Proturbo  Autodiagnoosi

Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus

  • 22 Vastauksia
  • 6971 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« : 02.06.2020, 21:19:42 »
Tämä sama kysymys on muuallakin täällä kun iski kämmi. Pahoittelut.

Otsikonmukainen vaihteisto vm 07 ja ajettu 340 000 km. Edellinen omistaja joutunut jostain syystä vaihdattamaan turbiinin jossain 200 000 km:n kohdalla ja sen jälkeen öljyjä vaihdettu vaihteistoon kolme kertaa joista viimeisen tein itse 25 000 km sitten ja huuhtelemalla. Siinä historiaa.

Nyt eilis aamusta lähtien ilmennyt ikävä tuplanykäisy kun laittaa D:n. Samaten pysähdyksen jälkeen jarrun nostamalla saa aikaan melkoisen kytkentärykäyksen. Manuaalipuolella ei mitään ongelmaa. Tiedossa on ns. neutral control ja siihen tuo ongelma minusta ainakin viittaisi, että se toimii jotenkin väärin.
Sopeutukset nollattu ja vikakoodit luettu eikä niitä ole vielä ilmaantunut. Nämä tehty merkkipajalla. Vaihteisto toimii liikkeellelähtöä lukuunottamatta moitteetta.
Onko arvon käyttäjäkunnalle tai vaihteistoguruille tullut kokemuspohjaa siitä, mikä tuon aiheuttaa? Lähinnä yritän hahmottaa, että meneekö vaihteisto vaihtoon vai venttiilipöytä tai jokin muu mitä auton omavalvonta ei huomaa. Olisin vinkeistä kiitollinen. xc 70 2.4 d5
« Viimeksi muokattu: 02.06.2020, 21:23:22 kirjoittanut Jukeli70 »

Poissa taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #1 : 02.06.2020, 22:28:39 »
Se neutral control taitaa olla edellisen laatikkosukupolven ominaisuuksia, eli jostain muusta lienee kyse.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3435
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #2 : 03.06.2020, 00:23:37 »
Neutral Control on läsnä myös tässä TF-80SC laatikossa. Ongelman aiheuttaja lienee erittäin suurella todennäköisyydellä jumiva venttiilipöytä. Manuaalipuolella tuo Neutral Control ei tosiaan aktivoidu ja siitä syystä silloin sitä nykäystä ei tule. Jos tahtoo aloittaa halvimmasta päästä, niin öljyt kannattaisi huuhdella runsaalla öljymäärällä, mutta luultavasti vian korjaaminen vaatii sen uuden venttiilipöydän. Omaan kokemuksen kautta sanoisin, että tuo auton omavalvonta on näitä vaihteiston vikoja todella laiska huomaamaan. Oma 2006 vuoden XC70 D5 sekoili vaihteiston osalta kanssa huolella, löysi kesken vaihdeenvaihdon "välivapaan" ja sitten pamautti ihan huolella seuraavan vaihteen sisään, jos ei älynnyt höllätä kaasua. Mitään vikakoodeja ei tarjoillut missään vaiheessa.

Oli miten oli, liian kauaa ei kannata antaa sen sinun vaihteiston nykiä/paukkua, vaihteiston kytkinpinnat eivät siitä tykkää pidemmän päälle ja riski kalliimpaan remonttiin kasvaa...

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #3 : 03.06.2020, 07:32:59 »
Kiitos vastauksesta. Hyvä tieto tuo, ettei noita laatikon oikkuja saa välttämättä tietokoneen ruudulle asti. Ehdotin pajalle tuon neutral controlin poisohjelmointia näin aluksi. Lupasivat asiaa selvitellä, sen verran outo asia heillekin. Saisi hiukan aikaa miettiä mitä tekee. Kaikki nyt riippuu työhinnoista, että mitä kokee järkeväksi. Uuden venttiilipöydän ja käytetyn vaihteiston hintaero ei ole järin suuri.

