Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: D`Artagnan - 06.12.2023, 15:05:05
-
Auto: Volvo S60 -07 2.5t AWD
Käyttöauto vaihtui hiljattain vuoden 2007 malliseen Volvo S60. Olen yrittänyt päästä auton kanssa pikkuhiljaa sinuiksi mutta kysellään vähän ennen kuin hutkitaan.
Ensinnäkin valot. Tässä on tavalliset H7 halogeenit ja käyttöohjekirjan mukaan polttimonvaihto suoritetaan umpio irroittamalla. No, otin ylimmät kiinnitysruuvit irti, mutta ei ainakaan niiden avaaminen vielä umpiota vapauttanut.
Lopulta sain polttimot vaihdettua ihan käsipelillä mitään sen enempää irroittamatta mutta hankalaa se oli kun sai käsikopelolla tehdä.
Miten tämä kuuluisi suorittaa? Nyt laitoin tallissa, mutta tuntuu jotenkin mahdottomalta ajatukselta tien laidassa vaihtaa.
(https://img.aijaa.com/m/00850/15203144.jpg) (https://aijaa.com/WZZIRd)
Toinen ihmetyksen aihe on nämä katossa näkyvät metalliväkäset. Niitä on 4 kappaletta ja sijaitsevat n.15cm katon reunoista. Ilmeisesti liittyvät kattotelineeseen jotenkin, mutta puuttuuko tuosta nyt jotain tai saako noita väkäsiä pois? Tuskin kuuluu olla noin?
(https://img.aijaa.com/m/00487/15203143.jpg) (https://aijaa.com/eyxXSy)
Siinä vielä lähempi kuva.
Aurinkoverhon haluaisin myös asentaa hattuhyllylle. Siellä on oikein valmis kolokin sille kun näihin on ilmeisesti saanut lisävarusteena verhon.
Kysyisinkin että miten hattuhyllyn verhoilu irroitetaan ja onko siellä mitään turvalaitteita jotka estävät kyseisen operaation?
-
Kuvista päätellen sulla puuttuu ne listat noista urista ettei sieltä mitään näy, ei edes tuota uraa.
Nuo mitä piparminttu videossa räpeltää.
https://youtu.be/4DEjuB5QqCs?si=ItJmZwyORSP9YIYN
-
Tämän ikäisessä pitää umpion irroituksessa purkaa puskuri pois. Puskurin takana on umpion alla kaksi pulttia.
Oma kokemus on 2005 V70 xenonvaloilla.
-
Luulisin että väärän mallin ohjekirja, tai sitten viimeisinä vuosina tuli jo tähän irroittettavat umpiot pikakiinnityksellä. Mun käsitys on että se tuli vasta ford-pohjaisiin ja näissä pitää olla näppärät sormet tai purkaa puskuri irti. Xenonvaloiseen olen lähivalot vaihtanut purkamatta kun saa otteen polttimon kannasta mut luulen että halogeni on vielä vaikeampi.
-
Puskurin muovi pois ja umpiot pöydälle, niin vaihtuu polttimot aika kivuttomasti..
-
Ja samalla vaivalla kannattaa kaikki umpion polttimet, vilkut, kaukovalot ym. vaihtaa kerralla.
-
Miten tämä kuuluisi suorittaa? Nyt laitoin tallissa, mutta tuntuu jotenkin mahdottomalta ajatukselta tien laidassa vaihtaa.
Virallisesti kuten edellä mainittu, mutta eipä noita ole viitsinyt turhaan irrotella. Vasemmalla putsarikotelon irrottamalla/sivuun siirtämällä saa hyvin tilaa. Oikealla puolella saa bensakoneisessa hieman pelivaraa nostamalla moottoriohjanlaitteen kotelon kansi sekä kaulus ylös(06-> dieselissähän ecu on putsarikotelon päällä). Sopivan kokoinen peili on hyvä apuväline jos epäilee ettei osu kohdalleen.
-
Kuvista päätellen sulla puuttuu ne listat noista urista ettei sieltä mitään näy, ei edes tuota uraa.
Nuo mitä piparminttu videossa räpeltää.
https://youtu.be/4DEjuB5QqCs?si=ItJmZwyORSP9YIYN
Katsoin kahteen kertaan tuon videon mutta ei auennut siitä että mikä lista sieltä puuttuu. Se leveä reunalista jota videolla irotettaan, on toki autossani.
(https://img.aijaa.com/m/00162/15203944.jpg) (https://aijaa.com/NLA7uZ)
Tuleeko siis tämän päälle jokin lista vai onko siitä joskus irroitettu listan pätkä ja laitettu sitten nämä kattotelineen kiinnityskoukut? Ei oikein käsitä.
(https://img.aijaa.com/m/00160/15203945.jpg) (https://aijaa.com/GdDNpi)
(https://img.aijaa.com/m/00781/15203946.jpg) (https://aijaa.com/5UHA2H)
Kaikki kuvat samasta kohdasta kattoa mutta eri kuvakulmista.
(https://img.aijaa.com/m/00446/15203952.jpg) (https://aijaa.com/wq9vOj)
(https://img.aijaa.com/m/00416/15203953.jpg) (https://aijaa.com/auex57)
-
(https://img.aijaa.com/m/00827/15203947.jpg) (https://aijaa.com/LgvJ8s)
Polttimon vaihto hanttarin puolelle onnistui mitään irroittamatta. Oikealla kädellä sai vaihdettua hanttarin puolelle. Kuskin puolelle sen sijaan vasemmalla kädellä.
Itse polttimo vaihtui kyllä, mutta sen liittimen laittamisessa polttimon kantaan saikin sitten menemään paljon kauemmin. Varsinkin kuskin puolelle kun sinne en saanut kuin vasemman käden kaksi sormea mahtumaan.
(https://img.aijaa.com/m/00717/15203948.jpg) (https://aijaa.com/F1quMC)
Kuskin puolelta otin kuvassa näkyvän liittimen pois tieltä niin mahtui H7 vaihtamaan. Samalla laitoin uudet parkkipolttimot.
-
Ei taida muut vastata ...
Sori. Kuvakulma hämäs. Ei sulta mitään puutu. Nuo pätkät kuuluu olla listoista pois, muuten ei noita rautoja vois asentaakaan niin että ne toimis.
Sitten kun pitää vaihtaa etuvilkkupolttimot niin repsikan puolelta tuo kusipojan täyttöputki irti, yhdellä ruuvilla, niin saa tilaa tehdä kun nyppää sen ylös.
Noi etuvilkun kannat tuppaa vikaantumaan näistä salaperäisesti eikä oikeen auta kuin ostaa uusi mutta ei oo kallis ja tulee polttimon kanssa.
