntuu pahenevan. Nyt kolauttaa moottorijarrutuksellakin pienemmän niin että tuntuu. Edelleen diagnostiikka kuutamolla. Manuaalipuoli toimii kuin ajatus. Ei siellä lienee mikään irti voi olla kun noin on.
Löytyyköhän tästä maasta firmaa joka pystyisi sanomaan, että vaihdatetaanko venttiilipöytä vai parin tonnin käytetty vaihteisto...
Ei viittis alkaa kokeilemaan kun pöytäkin maksaa 600-700 euroa.

Ja jos vaihteiston hankkimisesta on kokemuksia niin saa suositella.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: taffu - 03.06.2020, 20:59:53
Vika tuntuu pahenevan. Nyt kolauttaa moottorijarrutuksellakin pienemmän niin että tuntuu. Edelleen diagnostiikka kuutamolla. Manuaalipuoli toimii kuin ajatus. Ei siellä lienee mikään irti voi olla kun noin on.
Löytyyköhän tästä maasta firmaa joka pystyisi sanomaan, että vaihdatetaanko venttiilipöytä vai parin tonnin käytetty vaihteisto...
Ei viittis alkaa kokeilemaan kun pöytäkin maksaa 600-700 euroa.

Ja jos vaihteiston hankkimisesta on kokemuksia niin saa suositella.

Kolauttaako se kaikilla vaihteilla moottorijarrulla pienemmän kolahtaen, ja eikö tosiaan sama toistu manuaalisesti moottorijarruttaen?

Lääni kannattaa mainita, jos suosituksia vianetsinnästä toivot.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Jukeli70 - 03.06.2020, 21:08:18
Ai juu sorry. Varsinais-Suomi.

En uskaltanut hirveän paljon testailla tuota pienemmälle pudottamista D-valinnalla. Veikkaisin, että sen minkä kaksi eri kertaa sain kolahtamaan oli 4->3. Manuaalipuolta olen renkannut eestaas lukuisan monta kertaa, eikä pienintäkään oiretta mistään viasta. Pakki menee aina ilman ongelmia lähti sitten P-kirjaimesta tai Deestä.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: tuomaril - 03.06.2020, 21:30:31
Kyllä tuo minun korvaan kuulostaa edelleen erittäin vahvasti venttiilipöydän vialta, jokin tietty venttiili/solenoidi siellä takertelee luultavasti, kerta nykäisy tulee aina tiettyjen vaihtojen yhdeydessä. Mitä tuohon manuaalipuolen oireettomuuteen tulee, niin oletko testannut vaihdella niitä vaihteita juuri samoissa tilanteissa kuin missä D-vaihteella nykäisy tulisi? Laatikossa käytetään hyvin erilaisia paineita riippuen moottorin kuormituksesta vaihtohetkellä ja käsittääkseni juuri se tietty kuormitustilanne voi olla laatikolle nyt ongelma. Joku fiksumpi voi sanoa, että miten muuten manuaalipuolella vaihdot eroaa D-puolella tehtävistä vaihdoista.

Tapahtuuko ylöspäin vaihdot täysin normaalisti? Varsinkin agressiivisessa kiihdytyksessä (3/4 osaa kaasua) kannattaa seurata 2-3-4-5 välisiä vaihtoja.

Siinä Loimaan lähettyvillä on AutoGear Forssassa, mutta vahva suositus että älä sinne autoa ainakaan vie. Espoo lienee liian kaukainen paikka...?
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Huikkoster - 03.06.2020, 21:36:26
Kyllä tuo kuulostaa siltä että laatikkoremonttiin joutuu.

