Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: VolvoRR - 03.01.2021, 06:45:15

Otsikko: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: VolvoRR - 03.01.2021, 06:45:15
Tervehdys, oma V60 bifuel koki valitettavasti kovan kohtalon joulukuun puolivälissä kun sai peräänsä ranskanpatongin.
Kovasti tekisi mieli samanlaista 2016-> bifuelia mutta tarjonta on kovin heikkoa, joten olen suunnannut katsettani vähän tuoreempiin D4 moottorilla varustettuihin versioihin.

Foorumilta on löytynyt, jotain irtonaisia kommentteja reilusta öljynkulutuksesta ja männänrengas ongelmista ja jopa kommentteja, että toinen ellei jopa kolmas moottori menossa alle 300tkm ajetuissa.. Kannattaako näihin D4 moottoreilla varustettuihin sotkeutua lainkaan?
T. AK
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: JuhaV - 03.01.2021, 10:17:09
Omassa nykyisessä D4204T14 (140 kW) ajettuna kohta 150 tkm ja huollettu ohjelman mukaisesti 30 tkm välein. Ei ole tähän mennessä ollut mitään ongelmia, kuten ei tämän hinta-laatuluokan autossa pidä ollakaan näillä kilsoilla. Ajoa tulee niin kaupungissa kuin pitkiäkin siivuja maanteitä. Konetta on käytetty niin kuin konetta kuuluu käyttää; asiallinen esilämmitys kylmällä ja välillä kuormitettu reilustikin, eikä vain koko ajan pintakaasulla...
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: tepaa - 03.01.2021, 13:09:15
En sotkeentus niihin vea koneisiin, niin paljon niissä on ongelmia.

Osta joku vanhempi D5 tai sitten T3-T5 bensana. Tosi vaikea itselle myös valita seuraava Volvo, ehkä V40 T3 bensana ja manuaalina
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: D5GT - 03.01.2021, 13:21:56
Vea pian 150tkm d5 ei ainakaan vielä vie öljyä.. kait nuo valmistusmäärät on sellaisia, että ne lastentaudit on jo korjattu..
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: Asiallinen - 03.01.2021, 13:36:05
Ei kuluta öljyä  eikä koskaan tarvinnut lisätä. 2014 Vea, 200t ajettu. Ei muutenkaan vikaa. Egr hän noissa prakaa kun euro 6 diesel on. Pieni kulutus ja päästövero. Silti melko tehokas.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: FinnDRZ - 03.01.2021, 13:48:46
Älä ainakaan kuuntele "essonbaari" mielipiteitä. (joita tähänkin ketjuun alkaa tulemaan) 
Itse ajelin V70 noin 200tkm ilman ongelmia, joskus pyysi lisäämään 0,5l öljyä 30tkm vaihtovälillä. ei egr tai muutakaan vikaa.  Nykyisessä XC60 90tkm takana, ei öljynlisäystä eikä mitään egr huolia. 
Etenkin tuo D4 kone on ihan mahtava ajaa, pois mielestä kivikautiset maamoottorit :)
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: paavomp - 03.01.2021, 14:21:36
Uudemmissa ongelmia on varmasti vähemmän.

Uskaltaisin ostaa myös 14-15 vuosimallin. Jos vie liikaa öljyä omaan makuun, pistää auton kiertoon. Niin kauan kun ollaan Volvon rajojen puitteissa, ei kyseessä ole vika vaan ominaisuus.

Oma 15 vuosimallin D4 vie noin litran per 10 000 km, ajettu 240tkm pääasiassa matkaa.


Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: volvotdi - 03.01.2021, 14:54:20
VEA moottori on oikeasti hyvä kun sieltä poistaa EGR:n ja imusarjan läpät pois käytöstä. Tämä tulee tehdä ennen kuin koko moottori on jo pilaantunut eli ei vasta sitten kun öljyä syö ja sattuu jättämään tien päälle.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: tepaa - 03.01.2021, 16:07:36
VEA moottori on oikeasti hyvä kun sieltä poistaa EGR:n ja imusarjan läpät pois käytöstä. Tämä tulee tehdä ennen kuin koko moottori on jo pilaantunut eli ei vasta sitten kun öljyä syö ja sattuu jättämään tien päälle.

Onko näihin ohjeita / videoita olemassa?
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: D5GT - 03.01.2021, 16:12:09
ja samalla kun poistaa noi niin kannattaa poistaa kaikki muukin potentiaalisesti joskus rikkoontuva ;D
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: VolvoRR - 03.01.2021, 17:04:32
Kiitos runsaista vastauksista, käytettyä kun ostaa niin näiden ongelmien(öljyn kulutuksen) toteaminen on hitusen haastavaa lyhyillä koeajolla, mutta täytynee käydä testailemessa. Pidän vielä vaihtoehtona vääränmerkkistäkin, nimittäin octavia Rs tsi 14->  mutta ei oikein luonto anna periksi kovin helposti vaihtaa merkkiä ;D
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: VolvoRR - 03.01.2021, 19:39:16
Miten turvallisena/riski hankintana pidätte vm. 2015 D4 ~160tkm ajettuna, huolto ohjelman mukaan huollettuna, egr edelleen toiminnassa 8 vaihteisella  geartronicilla?
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: D5GT - 03.01.2021, 21:58:50
En näe mitään syytä hylkiä... Eiköhän fataalit ole jo tulleet esiin. tai jos ongelmia olisi ollut niin lähtenyt jo aiemmin kiertoon?
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 03.01.2021, 22:16:10
Miten turvallisena/riski hankintana pidätte vm. 2015 D4 ~160tkm ajettuna, huolto ohjelman mukaan huollettuna, egr edelleen toiminnassa 8 vaihteisella  geartronicilla?

Tuossahan tuollaisia on tarjolla eli valinnanvaraa riittää jotkin jopa suht pienillä kilometreillä.
https://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=197316119&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=197316119@tb=tmp_find_agent&id_model=1014&sortCol=mileage&ord=ASC
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: Volvosteri - 04.01.2021, 18:42:10
Tervehdys, oma V60 bifuel koki valitettavasti kovan kohtalon joulukuun puolivälissä kun sai peräänsä ranskanpatongin.
Kovasti tekisi mieli samanlaista 2016-> bifuelia mutta tarjonta on kovin heikkoa, joten olen suunnannut katsettani vähän tuoreempiin D4 moottorilla varustettuihin versioihin.

Foorumilta on löytynyt, jotain irtonaisia kommentteja reilusta öljynkulutuksesta ja männänrengas ongelmista ja jopa kommentteja, että toinen ellei jopa kolmas moottori menossa alle 300tkm ajetuissa.. Kannattaako näihin D4 moottoreilla varustettuihin sotkeutua lainkaan?
T. AK

Itsellä 2014 D4 VEA 8- lovisella automaatilla 140tkm ajettuna. Tippaakaan ei häviä öljyä eikä muutakaan ongelmaa tekniikan suhteen. Kyllä uskaltaa ostaa jos on huollettu asiallisesti. Todella mukava tekniikka.

Mulla kohdistunut ongelmat ovenkahvoihin ja keyless järjestelmään.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: paavomp - 04.01.2021, 20:18:30
Uudemmissa ongelmia on varmasti vähemmän.

Uskaltaisin ostaa myös 14-15 vuosimallin. Jos vie liikaa öljyä omaan makuun, pistää auton kiertoon. Niin kauan kun ollaan Volvon rajojen puitteissa, ei kyseessä ole vika vaan ominaisuus.

Oma 15 vuosimallin D4 vie noin litran per 10 000 km, ajettu 240tkm pääasiassa matkaa.


