Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: J.N - 10.05.2022, 15:25:26

Otsikko: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 10.05.2022, 15:25:26
Volvo S80 2.5T A AWD 2005 Momentum

Elettiin marraskuun alkua vuonna 2018, kun yhteiselo tämän kulkineen kanssa alkoi. Sijainti oli Tartto (Viro), jonne Volvo oli hieman aiemmin rahdattu Sveitsistä. Paperityöt, tullaus ja katsastus tehtynä, mutta ei kuitenkaan rekisteröity. Vastaavia hakumatkoja on tullut takavuosina tehtyä muutama, jottei täältä kotimaasta vallan pääse vanhat huonot autot loppumaan.  :)  Koeajolla todennettiin yleinen tekniikan ja varusteiden toimivuus ja vahvistettiin myös se päällimmäinen ennakko-odotus: kyseessä oli etuvetoinen AWD. Kaupat kuitenkin vänkäämisen jälkeen käteltiin ja kulkuväline kotiutettiin Savoon. Vastoin muita ennakko-odotuksia kotimatka sujui ilman komplikaatioita, voimakkain harmi taisi olla hieman vapiseva sekarengastus ja vaihtelevan sateinen sää.

(https://i.ibb.co/y5rqS7k/0101.jpg) (https://ibb.co/y5rqS7k) (https://i.ibb.co/4NH1RQ0/0102.jpg) (https://ibb.co/4NH1RQ0)

Haldexin varaosia odotellessa alkutalven pakkaset yhdistettynä satunnaiseen ulkosäilytykseen ja vähäiseen käyttöön paljastivat tuoreesta tulokkaasta muutamia uusia ominaisuuksia. Alkuperäiseksi arveltu akku osoitti selkeitä väsähtämisen merkkejä ja sisätilanpuhallin päästeli kylmästä kangistuneena ylimääräisiä kahinoita. Pian kuvioihin tuli myös erinäisiä käyntihäiriöitä ja moottorin muovien raottelu paljasti öljyvuotoa jakopään seudulta.

(https://i.ibb.co/0Z16RLb/0201.jpg) (https://ibb.co/0Z16RLb)

(https://i.ibb.co/tKJxJj9/0202.jpg) (https://ibb.co/tKJxJj9)

(https://i.ibb.co/XJvvcgd/0203.jpg) (https://ibb.co/XJvvcgd)

(https://i.ibb.co/GpNLRxp/0301.jpg) (https://ibb.co/GpNLRxp)

(https://i.ibb.co/pnVDCnh/0302.jpg) (https://ibb.co/pnVDCnh)

(https://i.ibb.co/3dr4r8f/0303.jpg) (https://ibb.co/3dr4r8f)

(https://i.ibb.co/LdWWFDr/0304.jpg) (https://ibb.co/LdWWFDr)

(https://i.ibb.co/3c0hZdC/0305.jpg) (https://ibb.co/3c0hZdC)

Näitä epäkohtia lähdettiin hoitamaan kuntoon 2019 ensimmäisellä vuosineljänneksellä uusimalla kaikki jakopään hilut vesipumpun kera, kaikki jakopään puoleiset moottorin tiivisteet, apulaitehihna tykötarpeineen, yms. Lisäksi autoon tutustuttiin suorittamalla muuta normaalia huoltoa uusimalla kaikki suodattimet, moottoriöljyt, tulpat, puolat, sulat, ilmamassamittari ja jotain muutakin pientä. Kun huoltohommat oli tehty, konehuone pesty ja voima alkoi välittyä takapyörille, Volvo palkitsi kaiken huolenpidon ja vaivannäön lämpimässä tallissa köllötellessään vuotamalla lätäkön vaihteistoöljyä lattialle. Kun siinä vielä samalla totesin että jakopääkään ei taida pysyä kuivana, saikin Volvo jäädä talliin makoilemaan ja odottelemaan ajatuksien kirkastumista jatkosta.

(https://i.ibb.co/Rj37xZ4/0401.jpg) (https://ibb.co/Rj37xZ4)
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 10.05.2022, 15:30:09
Muutaman kuukauden luovan tauon jälkeen loppukesästä 2019 intoa oli kerätty seuraavaan otteluun ja talliin oli kotiutettu sekalainen kasa uusia pisteosia ja joitakin varaosia. Hitaasti edeten ensin otettiin helpot pois, eli keula purettiin levälleen ja suoritettiin erinäisiä pesuja, jonka jälkeen niputus uusilla sumuvaloilla, äärivaloilla ja vilkuilla. Ajovaloihin uusittiin lasit. Myös kaikki keulan polttimot tuli uusittua, paitsi xenonit, koska ne vaikuttivat ihan kirkkailta eikä värisävyissäkään ollut havaittavissa poikkeamia. Myös muita pisteosia tuli uusittua sisälle ja ulos kaiken muun nysväyksen lomassa.

(https://i.ibb.co/6stPH96/0501.jpg) (https://ibb.co/6stPH96)

(https://i.ibb.co/rZycnKJ/0502.jpg) (https://ibb.co/rZycnKJ) (https://i.ibb.co/3Cz4CGy/0503.jpg) (https://ibb.co/3Cz4CGy)

Talvisten vuodenaikojen varalta paikalleen meni myös moottorinlämmitin, ylläpitolaturi ja täyteläinen sähkösarja. Toiseksi pyöräsarjaksi tuli XC90:n vanteet, joissa oli päällä kokonsa puolesta käypäiset, mutta vanhat ja korkeintaan välttävät kesärenkaat. Ajokelpoiset toki kuitenkin.

