Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JonPPa123 - 14.01.2022, 22:57:43
-
Hommasin ensimmäinen volvoni ja päädyin ostaa volvo xc60 2010 2.4 d5 awd automaatin. Nyt hetken auton omistaneena huomasin tänään kun auton ajaa lämpimäksi niin vaihdetta vaihdettaessa paikalla Peeltä- Deelle auto nytkähtää ikävästi. Ajossa vaihteet vaihtuu todella nätisti. Öljyt vaihdettu viimeksi 106tkm kohdalla ja nyt mittarissa 190tkm.öljyt menossa vaihtoon ensiviikolla mutta mahtaakohan johtua öljyistä? Onko teillä kokemuksia samasta? Kiitos jo valmiiksi vastauksista.
-
Osittain tuo jysähdys vaihdetta kytkiessä on näiden TF-vaihteistojen ominaisuus, mutta omasta tuntunut kyllä silti vähentyneen öljynvaihtojen myötä. Hämiksen mekaanikko kertoi että riippuu pitkälti siitä mihin asentoon eri osat vaihteistossa jäävät toisiinsa nähden pysähtyessä että jysähtääkö seuraava vaihteen kytkentä vai ei kun aiheesta kyselin joskus.
-
Okei, kiitos nopeasta vastauksesta! Eka volvo itelle ja en ole tuommoista kuullutkaan ni arvelin jo että joko tuli löytyy näpit syvälle paskaan
-
Okei, kiitos nopeasta vastauksesta! Eka volvo itelle ja en ole tuommoista kuullutkaan ni arvelin jo että joko tuli löytyy näpit syvälle paskaan
Tuolla tahdilla kun on vaihdettu öljyjä vaihteistoonkin niin ei pitäisi olla kädet paskassa. :D Tosiaan omakin tekee tuota satunnaisesti ja juurikin silloin kun vaihteisto on ajettu kunnolla lämpimäksi kuin myös muutama muukin auto tässä lähipiirissä. Mulla menty 255tkm ja öljyt vaihdettu jossain 190 kohdalla ekan kerran ja olikohan 230 nurkilla uudestaan. Oli sellaista kuraa ekalla huuhtelulla että hirvitti...
-
Oma teki kesäkuumalla saman tempun, vaikka entinen omistaja sanoi ettei auto sitä tee. Tämä ilmeni lähinnä suunnan vaihdoissa nopeasti keppiä siirtäessä. Satuin sitten kokeilemaan, että kun jättää kepin N-asentoon siksi aikaa että tuntee kun moottori keventää, vaihteisto siirtyy nätisti D:lle.
Tämä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa että vaihteistossa on vikaa. Tuo hieman käyttömukavuutta.
-
Onhan perusasia kunnossa eli ensin käsijarru ja sitten vasta parkille?
Moottorin tuennat?
Ja jos se alkaa nykäisee oikein kunnolla, kuin joku törmäisi takapuskuriin, silloin laatikon sisällä on vuotava tiiviste.
-
Onhan perusasia kunnossa eli ensin käsijarru ja sitten vasta parkille?
Moottorin tuennat?
Ja jos se alkaa nykäisee oikein kunnolla, kuin joku törmäisi takapuskuriin, silloin laatikon sisällä on vuotava tiiviste.
Tuota käsijarrua en ole käyttänyt kun auto seisoo tasaisella maastolla parkissa. Moottorin tuennassa ei mitää haju kun eilen huomasin vasta tuon. Pitäsköhä tässä heti huolestua tuon nuköhdyksen takia kun kyl se aika voimakas nykäys on kun vaihteen laittaa D-asentoon. Muuten laatikko vaihtaa hienosti ajossa ja ei nyvi.
-
Tuolla tahdilla kun on vaihdettu öljyjä vaihteistoonkin niin ei pitäisi olla kädet paskassa. :D Tosiaan omakin tekee tuota satunnaisesti ja juurikin silloin kun vaihteisto on ajettu kunnolla lämpimäksi kuin myös muutama muukin auto tässä lähipiirissä. Mulla menty 255tkm ja öljyt vaihdettu jossain 190 kohdalla ekan kerran ja olikohan 230 nurkilla uudestaan. Oli sellaista kuraa ekalla huuhtelulla että hirvitti...
Vaikuttiko öljynvaihto mitää tuohon vaivaan?
-
Vaikuttiko öljynvaihto mitää tuohon vaivaan?
Ei vaikuta. Laatikon sisällä on tiivistevika. Korjaantuu vain tiivisteiden vaihdolla.
-
Ei vaikuta. Laatikon sisällä on tiivistevika. Korjaantuu vain tiivisteiden vaihdolla.
Ja mitenhän kallis tuomonen remontti on? Vaatiiko mite vitusti töitä.
-
Ei vaikuta. Laatikon sisällä on tiivistevika. Korjaantuu vain tiivisteiden vaihdolla.
