Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tsuppari - 17.12.2011, 03:54:48
-
Onko tietoa mihin kohtaan lohkolämmitin asennetaan/onko jossain foorumilla piirustuksia tai ohjeita :o
-
millä moottorilla?
-
Jos suoralla tinakutosella, niin perinteistä lohkon vesitilan vastusta ei asenneta minnekään.
Aloittaja täsmentänee, että mitä konetta ja mitä lämppäriä tarkoittaa?
-
Tinakoneeseen tulee ns. säteilylämmitin ulkopuolelle kylkeen. Sen teho on oikeilla pakkasilla niin olematon, että itse asensin lämpöelementin vesiletkuun. Helppo asentaa ja helppo vaihtaa jos se tilttaa joskus.
-
kone on 3,0 ja kkyseessä on säteilylämmitin. Muuten voiko säteilylämmintintä käyttää öljytilan lämmittämiseen? :-\
-
kone on 3,0 ja kkyseessä on säteilylämmitin. Muuten voiko säteilylämmintintä käyttää öljytilan lämmittämiseen? :-\
Voi, mutta sinne joudut itse virittämään asennuksen, ei ole valmiita ruuvinpaikkoja. B6304:ssä lämmitin tulee muistaakseni pakosarjan taakse lohkoon. Melko hankala asennettava.
-
kone on 3,0 ja kkyseessä on säteilylämmitin. Muuten voiko säteilylämmintintä käyttää öljytilan lämmittämiseen? :-\
Öljytilaa voisi lämmittää myös ihan tarkoitukseen myytävällä vastusmatolla, joka liimataan öljypohjaan. Ainakin IKH ja varmaan monet muutkin traktoritarvikeliikkeet myy.
-
Öljytilaa voisi lämmittää myös ihan tarkoitukseen myytävällä vastusmatolla, joka liimataan öljypohjaan. Ainakin IKH ja varmaan monet muutkin traktoritarvikeliikkeet myy.
Paljonkohan noi ottais tehoo yhteensä säteilylämppärin kanssa? Mikä siis on tuollaisen maton teho? Ei varmaan sovi minkään valmiin sarjan kanssa kimppaan mutta sähköjohtojahan ne vaan on.. ;)
Jos panis piruuttaan säteilijän ja tommosen maton kimppaan(+ sisätila). Vakuutuksilla/ korvauksilla ei oo niin väliä kun en mitään sellaisia turhia pidä.
-
Kiitän valottavista vastauksista :hg: P>
-
Paljonkohan noi ottais tehoo yhteensä säteilylämppärin kanssa? Mikä siis on tuollaisen maton teho? Ei varmaan sovi minkään valmiin sarjan kanssa kimppaan mutta sähköjohtojahan ne vaan on.. ;)
Jos panis piruuttaan säteilijän ja tommosen maton kimppaan(+ sisätila). Vakuutuksilla/ korvauksilla ei oo niin väliä kun en mitään sellaisia turhia pidä.
Mattolämmittimet on jotai 200-300W, eli tehot ei nouse kohtuuttomiksi vaikka tuon laittais 550W lokin kaveriks. Mattoja löytyy ainakin defan ja calixin sarjoihin ni mitään omia viritelmiä ei tarvita, vain ylimääräinen Y-haara ja johdonpätkä. Matot on jotain 15x25cm kokoisia.
(http://img.noxshop.se/22339/item//8567c88a-a300-422d-92e7-a30f5fa4ab89_l.jpg)
edit: tuolla näkyi olevan noita jokakodinsähköasentajille tarkoitettuja.
http://xtrading.noxshop.se/?category_id=35
-
Menisköhän tuollainen calixin tankinlämmitin
saattaa olla liian iso?
310 x 220 mm + anslutningstunga 78 mm
http://www.calix.se/consumer/index.asp?id=51
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/TKV11.pdf
-
Täällä laitoin S90 B6304S1 koneeseen defan pienen 90ast kulmaisen 500W letkulämppärin öljynjäähdyttimen letkuun. Hyvin vaikuttais lämmittävän ainakin 0kelillä, ei yhtä hyvin kun 5kw webasto, mutta paremmin kun se säteilijä.
-
Täällä laitoin S90 B6304S1 koneeseen defan pienen 90ast kulmaisen 500W letkulämppärin öljynjäähdyttimen letkuun. Hyvin vaikuttais lämmittävän ainakin 0kelillä, ei yhtä hyvin kun 5kw webasto, mutta paremmin kun se säteilijä.