VEA moottori on oikeasti hyvä kun sieltä poistaa EGR:n ja imusarjan läpät pois käytöstä. Tämä tulee tehdä ennen kuin koko moottori on jo pilaantunut eli ei vasta sitten kun öljyä syö ja sattuu jättämään tien päälle.

Jos nyt vielä tuohon omaan reflektoi, niin volvotdi:n näkemys ei ainakaan minun yksilön valossa ole pahasti pielessä:
- Vuotava EGR jäähdytin vaihdettu
- EGR-venttiilin alipainetoiminen jäähdyttimen ohitusventtiili on pysyvästi jumissa, mutta pääventtiili toimii (ei ole tietoa onko venttiili jo joskus vaihdettu aiemmin)
- Imusarjan läpät jättää jatkuvasti vikakoodia, muttei vielä sytytä CE valoa.
- Öljyä menee tosiaan sen litra kymppitonnille, eli tilanne ei vielä ole tuon suhteen paha.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: D5GT - 04.01.2021, 21:37:51
Miten pitkään ajoit rikkonaisella autolla ennen korjausta? Kevät 2018 - kevät 2020?
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: paavomp - 04.01.2021, 23:48:41
Miten pitkään ajoit rikkonaisella autolla ennen korjausta? Kevät 2018 - kevät 2020?

Sitä luokkaa, noin 40tkm. Öljynkulutus ja imusarjan läppien vikakoodi oli jo ennen EGR jäähdyttimen vikaa, joka siis oli päällä tuon em. välin.

E: Siinä mielessä provokatiivisessa pointissasi voi olla totuuden siementä, että tuo jäähdyttimen ohitusläpän jumiminen voinee hyvinkin olla seurausta siitä, että EGR paluuputkeen tihkunut jäähdytysneste on "ruostuttanut" läpän
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: D5GT - 05.01.2021, 10:14:26
Ei kyseessä ole provo vaan oikeiden taustatietojen kaivaminen esiin, jotta lukijat voi harkita omaa kantaansa.  40tkm de facto rikkonaisella autolla saattoi johtaa myös siihen, että sinulla menee huomattavan paljon öljyä, kun ihan automaattisesti kaikissa ei ole samaa "ominaisuutta".
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: Japperi - 05.01.2021, 16:00:50
Kuitenkin tämän kaiken öljykeskustelun loppupäätelmä on että egr ja dpf on ne kaiken pahan alku ja juuri, aivan kuin volvotdi mainitsi. Mitä aiemmin niistä pääsee eroon sen parempi. Jatkokeskustelu taitaa olla sitte enempi ilmasto politiikkaa.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: FinnDRZ - 05.01.2021, 17:07:37
Kuitenkin tämän kaiken öljykeskustelun loppupäätelmä on että egr ja dpf on ne kaiken pahan alku ja juuri, aivan kuin volvotdi mainitsi. Mitä aiemmin niistä pääsee eroon sen parempi. Jatkokeskustelu taitaa olla sitte enempi ilmasto politiikkaa.

EI
Joissain autoissa on ollut ongelmia niiden kanssa, ei läheskään kaikissa. 
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: Japperi - 05.01.2021, 17:11:47
Tähän vielä lisään sen että omasta s80 vuosi 08 poistin dpf :än heti kun sen ostin, vuosi oli 2011. Egr on paikoillaan ja ALKUPERÄINEN edelleen. Samoin turbo on alkuperäinen, autolla on nyt ajettu 460000 kilometriä käytännössä ongelmitta. Kyllä se egrkin toimii kun pakoputki on auki eikä tunge väkisin kaikkia paskoja takaisin koneeseen, samoin turbo toimii kuten on tarkotettukin.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: Japperi - 05.01.2021, 17:16:41
Joissai tulee ongelmat ennemmin toisissa myöhemmin, ei muuta tosiasiaa. Ajotyyli vaikuttaa samoin ajaako kaupunkia vai pitkää siivua.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: D5GT - 05.01.2021, 21:34:02
Oletko huomannut, että -08 malleissa ei ollut VEA -koneita.. Olisi hauska nähdä jotain muutakin vertailua kuin mutuilua yksittäisiltä. Ai niin, kun noi on vakio- / katsastusvarusteita niin kukaan ei niitä lähde laillisesti vertailemaan.
Katsotaan mitä tapahtuu, hajoaako laite ja tuleeko siitä öljylähteen omistajan peli kun on kaikki kilkkeet kiinni.

