Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Nahkarankaisija - 27.02.2023, 16:52:39

Otsikko: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: Nahkarankaisija - 27.02.2023, 16:52:39
Suunnitelmissa hankkia itselle ensimmäinen Volvo ja olen iskenyt silmäni S80-malliin 2.5T bensakoneella ja manuaaliaskilla. Tarkoitus hankkia pre-facelift Summum-varusteltu ja kilometreiltään 2-300 tkm ajettu yksilö, joten kysynkin onko mitään tiettyjä tyyppivikoja/asioita mitä ostaessa kannattaisi tarkistaa?

Aika paljon lueskellut tällä foorumilta sekä ulkomaisilta S80 yleisesti, ja silmiin osunut ainakin seuraavaa:

-Ruoste helmojen muovilistojen alla
-D5-mallissa aika paljon kompuroita ja laturin vapaakytkimiä mennyt vaihtoon, koskeeko nämä myös 2.5T koneisia eli onko kuinka paljon samaa osaa D5 ja 2.5T välillä?

2.5T pitäisi olla aika perusvarma tekniikaltaan mutta kaikenlaista "pikkuvikaa" näyttäisi olevan S80-mallissa mutta sama pätee varmaan muihinkin vastaavan tason autoihin.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: tuomaril - 27.02.2023, 17:04:39
Ruostetilanne kannattaa tosiaan katsoa tarkasti läpi, eihän nämä nyt varsinaisesti mätäne käsiin, mutta valitettavasti näihin ruoste puree pahemmin kuin muutaman vuoden vanhempaan Volvoon. Helmat, pyöränkaaret, tuulilasin ja katon välinen reuna sekä yleisesti alusta kannattaa mahdollisuuksien mukaan katsella läpi, varsinkin jos yksilö on viettänyt elämäänsä eteläisessä osassa Suomea.

Muuten itse tekniikka on melko pomminvarmaa ja pitkältä ajalta koeponnistettua, huoltokirjaa kannattaa katsella, ettei öljynvaihtovälejä ole vedetty ns. läskiksi, eli minimissään huollot 30tkm välein, mielellään jopa useammin. Jos vaihteistoon ei ole ikinä vaihdettu öljyjä, niin sinne vaihtaisin pikapikaa öljyt. Koeajolla kannattaa myös tarkistaa koneen huohotus, niin ei tarvitse ainakaan heti olla huohotinta uusimassa. Samoiten kannattaa kurkkia hiukan jakopäähän, ettei näy öljyä siellä. Näistä moottoreista menee tuossa 300tkm kieppeillä välillä VVT-pyöriä väljiksi ja ensioire on se, että alkavat vuotaa öljyä jakopäähän. Kytkimen kuntoa kannattaa varmaan myös noilla kilometreillä vähän tunnustella?

Laturin vapaakytkinmurhe ei koske tätä moottoria, tuosta ilmastoinninkompurasta en sen sijaan osaa sanoa.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: Nahkarankaisija - 27.02.2023, 17:08:46
Ruostetilanne kannattaa tosiaan katsoa tarkasti läpi, eihän nämä nyt varsinaisesti mätäne käsiin, mutta valitettavasti näihin ruoste puree pahemmin kuin muutaman vuoden vanhempaan Volvoon. Helmat, pyöränkaaret, tuulilasin ja katon välinen reuna sekä yleisesti alusta kannattaa mahdollisuuksien mukaan katsella läpi, varsinkin jos yksilö on viettänyt elämäänsä eteläisessä osassa Suomea.

Muuten itse tekniikka on melko pomminvarmaa ja pitkältä ajalta koeponnistettua, huoltokirjaa kannattaa katsella, ettei öljynvaihtovälejä ole vedetty ns. läskiksi, eli minimissään huollot 30tkm välein, mielellään jopa useammin. Jos vaihteistoon ei ole ikinä vaihdettu öljyjä, niin sinne vaihtaisin pikapikaa öljyt. Koeajolla kannattaa myös tarkistaa koneen huohotus, niin ei tarvitse ainakaan heti olla huohotinta uusimassa. Samoiten kannattaa kurkkia hiukan jakopäähän, ettei näy öljyä siellä. Näistä moottoreista menee tuossa 300tkm kieppeillä välillä VVT-pyöriä väljiksi ja ensioire on se, että alkavat vuotaa öljyä jakopäähän. Kytkimen kuntoa kannattaa varmaan myös noilla kilometreillä vähän tunnustella?

Laturin vapaakytkinmurhe ei koske tätä moottoria, tuosta ilmastoinninkompurasta en sen sijaan osaa sanoa.

