Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: PolynomialCam - 25.08.2020, 16:51:03
-
Onko kenelläkään varmaa tietoa perus 240 (B200k) ja 240 turbo (B21et) eroista alustan ja jarrujen suhteen? Erityisesti siis kiinnostaa erot jarrujen, iskunvaimentimien+jousten, kallistuksenvakaajan ja taka-akselin tuennan suhteen.
Kaikkihan varmaan arvaa, että kyseessä muutoskatsastus uudelle moottorille...
-
Turbossa on paksummat vakaajat(23/21mm), jäykemmät jouset ja jäykemmät iskarit. Jarrut on samat, ellei jostain syystä sun autossa ole jäähdyttämättömät etulevyt. Tähän mennessä omalla kohdalla iskarien tyyppi ei ole kiinnostanut yhtään katsastajaa.
Volvon vastaavuustodistus kertoo mihin asti vakio-osat riittää. Ns. luotettavan tahon todistus osalistan kanssa kelpaa Trafille, mutta riippuu katsastajasta mitä haluavat. Toisille käy itse tehty paperi, toisille paperi jossa on korjaamon leima ja toisille vain tuo vastaavuustodistus.
-
Turbossa on paksummat vakaajat(23/21mm), jäykemmät jouset ja jäykemmät iskarit.
Jeps, kiitoksia! Jousista löysin muistaakseni 4 erilaista. Jousen halkaisia (coil diameter, miten tämän nyt kääntäisi suomeksi..). Mikäköhän tuo jousen halkaisija oli turbossa, onko tietoa? Muistuuko kenellekään mieleen tuo turbon tarkempi iskarin tyyppi?
-
Turbossa on paksummat vakaajat(23/21mm)
Tässä nyt nuo turbossa olleet vakaajien osanumerot Volvolta, jos joku on kiinnostunut
Edessä:
Stabilizer bar, d=23mm 1272778
Takana:
Stabilizer bar, d=21mm 3529521
-
Jousista löysin muistaakseni 4 erilaista. Jousen halkaisia (coil diameter, miten tämän nyt kääntäisi suomeksi..). Mikäköhän tuo jousen halkaisija oli turbossa, onko tietoa?
Nyt tarvittaisiin kokoneempien asiantuntijoiden apuja.
Turbo Volvossa olleita jousia yritän selvitellä ja niille Volvon varaosanumeroa. Löytyi seuraavat numerot jouselle:
OEN 1229338-7 — VOLVO
OEN FE1-G319 — BILSTEIN
Löysin Volvon numeron 1229338 ja kyseessä olisi jousi, jonka jousen halkaisija olisi 13,5 mm. Onko 240 turbossa ollut tämä?
Volvon numerot löytyi myös oletetusti jäykemmillekin jousille: 13,8 mm, 13,9 mm ja 14,2 mm
-
Muistuuko kenellekään mieleen tuo turbon tarkempi iskarin tyyppi?
240 sarjassa jossain mallissa ollut iskari (edessä) tällä numerolla ja Volvon listan mukaan "Shock absorber, reinforced"
OEN 274235 — VOLVO
OEN PNE-3031 — BILSTEIN
Mahtaako tämä olla 240 turbossa käytetty etuiskari?
Takaiskari sitten ilmeisesti sama kaikissa?
Elikkäs tämä:
OEN 1206641 — VOLVO
OEN BNE-1952 — BILSTEIN
-
240 Turbossa on oranssit Decarbonin valmistamat USD-iskarit. Osanumeroa ei kyllä ole valitettavasti tarjota.
Etuset:
(http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/711.jpg)