Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Sirkkuli - 01.12.2023, 20:08:59
-
Millä softalla seuraatte dpf:n polttoja? Sitikan kanssa toimi FAP app tosi hyvin; näytti poltot ja purkin lämpötilan, tavaran kertymän, paine-eron yms. tarpeellista (ja tarpeetonta).
Car scanneria kokeilin, mutta en oikein päässyt sinuiksi. Onko muita hyviä ehdokkaita?
-
VDD dongle ainakin.
-
VDD dongle ainakin.
Tälle ääni. Antaa puhelimeen ilmoituksen, kun poltto alkaa. Näyttää grammat, prosentit ja piirtää vielä kaaviota
-
Maksettu car scanner+ELM327 toimii hyvin seurantaan.
VDD donglellakin nokikertymän seuranta onnistuu hyvin. Valitettavasti sillö ei vain pysty reaaliajassa tuota polttotapahtumaa seuraamaan.
-
Eli VDD:llä ei voi polttoa seurata? Voiko Car scannerilla?
Maksettu versio siis käytössä, mutta en ole kovin syvällisesti siihen perehtynyt.
-
Hmm, miksi sitä pitää saada seurata?
-
Rakkaudesta lajiin :).
-
Eli VDD:llä ei voi polttoa seurata? Voiko Car scannerilla?
Maksettu versio siis käytössä, mutta en ole kovin syvällisesti siihen perehtynyt.
Tuota reaaliajassa tapahtuvaa polttoa ei voi seurata. Toki tähän VDD:hen saa valittua, että ilmoitus tulee puhelimeen, kun polttotapahtuma käynnistyy. Päättyneestä poltosta ei tuo tainnut kuitenkaan enään ilmoittaa. VDD:ssä on toki myös paljon muita hyödyllisiä ominaisuuksia, esimerkiksi vikakoodien luku ja nollaus, webaston etäkäyttö yms. :)
Carscannerissakaan ei taida olla mitään "poltto päällä/poltto poissa" ilmoitusta tai valikkoa, vaan sillä joutuu seuraamaan nokimäärää ja DPF:än lämpötilaa, joka kertoo polttotapahtumasta reaaliajassa. Normi ajossa DPF:än lämpötila on jossain 250-350 nurkilla muistaakseni ja polttotapahtuman aikana DPF:än lämpötila on +600c.
Nyt kun itselläni on ajot vähentynyt, niin seurailen VDD:llä grammamäärien kertymistä. Kun DPF:ässä rupeaa olemaan ~25gr nokea, niin ajan pidemmän lenkin ja laitan ELMin kiinni ja seuraan sillä, että polttotapahtuma tapahtuu alusta loppuun.
-
Hyvin näyttää Car Scanner lämpötilan purkin poltossa. 730 astetta ja risat sisällä purnukassa.
Mikähän siinä on purkin ulkokuoren lämpötila? Että jos kesällä kuivaan heinikkoon pistää parkkiin ja sattuu olemaan poltto päälle, niin... :nohnoh
-
Kyllä vdd donglessa poltto näkyy "livenä", päivittyy parin minuutin välein ja näkee kun noki käyrä laskee.
-
Oletteko laittaneet pakkopolttoa päälle vai odottaako kun tulee ilmoitus? Tuli mieleen, kun on lyhyttä ajoa ja sitten tulee pitkä reissu maantielle, että sattuisi poltto silloin eikä kaupungissa pyöritellessä tulisi sitten ilmoitusta. Voi olla tyhmä kysymys, ollut bensavolvoja monta tähän asti, ensimmäinen diesel D5, MY-13 nyt.
-
Kyllä se kaupunkiajossakin polttaa, itselläkin pääsääntöisesti kaupunki pyöritystä. Dongle ilmoittelee kun poltto alkaa.
-
Mistä kannattaisi katsoa halvimmillaan esim tuota vdd donglea, voisi katsoa vähän että tosiaan tuota dpf polttaa, ja jos sillä onnistuu myös webaston kauko käyttö niin ei sekään pahasta olisi
-
Onnistuu webaston ohjaus, koodien nollaukset jne.
