Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Imot - 08.06.2020, 11:54:52

Otsikko: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: Imot - 08.06.2020, 11:54:52
Kaikilla on varmaan tiedossa, että näillä hybrideillä ei "ihan" päästä valmistajan ilmoittamiin kulutuslukemiin :D. Mutta jos oikein yrittää, niin pääseehän näillä toki aika kohtuullisiin arvoihin. Lyhyitä matkoja kesäkeleillä pystyy ajelemaan täysin sähköisesti, mutta pidemmällä matkalla sähkö loppuu varsin nopeasti kesken. Jos asettaa naviin määränpään, koittaa auto optimoida poltto- ja sähkömoottorin käyttöä matkan eri vaiheisiin. Käytännössä olen kuitenkin todennut, että käsisäädöllä pystyy alittamaan helposti auton oman optimoinnin tuloksen. Ja eihän sitä matkalla usein ole paljon muutakaan tekemistä kuin säätää... Käsisäädöllä tarkoitan, että ajotilaksi valitaan Pure ja tarpeen mukaan laitetaan keskinäytöstä päälle sähkön säästö myöhempää ajankohtaa varten.

Kysymykseni liittyy tuohon matka-ajon optimointiin. Oma oletukseni on, että kun tasainen nopeus on 80-100 km/h, on polttomoottorin käyttö järkevämpää kuin sähkömoottorin. Alle 80 km/h kannattaisi sitten mennä sähköllä, yli 100 km/h aina polttomoottorilla koska sähköä kuluu suhteessa matkaan järjettömästi (kuten myös bensaa). Olenko ihan hakoteillä? Onko muilla ollut samanlaista harrastuneisuutta ja kokemuksia sähkön/bensan kulutuksesta eri nopeuksilla?

Matkamittarin nollauksen jälkeen mulla on nyt tullut pääosin 200 km:n siivuja matka-ajoa yhteensä 2200 km ja keskikulutus on ollut 5,1 l/100 km.
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: Häätäjä - 08.06.2020, 12:23:39
Pidemmällä matkalla olen käyttänyt navia, jolloin auto saa itse päättää sänkön ja bensan välillä. Mielestäni pelaa yllättävän hyvin! Kulutukset on T8:lla viime aikoina pyörineet tankkauksissa 3-6l/100km välillä ja joka tankillisella on ollut matka-ajoa vähintään 400km, josta 200km "tyhjällä" akulla.
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: tj86430 - 08.06.2020, 13:39:05
OP:n kanssa aika samoilla linjoilla. Navia ei ole tullut yhden kokeilun jälkeen käytettyä, koska
- se ei osaa meille kotiin
- useimmiten tulee ajettua A-B-A, eikä jaksa näppäillä montaa määränpäätä
Viime aikoina olen vähän kokeillut myös charge-moodin käyttöä maanteillä, ja pikaisesti vaikuttaa siltä, että silläkin voi säästää pelkkään holdin käyttöön verrattuna - onko muilla minkälaisia havaintoja tästä?
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: Imot - 08.06.2020, 13:57:12
Täytyykin koittaa tuota chargea.
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: TOK - 08.06.2020, 15:24:40
Viime aikoina olen vähän kokeillut myös charge-moodin käyttöä maanteillä, ja pikaisesti vaikuttaa siltä, että silläkin voi säästää pelkkään holdin käyttöön verrattuna - onko muilla minkälaisia havaintoja tästä?

Minäkin olen ollut havaitsevinani että charge-sähköllä-charge-sähköllä -sykli tuottaa alemman bensankulutuksen pitkällä matkalla. Tieteellistä dataa ei ole.

Oma oletukseni on, että kun tasainen nopeus on 80-100 km/h, on polttomoottorin käyttö järkevämpää kuin sähkömoottorin. Alle 80 km/h kannattaisi sitten mennä sähköllä, yli 100 km/h aina polttomoottorilla koska sähköä kuluu suhteessa matkaan järjettömästi (kuten myös bensaa). Olenko ihan hakoteillä? Onko muilla ollut samanlaista harrastuneisuutta ja kokemuksia sähkön/bensan kulutuksesta eri nopeuksilla?

