Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jpajula - 04.11.2011, 22:44:31
-
Kyseessä siis 740 farmari normijousituksella ja vuosimalli 1990. Kuskin puolelta takaa on jarrukilpi päässyt happanemaan pahemman kerran (huomasin, kun nyt rupesin sitä käppäripuolta tarkemmin kattelemaan) ja vaihtoonhan se menee.
Hommasta on ny selvinny tämän verran:
1. pyörä pois
2. jarrusatula irti
3. jarrulevy pois
4. käsijarrukengät ja niiden asennuspalikat pois
Ja sitten onkin ei niin selkeetä toi homma siitä eteenpäin. Eli alfameeristä poimittua:
- Irrota vetoakselin kiinnityslevyn pultit. Pultteihin päästään käsiksi vetoakselin laipassa olevien reikien kautta.
Tässä otin vielä muutaman kuvan tuosta hässäkästä. Mites noiden käsijarrukenkien kiinnikkeet jne?
https://lh5.googleusercontent.com/-QG-o3FZNQnU/TrRCfcUDEWI/AAAAAAAAALw/1noh-8tp3Hc/w491-h368-k/04112011335.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-VQuyyDQSYaQ/TrRCf4dBrWI/AAAAAAAAAL0/afHa2nq9l6Y/w491-h368-k/04112011336.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-ZrvxxAuE2fI/TrRCg6UVovI/AAAAAAAAAMA/uGyKNU7tu_o/w492-h369-k/04112011337.jpg
Riittääkö tuo, että saan sen jarrukilven pois sieltä välistä jotenkin vai pitääkö vielä tehdä jotain muuta? Pitääkö vaihtaa sisempi tiiviste joka tapauksessa, kun tuolla jotain roplaa jne? Ja löytyiskö räjäytyskuvaa jostain - itse en googlaamalla löytänyt kuin etuvetosiin ja nelivetosiin.
Ja vikana kyssärinä, että onko tää sarjassa: "ei onnistu kunnon korjaamotyökaluja ja vuosien kokemusta, joten vie korjaamolle suosiolla heti alkuun" ?
-
Ja kilpi mulla siis jo on, joten mä nyt ainakin ajattelin vetästä siihen kerroksen Hammeritea niiltä osin, kun se ei tule tuonne akseliston sisälle. Saman ajattelin tehdä niille käsijarrukenkien asennussarjan pellinpaloille.
-
Siitä vaan käsijarrun palikat pois ja sen jälkeen siellä pitäisi näkyä 4kpl pultteja. Niihin pääset käsiksi tuossa navassa olevan reiän kautta (ekan kuvan yläreuna). Sitten kun laippa on irti niin lähtee vetari vetämällä ulos.
-
Muistaakseni homma on aika selkeä kun saat tuon käsijarrun purettua edestä pois.
Ja se käsijarruhan siis lähtee siitä että saat ährättyä nuo pystyjouset pois, sitten se jo putoaakin käsiin.
-
kuulemani mukaan jarrukilven kiinnitys ruuvit tuppaa katkeamaan,kysyin asentajalta . :buck2: omastakin kilpi pehmennyt.
-
pamauttaa siihen/niihin pultin kantaan vasaralla tuurnan kanssa ja antaa crc tä. ja mieluiten lyö auki eikä väännä.
-
Jeh, kiitos. Meneekö tuo sisempi tiiviste vaihtoon? Ja vissiin peräöljyä sitten lisäillään samalla, kun sitä vuotaa ulos?
-
Eipä sieltä normaalisti mitään vuoda jos auto on likimain vaakatasossa, enkä muista että olisin noita tiivisteitäkään koskaan vaihtanut ellei ole jostain kumman syystä "valmiiksi vuotava". Kai se käsijarrusysteemin takaisin asennus voi joskus teettää ensikertalaiselle sitä "päänvaivaa", mutta eiköhän se siitä. Siellä pitääisi olla nuolet ettei asenna väärin päin - katso nuolen suunta samalla kun irrotat osat.
-
itse käytin digikameraa käsijarruosia irrotellessa tai siis ennen.
-
Onnistuisiko tuo, jos irrottaisi paloittelemalla paikallaan? Onko kukaan tehnyt sillätavalla? Mersussa onnistui nopeimmin kun pisti palasiksi tuon levyn kokonaan.
-
Ei siinä mielestäni ole itua. Joutuuhan ne pultit avaamaan ja akselin ottamaan pois kun sinne uuden laittaa.
Omista nuo akselin pultit ovat auenneet ihan helposti, vähän voitelua vaan ja momenttia.
-
Ok, eli tuurnaa ja CRC:n irrotusöljyä sitten vaan alkuunsa ja odottelemaan liukenemista. Kuvien otto on hyvä idea. Kerta se on ensimmäinenkin, kun ottaa vetarin irti Volvosta ::) Sitten palikat maalaukseen kaikki, kun hammeritea löytyy kerran kaapista.
Mitenkäs ne kiristysmomentit niille vetarin pulteille? Ja sitten mulla olis vesivaseliinia tuolla hyllyssä, voikohan sitä laittaa tuohon levyy niille pinnoille mitkä tulee sinne laipan alle? Vähä semmonen, ettei tarttis enää ikinä vaihtaa sovellus olis siis kyseessä :) Kiveniskumassaakin ajattelin näes vetästä siihen kilpeen.