Ja miten tuon tiivistevian voi varmistaa? Muuten tuo laatikko vaihtaa ja toimii hyvin mutta ainoa vaan paikallaan vaihto p
-D tekee lämpimänä terävän nykäisyn
-
laatikon sisällä on vuotava tiiviste.
Sitä vaan pohtinut kun tässä omankin auton oireita selvittelin joskus ja tätä kaikki toitottaa, niin aika fiksu se tiiviste on kun osaa vuotaa vain silloin kun sitä sattuu huvittamaan. Ainakin omassa tuo vaiva on hyvin satunnainen. Joskus jysäyttää ja samalla ajokerralla saattaa olla 10 seuraavaa vaihteen kytkeytymistä hyvinkin sivistyneitä. Nyt ei ole oireillut varmaan puoleen vuoteen kertaakaan.
Ainakin minun ymmärryksellä sen tiivisteen pitäisi kyllä vuotaa olosuhteissa x ihan samalla tavalla joka päivä.
-
Ennen kuin mitään tuhansien eurojen remontteja alat tekemään, niin kokeile opettaa se aski uudelleen. Mitään muuta ei tarvitse tehdä, kuin moottori käynnissä auto paikallaan vatkaat N-D-N niin monta kertaa, että vaihde kytkeytyy nätisti.
Jos paikaltaan autolla lähtee niin, että siirtää kepin D:lle ja heti painaa kaasua, ennen kuin vaihde ehtii kytkeytyä, oppii tuon normaaliksi ja kohta aina jysäyttää vaihteen päälle, kun siirtää kepin D:lle. Mutta tuolla ylläolevalla kikalla rauhoittuu, ainakin tuo meidän talouden yksilö.
-
Yleensä tuo opetus vaatii vidan ja suoritetaan ajamalla. Samalla opetetaan myös tuo P-D-R vaihdot.
-
Yleensä tuo opetus vaatii vidan ja suoritetaan ajamalla. Samalla opetetaan myös tuo P-D-R vaihdot.
Ei vaadi meidän auto ainakaan. Lukemattomia kertoja tuon sille tehnyt.
-
Sitä vaan pohtinut kun tässä omankin auton oireita selvittelin joskus ja tätä kaikki toitottaa, niin aika fiksu se tiiviste on kun osaa vuotaa vain silloin kun sitä sattuu huvittamaan. Ainakin omassa tuo vaiva on hyvin satunnainen. Joskus jysäyttää ja samalla ajokerralla saattaa olla 10 seuraavaa vaihteen kytkeytymistä hyvinkin sivistyneitä. Nyt ei ole oireillut varmaan puoleen vuoteen kertaakaan.
Ainakin minun ymmärryksellä sen tiivisteen pitäisi kyllä vuotaa olosuhteissa x ihan samalla tavalla joka päivä.
Onko sulla mimmosia oireita siinä kiesissä? Onko muuta ku tuo sama mikä mulla?
-
Ennen kuin mitään tuhansien eurojen remontteja alat tekemään, niin kokeile opettaa se aski uudelleen. Mitään muuta ei tarvitse tehdä, kuin moottori käynnissä auto paikallaan vatkaat N-D-N niin monta kertaa, että vaihde kytkeytyy nätisti.
Jos paikaltaan autolla lähtee niin, että siirtää kepin D:lle ja heti painaa kaasua, ennen kuin vaihde ehtii kytkeytyä, oppii tuon normaaliksi ja kohta aina jysäyttää vaihteen päälle, kun siirtää kepin D:lle. Mutta tuolla ylläolevalla kikalla rauhoittuu, ainakin tuo meidän talouden yksilö.
Kiitos vinkistä, tätä täytyy kokeilla kun kerkeän ajaa auton lämpimäksi jolloin tuo paukahtaminen alkaa. Kerron sitten täällä jos tästä jotain apua oli. Oliko minkälainen tuo nykäisy teidän autossa vai oireiliko muuten?
-
Minulla s80 2007, kun auton käynnistää kylmänä, on tyhjäkäynti tovin aikaa korotettua, odotan aina tämän pienen hetken, vaihteiston rasituksia vähentääkseni. Myös puolilämpimänä tyhjäkäynti käy hetken hieman korkeammalla, silloinkin odotan pienen hetken. Se mitä tarkoitan, että jos tyhjäkäynti on koholla, kannattaa odottaa pieni tovi, kunnes käynti asettuu normaaliin lukemaan, ja vasta sitten tarttuu vaihteeseen. Kyllä minullakin silti joskus hieman pehmeästi nyykähtää, kun kepin siirtää D asentoon, kuitenkin aika lievästi. Samoin kun pysäköin auton ja kytken P asennon, odotan noin 3-5 sekunttia ennen moottorin sammutusta, että P ehtii rauhassa kytkeytyä kunnolla.
