Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Mats - 20.12.2011, 21:29:04
-
auto on 740 ja koneen tuo b200e K-jetronic mekaanisella ruiskulla varustettu. ongelmana on että eilen illalla saatiin just ja just käymään ja sit ku lähti niin kävi iha hyvin. Nyt vaan lupaa ja lupaa ja on tosi lähellä ettei lähe käymään mutta ei käynnisty. tankki pääsi kuivaks ja laitettii lisää bensaa jonka jälkeen kävi kerran ( yllä mainittu tapaus kun lähti pitkän sahauksen jälkeen käymää ) ja nyt ei käynnisty. Ohjauspaineen säädin avattu ja putsattu ja varmistettu että vastus toimii. idedoita ? voisiko lisäilmaventtiili aiheuttaa tuon ? koitin antaa tuohon lisäilmamittarin napaan 12v sähköä mutta ei mittarin sisällä oleva reikä ei muuttunut..
-
anna startatessa kaasua niinku vanhassa taunuksessa ?
-
ja voi koittaa toisilla tulpilla, tai ainakin putsata vanhat
-
tulppia on jo putsailtu eikä kaasun asennolla tunnu olevan eroa.. tänään täytyy tarkistaa kylmäkäynnistyssuuttminen toiminta ja poltoainesuodatin
-
Onko päässyt startatessa tai ajossa bensan loppuessa pahasti aivastelemaan? Siis onko poksahdellut imusarjaan? Jos näin on käynyt, niin ilmamäärämittarin alumiininen lautanen on saattanut vääntyä, tai lautasen nollakohdan määräävä stoppari on vääntynyt. Tämä aiheuttaa kuvailemasi kaltaisia käynnistysvaikeuksia.
-
Jos polttoainepumppu surisee hetken käynnistettäessä, niin K-jetin tyyppivialle kuulostaa, ohjauspaineensäädin rikki. Tyypillinen oire on tuo että kylmänä ei käynnisty, lupailee vain. Ja kun lähtee käyntiin niin ei vastaa kunnolla kaasuun ja yskähtelee? Lämpimänä toimii hyvin eikä kulutuskaan ole paha...
Tuossa kuva puretusta ohjauspaineen säätimestä (sijaitsee imusarjan alla bensapumpun :
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img731049.jpg)
Tuo kaksoismetalli systeemi (missä vihreä mokkula) menee rikki, minkä seurauksena seos ei enää kylmässä rikastu... toiminnan voi testata avaamalla tuon rasian ja kytkemällä +12V liittimeen. Tuo kaksoismetallisysteemin pitäisi lämpötilan vaikutuksesta taipua.
Motonetistä ei näköjään kannata tuota hakea:
28-3371 Bosch-paineregulaattori Volvo 399.00 €
Käytetyn osan saa 10-20e:llä, mistä tahansa K-jetin mallista (saab, ford, bmw jne) voi ottaa sen kaksoimetallin tuonne. Tuon rasian muutokset vaikuttavat sitten paljon kulutukseen, esim Saabin rasiaa ei kannata sinne laittaa...
-
Tuo kaksoismetalli systeemi (missä vihreä mokkula) menee rikki, minkä seurauksena seos ei enää kylmässä rikastu... toiminnan voi testata avaamalla tuon rasian ja kytkemällä +12V liittimeen. Tuo kaksoismetallisysteemin pitäisi lämpötilan vaikutuksesta taipua.
Seoshan rikastuu kylmänä, kun tuo bi-metalli on normaaliasennossaan ja painaa tuota jousen päällä olevaa prikkaa. Toimiessaan bi-metalli taipuu irti tuosta prikasta ja seos laihenee, koska prikan alla oleva jousi painaa sen tikun välityksellä sitä metallikalvoa tiukempaan. Sitten ohjauspaine suurenee ja seos laihenee. Seos pysyy koko ajan rikkaana, jos tuo lämmitys ei toimi.
Vai tarkoitatko, että tuon bi-metallin ominaisuudet häipyvät ja se pysyy taipuneena jäähtymisestä huolimatta, etkä sitä, että tuo vastuslanka lakkaa toimimasta? Vai puhuuko toinen aidasta ja toinen aidan seipäistä :)
-
auto on 740 ja koneen tuo b200e K-jetronic mekaanisella ruiskulla varustettu. ongelmana on että eilen illalla saatiin just ja just käymään ja sit ku lähti niin kävi iha hyvin. Nyt vaan lupaa ja lupaa ja on tosi lähellä ettei lähe käymään mutta ei käynnisty. tankki pääsi kuivaks ja laitettii lisää bensaa jonka jälkeen kävi kerran ( yllä mainittu tapaus kun lähti pitkän sahauksen jälkeen käymää ) ja nyt ei käynnisty. Ohjauspaineen säädin avattu ja putsattu ja varmistettu että vastus toimii.
Kokeile lähteekö starttipilotilla käymään?
