Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Sakkemaidikke - 10.07.2023, 22:11:23
-
piti olla yksinkertane projekti, kansipahvi, ventiilikopan tiivisteiden vaihto. Nyt auto ei lähde käyntiin, kipinä tulee, bensaa tulee, ajoitukset kohillaan, sulakkeet ok. Välillä käynnistyksen jälkeen vähän yskäsee mutta siihen jää. Seiska toimi hyvin ennen tätä operaatiota ja se tässä ihmetyttää, koska mitään isoa ei ole tehty. Kellään tietoa mistä voisi johtua? Kiitos jo etukäteen.
VIKA SELVITETTY:
Elikkäs seiska toimii taas, viaksi selvisi pystyjakaja. Joku seppä oli asentanut pystyjakajan siten, että kun jakopään ajoitus oli kohdillaan kaikkialta pyörijä osoitti väärään. Katsoin siis väliakselin ajoituksen suoraan pyörijästä. Pystyjakaja oli siis asennettu väärälle hampaille.
-
Tuplanjohdot vääräs järjestykses?
-
Tuplanjohdot vääräs järjestykses?
(https://i.ibb.co/27xvCD6/distributor.jpg) (https://ibb.co/27xvCD6)
-
(https://i.ibb.co/27xvCD6/distributor.jpg) (https://ibb.co/27xvCD6)
Pitäis olla oikein, yritin kanssa käynnistää auton suihkuttamalla crc imukaulasta että ois ikäänkuin pakkokäynnistetty ja ei lähtenyt siltikään. Eli luultavasti vika vieläkin jakopäässä?
-
Pitäis olla oikein, yritin kanssa käynnistää auton suihkuttamalla crc imukaulasta että ois ikäänkuin pakkokäynnistetty ja ei lähtenyt siltikään. Eli luultavasti vika vieläkin jakopäässä?
Toki jos jako vinossa niin eihän se ainakaan hyvin käy. Puristusmittarilla nopeasti toteaa onko sinnepäinkään oikein?
Kampiakselin kiilahihnapyörään ei välttämättä kannata luottaa, se voi pyörähtää.
-
Jos et pyörittänyt konetta kun kansi oli irti ja laitat kampuran rattaan ja nokan rattaan merkit kohdalleen niin pitäis riittää.
Väliakselilla ei merkeillä oo mitään väliä kun on päätyjakaja.
Onko nokan rattaan putkisokka vielä ehjä jos ratas oli irti.
Käänsitkö jaon merkkeihin ennen purkamista? Jos et niin voi olla jako pielessä. Näyttääkö jakajan pyörijä ykköseen kun ykkösen venttiilit on kiinni. :o
-
Jos muut pitäs olla ok niin koita vaihtaa tulpanjohdoista 1-4 ristiin ja 2-3 ristiin, jakajan saa kasattua kahteen eri asentoon jos sen joku on joskus purkanu.
-
Toki jos jako vinossa niin eihän se ainakaan hyvin käy. Puristusmittarilla nopeasti toteaa onko sinnepäinkään oikein?
Kampiakselin kiilahihnapyörään ei välttämättä kannata luottaa, se voi pyörähtää.
Kokeilen tänään vielä laittaa ajoituksen varmasti oikein, mulla oli vanha jakohihna niin kulunut, että siitä ei nähnyt niitä "viivoja" jotka kuuluu laittaa oikein. Nyt on uusi jakohihna niin katsotaan mitä käy.
-
Jos et pyörittänyt konetta kun kansi oli irti ja laitat kampuran rattaan ja nokan rattaan merkit kohdalleen niin pitäis riittää.
Väliakselilla ei merkeillä oo mitään väliä kun on päätyjakaja.
Onko nokan rattaan putkisokka vielä ehjä jos ratas oli irti.
Käänsitkö jaon merkkeihin ennen purkamista? Jos et niin voi olla jako pielessä. Näyttääkö jakajan pyörijä ykköseen kun ykkösen venttiilit on kiinni. :o
En tainnut kyllä kääntää ennen purkamista, multa puuttui kokonaan se takana oleva muovisuoja, kun aloitin purkamisen. Tilasin sen ja nyt se on paikallaan. Onko tää nyt mission impossible . Mulla tosiaan on pystyjakaja, jos se info mitään vaikuttaa.
-
Joku voi olla laittanu sen pystyjakajan väärille hampaille. Eli vaikka apuakselin hihnapyörä olisi kohdillaan nokkahihnaan nähden, jakaja ei välttämättä ole.
-
Joku voi olla laittanu sen pystyjakajan väärille hampaille. Eli vaikka apuakselin hihnapyörä olisi kohdillaan nokkahihnaan nähden, jakaja ei välttämättä ole.
Millä tommosta lähtis tarkistamaan? Kun se pystyjakaja on ollut aiemmin oikein? Tai ainakin auto toimi moitteettomasti ennen tätä mun räpellystä ???
-
Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta en ole milloinkaan katsellut noita jakohihnoissa mahdollisesti olevia merkintöjä.
Ei niillä ole mielestäni mitään merkitystä jaon saamisessa paikalleen.? Kyllä asennot olen aina katsellut niiden muiden merkkien mukaan?
-
Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta en ole milloinkaan katsellut noita jakohihnoissa mahdollisesti olevia merkintöjä.
Ei niillä ole mielestäni mitään merkitystä jaon saamisessa paikalleen.? Kyllä asennot olen aina katsellut niiden muiden merkkien mukaan?