(https://i.ibb.co/fFz6tL6/0504.jpg) (https://ibb.co/fFz6tL6)

(https://i.ibb.co/9nNSH17/0505.jpg) (https://ibb.co/9nNSH17)

Näiden jälkeen panostukset kohdistuivat tekniikkaan, jotta havaitut öljyvuodot saataisiin kuriin. Siispä jakopäähän uudet VVT-pyörät ja voimansiirtoon kulmavaihteeseen booriholkki ja kaikki mahdolliset stefat. Kun sitten tämän remontin yhteydessä todettiin että booriholkki onkin joskus historiassa jo korkannut ja kulmavaihde on pilattu hitsaamalla booriholkki pääakseliin kiinni, alkoi oma huumorintaju juuri sillä hetkellä olla sen verran vähissä, että taas piti ottaa pieni tuumaustauko ja jäädä odottelemaan ajatuksien kirkastumista jatkosta.  :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 10.05.2022, 15:35:35
Vuoden 2020 ollessa jo lokakuun puolella oli syksyinen tuulahdus tuonut muiden kiireiden jälkeen mukanaan taistelutahtoa ja myös täyskunnostetun kulmavaihteen. Hetkeä aiemmin kaikkia edellisiä pettymyksiä oli marinoitu diagnoosilla vaihteiston turbiinin viallisuudesta, joten samaan osakasaan nostettiin myös yksi täyskunnostettu turbiini, jonka jälkeen aski kävi kulmavaihteen kanssa lattialla kääntyilemässä ja meni autoon takaisin paikalleen öljyt huuhdeltuna. Lopultakin oli (oletettavasti) saavutettu sellainen välivaihe, ettei öljyvuotoja ollut ja tekniikkapaketti vaikutti toimivan muutenkin suurin piirtein suunnitellusti. Ensimmäistä kertaa omistusaikana auton uskalsi ottaa kohtuullisella seikkailumielellä normaaliin päivittäiseen käyttöön.  :)

(https://i.ibb.co/cDfTcwv/0506.jpg) (https://ibb.co/cDfTcwv) (https://i.ibb.co/1JfbL7c/0507.jpg) (https://ibb.co/1JfbL7c)

(https://i.ibb.co/b2qmfd1/0601.jpg) (https://ibb.co/b2qmfd1) (https://i.ibb.co/jGWk683/0602.jpg) (https://ibb.co/jGWk683)

(https://i.ibb.co/Js1fzY0/0603.jpg) (https://ibb.co/Js1fzY0) (https://i.ibb.co/tYTtf2D/0604.jpg) (https://ibb.co/tYTtf2D)

Loppuvuoden aikana kuitenkin vielä uusittiin käytön lomassa se jo aiemmin kylmässä kahisemaan alkanut puhallinmoottori vastuspaketin kera, sekä BlackFriday-hullutuksista haalituilla OEM-osilla kaikki kuluvat jarruosat ympäriinsä, paitsi etupään vielä käyttökelpoisiksi todetut (alkuperäiset?) jarrulevyt. Käyttöä ja kilometrejä kertyi normaalien ajosuoritteiden mukaisesti ja jopa vastoin muita ennakko-odotuksia, ilman komplikaatioita.

(https://i.ibb.co/0m1vL3P/0701.jpg) (https://ibb.co/0m1vL3P) (https://i.ibb.co/rbDCmzW/0702.jpg) (https://ibb.co/rbDCmzW) (https://i.ibb.co/b5pGYvr/0703.jpg) (https://ibb.co/b5pGYvr)
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 10.05.2022, 15:42:07
(https://i.ibb.co/bmMzYjY/0801.jpg) (https://ibb.co/bmMzYjY) (https://i.ibb.co/7GV8Rv7/0802.jpg) (https://ibb.co/7GV8Rv7)

(https://i.ibb.co/5vQf0By/0803.jpg) (https://ibb.co/5vQf0By) (https://i.ibb.co/tBdbYzG/0804.jpg) (https://ibb.co/tBdbYzG)

(https://i.ibb.co/SfQX2DL/0805.jpg) (https://ibb.co/SfQX2DL)

Kevättalvi 2021 tarjoili hämmennystä turhan aktiivisesti pyörivän flektin kanssa, jonka syyksi ihmettelyjen jälkeen paikantui kujeileva ahtopainetunnistin. Muuten talven ajot ja käyttö olikin soljunut ilman mainittavia poikkeamia, mutta kesäkaudessa oli näkyvissä pari ongelmaa ratkaistavaksi. Toinen takapään nivo ilmoitteli käyttöikänsä päättymisestä vuotamalla ja auton alle piti keksiä myös joku toinen pyöräsarja. Internetin harras ja paljon aikaa kuluttanut tutkiminen johti lopulta siihen lopputulokseen, että kesälomalla uusittiin kerralla kaikki tolpat ja muitakin alustan kuluvia osia. Etsinnästä huolimatta mitään tarpeeseen sopivia alkuperäisiä vanteita ei kohtuullisien etäisyyksien päästä löytynyt, joten alle meni kierros uusia äRHoon tekeleitä. Pappalolvomaisuutta ja tehtaan linjoja vaalittiin pitäytymällä alkuperäisessä rengaskoossa ja myös melkein alkuperäisessä stancessa...  :)

(https://i.ibb.co/YDrsQ8T/0901.jpg) (https://ibb.co/YDrsQ8T)

(https://i.ibb.co/9T6Q3Ls/0902.jpg) (https://ibb.co/9T6Q3Ls)

(https://i.ibb.co/C0Pc0Kq/0903.jpg) (https://ibb.co/C0Pc0Kq) (https://i.ibb.co/HGvB7fN/0904.jpg) (https://ibb.co/HGvB7fN) (https://i.ibb.co/jHC7dqj/0905.jpg) (https://ibb.co/jHC7dqj)

Reikäinen ja ehkä vähän tukkoiseksi epäilty häntävaimennin uusittiin samalla kertaa, jonka jälkeen pieniä ilon hetkiä koettiin kun huonokuntoiset kromiset peilinkuoret sai pitkän odotuksen jälkeen heittää roskiin ja korvata ehjillä korinvärisillä. Uudet pohjamaalatut kuoret taisivat odotella tallin hyllyllä maalausintoa melkein puolitoista vuotta, kunnes sitten lopulta kyllästyin odottamiseen (ja itseeni) tarpeeksi ja käytin kuoret parin muun osan kanssa melkein oikealla maalarilla, joka tekikin priimaa valmista jälkeä välihommina varsin nopeasti.

