Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: laatikkovika - 30.09.2020, 08:49:07

Otsikko: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 30.09.2020, 08:49:07
Pojan autossa ongelmaa. Molemmat vetoakselit uusittu, uudet vanteet ja renkaat. Tutistaa vähän vaikkapa nopeuden ollessa 40kmh ja kakkosella kiihdyttää, suuremmillakin nopeuksilla mutta tuntuu tärinältä, ei tutinalta
Välillä tärinä katoaa lähes täysin mutta palaa taas.
Auto ohjelmoitu stage kakkoseen Volvolla,entisen omistajan mukaan että kaipa siellä lähempänä 250 hp on, ainakin vetää ripeästi.
Niin ja laatikko on M66 6-lovinen manuaali, öljytkin just vaihdettu.
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Turbo 242 - 30.09.2020, 10:22:26
Pojan autossa ongelmaa. Molemmat vetoakselit uusittu, uudet vanteet ja renkaat. Tutistaa vähän vaikkapa nopeuden ollessa 40kmh ja kakkosella kiihdyttää, suuremmillakin nopeuksilla mutta tuntuu tärinältä, ei tutinalta
Välillä tärinä katoaa lähes täysin mutta palaa taas.
Auto ohjelmoitu stage kakkoseen Volvolla,entisen omistajan mukaan että kaipa siellä lähempänä 250 hp on, ainakin vetää ripeästi.
Niin ja laatikko on M66 6-lovinen manuaali, öljytkin just vaihdettu.

Kaksoismassavauhtipyörä? ???
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 30.09.2020, 13:04:56
Täytyy seurailla. Mitään ääniä tai kolkotuksia ei kyllä kuulu
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 04.10.2020, 17:09:37
Korjaamolla sanovat ettei tässä ole kuin alhaalla tukikumit moottorille.
Näyttäspä kuitenkin olevan paisuntasäiliön alla ja akun alla.
Paisarin alla näyttäis olevan aika veltto, pitää se uusia ensin kun on niin helppo.
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Bamppa - 04.10.2020, 20:16:36
Kaksoismassa 100% varmuudella.. Omassa 2.0D koneellisessa oli samaa tutinaa / tärinää ja poistui kytkinremontin yhteydessä, aluksi yhdistin sen vetareihin mutta yllätyin kun kaksoismassa oli aivan sökönä vaikka mitään kolinoita ei kuulunut.

Niin ja tukikumeja on 3kpl, mainitsemissa paikoissasi ja 1kpl vaihteistosta apurunkoon menevä.
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Smöörs - 04.10.2020, 21:53:00
Itsellä samaa ongelmaa, vikaa etsitty vaikka ja mistä... :-\

Vaihdettua osaa;
-Kytkinpaketti- ja vauhtipyörä
-Kaikki tukikumit
-Puslat ja alatukivarret
-Vetoakselit + sisemmät ja ulommat nivelet
-Uusi alusta (bc racing v1) jouset ja iskarit

Kohta saa talvinakit alle ja niillä testailemaan, josko vanteissa vikaa?
Olen myös kuullut että kyseisessa mallissa voipi tuo tärinä olla tyyppi vikaa.
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 31.10.2020, 14:22:04
Pantiin uudet alatukivarret ja raidepäät--->nelipyöräsuuntaus niin tutinat loppu.
Ei vielä osien vahdon jälkeen vaan vaati sen suuntauksen. :P
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 10.06.2021, 17:08:44
No niin. Tutina jatkuu taas kiihdyttäessä n. 2000-2500rpm välillä eikä tule massapyörästä.
Kaikki mahd on vaihdettu.
Kaippa se on tuo Fordin sukulaisuus kun vaikuttaa.  :knuppel2:

Kukaan ei tähän ole järkevää selitystä keksinyt.

Nostin tätä aihetta kun näkyy oleva tuossa lähellä taas ketju samasta ongelmasta.
Tutina tuntuu repsikan paikalla ilkeesti kun lattia vatkaa.  :pupu: :facepalm:
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 10.06.2021, 20:26:08
Tutina tuntuu repsikan paikalla ilkeesti kun lattia vatkaa.  :pupu: :facepalm:
Huomasin saman, kun oli emäntä puikoissa. Kevyt kiihdytys loivassa kaarteessa koko auto "vatkaa" niin että posket heiluu  :2funny: Ilmoittelen miten kävi, kun saan autodocilta tuon vasemman vetarin vielä...
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 29.06.2021, 10:48:28
Huomasin saman, kun oli emäntä puikoissa. Kevyt kiihdytys loivassa kaarteessa koko auto "vatkaa" niin että posket heiluu  :2funny: Ilmoittelen miten kävi, kun saan autodocilta tuon vasemman vetarin vielä...
Vasen vetoakseli nyt myös vaihdettu -> mikään ei muuttunut.. Itselle jää vaihtoehdoiksi enään moottorin tukikumit tai etualatukivarsien takahelat.

