Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hukka - 12.12.2011, 14:54:53
-
945 pukkaa glykoolin hajuista höyryä konehuoneesta ajon jälkeen.
Mistä tälläinen voisi johtua? Turbo käy ajon jälkeen kuumana, mutta kone ei lämpene liikaa.
Ensin tuli mieleen että kone kuumenee liikaa, mutta koneen lämmöt eivät nouse liikaa. Kone ei kiehu eikä muutenkaan näytä merkkejä liika kuumenemisesta.
Sen kyllä tiedän että lämppärin kenno hieman vuotaa ja olisi tarkoitus laittaa sinne korjausainetta tänään.
Voiko tällä olla merkitystä asiaan?
-
Eihän tuossa oikein muuta vaihtoehtoa ole kuin nestevuoto jossain. Pitääkö paisuntasäiliön korkki paineen normaalisti? Jos ei niin saattaahan se sieltäkin aavistuksen höyrytä. Muuten kaikki letkuliitokset, syyläri ja vesipumppu läpi ekana. Syyläreillä on joskus vanhemmiten tapana alkaa tihkua päädyistä.
Lämppärin kennon ei luulisi konehuoneeseen vaikuttavan, vaan sisätiloihin.
-
Ei oikein nähnyt tuolla pimeässä tutkia letkuja >:( Niitä täytyy sitten tutki huomenissa.
Korjausainetta laitoin.
Huomasin samalla että puhallin puhaltaa parhaiten tuulilasille silloin, kun se on nuoli alas päin. Eli jälkatila asennossa.
Eli jotain vikaa siellä on, mutta mitä?
-
olisko konehuoneessa haljennut lämppärin letku?
-
Huomenna tarkistan kaikki letkut+liittimet.
Uskon myös että vika on jossain letkussa.
-
Mihin lämppärinkennon putket menee konehuoneessa?
Meneekö jompikumpi lähellä pakosarjaa?
Sen lähettyviltä höyry saa alkunsa, sen verran sain selville tuolla pimeässä.
Edellinen omistaja oli kuulemma juuri ennen auton minulle tuloa vaihtanut ainakin pakosarjan+turbon tiivisteitä.
Voi olla että hän on jotenkin vahingottanut kennolle meneviä putkia!
-
Mihin lämppärinkennon putket menee konehuoneessa?
Meneekö jompikumpi lähellä pakosarjaa?
Sen lähettyviltä höyry saa alkunsa, sen verran sain selville tuolla pimeässä.
Edellinen omistaja oli kuulemma juuri ennen auton minulle tuloa vaihtanut ainakin pakosarjan+turbon tiivisteitä.
Voi olla että hän on jotenkin vahingottanut kennolle meneviä putkia!
Siitä on hetki kun vinokoneen kanssa viimeksi rassailin mutta muistaakseni vesipumpulta lähtee metalliputki juurikin pakosarjan alle, kulkee sieltä moottorin taakse ja lämppärin letkulle. Vesipumppuun se tiivistyy kumisella o-renkaalla.
Jos turbo on vesijäähdytteinen niin sinnehän menee myös ne vesiletkut jotka on banjopultilla kiinni, jos ne on löysällä tai kuparirengastiivisteet huonot/jätetty uusimatta/unohdettu kokonaan välistä niin sekin on mahdollinen vuotokohta. Tämä tuli ensimmäisenä mieleen jos tiivisteitä on vaihdeltu ja ahdin ollut irti.
-
Siitä on hetki kun vinokoneen kanssa viimeksi rassailin mutta muistaakseni vesipumpulta lähtee metalliputki juurikin pakosarjan alle, kulkee sieltä moottorin taakse ja lämppärin letkulle. Vesipumppuun se tiivistyy kumisella o-renkaalla.
Jos turbo on vesijäähdytteinen niin sinnehän menee myös ne vesiletkut jotka on banjopultilla kiinni, jos ne on löysällä tai kuparirengastiivisteet huonot/jätetty uusimatta/unohdettu kokonaan välistä niin sekin on mahdollinen vuotokohta. Tämä tuli ensimmäisenä mieleen jos tiivisteitä on vaihdeltu ja ahdin ollut irti.
Turbo ollut joskus vesijäähdytteinen, mutta ei ole enään.. Eli vika ei voi olla siellä.
Alan kallistua tuohon metalliputkeen, mikä lähtee vesipumpulta.
Onko se kiinni pelkällä O-renkaalla vai onko siellä jotkut pultit?
-
Tiivistyy vesipumppuun o-renkaalla, kiinni yhdellä 6mm pultilla sen putken alapuolelta.
-
Täytyy tutkia huomenna vielä hieman lisää. Onko vika pelkässä tiivisteessä vai täytyykö koko pumppu vaihtaa.
Luulis että noita tiivistesarjoja saa jostain varaosaliikkeistä???
-
vuotaa taempaa kun puskee höyryä, tuskin pumppu vika. Tiivisteitä saa tarvikkeena vaan eivät tahdo kestää.
-
Saa varaosaliikkeestä, hae siniseltä tiskiltä maksaa pari euroa enemmän kuin tarvike ja varmasti kestää se kumitiiviste.
-
vuotaa taempaa kun puskee höyryä, tuskin pumppu vika. Tiivisteitä saa tarvikkeena vaan eivät tahdo kestää.
Onko putkessa jotain liitoskohtia mitkä kannattaa tarkastaa? Vai onko se yhtenäistä putkea alusta loppuun?
-
venakopan päässä rautaputki muuttuu kumiletkuksi ja menee kennolle. Rautaputki hajoaa harvoin.
-
Onko putkessa jotain liitoskohtia mitkä kannattaa tarkastaa? Vai onko se yhtenäistä putkea alusta loppuun?