-
Siellä kun on se käsijarrumekanismin kiinnike, niin kuuluisko sen mekanismi-vaijeri yhdistelmän mennä siitä läpi? Ei muuten mene, ei sitten ..tana millään. No, nohevana poikana tempasin siihen uuteen kilpeen viillon, josta ujutin vaijerin reikäänsä :) Ja tuleeko se vipumekanismi tosiaan vaijerin mukana? Ainakaan minä en löytäny siitä, että millä hemmetillä sen pelkän vaijerin sais sieltä irti.
Kyllä toi jarrukilpi on muuten todellinen suunnittelun kukkanen, yhden hemmetin pellinpalan takia pitää purkaa puoli autoa.
-
On tosiaan turhauttava määrä purkamista.
Käsijarruvaijerin päästä lähtee se linkkumekanismi irti tarvittaessa: siinä on pyöreä tappi jonka varassa se niveltyy, ihan tasassa mekanismin pinnan kanssa -- taisi olla siinä sisälinkussa. Se on ihan vaan työntötappi ja sen saa tuurnalla lyömällä ulos. Vaijeri liittyy mekanismiin tuolla tapilla. Ulkonäköönsä nähden se on mun jarrurempoissa lähtenyt yllättävän kivuttomasti auki, ja se kannattaakin käyttää auki ja voidella vettähylkivällä ohuella aineella (sillä oli nimikin mitä olen tuossa käyttänyt...) ennenkuin pistää takaisin, niin se ei ruostu jumiin --> vähän paremmin toimii käsijarru. Sama voitelu koko sille linkkumekanismille, se on jumittavan käsijarrun syy numero 1.
Jos sen mekanismin irrottaa niin kannattaa katsoa mitenpäin se tulee. Se menee väärinpäinkin paikkaansa mutta ei toimi kunnolla. Kyljessä pitäisi olla uurrettu nuoli joka osoittaa ylös tai alas.
-
On tosiaan turhauttava määrä purkamista.
Käsijarruvaijerin päästä lähtee se linkkumekanismi irti tarvittaessa: siinä on pyöreä tappi jonka varassa se niveltyy, ihan tasassa mekanismin pinnan kanssa -- taisi olla siinä sisälinkussa. Se on ihan vaan työntötappi ja sen saa tuurnalla lyömällä ulos. Vaijeri liittyy mekanismiin tuolla tapilla. Ulkonäköönsä nähden se on mun jarrurempoissa lähtenyt yllättävän kivuttomasti auki, ja se kannattaakin käyttää auki ja voidella vettähylkivällä ohuella aineella (sillä oli nimikin mitä olen tuossa käyttänyt...) ennenkuin pistää takaisin, niin se ei ruostu jumiin --> vähän paremmin toimii käsijarru. Sama voitelu koko sille linkkumekanismille, se on jumittavan käsijarrun syy numero 1.
Jos sen mekanismin irrottaa niin kannattaa katsoa mitenpäin se tulee. Se menee väärinpäinkin paikkaansa mutta ei toimi kunnolla. Kyljessä pitäisi olla uurrettu nuoli joka osoittaa ylös tai alas.
Tuotakaan ei outo tiedä yksiputkisen lampun valossa ;D. Ei sinne tosiaan tarvitse "lovia leikellä". Kyllä sen jo viidennellä kerralla saa helposti kasaan ;).
-
Tuotakaan ei outo tiedä yksiputkisen lampun valossa ;D. Ei sinne tosiaan tarvitse "lovia leikellä". Kyllä sen jo viidennellä kerralla saa helposti kasaan ;).
Ja mitä tulee lamppuihin, niin siinä vaiheessa, kun eväät oli about levällään halogeenista meni polttimo ja pimeys laskeutui. Onneksi Nishiki kuitenkin on ajokuntonen ja siitä sitten yksiputkinen rassauslamppu hakemaan ;D Mä merkkasin tuon yläpään maalilla ennen irrotusta.
Ainiin ja nuo uudet motonetin kengät ei muuten sitten sopinu levyn sisään. Laitoin vanhat kengät, kun niissä oli silmämääräsesti paksumpi pinta kuin uusissa. Uusissa tosin on pidempi kitkapinta, mutta se metallirunko on ~5mm pidempi ja sehän tarkottaa ton tukiraudan ja mekanismin kanssa sitä, että auttamatta siitä tulee isompi siitä kehästä. Kattellaan jos tuo käsijarru ei tunnu pelaavan, niin sitten viilaan hiukka sitä runkoa, että asettuu abt. paikoilleen. Tää vaan niinkus tiedoksi, että kannattaa kattoa ennen vaihtoa onko ne saman kokoset.
-
Tässäkin kannattaa mittailla, mutta 700 Volvon takajarruissa on yleensä samat levyt ja on hyvä muistaa, että 1/10 mm osa terästä voi muodostaa helposti yli millin kerroksen ruostetta ja osa näyttää "ihan käyttökelpoiselta" ;D.