Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: l4t3z11 - 09.02.2022, 13:01:04

Otsikko: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: l4t3z11 - 09.02.2022, 13:01:04
Moro, mistä lähteä vikaa tutkimaan, auto seissyt melkein vuoden alakerran hajottua, nyt taas ajossa ja katsastettu huollettuna, Ongelmaksi tullut että auto sammuu välillä kytkintä painaessa / valoihin tultaessa.. Lähtee kuiteskin käyntiin normaalisti, käy tyhjää muuten.. Sytytyksessä jotain?

Sähkölasit eivät sano mitään, moottori ei pidä ääntä eikä sähköpeilit toimi, ilmeni seisomisesta??
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: Huikkoster - 09.02.2022, 13:20:33
Toimiiko nopeusmittari? Jos ei niin sammuilu johtuu siitä, ainakin osittain.
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: Lankku - 09.02.2022, 17:10:24
Kaasuläpän ja joutokäyntimoottorin putsauksella voisi lähteä liikenteeseen.
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: l4t3z11 - 10.02.2022, 11:33:12
Mittaristo toimii ihan normaalisti, kytkintä painaessa saattaa tosiaan sammua että ei välillä jaksa pitää tyhjäkäyntiä ja autohan on B230fk moottorilla aj.320tkm 0.8bar ahdoilla, lastulla.. kytkin juuri vaihdettu ja jakopää tehty samalla, kanteen myös tiiviste kun yläkerta oli auki alakerran vaihdon yhteydessä :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: St Volvo - 10.02.2022, 21:24:06
Tuosta alakerran remontista. Tulihan kampiakselin päittäislaakerointi varmasti oikeaksi? Kerran tuli vastaan semmoinen Nissan josta alakerran remontin yhteydessä oli unohtunut kampiakselin päittäislaakerit pois. Oireet olivat samat kuin tässä tapauksessa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: laatikkovika - 10.02.2022, 21:46:45
Vaihdoitko toisen alakerran vai rempattiinko vanha motti?
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: l4t3z11 - 11.02.2022, 10:42:40
Alakerta joka on vaihdettu tähän autoon on B230FD ilman kantta, imusarjaa.. Eli mitään muuta ei tehty kuin vaihettu se tähän autoon, täysin toimivana irroitettu, alakertaan vaihdettu samalla öljypohjaan tiiviste ja kytkin myös uusittu, yläkertaan tosiaan vaihdettiin tuohon 530 kanteen uus tiiviste ja jakopää osineen, auto käy ja kulkee muuten hyvin, päästöt katsastuksessa normaalit, mutta kytkintä painaessa saattaa välillä sammua ?
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: PTP - 11.02.2022, 10:49:27
Sammuuko se tyhjäkäynniltä kytkintä painaessa, vai vaan silloin kun ajat ja päästät tyhjäkäynnille kytkin pohjassa tai vapaalle heittäessä?
Jos jälkimmäinen, niin imuvuotoa veikkaisin
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: laatikkovika - 11.02.2022, 13:57:25
Pitäis olla 021 loppunen bosch numero immussa eikä 016 niinkuin fk.
En tiiä vaikuttaako mitään jos kerta on kaikki sähköt fk:sta.

Gk:n alkup. ecucin on numeroltaan semmonen ettei taida muissa 8 venttiilisissä olla.
Puristussuhdehan on sama.
Ei kait pitäs olla ongelmaa jos vain mekaaninen alakerta vaihdettu.
Ei keksi nyt...
Ecu on edelleen manuaalin ecu, ettei automaatin?
Sulla varmaan M90 niin ei voi silmälaakerikaan jumittaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: l4t3z11 - 13.02.2022, 13:52:30
Pitäis olla 021 loppunen bosch numero immussa eikä 016 niinkuin fk.
En tiiä vaikuttaako mitään jos kerta on kaikki sähköt fk:sta.

