Elekma  Autoracing

Alusta, Volvo 240 vs 240 turbo

  • 6 Vastauksia
  • 2074 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PolynomialCam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Alusta, Volvo 240 vs 240 turbo
« : 25.08.2020, 16:51:03 »
Onko kenelläkään varmaa tietoa perus 240 (B200k) ja 240 turbo (B21et) eroista alustan ja jarrujen suhteen? Erityisesti siis kiinnostaa erot jarrujen, iskunvaimentimien+jousten, kallistuksenvakaajan ja taka-akselin tuennan suhteen.

Kaikkihan varmaan arvaa, että kyseessä muutoskatsastus uudelle moottorille...
« Viimeksi muokattu: 25.08.2020, 17:10:56 kirjoittanut PolynomialCam »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Alusta, Volvo 240 vs 240 turbo
« Vastaus #1 : 25.08.2020, 17:22:10 »
Turbossa on paksummat vakaajat(23/21mm), jäykemmät jouset ja jäykemmät iskarit. Jarrut on samat, ellei jostain syystä sun autossa ole jäähdyttämättömät etulevyt. Tähän mennessä omalla kohdalla iskarien tyyppi ei ole kiinnostanut yhtään katsastajaa.

Volvon vastaavuustodistus kertoo mihin asti vakio-osat riittää. Ns. luotettavan tahon todistus osalistan kanssa kelpaa Trafille, mutta riippuu katsastajasta mitä haluavat. Toisille käy itse tehty paperi, toisille paperi jossa on korjaamon leima ja toisille vain tuo vastaavuustodistus.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa PolynomialCam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Alusta, Volvo 240 vs 240 turbo
« Vastaus #2 : 25.08.2020, 17:39:32 »
Turbossa on paksummat vakaajat(23/21mm), jäykemmät jouset ja jäykemmät iskarit.

Jeps, kiitoksia! Jousista löysin muistaakseni 4 erilaista. Jousen halkaisia (coil diameter, miten tämän nyt kääntäisi suomeksi..). Mikäköhän tuo jousen halkaisija oli turbossa, onko tietoa? Muistuuko kenellekään mieleen tuo turbon tarkempi iskarin tyyppi?

Poissa PolynomialCam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Alusta, Volvo 240 vs 240 turbo
« Vastaus #3 : 25.08.2020, 18:34:01 »
Turbossa on paksummat vakaajat(23/21mm)
Tässä nyt nuo turbossa olleet vakaajien osanumerot Volvolta, jos joku on kiinnostunut

Edessä:
Stabilizer bar, d=23mm   1272778
Takana:
Stabilizer bar, d=21mm   3529521

Poissa PolynomialCam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Alusta, Volvo 240 vs 240 turbo
« Vastaus #4 : 26.08.2020, 17:03:04 »
Jousista löysin muistaakseni 4 erilaista. Jousen halkaisia (coil diameter, miten tämän nyt kääntäisi suomeksi..). Mikäköhän tuo jousen halkaisija oli turbossa, onko tietoa?
Nyt tarvittaisiin kokoneempien asiantuntijoiden apuja.

Turbo Volvossa olleita jousia yritän selvitellä ja niille Volvon varaosanumeroa. Löytyi seuraavat numerot jouselle:
OEN 1229338-7 — VOLVO
OEN FE1-G319 — BILSTEIN

Löysin Volvon numeron 1229338 ja kyseessä olisi jousi, jonka jousen halkaisija olisi 13,5 mm. Onko 240 turbossa ollut tämä?

Volvon numerot löytyi myös oletetusti jäykemmillekin jousille: 13,8 mm, 13,9 mm ja 14,2 mm

Poissa PolynomialCam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Alusta, Volvo 240 vs 240 turbo
« Vastaus #5 : 26.08.2020, 17:20:27 »
Muistuuko kenellekään mieleen tuo turbon tarkempi iskarin tyyppi?

240 sarjassa jossain mallissa ollut iskari (edessä) tällä numerolla ja Volvon listan mukaan "Shock absorber, reinforced"

OEN 274235 — VOLVO
OEN PNE-3031 — BILSTEIN

Mahtaako tämä olla 240 turbossa käytetty etuiskari?



Takaiskari sitten ilmeisesti sama kaikissa?
Elikkäs tämä:

OEN 1206641 — VOLVO
OEN BNE-1952 — BILSTEIN
« Viimeksi muokattu: 26.08.2020, 17:28:25 kirjoittanut PolynomialCam »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Alusta, Volvo 240 vs 240 turbo
« Vastaus #6 : 06.09.2020, 15:01:17 »
240 Turbossa on oranssit Decarbonin valmistamat USD-iskarit. Osanumeroa ei kyllä ole valitettavasti tarjota.

Etuset:

 

Proturbo  Autodiagnoosi