Alavarret ja takahelat on kyllä aikaisemmin vaihdettu, näyttävät suht uusilta ja terveiltä. Toki, oikeanpuolen takahela on hieman eri asentoon asennettu kuin vasen, mutta en usko sen vaikuttavan.

Tosiaan, tutina tuntuu useimmiten hiljaisella vauhdilla kevyesti kiihdyttäen luultavasti kakkosvaihde pesässä (5v automaatti), kierrosten ollessa 2000-2500rpm. Myös, jos konetiellä painaa kick-downin, tutina muuttuu nopeataajuiseksi tärinäksi, joka loppuu välittömästi kun kaasun höllää.

Vaihdelaatikon alatukea vääntelin kangella, vaikutti todella veltolta. Moottorin ylätukia en ole tarkastanut.

Mietin, voisiko moottorin tärinä tulla kumityynyjen läpi koriin ja vetkuttaa koko autoa ? Auto paikallaan kaasuttaessa mitään tärinöitä tosin ei tunnu...

Ulkomaan foorumilla oli vaihdeltu akun alla olevaa kumityynyä ja ilmeisesti ongelma poistunut. Osa oli laittanut "e-focuksen" tyynyn, ilmeisesti on jämerämpää tekoa. Puhetta oli myös päivitetystä hydraulisesta kumityynystä, joka jäykistyy väännön kasvaessa.

Merkkiliike sanoo, että tarvike vetarit ovat syypää tähän.. Vaikea uskoa, kun orkkiskepit tulee puolasta suunnilleen samalta tehtaalta mistä tarvikeosat... Itsellä on Ridexin kepit nyt paikallaan ja vaikuttivat todella laadukkailta ja jämäköiltä.

Ulkomaan foorumilla joku kaveri oli koittanut muistaakseni 4 vai 5 eri vetoakseliparia eri valmistajilta ja mitään muutosta ei havaittu.

EDIT: Tässä nuo vaihteiston tukityynyt. Volvo on päivittänyt aikoinaan kyseisen osan. Tämä viittaisi selkeästi ongelmaan.

Ongelman kuvaus "Symptoms: Vibration around 1500-2000 RPM in 1-3 gears. Clunking noise occurring after pressing the accelerator after just releasing it (whilst moving). Excessive vibration."

Vanhan mallinen osa (https://volvozone.eu/product/100620-engine-mounting-left-p1-1-6-1-8-2-0-2-4-t5-1-6d-2-0d-1-6t2-t3-t4-old-type-?tid=56)

(https://volvozone.eu/files/cache/product/100620/31359779vz-800x600.jpg)

Uuden mallinen osa (https://volvozone.eu/product/100622-engine-mounting-left-p1-2-4-t5-2-0d-2-4d-d4-d5-t4-t5-d2-d3-d4-new-type-?tid=56)

(https://volvozone.eu/files/cache/product/100622/31316498vz-800x600.jpg)

Vanhan osan oem varaosanumero 31359779

Uuden osan oem varaosanumero 31316498

Tässä täytyy tietää, että uuden designin tuki ei sovi vanhaan malliin suoraan. Vaihdelaatikon "korvake" on erinlainen ja keskipultti eri kokoinen. Näihin myydään valmiita kittejä, jos haluaa asentaa tuon uudemman version.

Autodocilta löytyy suoraan Uusittu vanhanmallinen tuki (https://www.autodoc.fi/febi-bilstein/7695883)

Sekä myös Uuden mallinen tuki (https://www.autodoc.fi/febi-bilstein/7697696)

Autodoc ei tosin tiedä kertoa, että tuo new desing palikka ei sovi suoraan vanhan mallin tilalle. Oma kärry on 09/2005 rekisteröity, joten oletettavasti siellä on tuo vanhan mallin osa.