(https://i.ibb.co/3h7zyFf/1001.jpg) (https://ibb.co/3h7zyFf)

(https://i.ibb.co/Ss34KDT/1002.jpg) (https://ibb.co/Ss34KDT) (https://i.ibb.co/zs3DVN8/1003.jpg) (https://ibb.co/zs3DVN8) (https://i.ibb.co/NLP0qB0/1004.jpg) (https://ibb.co/NLP0qB0)
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 10.05.2022, 15:46:59
Vuosi 2022 ei toistaiseksi tarjoile pappalolvon osalta valtavan paljoa raportoitavaa. Kilometrejä ja käyttökokemuksia on kerrytetty normaalin käyttötilanteen mukaisesti, mitään kovin suuria harmituksen aiheita ei ole esiintynyt. Talven kireissä pakkasissa polttoainetankin luukun lukitus alkoi renata siten, että luukku vaikuttaa jäävän useammin lukkoon kuin aukeavan. Tarkempi tutkiminen on työlistalla ilmeisesti aika matalalla prioriteetilla, koska asia tuppaa muistumaan mieleen aina vain tankkaamisen yhteydessä.  ::)

Viimeisimmät kuvat ovat huhtikuun loppupuolelta talvipyörät alla.

(https://i.ibb.co/5rVcSmb/1101.jpg) (https://ibb.co/5rVcSmb) (https://i.ibb.co/WpTqcLx/1102.jpg) (https://ibb.co/WpTqcLx) (https://i.ibb.co/B65KrTW/1103.jpg) (https://ibb.co/B65KrTW)

Yksi ulkonäöllinen epäkohta taas korjattu, kun vasemman takaoven porrastava ikkunalista korvautui vastaavalla ehjällä käytetyllä.

Yksityiskohta kerrallaan kohti parempaa lopputulosta, tai jotain sinne päin...  :)

(https://i.ibb.co/0GZBB3y/1104.jpg) (https://ibb.co/0GZBB3y)
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: remes - 10.05.2022, 18:17:36
Sitkeetä toimintaa, pakko nostaa hattua. Ja kyllä tuollainen facelift kasikymppinen on aina edustava laite, tuolla alustalla ja awd:na varmasti myös asiallinen ajettava.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 18.05.2022, 15:15:27
...Ja kyllä tuollainen facelift kasikymppinen on aina edustava laite...
Omalla tavallaan kyllä.  :)

Olen itsessäni havainnut paikoittaista jämähtämistä menneeseen, sillä aika monet '90 ja '00 -lukujen "premium" ajoneuvot hyväkuntoisina ja puhtaina kiinnittävät liikenteessä ja parkkipaikoilla huomiota ja toki niitä on aina muutenkin mukava tuoreempien laitteiden seassa arjessa nähdä, vaikka kyse ei olisikaan mistään erityisestä erikoisuudesta. Toki kyllä myös se on mainittava, että ehkä jopa yllättävän onnistunutta ja hyvin aikaa kestävää designiä näihin P2-alustaisiin feisliftattuihin lolvoihin on saatu aikanaan loihdittua, etenkin loppupään S60:t ovat mielestäni edelleen erityisen tyylikkäitä.

Seuraavaksi työlistalla on normaalin käytön ohella kesäajan huoltotoimenpiteiden tarkempaa suunnittelua ja muutamien tarpeellisten pisteosien hankintaa...  ::)

Huom. Jos jollain on tiedossa vaalean sisustan värimaailmaan soveltuva alkuperäinen takalasin aurinkoverho, niin saa lähestyä YV:llä. Semmoinen nimittäin kiinnostelee.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: Dave - 20.05.2022, 15:03:51

Olen itsessäni havainnut paikoittaista jämähtämistä menneeseen, sillä aika monet '90 ja '00 -lukujen "premium" ajoneuvot hyväkuntoisina ja puhtaina kiinnittävät liikenteessä ja parkkipaikoilla huomiota ja toki niitä on aina muutenkin mukava tuoreempien laitteiden seassa arjessa nähdä, vaikka kyse ei olisikaan mistään erityisestä erikoisuudesta. Toki kyllä myös se on mainittava, että ehkä jopa yllättävän onnistunutta ja hyvin aikaa kestävää designiä näihin P2-alustaisiin feisliftattuihin lolvoihin on saatu aikanaan loihdittua, etenkin loppupään S60:t ovat mielestäni edelleen erityisen tyylikkäitä.


Osittain samaa mieltä. P2 on vielä suht selkeää ajatusta ilman monimutkaista kikkailua, tuntuen kuitenkin nykyaikaisemmalta. Näemme niitä liikenteessä vielä pitkään.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 01.10.2022, 14:44:50
Kesä oli ja kesä meni. Sen hyviä säitä ja lomareissuja voimme muistella hetkisen kuvien välityksellä.  :)

(https://i.ibb.co/XL22xFQ/1201.jpg) (https://ibb.co/XL22xFQ)

Harrastelua toimitettiin muiden kiireiden lomassa kesän aikana muutamien pisteosien vaihdolla, joita tilailin kasan keskisemmästä euroopasta.