-
Sitä vaan pohtinut kun tässä omankin auton oireita selvittelin joskus ja tätä kaikki toitottaa, niin aika fiksu se tiiviste on kun osaa vuotaa vain silloin kun sitä sattuu huvittamaan. Ainakin omassa tuo vaiva on hyvin satunnainen. Joskus jysäyttää ja samalla ajokerralla saattaa olla 10 seuraavaa vaihteen kytkeytymistä hyvinkin sivistyneitä. Nyt ei ole oireillut varmaan puoleen vuoteen kertaakaan.
Ainakin minun ymmärryksellä sen tiivisteen pitäisi kyllä vuotaa olosuhteissa x ihan samalla tavalla joka päivä.
Osaatko sanoa mikä tuo tiiviste on mikä vuotaa? Joutuuko sillon vaihtaa kaikki laatikon tiivisteet joka sarjana maksaa vajaa 300e..
-
Kiitos vinkistä, tätä täytyy kokeilla kun kerkeän ajaa auton lämpimäksi jolloin tuo paukahtaminen alkaa. Kerron sitten täällä jos tästä jotain apua oli. Oliko minkälainen tuo nykäisy teidän autossa vai oireiliko muuten?
Sellainen, että autossa on hyvä olla niskatuet. Muuten ei oireile. Emännällekin sanoin, että malttaa sen liikkeellelähdön kanssa, ettei ala kytkemään sitä vaihdetta niin agressiivisesti päälle. Kun sitä vaihdekeppiä vatkaa edestakaisin, niin joka kerta se vaihteen kytkeytyminen on hellempi, kunnes sitä ei enää juurikaan huomaa. Kannattaa kokeilla.
Voihan siinä olla painevuotoakin.
Ne tiivisteet on kuparirenkaita, (ikään kuin prikka), jotka on katkaistu niin, että alkuperäisissä on suora ja päivitetyissä on sahalaitainen. Sahalaitaisissa pysyy öljy paremmin.
-
Osittain tuo jysähdys vaihdetta kytkiessä on näiden TF-vaihteistojen ominaisuus
Näin on. Omassa käytössä olleet: XC70, D5,2012 / XC60, D5 2010 ja XC60 2013 tekivät kaikki samaa. Paljon toki auttaa " opetus vaihdelaatikolle " , pääseekö auto valumaan yhtään kun sen sammutat vai vedätkö käsijarrun päälle, annatko vaihteiston yhtään lämmetä ennen liikkeellelähtöä ym. Älä ainankaan remonttia lähde tekemään tuolla " vialla " ;D Omat ostettu noin 140000 kilometrissä ja kaikilla ajettu yli 400000, ilman vaihteisto remonttia. Ajossa ovat vieläkin.
-
Osaatko sanoa mikä tuo tiiviste on mikä vuotaa? Joutuuko sillon vaihtaa kaikki laatikon tiivisteet joka sarjana maksaa vajaa 300e..
Siis oma tulkintani asiaan on että tiivistevuodosta tuo vaiva ei todennäköisesti johdu. Kyllä se jysäyttäisi joka ainoa kerta jos näin olisi.
-
Ei vaadi meidän auto ainakaan. Lukemattomia kertoja tuon sille tehnyt.
Jaa, no noita nyt korjailen kyllä, aika yksilö sitten. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole kunnossa jos tuota jatkuvasti pitää tehdä?
-
"Sellainen, että autossa on hyvä olla niskatuet. Muuten ei oireile. Emännällekin sanoin, että malttaa sen liikkeellelähdön kanssa, ettei ala kytkemään sitä vaihdetta niin agressiivisesti päälle. Kun sitä vaihdekeppiä vatkaa edestakaisin, niin joka kerta se vaihteen kytkeytyminen on hellempi, kunnes sitä ei enää juurikaan huomaa. Kannattaa kokeilla".
Näin minäkin olen laatikon saanut aisoihin silloin harvoin, kun se on rotjaillut.
-
Suosittelen kyllä noille oirelle öljylaskurin ja sopetusten nollausta ja opetusajoa niin ainakin ne on pois suljettu. Näillä on usea laatikko saatu toimimaan niin kuin uutena.
-
Suosittelen kyllä noille oirelle öljylaskurin ja sopetusten nollausta ja opetusajoa niin ainakin ne on pois suljettu. Näillä on usea laatikko saatu toimimaan niin kuin uutena.
Nyt kun tarkemmin muistelen niin olikohan niin että omasta nuo nollattiin kun toisen kerran huuhdeltiin laatikkoöljyt. Ekalla huuhtelulla loppui tarpeet hieman kesken ja todettiin että ajellaan huoltoväli tai pari ja läträtään uudestaan paremmin varustautuneena. Kyllä siihen sen 12l saa varata jos jäähdyttimen letkuista huuhtelee autoa käyttämällä tyyliin 2l pois, 2l uutta. 8 litralla ei juuri kirkastunut öljy ekalla vaihtokerralla 190tkm kohdalla.
