Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: R1v3r - 25.12.2011, 18:02:00
-
Moro. sellaista kyselisin, että mikähän mahtaa olla tuo volvon niinsanottu lepovirta. Itse olen ihmetellyt, että kun pe tulee töistä ja jättää auton seisomaan, niin ei sitten lähde enää käyntiin. En osaa sanoa, mutta sen verran oon tutkinu, että poppivehkeet ei sitä vie.
Onko muuta mahdollisuutta, kuin vaan alkaa nyppimään noita sulakkeita irti ja katsoa, että mikä on syyllinen?
Mikähän olisi ensimmäinen mahdollisuus mitä alkaa epäilemään?
-
Onko muuta mahdollisuutta, kuin vaan alkaa nyppimään noita sulakkeita irti ja katsoa, että mikä on syyllinen?
Tuosta on hyvä aloittaa vian hakua..
-
Onko autossa varashälytin? Tuossa omassa alkoi sireeni viemään levossa noin suurinpiirtein saman verran virtaa. Tosin tuossa vaiheessa se ei enää huutanut, ja taisi heittää vikailmoitustakin näyttöön.
Lepovirta lienee siellä 0,02A paikkeilla normaalisti - siinä 10min ja yli luukkujen sulkemisen jälkeen.
-
Moro. sellaista kyselisin, että mikähän mahtaa olla tuo volvon niinsanottu lepovirta. Itse olen ihmetellyt, että kun pe tulee töistä ja jättää auton seisomaan, niin ei sitten lähde enää käyntiin. En osaa sanoa, mutta sen verran oon tutkinu, että poppivehkeet ei sitä vie.
Onko muuta mahdollisuutta, kuin vaan alkaa nyppimään noita sulakkeita irti ja katsoa, että mikä on syyllinen?
Mikähän olisi ensimmäinen mahdollisuus mitä alkaa epäilemään?
Ota ekaksi pois hanskalokeron, ja takalkaffin polttimot, jos vielä vie, niin sitten sulakkeita pois yksitellen, kunnes virtaavievä piiri selviää.
-
Moro. sellaista kyselisin, että mikähän mahtaa olla tuo volvon niinsanottu lepovirta. Itse olen ihmetellyt, että kun pe tulee töistä ja jättää auton seisomaan, niin ei sitten lähde enää käyntiin. En osaa sanoa, mutta sen verran oon tutkinu, että poppivehkeet ei sitä vie.
Onko muuta mahdollisuutta, kuin vaan alkaa nyppimään noita sulakkeita irti ja katsoa, että mikä on syyllinen?
Mikähän olisi ensimmäinen mahdollisuus mitä alkaa epäilemään?
Miten mittasit?
Monissa autoissa on kaikenlaisia tsydeemejä päällä "epämääräisen ajan" sammuttamisen / ovien lukitsemisen jälkeen.
Oikea tapa = akusta toinen (vaikka se miinus) napa irti (joo, siis akunkenkä miinusnavasta irti) ja mittari navan & kengän väliin.
Sitten kannattaa "kikkailla", eli konepelti kiinni - piuhat tietysti jostain välistä nätisti ulos tuotuna ja jollain hyppylangalla yhteen kytkettynä. Kun ovet lukitaan, saattaa hönkää mennä sen verran miehekkäästi, ettei yleismittarin sulake (yleensä 10A) kestä.
Toki konepellin voi jättää aukikin, kunhan pistään lukon kiinni, ettei mikään poikkea normaalista sulkemisesta... damn, eikö noissa olekin akku kontissa?
Anyway, normaali sulkeminen ja sitten ODOTETAAN, kaikkien tsydeemien pitää "käydä nukkumaan" - vasta sitten saadaan todellinen virrankulutus.
JL
-
Miten mittasit?
Monissa autoissa on kaikenlaisia tsydeemejä päällä "epämääräisen ajan" sammuttamisen / ovien lukitsemisen jälkeen.
Oikea tapa = akusta toinen (vaikka se miinus) napa irti (joo, siis akunkenkä miinusnavasta irti) ja mittari navan & kengän väliin.
Sitten kannattaa "kikkailla", eli konepelti kiinni - piuhat tietysti jostain välistä nätisti ulos tuotuna ja jollain hyppylangalla yhteen kytkettynä. Kun ovet lukitaan, saattaa hönkää mennä sen verran miehekkäästi, ettei yleismittarin sulake (yleensä 10A) kestä.