Kyselin tossa kavereilta ja joo kuulemma niillä hihnan merkinnöillä ei ole väliä
-
Ihmettelin tossa uuden hihnan kanssa ja huomasin, että kun kaikki ajotukset oli kohillaan ja pyöräytin konetta yhden kierroksen, niin hihna oli liikkunut pois ajoituksesta noin 8 hammasta :o , mielestäni se oli kyllä kireellä, mutta tilaan uuden kiristäjän jos sen avulla se sitten pysyisi. Veikkaan että tolla voi olla vaikutusta miksei lähde käyntiin. Onko kellään ollut samanlaista tilannetta?
-
Ihmettelin tossa uuden hihnan kanssa ja huomasin, että kun kaikki ajotukset oli kohillaan ja pyöräytin konetta yhden kierroksen, niin hihna oli liikkunut pois ajoituksesta noin 8 hammasta :o , mielestäni se oli kyllä kireellä, mutta tilaan uuden kiristäjän jos sen avulla se sitten pysyisi. Veikkaan että tolla voi olla vaikutusta miksei lähde käyntiin. Onko kellään ollut samanlaista tilannetta?
Ei ne hihnan merkit pysy kohdillaan kun konetta pyörittää. Sen tarkemmin en osaa selittää että miksi ei pysy.
-
Ei ne hihnan merkit pysy kohdillaan kun konetta pyörittää. Sen tarkemmin en osaa selittää että miksi ei pysy.
Sitten syy on varmaan tulpissa, koska ajotus pitäis olla oikein ja bensaa saa. Koitin kanssa vielä pakkokäynnistää bräkkiksel imukaulasta ja ei lähtenyt. Tulpat oli aika ryypätyt joten jos ne vaihtamalla sitten lähtis. Ihmettelen vaan kun tosiaan toimi ennen projektia.
-
Ei ne hihnan merkit pysy kohdillaan kun konetta pyörittää. Sen tarkemmin en osaa selittää että miksi ei pysy.
Näin just. Menee aika kauan ennen kuin HIHNAN merkit on taas kohillaan. Niillä ei ole muuta merkitystä kuin helpottavat asentamista.
Jos rattaiden merkit on kohdillaan niin kaikki on ok.
Ainoo on se että jos et kerran laittanut jakoa kohdilleen ennen purkamista niin sulla voi olla moottori"väärällä" kierroksella.
-merkit kohdalleen
-onko ykkösen venttiilit kiinni, siis nokat sojottaa yläviistoon
-Jakajassa pyörijä näyttää ykkösen johtoon
Jos ei niin laita ne niin, vaatii vaan jakoremmin poiston että saa pyöritettyä koneen, nokan ja jakajan kohdalleen kun sulla oli se pystyjakaja.
Tuossa koneessa kun ei pyörittäessä mikään varoita väärästä asennosta kun venttiilit ei tapaa mäntiin. Jos niin olisi niin sulla olis jo nyt venttiiliremontti tiedossa.
Aloita aina jakopääremppa pyörittämällä merkit kohdalleen ennen purkamista.
Ps. Tai sitten vika voi olla niin yksinkertainen kuin Huikkoster aiemmin totesi, jakaja eri asennossa kuin ennen. ??? Pitäis nähdä niin selviäis parissa minuutissa tuo homma.
-
Näin just. Menee aika kauan ennen kuin HIHNAN merkit on taas kohillaan. Niillä ei ole muuta merkitystä kuin helpottavat asentamista.
Jos rattaiden merkit on kohdillaan niin kaikki on ok.
Ainoo on se että jos et kerran laittanut jakoa kohdilleen ennen purkamista niin sulla voi olla moottori"väärällä" kierroksella.
-merkit kohdalleen
-onko ykkösen venttiilit kiinni, siis nokat sojottaa yläviistoon
-Jakajassa pyörijä näyttää ykkösen johtoon
Jos ei niin laita ne niin, vaatii vaan jakoremmin poiston että saa pyöritettyä koneen, nokan ja jakajan kohdalleen kun sulla oli se pystyjakaja.
Tuossa koneessa kun ei pyörittäessä mikään varoita väärästä asennosta kun venttiilit ei tapaa mäntiin. Jos niin olisi niin sulla tulis jo nyt venttiiliremontti tiedossa.
Aloita aina jakopääremppa pyörittämällä merkit kohdalleen ennen purkamista.
Kiitos neuvosta, täytyy kokeilla. Tosiaan olisin laittanut merkit kohdilleen ennen purkua, mutta joku vanha omistaja oli poistanut jostain syystä suojamuovit kokonaan, joten en sen takia pystynyt.
-
Jos oisit alamerkin laittanut kohdilleen niin nokkakin olis ollut oikein. Eihän siellä kampuralla ne merkit muovissa ole. No, se on myöhästä nyt rypistää.
Kyllä se siitä. :tickedoff:
Nyt oon yön nukkunu niin ajatus edes vähän kulkee. :D
Jos et irroittanut nokan ratasta akselilta niin vaihtoehdoksi ei jää kuin jakajan väärä asento tai johdot väärin.
Jos irroitit niin katso että ratas on oikein ja pultti tiukassa. Siis se rattaan putkisokka akselissa ehjä ja reiässään.
Aiemmin kirjoitin että motti voi olla väärällä kierroksella, ei se voi jos merkit kohillaan ja yläratas oikein.
Ps. Sulla on joku sekasikiö jos ft:ssä on lohkojakaja.
-
mulla oli kansirempan yhteydes mennynä nokan hihnapyörän kiila rikki nii suosittelen kyllä vilkasemaa sen jos ei muualta vikaa löydy
varsinkin jos nokan pultista on pyöritelly konetta
-
Joku voi olla laittanu sen pystyjakajan väärille hampaille. Eli vaikka apuakselin hihnapyörä olisi kohdillaan nokkahihnaan nähden, jakaja ei välttämättä ole.
Kiitos! Tässä oli vika. Toimii hyvin taas :)