-
Kutakuinkin tuon verran tuota öljyä kuluu huuhtelussa. Tuo öljylaskurin nollaus tulee aina tehtyä, mukautuksien nollaus niin halutessa. Sopeutus ajo yleensä vasta jos jotain hämminkiä, sillä on kuitenkin helpoin aloittaa ennenkuin pitää alkaa enemmän taaloja latomaan tiskiin.
-
Miten tuo nollaus tapahtuu? Vähä ristiriitaiset kommentit tuosta jysäytyksestä,ei tiedä pitääkö huolestua. Tänään ei sit kertaakaan jysähtäny vaikka varmasti oli öljyt lämpimät laatikossa.
-
Näin on. Omassa käytössä olleet: XC70, D5,2012 / XC60, D5 2010 ja XC60 2013 tekivät kaikki samaa. Paljon toki auttaa " opetus vaihdelaatikolle " , pääseekö auto valumaan yhtään kun sen sammutat vai vedätkö käsijarrun päälle, annatko vaihteiston yhtään lämmetä ennen liikkeellelähtöä ym. Älä ainankaan remonttia lähde tekemään tuolla " vialla " ;D Omat ostettu noin 140000 kilometrissä ja kaikilla ajettu yli 400000, ilman vaihteisto remonttia. Ajossa ovat vieläkin.
Oliko nuissa mitään muuta oireita sitte kun tuo jysähys? Tekikö nuo pelkästään lämpimänä?
-
Jaa, no noita nyt korjailen kyllä, aika yksilö sitten. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole kunnossa jos tuota jatkuvasti pitää tehdä?
Luetaan näitä juttuja… ::)Jos paikaltaan autolla lähtee niin, että siirtää kepin D:lle ja heti painaa kaasua, ennen kuin vaihde ehtii kytkeytyä, oppii tuon normaaliksi ja kohta aina jysäyttää vaihteen päälle, kun siirtää kepin D:lle. Mutta tuolla ylläolevalla kikalla rauhoittuu, ainakin tuo meidän talouden yksilö.
Näin minäkin olen laatikon saanut aisoihin silloin harvoin, kun se on rotjaillut.
Tiedän montakin autoa, joissa tämä auttaa, joten sattumaa ei voi olla.
-
Miten tuo nollaus tapahtuu? Vähä ristiriitaiset kommentit tuosta jysäytyksestä,ei tiedä pitääkö huolestua. Tänään ei sit kertaakaan jysähtäny vaikka varmasti oli öljyt lämpimät laatikossa.
Öljylaskurin ja sopetusten nollaus onnistuu useallakin testerillä. Opetus ajo kytketään opetus moodiin vidalla ja ajetaan ohjeiden / mittariston näytön mukaan eri vaihteilla ja nopeuksilla jne.
-
Hommasin ensimmäinen volvoni ja päädyin ostaa volvo xc60 2010 2.4 d5 awd automaatin. Nyt hetken auton omistaneena huomasin tänään kun auton ajaa lämpimäksi niin vaihdetta vaihdettaessa paikalla Peeltä- Deelle auto nytkähtää ikävästi. Ajossa vaihteet vaihtuu todella nätisti. Öljyt vaihdettu viimeksi 106tkm kohdalla ja nyt mittarissa 190tkm.öljyt menossa vaihtoon ensiviikolla mutta mahtaakohan johtua öljyistä? Onko teillä kokemuksia samasta? Kiitos jo valmiiksi vastauksista.
Ainakin on oljynvaihdon aika jo. Kuulemma usein auttaa juuri tuollaisiin nykäyksiin.
Toivottavasti öljyt tulee vaihdetuksi oikein ja huuhtelemalla.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=129056.0
Siinä ainakin yksi aikaisempi keskustelu aiheesta. Aika vakuuttunut olen, että tiivisteremontti on edessä, jos haluaa nykimiset pois.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=129056.0
Siinä ainakin yksi aikaisempi keskustelu aiheesta. Aika vakuuttunut olen, että tiivisteremontti on edessä, jos haluaa nykimiset pois.
Mutta tuossa tais olla että nykäisee ajossa myös? Mulla ainoastaan kun kytkeytyy D-vaihde päälle. Ajossa en huomaa mitää hälyttävää, vaihdot on pehmeitä ja välillä lähes huomaamattomia. Eilen ei jysähtämällä mennyt kertaakaan D-vaihde päälle vaikka auto oli kyllä ajettu kunnolla lämpimäksi. Toissa päivänä huomasin tuon homman ja teki sitä useamman kerran kun auto oli lämmin. Kylmänä ei mitää.