(https://i.ibb.co/cNhCHkv/1202.jpg) (https://ibb.co/cNhCHkv) (https://i.ibb.co/VCc63dw/1203.jpg) (https://ibb.co/VCc63dw) (https://i.ibb.co/61M7xnT/1204.jpg) (https://ibb.co/61M7xnT)

Äärivalojen linssit oli uusittava, koska vanhoissa oli muotovirhettä ja hiushalkeamia. Jostain, ehkä tältä foorumilta, sattui aiemmin silmiini maininta, että polttimot näissä kuuluvat olla 3W. Itse olin (jostain syystä) olettanut, että polttimot olisivat tietenkin 5W ja uusinut ne sellaisilla aiemmissa touhuissani sen enempää asiaa miettimättä, saati tutkimatta.  ??? Tämä kirjattakoon kategoriaan "oppirahat", nyt paikallaan on oikeat polttimot ja toivottavasti linsseillä on luvassa paljon noita ensimmäisiä pidempi käyttöikä.

Takapäähän kilpivaloiksi OEM-ledit ja muutakin pisteosien uusintaa sisälle ja ulos, jotain pientä ja pari sisustan polttimoa jäi vielä odottelemaan tulevien aikojen näpertelyjä.

Syyskuun alkupuoliskolla vuotuinen määräaikaiskatsastus oli vain ja ainoastaan sukkelasti toimitettu muodollisuus, joten yhteinen testitaival jatkukoon senkin myötä kohti kylmempiä ajokelejä.  :)

(https://i.ibb.co/N1HmG2b/1205.jpg) (https://ibb.co/N1HmG2b)

Öljytaso on ollut nyt tälläkin vaihtovälillä tarkennetun seurannan piirissä. Lisäyksiä on joutunut tekemään ylämerkissä pysymiseen ja nyt kun tasakymmenluku ja sen myötä öljynvaihto lähestyy, näyttää muistiinpanojen perusteella siltä että menekki on ollut n. 1,7l n. 10tkm matkalla. Onko se 5w40 viskositeetilla tämmöisen B5254T2:n kohdalla sitten lie paljon vai vähän...  ???
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: Juhizz - 03.10.2022, 11:23:28
Mulla vie tuo B5244T3 aikalailla saman verran öljyä. En ole siitä sen kummemin jaksanut enää stressata. Kilsoja on jo yli 430tkm.

Pitänyt vain huolen että ei ainakaan kesken lopu  :D
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 04.10.2022, 10:45:27
Tässä n. 240tkm

Onko tuollainen menekki näille bensakäyttöisille vitoskattiloille yleisesti ominaista, vai vaikuttaako siihen enemmänkin esim. öljyn merkki tai ajoprofiili (taajama vs. maantieajo)...?

Tuskinpa tuosta kannattaa vielä voimakkaasti huolestua, mutta kehitystä lienee kuitenkin hyvä seurata.  ::)
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: svolvo40 - 04.10.2022, 11:35:06
Täällä samalla moottorilla oleva V70, joka kanssa vie öljyä about samoja määriä. 0W30 Castrolilla tuli ajeltua jonkinlainen pätkä, ja se tuntui maistuvan aikalailla. Nyt tuli laitettua 5W40 Mobilia, ja toistaiseksi ainakin vaikuttaa huomattavasti paremmalta. Tuli tuo öljynsyönti itsellekkin vähän yllätyksenä, kun jokainen Volvo tähän mennessä pitänyt öljyn ylämerkissä. Ajettu tälläkin toki jo on.

Onneks näissä on vielä tikku mistä hyvä katsoa :)
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: R70AWD - 04.10.2022, 14:50:25
Öljytaso on ollut nyt tälläkin vaihtovälillä tarkennetun seurannan piirissä. Lisäyksiä on joutunut tekemään ylämerkissä pysymiseen ja nyt kun tasakymmenluku ja sen myötä öljynvaihto lähestyy, näyttää muistiinpanojen perusteella siltä että menekki on ollut n. 1,7l n. 10tkm matkalla. Onko se 5w40 viskositeetilla tämmöisen B5254T2:n kohdalla sitten lie paljon vai vähän...  ???

Öljytason pitäminen ylämerkissä ei ole minusta kovin järkevää, saattaa olla ettei se pysy siellä ja tuntuu että kone vie öljyä. Kannattaa kokeilla pitää sitä mieluummin puolivälissä tai jossain alamerkin ja puolivälin tienoilla. Ylä ja alamerkin välihän on näissä yleensä 1,5L, joka on paljon.

Ainakin tuossa T6:ssa huomannut että kun vaihtaa öljyt ja laittaa koneeseen sen 7.4L, mikä ohjekirjassa sanotaan olevan oikea määrä 6-koneessa, niin tikku tuskin kastuu, se on nippa nappa alarajassa tikun mukaan.
Laitan yleensä 7.7L joka on jossain puolivälin alapuolella tikussa, yleensä jätän sen siihen ja ajelen jonkun aikaa tarkkaillen määrää. Kun se asettuu puolivälin tienoille jätän sen suosiolla siihen ja siinä se sitten pysyy. Jos sinne lisäilisi jatkuvasti ja koittaisi pitää sen tikun mukaan ylämerkissä, niin kone söisi sitä jatkuvasti ja todellinen öljymäärä olisi jatkuvasti noin 8.9L !!!  :o
Toinen minkä huomannut öljymäärän tarkistamisessa, se ei näytä lämpimänä heti ajon jälkeen koskaan oikein, tikku tuskin kastuu. Kun antaa auton seistä puolisen tuntia ja tarkistaa, niin se on siellä missä pitääkin. Jos öljyä taas lisäisi sen mukaan mitä tikku näyttää, niin tuntuisi että kone syö öljyä ja sitä olisi pian taas tuo 8.9L koneessa. Tarkastan öljymäärän mieluiten aina kylmänä, jolloin se pysyy muuttumattomana koko vaihtovälin.
En tiedä onko samaa ilmiötä 5-koneissa, mutta kannattaa kokeilla pitää öljymäärää alempana tikun mukaan, jos tuntuu että kone syö öljyä  ;)
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: säkkijänis - 07.10.2022, 21:08:50
Hienon näkönen ministerivolvo. Tuollasella tuli joskus intissä kuskattua isoja pamppuja ennenkuin vaihtui uudempaan korimalliin.