Toki konepellin voi jättää aukikin, kunhan pistään lukon kiinni, ettei mikään poikkea normaalista sulkemisesta... damn, eikö noissa olekin akku kontissa?
Anyway, normaali sulkeminen ja sitten ODOTETAAN, kaikkien tsydeemien pitää "käydä nukkumaan" - vasta sitten saadaan todellinen virrankulutus.
JL
Noin juurikin
Mittari paikalleen ja takaluukun lukosta kieli kiinni vaikka avaimella painamalla, sen jälkene kaukosäätimellä ovet lukkoon, jos autossa on hälysin, vältä auton sisällä liikkumista, ettei hälytä :)
jokusen minuutin kestää, että auto menee lepotilaan.
-
Moro. sellaista kyselisin, että mikähän mahtaa olla tuo volvon niinsanottu lepovirta. Itse olen ihmetellyt, että kun pe tulee töistä ja jättää auton seisomaan, niin ei sitten lähde enää käyntiin. En osaa sanoa, mutta sen verran oon tutkinu, että poppivehkeet ei sitä vie.
Onko muuta mahdollisuutta, kuin vaan alkaa nyppimään noita sulakkeita irti ja katsoa, että mikä on syyllinen?
Mikähän olisi ensimmäinen mahdollisuus mitä alkaa epäilemään?
Onko siis niin, että perjantaina kun auton sammutat, niin starttaat sen vasta maanantaina? Eikä lähde käyntiin? Nopeasti laskien jos akusta otetaan jatkuvasti tuo 0.7A niin se on tyhjä maanantaiaamuun mennessä. Joten sulakkeita nyppimään...
EDIT: Tuli mieleen, että kun lähdet niitä sulakkeita nyppimään, niin kannattaa ehkä sulakkeen poiston jälkeen laittaa ampeerimittari siihen sulakkeen paikalle ja seurata virrankulutusta, tietysti niin että jos alussa kulutus on iso, niin odotat aikansa että sulakkeen takana oleva elektroniikka menee taas "lepotilaan" jos on mennäkseen. Jos on tuuria, niin löydät samantien sulakkeen jonka lepovirta ei tipahdakkaan luokkaan "kymmeniä milliampeereita" vaan jää syöttämään virtaa jatkuvasti. Silloin olet jo jäljillä.
-
Kiitoksia paljon jo näistä vastauksista. Eli Mittaustapa oli seuraavanlainen:
Konepelti oli auki, Miinuskenkä irti, mittari siihen väliin, takaluukku kokonaan kiinni, että sieltä sammui valot ja naksahti, sitten ovet lukkoon, ja sitten muutaman minuutin päästä katsomaan mittaria. 0,66 A näytti olevan. Yritin ottaa sitä sisähälyä pois päältä, mutta ei mittari oikeen tykänny, (toisin sanoen otti liikaa virtaa, eikä mittari päästäny läpi) Kun oli takaluukun valot ja sisätilan valot päällä, niin näytti olevan 2,6 A suurinpiirtein
Mutta ei kait siinä auta, kun vain pääsee seuraavan kerran jonnekkin sisätiloihin irrottelemaan noita sulakkeita ja tutkimaan.
Tällä hetkellä on hyvä viritelmä, että akkulaturi on takakontissa kokoajan akussa kiinni ja virta otetaan sisäpistokkeelta, että aina kun auto on tolpassa kiinni, niin auto lataantuu.
-
Kiitoksia paljon jo näistä vastauksista. Eli Mittaustapa oli seuraavanlainen:
Konepelti oli auki, Miinuskenkä irti, mittari siihen väliin, takaluukku kokonaan kiinni, että sieltä sammui valot ja naksahti, sitten ovet lukkoon, ja sitten muutaman minuutin päästä katsomaan mittaria. 0,66 A näytti olevan. Yritin ottaa sitä sisähälyä pois päältä, mutta ei mittari oikeen tykänny, (toisin sanoen otti liikaa virtaa, eikä mittari päästäny läpi) Kun oli takaluukun valot ja sisätilan valot päällä, niin näytti olevan 2,6 A suurinpiirtein
Mutta ei kait siinä auta, kun vain pääsee seuraavan kerran jonnekkin sisätiloihin irrottelemaan noita sulakkeita ja tutkimaan.
