Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: aran - 22.11.2011, 21:40:05
-
Nyt kaivattaisiin kokemuksia... mietinnässä 2. auton vaihto ja yksi vaihtoehto on V50 dieselinä. Ajan välillä tuollaista 2500km/vko, joten kulutuksellakin on merkitystä. Tiedän mitä kulutuksia lupaillaan, mutta kiinnostaa pitempiaikaiset kokemukset ja käytännön havainnot moottoreista.
Erityisesti kiinnostaa kulutus maantiellä ja yhdistettynä. Lisäksi 1.6D:n tehojen riittävyys kuormattuna ihmisillä ja tavaroilla.
Hypoteesina on se, että 2.0D:llä ja D5:llä ei ole eroa kulutuksessa, mutta voimassa kyllä. 1.6D lupailee maantiekulutuksia jopa 3.5l/100km, mitä kyllä hiukan epäilen.
Edit: Lisäsin pari muutakin mallia joista kokemuksia kaipailen.
-
2.0D Powershiftillä kuluttaa sekalaisessa ajossa kesällä 5,7-5,8 l/100 km ja talvella 5,9-6,1 l/100 km. Maantiellä pääsee noin puoli litraa pienemmillä kulutuksilla... :)
Tuossa koneessa riittää voimaa jo sen verran että sillä ajelee ihan mielikseen, ohi pääsee tarvittaessa yms.
-
Isommilta matkoilta ei ole omakohtaista kokemusta.
Mutta, naisystävältä löytyy v50 1,6d ekopaska.. :P
Hää haukkunu auton maasta taivaaseen.
Ajelee pääosin moottoritietä, jolloin kulutuksetkin on ihan jotain muuta mitä pitäisi, jossain 7-8 litran hujakoilla.
Edellinen 2,0d meni kuulemma paljon pienemmällä aineella.
Ja ei kulje ni ei kulje.
Tiedä sitten onko jotain viallakin, uus auto kuitenkin kyseessä.
Noi maantiekulutuksen on johonkin 80kmh vauhteihin jopa mahdollisia, muttei moottoritie nopeuksiin +120...
-
Omat kokemukset on V50 1.6D DrivE mallista reilu 500km. Jos lähti ohittamaan rekkaa, ei tarvinnut vaihtaa pienempää vaihdetta kun kuutosellakin kiihtyi ihan mukavasti. Kulutus oli sillä matkalla ajotietokoneen mukaan jotain 6l/100km ja mittari oli 120km/h tuntumassa aika paljon. DrivE mallia jos meinaat niin talvella matalan auton kanssa on aika paljonkin hankaluuksia. Niistä paikoista mistä mennään ihan helposti "normaaliautolla", on tää ekomalli pohjastaan kiinni.
-
Noi maantiekulutuksen on johonkin 80kmh vauhteihin jopa mahdollisia, muttei moottoritie nopeuksiin +120...
Allekirjoitan tämän mutta muuttaisin tuon 80 km/h --> 100 km/h... :)
-
Voidaan lisätä soppaan vielä uudempi S80 2.0D ja V70 D5. Hakusessa siis auto vuosimallia 07-09. Liikkuuko noi volvot maantiellä alle 5l/100km?
-
Tossa reilu viikko sitten käväisin pyörähtämässä helsingissä, eli sjk-hki-sjk
Maantieajoa sen n. 700km ja Helsingin ympäristössä kulkemisia n. 80km
En tiedä, oliko tankki ihan täynnä, kun lähdin, mittari näytti, että oli täynnä tai lähes.
Reissun jälkeen tankkasin 40 litraa ja jotain desejä päälle, tekee siis siinä 5.1 -5.2 litran paikkeilla/100km, miinus se, minkä verran tankki oli vajaa, jos oli.
Reissuun sisältyi 4 kertaa eberin käyttö
Auto oli 2011 V50 8 venttiilisellä 1.6D:llä
Vauhti isolla tiellä oli 90-110km/h
Hki-Tre matkasta puolet oli tosi pumppaavaa, kun oli runsaasti liikennettä motarilla
Ajot Hki:ssä oli melko repiviä, s/s toimi joka pysähdyksellä
Lämpötila oli sen verran, että varmaan ajoittain eberi pyöriskeli..
Uskoisin siis, että ilman eberiä ja Hki ajoja olisi keskikulutus ollut alle 5, mutta mun ajotapa nyt ei kyllä mitenkään oo taloudellisesti suunniteltu.
-
Voidaan lisätä soppaan vielä uudempi S80 2.0D ja V70 D5. Hakusessa siis auto vuosimallia 07-09. Liikkuuko noi volvot maantiellä alle 5l/100km?
Jotenkin epäilen (joskin en voi sanoa tietäväni, kun ei ole kokemusta juuri haussa olevan mukaisista autoista) että alle 5 litralla liikkuisivat per 100 km muuta kuin alamäkeen ja myötätuuleen kahdeksan kympin nopeudesta. Ilman moottoritieajoa vitosella alkava kulutuslukema lienee todennäköinen.