Vanhan designin Febi osa
(https://cdn.autodoc.de/uploads/360_photos/7695883/h-preview.jpg)

Tuo vanhan designin osa näyttää silti hieman päivitetyltä verrattuna oem palikkaan.

Tilaan nyt tuon vanhan mallin Febin palikan ja samaan syssyyn vaihteiston alatuen. Palataan asiaan ja toivotaan, että auto tulisi näillä kuntoon !

PS:
Asennusohjeita ulkomailta (https://www.swedespeed.com/threads/s40-m66-left-side-motor-mount-transmission-mount-upgrade-replacement-notes.229447/?id=229447)

Toinen ohje (https://www.swedespeed.com/threads/how-to-left-side-trans-mount.192646/)

Sinne lähti tilaus
(https://live.staticflickr.com/65535/51279283545_189fb6868e_c.jpg)
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 30.06.2021, 11:56:58
Hyvä tarina!
Laittakaa tuonne faq osioon ettei huku..
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 30.06.2021, 19:03:13
Hyvä tarina!
Laittakaa tuonne faq osioon ettei huku..
Jos auto tulee kuntoon, niin olen samaa mieltä  :)
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 29.07.2021, 20:42:10
Kesälomat painoi päälle ja autohommat jäi tauolle. Autodocin paketti ollut jo kolmisen viikkoa eteisen lattialla odottamassa asennusta. Tänään sitten rykäisin uudet palikat paikalleen. Koko hommaan meni korjaamo olosuhteissa n.1 tunti.

Ensimmäisenä vaihdoin tuon vaihdelaatikon ylätuen. Akun kun joutuu irroittamaan, laitoin OBD-pistokkeeseen varavirran siksi aikaa, kun ei jaksa alkaa radion asetuksia yms räpläämään uudestaan. Hommana todella yksinkertainen. Vanha tukikumi oli kulunut ja hieman velton oloinen.

Sitten vaihdoin vaihdelaatikon alatuet. Apurunkoon kiinnittyvä tuki oli todella vetelä/väsynyt. Vaihdelaatikossa kiinni oleva alumiinikikkare oli kyllä turha vaihtaa. Pyöreä pusla oli yhtä tiukka kuin uusi.

No, anyways nyt tuli kaikki uusittua kerralla.

Koeajolla huomasin, että tutina/vetkutus oli lähes kokonaan hävinnyt. Tietysti, siihen kiinnittää erityistä huomiota, kun tarkkailee ja vertaa aiempaan vakavaan ongelmaan.

En voi sanoa, että 100% ongelma olisi hävinnyt, mutta aivan selkeä muutos tuli tukikumien vaihdon jälkeen. Koko koeajon aikana kerran tai kaksi, tunsi todella lievää tutinaa kiihdyttäessä rauhallisesti.

Kuvassa vanhat osat
(https://live.staticflickr.com/65535/51343316556_3fc4aba3ac_c.jpg)

Ihmeellinen juttu on se, että eilen olin parkkipaikalla P päällä kone tyhjäkäynnillä ja yhtäkkiä auto alkoi hytkymään ja kierroslukumittari pyörii 500 nurkilla ja siitä sitten auto sammui  :(

Avaimesta käyntiin ja kaikki toimii taas..

Luin vikakoodit samalla tänään ja siellä oli kaksi koodia polttoaineenpaineen tunnistimesta. Tuttu juttu. Sama anturi hajosi aiemmasta kakkoskoppasesta S80 2.5T:stä. Ilmeisesti lähes identtinen moottori. Olen huomannut, että vedätettäessä kuin auto empisi ja hieman nypyttäisi, joskus myös tasakaasulla. Tuo anturi on siis ollut jo pitkään hajoamassa, mutta silti ei koodia ole jättäny, kunnes nyt, kun sammui tyhjäkäynniltä. Tuo voisi selittää myös tuon nypytyksen täyskaasulla.

Kuva vikakoodeista (tuo ylin koodi on ollut mun muistaakseni aina tuolla muistissa)
(https://live.staticflickr.com/65535/51343546243_cf98bef535_c.jpg)

Täytyypä vaihtaa tuo p-a paineen tunnistin vielä ja toivoa, että loppuisi tuo empiminen täydellä kaasulla. Alkaa pikkuvolvo olemaan epidemiaa lainatakseni "leviämisvaiheessa"  :D

Ei kyllä vakuuta nämä "uudet koneet" laadullaan, miten nuo vanhat teki....
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 02.08.2021, 18:14:10
P-A paineen anturi vaihdettu tänään. Hommaan meni se viitisen minuuttia. Käy hienosti ja kulkee hyvin. Nyt huomasin, että auto paikallaan P-päällä nostaa kierrokset 1800rpm, niin alkaa koko kori hytkymään. Eli juuri tämä kyseinen ongelma, mitä on ihmetelty. Nyt se on 100% varma, että voimansiirrosta / alustasta tämä ei johdu.