Tällä hetkellä on hyvä viritelmä, että akkulaturi on takakontissa kokoajan akussa kiinni ja virta otetaan sisäpistokkeelta, että aina kun auto on tolpassa kiinni, niin auto lataantuu.
Ohita se mittari sisähälyn poiskytkennän ajaksi.
JL
-
En tiedä S60 mut S80 on tälleen. Lepovirta 0.02A mitattuna muutaman minuutin kuluttua laitteiden sammutuksesta.
Itsellä hävis suunnilleen sama määrä virtaa. Syynä hälyttimen sireenin akku rikki. S80 sen sai ainakin sulakkeella pois ( selviää ohjekirjasta mikä sulake numero ) ja ota sulake pois ja mittaa sen jälkeen lepovirta mitä menee et pieneneekö..
Toinen mikä voi olla mulla on vanha taxi ja siinä on radiolle laitettu suoravirta ja virrat sammutetaan erillisestä napista. ei siis tule virtalukon kautta. sinne menee kanssa tommonen 0.6 amppeeria jossei oo virrat käännetty napista pois päältä.
-
Hellouta taas.
En ole nyt päässyt sisätiloihin tuota rukkaamaan, mutta tänään kävi heikosti.. En sitten tiedä syytä, mutta ei auto lähtenyt tänään käytniit aamulla ollenkaan (vaikka oli ollut laturin päässä 2 tuntia (pikalaturissa http://www.mokille.fi/laturi-ctek-multi-xs25000-akkulaturi-p-463.html) ja auto lämmin.
Akun arvot olivat 11,72 onko liian vähän? oliko vain liikaa toivomisen varaa?
Noh. rupesin tuossa miettimään, että saattaahan tuo syyllinen olla myös se, että autossa on 55 Ah akku... (vaikkakin on yellow top) että ei taida jaksaa pitää virtoja. Noh, vloppuna pitääs laittaa Vollen orkkisakku kiinni ja jatkaa tutkimista..
-
Moro jos akussa on 11.7volttia virtaa se on normi hommassa epäkelpo täysi akunjännite on 12,7-12,8v
Ota sulake pois siitä keskuslukko systeemistä auttaako tähän vaivaa, että ei tarvitse autoa latailla jatkuvasti
-
Optima on akkujen akku. Ei oo liian pieni vaikka on 55ah. Jos normi akun laitat ja sulla tohon malliin purkaa virtoja niin se on hetken päästä paskana. optima kestää tommosta rasitusta.
Mut kai sä ny kokeilit sen hälyn sireenin ottaa sulakkeella poies.
-
Moi,
En oo vielä koittanut ottaa. kokeilen sitä tänään. Mietin sitä vain, että en yhtäkkiä löytänyt tuota hälyttimen sireenin nimeä tuosta sulakeboksista, mutta kokeilen nyt vaikka ensimmäisenä sitä 29 sulaketta irrottaa, josko se olis se.
-
Ei oo s60:stä hajua mut s80:ssä se oli kuskin puolella polkimienyläpuolella olevassa sulekeboksissa. oli erikseen hälyttimelle ja sit sireenille. poistin vaan sen sireenin sulakkeen omasta niin tippu virran kulutus.
-
Ei oo s60:stä hajua mut s80:ssä se oli kuskin puolella polkimienyläpuolella olevassa sulekeboksissa. oli erikseen hälyttimelle ja sit sireenille. poistin vaan sen sireenin sulakkeen omasta niin tippu virran kulutus.
Jos hälyttimelle menee 0.7A niin se tekee noin 8W lämpötehoa siihen purkkiin? Mielenkiintoista olisi tietää että jos näin on, niin mitkä komponentit siellä purkissa lämpiää kaikenaikaa 8W teholla? Luulisi äkkiä mietittynä että purkista tulee savua tai hajua tai molempia. Jos tällanen teho menee esim. hälyttimen vialliseen akkuun, niin taitaa olla vaan tuuria ettei koko auto ole palanut jo päreiksi...
-
Juu juu.
Otin sieltä joo yhen 5 A sulakkeen pois paikalta 38. siihen ku löi virtamittarin väliin, niin pahasti se näytti vaihtelevan 0,5-0,8 (minuutin päästä ovien lukittemisesta. sit alko sireeni huutamaan, niin piti sitä alkaa sammuttamaan...) amppeerin välillä..
elikkäs se siinä sitten olis luultavasti syypää? mistä tuohon sais varmistuksen?
