Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jakem - 05.01.2012, 12:56:54
-
Moi,
pomppasi auto katsastuksessa alapallonivelen välykseen. Tein volvolandian ja tämän foorumin osalta haut alatukivarsista ja sieltä ei löytynyt, kuin pari kommenttia Lemförderin alatukivarsista. Onko kellään kokemusta Lemfördereistä? Muita tarvikevaraosia mitä myyjä ehdotti oli Scantech ja Delphi...
-
No, ittellä on kokemusta 855Tdi:n kanssa noista Scantech:in leluista, ja mielestäni olivat hyviä. :)
-
En tiiä merkeistä, mutta tarvikekalut pehmenee parissa vuodessa vaihtokuntoon. Soratieajoa myös aika paljon,
joten asfaltille tuo 2 vuotta ei pätene?
-
No, ittellä on kokemusta 855Tdi:n kanssa noista Scantech:in leluista, ja mielestäni olivat hyviä. :)
Itselläkin kyseiset alla, ja onhan noilla noin 25tkm jo ajettu. Hinta oli jossain 60€ korvilla
-
Jos on 4-pultin kiinnitys ja ajo vähänkään huonompia teitä niin jätä väliin. Vaihtelin varmaan kolme paria, ennenkuin uskoin.
-
En tiiä merkeistä, mutta tarvikekalut pehmenee parissa vuodessa vaihtokuntoon. Soratieajoa myös aika paljon,
joten asfaltille tuo 2 vuotta ei pätene?
Ite laitoin motonetin alatukivarret edelliseen R:ään. Ja ei ainakaan siinä mennyt parissa vuodessa huonoksi ne. Ja oli asfaltti ajoa kuin myös soratietä ja jonkin verran tuli ajeltua metsäautoteilläkin.
-
Edelliseenvolvoon laitoin kanssa motonetin,eikä sinä aikana kun auto oli,ollut ongelmia,jotku saksalaiset oli.
-
Landian puolella oli joskus kuva 4-pulttisen tukivarren uretaani puslista. Jonkinlainen "rakennussarja" oli kyseessä, koska kiinnitysrautahan on puslissa kiinteästi.
Onko kenelläkään muistissa valmistajaa tai jopa myyjää?
-
Tulipa mieleen, että miten paljon näitä 4-pulttisen tukivarren puslia poikii madalletuissa autoissa?
Ainakaan omassa -60mm madalluksella varret ei väännä puslia kovinkaan paljoa, vrt vakio alustaan joka selkeästi vääntää vartta alaspäin.
-
Itsellä oli motonetistä ostettu delphi-alatukivarsi 850:ssa, ei-vahvistettu malli. Puslat kesti melkein 2 vuotta ja noin 17.000-20.000 km... Oli asennettu käyttäen kaikkia konsteja, muttei kestänyt.
-
Lemförderin alatukivarsi vaihdatettu alle. Katsotaan miten kauan kestää. :)
-
Landian puolella oli joskus kuva 4-pulttisen tukivarren uretaani puslista. Jonkinlainen "rakennussarja" oli kyseessä, koska kiinnitysrautahan on puslissa kiinteästi.
Onko kenelläkään muistissa valmistajaa tai jopa myyjää?
Tässä:
http://www.jerd.se/volvo/v70_en.php
> Wish bone bushings version C70
Onko kenelläkään kokemuksia näistä?
-
Scantech=syvältä. Laadun kans sillä ei ole tekoa. 2v. ja 30 000km, eli hintaero alkuperäiseen osaan tuli kalliiksi.
-
Nostellaas....
Scantechit kesti 1 vuoden ja 25 tkm.
Käsittääkseni Lemförder/Boge on lähes alkuperäistä vastaava (kuuluu ZF Groupiin). Mistä oletta näitä tilailleet? Motonet tarjoaa Scantechiä (kakkaa) ja TRW:tä (ihan ok).