Hetkonen, onko siinä öljynjäädyttimellä "vapaakierto", minä kun luulin että siellä koneen öljypumpun päässä on termostaatti joka ohjaa kuumat öljyt jäähdyttimelle vain tarvittaessa :o
-
Hetkonen, onko siinä öljynjäädyttimellä "vapaakierto", minä kun luulin että siellä koneen öljypumpun päässä on termostaatti joka ohjaa kuumat öljyt jäähdyttimelle vain tarvittaessa :o
Vesi öljyjäähdyttimissä on AINA vapaakierto.
Lämmittää öljyn nopeammin ja pitää sen paremmin koneen lämpöisenä. Näin KAIKISSA vesi/öljyjäähyissä mitä olen nähnyt, varmasti löytyy jostain poikkeuksia.
Sit nää ilma/öljyjäähyt mitä on esim. turbovinokoneissa on termostaatilla, ja silloin öljyvirta ohjataan kennon ohi.
-
Vesi öljyjäähdyttimissä on AINA vapaakierto.
Lämmittää öljyn nopeammin ja pitää sen paremmin koneen lämpöisenä. Näin KAIKISSA vesi/öljyjäähyissä mitä olen nähnyt, varmasti löytyy jostain poikkeuksia.
Sit nää ilma/öljyjäähyt mitä on esim. turbovinokoneissa on termostaatilla, ja silloin öljyvirta ohjataan kennon ohi.
Niin siis laatoit sen letkulämmittimen lämmövaihtimen letkuun, ei siihen öljynjäähdyttimeen joka keulassa syylärin alapuolella on... Ratkesipa tämä.
-
Itsellä ollut joskus nokivasarassa vastaava defan tekele kuin tämä PH sarjan lämmitin.
http://www.calix.se/consumer/index.asp?id=56
Tehoa siinä oli sen 900W ja se riitti 12L jäähdytysnesteen lämmittämiseen parissa tunnissa siihen termostaatin rajoittamaan 80 asteeseen.
Tuollaisen saa kiinni melko varmasti vollen kaikkiin pannuihin. Siihen kun ei tarvita kuin jonnekkin yläpäin menevä letku ja painovoima huolehtii lopusta. Termostaatti estää kiehumisen.
Toimisi varmasti vinokoneessakin oikein loistavasti mutta en ole viitsinyt hankkia, kun lohkon kupeessa joku defan tekele oli jo valmiina. Jos se kärähtää, niin sitten väsäilen tuollaisen sinne.
Väittäisin, että jo tuo 500W versio tekee tehtävänsä tai sitten jos halutaan nopeutta niin ottaa 1000W version, niin johan lämpenee. Silloin sisälämppäriä tuskin kaipailee, sillä kone on nopsasti sen 80 asteinen, eli lämppäri puhaltaa kuumaa ilmaa heti käynnistyksen jälkeen. Tosin jos tuon 1kW tehoisen lämmittimen asentaa, niin veden kierron on syytä olla hyvä, tai termari pätkii turhan usein ja hyötysuhde laskee...
-
Tuollaisen saa kiinni melko varmasti vollen kaikkiin pannuihin. Siihen kun ei tarvita kuin jonnekkin yläpäin menevä letku ja painovoima huolehtii lopusta. Termostaatti estää kiehumisen.
Toimisi varmasti vinokoneessakin oikein loistavasti mutta en ole viitsinyt hankkia, kun lohkon kupeessa joku defan tekele oli jo valmiina. Jos se kärähtää, niin sitten väsäilen tuollaisen sinne.
Koitas laittaa vinokoneeseen alaletkuun letkulämppäri vm-92 tai uudempi. Ei lämpiä kuin turbo, syylari ja paisari.
Että se siitä. :hello:
Äläkä kysy mitä eroa siinä on verrattuna vanhempiin malleihin, kun en tiedä. Joku pätevä sälli voi kertoa sen nestekierron eron mutta tuo on tullut ihan itse kokeiltua kun vaihdoin -87 ET malliin -95 moottorin. Ei lämminnyt kone letkuvastuksella prkl!
Se selittänee vaikkapa Defan kataloogista tuon letkulämppärin poistumisen -92 mallista eteenpäin.
Lohkoon vastus niin johan lämpes.
-
Niin siis laatoit sen letkulämmittimen lämmövaihtimen letkuun, ei siihen öljynjäähdyttimeen joka keulassa syylärin alapuolella on... Ratkesipa tämä.
Mulla ei ainakaan ole muuta kun 2 kennoa keulalla, syylari ja ilmastoinnin lauhdutin.
Eli tämä defan elementti on kuten kerrottua öljynsuodattimen kupeessa 19mm sisähalkaisjaltaan olevan letkun välissä kiinni.
