Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: laatikkovika - 12.10.2022, 14:24:55
-
Perustelkaa mulle toi väite, ite en siihen usko kun en millään keksi mikä sen voisi aiheuttaa.
Jos kerrotte jotain niin voi olla että vänkään vastaan. :D
Ainoa minkä keksin mikä voisi hämätä kulutuksessa olisi öljypohjan muoto, siis tilavuus ylempänä pienempi kuin pohjalla ja siksi se yläosa vaikuttaisi kuluvan nopeammin.
-
Foliohattujen juttuja... Jos kuluttaa, niin kuluttaa ihan yhtä paljon kaikilla öljyntasoilla. Jos vuotaa, niin silloin voi olla jotakin perää.
-
Jaa-a, ei tuo vinokas oikein tahdo ylärajalla pysyä, mutta asettuu kyllä määrän laskiessa alemmas. Öljypohjan muoto päinvastainen kuin laatikkovian esimerkissä.
Kaippa se kampuran takastefa sitten tippasee ahkerammin täytenä...
-
Jaa,a, se kun on tuo moottorin rakenne semmonen ettei se kampurakaan missään öljyssä vatkaa niin en tiiä.
Kampiakselin alapuolella öljytaso mistä pumppu vaan imee ja painaa öljykanaviin.
Öljynpainekin on sama oli öljynpinta ylhäällä tai alhaalla, kunhan se pumpun imupuoli vaan on öljyssä.
Tai näin mä sen olen ymmärtäny.
-
Mitään en mistään tiedä, mutta en ole huomannut että mikään ajossa oleva autoni olisi kuluttanut sen enempää tai vähempää öljyä, riippumatta mille tasolle öljypinta on jäänyt öljynvaihdon jälkeen.
-
Joskus kun oli öljypohjan yläosassa halkeama, eli pieni vuoto, tuo ehkä jopa piti paikkansa tuo teoria
-
Joissakin isommissa moottoreissa on työn puolesta tullut vastaan kyseistä ominaisuutta. Ja jopa ihan useampi samanlaisella moottorilla varustettu auto piti öljypintansa puolivälissä vaikka koko 30tkm vaihtovälin mutta jos sitä yritti pitää ylämerkissä niin useampaan otteeseen sai lisätä.
-
Sama kai se on jos koetat vaikka puolivälissä sitä pitää? Sanot että se pysyi siinä no minkähän takia?
Kertyiskö öljyn sekaan nokea ja polttoainetta niin vaikka öljyä kuluu niin pinta pysyis paremmin kohillaan?
Sitä tässä nyt haen takaa että pystyykö joku jotenkin perustelemaan tuon väitteen. Siis jos se söis ölppää enemmän ylämerkissä pitäen niin minkä helvetin takia? :uglystupid2:
-
Joissakin isommissa moottoreissa on työn puolesta tullut vastaan kyseistä ominaisuutta. Ja jopa ihan useampi samanlaisella moottorilla varustettu auto piti öljypintansa puolivälissä vaikka koko 30tkm vaihtovälin mutta jos sitä yritti pitää ylämerkissä niin useampaan otteeseen sai lisätä.
Lentomoottoreissa samaa toimintamallia, yleisesti ei kannata täyttä max-viivalle vaan esim -1. Ihan täyteen laitettuna se ensimmäinen litra puhaltuu taivaalle jo ekan tunnin aikana, sitten kulutus tasaantuu normaaliin kullekkin moottorille ominaiselle tasolle. Myös ne, jotka eivät kunnossa ollessaan juo öljyjään "ollenkaan" hukkaavat sen yhden litran (tai quartin) jos,tankataan ihan täyteen.
-
Lentomoottoreissa samaa toimintamallia, yleisesti ei kannata täyttä max-viivalle vaan esim -1. Ihan täyteen laitettuna se ensimmäinen litra puhaltuu taivaalle jo ekan tunnin aikana, sitten kulutus tasaantuu normaaliin kullekkin moottorille ominaiselle tasolle. Myös ne, jotka eivät kunnossa ollessaan juo öljyjään "ollenkaan" hukkaavat sen yhden litran (tai quartin) jos,tankataan ihan täyteen.