Vdd dongle google hakuun ja etsimään josko se edullinen jostain löytyisi.
-
Tuon DPF- polton seuranta onnistuu näissä vanhemmissa Volvoissa, ainakin V50 1.6D:ssä vm. 2008 siten, että valitsee ajotietokoneesta kohdan "hetkellinen kulutus", ja seuraa sitä, kun poltto alkaa, kulutus lisääntyy huomattavasti ja sitten sitä voi kokeilla myös siten, että kokeilee moottorijarrutusta, ja jos hetkellinen kulutuslukema ei mene "nollille", on poltto vielä päällä, eli aja niin kauan, että moottorijarrutuksen polttoaineen kulutuslukema on 0.00.
-
Edellä mainittua konstia tuli käytettyä itse edellisessä autossa, taitaa toimia ainakin vitoskoneisissa P3-volvoissa. Onko VEA-moottorisista jollain kokemusta näkyykö niissäkin poltto kulutusnäytössä? SPA-koppaisissa ei ilmeisesti näy?
-
VEA-koneisissa ei näy kulutuksessa tuo DPF-poltto mitenkään. Pyörivä flekti ja haju ovat ainoat selvät tunnusmerkit, mutta ratin takaa asiaa on todella vaikea havainnoida, vaikka asiaan yrittäisi kiinnittää erityistä huomiota.
-
Miksi sitä polttoa pitää seurata? Nykyinen s60 ollu kohta 10 vuotta, 2 litrainen 5 pyttynen, enkä ole koskaan mitää ihme lenkkejä ajanut tai ollu sammuttamatta autoa jos poltto on päällä. Kyllä se sit seuraavassa ajossa taas polttaa jos tarve. Ei ole tuossa ollu ikinä mitään ongelmia eikä ollu edellisessäkään, suurin osa ajosta vielä max 20 km suuntaansa.
-
Miksi sitä polttoa pitää seurata? Nykyinen s60 ollu kohta 10 vuotta, 2 litrainen 5 pyttynen, enkä ole koskaan mitää ihme lenkkejä ajanut tai ollu sammuttamatta autoa jos poltto on päällä. Kyllä se sit seuraavassa ajossa taas polttaa jos tarve. Ei ole tuossa ollu ikinä mitään ongelmia eikä ollu edellisessäkään, suurin osa ajosta vielä max 20 km suuntaansa.
Juurikin näin. Jos auto kunnossa niin se kyllä hoitaa polttamisen ihan ite.
-
Makuasioita, sano koira kun muniaan nuoli.
Toiset seuraa lätkää, toiset jalista. Lyövät jopa vetoa :2funny:.
Minä seurailen dpf:n polttoa :idiot2: ;D.
-
Makuasioita, sano koira kun muniaan nuoli.
Toiset seuraa lätkää, toiset jalista. Lyövät jopa vetoa :2funny:.
Minä seurailen dpf:n polttoa :idiot2: ;D.
Se suotakoon sinulle ELK
-
Minä seurailen dpf:n polttoa :idiot2: ;D.
Toivottavasti matkustajan paikalta. Liikenteessä pitäisi keskittyä oleelliseen, et ole siellä yksin.
-
Ei vaan nojatuolista. Vehkeet tallentaa ja kattelen jälkipäin mitä siellä tapahtuu.
-
Toivottavasti matkustajan paikalta. Liikenteessä pitäisi keskittyä oleelliseen, et ole siellä yksin.
Ihan kuskin paikalta minäkin parhaani mukaan seurailen DPF-polttoa ja kaiken kukkuraksi olen asentanut tuulilasin kulmaan lisämittarin jäöhdytysnesteelle! Ei ole tuottanut ongelmia, oli ajotapahtuma tapahtunut sitten Suomessa, Kreikan vuoristossa taikka keskellä Alppeja. ;)
-
Ihan kuskin paikalta minäkin parhaani mukaan seurailen DPF-polttoa
Niinpä niin. Ulkopuolisten häiriötekijöiden vaikutuksesta ajosuoritteeseen löytyy jonkun verran tutkimustietoa. Asenteen vaikutuksista riskialttiuteen sitä on vähän hankalammin saatavissa, mutta esimerkiksi tapaturmien selvittelyssä siitä saadaan säännöllisesti viitteitä.