-
Tämä on taas se iäisyys saitti. Toisilla on kestänyt toiset ja toisilla taas toiset. Ittellä alla vuonna 2007 ostetut scantecit, joilla ajettu 150 tkm. Keväällä katsastus, jotta nähdään vieläkö menee läpi. Näihin vaidettu kolme motonetin helaa tällä ajalla. Hyvin ovat kestäneet. ;)
-
Tämä on taas se iäisyys saitti. Toisilla on kestänyt toiset ja toisilla taas toiset. Ittellä alla vuonna 2007 ostetut scantecit, joilla ajettu 150 tkm. Keväällä katsastus, jotta nähdään vieläkö menee läpi. Näihin vaidettu kolme motonetin helaa tällä ajalla. Hyvin ovat kestäneet. ;)
Ajotyyli, ajomaasto, renkaiden leveys, auton tehot jne. vaikuttavat alustan osien kestoon. Minulla kuumatkin alatukivarret vaihdettu yhtä aikaa. Toisessa ei mitään väljää, toinen tuli ihan yhtäkkiä väljäksi. Kummassakin niissä apurunkoon kiinnittyvissä puslissa noin 10 mm väljää.
Lueskelin Matthewsvolvosite.com:stä, että joku oli löytänyt Volvon alkuperäisten alatukivarsion puslista pienen kolmion, joka on Lemförderin logo. Siksi ajattelin itse kokeilla niitä seuraavaksi. Tällä hetkellä olen löytänyt netistä 309€/pari kotiovelle. Käyttöautolla nuo taitavat olla 480€/pari.
-
Saisiko etummaista puslaa tarvikkeena, joka olisi uretaania? Ainakin V70 2002 kestää moinen variaatio hyvin.
-
Saisiko etummaista puslaa tarvikkeena, joka olisi uretaania? Ainakin V70 2002 kestää moinen variaatio hyvin.
http://www.skruvat.fi/Holkkisarja-ohjausvarsi-polyuretaani-P29535.aspx
Tuollaisetko olisi hakusessa?
Jos tuo on tosiaan sitä miltä näyttää ja koko sarjan hinta, niin on todella halpa setti.
Omista vastaavista uretaanipuslista maksoin 90e/setti.
-
850:iin asennettu 2 vuotta ja 23000 km sitten Motonetin hintavampaa vaihtoehtoa olevat alatukivarret, tänään oli katsastuksessa toinen väljänä. Siitäkin huolimatta että niveliin lisättiin rasvaa heti uutena.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/850%20R%20-96/24052011336.jpg)
-
http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=2_546_538_562&products_id=7782
Tämä puslasarja vaikuttaa mielenkiintoiselta, koska alkuperäisiin verrattuna tukivarren kiinnitysosat ei ole kiinteästi kumissa kiinni.
-
850:iin asennettu 2 vuotta ja 23000 km sitten Motonetin hintavampaa vaihtoehtoa olevat alatukivarret, tänään oli katsastuksessa toinen väljänä. Siitäkin huolimatta että niveliin lisättiin rasvaa heti uutena.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/850%20R%20-96/24052011336.jpg)
Hintavampi pitäis olla TRW:n valmistaja. Kumma, että kesti vain noin vähän. Itsellä on nyt Lemförderit paikoillaan, saa nähdä kauanko kestävät.
-
FCPGrotonilta alkuperäiset 320 taalaa+ 90 kustannuksia. Tulli n.50€. Lemförderin satsi n. puolta halvempi. Kuukausi sitten ostettu ja tilaus tuli perille n. viikossa.
-
FCPGrotonilta alkuperäiset 320 taalaa+ 90 kustannuksia. Tulli n.50€. Lemförderin satsi n. puolta halvempi. Kuukausi sitten ostettu ja tilaus tuli perille n. viikossa.
Jos viitsit, niin tutki niitä alkuperäisten tukivarsien puslia. Löytyykö niistä jokin valmistaja/merkki?
Edit. Eikun taitavatkin siis olla jo auton alla, niin paha mennä tutkimaan... ::)
-
Kumpi näistä yleisemmin pettää, puslat vai pallo?
Onko tuo pallon pesä minkämoinen, voisikos siihen laittaa rasvanipan? Onhan pesä kuitenkin metallia?
Entä saako tommosia puslia sorvata itte, vai pitääkö niissä olla joku E-hyväksyntä näkyvillä?
-
Katsastushenkilö totesi alapallon väljäksi. Onko uusia mielipiteitä, minkä merkkinen tukivarsi palloineen ja puslineen kestää? Sinisellä yli 200€/kpl, M...netissä alle puolet siitä. Siis Mk1 V70.