Miten diagnosoit viallisen turbiinin? Minulla meinaa auto joskus kiihdytyksessä ravistaa. Olen miettinyt, että onko se nyt se venttiilipöydän vai turbiinin lähtölaskenta alkanut.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: M.M.A - 08.10.2022, 10:25:27
Öljytason pitäminen ylämerkissä ei ole minusta kovin järkevää, saattaa olla ettei se pysy siellä ja tuntuu että kone vie öljyä. Kannattaa kokeilla pitää sitä mieluummin puolivälissä tai jossain alamerkin ja puolivälin tienoilla. Ylä ja alamerkin välihän on näissä yleensä 1,5L, joka on paljon.

Ainakin tuossa T6:ssa huomannut että kun vaihtaa öljyt ja laittaa koneeseen sen 7.4L, mikä ohjekirjassa sanotaan olevan oikea määrä 6-koneessa, niin tikku tuskin kastuu, se on nippa nappa alarajassa tikun mukaan.
Laitan yleensä 7.7L joka on jossain puolivälin alapuolella tikussa, yleensä jätän sen siihen ja ajelen jonkun aikaa tarkkaillen määrää. Kun se asettuu puolivälin tienoille jätän sen suosiolla siihen ja siinä se sitten pysyy. Jos sinne lisäilisi jatkuvasti ja koittaisi pitää sen tikun mukaan ylämerkissä, niin kone söisi sitä jatkuvasti ja todellinen öljymäärä olisi jatkuvasti noin 8.9L !!!  :o
Toinen minkä huomannut öljymäärän tarkistamisessa, se ei näytä lämpimänä heti ajon jälkeen koskaan oikein, tikku tuskin kastuu. Kun antaa auton seistä puolisen tuntia ja tarkistaa, niin se on siellä missä pitääkin. Jos öljyä taas lisäisi sen mukaan mitä tikku näyttää, niin tuntuisi että kone syö öljyä ja sitä olisi pian taas tuo 8.9L koneessa. Tarkastan öljymäärän mieluiten aina kylmänä, jolloin se pysyy muuttumattomana koko vaihtovälin.
En tiedä onko samaa ilmiötä 5-koneissa, mutta kannattaa kokeilla pitää öljymäärää alempana tikun mukaan, jos tuntuu että kone syö öljyä  ;)

Oma B5254T2 tinavitonen tuntuu vahvistavan tätä. Ylämerkkiin kun laittaa niin tuntuu syövän sen tason sinne noin puoleen väliin, sitten pysyy siinä. Eikä öljytasoa tosiaan ole pakko pitää maksimissa, tarkoitushan on pitää taso min-max viivojen rajoissa joka on riittävä.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: laatikkovika - 08.10.2022, 14:53:54
Monet tätä vannoo että ei kannata pitää ylämerkissä mutta pystyykö joku pitävästi perustelemaan syyn siihen ja että se muka syö öljyä nopsemmin sen yläosan.
Kun eihän kampiakselikaan missään öljyssä vatkaa vaan öljypumppu sitä öljyä vaan toimittaa joka paikkaan niin miten se sitä öljyä voisi enemmän silloin syödä?
Eiköhän ne huollossakin vaan paina mittarillisella pumpulla määrätyn määrän koneeseen ja thats it.

Hyväksyn kohtaloni jos tähän tulee perustelu jonka ymmärrän. P>
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 10.10.2022, 14:20:52
Miten diagnosoit viallisen turbiinin? Minulla meinaa auto joskus kiihdytyksessä ravistaa. Olen miettinyt, että onko se nyt se venttiilipöydän vai turbiinin lähtölaskenta alkanut.

3 & 4 vaihteilla suurimman vääntömomentin alueella alkoi ilmetä voimakasta ja lisääntyvää ravistusta, hieman kuin yhdesta tai kahdesta sylinteristä olisi hävinnyt kipinät. Pakkovaihteilla ylämäkeen kiihdyttäessä sen sai selkeästi esille. Remontin jälkeen toki myös tajusin kuinka luistava rikkinäinen turbiini olikaan aiemmin ollut.

Venttiilipöydän / solenoidien vaivat taitaa enempikin tehdä ongelmia vaihteiden vaihtoihin ja kytkeytymisiin.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 13.02.2023, 15:20:29
Uusi vuosi ja pappalolvon osalta sillä tavalla tylsähköt kujeet, että kilometrejä ja käyttökokemuksia on kerrytetty normaalin käytön mukaan, mutta mitään poikkeamia ei ole esiintynyt. Siihen pitänee olla tyytyväinen ja ehkä toisaalta vähän yllättynytkin, että tällaisen vanhan kulkineen toimintavarmuus on ollut vaihteeksi hyvällä tasolla.  :)

(https://i.ibb.co/bPMg75Z/1301.jpg) (https://ibb.co/bPMg75Z)  (https://i.ibb.co/2q3Jwx1/1302.jpg) (https://ibb.co/2q3Jwx1)
Pari kuvaa eiliseltä likaisesta ja lumisesta autosta.