Näin on. Ilmiö korostuu boksereissa, jossa ylärajaan täytetty öljy on lähempänä sylinterien reunoja ja koneen käydessä kampikammiossa on enemmän öljyä ilmassa. Siitä sitä sitten päätyy myös palotilan kautta taivaalle. Meillä toinen kone on vähillä tunneilla ja toinen vetelee viimeisiään, sama homma kummassakin ja kerhon ohjeena täyttää vain 6 qvartin viivalle, ei ylärajaan. Foliohattuja kaikki tyynni ELK?
"kun on tuo moottorin rakenne semmonen ettei se kampurakaan missään öljyssä vatkaa" :)
Moottoriteknologia kehittyy, ja osa vanhoista viisauksista menettää ainakin osittain merkityksensä. Esimerkkinä mainittakoon toisessa topicissa Kulmamiehen V8, jossa mäntien alahelmassakin on öljyrengas. Tuskin niitä ihan huvikseen on asennettu?
-
Joissakin isommissa moottoreissa on työn puolesta tullut vastaan kyseistä ominaisuutta. Ja jopa ihan useampi samanlaisella moottorilla varustettu auto piti öljypintansa puolivälissä vaikka koko 30tkm vaihtovälin mutta jos sitä yritti pitää ylämerkissä niin useampaan otteeseen sai lisätä.
Samantyyppisestä havainnosta meinasin kirjoittaa. Nykyisellä vuoden öljynvaihtovälillä lopputulos, eli öljyn määrä tikusta katsottuna, on jotakuinkin sama, jos lyö vaihdossa öljyt ylärajaan ja ajaa sen vuoden, kuin että lisää välillä takaisin ylärajaan. Eli jonnekin se sen (ilmeisen turhaan) lisätyn öljyn hupittaa.
Vaikka tätä ei kukaan uskoisikaan, laatikkovika vähiten, niin ihan yks vitun maku, en osaa perustella eikä niin paljoa kiinnostakaan. Onpahan tullut "jokusen" vuoden ajan tuon öljyjä vaihdeltua ja öljynmäärää seurattua...
-
Niin, minähän se vähiten.
Ei tässä nyt tarvi palkokasveja viljellä. Perusteluja tässä kyselen enkä että näin kävi...
Voihan niitä öljyrenkaita sinne lisäillä, varmaan kaapii enemmän mutta ihan nyt normaalia auton moottoria tässä ajattelen ja se kampiakseli ei edelleenkään veivaa siellä öljyssä.
Nykyään ei taideta laittaa niitä renkaita sinne helmoihin.
Bokseri on vähän eri juttu mutta edelleen puhun normaaleista moottoreista.
Jos sen täyttää täyteen ja ajelee sen vuoden jolloin on puolivälissä tai lisää silloin vuoden päästä sen taas ylärajaan niin eikö se kuluneen öljyn määrä silloin ole sama?
Toisessa tilanteessa vaan öljy on silloin puolivälissä ja toisessa täynnä.
Oon minäkin jokusen vuoden jo ehtiny öljyjen kanssa lutraamaan.
Niin ja tuo kulmiksen kone nyt ei taida ihan olla tätä päivää.
Ne perustelut. Insinöörit siitä ylempää nyt keksimään niitä jos sanotte että ylhäällä syö enemmän.
Tää on kivaa, arvasin. ;)
-
Jos sen täyttää täyteen ja ajelee sen vuoden jolloin on puolivälissä tai lisää silloin vuoden päästä sen taas ylärajaan niin eikö se kuluneen öljyn määrä silloin ole sama?
Toisessa tilanteessa vaan öljy on silloin puolivälissä ja toisessa täynnä.
:facepalm:
Kun se öljymäärä on vuoden ajon jälkeen sama, riippumatta siitä, onko sitä sen vuoden aikana lisännyt vai ei.
Vaihtovälillä voi juottaa koneelle vaikka pullollisen lisäysöljyä, eikä sitä ole vaihdon aikaan siellä sen enempää. Jos ei sitten lisää sitä öljyä jostain syystä juuri ennen vaihtoa. :idiot2:
Ja kun ei tuo vinokonekaan taida olla ihan varsinaisesti "tätä päivää", niin kerro nyt samalla minkä ikäisestä, -kokoisesta tai -merkkisestä moottorista sinä niitä insinöörien perusteluja haluat kuulla?
-
Jaaha. Selittyiskö se osin tuolla mitä ylempänä heittelin eli kertyy polttoainetta ja nokea sun muuta sinne öljyyn.