Vaihtoehdot enään jäljellä.
1. Jakopään puoleinen moottorin tukikumi on hajalla.
2. Jostain syystä moottori vatkaa/hytisee kyseisellä kierrosluvulla aiheuttaen koko korissa tuntuvat hytinän.

Vaihdan vielä tuon viimeisen tukikumin uuteen ja sormet ristissä toivoen, että ongelma poistuisi kokonaan.
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: M141 - 05.08.2021, 00:31:39

Vaihdan vielä tuon viimeisen tukikumin uuteen ja sormet ristissä toivoen, että ongelma poistuisi kokonaan.
Vois olla syytä tutkia ja korjata myös toi nokkien ajoitus/VVT säätö. Saattas pannu pöristä hytkyilemättömämmin tai sitten ei.  ??? :)
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 05.08.2021, 07:40:14
Joo,no, meillä tuo vehjes oli just isossa rempassa Volvolla ja pantiin kaikki uutta jakopäähän+apulaitepuolelle(sis uudet vvt pyörät)., uus huhotinpöttö ja letkut.
Oli vvt pyörät niin kuluneet stefojen kohdalta ettei kannattanut laittaa takas.
Ihanan kallista mutta eihän tuo nyt tutinaa poistanut...   P> P>

Ai niin, uudet etupyörän laakeritkin juuri laitettiin.
Viikonlopulla ois tarkotus laittaa uudet etutolpat jousineen kaikkineen.

Sen jälkeen auto on melkein kuin uusi mutta tutiskoon sitten perkele.
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 06.08.2021, 08:25:08
Pitäiskö vielä tarkistaa tuon harmonic damperin kunto, kun kerran paikallaankin oireilee, ettei oo pettänyt ja päässyt kiertyyn.
Joo, alkaa pikkuhiljaa takertuun jo oljenkorsiin.  :nuhtelu
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 08.08.2021, 11:16:16
Ei tätä ehdi korjaamaan niin nopeasti kuin se hajoaa. Ei voi suositella kenellekään näitä pikkuvolvoja joiden 5 Syl moottorista on sahattu 2,5 cm pois että se on saatu kenkälusikalla ängettyä paikalleen.
Nyt meni laturi, ei päivän tunnit riitä...  :facepalm:
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 09.08.2021, 17:46:24
Vois olla syytä tutkia ja korjata myös toi nokkien ajoitus/VVT säätö. Saattas pannu pöristä hytkyilemättömämmin tai sitten ei.  ??? :)
Tätä mietin itsekin, voiko tuo VVT-pyörä aiheuttaa moottorin hytkymisen. Koskaan en ole törmännyt kyllä vastaavaan oireeseen, jos pyörät on hajalla. Yleensä ne pitää simmosta raksutusta, jonka kuulee selvästi.
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 09.08.2021, 17:47:24
Pitäiskö vielä tarkistaa tuon harmonic damperin kunto, kun kerran paikallaankin oireilee, ettei oo pettänyt ja päässyt kiertyyn.
Joo, alkaa pikkuhiljaa takertuun jo oljenkorsiin.  :nuhtelu
Mikä on "harmonic damper" ?  :idiot2: Hytkyykö sulla kori paikallaan kierrosten ollessa n.1800rpm ?
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 09.08.2021, 19:20:38
Se damper on siis kampiakselin hihnapyörä. Kaksi osaa joiden välissä kumivulkanointi.
Kuten aiemmin sanoin, meillä laitettiin kaikki uutta jakopäähän, sis vvt pyörät.
Ei ollut mitään vaikutusta tutinaan.

1800 rpm ei niinkään paikallaan tutise mutta käynti ei mielestäni ole niin tasaista kuin vitosessa pitäisi olla...
Oudompi ei huomaisi mutta kun näistä tinakoneista alkaa olla jo jonkin verran kokemusta.

