Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Tomi426 - 12.12.2022, 00:26:58
-
Ajattelin että kai tästä omasta ns. realistisesta unelma-autosta voisi tänne jotain tarinaa
Koko innostus vanhoihin Volvoihin oikeastaan alkoi kun olin pikkupoika ja äidillä oli 1985 760 Volvo tosin PRV koneella enkä muista autosta paljon muuta kuin valkoisen värin ja Volvo in sports tarrat takakyljissä mutta ihastuin kyseiseen korimalliin ja nimenomaan "tiilikeulaan" ja myöhemmin muutenkin kehittynyt jonkunlainen ihailu 80 lukuun vaikken kyllä itse ollut syntynytkään. Ilmeisesti myös kähvelsin sen auton omistajan käsikirjan ennen myyntiä ja se on nyt omassa autossani. :D
Kun sitten alkoi olla omia tuloja katselin välillä myytävänä olevia 760 Volvoja vaikka pari 740iä oli ollut mutta jostain syystä piti saada juuri se "parempi" eli 760. Mutta foorumeja lukiessa ilmeinen PRV koneen osien huono saatavuus ehkä säikäytti joten aikomus oli sitten tyytyä johonkin hyvinvarusteltuun 740iin.
Sitten itse autoon joka haettiin 2021 keväällä. Muistaakseni näin tämän jo aiemminkin myynnissä jossain facebookissa mutta hinta kymmenen vuotta seisseenä ja vähäisillä kuvilla sai sivuuttamaan ilmoituksen pelkällä "Tommonen olis hieno" ajatuksella. Myöhemmin löysin auton taas nettiautosta ja nyt hinta oli jo laskenut jonkun verran ja omia säästöjäkin oli kertynyt vähän enemmän joten tiilikeula 760 punaisella sisustalla ja vielä turbolla (ja tietysti vinokoneella) alkoi todella houkuttaa.
Olihan se vieläkin aika kallis vaikka sain hieman tingittyäkin mutta tiilikeula 760 turboja ei joka päivä ole tarjolla ja pakkohan se oli saada joten hain siirtokilvet ja lähdettiin kaverin kanssa Vaasaan ehkä vähän hulluna autoa katsomaan kun kuljetuskalustoa ei ollut. Jakohihnan vaihdosta myyjä ei tiennyt ja näytti jo halkeilleelta joten koko matka Vaasasta Hyvinkäälle pelko perseessä että selvitäänkö. Matka sujui ihme kyllä lähes ongelmitta paitsi heti parin kilometrin jälkeen oikea etujarru jumitti mutta kun eihän tietysti muistettu edes mitään työkaluja ottaa mukaan niin jatkettiin vaan matkaa ja irtosihan se sitten onneksi vähän matkaa kun ajoi. Loppumatka tietysti erittäin varovasti ja kevyesti jarrutellen.
Kuvia hakua seuranneelta päivältä:
(https://i.ibb.co/L1pw6BK/IMG-20210411-121142.jpg) (https://ibb.co/L1pw6BK)(https://i.ibb.co/BqK8vYv/IMG-20210411-121218.jpg) (https://ibb.co/BqK8vYv)(https://i.ibb.co/Ct3t1sL/IMG-20210411-121257.jpg) (https://ibb.co/Ct3t1sL)(https://i.ibb.co/MNRSsQs/IMG-20210411-121446.jpg) (https://ibb.co/MNRSsQs)(https://i.ibb.co/vzqLhFd/IMG-20210411-121349.jpg) (https://ibb.co/vzqLhFd)
Autohan osoittautui varsin vähän räpelletyksi ja toimivaksi. Heti ensin vaihdoin tietysti jakopään hihnan, vaihdoin öljyt ja asensin alkuperäisen ilmanputsariboksin joka tuli onneksi mukana sillä tuon oravaimurin asennuksen takia ilmamäärämittari oli ihan vinossa ja sai sahata käyntiin sekä tyhjäkäynti oli erittäin epätasainen. Virtalukon pohjan sai myös vaihtaa kun se jäi starttiasentoon ellei kääntänyt avainta itse takaisinpäin. Leimalle ei loppujen lopuksi kuitenkaan tarvinnut paljon muuta kuin muutama paikka hitsata ja jarrujen läpikäynti. Keväällä 2022 leima tuli jostain syystä puhtain paperein vaikka vikalistaa menin kyllä hakemaan. ;D
Nyt 2022 kesällä autoon tehty pieniä juttuja kuten ajovalonpyyhkimet ja huomiovalot asennettu foorumilaiselta ostetun alkuperäinen sumuvalojen johtosarjan kanssa, puskurin alaosa maalattu korinväriin kuten 760ssä kuuluu sillä puskuri on aika varmasti joskus vaihdettu 740stä kun oikea etukulma on osunut johonkin koska kotelo sen alla ei ole enää täysin suora, oikealla tarvikevilkku ja ajovalon alalista oli rikki.