itsellä/lähipiirissä yksikään Volvo ei ole syönyt öljyä ja niitä on muutamassa vuosikymmenessä ollut aika paljon.. VAG leiriläisillä taas kaikki on tarvinneet huoltovälillä vaihtelevan määrän öljytankkauksia.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: volvotdi - 05.01.2021, 23:30:23
EI
Joissain autoissa on ollut ongelmia niiden kanssa, ei läheskään kaikissa.

Aivan jokaisessa VEA-moottorissa 2013-2016 on EGR ongelmia, aivan kaikissa. DPF erittäin harvoin ja sekin on mennyt tukkoon jos puree öljyä todella paljon. Imusarjan läpät menee jossain kohtaa, yleensä 200tkm alkaa ekat oireet.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: D5GT - 05.01.2021, 23:40:34
Hitsi, kun noitakaan ei ole tullut ympärillä vastaan - vai onko noi vain sinun käsittelyssä käyneistä (tähänisoirviö) eiku kerro lisää mitä ongelmia ja mitä tapahtuu, jos varoituksista ei välitä.. nettiautossa noita on ihan isoillakin kilometreillä myynnissä.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: volvotdi - 06.01.2021, 15:11:13
Hitsi, kun noitakaan ei ole tullut ympärillä vastaan - vai onko noi vain sinun käsittelyssä käyneistä (tähänisoirviö) eiku kerro lisää mitä ongelmia ja mitä tapahtuu, jos varoituksista ei välitä.. nettiautossa noita on ihan isoillakin kilometreillä myynnissä.

On juu paljon ajettuja myynnissä ja joissain jopa kolmas moottori alla. Tuohon se johtaa jos ei tee mitään ja ajaa vain. Takaisinkutsu on juuri tuon EGR:n vuoksi.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: gubbe - 06.01.2021, 16:11:44
Ehkä hieman ohi alkuperäisen aiheen, jos sallitaan.
Ruotsalaisen LF vakuutusyhtiön korvaamien komponenttien ja vaurioiden  vikataajuudet merkeittäin per 100 autoa vuosi. Monilla aasialaisilla merkeillä on pitkät takuuajat, joten vahinkotaajuus on näillä pieni. Myös kaikkien merkkien mahdolliset goodwill korjaukset vaikuttavat tulokseen. Yhtiössä on vakuutettuna 2020 noin 3,2 mil ajoneuvoa ja keskimäärin kone- laitevaurioita on raportoitu 1,7 per 100 vakuutettua henkilöautoa kohti.

Pahoittelut raporttien PDF-filun vieraskielisyydestä, kuitenkin monelle joita asia kiinnostaa tästä ei liene ongelmaa. Suomesta ja suomeksi näinkin kattavaa tilastoa ei taida saada, tästä saa kuitenkin  jonkinlaisen kuvan.

