Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: vatjan - 30.08.2022, 20:02:53
-
onko millanen homma vaihtaa puhaltimen moottori ?
-
Varsin työläs ja tarvii asennustyökalun. Useampi viestiketju aiheesta ja youtubessa video.
-
Ei se niinkään työläs ole mutta mielenkiintoisessa asennossa ( lähinnä pötkötellen ) saa tehdä tuon, helpottaa kummasti kun irroittaa vänkärin jakkaran pois tieltä.
-
Eikös jotkut taikurit ole tuon vaihtaneet ilman sitä työkaluakin?
-
Vaihtohomma työläs vai ei? Riippuu aika paljon asentajan kunnosta ja notkeudesta... Tällei + 50v se on aikamoista voimistelua ja hanskalokeron & mittaripaneelin taakse kurkottelua. Etenkin jos on apukuskin penkin jättänyt paikalleen. Muistaakseni mittaripaneeli ratin takaa irti, hanskalokero pois & kaikki irralliset sähköboxit, mitä hanskalokeron takaa löytyy. Vanha moottori hanskalokeron puolelta 3...4 tähtipää torx- ruuvilla kiinni ja mittaripaneelin puolella voi olla, että löytyy 1 lukitusruuvi. Ruuveista 1...2 näkyy, ja loput korvakuulolta. Lisäksi puhallinta pitää kiertää jompaan kumpaan suuntaan vajaa varttikierros, että lähtee pois ja tähän se työkalu on ok. Ja sama homma uuden puhaltimen kanssa toisipäin, + ruuvien ja reikien kanssa taistelua luvassa. En kyllä heti lupautuis tätä ilmatteeks tekemään, ja onneksi tätä ei tarvitse tehdä kuin n. 300...400 kkm välein.
-
Ainoastaan yksi lukitus ruuvi sieltä löytyy, irroitus työkalulla väännetään moottori hahloistaan irti ja takaisin. Vanhemmissa malleissa vaihto huomattavasti helpompi.
-
Eikös jotkut taikurit ole tuon vaihtaneet ilman sitä työkaluakin?
Jos en ihan väärin muista, niin työkalu on nimenomaan käden jatke, että saa murikasta otteen. Lyhytkätiselle, niinkuin minä, työkalun kanssakin oli jo ihan työlästä. Pitkäkätinen borneolainen paras :)
-
Jos löytyy vain 1 lukitusruuvi mittaripanelin takaa, niin on edellinen vaihtaja jättänyt 3 kiertämättä kiinni hanskalokeron puolelta... (V70 2008)
-
Näitä nyt on muutama tullut vaihdettua ja missään ei ole ollut kuin yksi, tiedä sitten onko tuo määrä jossain kohtaa muuttunut, tehtaalla tai jonkun taidetakojan jäljiltä.
Tuossa aika hyvä ohje puhaltimen moottorin vaihtajalle:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=62130
-
Kävin korjaamolta kysymäsaä nii sano että vaihto onnistuu ei tarvitse kun hanskalokero purkaa että ei tarvitse mittaristo irrottaa
-
Näitä nyt on muutama tullut vaihdettua ja missään ei ole ollut kuin yksi, tiedä sitten onko tuo määrä jossain kohtaa muuttunut, tehtaalla tai jonkun taidetakojan jäljiltä.
Tuossa aika hyvä ohje puhaltimen moottorin vaihtajalle:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=62130
Joo, oot muuten oikeassa, vanhan muisti pettää jälleen "Remove 3 Torx T20 screws holding the recirculation damper unit." Eli noihan siellä olikin aika v...mäisiä takaisin ruuvailtavia. Muistaakseni 1 näkyi ja loput näppituntumalla l. puhallin on joko ei millään ruuvilla kiinni tai sittn mittaripanelin puolelta 1.
-
Kävin korjaamolta kysymäsaä nii sano että vaihto onnistuu ei tarvitse kun hanskalokero purkaa että ei tarvitse mittaristo irrottaa
Mittariston irrotus on 5 min homma ja pienin murhe tuossa työmaassa. Ja kyllä se mittaristo tarvii irrottaa puhaltimen kiinnityksen lukituksen avaamiseksi, sillä muuten lukitus menee rikki eikä se uusi potkuri pysy enää paikallaan. Lukituksen rikkomisen jälkeen sinne mittariston puolelle laitetaan se yksi kiinnitysruuvi, jota siellä alunperin ei ole. Kolme hankalaa torxia liittyy ilmakanavien purkamiseen, ei sinällään itse puhaltimeen.
Olen jumpannut tuon kaksi kertaa ja voin sanoa, että puhaltimen vaihto ei ole sunnuntaiautoilijan työmaa. Jos tekee moottoriremontteja harrastuksen vuoksi, niin sitten ei ole mitään ongelmaa. Asennustyökalun kuitenkin tarvitsee, jos aikoo saada uuden puhaltimen ehjänä paikalleen. Vanhan voi repiä irti vaikka lyömällä pari ruuvaria siipien läpi. Vanha voi silti olla tosi tiukassa ja turhia tiloja operointiin ei ole.