Laitoin tupla-antennit koska vaikka olisi valmius sähköantennille kontin sivulla toinenkin puoli on aikanaan rei'itetty autopuhelinantennin takia niin kaksi perusantennia näyttää mielestäni hyvältä.
Netin eri myyntipalstoilta haalitut alkuperäiset TD-3041 soitin ja EQ-102 taajuuskorjain paikallaan mutta toimiakseen pitäisi vielä kehittää teline vahvistimelle jonka oletan alunperin sijaitsevan kuskin potkumuovin alla mutta en tiedä miten se olisi kiinnitettynä sinne. Mietinnässä vaihdanko hattuhyllyn HT-166 ritilöiden alla olevat uudemmat kaiuttimet entiseltä työpaikalta löytyneisiin Volvon HT-161 monitiekaiuttimiin mutta myös uusilla elementeillä.
Takavalojen ja heijastinpaneelin kadonneisiin kromeihin kokeilin paremman puutteessa alumiiniteippiä mutta eihän se onnistunut kun menee ihan rypylle.
Myöhemmin tarkoitus asentaa sumuvalot ja siirtää huomiovalot tuohon keskemmälle kunhan löytäisi leikellyn spoilerin kun ehjää en haluaisi pilata ja joku on jostain ihmeen syystä katkaissut hinaussilmukan spoilerin takaa niin tilaakin on. Myös vakiojouset olisi tarkoitus laittaa nykyisten madallusjousien tilalle.
Autoon pitäisi laittaa öljynsuodattimen siirtojalka sillä ilmeisesti näissä vanhemmissa turboissa ei sitä ole joka tekee öljynsuodattimen vaihdosta turhan hankalaa kun suodatinta pitää käännellä ja pyöritellä oikeaan asentoon sekä vielä ohjaustehostimen letkua pitää vääntää että se mahtuu sinne jolloin tiivistepinta kerää varmaan kaikki roskat mukaansa. :P
Asennusta odottaa myös kasa alkuperäistä tilpehööriä mutta korissakin on vielä paljon tekemistä joten saa nähdä koska ne saa paikalleen kun minulla tämä tekeminen on vielä aika opettelua varsinkin koritöiden osalta ja vasemmasta etukulmasta alkoi loppukesästä kuulua satunnaisesti outoa kolinaa jonka syytä en ole löytänyt.
Kuvia nykytilanteesta:
(https://i.ibb.co/1fPfMZw/IMG-20220813-151833.jpg) (https://ibb.co/1fPfMZw)(https://i.ibb.co/hZHFCYr/IMG-20220917-193503.jpg) (https://ibb.co/hZHFCYr)(https://i.ibb.co/82K8NX7/IMG-20221211-131105.jpg) (https://ibb.co/82K8NX7)(https://i.ibb.co/sFTh5ms/IMG-20221211-131136.jpg) (https://ibb.co/sFTh5ms)(https://i.ibb.co/6nznmyJ/IMG-20221211-130952.jpg) (https://ibb.co/6nznmyJ)
Pari kysymystäkin olisi jos asiantuntevammat tietäisi vastauksia:
1. Esitteen mukaan spoilerin valot on 760ssä vakiovaruste mutta tässä ei ollut niille edes johtosarjaa. Puskurin taakse kuitenkin tulee lisävalokytkimeltä jotkut johdot mutta spoileri ja valojen kannakkeet saattaa olla jääneet pois kun puskuri on vaihdettu joten voisiko olla että spoilerissa onkin ollut lisävalot?