-
Jos siin tiivistevika on niin pitääkö uusia kaikki tiivisteet samalla vai jotkut tietyt pelkästään? Ja vaatiiko miten paljon töitä.
-
Ja oireilisko tuo tiiviste muuten kun vain lämpimänä eikö aina silloinkaa?
-
Oliko nuissa mitään muuta oireita sitte kun tuo jysähys? Tekikö nuo pelkästään lämpimänä?
Lämpimänä ei mitään " oireita ", harvoin ja ajoittain kylmänä, ensimmäisellä kytkennällä liikkeelle lähdössä.
-
Jos siin tiivistevika on niin pitääkö uusia kaikki tiivisteet samalla vai jotkut tietyt pelkästään? Ja vaatiiko miten paljon töitä.
Pitää purkaa se vaihdelaatikko. Ei tuota vikaa kannata korjata varsinkin kun muuten toimii normaalisti.
-
Pitää purkaa se vaihdelaatikko. Ei tuota vikaa kannata korjata varsinkin kun muuten toimii normaalisti.
Niinkö arvelet? Eikö riko mitään muuta pidemmän ajan sisällä jo tuommoista pauketta tekee
-
Nonii tänää taas auto lämpimäksi ja taas Alko nytkähtää kun kytkee D:en päälle.
-
Nonii tänää taas auto lämpimäksi ja taas Alko nytkähtää kun kytkee D:en päälle.
Tekeekö sen myös silloin, kun odottaa hetken vaihdekeppi N:llä?
-
Niinkö arvelet? Eikö riko mitään muuta pidemmän ajan sisällä jo tuommoista pauketta tekee
Ei riko ja vaikka jollain paskalla tuurilla rikkoo niin halvempi ostaa ehjä laatikko. Mulla on 320tkm ajettu geartronic ja samanlain nykäyttää kuumana. Moottorin vääntötukikumet kannattaa tarkistaa, koska mulla oli halkeillu ne kumet ja parani vähän vaihdelaatikon toiminta kun vaihdoin.
-
Tekeekö sen myös silloin, kun odottaa hetken vaihdekeppi N:llä?
Kyllä tekee ainaki mitä tuossa aiemmin pikaisesti kokeilin. Auto oli sen jälkee noin vajaa tunnin parkissa ku lähettii köumäö vielö ajelulls ni sit ei taas tehny.
-
Ei riko ja vaikka jollain paskalla tuurilla rikkoo niin halvempi ostaa ehjä laatikko. Mulla on 320tkm ajettu geartronic ja samanlain nykäyttää kuumana. Moottorin vääntötukikumet kannattaa tarkistaa, koska mulla oli halkeillu ne kumet ja parani vähän vaihdelaatikon toiminta kun vaihdoin.
Tekeekö aina kuumana sulla tuota?
-
Tekeekö aina kuumana sulla tuota?
En oo nii tarkasti miettiny mutta kylmänä ei tee.
-
Ja miten tuon tiivistevian voi varmistaa? Muuten tuo laatikko vaihtaa ja toimii hyvin mutta tuo Deen kytkeminen ja töksäys lämpimänä häirihtee. Tuskin se öljynvaihto sit tuohon auttaa mitää mitä näitä juttuja lukee. Jos tuo töksäytys on jo nyt tuommonen ni minkähälaista se sitte tulee kesähelteillä olee, hirvittää jo valmiiksi.
-
Ainakin on oljynvaihdon aika jo. Kuulemma usein auttaa juuri tuollaisiin nykäyksiin.
Toivottavasti öljyt tulee vaihdetuksi oikein ja huuhtelemalla.
Toivottavasti loppuu nykäykset siihen. Ei oikein kiinosta tiivisteremppa. Toki auto on liikkeestä ostettu vasta niin kai niillä jokin virhevastuu täytyy olla.
-
Onko kukaan löytänyt ohjeita laatikon tiivisteiden vaihtoon? :)
-
Laatikon iroittamiseen löytyy ohjeet Vidasta ja käsittääkseni tässä videossa kyseiset nykimistä aiheuttavat tiivisteet vaihdetaan:
https://youtu.be/sm_M583kYjU
-
Laatikon iroittamiseen löytyy ohjeet Vidasta ja käsittääkseni tässä videossa kyseiset nykimistä aiheuttavat tiivisteet vaihdetaan:
https://youtu.be/sm_M583kYjU
Kiitoksia hyvä video :)
-
Miten tuon tiivistevian voi varmistaa? Ei kehtaa turhan takia viedä korjaamoon tuota ja maksaa maltaita.
-
Miten tuon tiivistevian voi varmistaa? Ei kehtaa turhan takia viedä korjaamoon tuota ja maksaa maltaita.
