Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: MakeMan - 07.02.2023, 08:17:23
-
Morjesta. Kyseessä S80 2.5T 2005. Ajettu: 245tkm
Tänään työmatkalla 35km/h:n nopeudessa tapahtuva vaihto. Oletan että 2 -> 3 rusahti.
Ihan niin kuin olisi päästänyt kytkimen liian aikaisin ylös. Laatikko toiminut ihan kohtuullisesti aikaisemmin.
Pientä niiausta on havaittavissa etenkin kylmällä kun laatikko vaihtaa.
Mistähän kannattaisi alkaa tutkimaan? Meneekö suoraan venttiilipöytä vaihtoon. Sehän näissä taitaa olla ongelmallinen.
Vai kenties onko koko vaihteisto jo ka-put?
-Marko
-
Öljynvaihto?
Laskureiden nollaus ja laatikon opetusajo näillä liikkeelle ja hyvin usein näillä tokenee.
-
Selvä juttu.
Täytyy varata aika tuohon hommaan. Öljyt sekä nollaukset.
Taitaa olla marmoritiskin hommia?
-
Kuulostaa myös B4-servon kannelta. Tuohon meidän autoon kokeiltiin myös kaikki mahdolliset öljynvaihdot, nollaukset ja sopeutukset eikä niistä ollut mitään apua. Kun sitten viimein vaihdettiin tuo mainittu servon kansi, loppui sekoilut siihen.
-
Hyvä tietää myös tuo B4 servo.
Siitä jo vähän lukenutkin foorumilta.
Täytyy aloittaa öljynvaihdosta ja nollauksesta.
Servon kenties saan vaihdettua itsekin.
-
Pystyy toki vaihtamaan itsekkin. Vidalla monesti jo ajossa näkee servojen toiminnat jos jokin tökkii, kuluvia osia kuitenkin. Aloittaa helpoimmasta päästä.
-
Nyt on aika varattu. 20.2. Sain ajan.
Ei tässä vielä kannata toivoa menettää. Yhtään jos reippaammin kiihdyttää niin laatikko toimii suorastaan loistavasti. Kevyemmällä kaasulla empii/töksähtelee välillä.
-
Öljyn paineeseen tuo viittaa. Laatikon öljynvaihto huuhtelemalla kannattaa teettää. Onhan siellä kuitenkin oikea määrä öljyä?
-
Täytyy katsoa vielä uudestaan mutta jos sen oikein sain katsottua niin pitäisi olla min-max viivan välissä.
Ajoin laatikon kuumaksi. Ainakin omasta mielestä ;D Sitten kävin kaikki vaihdevalitsimen asennot läpi (5sek jokaisessa kohdassa) sitten moottori käynnissä P-asennossa katsoin tikun.
Huuhteluvaihto myös tilattu.
-
Öljyn paineeseen tuo viittaa. Laatikon öljynvaihto huuhtelemalla kannattaa teettää. Onhan siellä kuitenkin oikea määrä öljyä?
Vähän samoilla linjoilla tuon öljynpaineen kanssa. Tosin ei näissä 5-vaihteisissa kovin yleistä ole tio vaihteiston sihdin tukkeutuminen, se on enemmän tuon uudemman 6-lovisen ongelma.
Jos vaihtohäröilyt ovat yksinomaan 3. ja 4. vaihteen välissä, niin se B4 servon kansi on myös vahva ehdokas. Siskon autossa kyseinen osa oli ehtoopuolella aikanaan ja sen aiheuttama häröily tuli ilmi juurikin vain kolmos- ja nelosvaihteen välissä kevyellä kaasunkäytöllä.
-
Tosin ei näissä 5-vaihteisissa kovin yleistä ole tio vaihteiston sihdin tukkeutuminen,
Useammassa on joutunut puhaltamaan vastasuuntaan suodattimen avaamiseksi.
-
Täytyy tutkia kaikki vaihtoehdot...
Aloittaa helpoimmasta päästä ja edetä siitä eteenpäin.
Kiitoksia kaikille jo etukäteen vinkeistä.
-
Nonniin. Nyt onkin hyviä uutisia.
Laatikko pelaa nyt erinomaisesti 8)
Öljynvaihto kunnon huuhtelulla. 15l meni öljyä ja sitten myös sopeutusajo tehtiin.
Tuskin enää paremmin voi toimia tämä laatikko. Jos oikein tarkkaan seuraa niin tuntee milloin pykälät vaihtuu.