Huom. 80 ja 60 sarjassa erilaiset polttimon kannat. Tietysti. :facepalm:
-
Ja jommalla kummalla puolella vasenkätinen kierre että ei saa käyttää liikaa voimaa jos ei ole varma
-
^^ Eli jos haluan ne kattotelineet kiinnikkikkeet pois niin silloin joutuu ottamaan sen videolla näkyvän reunalistan irti? Vaikuttaa melko hankalalta hommalta.
Kiitos polttimonvaihto vinkeistä.
^Missä osissa on vasenkätinen kierre?
-
^Missä osissa on vasenkätinen kierre?
Niissä etuvilkun kannoissa kun ne irroitetaan korista. En muista kumpi puoli mutta varovasti ettei murjo.
-
Aurinkoverhon haluaisin myös asentaa hattuhyllylle. Siellä on oikein valmis kolokin sille kun näihin on ilmeisesti saanut lisävarusteena verhon.
Kysyisinkin että miten hattuhyllyn verhoilu irroitetaan ja onko siellä mitään turvalaitteita jotka estävät kyseisen operaation?
Itse itselleni vastaten nyt kun takalasinverho on paikoilleen asennettu 8).
(https://img.aijaa.com/m/00785/15204550.jpg) (https://aijaa.com/OF1Nh8)
(https://img.aijaa.com/m/00446/15204551.jpg) (https://aijaa.com/HCAXmp)
Hattuhyllyn koloon mahtuu juuri sopivasti metrin levyinen tarvikemallin rullaverho.
Ensiksi pitää takaluukun puolelta purkaa verhoilut pois. Se on nopea ja simppeli homma josta en nähnyt tarpeen ottaa edes kuvia.
(https://img.aijaa.com/m/00235/15204553.jpg) (https://aijaa.com/C5uLzi)
Seuraavaksi pitää ottaa takapenkin reunimmaiset palat irti. Ne vapautetaan kuvassa ympyröityä klipsua painamalla tavaratilan puolelta.
(https://img.aijaa.com/m/00443/15204561.jpg) (https://aijaa.com/IiGvP3)
Sitten vielä C-pilareiden muovit pois.
(https://img.aijaa.com/m/00823/15204560.jpg) (https://aijaa.com/DDSEqX)
Tämän peitetulpan alla on yksi torx-ruuvi ja muuten muovi on ainoastaan painettavilla verhoilukiinnikkeillä korissa kiinni.
(https://img.aijaa.com/m/00330/15204552.jpg) (https://aijaa.com/r9BqDd)
Sitten hattuhyllyn pystyykin vain yksinkertaisesti nostamaan ja vetämään pois paikoiltaan.
Itse otin sitä vain sen verran takapenkin päälle että sain siinä ruuvattua sen verhon paikoilleen. En siis ottanut koko hattuhyllyä autosta ulos koska keskimmäinen turvavyö piti sitä otteessaan.
(https://img.aijaa.com/m/00415/15204554.jpg) (https://aijaa.com/HOt2XP)
Samalla hieman bitumivaimennusta hattuhyllyn aukkoihin.
(https://img.aijaa.com/m/00190/15204559.jpg) (https://aijaa.com/IWEka6)
Yläpään kiinnikkeet.
(https://img.aijaa.com/m/00705/15204557.jpg) (https://aijaa.com/XW3FQb)
(https://img.aijaa.com/m/00116/15204558.jpg) (https://aijaa.com/RSkWAh)
-
Samalla hieman bitumivaimennusta hattuhyllyn aukkoihin.
Onkos tässä korimallissa poistoilma-aukot tavaratilan sivuissa? Jos on, mistähän ilma virtaa..? Mahdollisesti hattuhyllyn aukoista?
-
Kyllä on aukot trunkin reunoissa pihalle ja ilmaritilä ihan takalasin lähellä.
Sitä määkin kattelin ettei olis vaan menny ne pienet ilma-aukot kans tukkoon. Ei kai? :)
Alkaa muuten kostumaan auto sisältä, sehän on kuin pulloon puhaltais kun puhallin on päällä.
Tämä tähän näin ilman mitään alaan liittyvää korkeampaa koulutusta, ne koulutukset on ihan eri alalle. :2funny:
-
No helkkari tulipa tehtyä virhe. Täytyy avata ne aukot tänään.
Kiitos kun ilmoititte asiasta, eipä olisi tullut mieleen itselle.
-
(https://img.aijaa.com/m/00238/15204679.jpg) (https://aijaa.com/D4H6r5)
"takaposkissa" on tosiaan kummallakin puolella ilmanvaihtokanavat.
(https://img.aijaa.com/m/00900/15204680.jpg) (https://aijaa.com/jf8EtH)
Avasin reiät katkoteräveitsellä. Helpostihan se meni kun toi bitumi on vain 2mm paksuista.
(https://img.aijaa.com/m/00873/15204681.jpg) (https://aijaa.com/6lcfRy)
Samalla kun takahotlarin puolella hääräsin niin asensin VAG -tyyppiset kassikoukut. On yksi näppärimmistä varusteista sedan mallisessa autossa, mielestäni. Yksinkertainen ja kätevä. Kauppakassi pysyy siinä nätisti paikoillaan eikä seilaa mutkissa pitkin takakonttia. Jousikuormitteisena koukku menee piiloon automaattisesti silloin kun sitä ei käytetä.
-
Joo ja myydessä voi listaan lisätä kassikoukun, pitenee se varustelista ;)
Mulla ei tommosille oo käyttöö kun on takaluukku täynnä rojua ja työkaluja. Kun aina joku kuitenkin tarvii.
Volvokuski ei tarvi kuin torx vääntimet. :2funny:
-
^Ei sitä lisätä varustelistaan vaan sniiduna kaverina siirrän sen seuraavaan autooni :D
Itseasiassa toi oli ollut edellisessä kiesissä jo kuusi vuotta minulla käytössä, ainoa varuste jonka irrotin siitä ennen myyntiä.
-
Käsijarrun kimppuun pitäisi käydä varmaan seuraavaksi. Ei toimi nimittäin ollenkaan. Samalla voisi muutenkin herkistää jarrut, vaihtaa urautuneet levyt ja uudet palat.
Mikä ilmausjärjestys tässä mallissa mahtaa olla?
Onko männät kierteillä vai ilman?
Muuta jarrurempassa huomioitavaa?
-
Käsijarrun kimppuun pitäisi käydä varmaan seuraavaksi. Ei toimi nimittäin ollenkaan. Samalla voisi muutenkin herkistää jarrut, vaihtaa urautuneet levyt ja uudet palat.
Mikä ilmausjärjestys tässä mallissa mahtaa olla?
Onko männät kierteillä vai ilman?
Muuta jarrurempassa huomioitavaa?
Käsijarrumekanismi on siellä levyn sisällä, niin joutuu purkamaan satulat, levyt pois ennenkuin näkee käsijarrun:
https://www.youtube.com/watch?v=gF-GO_9QtN4
https://www.youtube.com/watch?v=Grbh5gnmx3A
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=64.0
Motonetista hankkii siihen käsijarrun säätöön ne säätöpalikat:
https://www.motonet.fi/tuote/kasijarrukenkien-saadinpari-23-01608?product=23-01608&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI8MHPwNGLgwMVRJ2DBx0mtwPkEAQYBSABEgKR0vD_BwE
Vaijerit tuppaa vanhemmiten jumittamaan, niin varautuu niiden uusimiseen..