Tähän on Volvon valtuutetuissa korjaamoissa testi, millä varmistetaan painevuoto. Tuskin maksaa maltaita käydä diagnoosi ottamassa. Itselleni edelliseen XC60 2014 tämä tehtiin ja todettiin, että tiivisteet vaihtoon. Käsittääkseni teillä on vm 2010 auto? Näissä ei mielestäni pahemmin tätä ongelmaa ollut, vaan vähän uudemmissa alkoi, eli 2012 tai 2013 vuotisissa tämä painevuoto ongelma.
-
Tähän on Volvon valtuutetuissa korjaamoissa testi, millä varmistetaan painevuoto. Tuskin maksaa maltaita käydä diagnoosi ottamassa. Itselleni edelliseen XC60 2014 tämä tehtiin ja todettiin, että tiivisteet vaihtoon. Käsittääkseni teillä on vm 2010 auto? Näissä ei mielestäni pahemmin tätä ongelmaa ollut, vaan vähän uudemmissa alkoi, eli 2012 tai 2013 vuotisista tämä painevuoto ongelma.
Joo 2010 on, okei. Kiitos tiedosta. Mulle eka volvo niin ei tiedä näistä juuri mitää
-
Kävin koeajamassa erästä D5(205hp) awd yksilöä, taajama ajelun aikana N-D kytkeytyi sivistyneesti, kunnes motari lenkin jälkeen N-D tarjosi takaraivoa niskatukeen. Tämän jälkeen pätkä taajama ajoa ja taas vaihtui sievästi.
Paikaltaan lähtöä kokeilin myös; DSTC pois, ykkönen päällle ja kaasupohjan. Ei yrittänytkään lyödä tyhjää ja lähtö oli, kuin purkka tukasta. Tuntui ettei vetoja ole ollenkaan alle 2500rpm. :idiot2:
Liekkö jotain vaivaa tuossa yksilössä, harmi kun lähistöllä ei ollut vastaavaa verrokiksi.
-
Kävin koeajamassa erästä D5(205hp) awd yksilöä, taajama ajelun aikana N-D kytkeytyi sivistyneesti, kunnes motari lenkin jälkeen N-D tarjosi takaraivoa niskatukeen. Tämän jälkeen pätkä taajama ajoa ja taas vaihtui sievästi.
Paikaltaan lähtöä kokeilin myös; DSTC pois, ykkönen päällle ja kaasupohjan. Ei yrittänytkään lyödä tyhjää ja lähtö oli, kuin purkka tukasta. Tuntui ettei vetoja ole ollenkaan alle 2500rpm. :idiot2:
Liekkö jotain vaivaa tuossa yksilössä, harmi kun lähistöllä ei ollut vastaavaa verrokiksi.
Tuon 205hv version ongelma on se pikkuturbo ja/tai ohjauskello. Vetoja ei ole juuri alle 2500rpm kun pikkuturbo ei ole mukana.
-
Kävin koeajamassa erästä D5(205hp) awd yksilöä, taajama ajelun aikana N-D kytkeytyi sivistyneesti, kunnes motari lenkin jälkeen N-D tarjosi takaraivoa niskatukeen. Tämän jälkeen pätkä taajama ajoa ja taas vaihtui sievästi.
Paikaltaan lähtöä kokeilin myös; DSTC pois, ykkönen päällle ja kaasupohjan. Ei yrittänytkään lyödä tyhjää ja lähtö oli, kuin purkka tukasta. Tuntui ettei vetoja ole ollenkaan alle 2500rpm. :idiot2:
Liekkö jotain vaivaa tuossa yksilössä, harmi kun lähistöllä ei ollut vastaavaa verrokiksi.
Vaihtoiko muuten laatikko hyvin? Tuossa omassa kyllä tuntuu olevan mukavasti vetoja. Tuossa on vissii pollen softa ainaki otteessa myös lukee ni olikohan 225hp.
-
Tuo pienempi ahdin sopisi kyllä tuohon oireeseen.
Muuten vaihtoi hyvin, ainoa tuo reippaan motari siirtymän jälkeinen N-D .
-
Tuon 205hv version ongelma on se pikkuturbo ja/tai ohjauskello. Vetoja ei ole juuri alle 2500rpm kun pikkuturbo ei ole mukana.
Eikö anna moottorin vika valoa jos toinen Ahdin ei toimi? Antaisiko vikakoodeja?
-
Palataan vielä asiaa. Elikkä laatikko öljyt vaihdettu "huuhtelemalla" tämän jälkeen tuntui olevan hieman taukoa tuon jysäytyksen kans kun nyt taas lämpimäksi ajaa kunnolla auton niin jysäyttää N-D. Ei aina mut melko usein kyllä. Oisko sitteki tiiviste remppa edessä? Muuten kyllä vaihtaa ja tuntuu toimivan todella nätisti tuo laatikko.
-
Mitäs jos kokeilet siirtää N----> D:n kautta vauhdilla sinne manuaalipuolelle, vaikuttaako mitenkään.