Kreikkalaisesta liikenteestä tai turvallisuuskulttuurista minulla ei ole kokemusta. Sen sijaan yhteistyö muun muassa isojen öljy-yhtiöiden kanssa on opettanut käytännön turvallisuusajatteluun ja riskianalyyseihin. Huolimatta suomalaisista, lähes tyhjistä teistä ja pitkistä etäisyyksistä, meitäkin koskee sitoumus esimerkiksi puheluista ajon aikana: ne ovat yksiselitteisesti kiellettyjä, varusteista riippumatta. Kieltoa myös valvotaan pistokokein.
On esimerkkejä oudosta näyttämästä tai merkkivalosta alkuunsa saaneista lento-onnettomuuksista, liikenteessä vastaantulijat ovat aina lähietäisyydellä ja virhemarginaalit pieniä.
-
Mistäs tuo puhelujen totaalikielto muka tulee? Pykälät esiin.
Puhelinta kädessä pitäen se on kiellettyä, mutta ei esim. handsfreen avulla. Vai onko tuokin jo vanhentunut ja korvattu uudella:
Tieliikennelaki 729/2018 98 §
-
Mistäs tuo puhelujen totaalikielto muka tulee? Pykälät esiin.
Ymmärsitkö lukemaasi? Kielto tulee keskinäisestä sopimuksesta. Turvallisuuskulttuuri on koko ajan kehittyvä toimintaympäristö, joka huomioi tekijöitä, mitä säädökset eivät välttämättä tunne.
Samoissa sopimuksissa on myös kohtia, joissa kansallinen, eräiltä osin naivi ja ahdasmielinen säädäntämme rajoittaa sopimista. Esimerkiksi aselakimme poikkeaa huomattavasti siitä, mihin sopimusluonnoksen laatineet juristit ovat tottuneet.
”Nolla tapaturmaa” on ainoa oikea tavoite, myös liikenteessä.
-
Toki onnettomuusvapaa ympäristö on kaikkien etu. On kuitenkin turha väittää, että esim. se puhelun puhuminen on ajon aikana kielletty, kun se ei sitä lakiteknisesti ole.
Kuka tuon keskinäisen sopimuksen on tehnyt ja kenen kanssa?
Fiksusti voi toimia myös ilman sopimuksia.
-
Sen sijaan yhteistyö muun muassa isojen öljy-yhtiöiden kanssa on opettanut käytännön turvallisuusajatteluun ja riskianalyyseihin.
On kuitenkin turha väittää, että esim. se puhelun puhuminen on ajon aikana kielletty, kun se ei sitä lakiteknisesti ole.
Kuka tuon keskinäisen sopimuksen on tehnyt ja kenen kanssa?
Fiksusti voi toimia myös ilman sopimuksia.
Lähtökohtaisesti työelämässä kaikki toiminta perustuu sopimuksiin.
Jos osallistutaan esimerkiksi off-shore projekteihin, sopimukseen kirjataan pelisäännöt, miten siinä toimitaan ja sovittuja sääntöjä noudatetaan. Ellei, kyseessä on sopimusrike, josta seuraa sanktioita.
Kun asioista on sovittu, niille on yleensä myös löydetty kustannus, on se sitten meno tai kulu. Molemmat osapuolet haluavat, että asiat tehdään oikein ja tehdään oikeita asioita.
Arkiliikenteessä näkee pelottavan usein, mitä puheluun keskittyminen vaikuttaa ajamiseen. Onko se fiksua toimintaa?
