Kaikilla on varmaan tiedossa, että näillä hybrideillä ei "ihan" päästä valmistajan ilmoittamiin kulutuslukemiin

. Mutta jos oikein yrittää, niin pääseehän näillä toki aika kohtuullisiin arvoihin. Lyhyitä matkoja kesäkeleillä pystyy ajelemaan täysin sähköisesti, mutta pidemmällä matkalla sähkö loppuu varsin nopeasti kesken. Jos asettaa naviin määränpään, koittaa auto optimoida poltto- ja sähkömoottorin käyttöä matkan eri vaiheisiin. Käytännössä olen kuitenkin todennut, että käsisäädöllä pystyy alittamaan helposti auton oman optimoinnin tuloksen. Ja eihän sitä matkalla usein ole paljon muutakaan tekemistä kuin säätää... Käsisäädöllä tarkoitan, että ajotilaksi valitaan Pure ja tarpeen mukaan laitetaan keskinäytöstä päälle sähkön säästö myöhempää ajankohtaa varten.
Kysymykseni liittyy tuohon matka-ajon optimointiin. Oma oletukseni on, että kun tasainen nopeus on 80-100 km/h, on polttomoottorin käyttö järkevämpää kuin sähkömoottorin. Alle 80 km/h kannattaisi sitten mennä sähköllä, yli 100 km/h aina polttomoottorilla koska sähköä kuluu suhteessa matkaan järjettömästi (kuten myös bensaa). Olenko ihan hakoteillä? Onko muilla ollut samanlaista harrastuneisuutta ja kokemuksia sähkön/bensan kulutuksesta eri nopeuksilla?
Matkamittarin nollauksen jälkeen mulla on nyt tullut pääosin 200 km:n siivuja matka-ajoa yhteensä 2200 km ja keskikulutus on ollut 5,1 l/100 km.