Katotaan kun on lievemmät madallusjoset ja uudet iskarit paikoillaan, onko mitään eroa.

Nyt on hermolepoa tuosta kulkineesta viikon tai pari. :uglystupid2:
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 09.08.2021, 19:44:41
^ Aivan, niinhän tuolla lukikin notta jakopää on remontoitu vvt-pyöriä myöden  :P

Täytyypi tilata autodocilta tuo jakopään tukikumi tällä viikolla ja ihmetellään sitten lisää  :)
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Alakerran_Rami - 12.08.2021, 18:20:21
Vähän nostomielessä ja mielenkiinnosta myös vastailen.

Itsellä V50 D2 vuosimalli 2011 ja se kanssa tutisee aika tarkaan kierroslukujen 1500 ja 1700 välissä kakkosvaihteella kun on "vääntö" päällä. Muilla kierroksilla tai vaihteilla tutinaa ei ole.

Pari vuotta sitten kaikki haastattelemani autotietäjät sanoi että aivan varmasti on kaksoismassavauhtipyörä. No kytkin alkoi hajota sopivasti viimevuonna ja laitatin kuntoon kytkimen ja vauhtipyörän. Ei vaikutusta tutinaan. En ole jaksanut sitä enempää tutkia/tutkituttaa, mutta vois ehkä joskus kokeilla noita tukikumeja, raidetangon päitä, vetareita joskus.

Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 22.08.2021, 18:44:40
 :hg: Hello, täällä taas.
Nyt on uudet Sachs iskarit ja Eibach madallusjouset edessä.
Kumma kyllä tutinat häipyi lähes olemattomiin.
Ei siis täysin poistunut tutina mutta kyllä on tosi minimaalista vrt ennen iskari+jousiremppaa.

Jotain hyvää edes tässäkin syksyssä. :D
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 26.08.2021, 19:00:21
Itellä meni tuo autodocin tilaus täysin reisille. Paketti tuli viikon myöhässä ja joku siinä samalla nussinut varaosat paketista  >:( Tyhjä paketti odotti kotiovella eilen...

Noh, autodocin aspa toimii hienosti. Tänään jo lupailivat rahoja takaisin ja rahdeista vielä ihmetellään saisiko ne myös. Postnordin aspasta ei ole kuulunut pihaustakaan ja puhelimeen ei vastata. Todella surkeaa asiakaspalvelua heiltä...

Huomenna varmaan tilaillaan tuo jakopään tukikumi uudestaan ja toivotaan, että tällä kertaa tulisi muutakin kuin pelkkä tyhjä pahvilaatikko.

Edit: Autodoc palautti koko summan takaisin alle kahdessa päivässä. Todella esimerkillistä toimintaa  ;) Postnordilta tuli vastaus vasta sitten, kun pisti haistattelut menemään.

Anyways, tein tänään pikkuhuollon (öljyt,suodatin,raitis) ja otin käryt lähenevää leimaa varten. Tasakaasulla siinä käryjä ottaessa 2000-3000rpm normaalisti oli arvot hieman koholla (kylmä kone). CO pyöri siinä 0,2 - 0,3 ja HC 100-200. Vaikka kaasu tasaisena,  hiukan pöpsäytteli putkessa ja aina kun yskäisi, kone tärähtää ja tuntuu korissa. Ihan kuin ei kävisi kunnolla  :idiot2: Koneen hieman lämmettyä arvot tippuivat alas ja kaikki ok, mutta silti jotenkin ei käy nätisti... Joku aiempi omistaja on ilmeisesti ohjelmoinut tämän joskus, liekkö paska softa sisällä, mikä aiheuttaisi tämän "nypytyksen" / huonosti käymisen.. Kaikki huoltokomponentit on vaihdettu 11tkm sitten, ja nyt oli pikkuhuollon aika.

Tilasin nyt toisen kerran tuon jakopään tukikumin. Saa nähdä mitä tapahtuu, kun saa sen paikalleen. Kangella koittaen, alkuperäinen tukikumi tuntuu todella vetelältä. Toki, sen tehtävähän on antaa liikkumavaraa, kun moottori elää eri tilanteissa..

Kampiakselin siimapyörä myös tarkastettiin samalla, pyörii eri kierrosluvuilla täysin tasaisesti. Ei pienintäkään vapinaa, kuten ei myöskään itse moottorissa ihan silminnähden.