-
Hiljattain ostettiin vaimokkeen käyttöön tuollainen V50 2,0D.
Mitä sillä nyt oon ajellut tossa maantiellä ja nurkissa, niin ihan pätevä kone tuohon autoon. Jaksaa viedä vaivatta ja kiihtyy ohikin hyvin, maantiellä tuntuu menevän aika pienellä aineella.
Sen enempää en ole tuollaisella 1,6DrivE:llä ajellu, mutta voisin arvailla sen olevan vähän tossu kone tämän kokoluokan autoon, V50 kuitenkin painaa aika paljon.
Valmistajan ilmoittamat kulutukset tuntuu aika monilla jäävän haaveeksi...
-
Mulla on tässä tällainen kehäajattelu taustalla. Itsellä ollut aiemmin XC90 D5 ja tiedän päässeeni sillä maantiellä 7.2-7.5 l/100km:n kulutuksiin. Toinen mitä olen ajatellut on 2005 vuoden A6 3.0TDI Q. Sen maantiekulutukset pyörii siellä 6.5-7 l/100km. Samalla hankintahinnalla saa tuollaisen uudemman V50:n, jopa uudenkorimallin V70:n ja S80:n.
Kesään asti ajoa tulee paljon, sen jälkeen taas vähemmän ja sitten ei käytännössä haittaa kuluttaako auto 5, 6 vai 7l. Siihen asti kulutus vaikuttaa aika paljon vko/kk-budjettiin.
Eli olin valmis tinkimään suorituskyvystä ja keskittymään kustannustehokkuuteen. Kokemuskartoitusten ideanani oli se, että päästäänkö noilla 1.6/2.0-koneilla luvattuihin kulutuksiin. Verrokkina esim. Passat 2.0TDI (2008), joka menee kaverilla jatkuvasti alle 5l:n maantiekulutuksilla (90km/h).
Eli siis jos 2.0D vie noin paljon niin sitten kallistuisin jo audin puoleen (tai xc:n).
-
Mulla on tässä tällainen kehäajattelu taustalla. Itsellä ollut aiemmin XC90 D5 ja tiedän päässeeni sillä maantiellä 7.2-7.5 l/100km:n kulutuksiin. Toinen mitä olen ajatellut on 2005 vuoden A6 3.0TDI Q. Sen maantiekulutukset pyörii siellä 6.5-7 l/100km. Samalla hankintahinnalla saa tuollaisen uudemman V50:n, jopa uudenkorimallin V70:n ja S80:n.
Kesään asti ajoa tulee paljon, sen jälkeen taas vähemmän ja sitten ei käytännössä haittaa kuluttaako auto 5, 6 vai 7l. Siihen asti kulutus vaikuttaa aika paljon vko/kk-budjettiin.
Eli olin valmis tinkimään suorituskyvystä ja keskittymään kustannustehokkuuteen. Kokemuskartoitusten ideanani oli se, että päästäänkö noilla 1.6/2.0-koneilla luvattuihin kulutuksiin. Verrokkina esim. Passat 2.0TDI (2008), joka menee kaverilla jatkuvasti alle 5l:n maantiekulutuksilla (90km/h).
Eli siis jos 2.0D vie noin paljon niin sitten kallistuisin jo audin puoleen (tai xc:n).
No tossa meillä on keskikulutus ajotietokoneessa 5,2 ja edellinen omistaja sanoi sen pitävän aika hyvin kutinsa, talvella hieman huijaa tuon eberin käyttö...
Kyllähän se aika paljon on kuskista ja teiden nopeusrajoituksista kiinni, että millaiseen kulutukseen pääsee.
Muilta käyttökustannuksiltaan (verot ja vakuutukset) toi varmasti tulee halvemmaksi, mitä suurempi...
-
Puolet reipas vauhtista maantietä ja toinen puoli reipasta kaupunki ajoa. Aika vähällä menee :)
(http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?analysis=exclude&searchcar=41678)
-
Omien kokemuksien perusteella seuravista malleista 08 V70 D5, 10 V70 D5 ja V50 DRIVe sanoisin poltoainekulutuksen olevan suurimmaksi osaksi kiinni kuskin kaasujalasta. Onhan se selvä, että DRIVe:llä kulutus on pienin, mutta vähän hillitsemällä kaasujalkaa pystyy MY2010 D5 kulutuksen pitämään allen 6,5 litrassa satasella. Maantieajossa ajotietokoneen mukaan S60 2.5T AWD:n sai ajettua helposti kuutosella alkaviin kulutuslukemiin jos nopeuden piti noin 80 km/h tuntumassa.
