Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: laatikkovika - 30.05.2022, 18:55:27
-
Tip tiptip tip bensaa vuotaa vain tankatessa.
Epäilyni on täyttöputken mutka putken ja tankin välillä tai se hengitysletku.
On näkyjään hyvin piilotettu nuo. :facepalm:
Kumpi näistä yleisimmin pettää? Vai hommaanko molemmat valmiiksi?
Onko apurunkoa pudotettava ainakin takaa jos etupuolelta vaan löysäis vai miten tuonne pääsee?
Kauanko korjaamolla tai peräti sinisellä menee aikaa tuohon jos teettäis? Ei vanhan murtunut selkä oikeen tykkää tommosista hommista.
Selittäkää vielä sekin mulle kun tankin korkissa vaikka on huono tiiviste niin pukkaa vikavaloa mutta kun täyttöputkessa on vuoto josta saa ilmaa niin vikavaloa ei tule.
-
Täyttöletkuhan se todennäköisimmin on. Ohjeajasta en tiedä, noin 40-45min siihen on joutunut käyttämään.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130207.msg1061604538#msg1061604538
-
Nonih, kiitokset.
Pitää sanoo pajalle että kyllä sen sieltä vaihtaa purkamatta isompia. Yrittävät vaan joskus kusta silmään noissa ajoissa kun meinaa ettei se vanha mulkku mitään autoista ymmärrä. :) No, asiakassuhde vaihtuu pian sitten toiseen paikkaan.
Meilläkin kun on 4 ajokatosta joita joskus joutuu tuolla käyttämään kun ei muija suostu tekeen remppoja.
Ite teen helpot hommat enää, huollot ja jakopäät ja semmoset, onneks nuorempi poika on kans utelias autojen kanssa niin on saanut edes jotain siirtää seuraavalle polvelle. Osaa kirotakin jo melko hyvin kun ei joku onnaa. :D
Tuo letkuhan ei volvolla ollu kun reilu 16€.
-
Terve
Meikäläisen kärryyn tuo liitosputki vaihdettiin korjaamolla (ei merkkiliike) jokin aika sitten,taisi ne muutaman tunnin sen kanssa nyhertää.
hintaa hommalle tuli osineen 250€.
-
Joopajoo. Kysyin tampereelta huollosta letkun vaihtoa, ei löydy työohjetta eli ei voi antaa arviota hommasta.
Vois viedä tonne mutta kun ei oo ennen kuulemma tehny niin ei tiedä kauan menee..
Tuntityöhinta 130-150€/h.
Jää viemättä. Sama vaikka jossain muualla teettää vaikka menis 2-3h.
Tai sitten innostuu vielä ite. Se on varmaan nuo tankkihommat lyöty paikoilleen ja sitten nostettu takarunko paikalleen kun autoo on tehty.
Ps Siis siniseltä kysyin.
-
Tip tiptip tip bensaa vuotaa vain tankatessa.
Epäilyni on täyttöputken mutka putken ja tankin välillä tai se hengitysletku.
On näkyjään hyvin piilotettu nuo. :facepalm:
Kumpi näistä yleisimmin pettää? Vai hommaanko molemmat valmiiksi?
Onko apurunkoa pudotettava ainakin takaa jos etupuolelta vaan löysäis vai miten tuonne pääsee?
Kauanko korjaamolla tai peräti sinisellä menee aikaa tuohon jos teettäis? Ei vanhan murtunut selkä oikeen tykkää tommosista hommista.
Selittäkää vielä sekin mulle kun tankin korkissa vaikka on huono tiiviste niin pukkaa vikavaloa mutta kun täyttöputkessa on vuoto josta saa ilmaa niin vikavaloa ei tule.
Mitäs vikavaloa pukkaa
-
No ei mitään, sitähän just aloituksessa ihmettelinkin.
Ei valoja ja auto toimii niinkuin känninen käkikello, siis hyvin.
-
Sitä tarkoitin, että mitä tekee jos korkin tiiviste on huono.
-
Yleensä syttyy se moottorinkuva
Huono joutokäynti
Tehonpuute
Huono käynnistyvyys
Liika kulutus
Nää on yleisimmät jos se evap solenoidikin pettää.