-
Ja kenkien virkaa toimittamaan kannattaa hankkia suosiolla Volvon originellit tai ATE:n tuotteet, tarvikemalliset eivät pidä kunnolla tai luvassa on melko nopeasti ongelmia.
-
Toi kenkien homma on ihan miten sen ajattelee itse laitoin kolme vuotta sitten levyt,palat,ja K27käsijarru kengät ja sitten sen säädettävän rullan niin ei oo ollu mitään ongelmia käsijarrun kanssa riittävä teho ja ero joka kerta alle 10%. Ja kulkuneuvona s60D5 jolla on menty vasta 530000 km.
-
Toi kenkien homma on ihan miten sen ajattelee itse laitoin kolme vuotta sitten levyt,palat,ja K27käsijarru kengät ja sitten sen säädettävän rullan niin ei oo ollu mitään ongelmia käsijarrun kanssa riittävä teho ja ero joka kerta alle 10%. Ja kulkuneuvona s60D5 jolla on menty vasta 530000 km.
Tarvikkeella ja tarvikkeella on eroja, mitä noita vaihdellut vuosien varrella.
Lähinnä se, miten kenkä sopii siihen rumpuun..
-
Porukat ilmaa useimmiten niin että aloittaa pääsylinteristä kauimpana olevasta pyörästä siis oik taka -vas taka- oik etu -vas etu.
VIDA sanoo kyllä LF, RF, LR, RR mutta molemmat varmaan toimii.
-
(https://img.aijaa.com/m/00816/15205301.jpg) (https://aijaa.com/yVBjBf)
Helou helou, hyvää viikonloppua foorumilaisille. Kuvassa näkyykin seuraava kysymys.
-
Huohotin näyttää olevan tukkeessa, kannattaa korjata pikimmiten niin ei tarvi muuta remontoida tuon lisäksi.
-
On juutuupi niin täynnä noita videoita että en virka paljoo muuta.
Katot vaan että hommaat oikeat rojut kun niitä on erilaisia, sitten vaan iloisin mielin imusarja irti. *tumppuun->
-
Juu, niitä Youtube videoita katsellessa mennytkin jo tämä iltapäivä.
Ja foorumia lukiessa kyseisestä aiheesta. Toi testi on tehty kylmällä koneella. Kokeilen huomenna vielä lämpimällä myllyllä ja jos sama lopputulos niin uusia huohotinkilkkeitä tilaamaan.
Onko jollain vinkata jotain liikettä josta saisi kaikki tarvittavat? Siniseltä tietty, mutta jos nyt jostain saisi vastaavat edullisemmin?
-
Tossa nyt vaan esimerkki https://www.motonet.fi/tuote/huohottimen-oljynerotin-30-03826?product=30-03826
Sinällään hyvä ettei tarvii alkaa keräileen osista tuota. Eikä tuo hintakaan nyt hirvittävä ole. ???
-
Kl-varaosat
-
Kl-varaosissa oli tuo kun haki mallilla.
Ei mun mielestä ole kaikkia osia turboon.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/huohotinsarja_volvo_850_s_v70_bensa_5_syl-p-477590-0
Onhan tuos sanottukin 850 ja V70 alustanumeroonxxx
-
Omakohtainen kokemus, että KL-Varaosien myymä huohotinsarja ei käy turbolliseen..
Hain sitten Biliasta koko huohotinpaketin.
-
Noita letkuja ei varmaan saa mistään halvalla, jos ei tee itse yleisosista, niin kerran auton elinkaareessa sortuisin ehkä OEM-osiin (ja olen sen joskus tehnytkin).
-
Onhan toi moponetin aika kattava. ::)
-
KL-Varaosista haettu hetki sitten runkonumeron kanssa.
169€ koko setti. Hitosti siinä tuli ainakin tavaraa.
(https://img.aijaa.com/m/00527/15205463.jpg) (https://aijaa.com/4OB6pH)
(https://img.aijaa.com/m/00289/15205464.jpg) (https://aijaa.com/KfV673)
Sen verran mitä purkamatta pystyi fikkarilla katsomaan niin näyttäisi olevan oikeanlainen setti. Katsoin pakettien varaosanumerot vielä netistä ja niidenkin mukaan pitäisi käydä tähän minun autooni.
Ellei sovi niin en sitten tiedä mihin voi luottaa enää varaosien hankinnassa.
-
Itselläni ei ole sitä kuuluisaa banjopulttia imusarjaan kai mut jos sulla on niin putsaa sekin paikka sit
-
Professional parts. :facepalm:
Ite oon vannonu että mitään niiltä en autooni enää laita mutta kai se ny tommosina letkuina menee. ???
-
Joo, sitä uutta banjopulttia ei tullut tuossa mukana mutta ajattelin heittää sen vanhan pultin ultraäänipesuriin puhdistumaan.
-
Toivottavasti on oikeat osat, niin remppakin onnistuu..
Sen banjopultin kanssa voi olla työmaata jos on pikeentynyt umpeen.
-
Professional parts. :facepalm:
Ite oon vannonu että mitään niiltä en autooni enää laita mutta kai se ny tommosina letkuina menee. ???
Minkäkö merkkisiä osat sitten pitäisi olla? Osia isken autoihin harva se päivä ja merkistä riippumatta ne toimii, sähköosat on asia erikseen.
-
Minkäkö merkkisiä osat sitten pitäisi olla? Osia isken autoihin harva se päivä ja merkistä riippumatta ne toimii, sähköosat on asia erikseen.
No aikanaan sai niin paljon kuraa kys puljun osista että meidän yhteistyö loppui.
Niinkuin sanoin niin kai se tommosina letkuina toimii mutta mitään jonka pitäis kestää käyttöä kierrän kaukaa.
-
Ahaa, saako kysyä minä vuonna tämä on laatu ollut tällaista?
-
Paljonhan niitä osia saa tarvikkeena mitkä on samoja kun sinisissä laatikoissa mutta kolme kertaa halvempia.
-
KL-Varaosista haettu hetki sitten runkonumeron kanssa.
169€ koko setti. Hitosti siinä tuli ainakin tavaraa.
(https://img.aijaa.com/m/00527/15205463.jpg) (https://aijaa.com/4OB6pH)
(https://img.aijaa.com/m/00289/15205464.jpg) (https://aijaa.com/KfV673)
Sen verran mitä purkamatta pystyi fikkarilla katsomaan niin näyttäisi olevan oikeanlainen setti. Katsoin pakettien varaosanumerot vielä netistä ja niidenkin mukaan pitäisi käydä tähän minun autooni.