Edit: noviisivolvoilija, ei sinne 8 w mee. kun siellä on "Lisäksi tuo akku on 3x1.2V eli 3.6V" http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=156.0
-
Jos ei muuta konstia ole, niin nappaa siitä sireenistä johtoliitin irti: Sijaitsee siellä apukuskin lokarin sisällä tuo mötikkä.
-
Njuuh.
Tää tästä vielä puuttu, et akku teki sitten lopullinen tuomionsa.. Ei lähe startti enää ees pyörittämään, vaikka on laturissa kiinni käynnistäessä. :( Menee tänki selvittely sittemmin myöhäälle. pitää kävästä pohjammaalla hakemas uus akku ja kattoa sitte kaikki noi kulutukset uusiks..
Edit: Akku on ladattu täyteen tätä ennen. mutta jännite ei pysy kuin ehkä minuutin pari.
-
No oikeen muulla tota ei korjata ku vaihtamalla sireeni. se on kuulemma hieman alle 200 euroa sinisellä varaosana. Tai sit purkamalla se sireenin ja vaihtamalla sinne uudet akut sisälle. tai sit vaan sulake irti ja kovaa ajoa....
joku kysy miksei savu nouse..no tuo sireeni on akkuvarmennettu niin siellä on snadi akku sisällä. se hajoaa ajan myötä ja purkautuu itekseen ja sit auto syöttää sille lisää virtaa niin oravanpyörä onkin valmis..
-
Juu juu.
Otin sieltä joo yhen 5 A sulakkeen pois paikalta 38. siihen ku löi virtamittarin väliin, niin pahasti se näytti vaihtelevan 0,5-0,8 (minuutin päästä ovien lukittemisesta. sit alko sireeni huutamaan, niin piti sitä alkaa sammuttamaan...) amppeerin välillä..
elikkäs se siinä sitten olis luultavasti syypää? mistä tuohon sais varmistuksen?
Edit: noviisivolvoilija, ei sinne 8 w mee. kun siellä on "Lisäksi tuo akku on 3x1.2V eli 3.6V" http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=156.0
Tarkoitin että kun sulla on sulakkeen takana joku musta laatikko, vaikkapa hälytin, ja kun sulakkeen läpi menee jatkuvasti virtaa 0.7A ja syöttöjännite (akkujännite) on 12V niin se tekee reilut 8W tehoa siihen purkkiin. Tämä teho muuttuu siinä purkissa lämmöksi. Ja jos 8W haihtuu lämpönä ilmaan esim. oikkarissa olevan hälyttimen akun tai muun yksittäisen komponentin kautta, niin takuulla komponentti on todella kuuma.
Joku koetti startata autoa niin että akkulaturikin oli kiinni... Eikä käynnistynyt. Ei voikkaan käynnistyä jos akku on tyhjä. Akkulaturin antovirta on rajattu akun latausvirraksi, joten laturi ei pysty syöttämään starttimoottorin ottamaa virtaa.
-
Nonniin. nyt sitten sain uuden akun tuonne volleen. Johan alkaa käynnistymään! tuli hommattua Vartan agm akku, että pitääs kestää myös vähän enemmän rasitusta ja tyhjääntymistäkin. vielä kun sais tuon auton nostettua jossain ylös, että saisi tuon hälyttimen sireenin akun kuntoon, mutta ei se kauaa ajotietokonees lue, et hälytinjärjestelmä, huolla pian :P kyllä sitä varmaan kevääseen jaksaa.......
-
Moro!
Vähän kyllä hävettää näin pitkän ajan päästä vastata tähän topicciin, mutta kiitäs tässä vaiheessa vielä kerran kaikkia auttaneita!
Sain tuon tässä talvenaikana purettua ja noilla ohjeilla, missä näkyy nuo hälyn auki sahaamiset yms, niin purin oman hälyttimeni ja sieltähän oli vain tuo miinusjohto irronnut sireenin akusta.
Nyt kun laitoin sen johdon takaisin, niin enää ei oo akkua syöny. vaan lepovista oli about 0,02 A, jos oikein onnistuin mittaamaan.
Ongelmana mittauksessa oli se, että heti kun vedin akun miinusnavan irti ja laitoin amppeerimittarin väliin, niin hälytin alkoi huutamaan. olisiko tähän kellään vinkkiä?