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #4 : 03.06.2020, 20:12:46 »
Vika tuntuu pahenevan. Nyt kolauttaa moottorijarrutuksellakin pienemmän niin että tuntuu. Edelleen diagnostiikka kuutamolla. Manuaalipuoli toimii kuin ajatus. Ei siellä lienee mikään irti voi olla kun noin on.
Löytyyköhän tästä maasta firmaa joka pystyisi sanomaan, että vaihdatetaanko venttiilipöytä vai parin tonnin käytetty vaihteisto...
Ei viittis alkaa kokeilemaan kun pöytäkin maksaa 600-700 euroa.

Ja jos vaihteiston hankkimisesta on kokemuksia niin saa suositella.

Poissa taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #5 : 03.06.2020, 20:59:53 »
Vika tuntuu pahenevan. Nyt kolauttaa moottorijarrutuksellakin pienemmän niin että tuntuu. Edelleen diagnostiikka kuutamolla. Manuaalipuoli toimii kuin ajatus. Ei siellä lienee mikään irti voi olla kun noin on.
Löytyyköhän tästä maasta firmaa joka pystyisi sanomaan, että vaihdatetaanko venttiilipöytä vai parin tonnin käytetty vaihteisto...
Ei viittis alkaa kokeilemaan kun pöytäkin maksaa 600-700 euroa.

Ja jos vaihteiston hankkimisesta on kokemuksia niin saa suositella.

Kolauttaako se kaikilla vaihteilla moottorijarrulla pienemmän kolahtaen, ja eikö tosiaan sama toistu manuaalisesti moottorijarruttaen?

Lääni kannattaa mainita, jos suosituksia vianetsinnästä toivot.

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #6 : 03.06.2020, 21:08:18 »
Ai juu sorry. Varsinais-Suomi.

En uskaltanut hirveän paljon testailla tuota pienemmälle pudottamista D-valinnalla. Veikkaisin, että sen minkä kaksi eri kertaa sain kolahtamaan oli 4->3. Manuaalipuolta olen renkannut eestaas lukuisan monta kertaa, eikä pienintäkään oiretta mistään viasta. Pakki menee aina ilman ongelmia lähti sitten P-kirjaimesta tai Deestä.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3435
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #7 : 03.06.2020, 21:30:31 »
Kyllä tuo minun korvaan kuulostaa edelleen erittäin vahvasti venttiilipöydän vialta, jokin tietty venttiili/solenoidi siellä takertelee luultavasti, kerta nykäisy tulee aina tiettyjen vaihtojen yhdeydessä. Mitä tuohon manuaalipuolen oireettomuuteen tulee, niin oletko testannut vaihdella niitä vaihteita juuri samoissa tilanteissa kuin missä D-vaihteella nykäisy tulisi? Laatikossa käytetään hyvin erilaisia paineita riippuen moottorin kuormituksesta vaihtohetkellä ja käsittääkseni juuri se tietty kuormitustilanne voi olla laatikolle nyt ongelma. Joku fiksumpi voi sanoa, että miten muuten manuaalipuolella vaihdot eroaa D-puolella tehtävistä vaihdoista.

Tapahtuuko ylöspäin vaihdot täysin normaalisti? Varsinkin agressiivisessa kiihdytyksessä (3/4 osaa kaasua) kannattaa seurata 2-3-4-5 välisiä vaihtoja.

Siinä Loimaan lähettyvillä on AutoGear Forssassa, mutta vahva suositus että älä sinne autoa ainakaan vie. Espoo lienee liian kaukainen paikka...?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #8 : 03.06.2020, 21:36:26 »
Kyllä tuo kuulostaa siltä että laatikkoremonttiin joutuu.

Aika monesti kuulee että laatikkoja on käytetty latviassa korjattavana. Joko ajettu paikan päälle tai lähetetty rahtina. Netistä löytyy hyviä ja huonoja kokemuksia. Joka tapauksessa paljon halvempaa kuin suomessa. Ja heillä on suomenkieliset sivut / yhteyshenkilö.
https://recro.eu/fi/

Itse en käytettyä laatikkoa laittaisi ellei todella edullisesti saisi tai pystyisi koeajamaan ennen purkua. Siellä voi olla ihan sama vika.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3435
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #9 : 03.06.2020, 21:45:51 »
Samoilla linjoilla Huikkosterin kanssa noista käytetyistä laatikoista. Nämä TF-80SC laatikot eivät ole sieltä varmimmasta päästä, niin siinä on vähän turhan suuri riski saada sutta ja sekundaa käytetyn laatikon kanssa.