-
Oma vanha D5 185hv kovalla laatikolla (http://images.spritmonitor.de/424227_5.png) (http://www.spritmonitor.de/en/detail/424227.html)
Ja uusi D3 (http://images.spritmonitor.de/472202_5.png) (http://www.spritmonitor.de/en/detail/472202.html)
-
itsellä v50 2.0d -08
maantiekulutus 90-95km/h vakionopeuden säätimellä ajotietokoneen mukaan 4,3-4,5 litraa/100km
kesänopeuksilla jkl-tre-hki-lahti-jkl maantie moottoritiellä vakionopeus säädin 130-135km/h tienvarsi tutka näyttää 97km/h mittarin näyttäessä 100km/h kulutus oli 700km matkalla ajotietokoneen mukaan 5,1l/100km.
olen ollut kyllä tyytyväinen kulutukseen kun kuitenkin teho piisaa ohituksiin :)
-
Volvoissa ei kannata paljon ajotietokoneen lukemiin kiinnittää huomiota. Voihan olla, että joillakin on ihan tarkkojakin ajotietokoneita. Mutta ei ole harvinaista, että Volvon ajotietokone näyttää keskikulutuksen 1 - 1,5 l/100 km alakanttiin.
-
oma 70 vie 5,2 ,ajotietokoneen mukaan 4.9
vaimon 50 5.3 ,ajotietokoneen mukaan 5.1
molemmat drive malleja
-
Volvoissa ei kannata paljon ajotietokoneen lukemiin kiinnittää huomiota. Voihan olla, että joillakin on ihan tarkkojakin ajotietokoneita. Mutta ei ole harvinaista, että Volvon ajotietokone näyttää keskikulutuksen 1 - 1,5 l/100 km alakanttiin.
Omassa pitää ajotietokone hyvinkin tarkkaan paikkansa mutta noita^^ volvo V50 2.0D lukemia epäilen... :)
-
Omassa pitää ajotietokone hyvinkin tarkkaan paikkansa mutta noita^^ volvo V50 2.0D lukemia epäilen... :)
Mä toisaalta uskon, koska sitä tässä vähän haenkin. Mulla on työmatka n. 190km suuntaansa, joka kulkee 2-tie, 1-tien motari, kehä1 ja itäväylä. Käytössä auto, joka vei yhdistettynä aiemmin n. 6-6.5l. Keskimäärin on ollut nyt kulutus 4.7 l/100km ja parhaimmillaan kesärenkailla 4.5. Kone kuitenkin 2.0D. Puhdas maantie on kuitenkin ihan eri ajoa kuin yhdistetty.
-
Kun on keskustelua kulutuseroista ajotietokoneella ja laskemisen välillä...
Niin laskemisessa tulee virhettä tyhjäkäynnillä.
Tyhjäkäynnillä kun ei kerry metrejä mittariin niin se kulutus ei näy laskemalla, mutta minkä ajotietokone taas pystyy laskemaan.
Itse en sen enempi ole perehtynyt paljonko joutokäynti tuo kulutuseroa...mutta mitä enemmän auto käy tyhjänä niin tietysti virhe vain kasvaa.
Ja enkä myöskään usko pumppujen mittareiden näyttävän täysin täsmällisesti, joka myös lisää virhettä laskemiseen.
Ja kun oikein tarkoiksi mennään niin polttoaineen haihtuminen ei myöskään näy laskemisessa...
Mutta en kuitenkaan pidä ajotietokoneenkaan näyttämään tarkkana, mutta tietokoneen luvun virhe ei ole niin paljon kun luullaan.
-
Niin laskemisessa tulee virhettä tyhjäkäynnillä.
Tyhjäkäynnillä kun ei kerry metrejä mittariin niin se kulutus ei näy laskemalla, mutta minkä ajotietokone taas pystyy laskemaan.
Siis ööö.... Meinaatko ettei laskemalla saatavassa kulutuksessa ole mukana tyhjäkäyntiä? Mietippä uudestaan :). Siinähän lasketaan kaikki kulunut polttoaine ja jaetaan ajetuilla kilometreille. Eli siinä ei ole virhettä ;)
-
Siis ööö.... Meinaatko ettei laskemalla saatavassa kulutuksessa ole mukana tyhjäkäyntiä? Mietippä uudestaan :). Siinähän lasketaan kaikki kulunut polttoaine ja jaetaan ajetuilla kilometreille. Eli siinä ei ole virhettä ;)
SirBBa vissiin tarkotti, että virhe tulee kun tyhjäkäynti lisätään kulutukseen/100km, jolloin tulee virhettä. Esim: Auto käy tyhjäkäyntiä tunnin ja sovitaan että siinä menee 2l polttoainetta. Tämän jälkeen ajetaan 100km ja meni 5l ainetta, jolloin kulutus "on" 7l/100km.
-
SirBBa vissiin tarkotti, että virhe tulee kun tyhjäkäynti lisätään kulutukseen/100km, jolloin tulee virhettä. Esim: Auto käy tyhjäkäyntiä tunnin ja sovitaan että siinä menee 2l polttoainetta. Tämän jälkeen ajetaan 100km ja meni 5l ainetta, jolloin kulutus "on" 7l/100km.
...ja ajotietokone ei lisää tuota 2l ja näyttää 5l/100km..
