Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: alexc90 - 20.01.2021, 23:19:54
-
Eli kulkineessa xc90 vm.2005 otsikon mukainen ongelma.
Alkoi syksyllä herjaamaan satunnaisesti vikaa "ajonvakautus vaatii huollon" tai "ajonvakautus pois käytöstä". Nämä tihenivät pikku hiljaa ja joulukuussa niitä tuli jo lähes joka kerta kun auton käynnisti. Ihmetyksen aiheena sellainen että vika saattaa tulla joskus käynnistäessä, joskus suoraan ajaessa, joskus kääntäessä yms. eli ihan milloin sattuu. Auton kun käynnistää uudestaan niin toisinaan ei tule enää samalla reissulla. 25.12 ei tullut vikaa päälle ja sitä seuraavat 2 viikkoa mentiin ilman herjoja. Käytin kuitenkin auton vikakoodien luvussa, ei mitään tuohon liittyviä koodeja, akkutesteri näytti että akun kunto ok mutta suositteli latausta. Latasin akkua yön yli ja yllätys seuraavana aamuna vika taas päälle. Ja taas homma jatkunut muutaman viikon että joka reissulla heittää vikaa päälle. :idiot2: Tympiää näillä talvikeleillä ajella kun neliveto pois käytöstä sekä ajonvakautus ja absit myös.
Oisko jollakin vinkkiä antaa?
Kiitos!!
-
Millä keksinnöllä ne koodit luettiin? Kyllä siellä pitäisi vikakoodi olla tallessa noiden ilmoitusten jälkeen...
-
Millä keksinnöllä ne koodit luettiin? Kyllä siellä pitäisi vikakoodi olla tallessa noiden ilmoitusten jälkeen...
Paikallisessa korjaamossa lukivat. Vida ei ollut hyväksynyt alustanumeroa joten lukivat muistaakseni autocomilla. Oli siellä muutamia muita koodeja mutta ei mitään mikä voisi tuohon liittyä.
-
Villi veikkaus, tarkista abs anturit/kehät jotta ovat oikeilla paikoillaan ja ettei niissä oo röhnää.
Mulla oli oikeessa etusessa abs hammaskehä lähtenyt liikkumaan ulospäin ruosteen voimalla ja kojetauluun sytytteli tracks ja absi varoitusvaloa milloin missäkin eli sammuivat ja syttyivät tämän tästä.
-
Omassa autossa huonolla akulla toi oli vakioherja.
-
Itsellä vastaavaa herjaa aiheutti, varsinkin pakkasella ja kovilla helteillä, viallinen ohjauspyörän asento / kulma anturi. Vaihto oli helppoa ja vika poistui.
-
Tuo just ku oon ymmärtänyt että niin moni asia mitkä tuota saattaa aiheuttaa mutta ku ei niitä vikakoodeja löytyny. Tietääkseni yleensä jättää jonku koodin mistä lähtä hakemaan vikaa. Täytyy varmaan uudemman kerran luetuttaa koodit.
-
Katsoppas apukuskin penkin alta sen vahvistimen kun irroitat niin siellä on välipohja jossa on gyroskooppi ja melko varmasti siellä on vettä sen vahvistimen pohjaan asti.. vesi ei kuulu sinne. Muut kuuluu ;)
-
Paikallisessa korjaamossa lukivat. Vida ei ollut hyväksynyt alustanumeroa joten lukivat muistaakseni autocomilla. Oli siellä muutamia muita koodeja mutta ei mitään mikä voisi tuohon liittyä.
Vida ei hyväksynyt alustanumeroa??
Sehän lukee sen autosta itse, jotain on kyllä pielessä autossa tai ...
-
Moi.
Omassa xc90 d5 vm 2005 samaa herjaa, mutta vain kesällä ja yhtä tuumakokoa isommilla kesärenkailla. Talvipyörien ollessa alla ei ole koskaan herjannut kyseistä ilmoitusta. Sen paremmin vikaa en ole lähtenyt selvittämään. Tämmöistä vaan tiedoksi.
-
Villi veikkaus, tarkista abs anturit/kehät jotta ovat oikeilla paikoillaan ja ettei niissä oo röhnää.
Mulla oli oikeessa etusessa abs hammaskehä lähtenyt liikkumaan ulospäin ruosteen voimalla ja kojetauluun sytytteli tracks ja absi varoitusvaloa milloin missäkin eli sammuivat ja syttyivät tämän tästä.
