Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: far960 - 29.02.2024, 11:23:44
-
5syl.142kw Turbo.
Syksyllä tulpat pois,putsaus,nyt on taas öljyä kolmessa kaivossa.
Ne tulpat ruskean sävyisiä kuumuudesta.
Pitänee olla huolissaan?
Kannet,lohko,mitä?
-
Niitten kaivojen tiivisterenkaat. Vaatii venttiilikannen irroituksen jos niitä vaihtaa+ uudelleen liimaus.
Jos jakopään vaihto lähenee niin kannattaa ajoittaa samaan remppaan.
Oothan tuon ennenkin tehnyt, muistelisin.
-
Okei.
Ne siis:(
Empä "ehtinyt"irrottaa imusarjaakaan,talvisäiden takia.
Joo jakopää tullut tehtyä neloseen ja kutoseen,josta
jäi seuraava vaihto-sekä jakopään uudet osat,kun pöllivät katin.
Sopineeko..
Tämän rotiskon myyjä sanoi vaihtaneensa hihnan.No,huoltokirjassa että reilu 4v,ja 50tkm sitten,mutta ei pumppua.Kiristintä,rullia?
Ne joo on vaihdettava/tutkittava.
Otan puristuspaineet kansipahvin takia,ehkä,jos sitä vielä vaihtaa?
Ja muutenkin padan kunto.
Ei taida olla itua jälki kiristää kansipultteja,kun näkyvät,löysätä ja uudestaan momenttiin? :idiot2:
Venyvät pultitko siellä on?
Ei ne tietty pitäisi löystyä.
Yleensä tulee pultteja ja ruuveja koitettua,onko tiukkaamistarvetta?
-
Niitten kaivojen tiivisterenkaat. Vaatii venttiilikannen irroituksen jos niitä vaihtaa+ uudelleen liimaus.
Jos jakopään vaihto lähenee niin kannattaa ajoittaa samaan remppaan.
Oothan tuon ennenkin tehnyt, muistelisin.
Moi.
Nyt kysymys:imunokan hammaspyörän ajoitusmerkki suojakopan kolon kohdalla,1 mäntä EI ole ykk.!?
Kampuran merkki kohillaan.
Pakonokan-VVT-rattaassa mitään metkkiä olekaan.
En lukinnut mitään mitenkään,hihna pois,,ei muuttunut merkeistä hammapyörät.Oisiko pitänyt?
-
Moi.
Nyt kysymys:imunokan hammaspyörän ajoitusmerkki suojakopan kolon kohdalla,1 mäntä EI ole ykk.!?
Kampuran merkki kohillaan.
Pakonokan-VVT-rattaassa mitään metkkiä olekaan.
En lukinnut mitään mitenkään,hihna pois,,ei muuttunut merkeistä hammapyörät.Oisiko pitänyt?
merkkiä.
Imunokan hammaspyörän merkki
kääntyy myötään paljon kuin myös kampuran sama,ennenkuin ykkösen mäntä on yläkuolokohdassa
-
Tuo,voisi kasata jakopään,vielä kun on osat tallella.Kysyn noista ajoitus merkeistä varmistukseksi.
Kun tulpat on pois,tökkäsin ruuvarin ykköspyttyyn,josta selvisi
männän olemattomuus ykk:ssa.
Se vaivaa tietämätöntä.
Netin käyttö on huonompaa
Jos joku vastaisi?
-
En ihan ymmärrä kaikkea ulosantiasi, mutta jos kampiakselilla merkki on kohdallaan, homma on sen osalta ok.
Omassa B5234T3 ei ole VVT murheita, ja hihnan vaihdossa riittää, että akselien merkit ovat kohdillaan. Ei ole edes tullut pieneen mieleen ryhtyä tutkiskelemaan männät sijaintia ko tilanteessa ELK.
-
Tää kosla on liikennekäytöstä poistettu.
Ja monta kohdetta olen purkanut.
Aina löytynyt uusia fiksauskohteita.
Tulpat on pois myös.
Edellinen sanoi laittaneensa uuden jakohihnan-reilu 4v.ja 52tk m sitten.
Ennen moottoreissa;tappikone,vinokone,pienempi ja isompi tinakone,1 ykkösmäntä ajoituksen ollessa merkeissä on ollut yläkuolokohdassa.
Alfamer opas myös kertoo ohjeen.
Tässä padassa on vain kampuran,ja imunenän rattaassa ajoitusmerkki.
VVT-pyörästä ei tarvi välittää.
-
Kyllä kai siellä pakonokan rattaassakin merkki on?
Vvt pyörästä ei tarvi välittää paitsi jos sen jostain syystä irrotat.
-
Sattui tuossa olemaan Gatesin hihnan mukana tullut asennusohje, ja merkit kohdalleen -ei muuta. Yläkuolokohdasta ei puhuta siinä mitään, ei myöskään Haynesin tai Alfamerin oppaissa. Mikä sen merkin paikan olisi muuttanut? Rane viilannut uuden kiilauran :o?
TC vitonen on vähän eri juttu, kuin nuo vanhemman polven moottorit.
-
Kyllä kai siellä pakonokan rattaassakin merkki on?
Vvt pyörästä ei tarvi välittää paitsi jos sen jostain syystä irrotat.
Moi.Ei tosiaan ole.