Itse ehkä ottaisin 2.0D:n näin jälkikäteen ajatellen, en kuitenkaan ole laskenut paljonko se olis kalliimpi pitää. Mutta jos täytyy ajaa moottoritietä tai kaupunkia niin silloin ehdottomasti 2.0. Motarilla tuo 1.6D höräsee ihan tuhottomasti ainetta, melkein 6l/100km, ja kaupungissa kamala ajaa, kun ei ole ollenkaa alavääntöä ja muutenkin kapea vääntöalue, saa olla koko ajan heiluttamassa keppiä ja vaikka hivuttaudut liikennevaloissa pysähtymättä niin on pakko lähteä 1. liikkeelle ku 2. ei jaksa. Silloin kuin ajaa rajoitus alueella 60-100km/h 1.6 menee kivasti ja voima riittää ohittamiseenkin, kulkee kyllä hyvin vääntöalueella.
-
SirBBa vissiin tarkotti, että virhe tulee kun tyhjäkäynti lisätään kulutukseen/100km, jolloin tulee virhettä. Esim: Auto käy tyhjäkäyntiä tunnin ja sovitaan että siinä menee 2l polttoainetta. Tämän jälkeen ajetaan 100km ja meni 5l ainetta, jolloin kulutus "on" 7l/100km.
Meinaatko ettei auton kulutus ole 7l satasella tuossa tilanteessa? Saman 7 litraa se ajotietokonekkin näyttää :nohnoh
...ja ajotietokone ei lisää tuota 2l ja näyttää 5l/100km..
En tiedä näistä ituhippi dieseleistä, mutta ainakin tuo oma bensa vehje lisää tyhjäkäyntikulutuksen siihen lukemaan.
-
Meinaatko ettei auton kulutus ole 7l satasella tuossa tilanteessa? Saman 7 litraa se ajotietokonekkin näyttää :nohnoh
En tiedä näistä ituhippi dieseleistä, mutta ainakin tuo oma bensa vehje lisää tyhjäkäyntikulutuksen siihen lukemaan.
Eiku niin lisääki :-*
-
Meinaatko ettei auton kulutus ole 7l satasella tuossa tilanteessa? Saman 7 litraa se ajotietokonekkin näyttää :nohnoh
En tiedä näistä ituhippi dieseleistä, mutta ainakin tuo oma bensa vehje lisää tyhjäkäyntikulutuksen siihen lukemaan.
Kyllä mullakin tuossa omassa Tdi:ssä lisääntyy tietokoneen lukema tyhjäkäynnillä.
-
Meinaatko ettei auton kulutus ole 7l satasella tuossa tilanteessa? Saman 7 litraa se ajotietokonekkin näyttää :nohnoh
En tiedä näistä ituhippi dieseleistä, mutta ainakin tuo oma bensa vehje lisää tyhjäkäyntikulutuksen siihen lukemaan.
On ja ei... Ymmärtääkseni SirBBa tarkoitti, että se tyhjäkäynti vääristää ajetun matkan kulutusta (=kokonaiskulutus-tyhjäkäynti) jos lasketaan pistoolista tankkiin lirutetut desit. En oo ikinä ajatellu lisääkö tietokone tyhjäkäyntikulutuksen (tuntuu lisäävän), enkä pidä sen tuomaa "virhettä" millään tavalla merkittävänä kokonaiskulutuksen kannalta, koska ei ole tapana pitää turhaan käynnissä.
-
Eiku niin lisääki :-*
;)
-
Mä toisaalta uskon, koska sitä tässä vähän haenkin. Mulla on työmatka n. 190km suuntaansa, joka kulkee 2-tie, 1-tien motari, kehä1 ja itäväylä. Käytössä auto, joka vei yhdistettynä aiemmin n. 6-6.5l. Keskimäärin on ollut nyt kulutus 4.7 l/100km ja parhaimmillaan kesärenkailla 4.5. Kone kuitenkin 2.0D. Puhdas maantie on kuitenkin ihan eri ajoa kuin yhdistetty.
Ei toi oma ainakaan mee maatielläkään alle viiden litran satasella... :)
-
Esim: Auto käy tyhjäkäyntiä tunnin ja sovitaan että siinä menee 2l polttoainetta. Tämän jälkeen ajetaan 100km ja meni 5l ainetta, jolloin kulutus "on" 7l/100km.
Puoli litraa tunnissa vois olla lähempänä. 1,9 TDi Golffi vie 0,6 l/h tyhjäkäynnillä...
-
Ei toi oma ainakaan mee maatielläkään alle viiden litran satasella... :)
Auttaisikohan uusi softa tuohon?
Muistelen museon puolelta että ainakin 2006-2007 vuosimallien V70 D5:sta lähti kulutuksesta melkein litra pois. Joku oli siellä päässyt manuaalivaihteisella maantiellä 5l kulutukseen ja ihan mitattua kulutusta.
-
Auttaisikohan uusi softa tuohon?
Muistelen museon puolelta että ainakin 2006-2007 vuosimallien V70 D5:sta lähti kulutuksesta melkein litra pois. Joku oli siellä päässyt manuaalivaihteisella maantiellä 5l kulutukseen ja ihan mitattua kulutusta.
Deran mukaan kyllä ja samoin oon itekkin kuullut...
Menee tuokin lähelle viittä maantiellä nyt mutta ei se alle kyllä mene. Johtuu ehkä myös vähän mun lenkkarin painosta.