-
Voi hyvänen aika sentään. Varmaan sitten kielletään vieruskaverille puhuminen ja muu vastaava toiminta. Elä nyt ainakaan radiota kuuntele, vie vielä keskittymiskyvyn.
Äly hoi, älä jätä :idiot2:.
-
Juurikin näin. Jos auto kunnossa niin se kyllä hoitaa polttamisen ihan ite.
Hoitaa kyllä, toiset autot pidemmälle, toiset ei niin pitkälle, mutta jos on kiinnostusta perehtyä tähänkin tekniikkaan, melko pienellä vaivannäöllä pääsee jyvälle kuinka tuo regenerointisykli toimii omassa autossa.
Jos käytössä on esim. 200tkm. ajettu diesel, siinä alkaa olla jo oikeastaan todennäköistä, että mikäli takana on paljon kylmäkäynnistyksiä ja pätkäajoa, niin ongelmia on luvassa.
Jos edes kerran kuukaudessa huolehtii, että poltto menee kunnon lämpötiloilla ja kierrosluvuilla lävitse, auttaa kiistatta jo melko pitkälle.
-
Hoitaa kyllä, toiset autot pidemmälle, toiset ei niin pitkälle, mutta jos on kiinnostusta perehtyä tähänkin tekniikkaan, melko pienellä vaivannäöllä pääsee jyvälle kuinka tuo regenerointisykli toimii omassa autossa.
Jos käytössä on esim. 200tkm. ajettu diesel, siinä alkaa olla jo oikeastaan todennäköistä, että mikäli takana on paljon kylmäkäynnistyksiä ja pätkäajoa, niin ongelmia on luvassa.
Jos edes kerran kuukaudessa huolehtii, että poltto menee kunnon lämpötiloilla ja kierrosluvuilla lävitse, auttaa kiistatta jo melko pitkälle.
Menee se loppukin dieselin kannattavuus jos sillä pitää ylimääräisiä lenkkejä ja oikein kierrosluvuilla ajella.. Ihan humpuukia ja joutavaa vouhotusta mun mielestä :idiot2:
-
Volvossa ei tarvii seurailla polttoja, kun homma toimii hyvin ilmankin.
Sitten on esim. uusia Toyota Hiluxeja, joissa joutuu tämän tästä laittamaan manuaalisesti polton päälle. Polttelee sitten loukkua pysähdyksissä runsaalla tyhjäkäynnillä liki tunnin. Jos ei laita, auto menee vikatilaan ja ajot loppuvat. Niissä kylläkin mittaristossa kerrotaan, koska poltto alkaa, missä vaiheessa mennään, ja koska on valmis, ja koska auton voi sammuttaa. Silti kaikki kuskit eivät viitsi ajella polttoa loppuun ja joudutaan turvautumaan manuaalisesti käynnistettyyn polttoon. Kojelaudassa on oikein nappi tätä varten.
On muuten sama Valtran traktoreissa. Jos ajo on liian kevyttä, poltto ei onnistu. Lopulta pyytää käynnistämään regeneroinnin manuaalisesti. Sielläkin on nappi, josta polton voi käynnistää. Hyrskyttää sitten paikallaan melkein täysillä kierroksilla liki tunnin. Ekologista - tiedä sitä sitten?
-
Menee se loppukin dieselin kannattavuus jos sillä pitää ylimääräisiä lenkkejä ja oikein kierrosluvuilla ajella.. Ihan humpuukia ja joutavaa vouhotusta mun mielestä :idiot2:
No ei siitä tarvitse mitään neuroosia tehdä. Riittää että tiedostaa asian edes sen verran, että kiinnittää huomiota jos auto alkaa kärytä pihaan tullessa vähän joka toinen päivä ja ymmärtää siinä vaiheessa tulla seuraavan kotimatkan vaikka hiukan pidemmän lenkin kautta.
Se syö kannattavuutta ja käyttöominaisuuksia, mutta sen se vain vaatii jos haluaa vehkeiden pelaavan ongelmitta. Silloin tällöin varsinkin pakkaskaudella on oltava se vajaa puolituntia ajoa lämpimällä koneella , eikä siitä pääse mihinkään.