-
pitääpä' huomenna ruveta purkamaan ja käyvä hakkee irrotus työ kalu suurin homma tuossa taitaa olla tuo romun paljon puhaltimen eessä
-
Sellainen huomio sitten että se sisäkierron ohjausläppä (joka on noilla äsken mainituilla kolmella torx-ruuvilla kiinni) täytyy olla sisäkiertoasennossa että mahtuu tulemaan pois. Ja jos puhallin on pois päältä niin läpän asento ei muutu vaikka sisäkierron painaakin päälle paneelista. Eli puhallintakin täytyy käyttää päällä että läppä kääntyy sisäkierrolle. Ai mistäkö tiedän...
Tuo vaikuttaa ja kuulostaa alkuun ihan tuomiopäivän hommalle, mutta ei se lopulta mikään paha rasti ole jos yhtään on autojen kanssa ropaillut. Ahdastahan siellä on ja työasennot perseestä mutta eipä muuten mitään erikoista.
-
Onks tääkin foortin kehitystyön tulos?
-
Onks tääkin foortin kehitystyön tulos?
Ainakin insinöörin :idiot2:
-
puhallin vaihdettu eikä tuo nyt niin hirvee homma ollut
-
Hyvä juttu. Näinhän se on että ei tuossa mitään ihmeellistä ole, toiset tekee toiset ei.
-
Hyvä juttu. Näinhän se on että ei tuossa mitään ihmeellistä ole, toiset tekee toiset ei.
Niinhän se on joka hommassa. Hienoa, että onnistui!
Foorumilla kyselevien osaamisesta ei vaan tiedä etukäteen ja muutamaan kertaan on tullut huomattua, että yhdelle pikkujuttu on toiselle tekemätön paikka.
MK3 puhaltimen vaihto on minusta juuri sen verran hankala työmaa, että se ei ihan kaikilta onnistu. Verrattavissa varmaakin jarruremonttiin. Jollekin pikkujuttu, toisella ei uskallus riitä, kolmas joutuu hinauttamaan auton korjaamolle kesken remontin, jne...
-
puhallin vaihdettu eikä tuo nyt niin hirvee homma ollut
Menikö ilman työkalua?
-
Menikö ilman työkalua?
Kyllä se vaatii sen oman työkalunsa.
-
Been there done that! Ei ollu kyllä paha homma jälkeenpäin ajateltuna. Kasaaminen meni ihan hetkessä kun tiesi miten homma toimii. Uudestaan menis muutamassa tunnissa koko setti. Vinkkinä että fixukselta saa laadukkaan oloisen työkalun joka kestää vääntöä(83€). Omaa ei kyllä juurikaan tarvinnut voimalla vääntää kun 10v poika kampes omin voimin puhaltimen irti. Kyllä huomaa eron vanhan ja uuden puhaltimen tehossa.
-
Näitä nyt on muutama tullut vaihdettua ja missään ei ole ollut kuin yksi, tiedä sitten onko tuo määrä jossain kohtaa muuttunut, tehtaalla tai jonkun taidetakojan jäljiltä.
Tuossa aika hyvä ohje puhaltimen moottorin vaihtajalle:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=62130
Ilman työkalua vaihtanu monia. Viimeks oli 3-ruuvia. Sitä ennen 4.
Tää on tätä Voorttilaisuutta, et voi tietää mitä ostat ennenkö purat. :2funny:
Turkkilaista Britti pashaa Volvon logoilla. :-\ Kyllä 90-luvulla tehtiin viimeset hyvät Volvot.......
-
P3 koppasista irroitit kolmella ruuvilla?
-
Kyllä. 2008 2.5ft R-Desing.
Kun näistä ruuveista puhutaan aina puhaltimen ruuveina, vaikka se ruuvien lukumäärähän vaihtelee siellä repsikan puolella jossa se ilmanohjainkuuppanen on ruuvattu kiinni.
Mittariston puolelta itse puhaltimen lukitus aukeaa. Ja siellähän ei viimeksikään ollut kuin se lirputin joka estää puhaltimen kääntymisen ja irtoomisen. Jolla ei tee kyllä hevonhumppaa! ;D Ei varmasti lähe itekseen käveleen tuo puhallin, on se senverran jämy reikäänsä.
-
No näin ajattelinkin että eihän siellä puhaltimessa ruuveja ole, korkeintaan lukituspuolella yksi jos sitäkään ole aina.
-
Ei varmasti lähe itekseen käveleen tuo puhallin, on se senverran jämy reikäänsä.
Vaan mullapa lähti edellisestä S60 kävelemään kesken kaiken! :D
Siis oikeasti kesken ajon, johonkin nimismiehenkiharaan tms. ajoin ja alkoi melkoinen mellakka käymään kojelaudan sisällä. Ei mennyt montaa sekuntia tajuta että puhallinhan siellä lähti irti ja voluumit pois. Ei mitään vahinkoja ja saman puhaltimen pyöräytin takaisin paikalleen ja siellä se pysyi vielä monta vuotta ennen kuin auto meni vaihtoon.
-
Joo omassa irtos myös, 4 kk kesti kuitenkin paikoillaan vaihdon jälkeen, ja yks kaunis päivä tuossa kotipihalta käynnistäessä hirvee pärinä ja kolina, mykisty sitten hetken päästä kokonaan. Ei varmaan ollu lukituksessa kunnolla. Nyt on varmistettu, että ei käänny eikä siten pääse enää irtoamaan.