Talvikauden vähäiset harrastelut on toistaiseksi keskittyneet talouden toisen ajoneuvon rujoon vanneprojektiin, joita on hiljalleen yritetty valmistella sellaiseen välivaiheeseen, että rinkulat saisi lähiaikoina toimitettua puhallutukseen ja pintakäsittelyyn.

(https://i.ibb.co/Rv57dnw/1303.jpg) (https://ibb.co/Rv57dnw)  (https://i.ibb.co/fvDdLhB/1304.jpg) (https://ibb.co/fvDdLhB)  (https://i.ibb.co/JpJf5Bs/1305.jpg) (https://ibb.co/JpJf5Bs)
Jää nähtäväksi tuleeko noille vielä kiire ennen kesää (todennäköisesti), pieniä toimenpiteitä on vielä omalla työlistalla ennen jatkoa. Onneksi noita korjattavia laitoja ei ole kuin tuo yksi ja kokonaisuus on ehkä kuitenkin hieman parempi, miltä äkkiseltään saattaisi monelle näyttää. Kai se siitä... ::)
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 25.05.2023, 16:33:09
(https://i.ibb.co/n7m8jX0/1401.jpg) (https://ibb.co/n7m8jX0)
Kevään tuotantokaudella siirryttiin kesäpyöriin huhti-toukokuun taitteessa, kitkarenkaita ei ollut tälläkään kertaa mikään erityinen kiire saada alta pois (mukavuussyistä).  :)

(https://i.ibb.co/6XC7Dm1/1402.jpg) (https://ibb.co/6XC7Dm1)
Talvesta jäi muutama konkreettinen ikävä muisto takaluukuun, kun talon katolta tuli eräänä lauhana jaksona lumia alas osittain auton päälle. Onneksi takalasi eikä mitään muutakaan hajonnut, mutta silti jäljet kyllä harmittavat, vaikka ei luukku toki täysin virheetön ollut ennen tätäkään tapahtumaa.  ???

(https://i.ibb.co/Sx027rc/1403.jpg) (https://ibb.co/Sx027rc)
Edellisellä viikolla sen sijaan se aiemmin mainittu kohtalaisen hyvä toimintavarmuus koki kolauksia ja ajosuoritteita olikin hetkellisesti siirrettävä muille kulkineille, kun oikean puoleinen etujarru alkoi äkisti jumittamaan. Tutkailin paikkoja ja liukutapit totesin hyviksi ja satulan männän suojakuminkin ehjäksi, mutta silti kumin alta löytyi ruostetta ja muuta sontaa.  ::)
Elvytykseen / restaurointiin en ryhtynyt, vaan vaihdoin molemmat etusatulat uusiin heti kun vain sain sellaiset käsiini. Vasemman puoleisessa satulassa ei kylläkään moitittavaa ollut, mutta tulipahan nyt käsiteltyä tämä yhtenä kokonaisuutena ja yksi tulevaisuuden harmin paikka ehkäistyä ennakoivasti.

(https://i.ibb.co/6RrVXWh/1404.jpg) (https://ibb.co/6RrVXWh)  (https://i.ibb.co/tXcN5Qy/1405.jpg) (https://ibb.co/tXcN5Qy)
Myös se aiemmin mainittu toisen ajoneuvon rujo vanneprojekti edistyi ja valmistui vastoin kaikkia odotuksia suunnilleen aikataulussaan. Renkaat saatiin kiepautettua paikalleen ja keskikupposetkin vielä uusittiin, lopputulokseen olin kaikkiaan melko tyytyväinen ja vastaavaa konseptia hieman jalostettuna toteutamme tulevaisuudessakin.

(https://i.ibb.co/hywyW0H/1406.jpg) (https://ibb.co/hywyW0H)
Josta päästäänkin siihen, että seuraava vanneprojekti on tavallaan puolivahingossa jo meneillään, mutta sen kuvitteellinen aikataulu on toistaiseksi vielä melko ilmava.
Kuvia joskus, kunhan edistyy ja / tai on jotain muutakin raportoitavan arvoista.  :)
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 28.09.2023, 17:05:14
(https://i.ibb.co/3kqHkv6/1501.jpg) (https://ibb.co/3kqHkv6)  (https://i.ibb.co/mtVnZsd/1502.jpg) (https://ibb.co/mtVnZsd)
Kesä meni. Capellat kokivat entisöinnin, päälle kiepautettiin Gislaved Ultra*Speed 2:t ja paikalleen nakattiin uusi sarja vanhanmallisia keskikupposia.

(https://i.ibb.co/q5G0yHF/1503.jpg) (https://ibb.co/q5G0yHF)  (https://i.ibb.co/jvGtrvN/1504.jpg) (https://ibb.co/jvGtrvN)

(https://i.ibb.co/8znPJ6m/1505.jpg) (https://ibb.co/8znPJ6m)  (https://i.ibb.co/3rfvKdD/1506.jpg) (https://ibb.co/3rfvKdD)
Projektin lopputulokseen olen noin 105% tyytyväinen. :)
Spacerit (taakse) harkinnassa...

(https://i.ibb.co/dP86n5B/1507.jpg) (https://ibb.co/dP86n5B)
Syyskuun alkupuoliskolla oli taas aika vuotuiselle rutiinitoimenpiteelle, joten määräaikaiskatsastus suoritettu tänä(kin) vuonna suoraviivaisesti ilman poikkeamia, pitänee kai olla vähän tyytyväinen siihenkin.