Jonesin b200essä oli mysteerivika, kerran kun saatiin käymään pilottikokeilulla, niin sen jälkeen on toiminu :buck2:
-
Onko lisäilmaventtiililtä imusarjan pohjaan menevä S-kirjaimen muotoinen letku paikoillaan? Saattaa ampua sen joskus irti imusarjasta jos ei oo klemmarilla kiinni.
-
Imusarjan alla oleva lisläilmaventtiilin letku on paikoillaan. Otin lisäilmaventtiilin pois ja annoin 12v suoraan sen napoihin ja katsoin että siellä venttilin sisällä oleva läppä ei liikkunut, pitäiskö sen liikkua ku antaa sähköä ?
Ohjauspaineen säädin on avattu ja katsottu yleismittarilla ettei vastuksen lanka ole poikki mutta ei kokeiltu antaa sähköä sille joten en tiedä taipuuki tuo bi-metalli. Voisiko olla että vaikka vastus toimii niin tuo metalli ei taivu jostai syystä ?
-
Jos polttoainepumppu surisee hetken käynnistettäessä, niin K-jetin tyyppivialle kuulostaa, ohjauspaineensäädin rikki. Tyypillinen oire on tuo että kylmänä ei käynnisty, lupailee vain. Ja kun lähtee käyntiin niin ei vastaa kunnolla kaasuun ja yskähtelee? Lämpimänä toimii hyvin eikä kulutuskaan ole paha...
Tuossa kuva puretusta ohjauspaineen säätimestä (sijaitsee imusarjan alla bensapumpun :
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img731049.jpg)
Tuo kaksoismetalli systeemi (missä vihreä mokkula) menee rikki, minkä seurauksena seos ei enää kylmässä rikastu... toiminnan voi testata avaamalla tuon rasian ja kytkemällä +12V liittimeen. Tuo kaksoismetallisysteemin pitäisi lämpötilan vaikutuksesta taipua.
Motonetistä ei näköjään kannata tuota hakea:
28-3371 Bosch-paineregulaattori Volvo 399.00 €
Käytetyn osan saa 10-20e:llä, mistä tahansa K-jetin mallista (saab, ford, bmw jne) voi ottaa sen kaksoimetallin tuonne. Tuon rasian muutokset vaikuttavat sitten paljon kulutukseen, esim Saabin rasiaa ei kannata sinne laittaa...
Voisitko kertoa tuon ohjauspaineen säätimen oikean kasausjärjestyksen ? Otin itse auki tuon ja nyt mietin kummalle puolelle tuota bi-metallia se jousi ja prikka( prikan pohjaan tulee se ohut tikku ) kuuluu?
-
Vai tarkoitatko, että tuon bi-metallin ominaisuudet häipyvät ja se pysyy taipuneena jäähtymisestä huolimatta, etkä sitä, että tuo vastuslanka lakkaa toimimasta? Vai puhuuko toinen aidasta ja toinen aidan seipäistä :)
Sekoitan soppaa vähän... Jotkut väittävät että tuo systeemi toimii moottorin lämmön perusteella vaikka ei tuo bimetalli saa virtaa. Sen voin suoralta kädeltä sanoa vääräksi tiedoksi ihan kokemuksen perusteella. OP-säädin(se bimetalli) tarvitsee jännitteen että moottori toimisi oikein.
Jos ei toimi, kulutus on kamala ja ei jaksa kiertää koska soppa on niin paksulla.
-
Vai tarkoitatko, että tuon bi-metallin ominaisuudet häipyvät ja se pysyy taipuneena jäähtymisestä huolimatta, etkä sitä, että tuo vastuslanka lakkaa toimimasta? Vai puhuuko toinen aidasta ja toinen aidan seipäistä :)
Samasta asiasta puhutaan, kaksoismetallin kerrokset irtoavat osittain toisistaan -> lämpötila ei vaikuta taipumaan ja jostakin syystä nuo hajoavat siihen lämpimän koneen asentoon...
Voisitko kertoa tuon ohjauspaineen säätimen oikean kasausjärjestyksen ? Otin itse auki tuon ja nyt mietin kummalle puolelle tuota bi-metallia se jousi ja prikka( prikan pohjaan tulee se ohut tikku ) kuuluu?
(http://ww2.justanswer.com/uploads/350matt/2011-04-21_053354_k_jet_warmup_reg.gif)
Tuosta järjestys, unohdat vain tuon ohuen kansipalan painerasian siitä... (volvossa neekeri malli käytössä ::))
Tuosta näkyy myös toiminta, kuumana se kaksoismetalli kääntyy sisään päin, jolloin jousi jää painamaan tangon välityksellä kalvoa -> ohjauspaine nousee ja seos laihenee... jolloin moottori kyllä toimii ihan hyvin eikä vika vaivaa!
Tuo rasia kun on lohkossa kiinni niin moottorin lämpö johtuu myös tuonne kaksoimetalliinkin, eli säätö toimii siten.