2. Auton markkinatunnus on 10 eli Ruotsi ja autossa on kytkettynä Ruotsin huomiovalot, kuitenkin omistushistoria alkaa ihan Suomesta vuodesta 1985. Joten onko ruotsin markkinoille tarkoitettuja myyty suomeen vai olisiko tämä vain tuotu ihan uutena sieltä?
-
Komea 760!! Se on hienoa että näitä pelastetaan takaisin käyttöön. Lisää kun ei mistään tule ja lähes kaikki alkupään 760 on mädäntynyt pois niinsanotusti ja sitten purettu osiksi. Ainakin täälläpäin, tiedä sitte minkä verran näitä on vielä säilynyt maailmalla, kaippa niitä ruotsissakin on harrastajilla jonkun verran. (tiilikeula 760 turboja)
Katselin tätä itsekkin nettiautosta kun oli myynnissä pariin otteeseen ja mietein että ihan hyvä entisöinti kohde kun on noinkin alkuperäisenä säilynyt jokaselta osa-alueltaan. Esim nuo orkkis kromikaaret on melko harvassa ja jos jotain ruostekorjauksia teet joskus niin kaaret pitää todella varoen irrottaa. Ne kun kerran vääntelee mutkalle niin entiset on. Uusia ei saa mistään ainakaan koko sarjana, jotain yksittäisiä voi toki löytyä.
Meikäläisellä on tuollainen 760 myöskin samaa vuosimallia ja samalla sisustalla yms. Museokatsastin sen vuosi takaperin. Ainut vaan on kun ei tahdo keritä ajelemaan, nyttekkin ollut yli vuoden seisonnassa. Jos tulevana kesänä taas ottaisi ajoon :D
-
Juu, mukava vekotin. :)
Onhan tuo lisäjarruvalo spoilerissa jälkiasennus, onhan?
Mulla oli tuo siipi mutta ei siinä mitään valoa ollut.
Voin olla väärässäkin mutta mulla oli takaikkunalla volvon jarruvalo.
Aikanaan oon kyllä nähnyt myynnissä irrallaan tuollaisia lisäjarruvaloja.
Tuosta jakohihnasta... Mun mielestä nää turbot on vapaasti pyöriviä vaikka remmi pettäis.
Mulla ainakin oli kun kampuran rattaan kiila hajos ja startatessa kattelin öljykorkista että jaa, ei pyöri nokka ei.
Uus ratas ja menoks. :o
Tuossahan on tuo ihana Motronic. Oikeen alipainepumppukin näkyy olevan!
Koita löytää jostain purkuosana alkup. ilmanputsarikotelo johon saa immun ruuveilla kiinni että saat tuon hirveän vapaavirtaussuodattimen poies.
:facepalm:
Kaiken kaikkiaan O0
-
Hieno tiilikeula 760 :) O0
-
Onhan tuo lisäjarruvalo spoilerissa jälkiasennus, onhan?
Mulla oli tuo siipi mutta ei siinä mitään valoa ollut.
Eiköhän koko siipihirvitys ole aikansa trenditarvike? Minulla oli tuollainen hamassa nuoruudessa käytössä työautona silloin, kun nimetty haltija ei sitä tarvinnut. Siihen aikaan ihan kelpo peli taittaa matkaa S*. Kullanhohtoinen väri ei ollut mitenkään vaatimattomammasta päästä ja ero taksi-Volvoihin tuli selväksi naapureillekin, mutta siipeä ei siinä ollut takaluukkua rumentamassa.
-
Trendistä en tiedä mutta volvon oma lisuke.
Toinen vaihtoehto oli pehmeämpää materiaalia oleva ducktail mallinen kontin kulmaan.
Kolmas oli SE mallin siipi jossa oli jarruvalo alapuolella.
Nää oli 740 malliin olemassa.
