Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: veron - 20.12.2011, 20:33:08

Otsikko: XC90 D5 -04: sekalaista sähkövikaa
Kirjoitti: veron - 20.12.2011, 20:33:08
Samankaltaisia ongelmia näytti olevan muillakin, mutta ei ihan samanlaista tapausta sentään näkynyt, joten tein uuden aiheen.

Autolla ajettu 333tkm ja vaihdoin liikkeestä kaksi kuukautta sitten.

Jo kotimatkalla huomasin, että keskikonsolin yläosan (= isot pyöreät valitsimet ja siitä alaspäin numerolinjalle 4-6 asti, kts. http://goo.gl/4pSLci) valot rupesivat välkkymään. Tätä on jatkunut siitä lähtien. Välillä siis valot palavat normaalisti, välillä aloittavat disco-välkehdinnän ja harvakseltaan pimenee kokonaan. Välkehdintään on yleensä auttanut kun laittaa käden tuohon pieneen säilytyskoteloon konsolin keskellä ja painaa yläosaa melko kovaa.

En ajatellut, että tämä kovinkaan vakavaa olisi, joten en ollut liikkeeseen tästä yhteydessä. Nyt on tullut mieleen, että oliko tämä kuitenkin jo alkuoirehdintaa tulevalle.

Viime perjantaina vakionopeudensäädin lakkasi toiminasta. Edes CRUISE-valo ei syty päälle.

Seuraavana päivänä alkoi tulla erilaisia varoituksia. En muista sanatarkkoja varoituksia, mutta "SRS-VIKA HUOLLA" ja "JARRUVIKA PYSÄHDY VAROEN" lienevät melko lähellä. Sunnuntaina mukaan tuli vielä jokin virhe ajonhallintaan liittyen. Virheet tulivat sekä teksteinä että mittariston oikean alakulman varoitusvaloina. Varoittelu loppui aina välillä hetkeksi ja sitten palasi taas. Välillä varoitukset sai kuitattua viiksestä pois, välillä ei.

Näiden lisäksi samaan aikaan tuli satunnaisesti vielä seuraavia virheitä: kellonaika näytti aikaa --:--, ulkolämpötila katosi, moottoriöljyn lämpötilamittari laski kesken ajon nollaan, takalasinpyyhin ei tehnyt mitään, keskuslukitus ei toiminut, vilkut eivät pidä ääntä / vilkkujen valo mittaristossa näyttää mitä sattuu (vilkut ulkona toimivat kyllä oikein), keskikonsolin loputkin valot rupesivat välkkymään.

Tänään käytin autoa pienellä sähköpajalla missä katsoivat diagnostiikan. Virheitä löytyi seuraavasti:

Ohjainlaitediagnoosi VOLVO Diesel EDC 15C11 V2 vikamuisti (3 kpl): 5340, 2503, 9210.

Ohjainlaitediagnoosi VOLVO Mittaristo 1.0 vikamuisti (2 kpl): E001, E003.

Ohjainlaitediagnoosi VOLVO turvatyyny AB 8.3E+ vikamuisti (4 kpl): E001, E003, 00D5, 00E4.

Ohjainlaitediagnoosi VOLVO Keskuselektroniikka ZE 1.0 vikamuisti (10 kpl): 1D04, 5F39, 5F3D, 6C48, 1A66, 1A52, 1A53, 1A58, 1A5B, 1A5C.

Pajan kone ei tunnistanut koodia 1A66 ja sitä eivät saaneet resetoitua. Kaikki muut resetoitiin. Kotimatkalla kuitenkin tuli todettua, että vakionopeudensäädin ei toimi edelleenkään, vilkut välkkyivät aluksi mittaristossa hieman oudosti ja SRS-virhe palasi myös lähes heti takaisin.

Soitin jo autoliikkeeseen ja kysyin heidän näkemystään mitä tilanteessa tehdään, mutta myyntipäällikkö oli menossa ja lupasivat palata asiaan.

Kuulostaako oireet jollekin tutuilta, tai onko muutoin vain valistautuneita veikkauksia ongelmanaiheuttajasta?

Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti ja etukäteen kiitos mahdollisista vastauksista.