Kiitoksia paljon, tässä tulikin jo oikein hyvin tietoa!
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: laatikkovika - 27.02.2023, 21:43:45
Tuossahan sitä jo tulikin.
Kytkin ja kaksoismassavauhtipörän kunto?
Ei saa kalkatella joutokäynnillä eikä täristää vedossa.
Vois kai sitä turbookin tarkastella...
Ite kattelisin geartronic vaihteistolla, pääsis samalla kytkin ja vauhtipyöräongelmista.

Jos et nimenomaan kasikymppistä tilan takia tarvii niin kattele kuuskymppistä.
80 on vähän isohko.
Tekniikaltaanhan noissa samat vikakohdat on. Mikä se vuosimallihaarukka sulla oikeesti olis?
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: Ribbe - 28.02.2023, 12:05:24
Tuossahan sitä jo tulikin.
Kytkin ja kaksoismassavauhtipörän kunto?
Ei saa kalkatella joutokäynnillä eikä täristää vedossa.
Vois kai sitä turbookin tarkastella...
Ite kattelisin geartronic vaihteistolla, pääsis samalla kytkin ja vauhtipyöräongelmista.

Jos et nimenomaan kasikymppistä tilan takia tarvii niin kattele kuuskymppistä.
80 on vähän isohko.
Tekniikaltaanhan noissa samat vikakohdat on. Mikä se vuosimallihaarukka sulla oikeesti olis?
Täällä topicissa ollaan niin mk2 S80 hakemassa eli 2007->

Näissä ei ole pelkästään kilometrit. Vanhempien 2007 S80 2.5T Volvoon oli edellinen omistaja joutunut vaihtaa VVT pyörät alle 140tkm ajettuna. Toisaalta autolla oli ikää jo 14 vuotta siinä vaiheessa.

Edit: haetun mallin ikä on jo semmoinen että vaikea puhua tyyppivioista kun on jo normaalia kulumistakin. Kuten kerrottu niin ruoste näitä vaivaa jonkin verran. S60 ei tuolla moottorilla tässä ikäluokassa ole saanut, euroopassa siis. Noita S80 vielä voi säkällä löytää vähillä kilometreillä. Vanhemmat osti 2021 omansa, oli ajettu alle 140tkm kun ostivat. Käytännössä kaikilla leluilla mitä 2007 vuosimallissa 2.5T koneen yhteydessä saanut.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: Merlin - 28.02.2023, 16:56:02
Kannattaa vähän laskeskella, että kumpi tulee halvemmaksi, bensa vai diesel.

Emännällä oli tuollainen 2,5T, tosin automaattina. Työmatka 19 kilometriä suuntaansa, josta suurinosa pelkkää maantietä. Keskikulutus ei ollut kesälläkään alle 11 litran. Talvella suurin laskettu kulutus 16,6 litraa.

Tuo automaatin ohjelma ei kyllä ole mikään taloudellisin mahdollinen, mutta ei se tuo moottorikaan mikään taloudellinen ole. Menee tosin manuaalin kanssa varmasti pienemmällä kulutuksella.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: Mepi - 28.02.2023, 17:00:15
Onhan noita laskureita netissä https://diesel-laskuri.net/
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: laatikkovika - 28.02.2023, 17:33:33
Miten te saatte noin hurjia kulutuslukemia tohon 2.5T?

Mullahan tosin on pienempi kone kun on T5 mutta ei sekään ihan tehoton oo.
Tuohan ei oo kuin 2.319 litranen.
Automaatti on mut kun on geartronic niin ohjelma on just semmonen kun haluan. Ajan aina man puolella.
Tokihan litkua menee mutta se on ihan musta itestäni kiinni paljonko. :sundaydriver:
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: Ribbe - 28.02.2023, 18:29:51
Miten te saatte noin hurjia kulutuslukemia tohon 2.5T?

Mullahan tosin on pienempi kone kun on T5 mutta ei sekään ihan tehoton oo.
Tuohan ei oo kuin 2.319 litranen.
Automaatti on mut kun on geartronic niin ohjelma on just semmonen kun haluan. Ajan aina man puolella.
Tokihan litkua menee mutta se on ihan musta itestäni kiinni paljonko. :sundaydriver:
Riippuu missä ja miten ajaa. Oulussa keskusta pyörityksessä oma softattu 2.5T vei 13 litraa. Maantiellä pääsi 7 alkavaan. Vanhemmilla topicin auto automaatilla vie kokkolass ajaessa sen 11 litraa satasella.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: Merlin - 28.02.2023, 19:46:35
Miten te saatte noin hurjia kulutuslukemia tohon 2.5T?