-
Deran mukaan kyllä ja samoin oon itekkin kuullut...
Menee tuokin lähelle viittä maantiellä nyt mutta ei se alle kyllä mene. Johtuu ehkä myös vähän mun lenkkarin painosta.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että millasella ajolla lähelle viittä menee?
-
Ihan mielenkiinnosta kysyn että millasella ajolla lähelle viittä menee?
Ihan normiajolla vakkarilla ja välillä ohituksia mutta nopeuden pitää pysyä alle 100 km/h. Jos ajelee reilua satasta esim. moottoritiellä niin silloin kulutus kipuaa isommaksi...
-
Ihan normiajolla vakkarilla ja välillä ohituksia mutta nopeuden pitää pysyä alle 100 km/h. Jos ajelee reilua satasta esim. moottoritiellä niin silloin kulutus kipuaa isommaksi...
Tuota vähän epäilinkin. ;)
-
Kävin koeajamassa taannoin volvon liikkeessä tuollaista 2009 vuoden V50 1.6D:tä, täytyy sanoa että oli kyllä positiivinen yllätys..
Vääntöä yllättävän paljon, olin kyllä ihan myyty bensakoneella ajelun jälkeen.. Kulutus oli moottoritiellä 100km/h nopeudessa sellainen 5L/100km
Sitten ajelin pienempiä teitä takaisin ja sain kulutuksen pysymään siinä 5 hujakoilla, rampissa moottoritielle "nopeasti" kiihdyttäessä kulutus nousi sinne 8l/100 mut aika nopeasti se laski takaisin 5 paikkeille..
Tosin, en oo koe-ajanut tuota 2.0D :tä, totesin vaan koeajon jälkeen tuon 1.6D riittävän vallan mainiosti.
Kyllä itekki hommaisin ehdottomasti ton 2.0D:n jos ajoja vaan tulis varmuudella niin paljon et yleensäkki tarvis dieselin..
Mutta 1.6D tuntuu hyvältä vaihtoehdolta bensan rinnalle jos ajoja tulee kuitenkin yli 10 000tkm vuodessa..
1.6D Dieselvero = 380€ + Ajoneuvovero (päästöt) 99g - 132g = 50 - 70€?
Mahtaako olla kuinka kestäviä koneita nämä 1.6D:t? Vikoja, moitteita? Peugeotin kone? 2.0D on vissii Fordin tuotantoa?
-
Mahtaako olla kuinka kestäviä koneita nämä 1.6D:t? Vikoja, moitteita? Peugeotin kone? 2.0D on vissii Fordin tuotantoa?
Eikös ne molemmat nelos koneet ole PSA yhtiön tuotoksia? D5 on se vanha tuttu.
-
Muistelen lukeneeni että näissä 1.6D:n koneissa on turbo poikinut joissain 70000km:in kohdilla tiedä sitten miten on? ???
-
Eikös ne molemmat nelos koneet ole PSA yhtiön tuotoksia? D5 on se vanha tuttu.
On on! Fordikin käyttää PSA:n (Peugeot - Citroën) koneita. 1,6 D ja 2,0 D ovat ehtaa ranskanpullaa.
Eipä silti, ranskalaiset dieselmoottorit ovat perinteisesti osoittautuneet kestäviksi laitoksiksi. Ranskalaisten laatupuutteet ovat ennemminkin auton sähkölaitteissa ja korroosion kestävyydessä.
-
V50 DRIVellä (2010)on nyt rapiat 70tkm rullattu ja kulutus on siinä 4-5l välillä. Nätillä matka-ajolla 80-90kmh on päästy lähelle 4l kulutusta tankillisella, vauhdin noustessa yli 100kmh niin kulutus kipuaa yli lähelle viittä. Pari yksittäistä tankillista on tainnut mennä yli 5l kulutuksella, mutta silloin on ajeltu todella reippaasti ja seassa myös reilusti kaupunkiajoa.
-
V50 DRIVellä (2010)on nyt rapiat 70tkm rullattu ja kulutus on siinä 4-5l välillä. Nätillä matka-ajolla 80-90kmh on päästy lähelle 4l kulutusta tankillisella, vauhdin noustessa yli 100kmh niin kulutus kipuaa yli lähelle viittä. Pari yksittäistä tankillista on tainnut mennä yli 5l kulutuksella, mutta silloin on ajeltu todella reippaasti ja seassa myös reilusti kaupunkiajoa.
Kiva kuulla. :) Aika kohtuullinen kulutus, dieselveron aleneminen ja dieselin hinnan nousu ruokkii kieltämättä vähänsyövää dieseliä..
Tollainen olis kyl aika asiallinen peli. ;) Kun näitä pakollisia työmatka-ajoja kuitenkin on...
-
Ihan ei ole kaikki nyt kohdallaan, tuossa kauniimman osapuolen autossa.
-11 v50 e-drive, kuluttelee nykyään n 10l/100km :idiot2:
Just eilen tarkastettiin, 210km ja 21l meni ainetta tankkiin..