-
Katsastushenkilö totesi alapallon väljäksi. Onko uusia mielipiteitä, minkä merkkinen tukivarsi palloineen ja puslineen kestää? Sinisellä yli 200€/kpl, M...netissä alle puolet siitä. Siis Mk1 V70.
Itsellä meni Scanteceistä (professional parts of sweden) pusla väljäksi.
Nyt siis ollut maaliskuusta Lemförderit alla ja ei ainakaan vielä väljyyttä, sekä muutama kaveri on myös kehunut samaa merkkiä. Esim. Osamies.fi myy näitä.
-
Onko uusia mielipiteitä, minkä merkkinen tukivarsi palloineen ja puslineen kestää?
Mulla on vanhemman 850 Volvon alumiiniset alatukivarret uretaanipuslilla.
Nissä kun on pulttikiinnitteiset alapallot niin uskon vahvasti alatukivarsien olevan ikuiset mun ajoilla.
Jos nyt alapalloja joskus joutuu vaihtaan, niin hinta jossain parinkympin paikkeilla kappaleelta.
Kannattaako mitään muuta vaihtoehtoa edes kokeilla, jos autoa meinaa pitää hiukankaan pidempään tai ajaa enemmän?? ::) ::)
-
Käykö ne ihan päikseen uudempaan?
-
Käykö ne ihan päikseen uudempaan?
Oma auto vuosimallia 2000 eli siihen asti käy.
-
Toisilla on kestänyt toiset ja toisilla taas toiset.
Laitoin MkI:een joku vuosi sitten Motonetin Moog:t (http://www.moogproducts.com/en-global/Pages/Home.aspx). Ovat kestäneet, mutta niin kuin yllä viitataan - puolet "kestosta" johtuu suoraan kuskista ja asennuksesta.
Jos on tapana kääntää rattia paikallaan tai ajaa kuopista hidastamatta niin ihan varmasti pääsee vaihtamaan osia. Tukivaren runkopuslat saa helpoiten rikki - alle vuodessa - kiristämällä ne auto pukkien päällä eikä vasta renkaan varaan laskettuna, jolloin tukivarsi olisi käyttöasennossaan.
-
Nyt siis ollut maaliskuusta Lemförderit alla ja ei ainakaan vielä väljyyttä, sekä muutama kaveri on myös kehunut samaa merkkiä. Esim. Osamies.fi myy näitä.
Edellisessä autossa noi kesti kolmevuotta ja noin 80tkm. Rungon puslat kiristetty niin että tukivarsi oli nostettu noin suunnilleen siihen asentoon jossa auton tukivarsi on normaalisti kun pyörät on maassa.
-
Alustan osissa pyrin valitsemaan lemförderin, jos vaan on saatavilla, moog on sinänsä myös ihan ~ok, mutta mieluummin tuo lemförder
Noissa P2X autoissa (eli esim. S60I, V70II) vaikuttaisi etualatukivarren etummaisiksi pusliksi olevan originaalia lähimpänä sellainen kuin sidam, pääsääntöisesti muut joita oon testannu on ollut muodoiltaankin vähän vajavaisia, tarkoitan sillä puslan ulkokehän päissä olevia kavennuksia, jotka auttaa puslaa ohjautumaan tukivarren reikään paikalleen prässätessä..
Scantech taitaa olla ns. sika säkissä, ainakin oon ymmärtänyt, että ei valmista mitään, vaan ostaa mistä saa ja uudelleen paketoi.. delphi on halvempi osa.
-
Ainakin moottorin ala-etukorvake (D5) (pusla-peltinivel-pusla) lemförderin tekemänä oli alkuperäinen...
Ostin paikallisesta varaosaliikkeestä tuon ala etutukivarren etuhelan, tuntui olevan asennuksessa ongelmaa juuri tuon suoraan menon kanssa, mittasin aikani kuluksi uuden ja vanhan helan, uusi merkitön tarvikehela oli 0,4mm isompi kuin alkup. paikallaan ollut..... Sinne se meni hyvin voideltuna ja puhtailla pesillä mutta silti aika suuri mittaheitto tuollaiseen paikkaan...