:facepalm:
Tämä siis jos lähtötilanne on uudet öljyt.
Kiinnostais nyt vaan lähinnä se jos joku osaa kertoa miksi muka söisi enemmän kun ylärajassa.
Sehän on moottorivalmistajan määrittelemä max taso.
Ihan sama. Normaali moottori, sanotaan vaikka -80 luvulta lähtien. Ei tarvi piruilla taas.
-
Prosentuaalisesti tuollaisessa pikkumoottorissa pitäisi olla varmaan aika paljon paskaa ja bensaa, että se alkaisi kompensoimaan kuluneen öljyn määrää.
Ja eikö se sama paskamäärä pitäisi kertyä myös moottoriin, jossa on pidetty suurempaa öljymäärää, ja pinnan olla vastaavasti korkeammalla?
-
Tässä nyt herää kysymys, että miksi sitä öljyä edes pitäisi lisätä, ennen kuin tikku on minimissä?
-
Tässä nyt herää kysymys, että miksi sitä öljyä edes pitäisi lisätä, ennen kuin tikku on minimissä?
Ei yhtään huonompi kysymys.
Yleensä ottaenhan suurempi öljytilavuus on parempi, mutta onko jollain asteikon välisellä määrällä mitään käytännön merkitystä?
Ja jos suurempaa öljymäärää käytettäessä sitä tuppaa myös kulumaan enemmän, onko siitä enemmän haittaa moottorin epäpuhtauksia ajatellen?
-
Ei yhtään huonompi kysymys.
Yleensä ottaenhan suurempi öljytilavuus on parempi, mutta onko jollain asteikon välisellä määrällä mitään käytännön merkitystä?
Ja jos suurempaa öljymäärää käytettäessä sitä tuppaa myös kulumaan enemmän, onko siitä enemmän haittaa moottorin epäpuhtauksia ajatellen?
Samoilla linjoilla.
-
On tullu monessa eri koneessa havaittua ,että tikun ylämerkki ei ole sama kuin ilmoitettu öljytilavuus+suodatin
niinpä olen jättäny monesti tutuissa koneissa vaille ylämerkkiä vain mittarin mukaan oikee määrä öljyä
sama kun jos kuluttaa ni joskus antaa mennä noin puoliväliin tikun merkkiä ni kulutus loppuu, syytä en tiedä
-
Kas, kokemuksia.
Ainoa asia mitä kysyin oli että perustelkaa miksi söisi enemmän ylämerkissä?
Mulle on ihan se ja sama miten jonkun auto syö öljyä, itse en vain oikeen usko tuohon.
Johtuu varmaan siitä kun en omissa ole huomannut tuollaista.
Nimimerkillä eilen ylärajaan.
Nykyisessä käyttöautossa tuo ilmoitettu öljymäärä pitää varmaan kutinsa kun vaihdossa vitosen kannulla tulee vähän vajaa puolenvälin kun merkkien väli on 1.5 litraa. Sillä voi siis lähteä ajelemaan sen kummemmin tarkistamatta. ELK
Niinkuin tuossa aiemmin kirjoitin tuon paskan kertymisestä niin sanoin että lähtötilanne on uudet öljyt.
-
Joissakin isommissa moottoreissa on työn puolesta tullut vastaan kyseistä ominaisuutta. Ja jopa ihan useampi samanlaisella moottorilla varustettu auto piti öljypintansa puolivälissä vaikka koko 30tkm vaihtovälin mutta jos sitä yritti pitää ylämerkissä niin useampaan otteeseen sai lisätä.
Saman olen huomannut monessa työkoneessa ja ainakin Ivecon pakuissa. Laskee neljänneksen ja pysyy siinä. Turha yrittääkään pitää max merkissä silloin tuhlaa öljyä. Ja syytä tähän en osaa sanoa
-
Niinkuin tuossa aiemmin kirjoitin tuon paskan kertymisestä niin sanoin että lähtötilanne on uudet öljyt.
Tämä on kyllä ymmärretty.
Mutta millä tavalla se paskan kertyminen nyt korreloi öljyn lähtötason kanssa?
Käsittääkseni tuolla on nyt pyritty selittämään, miksi öljy vain "näyttää" kuluvan täytenä nopeammin, ja vähennyttyään vaikka siihen asteikon puoliväliin, öljyn kuluminen ja likaantuminen saavuttaa mystisen tasapainon, luoden illuusion kulutuksen tasaantumisesta.