Oli aika likaista vanha öljy. Edellisestä vaihdosta 50tkm, mutta silloin ei näköjään huuhtelua ole tehty...
Kiitos kaikille auttaneille!
-
Näillä ne yleensä pelaa / pelastaa laatikon kun kunnolla tekee huollot.
-
Joku kun vielä kertois miten pk-seudulla edullisesti sais neutral controllin pois, rupee menee hermot lähtönykimisiin :peetu:
-
Käy Debilissä. Tuskin maksaa paljoa 50€ enempää.
-
Jaahas. Palataan takaisin vanhaan aiheeseen.
Viime viikolla loppui meno kokonaan. Johan se muutaman kuukauden kerkesi toimimaan. Tänään todettiin että venttiilipöydässä on muutama solenoidi antautunut. Löytyisikö tietoa mitä kustantaa nykyään venttiilipöydän vaihto + työt ja tarvikkeet? Ja jos vielä joku hyvä paikka löytyisi PK-seudulta.
-
Ja jos vielä joku hyvä paikka löytyisi PK-seudulta.
https://www.debil.fi/
-
https://www.debil.fi/
Vahva suositus. :)
-
Riippuu ihan mistä venttiilipöydän hommaa mutta sanon niinkuin moneen muuhunkin vaivaan että aina menee tonni teki sitä tai tätä.
Venttiilipöydän saattaa löytää maailmalta 500-700€ hintaan.
En nyt oo varma nykyhinnoista kun ei oo tarvinnunut temuta noiden kanssa. Jos omaan pitäis tehdä niin myisin pois viallisena.
Vaihtolaatikoita saa paljon halvemmalla. ELK
-
No tuo venttiili pöydän vaihto on todella yksinkertainen toimenpide, ei siihen tonnia tarvita, solenoidit voi myös vaihtaa erikseen jos tykkää näperrellä.
-
No on yksinkertainen homma ja kunnostettuja näkyy saavan suunnilleen 130 punnan hinnalla.
Samaa luokkaa jenkeissä mutta en tiiä miten toimittavat tänne pohjolan perukoille.
Kiinasta noita saa samaan hintaan kunnostettuna. En tiiä kannattaako paljoo näperrellä.
On niissä vaan hinnat pudonnu kun ennen ei tahtonu löytyä kuin uusia ja näkyy niitten hinta vieläkin huitelevan yli tonnin.
Siitä vaan kookkeliin aisin 55 50 valve body niin muutaman viikon päästä on tuommoisen onnellinen omistaja.
Tai suomesta jostain leiponeesta laatikosta käytetty ehjä?
-
Käy Debilissä. Tuskin maksaa paljoa 50€ enempää.
Täytyypä soittaa, kiitti.
-
En emännän auton kanssa vuosi sitten enää jaksanut odottaa edullistakaan neutral control poistoa vaan kävin sinisellä, Tuo nc pois ja viimeisin ecun päivitys sisään kustansi 80€ ja ollut ihan joka centin arvoinen.
-
Täytyypä soitella Debiiliin jos vaihtaisivat venttiilipöydän.
Aikaisemmin kyselin heiltä vaihteiston uudelleen opetusta ja se jäi heiltä tekemättä. On kuulema kovin työlästä. Autostakaan en haluaisi luopua, kun näillä varusteilla ei kovin montaa samanlaista ole tullut vastaan ja auto on muuten loistavassa kunnossa.
Kiitoksia jälleen kaikille vinkeistä.
-
Siis vaihteiston uudelleen opetus työlästä? :2funny:
-
Keskellä Espoon ruuhkaisia katuja päiväsaikaan tuo on melko haasteellista toteuttaa oikeaoppisesti, vaihteisto kuitenkin vaatii useamman toiston ja kiihdytyksen ja tasaisen jarrutuksen. Toki uudelleensopeutuksen voi tehdä myös "vähän sinne suuntaan" - tyylillä ja kerätä asiakkaalta rahat, mutta arvostan, että he eivät tee näin.
-
No joo ruuhkaisesessa paikassa tietysti hankala toteuttaa, kannattaa varmaan teettää muualla sitten.
-
Huomenta! Olikos se laatikon softareset tehtävä jokaisen AT-öljynvaihdon jälkeen? Vaihdoin viime kesänä Comma ATF 3309:t sisään ja toiminta meni vähän "kulmikkaaksi". Volvo on vaimolla ajossa, joten on unohtunut koko asia, mutta nyt ajelin itse ja huomioin esim. 1->2 vaihdon nykäyksen. Kickdownin toiminta myös on vähän "epäoptimaalinen".