Otsikko: Vs: XC90 D5 -04: sekalaista sähkövikaa
Kirjoitti: (Miksu) - 20.12.2011, 20:52:12
Noi E001, E003 sekä 1AXX koodit ja yksi 1DXX koodi on todennäköisesti ne merkityksellisimmät tämän vian suhteen ja kertovat että todennäköisesti jokin ohjausyksikkö tai väylän vika sekoittaa can-väylän toimintaa.

Vikakoodit ei tässä tapauksessa kertone yhtään tuon enempää sitten sitä, että mistä yksiköstä voisi olla kyse, jos kyseessä yksikkövika on.
1AXX koodit kuitenkin viittaavat hitaan can-väylän yksiköihin, eli sieltä kautta sitä vikaa sitten selvittelemään.
Se, miten sitä vikaa lähdetään tuosta sitten tutkimaan ja vikavaihtoehtoja sulkemaan pois..  se on kiinni sitten siitä henkilöstä joka sen homman tekee.

Itse kokemusperäisesti aloittaisin ICM:stä, sekä CEM.stä  ja tuossa järjestyksessä.
Otsikko: Vs: XC90 D5 -04: sekalaista sähkövikaa
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 21.12.2011, 10:53:35
Noi E001, E003 sekä 1AXX koodit ja yksi 1DXX koodi on todennäköisesti ne merkityksellisimmät tämän vian suhteen ja kertovat että todennäköisesti jokin ohjausyksikkö tai väylän vika sekoittaa can-väylän toimintaa.

Vikakoodit ei tässä tapauksessa kertone yhtään tuon enempää sitten sitä, että mistä yksiköstä voisi olla kyse, jos kyseessä yksikkövika on.
1AXX koodit kuitenkin viittaavat hitaan can-väylän yksiköihin, eli sieltä kautta sitä vikaa sitten selvittelemään.
Se, miten sitä vikaa lähdetään tuosta sitten tutkimaan ja vikavaihtoehtoja sulkemaan pois..  se on kiinni sitten siitä henkilöstä joka sen homman tekee.

Itse kokemusperäisesti aloittaisin ICM:stä, sekä CEM.stä  ja tuossa järjestyksessä.
Moi. Itsellä T6:ssa oli ihan samanlainen tilanne kuin aloittajalla. Merkkihuolto haki vikaa vuoden mutta ei löytänyt. Ongelman aiheutti tässä mun tapauksessa CAN-väylän tiedonsiirron pätkiminen, mikä sitten johti kaikenmaailman vikailmoituksiin ja mihinkäkin "turvatoimintoihin". Tiedonsiirtoa häiritsevä juotoksistaan irtirepeytynyt liitin löytyi abs-purkista, mikä purkki ainakin T6:ssa on aivan helvetillisissä olosuhteissa, missä lämmöt ja tärinät muuttuvat paljon. Kun aluksi otin abs-purkin liittimen irti ja irrotin akun hetkeksi, niin a vot! Kaikki alkoi pelittämään normaalisti (paitsi tietysti abs pois käytöstä). Sit tinasin liittimen kuntoon ja taas mennään.
Otsikko: Vs: XC90 D5 -04: sekalaista sähkövikaa
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 26.12.2011, 13:57:58
Moi, oletko päässyt vian aiheuttajan jäljille? Kokeilitko irrottaa sen abs-modulin liittimen ja testata mitä vaikuttaa?
Otsikko: Vs: XC90 D5 -04: sekalaista sähkövikaa
Kirjoitti: jleino - 27.12.2011, 06:54:08
Moi. Itsellä T6:ssa oli ihan samanlainen tilanne kuin aloittajalla. Merkkihuolto haki vikaa vuoden mutta ei löytänyt. Ongelman aiheutti tässä mun tapauksessa CAN-väylän tiedonsiirron pätkiminen, mikä sitten johti kaikenmaailman vikailmoituksiin ja mihinkäkin "turvatoimintoihin". Tiedonsiirtoa häiritsevä juotoksistaan irtirepeytynyt liitin löytyi abs-purkista, mikä purkki ainakin T6:ssa on aivan helvetillisissä olosuhteissa, missä lämmöt ja tärinät muuttuvat paljon. Kun aluksi otin abs-purkin liittimen irti ja irrotin akun hetkeksi, niin a vot! Kaikki alkoi pelittämään normaalisti (paitsi tietysti abs pois käytöstä). Sit tinasin liittimen kuntoon ja taas mennään.