Bensalla ajamisen kulutushan on pienimmillään maantieajossa, joten jos bensalla joutuu ajamaan, sitä kannattaa käyttää nimenomaan korkeimmissa vauhdeissa mitä matkalla on, ja käyttää sähkö hitaaseen/pysähtelevään ajoon (taajamat). Optimaalisinta on lähteä täydellä akulla ja saapua perille tyhjällä. Se että missä kohti vaihtaa bensalle tai loppumatkan takaisin sähkölle on sitten optimointikysymys niin että sähkö juuri ja juuri riittää perille ja bensalla tulee ajettua se nopein osuus.
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: volvoandy - 14.08.2020, 01:11:49
Onko kuinka moni päässyt T6 tai T8 pluginilla matka-ajossa alle 9 tai 8 litran vai meneekö jopa vähemmällä? Eniten kiinnostaisi XC60 T8 ja varsinkin V90 T8...? Jos ajaa vaikka 25000 km vuodessa ja on sekalaista ajoa, niin kumpi on kannattavampi : D4 dieseli vaiko T6 tai T8 hybridi? Jotain laskin http://diesel-laskuri.net/ (http://diesel-laskuri.net/) ja bensa kyllä vei aina voiton 200-300e kuluvoitolla dieseliin nähden... Mutta se kuuluisa väliraha  :'(
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: MY18 - 16.08.2020, 19:49:11
XC90 T8. Matka-ajossa aika lailla 7-8l/100km riippuen onko keskinopeus lähempänä 90 vai 100km/h (ja kuinka paljon ohittelee rekkoja). Nopeus vaikuttaa myös siinä mielessä paljon, että vaikka olisi Hold-mode päällä, niin voi mennä lievässäkin alamäessä pitkäänkin sähköllä jos nopeus on alle 90km/h, mutta jos on 110 mittarissa, niin bensakone on päällä koko ajan aivan jyrkimpiä alamäkiä pois lukien. Diesel on varmasti parempi jos ei tule paljoa kaupunkiajoa. Itsellä keskikulutus on noin 5l/100km kesällä ja 7l/100km talvella, kun kaupunkiajoa tulee vähintään puolet kokonaisajoista (noin 30 000km vuodessa). 
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: rospos - 12.05.2024, 15:31:49
Paljonko ne nuo V60 tai V90 T6 lataushypridit (MY 2022-2024) kuluttaa "tyhjällä" akulla ?
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: TOK - 12.05.2024, 16:25:53
Paljonko ne nuo V60 tai V90 T6 lataushypridit (MY 2022-2024) kuluttaa "tyhjällä" akulla ?
  • Kaupungissa
  • Maantiellä n. 80 km/h
  • Maantiellä n. 100 km/h

Jos fiksusti ajaa niin hybridillä pääsee keskustassa maantiekulutuksella. Akku syö hidastukset ja työntää takas liikkeelle.
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: rospos - 14.05.2024, 08:57:00
Paljonko ne nuo V60 tai V90 T6 lataushypridit (MY 2022-2024) kuluttaa "tyhjällä" akulla ?
  • Kaupungissa
  • Maantiellä n. 80 km/h
  • Maantiellä n. 100 km/h

Jos tällä on joku lukemassa tätä, niin voisko ystävällisesti ilmoittaa, että paljonko se ajotietokone näyttää kulutukseksi L/100 km, kun ajat "tyhjällä" akulla 80 ja 100 km/h vauhtia. Kaupunkilukema ei ole niin tärkeä, mutta jos löydät sellaiseenkin kulutukset, niin otetaan kiitollisuudella vastaan. Ja nyt kyseessä siis vuosimallit 2022-2024.

Esim. Ajat jossain asfalttitien pätkällä tasaisella kaasulla (vaikka vakkari päällä), niin paljonko se kulutusmittari näyttää, kun akku on "tyhjä" ?

Eihän tuon akun tietenkään tarvitse "tyhjä" olla, jos paneelista voi komentaa polttomoottorille. Niin tosiaan, haluaisin siis tietää nimenomaan T6-bensamoottorien kulutuksen ilman sähkömoottorin apuja.

Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: hespa - 14.05.2024, 09:02:34
Anteeksi. Täysin OT. Mutta mitä ihmettä! Mikäs helevetin hyöty ja järki näissä hybrideissä on kun kulutukset on noin karmeita....? :idiot2:

Eihän noilla kukaan mitään säästä kun ovatten niin järjettömän hintasiakin ja arvo tippuu ihan älyttömästi.

Vielä kerran, anteeksi, mutta kyllä nyt pomppasi minulla..... :2funny:
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: rospos - 14.05.2024, 09:08:06
Anteeksi. Täysin OT. Mutta mitä ihmettä! Mikäs helevetin hyöty ja järki näissä hybrideissä on kun kulutukset on noin karmeita....? :idiot2:

Eihän noilla kukaan mitään säästä kun ovatten niin järjettömän hintasiakin ja arvo tippuu ihan älyttömästi.

Vielä kerran, anteeksi, mutta kyllä nyt pomppasi minulla..... :2funny:

Idea taitaa olla siinä, että sitä sähkömoottoria käytetään. Eli akkua jaksetaan ladata. Se laskee sitten isojen bensamoottorien isot kulutukset järkeville tasoille. Ennenhän se oli ihan normaalia, että kulutukset huiteli 8-12L/100 km ihan "perus" autoissakin. Sähkö kun on mukana, niin tippuu jopa puoleen, ja tietysti pelkällä sähköllä vielä siitäkin alemmas. Ja kaupungeissahan ainakin helposti nämä päivittäiset ajomatkat jää usein niin pieniksi, että se onnistuu sillä sähköllä ajaminen lähes koko ajan.