-
Ölynvaihdon laskuri olis hyvä nollata vaikken aina muistakaan ja jos sit temppuilee niin sopeutus voi auttaa.
-
Ölynvaihdon laskuri olis hyvä nollata vaikken aina muistakaan ja jos sit temppuilee niin sopeutus voi auttaa.
Vaatiiko tuo nollaus Vida-systeemin? Nollaako esim. ÖljyPiste asetuksia huuhteluvaihdon jälkeen? Käytin heidän palveluksiaan oman Volvoni kanssa, mutta mistään asetuksista ei ollut puhetta.
Minulla on nyt hieno iCarSoft testeri. Sillä ei taida tuollaiset hommat onnistua. :)
-
Mä oon tehnyt sen vidalla, muuta en osaa vastata. Öljypiste tietää mitä teki ja varmasti moni hyvä testeri osaa ton tehdä
-
Just tänään kattelin icarsoft 2 vaihteiston tietoja, ei siellä puhuttu laskureista mitään. Kaikkee muuta kyllä.
-
Puhelinkin osaa ELM palikan kanssa.
Kiva kun kehutaan hyväks testeriksi yhden asian avulla.
(https://xiaotec.fi/file/tuotteet/850obdii/pic/tcmreset.jpg)
-
Kappas vaan, eipä ole tuollaista tullut vastaan, ainoastaan vaan joitakin vehkeitä jotka elm on sekoittanut, suurimmassa osassa taitaa kuitenkin toimia ok :)
-
Kappas vaan, eipä ole tuollaista tullut vastaan, ainoastaan vaan joitakin vehkeitä jotka elm on sekoittanut, suurimmassa osassa taitaa kuitenkin toimia ok :)
Ymmärrän nämä kommentit siitä kun ne halvimmat ELM laitteet joita itse en haluaisi edes sanoa ELM laitteiksi kun ne on sen verran kaukana niistä. Haluan itsekkin heittää ne seinään.
Eli mitkä ei osaa kaikkia ELM komentoja kun kiinalainen laittoi halvimman sirut ja sisukset sisään ja ohjelman "ELM" piiriin sisälle mikä ei ymmärrä kaikkea. Niille kun riitti ne yksinkertaiset 03, 0100, 0105 jne eli esimerkiksi Torque sovelluksen käyttämät komennot kun suurin osa ELM käyttäjistä kun käyttää vain sitä tai vastaavaa sen jonkun hetken.
Mut kun puhutaan toimivasta ELM vehkeestä niin ei huolia. :)
-
Elm ohjelmaversioita on ainakin kahta versiota ja uudempiin kun väärän heittää niin aika loiste käy mittaristossa valojen ja herjojen muodossa aika monesti. Kannattaa kuitenkin resetoida nuo laskurit aina öljyn vaihdon yhteydessä.
-
Elm ohjelmaversioita on ainakin kahta versiota ja uudempiin kun väärän heittää niin aika loiste käy mittaristossa valojen ja herjojen muodossa aika monesti. Kannattaa kuitenkin resetoida nuo laskurit aina öljyn vaihdon yhteydessä.
V1.5 on ainut hyvä versio mitä nykyään löytyy markkinoilta ja siinäkin joutuu katsomaan muutakin kuin vain versiota eli mitä piirejä käyttänyt jne. Kiinalainen kun huijaa versioissa (se on heille helpoin tehty "päivitys" myydä kuluttajille) niin en siihen luottaisi ollenkaan vaan ainoastaan miten komennot käyttäytyy.
Viimeisin kehitys ei hyvässä ELM laitteissa mitä niissä oli ihan sama versio V2.1 V2.2 jne.. ELM sentään kun ei tukenut komentoa palautti ELM laitteen mukaisesti kysymysmerkin. Ne sit päätti et se näyttää huonolta niin palauttaa nyt aina OK vaikkei osaa komentoa :D
Se on ikävää kun aikaisemmin voin ohjaistaa motonettiin mut nekin alko myymään sitä missä ei ole kaikkia ELM komentoja ja kaikkia piirejä sisässä... ja samalla tarralla brändillä jatkaneet. Eli ei ole enään ELM laite.