Tai sitten esim. P asennosta D:lle niin että pysähdyt hetkeksi N asentoon.
Ei mitään eroa?
-
Mitäs jos kokeilet siirtää N----> D:n kautta vauhdilla sinne manuaalipuolelle, vaikuttaako mitenkään.
Tai sitten esim. P asennosta D:lle niin että pysähdyt hetkeksi N asentoon.
Ei mitään eroa?
Ei minun mielestä mitään vaikutusta.
-
En nyt huomaa nopeasti, että onko laatikko uudelleensopeutettu huuhtelun jälkeen. Jos ei, se kannattaa tehdä ensin ja jos ei auta, niin sitten kuulostaa tiivistejumpalta. Sopeutuksessa ohjainlaite opettelee uudet anturiarvot ja alkaa elämään niiden mukaan, jolloin saadaan poissuljettua säätöjen osuus.
Merkkitiski toimii myös näin, eli ensin sopeutus ja muutaman viikon seuranta ja jos ei auta, niin tiivarit vaihtoon.
Itselläni se tehtiin ja nykäisyt jäivät sinne, nyt tullut tuon jälkeen noin 120tkm ilman yhtään nykyä.
Mitä tuohon aiempaan keskusteluun kiihtyvyydestä tulee, niin näissä tuntuu olevan varsin sivistynyt luistonesto.
Ei sudi nimeksikään liukkaallakaan pinnalla ja tuntuu menevän verkkaisesti, kuten mainittu purkka tukasta, mutta onpahan turvallinen.
Ihmettelin tätä joskus itsekin, kun peilijäisellä pinnallakin sai huoletta oikaista koiven ja pitää pohjassa huoletta.
DSTC Sport ja vaihteisto sportilla saa vähän enemmän kiukkuista sudintaa aikaiseksi, mutta rajoittaa silti.
Nämä kaikki kokemukset nyt reilun 4v/140tkm aikana tuosta omasta XC60 D5 AWD 2012-mallista.
-
Sopeutus ajolla on moni laatikko alkanut pelaamaan niin kuin kuuluukin. Vidan vaatii ja itse suorittanut nuo ajot sopivan hiljaisella tiellä niin saa ajettua ohjelman mukaisesti sopeutuksen läpi.
-
Sopeutus ajolla on moni laatikko alkanut pelaamaan niin kuin kuuluukin. Vidan vaatii ja itse suorittanut nuo ajot sopivan hiljaisella tiellä niin saa ajettua ohjelman mukaisesti sopeutuksen läpi.
Ei oo tehty sopeurusta
Ei oo tehty sopeutusta
-
En nyt huomaa nopeasti, että onko laatikko uudelleensopeutettu huuhtelun jälkeen. Jos ei, se kannattaa tehdä ensin ja jos ei auta, niin sitten kuulostaa tiivistejumpalta. Sopeutuksessa ohjainlaite opettelee uudet anturiarvot ja alkaa elämään niiden mukaan, jolloin saadaan poissuljettua säätöjen osuus.
Merkkitiski toimii myös näin, eli ensin sopeutus ja muutaman viikon seuranta ja jos ei auta, niin tiivarit vaihtoon.
Itselläni se tehtiin ja nykäisyt jäivät sinne, nyt tullut tuon jälkeen noin 120tkm ilman yhtään nykyä.
Mitä tuohon aiempaan keskusteluun kiihtyvyydestä tulee, niin näissä tuntuu olevan varsin sivistynyt luistonesto.
Ei sudi nimeksikään liukkaallakaan pinnalla ja tuntuu menevän verkkaisesti, kuten mainittu purkka tukasta, mutta onpahan turvallinen.
Ihmettelin tätä joskus itsekin, kun peilijäisellä pinnallakin sai huoletta oikaista koiven ja pitää pohjassa huoletta.
DSTC Sport ja vaihteisto sportilla saa vähän enemmän kiukkuista sudintaa aikaiseksi, mutta rajoittaa silti.
Nämä kaikki kokemukset nyt reilun 4v/140tkm aikana tuosta omasta XC60 D5 AWD 2012-mallista.
Ei oo tehty Sopeutusajoa
-
Viikolla tuli noin 1400km ajua ja matkan aikaan ei nykässyt kuin kerran semmosessa tilanteessa että auto oli hetken pysähdyksessä alamäkeen p asennossa ja käsijarrulla ja siitä liikkeelle lähtiessä vaihdettaessa D nykäsi jonka jälkeen ajettu joku 500km seuraavaan pysähdykseen jonka jälkeen taas kytkiessä D auto ei nykässyt jos tiiviste vika olisi ni kai tuo nykäiseis aina lämpimänä?