Ducktail oli muistaakseni liimalla, siivet kiinnikeraudoilla päädyistä ja kakspuoliteippi keskiosassa, ei reikiä konttiin.
Näitä kaikkia on mulla autoissa ollut ja VOLVO teksti ollut valumuotissa.
Tuo kuvassa näkyvä siipi varastettiin autoni seuraavalta omistajalta että kai sillä jotain kysyntää on? :2funny:
Tuosta takavalopaneelista en oo varma oliko aina 760, 740 ei ollut mutta kohta oli.. 8)
-
Joo kyllä tässäkin korissa ruostetta on ja omilla taidoilla saattaa olla loputon hitsausprojekti. Ainakin jenkeissä näitä on kai vielä jonkun verran mutta siellä varmasti alunperinkin myyty parempia malleja paljon enemmän kuin täällä.
Nuo kaarien kromilistat pitäisi tosiaan jossain vaiheessa irroittaa ainakin takaa sillä kaaret on ruosteessa vaikka vielä toistaiseksi kovat.
Ilmanputsariboksin asennettuani auto käy mielestäni niin hyvin kuin tuo motronic yleensä käykään. :D
Spoileri on tosiaan ihan Volvon myymä lisävaruste ja valmistaja muistaakseni Pfeba. Lisäjarruvalo on tietääkseni joku aikansa tarvike ja se saa jäädä koska mielestäni sopii tuohon. Pitäisi vaan kai laittaa vastus toisen puolen jarruvalolle ettei sytyttäisi jarruttaessa aina polttimovikavaloa.
-
Tää on makea peli.
Seurantaan meni 8)
-
Ostan ajatuksen aloittajan unelma-autosta. Kyllä tuollainen parhaan aikakauden ökykisko kelpaisi täydennykseksi itsellekin. 8)
-
Jotain ehtii tähänkin tekemään eli nyt on sumuvalot ja niiden vieressä huomiovalot spoilerissa. Sojottavat varmaan minne sattuu kun laitettu silmämääräisesti ja tallissa hankala suunnata mutta näyttää ainakin hyvältä 8)
(https://i.ibb.co/ZHqPKWD/IMG-20230121-132934.jpg) (https://ibb.co/ZHqPKWD)
-
Tuosta oljynputsarin siirtojalasta. Mulla oli motikassa muistaakseni sellainen ja erillinen öljynjäähy tuossa nokalla syylarin vieressä konehuoneessa. Letkut sieltä jalasta.
En tiiä oliko vakio vai joku hommannu sen siihen? Oli kyllä ihan volvon oma.
F koneissahan käytetään sitä vesikiertoista.
-
Tuosta oljynputsarin siirtojalasta. Mulla oli motikassa muistaakseni sellainen ja erillinen öljynjäähy tuossa nokalla syylarin vieressä konehuoneessa. Letkut sieltä jalasta.
En tiiä oliko vakio vai joku hommannu sen siihen? Oli kyllä ihan volvon oma.
F koneissahan käytetään sitä vesikiertoista.
Tässä on myös se öljyjäähdytin ja suodattimen alla palikka josta lähtee letkut mutta ei siis siirrä suodatinta sinne takaviistoon
-
No heitä sillä vaikka kuikkaa ja laita se f sarjan jalka vesijäähyllä, suodatin menee mukavaan paikkaan.
En nyt muista vaikka mullakin siinä olis ollut vaan se korokepala mistä letkut lähtee, varmaankin oli sit mut ei muista kun siitä on joku 30 vuotta...
-
Jollain sekavalla logiikalla on ollut molempia malleja. Tänään viimeksi näin yhden setin jossa oli siirtojalka ja tuo erillisen jäähyn setti orggiksilla putkituksilla. Sitten on myös niitä, missä on pelkkä laippa mutta ei siirtojalkaa, mikä tekee aika mieluusti sotkun öljynvaihdossa ja jättää sudin muutenkin aika hankalasti.
-
Mulla on 760 -85 (B230FT) mallissa tuo öljynjäähdytin ja laippa sille suoraan lohkon kyljessä ja suodatin siinä heti perässä jokseenkin hieman hankalassa paikassa turbon takia.