Ellei sovi niin en sitten tiedä mihin voi luottaa enää varaosien hankinnassa.
Itse vastaavan setin laitoin s60 2.5t 2005, hyvin passasi paikalleen.
-
Ahaa, saako kysyä minä vuonna tämä on laatu ollut tällaista?
Tarkkaa dokumentaatiota ei kalenterissa ole mutta kaikki alkoi takavetosen vaihdekepin nupista joskus vuonna 2000-2005. Sen jälkeen vielä jotain ostin mutta aina oli jotenkin vähemmän sopivia osia.
Ootko joku jälleenmyyjä kun noin kiinnostaa? :D
Eikös tää firma nyt lähinnä ole pakkaaja, ostavat mistä halvimmalla saavat ja lyövät pakettiin.
Puolustuskannalla olet noihin ja toki saat ollakin. Mun mielipide vaan on erilainen.
Mielipidehän on kuin persereikä, jokaisella se on ja on erilainen, kuuleman mukaan. No, muumeilla ei ole persläpee, liekö yhtään tukala olo kun ovat kuitenkin kovia syömään. ???
-
En oo jälleenmyyjä sen ihmeemmin mutta varaosaliikkeessä olen ollu myyjänä niin tiedän jonkin verran siitä että on tarvikkeita jotka on samoja kuin niin sanotut alkuperäiset osat. Ja tosta persereikä hommasta en oo oikein perillä.
-
On tarvikkeita jotka on samoja kuin alkuperäiset ja sitten taas sellaisia jotka on kaukana niistä. :)
Yleensä mitä raflaavampi nimi on keksitty niin sitä surkeampia tekeleitä.
-
Tarkkaa dokumentaatiota ei kalenterissa ole mutta kaikki alkoi takavetosen vaihdekepin nupista joskus vuonna 2000-2005. Sen jälkeen vielä jotain ostin mutta aina oli jotenkin vähemmän sopivia osia.
Ootko joku jälleenmyyjä kun noin kiinnostaa? :D
Eikös tää firma nyt lähinnä ole pakkaaja, ostavat mistä halvimmalla saavat ja lyövät pakettiin.
Puolustuskannalla olet noihin ja toki saat ollakin. Mun mielipide vaan on erilainen.
Mielipidehän on kuin persereikä, jokaisella se on ja on erilainen, kuuleman mukaan. No, muumeilla ei ole persläpee, liekö yhtään tukala olo kun ovat kuitenkin kovia syömään. ???
En ole jälleen myyjä, naurattaa vaan :2funny:
-
Itselläni ei oo varaa ostaa tarvike osia joudun ostaan vaan kalliita alkuperäis osia niin saa ainakin sopivia. Mutta eihän Volvoo tarvi korjata huoltaa vaan.
-
Vapaata nämä joulun välipäivät niin hyökkäsin heti aamulla klo.7:00 aikaan tallille.
KL-Varaosista ostetut osat olivat täysin oikeat.
(https://img.aijaa.com/m/00570/15208074.jpg) (https://aijaa.com/dU3SLk)
Imusarjan alimman pultin, joka on termostaattikotelon vieressä tiesin vaikeaksi. Sen kanssa sai menemään puoli tuntia että sai löystettyä ja toinen puoli tuntia takaisin laitossa. Avaimet ei ehkä olleet täysin sopivat siihen vaikka koitin varustautua mm.10mm "kukonjalka" avaimella.
Paineita en jaksanut bensalinjasta päästellä sen enempää vaan painoin jakotukin päästä kovimman trygin pois ja annoin tulla sen mitä sieltä valui sitten kun nostin imusarjan suuttimineen pois.
Akunkenkä oli alusta saakka irti.
(https://img.aijaa.com/m/00280/15208075.jpg) (https://aijaa.com/KHOq4i)
17mm avaimella lähti banjopultti pois.
(https://img.aijaa.com/m/00348/15208076.jpg) (https://aijaa.com/nKkbHc)
(https://img.aijaa.com/m/00253/15208077.jpg) (https://aijaa.com/zCNBjP)
Kaasuläppäkotelon puhdistin brakleenilla .
(https://img.aijaa.com/m/00725/15208078.jpg) (https://aijaa.com/7oYD2D)
Banjopultti melko ummessa.
(https://img.aijaa.com/m/00469/15208079.jpg) (https://aijaa.com/CRL7xV)
Banjopultti.
(https://img.aijaa.com/m/00282/15208082.jpg) (https://aijaa.com/nEJHpt)
Banjolla imusarjaan liittyvä letku olikin aivan ummessa. Tuossa päässä kuuluisi olla reikä.
(https://img.aijaa.com/m/00335/15208083.jpg) (https://aijaa.com/8nPR6A)
(https://img.aijaa.com/m/00340/15208084.jpg) (https://aijaa.com/GaUfPI)
Huohotinboksi oli aivan täynnä skeidaa.
(https://img.aijaa.com/m/00280/15208085.jpg) (https://aijaa.com/UVl1ST)
Kummastakin päästään.
(https://img.aijaa.com/m/00241/15208086.jpg) (https://aijaa.com/O1WAEd)
(https://img.aijaa.com/m/00253/15208087.jpg) (https://aijaa.com/85BggZ)
(https://img.aijaa.com/m/00705/15208088.jpg) (https://aijaa.com/Lp6Fpr)
Kasattuna.
(https://img.aijaa.com/m/00760/15208089.jpg) (https://aijaa.com/4LqWWx)
Ei saa enää väännettyä kättä Volvon kanssa:-)
-
No niin, onnistunut remontti ja lopputulos.
-
Melkoisen vähän mitään järkeviä pikku säilytyspaikkoja tässä autossa.
Melkein minkä tahansa luukun kun avaa niin ekana ulos ponnahtaa helkkarinmoinen mukiteline. Näkee kyllä mikä maa on päämarkkina aluetta Volvolle ::)
Itse kun en ruokaile tai juo autossa niin nuo ovat ihan turhia varusteita.
Siksi kysynkin että pystyykö sen keskikonsolin rulon alla olevan mukitelineen poistamaan fiksusti? Siinähän olisi muuten hyvää säilytystilaa joka menee nyt muuten hukkaan.
(https://img.aijaa.com/m/00081/15210107.jpg) (https://aijaa.com/khz6b0)
Rulo.
(https://img.aijaa.com/m/00450/15210108.jpg) (https://aijaa.com/a8boY5)
Rulon alla oleva mukiteline jonka haluaisin pois.
Tämänkin jälkeen autoon jää vielä kaksi mukitelinettä :idiot2:
-
Melkoisen vähän mitään järkeviä pikku säilytyspaikkoja tässä autossa.
Melkein minkä tahansa luukun kun avaa niin ekana ulos ponnahtaa helkkarinmoinen mukiteline. Näkee kyllä mikä maa on päämarkkina aluetta Volvolle ::)
Itse kun en ruokaile tai juo autossa niin nuo ovat ihan turhia varusteita.