Mutta nyt ei syö kyllä enää akkua. (tilasin uuden 7,2 voltin akun ebaystä, että ajattelin sen vielä vaihtaa, kun saapuu)
-
En tiedä S60 mut S80 on tälleen. Lepovirta 0.02A mitattuna muutaman minuutin kuluttua laitteiden sammutuksesta.
Syökös Volletkin 20 mA (0,02A) virtaa aina kun akku on kiinni. Tuo tekee pyöreästi 0,5 Ah päivässä, eli 15 Ah kuukaudessa. Jos akun jättää kiinni ja autoa ei käytetä, parin kuukauden kuluttua käynnistys on jo epävarmaa ja akku on parhaat päivänsä nähnyt. Ajattelin itsekkin vähän tutkia sähkönsyöntiä. Onkos muuten näissä vehkeissä (vm. 2001) mitään estettä irrottaa akkua jos autoa haluaisi joskus seisottaa. Kuuluuko virtapiireihin mitään muuta "muistiakkua", joka voisi tyhjentyä (ja pilaantua), kun autossa ei ole varsinainen akku kytkettynä pitkään aikaan. Joissakin muissa autoissahan kaikki virrat eivät häviä heti, kun käynnistysakun irrottaa.
Onko kukaan muuten mitannut, paljonko se polttoainetoiminen lämmitin syö sähköä käydessään. Montako wattia tai amppeeria?
-
Mulla auttoi se, että lukitsen aina auton ovet vaikka olis lukitussa tallissa. Taitaa jäädä johonkin valmiustilaan ja kuluttaa virtaa jollei ovet ole lukossa. No nyttemmin on tullut lisää sähköongelmia... taitaa olla latauspuolessa vikaa.
-
Moro,
Kyllähän se tosiaan kokoajan vähän syö, mutta niinhän sen hälyttimen pitääkin vähän syödä. Mutta tosiaan jos meinaa pidemmäksi aikaa jättää auton seisontaan niin kyllähän se kannattaa akun miinuspuoli ottaa irti (tai vastaavasti kuukauden välein latailla akku täyteen) Koska eihän se ihan 0 virralla voikkaan mennä. (Mulla esimerkiksi on tuo sisäliikkeen tunnistin, niin varmaankin säästäis virtaa, jos sen ottais pois käytöstä?)
Mut sit ku ottaa akun irti, niin eipä kyllä hälytkään toimi.
Mutta sainpahan tuon ebaystä ostetun akun asennettua myös tuonne sireeniinn sisälle, niin kaikki on taas paremmin kuin hyvin kohdallani! Vähän vain laiskuuttani en saanut aikaiseksi.
-
Mulla tyhjenee kans akku, ja nyt kun luin tämän säikeen niin huomasin että mittasin lepovirran väärin --> avaimet pois lukosta, miinusjohto irti ja mittari väliin. Kulutus oli 6,7-6,8A ja kun kattovalo sammui niin tippui alle 5A. Mutta en siis lukinnut ovia enkä varsinkaan odotellut minuuttitolkulla. Sen tein kuitenkin että käytin kaikki sulakkeet irti ja seurasin että laskeeko kulutus - ei laskenut.
Mikähän voisi viedä noin paljon virtaa? Vai meneekö täysin sen piikkiin ettei auto ollut vielä lepotilassa? Sireeni ei siis aiheuta tätä virrankulutusta, kun kävin ne kaikki sulakkeet tosiaan läpi.
EDIT: ja yksi päivä tässä taannoin huomasin että laturi oli huomattavan lämmin, siitä rullan kohdalta. Liittyiskö asiaan jotenkin?
-
Vai meneekö täysin sen piikkiin ettei auto ollut vielä lepotilassa?
Joo
Mittaa uudelleen.
-
Ton edellisen ja tän viestin välisen ajan mulla oli miinuskaapeli koko ajan irti. Nyt menin avaimella peräkonttiin ja laitoin mittarin väliin, ja lukema oli 0,7A. Sekin on vielä korkea, ja tuntuu että se on sama lukema joka muillakin kummittelee.
Kokeilinpa muuten sillai että napsutin kakella ovet lukkoon, ja meisselillä takaluukun lukko kiinni, ja odottelin varmaan vartin. Kulutus oli koko ajan päälle 3A, ei siis laskenut enää tuohon 0,7A tasoon.