Ajotietokone kyllä näyttelee ihan normi kulutuksia ~4-5l
Tuossa ei ollut edes ardicin käyttöä ollenkaan..
Pe on kyllä menossa ko asiasta huoltoon.
Järkyttäviä kulutksia vaan tuollaiselle koneelle..
-
Sama vika, mulla kuluttaa -12 V50 Drive 8-9,5 litraa sataselle ajoitpa sitten kaupunkiajoa tai matkaa...
Oma koppi on käynyt jo softapäivityksessä ja viimasuoja on laitettu keulille.
-
Liityn 1.6 DRIVe kerhoon mustalla Volvo V50 momentumilla vm. 2010
:) Kokemukset tällähetkellä pelkästään positiivisia, keskikulutus 4.8l/100
-
Sama vika, mulla kuluttaa -12 V50 Drive 8-9,5 litraa sataselle ajoitpa sitten kaupunkiajoa tai matkaa...
Oma koppi on käynyt jo softapäivityksessä ja viimasuoja on laitettu keulille.
Näilläkö ei ollut mitään vaikutusta kulutuksen laskuun?
:-\
-
Näilläkö ei ollut mitään vaikutusta kulutuksen laskuun?
:-\
Valitettavasti ei, itse asiassa kulutus ennen noita toimia oli 8,2 ja softapäivityksen ja viimasuojan asennuksen jälkeen 9,5....
Eka tankilla kulutus oli 6,2, mikä oli vielä ihan ok, mutta sen jälkeen en ole alle 8 litran päässyt ja tuntuu että meno vain kiihtyy.
Pitää varmaan käydä taas Sinisellä ihmettelemässä *huoh* ja seurata tilannetta.
-
Valitettavasti ei, itse asiassa kulutus ennen noita toimia oli 8,2 ja softapäivityksen ja viimasuojan asennuksen jälkeen 9,5....
Eka tankilla kulutus oli 6,2, mikä oli vielä ihan ok, mutta sen jälkeen en ole alle 8 litran päässyt ja tuntuu että meno vain kiihtyy.
Pitää varmaan käydä taas Sinisellä ihmettelemässä *huoh* ja seurata tilannetta.
Paljonkos volvollasi on ajettu?
-
Paljonkos volvollasi on ajettu?
Vähän päälle 2000km, uutuuttaan jäykkä varmaan...:)
-
Tuli hommattu V50 -08 2.0D ja ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 7.6 l/100km keskinopuden ollessa 35km/h. Ajotapaa pidän suht taloudellisa ja siihen verrattuna tuo kulutus tuntuu aika kovalta. Puolet ajosta tulee nurkkapyörityksessä ja puolet maantiellä. Onko näissä jotain mihin kannattaa kiinnittää huomioita vai suosiollako luetan vikakoodit suorintein?
-
Mulla on V5o D5 tomaatti.Tietokoneen mukaan keskikulutus on 7 l/100 Km.Siinä se on pyörinyt sen puolitoista vuotta .Kesällä se on muutaman desin alle ton.Ajona pääasiassa kehä 3:n sisäpuolella olevaa duuniajoa / työmatka ajoa.Käytännössä sitä kaupunkiajoa.Kesällä on enempi maantie ajoa jolloin putoaa melkein litran.Isojalkaisena tulee painettua lapikasta yleensä reippaan puoleisesti.
-
Tuli hommattu V50 -08 2.0D ja ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 7.6 l/100km keskinopuden ollessa 35km/h. Ajotapaa pidän suht taloudellisa ja siihen verrattuna tuo kulutus tuntuu aika kovalta. Puolet ajosta tulee nurkkapyörityksessä ja puolet maantiellä. Onko näissä jotain mihin kannattaa kiinnittää huomioita vai suosiollako luetan vikakoodit suorintein?
Ajotietokoneeseen ei kannata sumeasti luottaa. Mittaa perinteiseen tyyliin tankillisen keskikulutus... :)
Vertailuna oma S40 2.0D -10 vei sekalaisessa ajossa noin 6 l/100 km. Maantiellä pääsi lähelle 5 l/100 km ja pelkkä kaupunkiajo vajaata 7 l/100 km.
-
Lukema näytti aika paljonkin isommalta, kun laskin perinteiseen tyyliin, mutta sekin asia pitää tehdä uudestaan. Antaako auto merkin koetauluun, jos labda tai joku anturi on rikkinäinen vai selviääkö se vain vikakoodien luvulla?
-
Lukema näytti aika paljonkin isommalta, kun laskin perinteiseen tyyliin, mutta sekin asia pitää tehdä uudestaan. Antaako auto merkin koetauluun, jos labda tai joku anturi on rikkinäinen vai selviääkö se vain vikakoodien luvulla?
Kyllä niistä pitäis vikavalon syttyä. :)
-
Seurasin tuossa tankillisen verran kulutusta S60 D5 man. -02 autossa, ajotietokone näytti keskikulutukseksi sekalaisessa ajossa 5,4L/100km, tankkauksesta laskettuna 6,7L/100km, melkoisesti heittoa.