Jos se moottori täytettäisiin vaikka asteikon puoliväliin, eikö se saman algoritmin ja vakioidun öljynkulutuksen mukaan pitäisi painua asteikon alarajalle? Epäpuhtauksien osuus ja vaikutus pienempään öljymäärään lienee hyvin teoreettinen.
Mihin madonreikään se ylärajalle lisätty öljy katoaa, mitä ei tapahdu samoissa määrin alhaisempaan öljytasoon lisättäessä?
Perusteles välillä omiakin päähänpinttymisiäsi, muuten tämä on todellakin kuin uskovaisen kanssa inttäisi...
-
Ainoa asia mitä kysyin oli että perustelkaa miksi söisi enemmän ylämerkissä?
Vähän tätä toin esille jo aikaisemmin bokserikoneen esimerkissä. Melko monissa moottoreissa se kampiakseli edelleenkin osallistuu erilaisista loiskelevyistä huolimatta myös roiskevoiteluun, ja tällöin ylämerkissä olevaa öljyä on enemmän liikkeellä -eli sitä on enemmän myös sylinterien seinämillä, joista aina pienenpieni osa päätyy palotilan kautta pois öljynkierrosta.
Mielestäni melko järkeenkäypä selitys?
Epäilevä voi suorittaa yksinkertaistetunkokeen esimerkiksi ruohonleikkurilla. Briggs&Strattonissa, ainakin minun yksilössä, on kiertokangessa erillinen "lusikka" tehostamassa voitelua. Täyttäkää desi pari ylimääräistä, niin lopputuloksen voi havaita ihan aistinvaraisesti.
Jos jollakulla on "penkki" tallissa, voisi testata myös Volvon moottorilla :)
-
No voi kökkö sentään. :)
Yksinkertaisen kysymyksen esitin ja siitä nousee myrsky vesilasissa.
Mitään ns päähänpinttymiä minun ei tarvitse tässä perustella kun esitin vain kantanani että en ole huomannut sen enempää vievän oli öljytaso missä tahansa.
Se paska korreloi siten että uudessa öljyssä sitä ei vielä ole, öljyn kuluessa siihen ehtii suoraan aikaan verrannollisesti sitä kertymään.
Se siitä mystisestä tasapainosta.
Olen ateisti enkä kuulu mihinkään kirkkoon. :nohnoh
Lusikoita ja erinäköisiä kiiloja ja piikkejä on kangissa nähty ja niille se selitys on olemassa mutta kuinka sitä roiskevoiteluun osallistuvaa öljyä on enemmän jos öljy on ylätasossa kun tilanteena on periaatteessa lähes täysin levyllä eristetty öljytila josta pumppu vain pienen aukon kautta nostaa. Paluuaukot kyllä on.
No juu, vinokkaassa vaikkapa ei ihan niin tiivistä ole.
Ihan sinällään järkeenkäypä selitys niinkuin sanoit.
Sana on vapaa kunhan pysyttäis asialinjalla eikä lähdetä kenenkään henkilökohtaisia mielipiteitä sen enempää analysoimaan, sen tietää miten siinä käy. :)
-
On tullu monessa eri koneessa havaittua ,että tikun ylämerkki ei ole sama kuin ilmoitettu öljytilavuus+suodatin
niinpä olen jättäny monesti tutuissa koneissa vaille ylämerkkiä vain mittarin mukaan oikee määrä öljyä
sama kun jos kuluttaa ni joskus antaa mennä noin puoliväliin tikun merkkiä ni kulutus loppuu, syytä en tiedä
Ne merkithän ovatkin maksimimäärä, mitä sinne saisi laittaa, ja minimimäärä, mitä siellä pitäisi vähintään olla. Totuus löytynee jostain sieltä väliltä.
Jos moottori on suunniteltu toimimaan sillä valmistajan ilmoittamalla öljytilavuudella, tuntuisi loogiselta, että suositeltua määrää käytettäessä myös kulutus olisi vähäisintä?
Toisaalta on myöskään hankala kuvitella, miten tätä vähäisempikään määrä vaikuttaisi ainakaan öljynkulutusta lisäävästi. Ei ole ikinä tullut mieleen kokeilla...