Jatketaan.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 01.08.2024, 16:25:35
(https://i.ibb.co/5x1HBSR/1601.jpg) (https://ibb.co/5x1HBSR)  (https://i.ibb.co/dryB1gj/1602.jpg) (https://ibb.co/dryB1gj)
Toukokuussa tuli laitettua spacerit taakse.

(https://i.ibb.co/Dtd9PtW/1603.jpg) (https://ibb.co/Dtd9PtW)
Taannoin harmitusta aiheutti oikean etujalkatilan muuntautuminen uima-altaaksi.  :o

Päästelin etummaisen lattiaverhoilun pois paikaltaan pesua ja kuivausta varten, takimmaista lattiaverhoilua kuivattelin sisätilanpuhaltimella ja nostamalla verhoilua irti lattiasta. Etummaisen verhoilun ajattelin pestä vielä toiseen kertaan odotellessa, kunhan varmistuu ettei vettä enää pääse sisätiloihin.

Mitään ulkoista syytä vuodolle ei löytynyt ja epäilys on, että tuulilasikin on alkuperäinen, enkä sen myötä arvelisi senkään vuotavan, joten seuraavaksi oli tutkittava kaukaloa ja ilmanottoa, koska oli viitteitä että vuoto kuitenkin on jossain kojelaudan "takana".

(https://i.ibb.co/F80hHhb/1604.jpg) (https://ibb.co/F80hHhb)
Kaukalo oli kohtuullisen siisti, likaa ja irtoroskaa vain vähäisesti. Kuvassa ympyröity viemäriputki oli valahtanut paikaltaan alas sen verran, että sivuilla olevat pyöreät vuotoreiät olivat menneet lattiatason alapuolelle, joka muodostaa viemärille muutaman millin kauluksen lattiatasoa korkeammalle. Olisiko tuo sitten yhdistettynä vinoon säilyttelyasentoon aiheuttanut tulvimista...? Ilmanottoaukon kehys ja sen kumitiiviste olivat paikallaan, ehjiä ja hyväkuntoisen näköisiä.

(https://i.ibb.co/pypJDMR/1605.jpg) (https://ibb.co/pypJDMR)
Imuroin ja pesin kaukalon, sekä kehyksen ja tiivisteen. Viemäriputkeen laitoin sokat estämään vastaavan alas valahtamisen, mikäli putken omat haitat eivät sitä pidä paikallaan, ettei ainakaan vastaava enää toistu. Kuuluisiko tuossa ilmanottoaukon päällä olla joku muovinen "roiskesuoja"? Yhdessä tubevideossa sellainen näkyy saman ikäluokan XC90:n kaukalossa, mutta toistaiseksi en ole etsimällä löytänyt vahvistusta, että puuttuuko tästä sellainen?  ???  Pyyhkimien varsista tai muualtakaan en löytänyt viitteitä, että tuota olisi aiemmin availtu, mutta eihän asiasta silti täysin varma voi olla.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: Vauxi - 04.08.2024, 09:37:08
Milli sinne tai tänne ei merkkaa tossa vedenpoisto kohdassa niin paljoa että tulvisi. Testasit myös että poisto niin vasemmalla kuin oikealla myös vetää kunnolla ? Mites se klassinen ilmastoinnin kondenssiletkun tukkeutuminen ?
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: Mäkimies - 04.08.2024, 12:59:13
Kyllä siihen joku suoja kuuluu, puhaltimen moottori ja raikkari näkyy kuvassa.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: anssi68 - 04.08.2024, 13:14:52
Kyllä siihen joku suoja kuuluu, puhaltimen moottori ja raikkari näkyy kuvassa.

Ei omistuksessani olleissa ja nykyisessä Volvossa ole ollut mitään muuta suojaa kuin se pyyhkijöiden kaukalon peittävä lista tuulilasin alla mistä pyyhkijöiden koneiston varret tulee esille..
Varmaankin joku lisävaruste minkä saanut tilattua tehtaalta?

Jos tuulilasin alla oleva lista ja ne läpivientikumit pyyhkijöiden varsien kohdalla ei ole paikallaan niin vesihän löytää tiensä mitä pienimmänkin reiän kautta.

Jos vedenpoistot on tosiaan tukossa niin vesi hakee helpoimman reitin sisätiloihin eli juuri tuon kaukalon ja pellin välistä.
Jos puhdistus ei auta niin tiivisteliimalla olen yhteen laittanut tuollaisen kotelon kiinni niin vedet ei tulleet enää sisäpuolelle.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 05.08.2024, 19:18:33
Viemäriputket kaukalon molemmin puolin vetivät oikein hyvin, eikä niissä ollut mitään tukkeita. Niihin tuskin luonnollisista syistä kovin herkästi esteitä veden valumiselle syntyykään, kun ovat niin jouhevilla mutkilla ja suuriksi mitoitetut. Ainoa poikkeama jonka olen toistaiseksi havainnut, oli tuo toinen viemäriputki, joka ei ollut paikallaan kunnolla.

Myös ilmastointi "vuotaa" vain auton ulkopuolelle. Tälle vehkeelle tulee nykyisellään ajoa niin vähän ja seisotusta paljon, että tulviminen nimenomaan yhdistyy vain seisotukseen ja sateeseen, mutta silloinkin asento vaikuttaa asiaan. Kotipihan paikka jossa auto seisoo, on vino, keula tai perä jää aina huomattavasti alemmas riippuen siitä kummin päin on pysäköity. Havainto on että kun keula on ylempänä, vuotoa ei tapahdu. Vaaterissa asiaa ei ole ollut järkevästi mahdollista testata. Nyt näiden tehtyjen toimenpiteiden jälkeen täytynee tehdä seuraavat pesut siten että keula on alempana, niin saa asiaa vielä testattua kun lattiaverhoilukin on irrallaan.