Huollon yhteydessä myös tarkistelin nopeasti apurungon ja alatukivarsien kiinnityksiä, kaikki on piukkaa ja kunnolla kiinni. Jos tuo viimeinen tukikumi ei tuo muutosta vapinaan, menee kyllä sormi suuhun siinä kohtaan...  :idiot2:
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 02.09.2021, 18:13:56
Homma selvä ! Jakopään puolen moottorin kannatinkumi oli syyllinen !

Tänään saapui paketti ja tällä kertaa varaosaa ei oltu varastettu  ;D Vaihtoon samantien, töissä se 10min ja uusi osa paikallaan. Jakopään puoli nousi pari senttiä ylöspäin, kun laittoi uuden palikan paikalleen. Kaikki tutinat/vapinat on poissa ! Paikallaan ei vapise, pintakaasulla liikenteen seassa ei vapise, eikä myöskään täydellä höngällä moottoritiellä. Vanha osa oli vaan yksinkertaisesti loppu.. Vähän sama, kuin olisi moottori pultattu suoraan runkoaisaan kiinni..

Toivottavasti tämä auttaa muita ongelmasta kärsiviä !

(https://live.staticflickr.com/65535/51419478226_b7e90020e1_c.jpg) Uusi Meyle osa
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 02.09.2021, 18:33:09
Onko tuo Meylen tuki?
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 05.09.2021, 09:12:43
Onko tuo Meylen tuki?
Kyllä
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 10.09.2021, 19:55:10
Viikonverran nyt mutustellut uuden kannatinkumin myötä ajokäyttäytymistä. On todella lähellä täydellistä, mutta pakko se on myöntää, todella lievää tutinaa on edelleen havaittavissa. Tietyissä tilanteissa, esimerkiksi liikennehidastimen jälkeen todella rauhallinen kiiihdytys ja kun lyö kakkoselle, on havaittavissa pientä tutinaa. Myös täydellä kaasulla kiihdyttäessä on havaittavissa lievää tärinää jossain kohtaan kiihdytystä. Tämä lienee jo "normaalia", eihän tämä kuitenkaan mikään "ässä mersu" ole  :)
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: Lolosfa - 15.09.2021, 21:11:54
Tervehdys.

Kaverilla täsmälleen samanlaiset tutinaoireet etenkin ykkösellä ja kakkosella kääntäessä (nivelet ehjät!) ja isommilla vauhdilla vedätyksessä tärinä (yli 80 km/h, moottorijarrutuksessa ei täristä).

Auto on 1.6 d vuosimallia 2012 ja manuaali 6 vaihteinen.

Tähän mennessä vaihdettu:
- uudet renkaat, tasapainoitettu ja nelipyöräsuuntaus tehty (oli entiset kuulemma kananmunan malliset, ei vaikutusta)
- oikea vetoakseli (ei vaikutusta)
- moottorin tukikumi jakopään kohdalta, samannäköinen kuin tuo Meylen kumi (vaikutuksena tuntui että tärinä lisääntyi..... :-()

Mitä muuta tässä enää keksii? Moottori käy tasaisesti. Vanha oikeanpuolen etuakseli on tallessa, voiko tuon sisemmän nivelen vaihtaa vasemmalle puolelle jotta voisi eliminoida tuon vasemman vetarin nivelen kunnon? Päällepäin vasemmassa vetarissa ei näy minkäänlaista kulumaa maljoissa eikä tunnu välyksiä. Kaveri on korjaamon omistaja ja hänen mielestään ei välyksiä löydy tukivarsista tai mistään mikä nyt voisi tulla mieleen. Apuja kaivataan.
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 16.09.2021, 18:56:23
Kaveri on korjaamon omistaja ja hänen mielestään ei välyksiä löydy tukivarsista tai mistään mikä nyt voisi tulla mieleen. Apuja kaivataan.
Asentajalta päällikölle -> Vikaa ei löydetty  :D Itse olen ammattilaisena vaihtanut lähes kaiken, mikä tuon voisi aiheuttaa. Ongelma on lieventynyt selkeästi, mutta on edelleen läsnä. Minun diagnoosini on, että moottori tärisee/vetkuttaa/pääsee liikkumaan liikaa,ja tämä aiheuttaa ongelman. Mielessä kävi myös etuapurungon helat, josko ne päästäisivät tärinät/vetkutukset läpi. Eli käytännössä koko "etukelkka" vatkaa, missä sitten on kaikki kiinni (tukivarret, vaihdelaatikon alatuki yms). Toki, tämän pitäisi aiheuttaa myös levottoman ajokäytöksen...