Tämä tilasto on vuodelta 2017 ja koskee vuoden 2015 vahinkoja,joten siinä on varnasti mukana Volvon osalta muitakin kuin  VEA-koneita moottoreiden osalta. Graafin 2017  sivun 5 vaaleanpunainen väri kertoo korvatut pakokaasujen puhdistukseen liittyvät vahingot, raportissa näkyy myös hyvin eriteltynä monet muutkin korvatut komponenti ja vauriot.

http://mb.cision.com/Public/152/2169943/93446c183fd089f2.pdf

2020 tilasto koskee 2018 korvattuja vahinkoja, jossa lienee jo paljon VEA-koneita eri vuosilta. Korvatut 2020 tilaston päästölaitteisiin liittyvät vahingot on merkitty sivulla 7 minun näöllä kirkkaan sinisellä värillä.

https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/aa-om-oss/rapporter-och-undersokningar/lf_maskinskaderapport_2020.pdf

Mitä tulee EGRrään, niin ei taida olla yksin Volvon ongelma. Ruotsalainen media kirjoitti juuri joulukuun lopussa kuinka Baijerilainen merkki kutsuu takaisin 145 000 autoa valmistusvuosilta 2016 -2017 imusaran palovaaran vuoksi ja näin koknaismäärä nousee noin 700 000 autoon.

 Toiseksi mitä tulee EGR poistoon, niin mm. eräs ruotsalainen yritys joka tekee ohjelmointea ja EGR poistoja ilmoittaa reilusti omilla sivuillaan, että auto ei sen jälkeen enää täytä autotehtaan asettamia certifiointeja, eikä ole enää hyväksytty yleiseen liikenteeseen ,vaan ensisijaisesti racing käyttöön. Maassa maan tavalla.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: D5GT - 06.01.2021, 16:15:46
On varmasti yksittäisiä, mutta mikään oikea pommi ei ole kyseessä. Minä uskon, että ongelmaton egr ei ole, sekin on tekninen laite, joka voi mennä rikki. Nykyisin vanhat D5:et oli ihan tuhoon tuomittuja kun öljymäärä tietyissä oloissa lisääntyi - nykyisin ns. pomminvarman maineessa. VEAkin lienee hyvä laite, paitsi mm. sellaisen suusta, jonka leipä on suoraan kiinni siitä monta egr-poistoa saa tehtyä, eli usko tuotteeseen myyjällä pitääkin olla... En väitä, että olet väärässä, mutta puolueeton tieto olisi kovasti kiva nähdä ja vaakakupissa on, että pitää muistaa mainita "ei tieliikennekäyttöön"..
Oma kokemus diesel EGR:stä, Ardicin ja webaston automaattikäytöstä, kaikista muistakin autoon kuuluvista automaattikäyttöisistä/saastevehkeistä on 2005 D5:sta eteenpäin ja toistaiseksi vain mukavuudesta on päässyt nauttimaan, ilman lieveilmiöitä.


gubben taulukko oli hyvä - ei tuhoontuomittu, ainakaan isossa kuvassa.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: FinnDRZ - 06.01.2021, 17:28:52
On varmasti yksittäisiä, mutta mikään oikea pommi ei ole kyseessä. Minä uskon, että ongelmaton egr ei ole, sekin on tekninen laite, joka voi mennä rikki. Nykyisin vanhat D5:et oli ihan tuhoon tuomittuja kun öljymäärä tietyissä oloissa lisääntyi - nykyisin ns. pomminvarman maineessa. VEAkin lienee hyvä laite, paitsi mm. sellaisen suusta, jonka leipä on suoraan kiinni siitä monta egr-poistoa saa tehtyä, eli usko tuotteeseen myyjällä pitääkin olla... En väitä, että olet väärässä, mutta puolueeton tieto olisi kovasti kiva nähdä ja vaakakupissa on, että pitää muistaa mainita "ei tieliikennekäyttöön"..
Oma kokemus diesel EGR:stä, Ardicin ja webaston automaattikäytöstä, kaikista muistakin autoon kuuluvista automaattikäyttöisistä/saastevehkeistä on 2005 D5:sta eteenpäin ja toistaiseksi vain mukavuudesta on päässyt nauttimaan, ilman lieveilmiöitä.


gubben taulukko oli hyvä - ei tuhoontuomittu, ainakaan isossa kuvassa.

Vahvasti samaa mieltä!!
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: volvotdi - 06.01.2021, 22:13:29
Vahvasti samaa mieltä!!