Aika monesti kuulee että laatikkoja on käytetty latviassa korjattavana. Joko ajettu paikan päälle tai lähetetty rahtina. Netistä löytyy hyviä ja huonoja kokemuksia. Joka tapauksessa paljon halvempaa kuin suomessa. Ja heillä on suomenkieliset sivut / yhteyshenkilö.
https://recro.eu/fi/

Itse en käytettyä laatikkoa laittaisi ellei todella edullisesti saisi tai pystyisi koeajamaan ennen purkua. Siellä voi olla ihan sama vika.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: tuomaril - 03.06.2020, 21:45:51
Samoilla linjoilla Huikkosterin kanssa noista käytetyistä laatikoista. Nämä TF-80SC laatikot eivät ole sieltä varmimmasta päästä, niin siinä on vähän turhan suuri riski saada sutta ja sekundaa käytetyn laatikon kanssa.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Jukeli70 - 03.06.2020, 21:50:46
Tuosta Latvian firmasta luinkin. Saksasta saisi parilla tonnilla alle satatuhatta ajetun jos haluaa uskoa myyjää. Huittisista tehdaskunnostettu 3400. Työt päälle. Alkaa olemaan kipurajoilla mutta toisaalta jos autoa itselleen tekee niin **tunko väliä.

Laitoin yhteen alan firmaan kyselyä jotta onko tuttu juttu tuo. Yllättävän monesta merkistä tuo sama separaattori löytyy.

En kiinnittänyt huomiota, että olisiko manuaalivaihdot menneet samalle kierros- tai vääntöalueelle. Mutta tosiaan olen sillä yrittänyt saada vikaa esiin suht raakastikin leikkimällä mutta toimii vaan.
Toisaalta tekisi mieli turata tuo venttiilipöydän vaihto ite mutta eipä siinäkään taida olla järkeä. Sataa kuitenkin vettä.  :)
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 03.06.2020, 22:18:19
Onkos tuo venttiilipöydän vaihto tässä kuten 5-vaihteissa että onnistuu laatikkoa irroittamatta? Että työkustannukset/ähellys ainakin selkeästi pienempi.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Jukeli70 - 04.06.2020, 07:45:03
Tähän en ole löytänyt selkeää vastausta. Olen siinä uskossa ollut, että onnistuisi paikallaan apurungon poistamalla ja pakettia laskemalla. Taidan jättää nuo kuitenkin osaavalle. Kunhan nyt saisin jonkinlaisen arvion paikoista joista olen asiaa tiedustellut.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Jukeli70 - 04.06.2020, 18:32:19
No niin, nyt näkyy kallis valo tunnelin päässä. Löytyi yritys joka noita työkseen tekee ja löytyi myös vika pelkän sähköpostikuvaelman perusteella. Eli venttiilipöytä menee vaihtoon mutta myös jotkin akselitiivisteet on järkevää vaihdattaa vaikkakin otattaa vaihteiston pois. Samalla vaihtuu suodatin ja luonnollisesti öljyt. Pelkkä venttiilipöytä vaihtuisi ilman vaihteiston poisottoa, näin ymmärsin.
Tekijän mukaan hyväkuntoisia vaihteistoja on vaikea löytää, eikä kukaan todellisuudessa tiedä mitä ne ovat vaikka myyjä vannoisi mitä valaa tahansa. Ammattilaisen vaihtoehdot olivat vanhan kunnostus tai tehdasuuden/vastaavan vaihteiston tilaaminen Volvolta. Hinta sille noin 4500 euroa plus työt. Valitsin kunnostuksen joka on hinnaltaan edullisempi. Jätän tarkan hinnan tässä sanomatta kunnioittaakseni muita yrittäjiä ja heidän hintojaan. En tiedä onko saamani kunnostushinta kallis, en kysynyt enää muualta. Pääasia, että tyypit tietää mitä tekee ja millä osilla.

Ja mitä autoon itseensä tulee, niin alkoihan se kolistelu manuaalipuolellakin. Alaspäin vaihtaessa vitosen ja nelosen välissä ja nelosen ja kolmosen välissä. Kepillä kikkailemalla pystyy ajamaan moitteetta mutta päätin nyt kuitenkin säästää jäljellä olevat kilometrit siihen, kun auto siirretään hoitopaikkaan. Että sellaista. Kiitos tässä vaiheessa. Katsotaan miten saan auton pajalle ja miten se muuttuu kun on korjattu.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: vikki - 04.06.2020, 21:29:39
Kaveri sai Ruotsista aika kohtuuhintaan tehdaskunnostetun, mutta ei ole tietoa mistä. Kyseesä T6. Vinkkinä vaan tämä.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: taffu - 04.06.2020, 21:36:04
Kyllähän näitä alle tonnillakin saa, jos nyt tää on se osa mistä puhutaan:

https://www.ebay.co.uk/itm/AISIN-AWTF-80SC-TRANSMISSION-VALVE-BODY-NEW-GENUINE-OE-AWF21-AF40-6-AM6-AW6A-EL-/173390252647