Omaan autoon edellisen omistajan, sekä minun vaihtamia osia.
- Iskunvaimentimet eteen
- Iskunvaimentimien yläpään korjaussarjat eteen
- Etupyöränlaakerit molemmat
- Jousisarja H&R Sport
- Uudet vanteet ja renkaat (tasapainoitettu kahteen kertaan)
- Ohjauskulmat säädetty kolmeen kertaan
- Etualatukivarsien takahelat
- Kaikki moottorin ja vaihteiston tukikumit (Akun alla, vaihdelaatikon alapuolella molemmat ja jakopään puoleinen)
- Etujarrulevyt + palat (täristi myös jarruttaessa aiemmin)

Etukelkan kaikki tukikumit tarkastettu kangella vääntäen, piukat ovat. Katsastettu viikko sitten, "vetkuttimella" paukutettu kaikki läpi -> kaikki tiukassa kunnossa.

Ehkä tämä P1 pohjalevy on vaan "susi jo syntyessään". Ken tietää...
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: TKG - 16.09.2021, 19:17:40

2,5L St-Focuksen tutinat loppuivat näillä vetareilla:https://www.ebay.co.uk/itm/265280358647 (https://www.ebay.co.uk/itm/265280358647)
Liekö mistään saatavana Volvoon käypäsenä tai saisiko noista tuunaamalla?
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 24.09.2021, 18:45:23
2,5L St-Focuksen tutinat loppuivat näillä vetareilla:https://www.ebay.co.uk/itm/265280358647 (https://www.ebay.co.uk/itm/265280358647)
Liekö mistään saatavana Volvoon käypäsenä tai saisiko noista tuunaamalla?
Ei johdu vetareista, kun auto hytkyy paikallaan kierrosten ollessa 1800-2200rpm. Mulla poistui ongelma vaihtamalla auto  :D
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 24.09.2021, 18:57:15
Itse itseäni lainaten

tutiskoon sitten perkele.
Helpollapa luovutit!  :2funny:

Kyllä meilläkin alkaa usko loppua mutta on se jo ajettavissa..
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: s80mk2 - 25.09.2021, 01:53:44
Kaikki laitettu ja ylikin. Silti vittuilee, eli vaihtoon koko helvetin roska…

Nyt ei vetkuttele enään  8)


335i ~ 450hv jumalauta menee kuin ajatus ja ei täristä
(https://i.ibb.co/zP6hfqG/4-D2-CEA0-D-7-DA1-4593-9674-40209107-A7-F6.jpg) (https://ibb.co/zP6hfqG)
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: laatikkovika - 11.11.2021, 09:39:40
Tähän vielä vähän lopputulosta.
Kaikki madallusjouset uusittu hieman lievemmin madaltaviin, nyt on melko hyvä. Ehkä joskus jotain pientä, en oo varma edes.

Alkuperäisjousilla vois olla täysin ongelmaton.
Jos tällaisia tutinoita on niin lähtisin katteleen jousiosastoa.

No tulipahan kaikki käytyä läpi, kesämmällä vielä takatukivarret ni se on siinä.
Otsikko: Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
Kirjoitti: puistas - 19.08.2023, 20:55:34
Tässä lyhyesti, autona V50 D3 -12, reilu vuosi sitten laitoin MTS säädettävän alustasarjan-> kaikki toimi hyvin. Keväällä -23 alkoi tutina. Tuntui kaikilla muilla vaihteilla paitsi ykkösellä 1600-2000 välillä kun painoi kaasua. Molemmat alapallot oli väljät, ne kun vaihtoi loppui muuten paitsi kun vaihtoi kakkoselle ja painoi kaasua, tuntui että koko auto pomppii. Vaihdoin, oikean vetarin, jarrulevyt, oikean pyöränlaakerin ja moottorin kannakkeet ja momentti tuet. Eikä juuri vaikutusta. Sitten lueskelin näitä juttuja ja tilasin Eibahin jousisarjan n.20mm laskevan sekä Sachs iskarit. MTS sarjalla pyörän navasta kaareen oli n.335mm joka nurkalla, nyt 380mm ja tutinat hävisi. Eli toivottavasti tästä on jotain iloa muillekin. Itse itselleni vastaten, ei hävinnyt mutta väheni.