Tässä videossa näkyy se aiemmin mainittu "roiskesuoja" mm. kohdissa 1:10-1:19 & 2:23-2:40
>> https://youtu.be/NgIdq1ha0go?feature=shared

Lieneekö tuo sitten vain XC90:ssä, mikäli siitä on useampia havaintoja että matalammissa malleissa moista ei ole lainkaan tavattu...?  ::)
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: Pezku - 05.08.2024, 20:58:26
Mulla oli vastaava ongelma P2-korin S60:ssä tuon apukuskin jalkatilan tulvimisen kanssa viime syksynä. Syyksi paljastui se, että tuulilasin alareuna tiputti vettä suoraan tuon sisäkiertoläpän päälle, koska tuulilasin alareunan ja sen mustan vieressä olevan muovin välissä on vain aika heikosti tiivistävä uratiiviste. Oikeastaan juurisyy oli se, että sen sisäkiertoläpän kauluksen alla olevan superlonia oleva "tiiviste" oli osittain rikki ja vuoto aiheutui siitä, mutta sitä en viitsinyt vaihtaa, koska se olisi vaatinut melko paljon enemmän purkamista, eikä uutta tiivistettäkään ei ollut varalla ja auto piti saada ajokuntoon.

En halunnut lähteä liimaamaan sitä tuulilasin uratiivistettä, koska sen jälkeen tuulilasi on aika ikävä vaihdettava. Tein sisäkiertoläpän päälle vähän vastaavan kotelon kuin ao. linkissä on esitettynä ja veden tulo lattiamatolle loppui kokonaan. Kotelosta kannattaa tehdä vain riittävän hyvin hengittävä (kunnon rako ilmanoton päällä eli korkea kotelo), jotta se ei kurista raitisilman ottoa.

https://www.swedespeed.com/threads/water-in-passenger-foot-well.646158/
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 06.08.2024, 08:20:50
Tuon teorian voin ostaa.

Näköjään tuolta linkkaamastasi keskustelusta löytyi myös vahvistusta sille, että se roiskesuoja on tosiaan vain XC90 varuste. Eipä kuitenkaan tarvitse alkaa osanumeroa metsästämään, kerta kerrottiin, että ei se suoraan istahda näihin matalampiin malleihin.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: Pezku - 08.08.2024, 21:25:35
Ainakin omalla kohdallani kokeilin kaiken muun ja tuo oli viimeinen asia, joka ratkaisi ongelman.  ;D

Tuohon tekee helposti hyvän kotelon päälle esim. jäykästä lasinpesunestekanisterista tms. eikä se näy onneksi sieltä muovin alta mihinkään.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: far960 - 09.08.2024, 09:27:03
Monet tätä vannoo että ei kannata pitää ylämerkissä mutta pystyykö joku pitävästi perustelemaan syyn siihen ja että se muka syö öljyä nopsemmin sen yläosan.
Kun eihän kampiakselikaan missään öljyssä vatkaa vaan öljypumppu sitä öljyä vaan toimittaa joka paikkaan niin miten se sitä öljyä voisi enemmän silloin syödä?
Eiköhän ne huollossakin vaan paina mittarillisella pumpulla määrätyn määrän koneeseen ja thats it.

Hyväksyn kohtaloni jos tähän tulee perustelu jonka ymmärrän. P>
Aikoinaan Volvoauton asentajat neuvoivat tappikoneissakin säätämään öljytason maksimimerkin alapuolelle.
Ei kulunut öljyä enää entiseen malliin.
Päti myös bensakutosessa.
Perustelua en valitettavasti  muista.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
Kirjoitti: J.N - 27.12.2024, 17:05:13
Vähissä on tapahtumat, kuten myös kilometrikertymä.

(https://i.ibb.co/6tmMMy3/1701.jpg) (https://ibb.co/6tmMMy3)
Kesän lopussa vilkkuviiksi tuli uusittua, koska pitkin kesän helteitä toiminta oli vajavaista. Oikealle toimi hyvin, mutta vasemmalle oli vaihtelevasti kontaktipuutetta, eli vilkkuasennossa vain satunnaisia vilkahduksia, tai nopeita välähdyksiä. Ikävähkö vika, jos ei ole tapana säästää vilkkua.  :)  Viiksi oli kyllä tehty helposti vaihdettavaksi ja purku-, sekä korjausvideoita olisi ollut hyvin tarjolla kontaktipintojen entraamiseen, joten olisihan tuo ehkä ollut budj€ttimielessä elvytettävissä johonkin tulevaisuuteen, mutta tässä kohtaa nyt tuli sitten vaan suoraan uutta vähän vähemmällä näpräämisellä.

(https://i.ibb.co/wLJgc70/1702.jpg) (https://ibb.co/wLJgc70)
Samoihin aikoihin tuli vaihdettua myös moottorin ylätuki väsähtäneen ja väljän puslan takia. OEM-tuote tämäkin, mutta eipä tullut sinisessä laatikossa, niin osa merkinnöistä puuttuu.

Syyskuun alussa vuotuinen rutiinitoimenpide hoitui myös aiempaan malliin, eli määräaikaiskatsastus ilman poikkeamia kunnossa. Kuvamateriaali tosin jäänyt tallentamatta. Talvirengaskausi oli tänä vuonna kevyen alkutalven ja ajoneuvon vähäisten ajojen takia itselle poikkeuksellisen myöhäinen, alkaen vasta marraskuun toisen viikon puolella. Kuvamateriaali myös siitä jäänyt tallentamatta.

Saavutettu on muuten 20v ikä, eli alkaa olla nykymittapuulla ihan museoajoneuvo.  ::)

Jatketaan.