Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: kaapop - 28.07.2021, 20:49:21
-
Mistään en ole löytänyt tietoa onko onko V90 CC 2018 ja varmaan muutkin mallit kaksoiskytkin mallisia. Luulisin että on.
Aiemmin omistin Audin kaksoiskytkimellä ja sen toiminta on erilaista kuin tämän Volvon.
Tosin ymmärsin että nykyisessä autossa on momentinmuunnin joka taasen muuttaa auton käyttäytymistä liikkeellelähtä tilanteessa
sellaiseksi että siinä olisi vanhanaikainen öljyllä toimiva automaattikytkin niin kuin vanhoissa ameriikan raudoissa.
Kuulemma kuorma-autot kayttää momentinmuunninta myös.
Eli onko Volvoissa kaksoiskytkintä automaateissa?
-
Mistään en ole löytänyt tietoa onko onko V90 CC 2018 ja varmaan muutkin mallit kaksoiskytkin mallisia. Luulisin että on.
Aiemmin omistin Audin kaksoiskytkimellä ja sen toiminta on erilaista kuin tämän Volvon.
Tosin ymmärsin että nykyisessä autossa on momentinmuunnin joka taasen muuttaa auton käyttäytymistä liikkeellelähtä tilanteessa
sellaiseksi että siinä olisi vanhanaikainen öljyllä toimiva automaattikytkin niin kuin vanhoissa ameriikan raudoissa.
Kuulemma kuorma-autot kayttää momentinmuunninta myös.
Eli onko Volvoissa kaksoiskytkintä automaateissa?
Volvossasi on ihan perinteinen automaattivaihteisto, jossa on siis turbiini/momentinmuunnin.
-
Volvossasi on ihan perinteinen automaattivaihteisto, jossa on siis turbiini/momentinmuunnin.
Näin on, vanha kunnon Aisin olisiko ollut TG-81SC ja D3 automaatti joku muu 8)
-
Eli onko Volvoissa kaksoiskytkintä automaateissa?
Ei enää -onneksi. Fordin omistuskaudella eräissä versioissa oli tarjolla Powershift. Kaksoikytkinvaihteistolla on ehkä etunsa, mutta tavallisessa arkiajossa keksintö tuntuu edelleenkin vähän raakileelta. Toteutukset vaihtelevat vähäisen kokemuksen ja Teboilin parlamentin mukaan olevan enimmäkseen säälittävän ja siedettävän asteikolla. Jo Powershift-version ohjekirja on mielenkiintoista luettavaa ja antaa mielestäni osviittaa tulevista ongelmista (https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v70/2015w46/kaynnistys-ja-ajo/vaihteisto/automaattivaihteisto---powershift).
Tietääkseni kukaan ei ole yhdistänyt "momentinmuunninta" eli turbiinia kaksoiskytkinvaihteistoon, toki sillä saisi nykimiset ja lämpöongelmat ratkaistua :)
-
Tietääkseni kukaan ei ole yhdistänyt "momentinmuunninta" eli turbiinia kaksoiskytkinvaihteistoon, toki sillä saisi nykimiset ja lämpöongelmat ratkaistua :)
Honda nyt ainakin käyttää tätä ja olikohan joku muukin.
-
Ei enää -onneksi. Fordin omistuskaudella eräissä versioissa oli tarjolla Powershift. Kaksoikytkinvaihteistolla on ehkä etunsa, mutta tavallisessa arkiajossa keksintö tuntuu edelleenkin vähän raakileelta. Toteutukset vaihtelevat vähäisen kokemuksen ja Teboilin parlamentin mukaan olevan enimmäkseen säälittävän ja siedettävän asteikolla. Jo Powershift-version ohjekirja on mielenkiintoista luettavaa ja antaa mielestäni osviittaa tulevista ongelmista (https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v70/2015w46/kaynnistys-ja-ajo/vaihteisto/automaattivaihteisto---powershift).
Tietääkseni kukaan ei ole yhdistänyt "momentinmuunninta" eli turbiinia kaksoiskytkinvaihteistoon, toki sillä saisi nykimiset ja lämpöongelmat ratkaistua :)
Tuon lukemisen jälkeen ei ZF 4HP22 tunnukkaan enää niin nirppanokkaiselta laatikolta ;D
Varo sitä, varo tätä, älä tee sitä, älä tee tätä... no ehkä tuohonkin tottuisi.
Mutta joo takaisin topiciin, yleensä Volvoissa ei ole kaksoiskytkintä Powershiftiä lukuunottamatta.
-
Honda nyt ainakin käyttää tätä ja olikohan joku muukin.
Oikeassa olet, on noita tuotannossakin. GM tuota on myös kehitellyt, kaksoiskytkinvaihteisto kun ei oikein täytä jenkkien odotuksia. Melko marginaalista kuitenkin toistaiseksi, taitaa Hondallakin olla Acuran 8-vaihteinen ainoa.
-
Eipä taida volvon 8-lovinen luistatella turbiinia muuta kuin 1- ja 2-vahteella. Isommat pykälät menevät käytännössä raakana sisään, mitä nyt muutama kymmenen millisekuntia on veto poikki vaihtohetkellä. Formulakiihdytyksessä häviää toki nopeudessa kaksoiskytkinaskille, mutta ei paljon. Liikkeellelähdön mukavuudessa menee pisteet volvon suuntaan ainakin 6-0, jos vertaa vaikka DSG-askeihin.
-
Eipä taida volvon 8-lovinen luistatella turbiinia muuta kuin 1- ja 2-vahteella. Isommat pykälät menevät käytännössä raakana sisään, mitä nyt muutama kymmenen millisekuntia on veto poikki vaihtohetkellä. Formulakiihdytyksessä häviää toki nopeudessa kaksoiskytkinaskille, mutta ei paljon. Liikkeellelähdön mukavuudessa menee pisteet volvon suuntaan ainakin 6-0, jos vertaa vaikka DSG-askeihin.
Juu ja sitten kun tietää kuinka varmoja nuo DSG laatikot on ;D
-
Kiitos asiallisista kommenteista, luulen tietäväni nyt mitä autossani on.