Gk:n alkup. ecucin on numeroltaan semmonen ettei taida muissa 8 venttiilisissä olla.
Puristussuhdehan on sama.
Ei kait pitäs olla ongelmaa jos vain mekaaninen alakerta vaihdettu.
Ei keksi nyt...
Ecu on edelleen manuaalin ecu, ettei automaatin?
Sulla varmaan M90 niin ei voi silmälaakerikaan jumittaa.


Anteeksi muistin väärin, alakerta on B230FD Öljysumuilla.. Kytkin samalla uusittu, jakopää + vesipumppu, kansi koneistuksesta uudella tiivisteellä.. Autossa on bensa & sytkälastut, Walbro 255 kopio bensappu, tyhjää käy hienosti, ajosta sammuilee tosiaan välillä kun painaa kytkintä... Letkut ja putket + liittimet käyty läpitte, kiristetty klemmareita, IMMU putsattu omalla aineellaan, tyhjäkäynti moottori myös putsattu kunnolla

Vaihdelaatikko tosiaan M90 :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: laatikkovika - 13.02.2022, 14:10:50
En tiiä muuta mutta puristukset on aika kovat tuolla moottorilla.
Jos kannesta otettu siivu pois niin alkaa oleen kympin luokkaa, vakio 9.8:1
Turbon vakio 8.7:1
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: l4t3z11 - 13.02.2022, 14:19:28
En tiiä muuta mutta puristukset on aika kovat tuolla moottorilla.
Jos kannesta otettu siivu pois niin alkaa oleen kympin luokkaa, vakio 9.8:1
Turbon vakio 8.7:1

Nakutusta ei esiinny missään vaiheessa.. Käy hyvin ja vedot tallessa, Ahdin volvo 13c... Ahdot 0,6bar :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: l4t3z11 - 13.02.2022, 14:25:41
Sammuuko se tyhjäkäynniltä kytkintä painaessa, vai vaan silloin kun ajat ja päästät tyhjäkäynnille kytkin pohjassa tai vapaalle heittäessä?
Jos jälkimmäinen, niin imuvuotoa veikkaisin

Sammuilee ajosta kun pitää vaihtaa pienenpää vaihdetta, kytkin pohjassa... joko jaksaa pitää käynnissä tai sit sammuu, mut lähtee kuiteskin heti käyntiin ja taas mennää.. Immu putsattu, letkut käyty, tyhjäkäynti moottori putsattu, klemmareita kiristelty, sytytyspuola NGK ?
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: laatikkovika - 13.02.2022, 14:28:25
Joo, jos ruuvaat painetta enempi niin voi alkaa ongelmat.
On kai tuollakin paineella siellä se 170hp??
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: l4t3z11 - 13.02.2022, 14:31:37
Joo, jos ruuvaat painetta enempi niin voi alkaa ongelmat.
On kai tuollakin paineella siellä se 170hp??

En osaa sanoa tehoista, varmaa 170-180hp.. Mites tällänen B230FK 0-100?
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: laatikkovika - 13.02.2022, 19:19:02
En osaa sanoa tehoista, varmaa 170-180hp.. Mites tällänen B230FK 0-100?
FK 10.3sek ja FT 9.3sek.
Sullahan on nyt periaatteessa FT kun ei niissä muuta eroa ole kuin ahtopaine ja FK mallissa ei ole mittaristossa sitä alkuperäistä ahtopainemittaria mikä FT:stä löytyy.
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: TVS - 13.02.2022, 21:28:15
Nakutusta ei esiinny missään vaiheessa.. Käy hyvin ja vedot tallessa, Ahdin volvo 13c... Ahdot 0,6bar :)
Ja tästähän et tiedä mitään ilman nakulediä tai ostrichia kiinni jommassakummassa boksissa.