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #10 : 03.06.2020, 21:50:46 »
Tuosta Latvian firmasta luinkin. Saksasta saisi parilla tonnilla alle satatuhatta ajetun jos haluaa uskoa myyjää. Huittisista tehdaskunnostettu 3400. Työt päälle. Alkaa olemaan kipurajoilla mutta toisaalta jos autoa itselleen tekee niin **tunko väliä.

Laitoin yhteen alan firmaan kyselyä jotta onko tuttu juttu tuo. Yllättävän monesta merkistä tuo sama separaattori löytyy.

En kiinnittänyt huomiota, että olisiko manuaalivaihdot menneet samalle kierros- tai vääntöalueelle. Mutta tosiaan olen sillä yrittänyt saada vikaa esiin suht raakastikin leikkimällä mutta toimii vaan.
Toisaalta tekisi mieli turata tuo venttiilipöydän vaihto ite mutta eipä siinäkään taida olla järkeä. Sataa kuitenkin vettä.  :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6451
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #11 : 03.06.2020, 22:18:19 »
Onkos tuo venttiilipöydän vaihto tässä kuten 5-vaihteissa että onnistuu laatikkoa irroittamatta? Että työkustannukset/ähellys ainakin selkeästi pienempi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #12 : 04.06.2020, 07:45:03 »
Tähän en ole löytänyt selkeää vastausta. Olen siinä uskossa ollut, että onnistuisi paikallaan apurungon poistamalla ja pakettia laskemalla. Taidan jättää nuo kuitenkin osaavalle. Kunhan nyt saisin jonkinlaisen arvion paikoista joista olen asiaa tiedustellut.

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #13 : 04.06.2020, 18:32:19 »
No niin, nyt näkyy kallis valo tunnelin päässä. Löytyi yritys joka noita työkseen tekee ja löytyi myös vika pelkän sähköpostikuvaelman perusteella. Eli venttiilipöytä menee vaihtoon mutta myös jotkin akselitiivisteet on järkevää vaihdattaa vaikkakin otattaa vaihteiston pois. Samalla vaihtuu suodatin ja luonnollisesti öljyt. Pelkkä venttiilipöytä vaihtuisi ilman vaihteiston poisottoa, näin ymmärsin.
Tekijän mukaan hyväkuntoisia vaihteistoja on vaikea löytää, eikä kukaan todellisuudessa tiedä mitä ne ovat vaikka myyjä vannoisi mitä valaa tahansa. Ammattilaisen vaihtoehdot olivat vanhan kunnostus tai tehdasuuden/vastaavan vaihteiston tilaaminen Volvolta. Hinta sille noin 4500 euroa plus työt. Valitsin kunnostuksen joka on hinnaltaan edullisempi. Jätän tarkan hinnan tässä sanomatta kunnioittaakseni muita yrittäjiä ja heidän hintojaan. En tiedä onko saamani kunnostushinta kallis, en kysynyt enää muualta. Pääasia, että tyypit tietää mitä tekee ja millä osilla.

Ja mitä autoon itseensä tulee, niin alkoihan se kolistelu manuaalipuolellakin. Alaspäin vaihtaessa vitosen ja nelosen välissä ja nelosen ja kolmosen välissä. Kepillä kikkailemalla pystyy ajamaan moitteetta mutta päätin nyt kuitenkin säästää jäljellä olevat kilometrit siihen, kun auto siirretään hoitopaikkaan. Että sellaista. Kiitos tässä vaiheessa. Katsotaan miten saan auton pajalle ja miten se muuttuu kun on korjattu.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Tf80sc tuplanykäisy ja kolahdus
« Vastaus #14 : 04.06.2020, 21:29:39 »
Kaveri sai Ruotsista aika kohtuuhintaan tehdaskunnostetun, mutta ei ole tietoa mistä. Kyseesä T6. Vinkkinä vaan tämä.

 

RallyBaron  Samppasport