Siksi kysynkin että pystyykö sen keskikonsolin rulon alla olevan mukitelineen poistamaan fiksusti? Siinähän olisi muuten hyvää säilytystilaa joka menee nyt muuten hukkaan.
(https://img.aijaa.com/m/00081/15210107.jpg) (https://aijaa.com/khz6b0)
Rulo.
(https://img.aijaa.com/m/00450/15210108.jpg) (https://aijaa.com/a8boY5)
Rulon alla oleva mukiteline jonka haluaisin pois.
Tämänkin jälkeen autoon jää vielä kaksi mukitelinettä :idiot2:
Lähtee nykäisemällä ylöspäin mutta voi joutua auttamaan pienellä tasapäisellä ruuvarilla.
Taskulampun kanssa tähystelee sinne nojan sisälle niin näkee ne reunat missä se on kiinni.
-
Tämä viikonloppu on tehty jarruremonttia S60. Käsijarruhan ei ole toiminut koko sen kahden kuukauden aikana mitä olen auton omistanut. Takajarrut ovat myös ruokottoman näköiset joten tarkoitus on siistiä niitä hieman.
Muutama kuva ja miete projektista.
(https://img.aijaa.com/m/00646/15212845.jpg) (https://aijaa.com/d929Fq)
Tästä lähdettiin eilen aamulla liikkeelle.
(https://img.aijaa.com/m/00454/15212854.jpg) (https://aijaa.com/BTxXWp)
Osat kävin ostamassa Motonetista valmiiksi jo viikolla. 140€ kun otin kaikkein edullisimmat vaihtoehdot kaikista tuotteista. Vaihtoon meni molemmat jarrulevyt, jarrupalat, käsijarrupalat, ilmausruuvit, liukutapit sekä asennusraudat ja käsijarrun asennuskilkkeet.
Maalit hain Biltemasta. Näillä vedin satulan ja levyjen keskiöt sekä kiveniskusuojuksen.
(https://img.aijaa.com/m/00642/15212855.jpg) (https://aijaa.com/AqDomy)
Ilmausruuvit, liukutapit ja asennussarjat.
(https://img.aijaa.com/m/00691/15212846.jpg) (https://aijaa.com/utlJ2R)
Vectorin levyissä oli jo alkujaan pinnoite kauttaaltaan. Maalasin vielä erikseen keskiön sekä ulkoreunan niin näyttää vähän paremmalta vanteen välistä.
(https://img.aijaa.com/m/00487/15212847.jpg) (https://aijaa.com/9Etjq1)
Mäntä oli ihan saakelin karussa kunnossa ja oli todellinen ihme että se kuitenkin liikkui normaalisti. Monesti ollut paljon paremman näköinen mäntä aivan jumissa. Tuosta kaapisin irtonaiset pois ja pumppasin muutaman kerran vielä ulos ja työnsin sisään. Toimii.
(https://img.aijaa.com/m/00280/15212848.jpg) (https://aijaa.com/25PhMv)
Tunti meni että sain irti tämän levyn. Vanhat käsijarrupalat oli tehnyt kynnyksen rumpuun ja siihen vielä päälle käppärin levittäjä oli jumittanut auki asentoon. Tietää sen ettei lähde niin kuin YouTube videoissa. Lämmittämällä ja lievää väkivaltaa käyttäen lähti kun käppärikenkien onnettomat pikkujouset antoivat periksi.
(https://img.aijaa.com/m/00645/15212849.jpg) (https://aijaa.com/BaihNw)
Käsijarrusysteemi on täysin samanlainen kuin esimerkiksi 200 sarjassa. En ymmärrä miksi Volvo on pitänyt vuosikymmenet kynsin hampain kiinni tästä täysin paskasta käsijarrujärjestelmästä?
(https://img.aijaa.com/m/00097/15212850.jpg) (https://aijaa.com/NnQswh)
Siinä jo uusilla paloilla kasattuna. Etualalla näkyy jarrukenkien levittäjä joka oli täysin jumittunut. Kyllä sekin siitä notkistui kun laittoi tunniksi ultraäänipesuriin ja lämpöä. Voitelin liikkuvat osat lopuksi vielä kuparitahnalla ohuesti.
Jouduin itseasiassa tämän kuvan jälkeen vielä ottamaan palat pois kun huomasin ettei levittäjä liiku. Palojen päädyn kuuluu siis kohdata tuon vastinraudan kanssa.
(https://img.aijaa.com/m/00423/15212852.jpg) (https://aijaa.com/Ji4dP3)
Sitten aloitettiin ilmaaminen. Eihän tuota olisi tarvinnut ilmata tämän homman vuoksi mutta halusin vaihtaa jarrunesteet kun edellisestä vaihdosta ei ollut mitään tietoa. Ensimmäinen puolen litran pullo oli tämän näköistä.
Mietin mielessäni ettei näitä vaihda näköjään muut kuin harrastajat. Liikkeissä tehtyä säiliön imaisua/täyttöä en laske vielä jarrunesteiden vaihdoksi, kyllä se neste pitää järjestelmän läpi ajaa ilmausnippojen kautta. Niin kauan laskin tavaraa läpi että alkoi tulla täysin kirkasta.
(https://img.aijaa.com/m/00433/15212851.jpg) (https://aijaa.com/jr9n4d)
Vector:-)
-
Kytkimellä samaa nestettä vai onko tomaatti? ???
-
^Tomaatti. Valitettavasti.
-
Olipas kerrassaan hurjan näköiset jarrunesteet ja -satulat.
Varsinkin kun satula on tuon näköinen, niin kannattaa koittaa kiinnittää huomiota jarrujen laahaukseen. Nyt kun uusilla osilla mäntä on sisemmässä, niin tuon männän jumittutumien on huomattavasti todennäköisempää, kun vanhoilla osilla.
Omassa entisessä menopelissä oli jarrulevyt kutakuinkin samassa kunnossa, jos ei pahemmassa kun sinun ja palat suoraansanottuna aivan loppu. Satulat kuitenkin näytti aivan terveiltä, mutta kuukauden sisään rempasta apukuskin puoleinen takajarrusatula päätti ruveta jumittelemaan ja jouduin sen sitten vaihtamaan.
Jos tuon jarrukenkien levittäjän kanssa tulee ongelmia, niin omani sain notkeaksi ruiskimalla reippaalla kädellä PRF Teflubea ja antamalla liikettä ääriasentoihin. Tuolla voitelulla ja nitkuttamisella levittäjät toimi itselläni n. 1,5v ajan, mitä auto remontin jälkeen itselläni oli. Vaikka ostaisit uudet levittäjät, niin suosittelen rasvaamaan nekin jollain öljyllä.
Tuota PRF Teflubea ruikin myös melko reippaasti molemmille jarruille menevien vaijerinkuorien sisälle.