Vaikuttaa ihan ok firmalta, mutta en osaa asiaa sen kummemmin kommentoida. Itse tuollaisen hommaamista vanhaan autoon suunnittelin, mutta ei löytynyt läheltä korjaamoa, joka olisi suostunut tuon vaihtamaan.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Jukeli70 - 05.06.2020, 18:23:49
Juteltuani tänään laatikonkorjaajan kanssa selvisi, että vaihteistossa on muutama kohta jotka pettävät. Yksi on tuo venttiilipöytä. Sen lisäksi sisältä löytyy joitain akselitiivisteitä jotka pettävät ennen kun auto on paalissa. Ja sitten oliko jonkin männän lukitusrengas tai jotain joka pettää pikkuhiljaa. Koki, että kysymys on suunnittelu/valmistusvirheestä. Tiedä sitten. En osaa tarkemmin sanoa kun en ole koskaan vaihteistoihin juurikaan koskenut. Ei kun olenpas. Ammattikoulussa purettiin Volvon kolmilovinen takavedon harjoitteluvaihteisto ja koottiinkin.

Tulin siihen päätelmään, että uhraan tuohon sen kunnostuksen verran pelimerkkejä. Tietääpähän, että mikä on historia, mitä uusiolaatikosta ei tiedä. Takuutkin ovat yllättävän surkeita peruskunnostetuilla.

Auto muuttui tänään taas pahemmaksi. Nyt oli jo vaikeuksia saada ykkönen ja kakkonen päälle ollenkaan. Jos nyt viikon päästä kestäisi ajaa pajalle.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Jukeli70 - 13.06.2020, 13:17:10
Nyt vaihteisto avattu ja turbiinista löytyy jotain sellaisia hitsifiksauksia, että sekin menee uusiksi. Venttiilistön lisäksi menee uusiksi pari mäntää. Älkää kysykö tarkemmin. Allekirjoittaneen 80-luvun käypäopintoihin ei kuulunut vaihteistot. Eikä ruiskut.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 13.06.2020, 14:39:10
Melkoista jos joku on avannut sen jo aiemmin
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Jukeli70 - 13.06.2020, 18:24:52
Jep. Jos olisin ostaessa ymmärtänyt, että se leima joka löytyy siitä vaihteistoremontin kohdalta on huoltamattomuuttakin pahempi, olisi auto jäänyt ostamatta. Nyt tulee hyvä loppuelämän auto.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Miikka70 - 15.06.2020, 23:44:46
Itse suosittelen scandinavian automotivea humppilasta, itse sain 180tkm ajetun vaihteiston 1500 euroon, ja asennus makso sopeutuksineen 680. Kai nääkin vaihtelee venttiilipöytiä, itse paja sijaitsee huittisissa.
Ps. Takuu oli 3kk vaihteistossa.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Jukeli70 - 18.06.2020, 23:32:47
Nyt auto haettu takaisin ja tuntuisi toimivan. Ei ihan niin sukkelasti mennyt kuitenkaan. Ensimmäisen korjaajan koeajon jälkeen laatikko vielä uudelleen irti koska pamautti jollain vaihdevälillä alaspäin mentäessä. Pari rumpua vaihdettu vielä kaupan päälle. Sillä luovutuskuntoon. Olisi kiva jos tietäisi, että mitä hemmetin rumpuja. Taman tomeja kö? No, enivei. Kuntoon tuli ja käytännössä kaikki kuluva uusittu. 60 000 öljynvaihtovälille tomera suositus.
Kiitos osallisille.
Otsikko: Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
Kirjoitti: Miikka70 - 19.06.2020, 14:50:18
Juu, aisin warnerin oma suositus on 60tkm tai raskaassa käytössä 40tkm. Aika paljon näiden yli menee tuo volvon oma suositus, tie mistä pakasta repässeet tuon niiden 80tkm..