Vm. 2004 XC70:ssä juuri tässä kuvailtu ongelma aiheutti aloitusviestissä kuvattuja virheilmoituksia. Korjautui kuntoon liimaamalla ABS-kehä paikalleen.
-
Katsoppas apukuskin penkin alta sen vahvistimen kun irroitat niin siellä on välipohja jossa on gyroskooppi ja melko varmasti siellä on vettä sen vahvistimen pohjaan asti.. vesi ei kuulu sinne. Muut kuuluu ;)
Itse tein juuri operaation, jossa uusin yaw rate sensorin ja liittimen. Tätä edelsi veden poisto välipohjasta ja kattoluukun vesiputkien puhdistus. Ajaonvakautukseen liittyvä vika poistui ja tilalle tuli ilmeisesti kaasuläpän vika. Mutta tästä eri lanka.
-
Joo käytin vahvistimen ylhäällä ja ilmeisesti tässä tarkoitetaan sitä koteloa minkä läpi esim.takajalkatilan puhallinputket myös menevät. Hyvinkin oli kuivaa ei minkäänlaista kosteuttakaan kotelon pohjalla.
Eli vika jossain muualla. Täytyy uusia tuo koodien luenta. Teillä jolla vikaa aiheuttanut huono akku niin miten huono akku on oikeasti ollut? Käynnistämisvaikeuksia vai?
-
Jos pukkaa herjaa että vaatii huollon niin kyllä sieltä koodiakin pitäisi löytyä.
-
Joo käytin vahvistimen ylhäällä ja ilmeisesti tässä tarkoitetaan sitä koteloa minkä läpi esim.takajalkatilan puhallinputket myös menevät. Hyvinkin oli kuivaa ei minkäänlaista kosteuttakaan kotelon pohjalla.
Eli vika jossain muualla. Täytyy uusia tuo koodien luenta. Teillä jolla vikaa aiheuttanut huono akku niin miten huono akku on oikeasti ollut? Käynnistämisvaikeuksia vai?
Mulla huono akku ei ilmoittanut alussa millään muulla kuin tuolla ajonvakautus vaatii huollon -herjalla. Se tuli yleensä silloin kun auto oli tyhjäkäynnillä, esim. valoihin hidastaessa usein syttyi. Mitään järkeviä vikakoodejakaan ei vidalla löytynyt, mutta jonkin ajan päästä sitten välillä hävisi ajonvakautus, abs:t ja vaikka mitä, kertaalleen jopa vaihdelaatikko meni vikatilaan. Silloin ~15:n ihan satunnaisen vikakoodin seassa ainoa akkuun vihjaava koodi oli muistaakseni joku, että CEM:n jännite odotettua alhaisempi.
Mulla oli autossa silloin alkuperäinen 10 vuotta vanha akku, niin ajattelin että ei ne rahat varmastikaan hukkaan mene vaikkei akussa vika olisikaan. Starttasi tosiaan ihan normaalisti. Jos se vikatila tulee sulla esiin heti starttaamisen yhteydessä, niin apustartteri kiinni, niin sillä ehkä voisi poissulkea tuon akkuongelman.
-
Tuli vaan mieleen että eihän sulla ole mitään obd palikkaa portissa kiinni? Taannoin vikakoodeja pukkasi eräässä autossa kun elm327 oli obd portissa, noita on kahta versiota ja väärähän siellä majaili.
-
Jos pukkaa herjaa että vaatii huollon niin kyllä sieltä koodiakin pitäisi löytyä.
Olen ymmärtänyt että tosiaan jos oikeaa vikaa on olemassa niin jättää vikakoodia mutta miten käyttäytyy jos vika johtuu jostain muusta kuin oikeasta viasta järjestelmässä? Esim. Just huono akku tai vaikka kosteutta siellä vahvistimen alla. Tai ilmeisesti voi johtua myös huonoista miinusliitoksista konetilassa? Eli vaikka herjaa autossa että ajonvakautus- tai luistonesto vaatii huoltoa niin jos vika vaikka edellä mainituista niin näistä ei jäisi koodia?
-
Omassa autossa huonolla akulla toi oli vakioherja.
Akun vaihdolla vikakoodit katosi s80 2.0diesel.