Sitte taas -90 mallisessa 740 turbossa oli öljyjäähy kans keulassa ja öljynsuodattimen siirtojalka+tuo ryöstölaippa. Se oli ihan hyvä systeemi.
Uudemmissa sitten on jo se vesijäähdytteinen malli tullu vastaan.
Ensimmäinen missä oon tuon suoraan lohkossa olleen öljyjäähyn ryöstölaipan nähnyt oli -83 mallinen 760 turbo B23ET moottorilla. Siinä oli laturikin vielä sielä pakosarjan puolla.
-
Juu eli pitäisi kai löytää se siirtojalka ilman vesikiertoa ja se tulisi sitten suoraan tuon öljynjäähdyttimen palikan päälle niin saisi tuon suodattimen helpompaan paikkaan
-
Hyllyssä pyörinyt takapuskurin alamuovi tuli laitettua paikalleen mutta vaikka leikkelin koukun reikää sopivammaksi niin ei se tahdo istua kunnolla koska palkki tulee ulommas taakse kun korin linja ???
Aina myös ihmetellyt miksi tuossa alkuperäisessä koukussa on paikka kahdelle pistokkeelle
(https://i.ibb.co/JrjGWQ0/IMG-20230205-130215.jpg) (https://ibb.co/JrjGWQ0)
-
Täältähän häipyy kirjoitusta niinkuin pieru saharaan, oli kai liian vähän asiaan oikeasti liittyvää.
Jos nyt yhtään lohduttaa niin tuossa vähän selvitystä miksi on käytetty kahta pistorasian paikkaa.
https://www.just-tow.co.uk/product/twin-socket-angled-mounting-plate/
Jokohan kelpaa...
-
Sitte taas -90 mallisessa 740 turbossa oli öljyjäähy kans keulassa ja öljynsuodattimen siirtojalka+tuo ryöstölaippa. Se oli ihan hyvä systeemi.
Uudemmissa sitten on jo se vesijäähdytteinen malli tullu vastaan.
Mulla on kans -90 ft lohkossa samalla lailla. Ite tein vaan sen modin, että suodatin on siellä etu viistossa ja kaikki apulaitteet imusarjan puolella. Ei pala kädet enää kuuman koneen kanssa, jos yläpuolelta vaihtelee suodatinta :)
-
Mitään isompaa jaksa aloittaa niin askartelin heijastinteipit puskureihin.
Vpartsillahan on joku valmis teippisarja mutta en viitsi satasta maksaa ja näin toistaitoisena liimata niitä sitten hieman vinoon ja sivuun.
Etupuskuri on teipattu jollain joka marketista löytyvällä tarmo heijastinteipillä mutta valitettavasti punaista ei tahtonut löytyä ilman näkyviä E hyväksyntiä joten takapuskuriin tilasin jotain halvinta teippiä ebaystä ja saa nähdä pysyykö kiinni kun irtoili jo taustastaan kun kavensin sitä.
Kaikkiaan maksoi ehkä noin 10€ niin ei harmita jos haluan joskus poistaa ne (tai jos poistavat itsensä)
(https://i.ibb.co/Gkkp7VC/IMG-20230211-204014.jpg) (https://ibb.co/Gkkp7VC)(https://i.ibb.co/2Fwp2Dn/IMG-20230211-205930.jpg) (https://ibb.co/2Fwp2Dn)
-
Aina myös ihmetellyt miksi tuossa alkuperäisessä koukussa on paikka kahdelle pistokkeelle
(https://i.ibb.co/JrjGWQ0/IMG-20230205-130215.jpg) (https://ibb.co/JrjGWQ0)
Se toinen pohja on sähköjarrujen pistoketta varten, esim ruotsalainen SMW-asuntovaunu (munavaunu). Volvo on ruotsalainen ja siihen aikaan kun tuo auto on ollut uusi oli ruotsissa paljon noita vaunuja ja oli käytännöllistä varustaa vetokoukku valmiiksi kahta pistoketta varten. Aikanaan niitä tuplapistokkeita laitettiin moniin autoihin myös Suomessa kyseisten vaunujen takia. Lisäksi tuplapistoketta käytettiin myös jos haluttiin pakkivalot ja jatkuva virta autosta perä- tai asuntovaunuun. 7-napaisesta pistokkeesta loppuu muuten navat kesken. Nykyään siihen ei ole tarvetta kun on 13-napainen pistoke.