Ps. Tämänhän langan voisi jo melkein pyytää siirtämään Showroomin puolelle.
-
Itsekin ruikin sinne käsijarruvaijerien väliin öljyä, wurthin multicobra nimistä ainetta. Samalla runnutin vaijeria edestakaisin ja tuntui että rupesi liikkumaan paremmin.
Täytyy tosiaan seurata takajarruja ja tarvittaessa vaihtaa männät. Ihan saakelin hyvin ne männät nyt kuitenkin liikkui, vaikka ei todellakaan uskoisi kuvia katsomalla.
-
Varmasti tuo Wurhin öljy ajaa asiansa.
Itse olen tykästynyt tuohon Teflubeen, sen hyvistä ominaisuuksista johtuen (käyttölämpötila -60...+250c). Tuo toimii itselläni ns. perusvoiteluaineena.
-
Täytyy tosiaan seurata takajarruja ja tarvittaessa vaihtaa männät. Ihan saakelin hyvin ne männät nyt kuitenkin liikkui, vaikka ei todellakaan uskoisi kuvia katsomalla.
Vaikka liikkuvat, tuskin ovat kovin pitkäikäiset. Nuo ”pölysuojakumit” eivät taida enää olla kovin pitävät?
Männät vaihtamalla säästää satulat, pian menee koko paketti vaihtoon.
-
^ Totta. Tiedostan kyllä tämän. Käytän nyt keväällä leimalla tällä kokoonpanolla. On se nyt kuitenkin paremmassa kunnossa kuin vuosiin. Ihmettelen vain miten aikaisempi omistaja saanut leimattua viime keväänä kun ei ne nyt vuodessa tuohon kuntoon mene.
Ostan jo valmiiksi kyllä sen uuden männän ja pölysuojuksen, voi sitten kesällä vaihtaa ihan ajan kanssa kun on kaksi autoa käytössä. Talvella kun laittelee niin auto on kuitenkin päivittäisessä käytössä, aamulla kun menee tallille niin illaksi pitää olla taas ajettavassa kunnossa.
-
Ja kenkien virkaa toimittamaan kannattaa hankkia suosiolla Volvon originellit tai ATE:n tuotteet, tarvikemalliset eivät pidä kunnolla tai luvassa on melko nopeasti ongelmia.
(https://img.aijaa.com/m/00893/15213037.jpg) (https://aijaa.com/q25lGU)
Siihen tuli nyt Brembon palat käsijarruun, käsittääkseni kuitenkin ihan hyvässä maineessa olevat osat. Tarjosivat niitä Motonetin edullisempana vaihtoehtona.
-
Säätöpaloilla sit tasaus jos muuten ei ota täydellisesti
-
^ Mitä tarkoitat säätöpaloilla?
-
Jos ei vielä ole, niin H-rautojen tilalle noi https://www.motonet.fi/tuote/kasijarrukenkien-saadinpari-23-01608?product=23-01608&fromsparepartssearch=true (https://www.motonet.fi/tuote/kasijarrukenkien-saadinpari-23-01608?product=23-01608&fromsparepartssearch=true) jolloin kengät saa pyörä kerrallaan säädettyä lähelle rumpua ruuvimeisselillä pyöränpultin reiästä
-
^Kiitos vinkistä, taas oppi uutta O0. Hitto tuon kun olisi tajunnut niin olisin ostanut samalla.
Tuollahan on tosiaan helppo säätää kengät kohdilleen, varsinkin jos käyttää tarvikemallin osia.
-
Mä oon niin junkkari että säädän siitä pikkureiästä kun siitä lampulla näkee sen rissan ja muutenkin osuu paremmin linjaan. Tai ei sen kummemmin mutta paha tapa.
Tää on taas näitä juttuja mitä voi tehä monin tavoin. Oppinut kai tuon takavedoista kun niissä ei onnistu pyöränpultin reiästä kun on kiinteet pultit. O0
-
en edes muistanut että mk2:ssa olis sitä pikkureikää, mk1:ssä kyl on ja se on vähän fifty-sixty että toisesta paremmin toiseen suuntaan ja toisesta toiseen
-
Olisin mielelläni vaihtanut vielä jarruletkut näihin takasatuloihin kun ovat vähän pykineen näköiset.
Satulan päästä sain helposti irti kun annoin hetken aikaa kuumailmapuhallinta. Annoin kuumailmapuhallinta myös jarruputken ja letkun liitokseen. Mutta sitten alkoi ongelmat. Putken ja letkun liitos kyllä lähtee avautumaan, mutta vain muutaman millin ja sitten stoppaa kuin seinään.
Onko näissä niin että putken puolelta ei voi pyörittää auki? Pitääkö se kannakekorva, jonka välissä on se jousiteräs, sitä jotenkin kiinni?
Putken puolelta jos lähden pyörittämään niin koko hiton putki lähtee pyörimään mukana :(
(https://img.aijaa.com/m/00719/15213543.jpg) (https://aijaa.com/hwEy5W)
Tuli vielä sellainen mieleen että jos kannakkeen saisi irti niin pystyisiköhän sen avaamaan niin että ottaa satulasta irti ja pyörittää "pakettina" sen auki niin että koko kannakekorva pyörisi mukana?
En oikein uskalla lähteä vääntämään putken puolelta ettei se putki vaurioidu.
Vielä on kannat ehjät niissä liittimissä..
-
https://youtu.be/By8lp8-pVxk?si=3ogzmB6xag3jatqd
(https://youtu.be/By8lp8-pVxk?si=3ogzmB6xag3jatqd)
-
^ Kiitos. Olipa hyvä video O0.
-
(https://img.aijaa.com/m/00408/15214595.jpg) (https://aijaa.com/ab2k19)
Hanttarin puoleisen jarrusatulan tein alusta asti uusiksi. Olin jo purkanut satulan, poistanut ensiksi irtoruosteet mekaanisesti ja sen jälkeen vielä loput sitruunahappokylvyssä. Olin Motonetin tiskillä ostamassa jarrusatulan huoltosarjaa (tiivisteet ja uusi mäntä) kun myyjä ilmoitti että "meillä on näitä ihan tehdasuusia satuloita 43€/kpl". Minulla oli tämä projekti siinä vaiheessa jo niin pitkällä että otin kuitenkin sitten sen korjaussarjan, joka näkyy kuvassa.
Sitä voi jokainen miettiä että oliko järkeä kun korjaussarja maksaa 31€ ja 43€ saa tehdasuuden koko satulan. Jos olisin tiennyt että ne ovat nykyään niin edullisia niin en olisi ryhtynyt vanhan korjaukseen.
Tämä kuitenkin muille vastaavan projektin kanssa painiskeleville tiedoksi.
(https://img.aijaa.com/m/00246/15214596.jpg) (https://aijaa.com/7yvVus)
Oli pakko ottaa vielä kuva hanttarin takajarrulevystä. Tästä rummusta on katsastustodistuksen mukaan viime kesänä mitattu tasan 2kN voima käsijarrulle...