Ryyppyvikaisen saa kyllä liikkeelle siten että antaa korkillinen bensaa ilmanputsarin ja ilmamäärämittarin väliseen letkuun ja starttaa vasta sitten... (joskus haettu noita varaosiksi kun toiset kyllästyy ;) )
-
Liikkuuko kierroslukumittari startatessa? Jos ei niin hall-anturissa häikkää.
E: tosin ei taitasi edes yrittää käynnistyä jos vika olisi tuossa.
-
Volvossahan on ilmamassamittari imusarjan alapuolella, imeeko se sen bensan sieltä alhaalta imusarjan ja ilmansuodattimen välisestä putkesta ylös imusarjaan ja sielta koneesee ?
-
Volvossahan on ilmamassamittari imusarjan alapuolella, imeeko se sen bensan sieltä alhaalta imusarjan ja ilmansuodattimen välisestä putkesta ylös imusarjaan ja sielta koneesee ?
Höyrynähän se sinne männän päälle juuri halutaan, ja kyllä se bensa höyry kulkee hyvin ilmuilman mukana :)
-
Volvossahan on ilmamassamittari imusarjan alapuolella, imeeko se sen bensan sieltä alhaalta imusarjan ja ilmansuodattimen välisestä putkesta ylös imusarjaan ja sielta koneesee ?
Ei kulje bensaa imusarjan ja ilmansuodattimen välisessä putkessa, siellä putkessa kulkee vain ilma (jos kulkee jotakin muutakin on jossain vikaa). K-jetissä suuttimet ovat kannessa eli bensa ruiskutetaan kannen imukanavaan, paljon ilman mittauksen jälkeen. Sähköruiskuissa suuttimet on sitten imusarjassa, mutta niissäkin ilma mitataan paljon ennen kuin bensa ruiskutetaan imukanavistoon (imm heti ilmansuodattimen jälkeen). Ei tule mieleen yhtään ruiskuvärkkiä missä bensa syötettäisiin ennen ilman mittauksen suorittamista imuputkistoon.
-
Ei kulje bensaa imusarjan ja ilmansuodattimen välisessä putkessa, siellä putkessa kulkee vain ilma (jos kulkee jotakin muutakin on jossain vikaa). K-jetissä suuttimet ovat kannessa eli bensa ruiskutetaan kannen imukanavaan, paljon ilman mittauksen jälkeen. Sähköruiskuissa suuttimet on sitten imusarjassa, mutta niissäkin ilma mitataan paljon ennen kuin bensa ruiskutetaan imukanavistoon (imm heti ilmansuodattimen jälkeen). Ei tule mieleen yhtään ruiskuvärkkiä missä bensa syötettäisiin ennen ilman mittauksen suorittamista imuputkistoon.
Kysyjä tais nyt kyllä tässä viitata tuohon Hannu_264:n neuvoon ryypyttää sieltä filtterin ja ilmamäärämittarin välisen putken kautta. ;)
-
Liikkuuko kierroslukumittari startatessa? Jos ei niin hall-anturissa häikkää.
E: tosin ei taitasi edes yrittää käynnistyä jos vika olisi tuossa.
Voi se olla Halli vaikka yrittäiskin, yks auto teki sitä että ekalla yrityksellä hörähteli kovasti ja 2-3sek pyörittämisen jälkeen ei mitään.
Toisaalta myös puolavika teki vähän samantyyppistä ilmiötä, se tosin teki niinpäin että kun kylmää konetta kokeili tulille, se lähti aivan heti tai sitten oli lähtemättä, ja vähänkin lämmettyään ei toivoakaan saada käyntiin.
-
Voi se olla Halli vaikka yrittäiskin, yks auto teki sitä että ekalla yrityksellä hörähteli kovasti ja 2-3sehk pyörittämisen jälkeen ei mitään.
Toisaalta myös puolavika teki vähän samantyyppistä ilmiötä, se tosin teki niinpäin että kun kylmää konetta kokeili tulille, se lähti aivan heti tai sitten oli lähtemättä, ja vähänkin lämmettyään ei toivoakaan saada käyntiin.
Tuollaista se juuri tekee. Missä tama hall anturi on ?
-
Tuollaista se juuri tekee. Missä tama hall anturi on ?
Virranjakajan kannen alla.
-
Lähtihä se volvo käymää ku anettii vähä pakkoryyppyy suoraa ilmanottoon :) heti ku vähä lämpes nii kävi hienosti ja käynnisty hyvin uudestaan.. mistä mahtaa johtua huono kylmäkäynnistyminen ?
-
Bensiinin suodatin jos kerta imassu kuiviin ja menny roskat ja paskat suodimeen.
?
-
Hajoaako näistä op-säätimistä yleensäkään muu kuin bi-metalli tai vastus? Purin tuossa yhden toimimattoman, ja eipä tuossa ole liikaa liikkuvia osia... Vastuksesta mittasin sen ~18 ohmia, mutten saanut akkulaturilla liuskaa taipumaan mihinkään suuntaan.
Volvon tapauksessa purkki ei ilmeisesti osallistu rikastamiseen vedättäessä, kun ei sille tule koneelta minkäänlaista ohjausta?