Tämä viikonloppu on tehty jarruremonttia S60. Käsijarruhan ei ole toiminut koko sen kahden kuukauden aikana mitä olen auton omistanut. Takajarrut ovat myös ruokottoman näköiset joten tarkoitus on siistiä niitä hieman.
Muutama kuva ja miete projektista.

Tästä lähdettiin eilen aamulla liikkeelle.

Osat kävin ostamassa Motonetista valmiiksi jo viikolla. 140€ kun otin kaikkein edullisimmat vaihtoehdot kaikista tuotteista. Vaihtoon meni molemmat jarrulevyt, jarrupalat, käsijarrupalat, ilmausruuvit, liukutapit sekä asennusraudat ja käsijarrun asennuskilkkeet.
Maalit hain Biltemasta. Näillä vedin satulan ja levyjen keskiöt sekä kiveniskusuojuksen.

Ilmausruuvit, liukutapit ja asennussarjat.

Vectorin levyissä oli jo alkujaan pinnoite kauttaaltaan. Maalasin vielä erikseen keskiön sekä ulkoreunan niin näyttää vähän paremmalta vanteen välistä.

Mäntä oli ihan saakelin karussa kunnossa ja oli todellinen ihme että se kuitenkin liikkui normaalisti. Monesti ollut paljon paremman näköinen mäntä aivan jumissa. Tuosta kaapisin irtonaiset pois ja pumppasin muutaman kerran vielä ulos ja työnsin sisään. Toimii.

Tunti meni että sain irti tämän levyn. Vanhat käsijarrupalat oli tehnyt kynnyksen rumpuun ja siihen vielä päälle käppärin levittäjä oli jumittanut auki asentoon. Tietää sen ettei lähde niin kuin YouTube videoissa. Lämmittämällä ja lievää väkivaltaa käyttäen lähti kun käppärikenkien onnettomat pikkujouset antoivat periksi.

Käsijarrusysteemi on täysin samanlainen kuin esimerkiksi 200 sarjassa. En ymmärrä miksi Volvo on pitänyt vuosikymmenet kynsin hampain kiinni tästä täysin paskasta käsijarrujärjestelmästä?

Siinä jo uusilla paloilla kasattuna. Etualalla näkyy jarrukenkien levittäjä joka oli täysin jumittunut. Kyllä sekin siitä notkistui kun laittoi tunniksi ultraäänipesuriin ja lämpöä. Voitelin liikkuvat osat lopuksi vielä kuparitahnalla ohuesti.
Jouduin itseasiassa tämän kuvan jälkeen vielä ottamaan palat pois kun huomasin ettei levittäjä liiku. Palojen päädyn kuuluu siis kohdata tuon vastinraudan kanssa.

Sitten aloitettiin ilmaaminen. Eihän tuota olisi tarvinnut ilmata tämän homman vuoksi mutta halusin vaihtaa jarrunesteet kun edellisestä vaihdosta ei ollut mitään tietoa. Ensimmäinen puolen litran pullo oli tämän näköistä.
Mietin mielessäni ettei näitä vaihda näköjään muut kuin harrastajat. Liikkeissä tehtyä säiliön imaisua/täyttöä en laske vielä jarrunesteiden vaihdoksi, kyllä se neste pitää järjestelmän läpi ajaa ilmausnippojen kautta. Niin kauan laskin tavaraa läpi että alkoi tulla täysin kirkasta.

Vector:-)