Pikkaisen haiskahtaa. Auto ollut silloin autoliikkeen myyntivarastossa.
Ja lopuksi vielä ihan asiaakin:
(https://img.aijaa.com/m/00026/15214597.jpg) (https://aijaa.com/cGMYuk)
Olen pähkäillyt siitä asti kun auton ostin (Marraskuu/-23) että toimiiko siinä lohkolämmitin ollenkaan. Ja minkälainen lämmitin siinä edes on? Calix merkkinen on kyllä ja sisähaara johon kyllä tulee sähkö. Mutta tuleeko moottorille?
Olen pitänyt näiden kovienkin pakkasten aikana kaksi tuntia johdon päässä ja sitten kokeillut kädellä moottorilohkoa eri paikoista ja mielestäni se ei lämpene.
En tiedä onko autossa säteilylämmitin lohkon kyljessä vai mitä systeemiä näissä 2.5t on yleensä käytetty?
Aikaisemmissa autoissani on ollut joko alavesiletkussa tai sitten ihan moottorin sisällä vastus ja moottori on ollut venttiilikoppaa myöten tuntuvasti lämmin kun kädellä on kokeillut.
Yritin sitten mitata pistokkeesta lämmitysvastuksen toimintaa. Kuvassa lukema on 154, mutta 134 se pysähtyi kun kahdella kädellä pääsin pitämään mittauspistokkeista kiinni. Mitä mieltä asiantuntijat ovat noista lukemista? Sökönä vai toimiva?
-
Yleensä käytetty säteilylämmitintä mikä asennettu sinne koneen takapuolelle niin eipä se tulitikkuaskin kokoinen palikka paljoa lämmitä.
Lohkolämmittimiä ei oikeastaan enää löydy kuin harvoihin malleihin..
Omassa vaihdettu lämmitin calixin RE480-malliin vanhan lämmittimen hajottua niin tuo ainakin lämmittää nesteitä sen verran että lämpömittarin viisari alkaa nousta aikas nopsaan ja CFE:n mukaan lämmöt on 30-40 asteen nurkilla 45 minsan lämmityksen jälkeen-12 asteen pakkasella.
-
Tuo 134 Ohm täsmää aika hyvin 400W säteilylämppärin tehoon. Eli kunnossa.
U toiseen potenssiin jaettuna P
Siis suunnilleen 230•230/400=132,25
Muutaman Ohmin vaihteluita on aina riippuen vastuksen valmistuksesta ja mittarista :)
Kovilla pakkasilla tuota säteilijää saa pitää ainakin 4-5 tuntia että se jotain edes vaikuttaa.
Sen verran pidin omassa niin aika hyvin lähti.
-
Kiitos jälleen kaikille vastauksista ja vinkeistä.
Ostin viikolla Virtasenkaupasta Calix RE480 lämmittimen 72€ ja hain samalla Motonetista uuden öljynsuodattimen sekä foorumillakin hyväksi todettua öljyä.
(https://img.aijaa.com/m/00585/15215951.jpg) (https://aijaa.com/j70q1P)
Näiden lisäksi vaihtoon meni myös jäähdytinnesteet.
Suodatin tietenkin alkuperäinen Volvon oma. Öljyt Magnatec 5W-40.
(https://img.aijaa.com/m/00021/15215952.jpg) (https://aijaa.com/xDrWvz)
Öljyproppu. Motonetin tiskillä myyjä alkoi väittämään että pelkkä kuparitiivisteen vaihto ei riitä, vaan pitäisi koko proppu vaihtaa. Kyseenalaistin myyjän höpötykset enkä ostanut kuin kuparitiivisteen.
En ole yhteenkään autooni vaihtanut koskaan öljyproppua eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia sen kanssa. Tiivistettäkään en läheskään joka kerta ole vaihtanut.
(https://img.aijaa.com/m/00483/15215953.jpg) (https://aijaa.com/5McF6s)
Calix RE480 vesiletkun väliin tuleva lämmityselementti. Mukana ei tullut mitään letkuja, joten askartelin yleismallisista letkuista ja kulmista paikalleen sopivan paketin.
(https://img.aijaa.com/m/00251/15215954.jpg) (https://aijaa.com/xVJ5RH)
Kuvassa vielä nippusiteet sekä sähköpiuha kiinnittämättä.
Sähköpiuhan saan vanhasta Calix säteilylämmittimestä, eli johdotus on muuten valmiina.
Nyt pitäisi pikkaisen eritavalla lämmittää.
(https://img.aijaa.com/m/00028/15215970.jpg) (https://aijaa.com/qLMGqF)
Kahaviestin testissä vertailtiin säteilylämmitintä sekä Calix RE480. Kuvasta näkee hyvin vaikutuksen kahden tunnin lämmityksen jälkeen.
-
Ei kyllä tarvitse proppua vaihtaa, eikä mulle ole motonetissa tiivistettä kysyessä sitä tarjottu. Moottoriöljyt on vanhallakin tarvittaessa pysynyeet sisällä, vaihteistoöljyen kanssa olen ollut tarkempi.
-
Olen jopa alumiinitiivisteitä viime aikoina käyttänyt eikä mitään ongelmia ole ollut.
Mitähän se myyjä on höpötellyt tuosta propusta, meinaskohan ettei tuo metalli kestä öljyä?
No, niitä joutuu välillä vähän valistamaan, oon huomannu. :uglystupid2:
-
Myyjä alkoi selostamaan minulle jotain metallin lämpölaajenemisesta kun tiedustelin että miksi se proppu pitäisi vaihtaa. "kai ymmärrät että se on metallia ja metalli laajenee lämmössä..." -on siellä hiton monta muutakin pulttia jotka elää lämmön mukana eikä niitäkään tarvitse joka kerta uusiin vaihtaa jos irottaa :idiot2:
Väitti kivenkovaan että se on suositus. Kuulosti kyllä jopa tällaisen tee-se-itse miehen korvaan todella omituiselle selostukselle. Ei kertonut että missä sanotaan että olisi muka suositus.
Sen verran paljon olen näihin romuautoihin ja vähän parempiinkin vaihdellut vuosien mittaan öljyjä etten sentään ihan kaikkea usko minäkään.
-
Jos se myyjä luuli että proppu laajenee lämmöstä eikä mahdu enää reikäänsä kun sen irroittaa :2funny:
Oon huomannut että paras konsti käydä motonetissa on se että kirjoittaa lapulle osanumerot kotona valmiiksi ja antaa tiskillä myyjälle kouraan, ei tarvi enempiä kommentoida niiden hupiukkojen kanssa ja hermot säästyy.
-
Tänään syöksyin takapään jarruletkujen kimppuun. Laitetaan niistäkin hieman kuvasaastetta ja omia ajatuksia jos joku toinen painiskelee samojen ongelmien kanssa.