-
En lukenu koko topiikkia läpi, lieköhän aloittaja jo vaihtanu auton?
Anyway, taksipuolelta on kokemusta viimesen mallin V70-korisesta eri tehoilla. Eli 2.4D -09, D3 -10, D5 205hv R-Design -11. Kaikissa kulutus näytti muutoin melko samoja lukemia paitsi tuo 205hv jolla tuli ajletua sporttipuolella aika paljon ja kulutuslukema nousi sen myötä.
Jos ajaa paljon niin kiinnittäisin huomiota enemmän ajo-ominaisuuksiin ja ohituskiihtyvyyteen, nuo kulutuserot tosiasiassa on kuitenki aika pieniä.
Sen verti sanoisin että D3 tuntui ihan selvältä edistysaskeleelta kun vertasi siihen vuotta vanhempaan 2.4D:hen. D3 toimi jouheammin, kulki vähintäänki yhtä hyvin. Erityisesti vaihteiston toiminta oli selvästi miellyttävämpää. Taasen D3 vs. 205hv D5 on tavallaan hiukka huono vertailla koska 205hv on kuitenki selvästi enemmän kuin D3 tehot, ja laatikosta löytyi sporttipuoli. Normi D-asennossa normiajossa isompaa eroa ei juurikaan ollut, vaan kaasua piti painaa jonkin verran enemmän ennen kuin isommat tehot tuntui. Ainoa todella selvä ero tuon 205hv:n eduksi oli selvästi herkempi ylärekisteri, eli se 205hv kiertää ihan eri tavalla kuin 2.4D ja D3. 185hv D5 en ole koskaan päässyt ajamaan joten siihen ei vertailukohtaa ole.
2.4D oli 205/60x16 rengastuksella, D3 oli 225/50x17 js 205hv oli 245 jotain x 18 rengastuksella. Ajettavuuden kannalta R-Designi oli yllättäen kaikista mukavin. Ja yllättäen nimenomaan sen takia että niin leveä rengas yleensä aiheuttaa jo pientä vetelyä, alkusarjan autoissa rengas on kuitenkin ollut 4 senttiä kapeampi. Tuossa tapauksessa vetely oli kaikista pienintä.
Kulutuksia en mittaillut, eikä sillä tähän juuri merkitystä olekaan koska tuo taksihomma aika harvakseltaan on ihan puhdasta matka-ajoa.. :D
-
Autona V70 DRIVe 1.6 vm. 2011. Mulla ajotietokone näyttää 4.8l/100km ja ajan työmatkaa yhteensä noin 60km päivässä moottoritietä ja loput 40km kaupungissa. Ajan aina 10km/h yli sallitun jotta kuittaan mittarivirheen. Moottoritiellä siis 130-135km/h mittarin mukaan. Kaupungissa muun liikenteen mukana.
Puheet tuon ajoneuvon nuhaisuudesta voi unohtaa, kävin Norjassa asuntovaunun kanssa ja joutuipa matkalla ohittelemaan muitakin vaunun kanssa hitaammin liikkuvia. Ei osoittanut hyytymisen merkkejä, mutta varmasti kaikki kapasiteetti oli käytössä :buck2: Tuon reissun lähes 3000km rupeaman keskikulutus nousikin jo melkein 8 litraan!
-
Ketjun aloituspäivämäärä on sangen vanha mutta kommentoidaampas silti tähän...eli Volvo V50 vm. 2012 1.6 D2 manual 6v, nelostie Oulusta Helsinkiin ja sitten Saksan läpi Prahaan...keskikulutus tankkauksista laskien 5,2 litraa / 100 km. Saksassa keskinopeus oli noin 30-40 km/h reippaampaa kuin Suomessa. Energianlähde oli sekoitus talvilaadun SmartDieseliä ja OMV:n Maxxmotionia. Ilmastointi ei yöajelun takia ollut tarpeen. Muutamat pitkät tietyöt 60-80 km/h rajoituksin alensivat varmaan kulutusta jonkin verran. Kuormaa 2 hlö ja matkatavarat.
Lisäys 15.6.2015...nyt on ajeltu pian tankillinen varmaan tyypillisimmässä päivittäisessä käytössäni sekalaisessa ajossa...näyttäis että kesäkelillä 900 km pääsee tankillisella erityisemmin säästelemättä.
Lisäys 21.8.2015...nyt on toinenkin Euroopan reissu ajettu ehkä vieläkin kovemmin vauhdein, lisänä kovat liikenneruuhkat joissa seistiin ilmastointi päällä melko pitkiä aikoja yhteensä varmaan tunneissa mitattava aika, kulutus tankkauksista laskettuna 5,2 litraa/100 km. Energianlähteenä OMV:n Maxxmotion ja Aralin Ultimate diesel.