-
Tämäkin otettu liikennekättöön. Muuten tuntuu toimivan mutta vasemman etupyörän kohdalta kuuluu edelleen outoa kolinaa satunnaisesti vasemmalle kääntäessä ???
Tuulenohjaimet myös liimasin ja asensin alkuperäisen vahvistimen kuskin potkumuovin alle LA-puhelimen telineellä kun ei tietoa miten se alunperin on siellä
(https://i.ibb.co/fHXRg6j/IMG-20230410-134221.jpg) (https://ibb.co/fHXRg6j)
-
Lisätään tähän aiheeseen myös toinen Volvoni joka on myös ensiautoni eli tälläinen 1997 S70 GLT 2.5 Automaatti.
Alkuperäinen omistaja on Colgate-Palmolive AB ja se on tullut suomeen 2006. Tosin ilmeisesti vanteet, irroitettavan vetokoukun itse koukku ja keskuslukon kaukosäädin ovat jääneet Ruotsiin. Auto tuli perheeseen jo pari vuotta ennen kuin sain ajokortin ja oli välissä äidilläni käytössä kunnes huohotusjärjestelmä petti mutta nyt on taas minulla käyttöautona 460tkm ajettuna.
Huollettu ja korjailtu aina mitä nyt on tarvinnut ja hankittu rikkinäisiä/puuttuvia nippeleitä kun on tullut vastaan. Ja kohta taas varmaan aika perehtyä alustaan kun se ilmoittelee olemassaolostaan ja perä aika matalalla vaikkei katsastuksessa todenneet mitään vikoja.
Miettinyt mitä tuo GLT näissä P80 korisissa merkitsee kun kaikki muutenkin yleensä aika hyvillä varusteilla ja tässä ei edes kattoluukkua tai sähköpenkkejä, 2.5 20v konettako?
Nyt myöhemmin hankittu GLT tunnelmaa lisäämään (;D) ilmeisesti P2 alumiinivanteet peltivanteiden ja pölykapselien tilalle, keskuslukon kaukosäädin ja sen boksi sekä lisätty joitain varusteita joita tullut vastaan kuten SC-900 soitin alkuperäisen vahvistimen kanssa, keskikaiutin ja Dolbyboksi. Myös Volvo-kynnyslistat, tekstiilimatot ja takaroiskeläpät. Sähköantenni olisi myös mutta pitää vaihtaa siihen itse antenni. Sähköpenkkikin tekisi mieli laittaa kun näissä on ilmeisesti johdotkin niille valmiiksi mutta haluan samalla verhoilulla ellei verhoilun vaihtaminen onnistu toiseen penkkiin.
Kori ja maalipinta on jo elämää nähnyt esim. spoilerista lähes kaikki lakat kadonneet mutta tätä on tuskin ikinä tarve myydä niin siistii joskus kun muilta projekteilta ehtii. Menee minulla hyvin tälläisenakin käyttöautona. :)
(https://i.ibb.co/g6Kcj4v/IMG-20230419-210516.jpg) (https://ibb.co/g6Kcj4v)(https://i.ibb.co/XzZ8RtX/IMG-20230421-175636.jpg) (https://ibb.co/XzZ8RtX)(https://i.ibb.co/n7PJ8Pd/IMG-20230421-180244.jpg) (https://ibb.co/n7PJ8Pd)
-
Takajouset vaihdettu ja nyt on kyllä huomattavasti ryhdikkäämmän näköinen. Kolinan syy myös löytyi lopulta kun itse pyöräntuennasta en löytänyt mitään otin pyöränlaakerin auki ja ulompi laakeri olikin kuiva, laakerin rasvaus ja uudelleen kiristys ja nyt ei ainakaan toistaiseksi ole enää kolissut.