En ole väittänyt, että VEA on huono vaan huonoksi sen tekee kun EGR on käytössä ja tekee hallaa moottorille. Puolueettomia voi katsella myynti-ilmoituksista, siellä kohtuu usein on mainittu moottorin vaihto VEAn kohdalla, kertonee kaiketi sekin jotakin jos osaa yhtään rivien välistä lukea.

Ja kyllä, tuo on osa minun bisnestä, mutta en sen vuoksi sitä EGR poistoa täällä toitota vaan ihan sen vuoksi, että tiedän mistä puhun ja satoja VEA-moottoreita pidelleenä se on vain hyvä neuvo jos aikoo VEA-moottoreilla ajella. Tämä on vähän sama kuin neuvotaan puolittamaan öljynvaihtoväli, uskottava juttu jos ei ole itse korjaamon pitäjä, jolla sattuu olemaan sitä tietämystä kun noiden kanssa pelaa päivittäin?
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: hessu80 - 06.01.2021, 22:30:52
En ole väittänyt, että VEA on huono vaan huonoksi sen tekee kun EGR on käytössä ja tekee hallaa moottorille. Puolueettomia voi katsella myynti-ilmoituksista, siellä kohtuu usein on mainittu moottorin vaihto VEAn kohdalla, kertonee kaiketi sekin jotakin jos osaa yhtään rivien välistä lukea.

Ja kyllä, tuo on osa minun bisnestä, mutta en sen vuoksi sitä EGR poistoa täällä toitota vaan ihan sen vuoksi, että tiedän mistä puhun ja satoja VEA-moottoreita pidelleenä se on vain hyvä neuvo jos aikoo VEA-moottoreilla ajella. Tämä on vähän sama kuin neuvotaan puolittamaan öljynvaihtoväli, uskottava juttu jos ei ole itse korjaamon pitäjä, jolla sattuu olemaan sitä tietämystä kun noiden kanssa pelaa päivittäin?
Tuo öljynvaihtovälin puolitus: onko mielestäsi hyötyä vai ei? Edellinen viesti jättää vastuun kuulijalle.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: D5GT - 06.01.2021, 22:36:36
Tai sitten etsii totuutta gubben linkkaamasta tilastosta. Pääsee turhasta mutuilusta ja mystisistä "ei tee hyvää" tai "hyvä neuvo" jutuista. Ei nykypolttoainekaan tekee hyvää, kun sitä on saasteiden takia muokattu, mutta sillä ei ole mitään merkitystä kestävyydelle, kun se(kin) on tiedostettu.

EDIT: Selvyyden vuoksi - on varmaa, että jos poistat jonkun kilkkeen niin se ei vikaannu :) Oli amputoinnista aitoa hyötyä tai ei niin se on eriasia.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: volvotdi - 06.01.2021, 22:49:18

EDIT: Selvyyden vuoksi - on varmaa, että jos poistat jonkun kilkkeen niin se ei vikaannu :) Oli amputoinnista aitoa hyötyä tai ei niin se on eriasia.

Ei se ole tässä pointti vaikka totta se onkin, että poiston jälkeen EGR ei hajoa, mutta se ei ole se juttu vaan se mitä EGR saa aikaan tuossa moottorissa kun karstoittaa sen umpeen öljyrenkaita myöden ja alkaa se öljyn kulutus.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: volvotdi - 06.01.2021, 22:51:28
Tuo öljynvaihtovälin puolitus: onko mielestäsi hyötyä vai ei? Edellinen viesti jättää vastuun kuulijalle.