Itsekin olisin veikannut tätä ohjain boksia koska käsittääkseni se on melko yleinen syy kun juotokset menee. Näitä korjaamoja/korjaajia on tälläkin foorumilla esim jp_olli. Tosin kerta auto on niin uusi niin tai vasta liikkeestä otettu niin sen piikkiin vaan kokonaan uutta osaa, kunhan ensin paikallistavat vian aiheuttajan.

Tosi kummallista että keskikonsolista painaminen vaikuttaa asiaan. Mulla syttyi eräs palaneeksi luulemani poltin ilmastointi paneelista kun käytin sitä irti soittimen vaihdon yhteydessä.

Entäs mittariston juotokset, onko se heikkous kuten 70:ssä tietystä vuosimallista eteenpäin?
Otsikko: Vs: XC90 D5 -04: sekalaista sähkövikaa
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 27.12.2011, 11:11:11
Itsekin olisin veikannut tätä ohjain boksia koska käsittääkseni se on melko yleinen syy kun juotokset menee. Näitä korjaamoja/korjaajia on tälläkin foorumilla esim jp_olli. Tosin kerta auto on niin uusi niin tai vasta liikkeestä otettu niin sen piikkiin vaan kokonaan uutta osaa, kunhan ensin paikallistavat vian aiheuttajan.

Tosi kummallista että keskikonsolista painaminen vaikuttaa asiaan. Mulla syttyi eräs palaneeksi luulemani poltin ilmastointi paneelista kun käytin sitä irti soittimen vaihdon yhteydessä.

Entäs mittariston juotokset, onko se heikkous kuten 70:ssä tietystä vuosimallista eteenpäin?
Ilmeisesti autossa on kaksi vikaa päällä mitkä sotkee kaikki toiminnot, toinen on mittaristo ja toinen abs-purkki. Mittaristovikaa arvaan sen takia, jos keskikonsolin painaminen vaikuttaa asiaan...
Otsikko: Vs: XC90 D5 -04: sekalaista sähkövikaa
Kirjoitti: jussin78 - 28.12.2011, 09:26:26
Kannattaisi kyllä aloittaa CEM:istä... Tuntuu olevan yleinen ongelma näissä.. Myös itseltä löytyi selvä vika sieltä
Otsikko: Vs: XC90 D5 -04: sekalaista sähkövikaa
Kirjoitti: veron - 30.12.2011, 20:57:35
Moi, oletko päässyt vian aiheuttajan jäljille? Kokeilitko irrottaa sen abs-modulin liittimen ja testata mitä vaikuttaa?

En ole valitettavasti ehtinyt. Ja toisaalta olen itse niin ummikko autojen kanssa, että voi olla parempi vain näin :) Auto pääsee maanantaina merkkihuollon ihmeteltäväksi, katsotaan mitä löytävät. Myyjäliike pyysi ensin saada arviota kustannuksista ennen kuin sanovat asiaan mitään.

Kiitos kuitenkin kaikille vastaajille; mainitsen kyllä näistä kokemuksistanne viimeistään siinä vaiheessa, jos eivät meinaa heti itse keksiä missä ongelma on.

EDIT: typo.
Otsikko: Vs: XC90 D5 -04: sekalaista sähkövikaa
Kirjoitti: veron - 10.01.2012, 11:18:25
Itse kokemusperäisesti aloittaisin ICM:stä, sekä CEM.stä  ja tuossa järjestyksessä.

Miksulla oli paras veikkaus, ongelma oli todellakin ICM-yksikössä. Se kun lämpeni/kuumeni ajon aikana, alkoivat nämä kaikki ongelmat. Myös tuo jo aiemmin tapahtunut keskikonsolin välkkyminen sitten lopulta liittyi kuitenkin myös tähän. Uusi ICM-yksikkö laitettu nyt paikalleen ja taas meno jatkuu (eikä mikään enää välkykään).

Kiitos kaikille ja turvallisia talviajoja!