Mullahan tosin on pienempi kone kun on T5 mutta ei sekään ihan tehoton oo.
Tuohan ei oo kuin 2.319 litranen.
Automaatti on mut kun on geartronic niin ohjelma on just semmonen kun haluan. Ajan aina man puolella.
Tokihan litkua menee mutta se on ihan musta itestäni kiinni paljonko. :sundaydriver:
Eihän se ole muuta, kuin ajaa. Manuaalipuolella ajamalla sai kulutusta aika paljon pienemmäksi, mutta mun mielestä sillä tavalla ajelemalla häviää kokonaan se automaatin idea.

En mä töissäkään jaksa sormella naputella niitä vaihteita sinne kahteentoista asti… ::)
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: juho82 - 28.02.2023, 20:39:40
Kannattaa vähän laskeskella, että kumpi tulee halvemmaksi, bensa vai diesel.

Emännällä oli tuollainen 2,5T, tosin automaattina. Työmatka 19 kilometriä suuntaansa, josta suurinosa pelkkää maantietä. Keskikulutus ei ollut kesälläkään alle 11 litran. Talvella suurin laskettu kulutus 16,6 litraa.

Tuo automaatin ohjelma ei kyllä ole mikään taloudellisin mahdollinen, mutta ei se tuo moottorikaan mikään taloudellinen ole. Menee tosin manuaalin kanssa varmasti pienemmällä kulutuksella.

Meillä oli joskus V50, 2.4 bensa geartronic. Sekin hörni just sen valmistajan ilmoittaman 9.4 l/100km. Ei kyl pienemmällä menny vaikka miten olis ajanut. Se vaihtu uuteen S60 D4 dieseliin 2014, eli 5 pyttynen 2 litranen kone. Tuossa kulutus noin 5 l/100km. Tuo nykyinen on kyl 6 vaihteinen geartronic.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: Nahkarankaisija - 20.04.2023, 15:40:10
Tähän pientä päivitystä, eilen tuli haettua S80 2.5T Summum Geartronic ei itselle vaan vanhemmille, vähän jännitti kun edellisestä vaihteistoöljyn vaihdosta 150 tkm mutta todella nätisti vaihtuu kyllä vaihteet, menee toki heti ensimmäisenä öljyjen huuhteluvaihtoon. Volvo-harrastaja oli myyjä niin oli helppo kysellä huolloista ja tyyppivioista, ainoa että 20" ja 19" vanteet turhan isoja meidän käyttöön niin menevät myyntiin ja tilalle 17" rengassarjat. On kyllä hieno peli, toki pientä laittoa 337 tkm kilsoilla mutta hintakin oli kyllä kohdallaan.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: jak900 - 20.04.2023, 22:13:37
Volvo harrastaja ja öljyt vaihtamatta, vanteisiin kuitenkin sijoitettu, no meneehän se noinkin. Tuosta kulutuksesta, bensa kone ja kaupunki ajoa niin varmasti vie ihan riittävästi, noilla pääse kovin pieniin kulutuslukemiin matka ajossakaan, sitä omaa kulutus mittaria ei kannata uskoa ennen kuin mittari virheet on korjattu.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: laatikkovika - 21.04.2023, 08:53:02
Joo, rengaskoon heitto tuumalla tekee helposti 10% heiton todelliseen kun se vakiorengastuksella on sen apaut 3-4% todellisesta.
Kilsoja tulee siis helposti liikaa joten kulutus on muka pienempi. :o
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: jak900 - 21.04.2023, 13:10:17
Juuri näin, omaani ja muutamiin tehnyt ohjelmoinnin ja näyttävät nyt kutakuinkin tismalleen oikein, myöskin laskettuun verrattuna.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: juho82 - 21.04.2023, 22:07:30
Volvo harrastaja ja öljyt vaihtamatta, vanteisiin kuitenkin sijoitettu, no meneehän se noinkin. Tuosta kulutuksesta, bensa kone ja kaupunki ajoa niin varmasti vie ihan riittävästi, noilla pääse kovin pieniin kulutuslukemiin matka ajossakaan, sitä omaa kulutus mittaria ei kannata uskoa ennen kuin mittari virheet on korjattu.