EI ole siis missään keulalla, vaan kutoskone kun on kyseessä niin on siis moottorin alla kuskin puolella moottoria, tai oikeastaan itse vastus aika tasan auton keskellä. Tarviiko vielä rautalangasta vääntää tai ottaa kuva? :D
-
Koitas laittaa vinokoneeseen alaletkuun letkulämppäri vm-92 tai uudempi. Ei lämpiä kuin turbo, syylari ja paisari.
Että se siitä. :hello:
Kun katsot tuota lämppäriä uudelleen, niin se ei ole tarkoitettu alavesiletkuun tms. paikkoihin vaan pienempiin putkiin/letkuihin. ;)
Omassa kotterossani se oli silloin lämppärin kierrossa (ei vinokone), jolloin nestekierto tuli lohkon eri puolilta ja korkeuksilta.
Tuollainen alavesiletkulämppärin kiehautin kerran paskax ja se riitti. Sen jälkeen hankin mainitun lämppärin.
Omassa kotterossa lämpesi koko kone ja sisäkenno myöskin. Parissa tunnissa siihen termarin lämpötilaankin vielä!
Käytetty energian kokonaismäärä oli alle 1,8kWh, josta voi laskea sen kokonaismäärän, joka lämpesi.
-30C pakkasessa se lämpeämisen nopeus jäi selvästi pikkupakkasiin nähden.
Pointti on sen letkunvälilämppärin sijoituksessa! :hello:
-
Kun katsot tuota lämppäriä uudelleen, niin se ei ole tarkoitettu alavesiletkuun tms. paikkoihin vaan pienempiin putkiin/letkuihin. ;)
En voi katsoa sitä uudelleen kun en sitä ensinkään katsonut. :D Ei voi tietää toimisiko lämppärinletkuissakaan vinokoneessa, epäilen.
Jos ei kierrä niin ei kierrä.
Ainakin noissa defan letkulämppäreissä on termostaatti, ei se kärähdä jos ei kuiviltaan ole. Tuollainen oli vanhanmallin vinokoneen kanssa ja pelasi hyvin siihen koneenvaihtoon asti...
:hello:
-
En voi katsoa sitä uudelleen kun en sitä ensinkään katsonut. :D Ei voi tietää toimisiko lämppärinletkuissakaan vinokoneessa, epäilen.
Kannattaisi katsoa! :D
Vinokoneessa ei toimisi kuten se toimi obelixissa. Obelixissa se lämppärin paluu (tai siis lähtö kun kone käy) oli termarikotelossa, joka taasen sijaitsi kannessa samalla puolella kuin vinokoneessa on alavesiletkun tulo pumpulle. ja lämppärin paluu lohkon alareunassa kuskin puolella.
Eli se toimi ns. nurinpäin kun kone ei käynyt ja koneen käydessä lämmitti sisätilan kennolle menevää vettä.
Kahdessa (tai oikeasti kolmessa) koneessa käytin sitä yhteensä kuusi talvea, jopa 98/99 talven tulipalopakkasissa, joten se toimi erittäin hyvin.
Jos ei kierrä niin ei kierrä.
Ainakin noissa defan letkulämppäreissä on termostaatti, ei se kärähdä jos ei kuiviltaan ole. Tuollainen oli vanhanmallin vinokoneen kanssa ja pelasi hyvin siihen koneenvaihtoon asti...
:hello:
Juurikin siinä kierrossa ja lämppärin sijoituksessa on se juju. Perustuu korkeuseroihin ja lämpötilaeroihin, kuten painovoimainen vesikeskuslämmitys... ;)
Jos korkeuseroa tulon ja lähdön välillä ei ole tarpeeksi, niin se voikkaan toimia oikein! Obelixissa se oli optomaalinen tilanne, koska toinen piste oli konee korkeimmassa kohdassa ja toinen matalimmassa ja vieläpä eri päissä konetta.
Ja niissä "letkulämppäreissä" mitä tarkoitin, ei ole termaria tms. vaan pelkkä lämmitysvastus putken pätkässä, joka oli tarkoitettu alavesiletkuun tms. paksumpaan paikkaan.
Kone kohtaista, mihin sijoittaa se ja mihin piiriin mutta toimimaan sen saa kunhan korkeuserot ovat kunnossa.
Mitä suurempi on lähtöpisteen ja tulopisteen välinen korkeusero, sitä paremmin tuollainen lämppäri toimii! :pomo:
Kulmamies tekisi propun lohkon alalaitaan ja toisen kanteen ja taatusti toimii ja erittäin hyvin vieläpä! -H-
Tuossa hyötynä olisi vieläpä se, ettei sen lohkolämppäri-systeemin toiminta vaikuttaisi koneen käydessä mitenkään tai mihinkään (siis jäähdytysjärjestelmään kun kone käy).