Lisäys 16.11.2015...nyt on menty täällä Oulun korkeudella muutama tankillinen Nesteen Pro Dieselillä ja eber on ollut käytössä varmaan kaikissa ma-pe aamustarteissa noin 6-7 viikon ajan. Tarvittaessa lisäksi iltapäivisinkin. Näppituntuma on että eber imaisee jotain 0,35-0,45 litraa/kerta, jos sen antaa auton ohjaamana kähistä yhden syklin. Yleensä olen ajellut eber päällä sen matkaa että moottorin lämmöt nousevat normaaliin, sitten olen sopivassa valoristeyksessä kytkenyt sen pois päältä, joitakin kilometrejä ennen kuin mitä se itsestään sammuisi. Kovemmalla pakkasella se on aloittanut sen verran ajoissa että sammuu itsestäänkin melko pian lähdön jälkeen. Toki automatiikka voi sen käynnistää loppumatkasta vielä useampia kertoja, muutamat isommat risteykset aiheuttavat yleensä pitkähköt muutaman minuutin tyhjäkäynnit, joiden aikana lämmöt laskevat ilman lisälämmityksen tukea. Auton keula on tilkitty kaksiosaisella viimasuojalla marraskuun alusta.
Lisäys 18.7.2016...nyt olen sitkeästi siedätyshoidattanut itseäni start & stop ajolla. Muutama tankillinen menty käytännössä drive-järjestelmä koko ajan päällä ja keskikulutuksen olen saanut putoamaan 4,6 litraan/100 km (tankkausmenetelmällä laskettu). Liemenä on ollut Nesteen pro-diesel ja Shellin tuotteet. Ajotietokoneen näyttämä on ollut 0,3 litraa/100 km enemmän. En olisi uskonut tähän tulokseen pääseväni, pitää vielä loppukesä ihmetellä ennen Eberin heräämistä että voiko tosiaan työmatka-ajoa noin alhaisin kulutuksin ajella. Ilmastointi on ollut iltapäivisin päällä, aamulla ei ole tarvinnut kun pääsee varjoisesta parkista lähtemään.
-
Voikos näissä olla suutinvikoja tms. kun omat kulutukset on noin 7litran paikkeilla ja ajotietokone sanoo 5l/100km? Tiedän, että saattaa vääristää tuo tietokone, mutta matka-ajossakaan tuo todellinen kulutus ei laske. Toinen varianttihan olisi se, että poltto on päällä jatkuvasti.
-
Mun 2012-mallisessa V50:ssä vaikuttaisi ensimmäisen kuukauden perusteella ajotietokoneen ilmoittama kulutus olevan sangen tarkka, eroa tankkauksista laskettuun ei näyttäisi olevan kuin jotain 0,1-0,3 l/100 km. Tosin kaikki tankkaukset eri pumpuilla, joten virhemarginaalia on moneen suuntaan. Tuo on tosiaan hyvä tarkistaa ettei hiukkasten poltto ole koko ajan päällä ja että se saadaan tehtyä loppuun asti, toinen hyvä ja helpohko paikka tarkistaa on ilmansuodatin...
-
Voisiko joku vähän avata tuota hiukkasten poltto asiaa, kiitos.
Ajoin kolme vuotta vm 2010 V50 eDrive 1.6D, manuaali ja kulutus pysyi kesät talvet selkeästi alle 6l/100 km sekalaisessa ajossa(kaupunki ja Tre-hki-Tre). Maantie/moottoritie kulutus 5l molemmin puolin. Vaihdoin uudempaan 2012 malliin, jossa on 6-v manuaali. Ajotietokoneen mukaan moottoritie kulutus olisi pysynyt suhteellisen samana mutta kaupungissa kulutus pomppaa n 8L/100 km. Toteutuneet kilometrit tankillisella pudonneet reilusti 850 km -> 650 km
Autolla ajettu vajaat 60 000. Huollettu ohjelman mukaan kuukausi takaperin. Kovin tuntuu myös nuhaiselta alakierroksilla varsinkin kun moottori on kylmä.
Nämä huomiot siis vertauksena vanhaan 5-vaihteiseen verrattuna.
-
Auton ohjekirjassa on melko hyvin kuvattu mitä hiukkasten poltossa tapahtuu. Pakokaasuissa olevat hiukkaset kertyvät hiukkassuodattimeen normaalin ajon aikana, tietyin väliajoin käynnistetään hiukkasten polttamiseksi ns regenerointi. Tämä edellyttää, että moottori on saavuttanut normaalin käyntilämpötilansa. Toiminto on automaattinen ja se kestää normaalisti sen 10-20 minuuttia, ajonopeudesta eli moottorin kuormituksesta riippuen. Volvon ohjekirjan mukaan jopa takalasin lämmitin voi regeneroinnin aikana aktivoitua moottorin kuormituksen lisäämiseksi. Jos ajaa toistuvasti/usein vain lyhyitä matkoja kylmällä säällä, moottori ei ehdi saavuttamaan normaalia toimintalämpötilaansa. Tällöin ei regenerointi pääse alkamaan eikä hiukkasten polttoa tapahdu. Tästä tulee ilmoitus kojelautaan kun hiukkassuodatin on noin 80% täynnä. Siinä vaiheessa on syytä antaa auton jo regeneroida hiukkassuodatin loppuun asti, niin että tuo em. ilmoitus häviää näkyvistä.