Tuolla korkeeruttusella kellarilla tulee kyl hyvä, mutta vakiolastuilla se ei ole kauhean optimaalinen ja juurikin nakuherkimmällä alueella se on huono, sulla voi olla kelvollisempi sytkäkartta siellä nyt riippuen kenen tekele se lastu on. Bensalastu on 96% todennäköäisyydellä vakio ilman turvarajoja.

Tuo ei kuitenkaan liity itse ongelmaan, ja se liittynee enempikin bypassin toimimattomuuteen syystä tai neljännestä. Onko tässä vakio imuputkisto ja immun sijoitus bypassiin nähden?
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: l4t3z11 - 14.02.2022, 04:16:13
Ja tästähän et tiedä mitään ilman nakulediä tai ostrichia kiinni jommassakummassa boksissa.

Tuolla korkeeruttusella kellarilla tulee kyl hyvä, mutta vakiolastuilla se ei ole kauhean optimaalinen ja juurikin nakuherkimmällä alueella se on huono, sulla voi olla kelvollisempi sytkäkartta siellä nyt riippuen kenen tekele se lastu on. Bensalastu on 96% todennäköäisyydellä vakio ilman turvarajoja.

Tuo ei kuitenkaan liity itse ongelmaan, ja se liittynee enempikin bypassin toimimattomuuteen syystä tai neljännestä. Onko tässä vakio imuputkisto ja immun sijoitus bypassiin nähden?

Vakio imuputkisto, immu orkkis paikallaa ja vapari.
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: l4t3z11 - 14.02.2022, 04:18:02
FK 10.3sek ja FT 9.3sek.
Sullahan on nyt periaatteessa FT kun ei niissä muuta eroa ole kuin ahtopaine ja FK mallissa ei ole mittaristossa sitä alkuperäistä ahtopainemittaria mikä FT:stä löytyy.

Periaattees joo, onko tietoo miks sähkölasit on mykät, ei tapahdu mitään, sulake ehjä.
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: Toni - 21.02.2022, 21:36:28
Ota lämpimästä koneesta TK-moottorin piuha irti niin loppuuu kierroksilta sammumiset siihen. Liittynee IMMun toimintaan ja vetää niin laihalle että sammuu.

onko tietoo miks sähkölasit on mykät, ei tapahdu mitään, sulake ehjä.

Olet irroitellut bensaboxia ja vetänyt johdon irti siitä a-pilarin maadotuskimpusta.
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.3 -96
Kirjoitti: l4t3z11 - 22.02.2022, 02:33:06
Ota lämpimästä koneesta TK-moottorin piuha irti niin loppuuu kierroksilta sammumiset siihen. Liittynee IMMun toimintaan ja vetää niin laihalle että sammuu.

Olet irroitellut bensaboxia ja vetänyt johdon irti siitä a-pilarin maadotuskimpusta.

Tyhjäkäynti ongelma selvitetty, vaihdoin uudet nelikärkiset tulpat tavallisten sijaan ja ei ole sen jälkee vedosta sammuillut enään, tankkiin samalla suuttimien putsaus ainetta jos vaikuttais jotenkin.. Sähköikkunat toimii taas, oli juuri kyseinen a-pilarin maadotus johto irronnut lastuboksin takaa, pitäis saada vikakoodit luettua vantaalla, löytyykö joltain? :2funny:


Lambda/Moottori vikavalo siis syttyi tuossa pari päivää sitten yht äkkiä jostain syystä, kävin lambda anturin johdon läpi, ehjältä vaikuttas.. Otin sulakkeen nro 1 pois minuutiks, vikavalo sammui.. Mistä tuo voi johtua että sytyttää valoa ?

----------------------
B230FK / Mitsu 13c & B230FD Alakerta, 530 kansi, 2.5" Putkisto.. 0.6bar ahtoja, Bensa & Sytkälastu, ajettu 320tkm..
(https://i.ibb.co/t8VDdj1/volvo-940.jpg) (https://ibb.co/t8VDdj1)