Tämä tuli minullakin ihan ekana mieleen. Eli harrastaja mut "oho" ku jäänyt öljyt vaihtamatta ;D

Ite oon vaihattanu laatikon öljyt 60 välein vaikka en kie harrastaja vaan Volvo Autoilija olevinani. Nykyinen ollu uudesta ja nyt 10 vuotta vanha. 180 tkm ajettu. En vaihda koskaan, katotaan miten pitkään kestää ELK
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: D`Artagnan - 22.11.2023, 19:00:42
Minkä hintainen on jakohihnan vaihto näihin pre-facelift 2.5t automaatteihin?
Onko hihnan suositeltu vaihtoväli todella vain 4 vuotta?
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: laatikkovika - 22.11.2023, 19:24:09
Paikasta riippuen pari tuntia töitä +osat.
Osiin ehkän ehkä 150-200€ jos ottaa laadukkaat osat ja Aisinin vesipumpun joka on ellei ainoa niin ainakin paras vaihtoehto.

On se suomessa maahantuojan suositus se 4v.
Mulla on nyt kuudes vuosi menossa, ehkä ens kesänä taas jos auto vielä muuten nipussa on.
Ei oo 2.5T mutta T5 ja samat osat ne on.

Hintahan pompsahtaa jos pitää nokan stefoja tai vvt pyöriä vaihtaa. Silloin en veis edes ihan joka pajalle ettei mee uusiks.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: D`Artagnan - 22.11.2023, 19:28:32
Okei. No toi oli hyvä tieto ettei sentään nelinumeroisista summista puhuta.
Ajattelin vain kerrankin kysäistä ennen kuin riennän kauppaan:-)
Mites muuten kulutus etuveto vs. neliveto?
Onko nelikko muuten kestävää sorttia vai kannattaako ennemmin ottaa etuvetoinen?
Mietin vain että jos on mahdollinen vikakohde niin tietää kiertää kaukaa.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: laatikkovika - 22.11.2023, 22:30:58
Joku taas suuttuu mulle mutta ilman muuta ottaisin etuvedon. Paljonko tarviit nelivetoa JOS se sattuu olemaan kunnossa.
No, saishan siinä harrastetta mutta jos ei itse tee niin ehdottomasti ei nelikolle. Kyllä siihen rahaa saa palamaan ja kulutus on kovempi. Kai se yleensä semmosta litran luokkaa on sataselle.

Sitten jos virität ja lähdet kiihdytyskisaan niin nelikko ja manuaali. :D
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: D`Artagnan - 23.11.2023, 07:18:19
^Aivan samanlainen näkemys kuin itsellänikin on ollut.
Toki tunnistan nelikon edut ja talvella ne kerrat kun moisella päässyt ajamaan niin kulkeehan se hienosti.
Täällä eteläsuomessa vain harvemmin pääsee niistä nelivedon eduista nauttimaan ja kun itselläni ei ole mökkiä tai muuta jossa pitäisi käydä ns.huonomman tien päässä niin hyvin olen pärjännyt etuvedolla ja takavedollakin.
Ja mikään kiihdyttely tai virittely ei tosiaan kiinnosta. Enemmän vaakakupissa painaa luotettavuus, turvallisuus ja järkevät käyttökustannukset.
Manuaalina voisin tällaisen muutenkin ottaa mutta tuntuvat olevan järjestäin automaatteja.
Tänään olisi tarkoitus käydä yhtä S80 2.5t automaattia koeajamassa niin illemmalla varmaan on jo sitten kirkkaammat mielipiteet, ellei jopa "uutta" Volvoa tallissa:-)
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: anryilijä - 23.11.2023, 22:15:46
Jokos on uusi  Volvo tallissa, ja minkälainen?
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: D`Artagnan - 24.11.2023, 07:05:12
Jokos on uusi  Volvo tallissa, ja minkälainen?

Eilen tuli tehtyä kaupat -07 mallisesta S60 2.5t awd.
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: laatikkovika - 24.11.2023, 08:08:57
S60 O0 awd. ???
Onko keppi vai automaatti?
Otsikko: Vs: S80 2.5T ostamassa
Kirjoitti: D`Artagnan - 24.11.2023, 08:41:52
Automaatti. Mikään kriteeri se ei ollut kuten ei nelivetokaan, mutta tuollainen nyt löytyi hyväkuntoisena niin tulipa ostettua. Sisusta on sillä toiseksi paremmalla varustetasolla ja nahkapenkeillä. Ainoastaan koukkua jäin kaipaamaan mutta sen voi tietysti asennuttaa jälkikäteenkin.
Onhan se aikamoinen totuttelu nyt kun ennen ei ole ollut nelikkoa, automaattivaihteista tai turboa :)