Päästivät ruosteisen Volvoni jopa harrasteautojen sekaan vappuna :D
(https://i.ibb.co/NV2BMGQ/IMG-20230501-122651.jpg) (https://ibb.co/NV2BMGQ)
-
Tuli käytyä Lahdessa Classic Motor Showssa 760llä. Takaroiskeläpät ja pappamutka myös heitetty paikalleen. Eteen pitäisi vielä keksiä jotkut sopivat läpät. Ne paksut muotoillut ei mielestäni sovi kun takana on perinteiset.
(https://i.ibb.co/5TgHjTS/IMG-20230506-135157-01-01.jpg) (https://ibb.co/5TgHjTS)
264, 960 ja 760 vierekkäin :)
-
Komeeta kalustoa rivissä! :)
Kuraläpät tekee näppärästi vähän paksummasta metritavarana myytävästä kumimatosta tai mitä onkaan. itse olen paikallisesta varaosaliikkeestä ostanut sellaista ja leikellyt siittä millon mihinkin käyttötarkoitukseen sopivia kuralätkiä. Myös omaan 760 tein etupäähän suunnilleen saman kokoset roiskeläpät (pituus ja leveys) mitä ne orkkiksetkin on.
Siinä vähäsen näkyy
(https://i.ibb.co/g7rGT58/Screenshot-20230509-081608.jpg) (https://ibb.co/g7rGT58)
-
Riippuen vähän millaisen kiinnityksen tekee, on normi 5 mm roiskeläppäkumi vähän jäykänpulskeaa taikinoitavaksi etupäähän.
Kone/tarvikeliikkeistä kannattaa kysellä notkeampaa 3 mm soiroa. Myydään muistaakseni ainakin haitariovien alareunan laahauskumina 20 cm leveänä nauhana. Hakee kivasti muotonsa vaikka lokasuojan kiinnikkeen välissä.
(https://i.ibb.co/MBh0rr3/20230509-121635.jpg) (https://ibb.co/MBh0rr3)
-
Auto leimattu viime viikolla ja ainoa kehotus tuli vasemmasta jarruvalosta joka päätti nyt olla toimimatta kun nuo sedanin piirilevyt toimii välillä miten haluaa.
Kävin lauantaina autolla Jokimaan rompetorilla ja oma laiskuus taisi kostautua koska kotiin tullessa alkoi nyt oikea puoli jonka laakeria en avannut pitämään samanlaista ääntä kuin vasen piti aiemmin. Katsastuksessakaan ei sanottu taaskaan mitään alustasta. Mietin jo että pitäisikö vaan hankkia uudemman mallin etutolpat jos laakerit ovatkin ottaneet vauriota kun niiden osatkin kai yleisempiä?
-
Hirveästi en ole tälläkään kerinnyt ajelemaan eikä paljon mitään saatu aikaiseksi. Vilkkuviiksen vaihdoin koska vakionopeudensäätimen Set-nappi ei toiminut mutta ei toimi cruise vieläkään. Onneksi se keulan mysteerikolina selvisi ja olikin niin pieni vika kuin väärät jarrupalojen jousilevyt.
Ostin 960 lasikattoluukunkin jos ensi talvena asentaisi sen tähän ja samalla korjaisi perinteisesti roikkuvan kattoverhoilun. Myös nuo rumat ruostekukat pitäisi siistiä mutta en ole vielä varma mitä tuon apukuskinoven listan alla olevan reiän kanssa teen koska vetää varmaan pintapellin mutkalle jos hitsaan... Varastossa on kyllä facelift sedanista oleva samanvärinen ovi joka olisi muuten ilmiselvä ratkaisu mutta kromiset ikkunan reunalistat pitäisi saada vanhasta ovesta faceliftin mustien tilalle mutta en tiedä miten ne saisi ehjänä irti.
Kattoluukun tuulenohjaimen ja lokarin merkit heitin myös viimein paikalleen
(https://i.ibb.co/4SskZ4B/IMG-20231001-165648.jpg) (https://ibb.co/4SskZ4B)
-
Yks minkä vois vilkasta vakkariin liittyen, on onko piuha kiinni nopeusmittarin takana.
