Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Samulitsu - 31.07.2023, 02:43:37

Otsikko: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: Samulitsu - 31.07.2023, 02:43:37
Hola arvon tietäjät!

Kyseessä S60 -09 ja ongelmana on ajotietokoneeseen ilmestyvä ”Virtajärjestelmä, huolla heti” teksti akku merkkivalon seurana.

Ilmotus ja merkkivalo katoaa, kun auton käynnistää uudestaan. Ja jossain kohtaa saattaa taas syttyä valo uudestaan palamaan.

Mitään muita oireita ei oikeastaan autossa ole mitkä viittaisivat, että olis laturi/ akku hajoamassa. Starttaa ja käynnistyy ilman ongelmia.

Voltit olen akusta mitannut nyt viimeksi, kun akkuvalo syttyi palamaan ja antoi lukemaksi 13.4V, suht alhainen? Sekä lukemat akusta oli jotain 12V luokkaa, kun oli antanut auton olla sammuksissa useamman tunnin ajan.

Mistä tätä lähtis selvittelemään, että onko kyseessä vain huono akku vai onko laturi vetelemässä viimisiä? Vai voiko tuosta suoraan päätellä, että laturissa on ongelma.
Otsikko: Vs: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: tuomaril - 31.07.2023, 03:06:36
Minkä ikäinen akku autossa on? Lähes aina tuon ilmoituksen saa aikaseksi ehtoopuolella oleva laturi, heikon akun en tiedä ainakaan omasta kokemuksesta ikinä aiheuttaneen kyseistä ilmoitusta. Auton käydessä akun jännitteen pitäisi olla luultavasti siellä 14.4V paikkeilla...
Otsikko: Vs: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: laatikkovika - 31.07.2023, 08:01:50
Huono akku.
Jos muutaman tunnin seisokilla :D on 12V luokkaa niin on liian matala.
Jos auto kävi ja sait 13.4V niin on sekin vähän matala.

Esim. omassa rakkineessa on myös vähän matala latausjännite vaikka on uusi akku, siellä 13.5-14V mutta hyvin on toiminut myös talvella eikä yön parkin jälkeenkään jännite mene alhaisimmillaan kuin n.12.5V.

Akku voi olla vähän oikosessa, vaikkapa vain yksi kenno. Itse alkaisin tutkimaan tapausta akun vaihdolla.
Otsikko: Vs: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: Samulitsu - 31.07.2023, 13:20:43
Huono akku.
Jos muutaman tunnin seisokilla :D on 12V luokkaa niin on liian matala.
Jos auto kävi ja sait 13.4V niin on sekin vähän matala.

Esim. omassa rakkineessa on myös vähän matala latausjännite vaikka on uusi akku, siellä 13.5-14V mutta hyvin on toiminut myös talvella eikä yön parkin jälkeenkään jännite mene alhaisimmillaan kuin n.12.5V.

Akku voi olla vähän oikosessa, vaikkapa vain yksi kenno. Itse alkaisin tutkimaan tapausta akun vaihdolla.

Mittasin lukemat nyt uudestaan yön yli seisottamisen jälkeen ja lukema oli 12.4V auton ollessa sammuksissa sekä 13.7-13.8V käynnissä. Ja kun heitin kaikki mahdolliset elektoriniset härpäkkeet päälle niin lukema tippui 13V asti.
Otsikko: Vs: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: Samulitsu - 31.07.2023, 21:09:53
Osaiskohan joku neuvoa noviisia, että onko sillä ollenkaa väliä hommaako vanhan laturin tilalle 120A vai 140A?
Otsikko: Vs: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: anssi68 - 31.07.2023, 21:41:44
Osaiskohan joku neuvoa noviisia, että onko sillä ollenkaa väliä hommaako vanhan laturin tilalle 120A vai 140A?

Noup, kumpikin käy..
Otsikko: Vs: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: kupari s40 - 31.07.2023, 22:18:17
Sen ottaa selville ostettavasta onko se kiinteällä pyörällä vai vai vapaakytkimellä kun myynnissä olevissa on molempia versioita.
Otsikko: Vs: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: raslak tuuheapää - 01.08.2023, 00:09:42
 Jännitteensäätimen vaihtohan on oikea ratkaisu tuohon. Miksi vaihtaa koko laturia, sehän on ikuinen. Säätimet esim. Bosch 30-50€ Volvoihin. Hiilet ne kuluvat aina.
Otsikko: Vs: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.08.2023, 05:36:05
Jännitteensäätimen vaihtohan on oikea ratkaisu tuohon. Miksi vaihtaa koko laturia, sehän on ikuinen. Säätimet esim. Bosch 30-50€ Volvoihin.

Vapaakytkin, laakerit, hiilet ja liukurengas on hyvinkin kuluvia osia. Laturi on kaukana ikuisesta vaikka saattaa kestää satoja tuhansia kilometrejä.
Otsikko: Vs: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: laatikkovika - 01.08.2023, 08:29:14
Jos vapaakytkin sutii välillä? :o
Aja se vika ulos sieltä, kyllä se kohta hajoo niin tarkentuu vikakohde. Maadotuksetkin kannattaa vilkuilla läpi.
Otsikko: Vs: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: roilo - 04.08.2023, 17:14:46
Mittasin lukemat nyt uudestaan yön yli seisottamisen jälkeen ja lukema oli 12.4V auton ollessa sammuksissa sekä 13.7-13.8V käynnissä. Ja kun heitin kaikki mahdolliset elektoriniset härpäkkeet päälle niin lukema tippui 13V asti.

Ei nuo mielestäni mitenkään oudot luvut ole, riippuen mittapisteestä ja mittalaitteesta voi hyvinkin mennä normaalin rajoihin.
Otsikko: Vs: Laturi vai akku hajalla?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.08.2023, 18:23:03
Jos hyvällä akulla ei lataa 13.5 niin sit on hiilet laturissa vähissä minun kokemuksella.