Tarkoitukseni oli asettaa lukijalle kysymys toisinpäin eli jos minä en tekisikään itse niitä EGR poistoja niin olisinko sitten vakuuttavampi kuin sellainen, joka päivittäin on niiden kanssa tekemisissä?
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: hessu80 - 06.01.2021, 23:17:42
Tarkoitukseni oli asettaa lukijalle kysymys toisinpäin eli jos minä en tekisikään itse niitä EGR poistoja niin olisinko sitten vakuuttavampi kuin sellainen, joka päivittäin on niiden kanssa tekemisissä?
Ok. Tämän nettikirjoittelun heikkous on juurikin tuo, kun kaikki eivät osaa tulkita, ketä kannattaa kuunnella.

Varmaa on ainakin, että tiheämmästä öljynvaihtovälistä ei ole haittaa.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: volvotdi - 06.01.2021, 23:34:10

Varmaa on ainakin, että tiheämmästä öljynvaihtovälistä ei ole haittaa.

Ei juu varmasti ole haittaa siitä.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: ZimKörk - 07.01.2021, 09:25:00
Pari kysymystä volvotdi:lle ja miksei muillekin:

1. Onko mielestäsi VEA moottoreissa tapahtunut kehitystä, eli uudet eivät olisi näiltä osin yhtä heikkoja kuin ensimallit? Tällaista olen kuullut väitettävän, että lastentauteihin on tehtaalla kehitelty parannuksia.

2. Oletko samaa mieltä pre-VEA viisisylintereisistä, kannattaako niissäkin puolittaa öljynvaihtovälit?
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: volvotdi - 07.01.2021, 12:32:28
Pari kysymystä volvotdi:lle ja miksei muillekin:

1. Onko mielestäsi VEA moottoreissa tapahtunut kehitystä, eli uudet eivät olisi näiltä osin yhtä heikkoja kuin ensimallit? Tällaista olen kuullut väitettävän, että lastentauteihin on tehtaalla kehitelty parannuksia.

2. Oletko samaa mieltä pre-VEA viisisylintereisistä, kannattaako niissäkin puolittaa öljynvaihtovälit?

1. 2016-2017- S/V90 ja XC90 VEA tuli muutos EGR:ään ja pakokaasujen kiertoon sekä DPF:ään. Tämä aiheutti sen, että yhtään noita uudempaa ei ole tullut sen vuoksi, että olisi hajonnut. Tämä uudempi moottori löytyy heti jo noista uusista korimalleista.

2. Itse vaihtaisin 15tkm välein öljyt.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: Jukka68 - 07.01.2021, 23:15:16
Eli tarkoittaako tuo että muutos  EGR:ään, pakokaasujen kiertoon sekä DPF:ään tuli myös jo viimeisiin 2016-2017 "vanhakoppaisiin" XC60 malleihin?
Itsellä vain 9/2016 ruotsissa rekisteröity XC60.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: volvotdi - 08.01.2021, 20:39:10
Eli tarkoittaako tuo että muutos  EGR:ään, pakokaasujen kiertoon sekä DPF:ään tuli myös jo viimeisiin 2016-2017 "vanhakoppaisiin" XC60 malleihin?
Itsellä vain 9/2016 ruotsissa rekisteröity XC60.

Vanhakoppaisissa XC60 on kaikissa vanhempi malli VEA:sta. Uusiin korimalleihin tuli päivitetty painos moottorista.
Otsikko: Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
Kirjoitti: gubbe - 08.01.2021, 20:57:56
Minun mielestä, jos puhutaan XC60  FWD VEA D4 moottorista vanhakoppaseen , niin 2016 malleihin tuli moottori koodilla D4204T14
190 hp ja  on sama vielä uusikoppasessa D4 AWD 2020.
Sitä vastoin XC60 FWD D4 2015 oli moottorikoodi D4204T5  181 hp. Sitä en tiedä missä vaiheessa muuttui myös EGR ja muut päästöjärjestelmät vanhakoppaseen, vai muuttuiko ollenkaan.

Edit.  EGR- takaisinkutsu koski  VEA-koneita 2018 valmistettuihin asti, silloin vaihdettiin letkujen paikkoja ja muistaakseni softaakin päivitettiin