Johto on usein aika käypäsen mittanen, ja jos joku on joskus nykässyt mittariston irti, on piuha saattanut irrota huomaamattakin.
-
Enpä ole tännekkään vähään aikaan kirjoittanut, tämä on nyt ollut pari viikkoa käytössä ja jännä vaikka on käytännössä sama auto niin on kyllä aivan erilainen ajaa talviauto 740iin verrattuna. Toki 740 yli 500tkm ajettu kun 760 vain 220tkm.
TD-3041 kasettisoitin lakkasi ikävästi toimimasta ja radio ei ole kuulunut kunnolla aiemminkaan niin piti laittaa huonomman mallin soitin jossa vielä toistaiseksi toimii kaikki. Ikävästi myös kaikenlaisia ylimääräisiä narinoita ja rapionoita alkanut kuulumaan ympäri sisustaa maantienopeuksissa.
Vakionopeudensäädin ei vieläkään toimi. Olen tutkinut että alipaine ei vuoda, suoraan akulta alipainepumppu toimii, jarrupolkimen kytkin toimii ja viiksen napit toimii joten ehkä se ohjausboksi on viallinen.
Auto muuten vaikuttaa kyllä toimivan hyvin :)
(https://i.ibb.co/gmSrd4r/IMG-20240427-171129.jpg) (https://ibb.co/gmSrd4r)(https://i.ibb.co/nRf4mRQ/IMG-20240511-185454.jpg) (https://ibb.co/nRf4mRQ)
-
Hienoa käyttöentisöintiä ja makea väriyhdistelmä. Tuon cruisen toimivuuden kanssa kannattaa ottaa sähkökaavion käteen ja mitata johdot läpi voi ainakin konehuonepuolella ollaa hapehtumia
-
Siisti on!
Onko vanha kuva, vai onko takana pilkottava auto tullut takasin? :)
-
Kävin viikolla leimalla ja puhtaat paperit joten ei kai kovin mädäksi vielä päässyt tämä yksilö. Kunhan tuon oven vaihtaisi niin muut ruostekukat olisi vielä varmaan pelastettavissa.
Ja kyllä tuo sama 745 on taas palannut
-
Ikävä takaisku 760n kanssa kun jostain syystä yksi päivä katsoin sulakerasiaan ja huomasin että sulake numero 16 eli se pahamaineinen lämppärin puhaltimen sulake ja pohja oli sulanut pahemman kerran. :(
Aiemmin kyseisessä sulakkeessa ei ole ollut edes lämpenemisen merkkejä enkä ole haistanut mitään erikoista.
Pohja oli niin pahasti sulanut ettei sulakkeen syöttöjohto (josta tulee virta myös sulakkeille 14 ja 15) irronnut ehjänä joten jouduin tekemään siihen uuden liittimen ja lämppärin puhaltimelle väliaikaisesti erillisen sulakepitimen jota ennen on haara noille 14 ja 15 sulakkeille.
Menee varmaan ainakin lämppärin puhallin vaihtoon koska se on jo valmiiksi tekohengitettyä mallia vaikka uusia saa helpostikin :buck2:. Muuten hanskalokeron takana oli vain etuvastuksen liittimet hieman hapettuneet.
Ehjä sulakerasiakin löytyy kun jaksaisi sen vaihtaa mutta mietin pitäisikö puhaltimen sulake jättää silti erilleen kun ilmeisesti 30A on tuolle pohjalle turhan paljon virtaa koska tuon sulaminen vaikuttaa olevan seiskassa yleinen ongelma.
Samalla huomasin että huomiovalojen/päiväajovalojen sulake lämpenee aika paljon eikä sen paikkakaan ole enää ihan muodossaan ja on ottanut väriäkin joten pitää sitäkin tutkia. Niiltä on kyllä otettu heräte myös toisille huomiovaloille mutta virta on niillekkin oman releen kautta.
(https://i.ibb.co/NnxVVDN/IMG-20240718-103005.jpg) (https://ibb.co/NnxVVDN)