-
Taidetaan edetä videon metodilla, saa käden mahtumaan.
5 pulttia pois ja runko kannatukselle. Ei tuossa kauaa mee.
https://youtu.be/3IwLUEGsOyQ
(https://i.ibb.co/C732LQs/IMG-20220602-152749.jpg) (https://ibb.co/C732LQs)
Klemmarit ei kuulunut letkun mukaan, ostin ABAt. :)
-
Meni siinä kaks tuntia...
Täyttöputki oli irti ja apurunkoa pudotettu. Paska homma.
Vanhan ottaa kyllä pois purkamatta mitään mutta uus ei ihan niinvaan mene paikalleen.
Aika fakiiri joka klemmarit siitä reiästä kiristää, varsinkin sen ulomman. Mulla ei nivelet mee sijoiltaan että sinne kätensä vääntäis ja sokkona ois kaikki tehtävä.
Eikun suosista rungon pudotusta niin ei pala käämi ja joudu lataamoon. ELK
-
Ei aavistustakaan miten tiukka paikka mut joissain ahtaissa hommissa puristettavat klemmarit pelastaa.
-
Tuossa vähän ylempänä on tuo video josta vähän näkee, vaikkei paljoa näykään että missä se luuraa.
Mun taidoilla erilaiset klemmarit ei olis muuttaneet mitään, ehkä jopa vaikeampi niillä.
Siksi olen tuon apurungon pudottamisen kannalla, ei se nyt ole kumma juttu jos pyssy löytyy.
Löyty muuten ihan uus maajohtokin, täyttöputkesta runkoon. Mulla pysty sormilla nappaan siitä punoksesta palan ja meni vihreäksi pölyksi sormien välissä. :D
Kannattaa joskus tankatessa nöyrtyä vilkaseen että tippaseeko, saa kaikki polttoaineet tankkiin eikä osaa maahan.
-
Meni siinä kaks tuntia...
Täyttöputki oli irti ja apurunkoa pudotettu. Paska homma.
Vanhan ottaa kyllä pois purkamatta mitään mutta uus ei ihan niinvaan mene paikalleen.
Aika fakiiri joka klemmarit siitä reiästä kiristää, varsinkin sen ulomman. Mulla ei nivelet mee sijoiltaan että sinne kätensä vääntäis ja sokkona ois kaikki tehtävä.
Eikun suosista rungon pudotusta niin ei pala käämi ja joudu lataamoon. ELK
Morjes,
Sama homma olisi itellä edessä. Saitko vaihdettua ihan tunkin varassa vai oliko nosturia käytössä? Mietin, että kannattaako edes alkaa touhuumaan vai viekö paikalliselle pajalle? ;D
-
Oli nosturi käytössä. Kyllä sen tunkilla ja pukeilla tekee mutta tietysti hankalampaa.
Jos on lämpönen ja kuiva paikka eikä kiirettä niin tekeehän sen. Tai sitten vie pajalle ja varautuu 1-2 h ähräykseen jos ne ei oo ennen tehneet.
-
Autotallissa tunkin kanssa ja pukkien päällä vaihdoin V70:seen molemmat putket vaikka huohottimen letku näytti hyvältä..
Taka-akselin kiinnikepultit irti korin puolelta ja iskarin alapää irti niin sai sen verran tilaa että pystyi vaihtamaan.
Akselin takaisinlaitossa jouduin vedättämään taljalla akselia että pultit sai kohdalleen korin puolelle.
-
Autotallissa tunkin kanssa ja pukkien päällä vaihdoin V70:seen molemmat putket vaikka huohottimen letku näytti hyvältä..
Taka-akselin kiinnikepultit irti korin puolelta ja iskarin alapää irti niin sai sen verran tilaa että pystyi vaihtamaan.
Akselin takaisinlaitossa jouduin vedättämään taljalla akselia että pultit sai kohdalleen korin puolelle.