Mutta jos akkua ei tosiaan jakseta latailla, niin sitten ihmettelet kyllä ihan oikein...

(nämä kommentit siis näille plug-in hybrideille)
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: Ribbe - 14.05.2024, 12:24:14
Jos tällä on joku lukemassa tätä, niin voisko ystävällisesti ilmoittaa, että paljonko se ajotietokone näyttää kulutukseksi L/100 km, kun ajat "tyhjällä" akulla 80 ja 100 km/h vauhtia. Kaupunkilukema ei ole niin tärkeä, mutta jos löydät sellaiseenkin kulutukset, niin otetaan kiitollisuudella vastaan. Ja nyt kyseessä siis vuosimallit 2022-2024.

Esim. Ajat jossain asfalttitien pätkällä tasaisella kaasulla (vaikka vakkari päällä), niin paljonko se kulutusmittari näyttää, kun akku on "tyhjä" ?

Eihän tuon akun tietenkään tarvitse "tyhjä" olla, jos paneelista voi komentaa polttomoottorille. Niin tosiaan, haluaisin siis tietää nimenomaan T6-bensamoottorien kulutuksen ilman sähkömoottorin apuja.
Tämän aamun 20km ajomatkan kulutus oli 9.7l/100km. Lähtiessä näytti akulle 2km range. Tuo matka piti sisällään muutaman 0-80 kiihdytyksen power asennossa (ahdisti hidastelijat). Näiden jälkeen semmoinen vajaa 10km motaria.

Anteeksi. Täysin OT. Mutta mitä ihmettä! Mikäs helevetin hyöty ja järki näissä hybrideissä on kun kulutukset on noin karmeita....? :idiot2:

Eihän noilla kukaan mitään säästä kun ovatten niin järjettömän hintasiakin ja arvo tippuu ihan älyttömästi.

Vielä kerran, anteeksi, mutta kyllä nyt pomppasi minulla..... :2funny:
Jos esim. kotona saa lataukseen niin ihan varmasti säästää. Eilen oli itsellä eka 0 kulutus työmatka kun ei webasto ollut päällä. 20km matkalla kulutus oli 18.3kWh/100km. Itse latasin auton maksullisesta töpselistä 23cnt/kWh. Eli sataselle hintaa tulee 4.2e. Ja yllättävän hyvin pelkällä 80hv sähkömoottorilla pysyy liikenteen mukana, jopa motarilla jossa 100 rajoitus.
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: Rytkonen - 17.05.2024, 14:38:24
Anteeksi. Täysin OT. Mutta mitä ihmettä! Mikäs helevetin hyöty ja järki näissä hybrideissä on kun kulutukset on noin karmeita....? :idiot2:

Eihän noilla kukaan mitään säästä kun ovatten niin järjettömän hintasiakin ja arvo tippuu ihan älyttömästi.

Vielä kerran, anteeksi, mutta kyllä nyt pomppasi minulla..... :2funny:
Idea on tosiaan latauksessa. Suurin osa ihmisistä ei aja päivittäin kuin alle 50km mikä menee sähköllä, se sitten kompensoi pidempien matkojen hieman korkeamman kulutuksen.
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: jv70 - 17.05.2024, 15:46:12
Idea on tosiaan latauksessa. Suurin osa ihmisistä ei aja päivittäin kuin alle 50km mikä menee sähköllä, se sitten kompensoi pidempien matkojen hieman korkeamman kulutuksen.

Eikä tyhjällä akulla normaalissa matka ajossa vie kuin 6,5L/100km.
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: rospos - 20.05.2024, 20:52:48
Tämän aamun 20km ajomatkan kulutus oli 9.7l/100km. Lähtiessä näytti akulle 2km range. Tuo matka piti sisällään muutaman 0-80 kiihdytyksen power asennossa (ahdisti hidastelijat). Näiden jälkeen semmoinen vajaa 10km motaria.

Kiitos tiedoista. Osaatko sanoa, että paljonko "motari" tarkoittaa nopeutena. Onko 120 vai 100 km/h alue kyseessä ?
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: Ribbe - 21.05.2024, 07:06:51
Kiitos tiedoista. Osaatko sanoa, että paljonko "motari" tarkoittaa nopeutena. Onko 120 vai 100 km/h alue kyseessä ?
100 alue eli menee 120 mittarinopeutta. Raja pelkälle sähkölle taitaa olla 130
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: rospos - 22.05.2024, 18:25:27
100 alue eli menee 120 mittarinopeutta. Raja pelkälle sähkölle taitaa olla 130

Osaatko sanoa, että paljonko se kulutus on tyhjällä akulla, kun ajetaan 80 tai 100 km/h ?
Otsikko: Vs: T8/T6 hybridin kulutus
Kirjoitti: eke - 22.05.2024, 20:34:13
Lauantain helteessä 177 km pelkällä polttoaineella , nopeudet 50 -80 -100 , vakkarilla paljon. Auton mittari näytti keskikulutukseksi 7,00 L/100km . XC60 T8 -24 LR