-
Sellainen pieni huomio myös, että kierroslukuhan ei niinkään helpota asiaa näissä ajon aikana tapahtuvissa poltoissa, vaan moottorin kuormitusta nostamalla se lämpötila saadaa paremmin ylös eli vaikkapa juurikin maantienopeuksilla taajamapyörityksen sijaan.
Mitä enemmän kierroksia moottorissa, sitä enemmän ilmaa sen läpi kulkee, mutta kevyellä kuormituksella polttoaineen määrä on kuitenkin kovin vähäinen, joten tuo suuri ilmaylimäärä lähinnä jäähdyttää pakokaasua.
-
Totta. taajama-ajossa lämpötila nousee suodattimessa huomattavasti nopeammin sinne 600 yläpuolelle, mutta toisaalta voisi kuvitella että tasaisella esim. 1700 kierroksella se polton lopputulos on parempi?
-
Asuntovaunureissuja tehdessä kilometrejä tulee sen verran, että poltto osuu väkisinkin matkan aikana kohdalle. Sen kyllä sitten huomaa kun poltto on päällä. On niin tahmeeta menoa, että tuntuisi jarrut laahavan. :idiot2: Pitäisi ainakin lämmöt toteutua, kun koukussa on 1600kg rivitalonpätkä yhtä isolla ilmanvastuksella. :D
-
Jos ajaa paljon lyhyitä ajoja niin silloin pitää tietää milloin on lähdettävä motarilenkille että se poltto onnistuisi edes joskus. Paljon ajavan ei tarvitse miettiä mutta ei sekään kiellettyä ole.
-
Kyllä se polttaa itsellä kaupunki ajossakin, jonkin verran pidempään vaan kestää kuin maantie ajossa.
-
Pakko ottaa tähän kantaa. Itselläni on 14 vuotta kokemusta DPF:llä varustetuista D5:ista eikä ongelmia ole ollut, ainakaan vielä. Noissa moottoreissa polton näkee kulutuksesta. Yleensä vaatii sen 10 km ajoa että alkaa. Joten jos esim. työmatka on tuon alle niin ei käynnisty, varsinkin jos ei lähde tallista tai tolpasta. Oma työmatka on noin 20 km ja voin valita ajanko valtatietä tai taajamareittiä. Jos poltto alkaa, ajan valtatietä joka tekee 3 km ylimääräistä matkaa mutta ajallisesti sama. En koe tätä ongelmaksi.
Toinen asia mihin otan kantaa, on oman elämänsä Hannu Karpot jotka ohjeistavat muita ihmisiä. Jos nyt joku haluaa vaikka ajon aikana seurata muutakin kuin nopeusmittaria (niin toivottavasti sitä vielä saa tehdä) niin se lienee pienempi paha kuin vaikka laittaa uusimmissa autoissa kosketusnäytön valikoista istuinlämmittimet päälle. Jokainen tietää rajansa, joillekin purukumin syöminen ja auton ajaminen tuntuu jo olevan mahdotonta. Joskus Tampereen ohitustiellä ajoi joku vanhalla Renaultilla 80km/h. Syy selvisi kun ajoin ohi, oli nuori mieskuski ja naisen pää kuskin sylissä. Hyvin kuitenkin pysyi kaistallaan. Onnea vielä jälkikäteen Renault-kuskille. Mutta eipähän seurannut ajaessa DPF:n polttoa niin oli turvallista...
-
Soitikko polliisille kun sällillä oli naisen pää sylissä! Missä lie loppu torso. ELK
Nii, eikä se mittarin tuijottaminenkaan jatkuvasti varmaan turvallisuutta lisää.
Pää sylissä tuijottaa mittaria. :facepalm: :2funny:
-
Nyt kun ollaan riittävästi ohi aiheen, aika moni sielä ratin takana ei seuraa nopeusmittaria, peilejä eikä mitään muutakaan. ::)