Moro,
Nyt saapui toi putken pätkä ja olis tarkotus yrittää se saada vaihettua vklp aikana. Kävin äsken kattelemassa, että miten tunkkailis autoa ylös ja laittais pukkien varaan, mutta oon yleensä nimenomaan siihen apurungon päähän laittanut pukit niin mihin itse laitoit pukit tässä tapauksessa?
-
Moro,
Nyt saapui toi putken pätkä ja olis tarkotus yrittää se saada vaihettua vklp aikana. Kävin äsken kattelemassa, että miten tunkkailis autoa ylös ja laittais pukkien varaan, mutta oon yleensä nimenomaan siihen apurungon päähän laittanut pukit niin mihin itse laitoit pukit tässä tapauksessa?
Nostin auton orkkistunkin nostokohdasta hallitunkilla laudankappale välissä ja pukin laitoin siihen "kupin" alle varmistuksena ettei ole pelkästään hallitunkin varassa.
Sinne saa tilaa myös ottamalla jousen pois jos muuten ei pääse lähelle.
-
Nostin auton orkkistunkin nostokohdasta hallitunkilla laudankappale välissä ja pukin laitoin siihen "kupin" alle varmistuksena ettei ole pelkästään hallitunkin varassa.
Sinne saa tilaa myös ottamalla jousen pois jos muuten ei pääse lähelle.
Ei tainnut olla sama putki mulla vaihdettavana. Toi pitäisi vaihtaa siis mikä tulee tankin täyttöluukusta heti, siihen näyttäis pääsevän helposti käsiksi. Ainut vaan, että katsastus olis torstaina viimeistään niin mitähän katsuri sanoo jostain teippipatentista ellei löydy moponetistä osaa tähän
-
(https://i.ibb.co/ycgRXcTM/17404759137848013364092380253339.jpg) (https://ibb.co/ycgRXcTM)
Tuohan näyttää olevan myös alumiinia tms eli en oikein tiedä miten se voi vuotaa? Maalipinta siitä vaan on haljennut... :o mietin vaan, että onko katsuri tehnyt omia päätöksiään, kun olin just ennen käynyt tankilla ni jos on päässyt tosta viereisestä letkusta bensaa ohi tms entiedä?? :idiot2:
Korjaus: Eli tästä putken pätkästä ei löytynyt vuotoa vaan vuoto olikin siellä tankin päässä, josta ketjussa on aiemmin puhuttu.
-
Tuohan näyttää olevan myös alumiinia tms eli en oikein tiedä miten se voi vuotaa? Maalipinta siitä vaan on haljennut... :o mietin vaan, että onko katsuri tehnyt omia päätöksiään, kun olin just ennen käynyt tankilla ni jos on päässyt tosta viereisestä letkusta bensaa ohi tms entiedä?? :idiot2:
Ja ihan hyvin voi, omassa tuo "laajennuspönttö" oli ihan pehmee ja reikiä täynnä kuin pesusieni. Katkaisin sen helvattiin ja laitoin pensaletkunpätkän tilalle. Nyt kyllä pistooli ampuu herkemmin jos tankkaa ihan tappiin, mutta ei vuotoja eikä hajuja. Samalla tuli vaihdettiua molemmat tankissa olevat liitosletkut.
(https://i.ibb.co/TBc9KVNL/Screenshot-2025-02-26-191710.png) (https://ibb.co/TBc9KVNL)
-
Päivitystä tähän, jos jollain tulee sama homma vastaan.
Eli vaihdoin sen tankista lähtevän kumiletkun pätkän osanro. 9141423
https://www.motonet.fi/tuote/polttoainetankin-tayttoputki-00-00138?product=00-00138&fromsparepartssearch=true
Auto tunkilla ylös orkkistunkin nostopaikasta ja rengas pois, iskarin alapää irti ja 5 pulttia apurungosta pois (polttoainesuodattimen kiinnikkeen pultti + 3 apurungon pulttia keulapäässä ja ahterissa yks) niin runko putoaa hyvän matkan alas. Hyvin tulee tilaa vaihtaa se letku. Itselle hankalin osuus oli saada vanhat letkunkiristimet irti, mutta väkisin lähtee kaikki ;D
Aikaa meni noin pari tuntia.