Homma meni pääpiirteittäin niin että ensiksi jarrusatula irti ja sitten satulaa kiertämällä irti letkusta.
Seuraavaksi piti ottaa jarruletkun kannake irti, jarruputken kolme kannaketta auton alta irti ja ujuttaa kannake letkuineen tukivarren takaa auton alle. Tämä sen takia koska jarruputken nippa oli jumittunut kiinni ja liitos piti avata kiertämällä jarruletkua kannakkeineen päivineen. Pyöränkotelossa se ei mahtunut kääntymään.
(https://img.aijaa.com/m/00484/15216311.jpg) (https://aijaa.com/Ad0zfr)
Ensimmäinen ongelma oli saada jarruletkun kannake ehjänä irti. Kyllähän ne helposti Youtubessa lähtee mutta 300tkm ja 15 vuotta Suomen talvea tekee tehtävänsä.
Luulin olevani fiksu ja laitoin kaksi mutteria yhteen ja annoin hakkaavalla koneella perään. Kierteethän siinä meni.
(https://img.aijaa.com/m/00184/15216312.jpg) (https://aijaa.com/V1AvbD)
Ei muuta kuin puukkosahalla poikki.
(https://img.aijaa.com/m/00432/15216313.jpg) (https://aijaa.com/4mBwN3)
Loppunatsa lähti kun laittoi suoraan akkuporan istukkaan kiinni.
(https://img.aijaa.com/m/00411/15216317.jpg) (https://aijaa.com/hkL3ea)
Telinettä joutui taittamaan hieman että sen sai tukivarren, rungon ja tankin välistä ujutettua auton alle.
Kannattaa laittaa jarruputki myös juuri samaan asentoon siihen telineeseen kuin mitä se on ollutkin koska muuten tulee ongelmia kun sen laittaa takaisin paikoilleen.
(https://img.aijaa.com/m/00385/15216314.jpg) (https://aijaa.com/fm3Mmd)
Oli 240 jarrurempasta jäänyt jarruputken liittimen suojahattu jonka sisälle leikkasin vielä raakakumista tiivisteen. Tämän hatun laitoin valmiiksi uuteen jarruletkuun estämään jarrunesteen vuotamisen, se toimi hyvin siinä tarkoituksessa.
(https://img.aijaa.com/m/00822/15216318.jpg) (https://aijaa.com/pI6k5H)
(https://img.aijaa.com/m/00840/15216319.jpg) (https://aijaa.com/riMe5r)
Uusi letku paikoillaan.
(https://img.aijaa.com/m/00916/15216320.jpg) (https://aijaa.com/OzHppX)
Laitoin samalla myös tälle toisellekin puolelle viikolla aikaisemmin kunnostamani jarrusatulan. Nyt on uudet männät ym. kummallakin puolella.
(https://img.aijaa.com/m/00580/15216323.jpg) (https://aijaa.com/5TV0P2)
Lopuksi vielä kysymys. Kuuluuko tämän yhdystangon liikkua kun sitä kädellä vääntää?
Olen yrittänyt paikallistaa etupäästä kuuluvaa epämääräistä kolahdusta.
(https://img.aijaa.com/m/00565/15216322.jpg) (https://aijaa.com/X9VGAW)
Moottorin kannakkeessa on klappia n.1cm verran kun kädellä vääntää. Onko OK?
-
On ne molemmat aika lötköjä omassa. Kiitos kuvallisesta ohjeesta.
-
Tuon tuennan kumi on aikas löysä mitä näissä on vakiona..
Jos tilaa Powerflexiltä jäykemmän niin värinät saattaa tulla voimakkaamin esille.
Olikos ne iskarien yläpäät vaihdettu edessä koska tuppaa vanhemmiten irtoamaan vulkanoinnista ja kolisemaan.
Myös koiranluut voi aiheuttaa kolinoita.
Muutaman P2-mallin kanssa etsitty kolinoiden syytä mutta ei löydetty joten vaan kovaa ajoa :3/4 jättää sen:
-
Poikittaistangon kumit on aika vempuloita joo.
Takaylätuki on tuota uudempaa mallia ja siinähän semmonen neliönmallinen kova kumipala pääsee vähän liikkumaan siinä korvakossa, ei oo siis umpipuuta eikä hajoo helposti
Toisin kuin vanhempien mallien pyöreä kumi jossa aukot sivussa. Vanhemmissa käytetään korvaavana tuotteena tuota uudempaa kumia joka on parempi ja on bolt on.
-
Okei. Näin ajattelinkin että sen varmaan kuuluu elää tuon verran. Eli konehuoneen poikittaistanko ok.
Sitten siihen kolahdukseen. Se kuuluu mielestäni kuskin puolelta ja esim.hidastetöyssyissä tai kovemmassa vauhdissa myös ulosjoustossa kuuluu ihan selvä kolahdus, ainakin kylmällä ilmalla.
Kuukauden sisään olen itse vaihtanut kaikki koiranluut niin eteen kuin taakse.
Vasen pyöränlaakeri vaihdettu 2020 30tkm sitten.
Kummatkin joustintukien laakerit 2018 50tkm sitten.
Vasen alapallonivel 2023 3tkm sitten.
Lisäksi katsoin että myös kummatkin iskarit olisi vaihdettu mutta en nyt muista vuotta.
Omaan korvaani tuo kolahdus kuulostaa ensisijaisesti alapalloniveleltä tai sitten iskarilta.
Edit. Tänään 5.2.-24 katsastettu puhtain paperein. Ainoastaan suullisesti mainitsi yhdestä alatukivarren puslasta, eli se todennäköisesti siellä välillä ilmoittaa itsestään.
-
Moottorin ylätuki jos on loppu niin yleensä kolahtaa/potkasee kovassa kiihdytyksessä tai moottorijarrutuksessa tai kun koneen sammuttaa
-
Kolahduksen syynä oli kuskin puoleinen jousen yläpään tukikumi.
Vaihdoin samalla iskarien suojakumit sekä yläpään kääntölaakerit.
Nyt on kiva ajaa hiljaisella autolla. :)
(https://img.aijaa.com/m/00431/15219474.jpg) (https://aijaa.com/VSrXVv)
Vanhat ja uudet osat. Uudet ovat alkuperäislaatua kun ei tätä jumppaa viitsi tehdä kuin kerran.
(https://img.aijaa.com/m/00465/15219476.jpg) (https://aijaa.com/rX08G9)
Kasattuna uusilla osilla.
(https://img.aijaa.com/m/00139/15219475.jpg) (https://aijaa.com/wPIoTg)
Tätä autoa on kiva laittaa kun ruoste ei ole kiukuttelemassa. Hivaisin samalla vielä iskaritornin sisäpuolelta ja vedin maalit sekä kiveniskumassauksen.
-
Joo se on ihme juttu näissä kun pultit aukee niin helposti vs. Toyota ja sit kun putsaa ruosteenalut niin pysyy pellitkin hyvänä