Mikä helvetti tässä vie virtaa jos 0,02A on normaali?
-
Laturi? ???
-
Koita nyt vielä avata se peräkontti, laita se meisselillä lukkoon, laita mittari - navan ja - kengän väliin, lukitse ovet kakella, odottele 5 minuuttia ja kato mitä se sitten näyttää, pitäisi jo varmasti tossa vaiheessa olla laskenu niin alas kuin laskee.
-
Tein mä noinkin, ja lukema laski silloin siihen noin kolmen ampeerin tasoon. Jännä että noin tehdessä lukema oli isompi.
Niin, toi laturi. Keväällä kuuntelin sitä ja konepelti auki kun olin ja kuuntelin niin sieltä paikkeilta kulu sellainen laahava tjt ääni. Tuskin kuitenkaan liittyvät toisiinsa?
-
Sehän siinä on tärkeintä, että auto on varmasti unitilassa kun mittaus tarkastetaan, eli toki kaikki muutkin lukot pitää olla kiinni, mankka ym. jutut sammuksissa ja jos on joku jälkkäri mankka tai joku muu laite, niin ne yleensä vie jonkinverran virtaa, riippuen toki kytkennästä.
-
Aftermarket-soitin löytyy mutta se sammuu kun ottaa avaimen pois virtalukosta.
Ei siis enää ideoita mistä seuraavaksi ongelmaa voisi ratkoa? Sulakkeiden poistolla ja lukeman silmäilyllä vika siis ei selvinnyt.
-
Aftermarket-soitin löytyy mutta se sammuu kun ottaa avaimen pois virtalukosta.
Ei siis enää ideoita mistä seuraavaksi ongelmaa voisi ratkoa? Sulakkeiden poistolla ja lukeman silmäilyllä vika siis ei selvinnyt.
entä soittimen tai laturin irroituksella? Hälytin voi myös purkaa akun.
-
Lieköhän tässä edes hälyä, no kojetaulussa on se sisätutkan on/off-nappi joten kaiketi tutka löytyy. Mutta, eikös sille hälylle ole sulake?
-
Onhan sille joo sulake. 5 A sulake siellä kuskin "jalkatilassa" tai siis siinä oven kohalla. Muistaakseni sulake nro 38
-
Joo se on se summeri ja sillä ei ollut vaikutusta virrankulutukseen vaikka sen nappasi pois.
-
Nyt pääsin taas testaamaan, mittari akun ja johdon väliin, meisseli takaluukun lukkoon/salpaan, kakella ovet lukkoon (eivät muuten meinanneet mennä, etuovet juonitteli).
Virrankulutus vajaa 4A. Salpalukko napsahtaa päälle noin minuutin kohdalla. Odotusta 10 min, kulutus laskee noin kolmeen amppeeriin.
Sit toinen testi, muuten sama mutta irroitin etuvaloille tekemäni adapterit. 10min odotusta, samat lukemat. Mutta, nyt kuului uudelleen sama ääni, kuin salpalukko olisi mennyt päälle?
Eli, vajaan ampeerin laskee kulutus kun odottelee sen 10min, joten 3A menee nyt jonnekin.
Katselin laturia, vaikeessa paikassa on sen johdot, mistä ne sais helpolla irti että tietäs onko siinä häikkää?
-
Moro,
Tuosta sun virran kulutuksesta en osaa sanoa tarkemmin, mutta se 10 min kohalla menee ainaki toi bensatankin luukku lukkoon. et siita saattaa kuulua se naksahdus noin 10 min kohdilla.
Ja OT: Tuli hommattua itelle Seat Leon -08 näin vaihteluksi :) (ihan vaan kulutuksen takia avout 9 litraa kuluttavasta bensasta 5,5 kuluttavaan tiisseliin)
-
Omassa oli tuo lepovirta reilu 4A. Syy oli laturissa. Kokeile niin, että otat laturin plussan pois ja luet A:t. Taitaa olla startin kanssa ainoa johon virtanen suoraan.
-
Juu, itsekin vähän epäilen tuota laturia kun taannoin sitä kokeilin sattumalta niin se oli ihan lämmin kun muu koneesta oli kylmä. Prkl laturin johdot ovat vaan niin piilossa, alakautta vissiin pääsee parhaiten kiinni kun ottaa renkaan pois..?