-
Jatketaan pitkästä aikaa tätä keskustelua. Pistäny merkille että melko harvoin tekee tuon nykäyksen kytkiessä Deelle ja enimmäkseen kaupunki ajon jälkeen ja sillonki vaatii ajua enemmän. Ja jos nykysee ni seuraavalla kerralla kytkiessä ei nykäise.ei ole haitaksi asti ollut mutta kuulostaako normaalilta TF laatinolta?
-
Onko kukaan vaihtanut itse tuohon laatikkoon akselintiivisteitä?
-
Onkohan tässä nyt puhetta samasta vaihteistosta kun minulla s80 mallissa, vuoden 2007, vaikka ostettu 2006 puolella. Vaihteisto vaihtaa nätisti, mutta yksi pieni ominaisuus siinä on erikoinen. Kun hiljentää vauhtia vaikka punaisiin valoihin, ja sitten valo vaihtuukin vihreäksi niin, että en ehdi täysin pysähtymään, niin jos tässä vaiheessa painaa kaasua huolettomasti, niin joskus tässä vaiheessa tulee sellainen nykäisy että hyvä ettei hampaiden paikat irtoa suusta, ja eniten pelottaa auton puolesta ettei mitään mene rikki. Nykäisy on voimakkaampi kun mitä saisin aikaseksi edes manuaalisella vaihteistolla kytkintä väärin käyttäen. Nyt sitten kun tämän ominaisuuden kanssa on jo eletty aika monet vuodet, niin olen oppinut vähän aavistamaan tilanteet joissa tämä nykäys voi tapahtua, niin painan kaasua erittäin harkitusti ja rauhallisesti, useimmiten nykäys jää sitten tulematta. Vaihtamiset P asennosta D:lle, menevät aina pehmeästi kyllä.
-
Minun vaihteisto nykäisee liikennevaloista lähtiessä tai jos paikaltaan lähden ylämäkeen siirtäen jalan jarrulta liian nopeasti (manuaalivaihteiston tyylillä). Kun olen opetellut tässä tilanteessa rauhallisiin kaasujalan liikkeisiin ei nykäystä synny. Eli kun päästän jarrun enkä kiirehdi sitä kaasua painamaan niin lähtö alkaa pehmeän miellyttävästi.
-
Ei tuo normaalille kuulosta, resetit ja opetus laatikolle niin todennäköisesti muuttuu käytös. Öljyt tietenkin on jo kunnossa.
-
Minun vaihteisto nykäisee liikennevaloista lähtiessä tai jos paikaltaan lähden ylämäkeen siirtäen jalan jarrulta liian nopeasti (manuaalivaihteiston tyylillä). Kun olen opetellut tässä tilanteessa rauhallisiin kaasujalan liikkeisiin ei nykäystä synny. Eli kun päästän jarrun enkä kiirehdi sitä kaasua painamaan niin lähtö alkaa pehmeän miellyttävästi.
Ominaisuus on nimeltään Neutral Control, eli toiminnon alkuperäinen idea on siis vapauttaa vaihde esimerkiksi juuri liikennevaloissa seistessä, jotta A) matkustamoon välittyvät tärinät pienenevät ja B) polttoainekulutus laskee. Oikein toimiessaan, toiminto toimii hyvin huomaamattomasti, mutta vanhemmiten kun vaihteiston toiminta on muuttunut hitaammaksi, oletettavasti kuluneen venttiilikoneiston takia, vaihteen takaisinkytkeminen tapahtuu viiveellä ja jos kuljettaja on jo ehtinyt nostamaan kierroksia, niin vaihde kytkeytyy päälle kuvaamallasi tavalla. Ei varmasti tee pidemmän päälle hyvää vaihteistolle. Omista Volvoista tuo toiminto on lentänyt pellolle (onnistuu Vidalla), vaikka onkin toiminut säädyllisesti. Toiminnon saa myös estettyä tilapäisesti sillä, että tökkää liikennevaloissa manuaalipuolen aktiiviseksi, niin vaihde pysyy kytkettynä.
-
Lisenssi vidalla neutraalin poisto onnistuu tai vdashillä, piraatti vidalla ei.
-
Tämä sama nykäys ilmenee myös tilanteessa jossa saavun risteykseen jossa on palaa punaiset ja ne auton vielä rullatessa vaihtuukin vihreiksi. Tässä tilanteessa pitääkin siis yllättäen alkaa kaasuttamaan.
Pitänee tuotaa "neutralcontrollin" pois säätöä alkaa funtsaamaan kuka sen osaisi tehdä.
-
Onko kukaan vaihtanut itse tuohon laatikkoon akselintiivisteitä?
Olisiko hyvää paikkaa vinkata akselitiivisteen vaihtoon?
-
Olisiko hyvää paikkaa vinkata akselitiivisteen vaihtoon?
Itselläkin varmaan tulossa tiivisteremontti eteen. Onko porukka missä teettänyt noita tiivisteremontteja?