Yhtenäistä pötköä moottorin taakse asti. Ja tosiaan yhdellä pultilla pumpun päässä kiinni ja jos en ihan väärin muista niin tulee lohkoon myös muualta kiinni? Paremmin muistavat voi varmistaa.
Eli ainoa liitoskohta on se josta se tulee vesipumppuun kiinni. Putkessa on siis semmonen kaulus, o-rengas tulee putken ympärille ja sitten putki työnnetään vesipumppuun. Muuten helppo vaihtaa mutta sitä en tosiaan muista mihin muualle se on tuettuna, eli onko vaikeassa paikassa olevia pultteja.
-
Nyt en muista missä vuosimallissa ja miten ne letkut tarkkaan meni, mutta mistä tuli uudempaan öljyjäähyyn(vesikierto) letkut, siellähän on hauraita letkuja mitkä hajoilee ::)
-
Löytyi netistä hyviä kuvia putken reitistä.
Joten pitää tänään tutkia mistä se on rikki.
Toivottavasti sää sallii :o
-
Löytyi netistä hyviä kuvia putken reitistä.
Joten pitää tänään tutkia mistä se on rikki.
Laitatko linkkiä näkyviin, olen itsekin hakenut tuollaista kuvaa vaikka käytännössä asia on selvä mutta kun usein kysellään.
-
Laitatko linkkiä näkyviin, olen itsekin hakenut tuollaista kuvaa vaikka käytännössä asia on selvä mutta kun usein kysellään.
Tässä jotain:
http://www.mijnvolvo.nl/?p=437
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=100105
Lisää löytyy kun laittaa googleen volvo b230
-
Kiitos. Tuossa se näkyy kyllä hyvin (http://www.mijnvolvo.nl/wp-content/uploads/2009/10/Demontage-volvo-B230-2.JPG)
Tuo on ilman sitä turbon vesikiertoista öljynjäähyjalkaa mutta itse kierto ja putken kiinnitys eivät juurikaan poikkea.
-
Löysimpä kuvan tuosta turbollisen vesikierrosta öljyjäähdyttimessä
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/cooling.jpg)
-
Päivitystä:
Toissa päivänä laitoin Jäähdytysjärjestelmän korjausainetta, koska kennossa oli vuoto. Samalla korjaantui se putkivuoto pakosarjan läheltä :)
Tänään vaihdoin termostaatin, koska epäilin että vanha on rikki.
Ei oikein puhalla "volvomaista" lämpöä vieläkään. Lämmintä kyllä tulee, mutta ei kuumaa, mihin olen volvoissa tottunut.
Mikäs nyt avuksi?
Lämpöjen ohjauspaneelissa on myös vikaa,koska kaikki asennot ei toimi. Laitoin tästä jo ostoilmoituksen tänne foorumille.
-
Päivitystä:
Toissa päivänä laitoin Jäähdytysjärjestelmän korjausainetta, koska kennossa oli vuoto. Samalla korjaantui se putkivuoto pakosarjan läheltä :)
Tänään vaihdoin termostaatin, koska epäilin että vanha on rikki.
Ei oikein puhalla "volvomaista" lämpöä vieläkään. Lämmintä kyllä tulee, mutta ei kuumaa, mihin olen volvoissa tottunut.
Mikäs nyt avuksi?
Lämpöjen ohjauspaneelissa on myös vikaa,koska kaikki asennot ei toimi. Laitoin tästä jo ostoilmoituksen tänne foorumille.
Ootko katsonut tuolta lämmitys, ilmastointi ja lisälämmittimet osiosta juttuja noista alipaineasioista ja vuodoista? Niissähän on usein vuotoja jotka sekoittaa usein lämmityssysteemin. En tiedä onko tässä siis siitä kyse, mutta ihan vikkinä jos et jo tiennyt.
Veikkaisin silti itse että se kenno on vaihdettava. Nuo paikka-aineet kun yleensä tukkii sen kennon niin ettei puhalla enää kuumaa kunnolla. On vaan vähän työläs homma :(
-
Ootko katsonut tuolta lämmitys, ilmastointi ja lisälämmittimet osiosta juttuja noista alipaineasioista ja vuodoista? Niissähän on usein vuotoja jotka sekoittaa usein lämmityssysteemin. En tiedä onko tässä siis siitä kyse, mutta ihan vikkinä jos et jo tiennyt.
Veikkaisin silti itse että se kenno on vaihdettava. Nuo paikka-aineet kun yleensä tukkii sen kennon niin ettei puhalla enää kuumaa kunnolla. On vaan vähän työläs homma :(
Pitää lueskella sieltä.
Toivon että menis kesään asti tuolla kennolla. Kesällä olis mukavampi vaihtaa se ;)
-
Perus vuototarkistushan onnistuu niin että auto sammuksissa virrat päälle, lämppärin puhallus nollaan, sitten jollain alipainepumpulla alipainetta konehuoneen puolelta siihen alipaineletkuun joka menee auton sisälle, lämmityslaitteelle. Sitten vain kuunnellaan suhiseeko sisällä ja katsotaan katoaako alipaineet. Ja kokeillaan kaikki asennot läpi paneelista samalla konstilla :)
-
Ainakin osa alapaineista toimii. Koska läpät liikkuvat, kun siirtelee säätökytkintä erikohtiin.
Yläasennossa (tuulilasin kuva) ei puhalla minnekkään juurikaan mitään.
Veikkaisin että vika on siinä säätökytkimessä, koska kaikki muut asennot toimii...
Vaihdan sen seuraavana, heti ku jollain olisi sellanen mulle myydä ;)
Voishan sitä joku päivä katsoa että kaikki alipaine letkut on kiinni..
-
oliko ilmastointia autossa?
-
oliko ilmastointia autossa?
Ei oole.