-
Prkl laturin johdot ovat vaan niin piilossa, alakautta vissiin pääsee parhaiten kiinni kun ottaa renkaan pois..?
Eipä oikestaan, kun sielä on kompura vastassa..
Helpoi taitaa olla, kun avaa sen moottorin päällä menevän muovisen ahtoputken 2 kiinnitystä, avaa moottorin etupuolella olevan ahtoputken klemmarin, erottaa muoviputken ja letkun toisistaan, nostaa sen muoviputken siihen ylemmäs ja kääntää letkua sivuun.
Sitten sinne jo saanee avaimen, että saa laturilta mutterin auki.
Muisa sitten, että laturin johto on jännitteellinen kokoaika, kun akkuun on kytketty johdot.
-
No olipa rautalankaohjeet. Terve :hello:
(kiitos)
-
Niin ja voihan sen muovisen ahtoputken klemmarin irroittaa myös takapäästä, jos haluaa enemmän sitä sivuun
-
Pitääpä kurkkia huomenna. Mitähän muuten sellainen laturi maksaa, tuskin niitä pystyy sen kummemmin korjaamaan?
-
taitaa muumarkkinahinnat keikkua välillä 200-500 ja originaali 600-700
-
Voi kettu. Taitaa olla aika laittaa toi paska paaliin.
-
Jos se laturi kerran lämpiää niin eiköhän se vika sillon siinä ole.
-
Just tuos kattelin kiusallanikin motonetistä noita varaosia, (toiset kiertää kaukaa, mutta on se kummiski kelpo paikka) niin näytti laturien hinnat olevan 2,4 bensa koneeseen 200-300 e + 50 e pantti.
Myös täältä kiitokset miksulle rautalankamallista! ::)
Editoin, ku kattelin eka vahingos startin hintoja. Ja Itse puhuin myös startille menosta... En tiiä miten sekosin :P
-
Katselin jo käytettyjäkin, prkl kun tuota rahaa menee muuallekin kuin autoon. En ole vielä kerennyt testaamaan laturia, pientä motivaatio-ongelmaa.
-
Jep, laturihan se. Heti alkuunsa lepovirta laski 1A ja minuutin päästä ollaan jo 0,16A tasossa joka on normaali kulutus. Ei muuta kuin laturia ostamaan.
-
Boschilaisten hinnat 250-350,-
-
Hmm, mistäs?
Kauanko noilla yleensä ajelee, mietin ostasko purkuautosta?
EDIT: mistä autoista/koneista tähän käy laturi? 2.4T vuosimalli 2002. Käykö esim. 2.4 vaparista, D5, S80 jne?
-
Motonetissäkin taitaa olla Boschilaisia. Vanhan kun vie vaihdossa, niin taitaa selvitä 50e halvemmalla.
-
Netissä ei ole mainintaa että minkämerkkisiä ovat Motonetin laturit. Mistä muuten tietää ostaako 120A vai 140A laturin?
-
Netissä ei ole mainintaa että minkämerkkisiä ovat Motonetin laturit. Mistä muuten tietää ostaako 120A vai 140A laturin?
Katso mikä autossasi on ja osta samanlainen.
Motonetissä pääsääntöisesti täytyy katsoa pakettiin, että mitä merkkiä löytyy, ennen kuin sen tietää, merkit kun vaihtelee.
-
Ahaa, ok.
(en haluaisi purkaa autoa, kasata ja ajaa kauppaan ostamaan osaa ja ja taas purkaa).
-
Ahaa, ok.
(en haluaisi purkaa autoa, kasata ja ajaa kauppaan ostamaan osaa ja ja taas purkaa).
Katso laturin peräpäästä tai kyljestä, mistä nyt ikinä vaan löydätkään tarran tai tekstin, jossa tarvittavat tiedot lukee.
Voi olla että täytyy pientä peiliä ja taskulamppua käyttää avuksi..
-
Sä oot sinnikäs ;) Kiitos taas, täytyy kurkkia josko näkyis purkaamatta infoa.
Edit: ei sinne nähnyt peilinkään kanssa. Ostin Motonetistä arvalla 120A laturin, toinen olis ollu 140A. Ei ollu Bosch, vaan joku pinkiponki. Kestää varmaan kuiten sen minkä auto muuten vielä.