Tuo jos alkaa loiste käymään mittaristossa voi olla softan mut uskoisin jopa enenmmänkin ELM sähköisesti olevan jotain pielessä. Samaa outouksia kun voi kohdata J2534 laitteissa missä klooni piirejä ja huonoja kytkentöjä ja kun porukka käyttäny ohjelmointiin niin ei oo ohjelma menny kokonaan sisälle ja paniikissa sitten tai kun ei lukuvehe toimi Bemareissa tai vastaavaa kun piirejä korvattu omilla virityksillä ;D
-
Asiaa liipaten niin paljonko näistä tulle kylmänä öljyä ulos propusta ?
-
Asiaa liipaten niin paljonko näistä tulle kylmänä öljyä ulos propusta ?
Lämpimänä n 3,5 litraa niin kaipa se kylmänä on lähellä samaa kun öljy on ehtinyt valua alas.
-
V70 -02 2.4t automaatti pelaa melko hyvin, mutta d:n kytkeytymisessä on kylmänä usein viive, 2-3 vaihdossa pintakaasulla kierrokset hieman nousee vaihdon välissä ja usein taajamassa tuntuu jyryyttävän liian isolla vaihteella. B4-servon kansi vaihdettu, ei vaikuttanut mihinkään. Öljyt on huuhdeltu mannolilla, on oikea määrä ja mitattu käynnissä 80-asteen lämpötilassa. Öljylaadun laskuri nollattu vidalla. Kannattaako adaptiot nollata ja opetusajo tehdä vai voiko mennä vaan pahemmaksi?
-
Puhelinkin osaa ELM palikan kanssa.
Kiva kun kehutaan hyväks testeriksi yhden asian avulla.
(https://xiaotec.fi/file/tuotteet/850obdii/pic/tcmreset.jpg)
Kerrohan mikä ELM palikka mahtais olla käytössä.
-
V70 -02 2.4t automaatti pelaa melko hyvin, mutta d:n kytkeytymisessä on kylmänä usein viive, 2-3 vaihdossa pintakaasulla kierrokset hieman nousee vaihdon välissä ja usein taajamassa tuntuu jyryyttävän liian isolla vaihteella. B4-servon kansi vaihdettu, ei vaikuttanut mihinkään. Öljyt on huuhdeltu mannolilla, on oikea määrä ja mitattu käynnissä 80-asteen lämpötilassa. Öljylaadun laskuri nollattu vidalla. Kannattaako adaptiot nollata ja opetusajo tehdä vai voiko mennä vaan pahemmaksi?
Adaptiot pitäisi aina nollata käsittääkseni kun mekaaninen osa on vaihdettu.
-
Kyllä ja mieluusti vielä opetusajo perään.
-
Tuli nollattua adaptiot ja ajettua vidan ohjeitten mukaan opetusajoa tunnin verran, mutta kaikkia kohtia ei saatu läpi menemään. Tämä ei ilmeisesti haittaa koska vaihteisto toimii nyt niinkuin kuuluukin 8) Unohtui aiemmasta viestistä että venytystä oli myös 3-4 vaihdossa, nyt toimii oikein hyvin kaikinpuolin.
-
Saakos tässä nyt kysyä kun asiaa liippaa että kun meilläpäin on pariin autoon ite kierrätetty uudet öljyt eikä mitään oo nollailtu ja mitään outouksia ei ole vaihteistoissa ollut sen jälkeen.
Eikä ole monella muullakaan öljynvaihdossa tullut mitään ongelmia lootan toimintaan.
Miksi näin? En haluaisi olla poikkeus eikä moni muukaan, pitäis jotain ongelmia saada siitäkin niin pääsis tutun vidaa käyttämään. :nälkä:
-
Välillä olen nollannut, välillä en. Eroa en ole huomannut. Öljyillä ajettu kaikissa tapauksissa 40-60tkm yleensä.
-
Turhaa hommaa?
-
Ei kai se turhaa ole, ei se laatikko sopeutuisi öljyjen ikääntymiseen, jos se olisi turhaa. Onhan se fakta, että laatikkoöljyt menettävät ominaisuuksiaan kilometrien, ja ennen kaikkea, käyttölämpötilan myötä. Jos nykyiset öljyt ovat todella paljon ajetut , niin ehdottomasti nollaisin laskurin mutta jos vaihtoja on tehty säännöllisesti, niin en menettäisi yöunia jos nollaus ei onnistu jostain syystä.
-
Samaa mieltä että nollaan aina kun muistan. Sopeutusta ei ole vielä tarvinnut kun laatikko on toiminut ilmankin ton 413tkm kuin uusi.