Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: ktu - 05.10.2023, 13:59:13
-
Ei mennyt katsastuksesta läpi. Liian korkea tyhjäkäynti. Muuten päästöarvot ok. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
-
Imuvuoto tuon usein tekee. Lambda auto kompensoi tuon vuodon, niin että päästöt pysyy arvoissaan, mutta liiallisesta ilmasta ei pääse eroon kuin pakoputken kautta.
-
Yritin suihkia bräkecleania eri paikkoihin. Ei vaikutusta. Imusarjan alareunaa ei oikein saa suihkittua.
-
Yritin suihkia bräkecleania eri paikkoihin. Ei vaikutusta. Imusarjan alareunaa ei oikein saa suihkittua.
Se imuvuotohan ei tarkoita välttämättä että imusarja vuotaa, vaan vuoto voi olla esim jarrutehostimessa tai vaikka lämmityslaitteessa, jos nappilämppäri.
tietysti on mahdollista myös että kaasu ei vaan palaudu kokonaan.
-
Täytyy hakea lisää suihkittavaa. Ei nappilämppäriä. Tehostimen letku tarkastettava tarkemmin.
Entä miten tyhjäkäyntimoottori kannattaa tarkistaa?
-
Tyhjäkäyntimoottori irrotettu ja tarkastettu. Kunnossa.
Tehostajan letku ei vuoda liitoksista.
-
Tarkista kaasuläppäkytkimen toiminta/asento.
-
Hankala vika kun mikä tahansa voi aiheuttaa tuon eikä auto osaa kertoa sitä. Jos seokset on vähän pielessä jossain tilanteessa ja LH joutuu säätämään liikaa niin se nostaa tyhjäkäynnin. Palautuu myös normaaliksi kun vaan käyttää nopeasti virtoja pois, eikös vaan?
Onko mitään muita oireita autossa?
-
Tarkastettu ja puhdistettu kaasuläppä.
Oireita; Auto seissyt vuoden. Vähän heikosti lähti käyntiin. Tosin käynti tasaantui melko nopeasti.
Tyhjäkäynti on ollut uudesta lähtien tavallista korkeampi.
-
Kysytään uudestaan. Tarkistitko sen läppäkytkimen?
-
Sen pitää naksahtaa kun kääntää yhtään kaasuläppää. Toki sen voisi myös mitata napojen väliltä että toimiiko oikeasti. En nyt muista mitkä navat mutta voin jossain välissä tutkia sähkökaaviota.
Lisäksi kun tukit tyhjäkäyntiventtiilin letkun, tyhjäkäynnin pitäisi tippua jonnekkin 500rpm luokkaan. Jos ei niin joko kaasuläppä on liikaa auki tai ilmavuoto.
Katso tarkkaan haitariputki joka menee imusarjaan.
-
Läppäkytkin toimii. Kaasuläppä puhdistettu ja asento ok. Haitariletku irrotettu ja tarkastettu.
Kierrokset laskivat kyllä näiden toimenpiteiden jälkeen.
-
Kiitokset ohjeista! Auto katsastettu! Olisiko vika voinut johtua osittain siitä, että esim. suuttimet vähän tukossa pitkän seisonnan johdosta.
-
Kiitokset ohjeista! Auto katsastettu! Olisiko vika voinut johtua osittain siitä, että esim. suuttimet vähän tukossa pitkän seisonnan johdosta.
Ei tuo aiheuta tyhjäkäynnin nousua.