Molemmissa joku M-syherö?tehtaalla meistetty
Sitä vvt-tä on jäljistä päätellen availtu.Ehkä akselitiivarin takia.
Kolmea kympin kannalla olevia pultteja on löysäilty,säätövaraa n.15 mm verran.
Auto sytytteli vikavaloa myyjä meinasi että kaasuläppäkotelossa
on matoja.
Jos jako on poskellaan?
Siksi katsonut yläkuolokohtaa.
Moottori kyllä veti hyvin.
,Ehkä 150 km ajanut koslalla.
Bensan hajun vuoksi jäi talviteloille.
Tankit.
Tämä tapaus on nyt moni ongelmainen.
Mm.pakari vuotaa heti katin takaa,
Tuulilasi vuotaa,kaikki toppaukset vettyneet kunnolla.
Tähän oli vaihdettu lämppärin kenno mutta ei ole glykolia mielestäni.
Jarrukilvet..
-
Sattui tuossa olemaan Gatesin hihnan mukana tullut asennusohje, ja merkit kohdalleen -ei muuta. Yläkuolokohdasta ei puhuta siinä mitään, ei myöskään Haynesin tai Alfamerin oppaissa. Mikä sen merkin paikan olisi muuttanut? Rane viilannut uuden kiilauran :o?
TC vitonen on vähän eri juttu, kuin nuo vanhemman polven moottorit.
Tässä padassa on kaksi ajoitusmerkkiä,imunokan ja kampiakselin rattaassa.
Alfamer vm.1996-2000 tosiaan vain kertoi että ykkössylinteri ensimmäinen jakopäästä.
Miksikö?siksi kun nokka-akselien ajoitus määritetään-tarvittaessa- ykkösen männän yläkuolokohdasta.
mm.virranjakajallisessa pyörijä osoittaa kannen ykkösen nastaa ,eli mäntä on yläkuolokohdassa,on ajoitus on oikein.
Tässä viitos moottorissa 1-mäntä Ei ole yläkuolokohdassa,
ajoitusmerkkien ollessa kohdillaan,siis imunokan sekä kampiakselin.
Jotain varmaan,mitä en tajua? :D
Kerroin koslan liikenteestä käytön poistosta,tarkoittaa että tässä ei ole mikään kiire remppailun kanssa, tutkia siis ajan kanssa.
-
Vedät nyt tähän vertailuun mukaan jo virranjakajankin ja sen miten pyörijä osoittaa ykkösen nastaan.
Osoittaahan se silloin kun sytytys tapahtuu mutta kun siinäkin on ennakko eikä kipinä tule silloin kun mäntä on ykk.
Olen myös jakopään tuohon 193 heppaiseenkin tehnyt ja voin vannoa että siellä on merkki pakopuolen rattaassakin.
Remppailun iloa!
-
Tässä padassa on kaksi ajoitusmerkkiä,imunokan ja kampiakselin rattaassa.
..
Tässä viitos moottorissa 1-mäntä Ei ole yläkuolokohdassa,
ajoitusmerkkien ollessa kohdillaan,siis imunokan sekä kampiakselin.
Jotain varmaan,mitä en tajua? :D
Mihin pakonokan merkki on hävinnyt? Korvakuuloltako ajattelit sen kohdistaa ELK?
Et ehkä tajua, että ajoituksen kannalta riittää, kun kaikki kolme akselia ovat keskenään oikeassa suhteessa -eli merkit kohdallaan. Tämä kohta ei ole riippuvainen 1. sylinterin yläkuolokohdasta.
Sytytyksen ajoitusmerkit ovat asia erikseen, ne alkavat olla jo historiaa. Sytytys säädettiin ensin staattisen merkkiin, jolla koneen sai käyntiin ja sen jälkeen strobolla dynaaminen merkki ilman alipainesäätöä kohdalleen. Oi niitä aikoja...
-
:arkkupakastin:
-
Tinakoneissa ajoitusmerkit ei ole ykkönen yläkuolokohdassa, olikohan tyyliin 60 astetta jompaan kumpaan suuntaan, en nyt muista ihan tarkalleen. Lieneekö jotain tekemistä sen kanssa että kannen voi näin ollen kasata mihin vaan asentoon ja pyöritellä nokat sitten oikein ilman että on vaaraa tulla kontaktia venttiilien ja mäntien välillä.
-
Tuo olis tietysti ihan järkeenkäypä selitys. ::)
En ole asiaan pysähtynyt syventymään kun ei tarvitse. Merkit kohilleen ja nippuun.
-
Kyllä kai siellä pakonokan rattaassakin merkki on?
Vvt pyörästä ei tarvi välittää paitsi jos sen jostain syystä irrotat.
Moi vaan.Koitin ottaa kuvaa,käänsin pakorattaan merkin näkösälle,jotta sai kuvaan: "M"kirjain ylösalaisin on ainoa merkki.
Peilillä katoin rattaan kyljen.
Imunnokan rattaassa sen sijaan on hampaassa lyhyt pystyviiva,joka osoittaa muovikotelon koloon.
Myös siinä "M"kirjain ylösalaisin,joka on 8 hammasta myötäpäivään muovikotelon kolon kohdilla.
Tää täytyy vielä varmistaa nokkien takapäästä ennen hammashihna
a.
(https://i.ibb.co/0rTHhQJ/IMG-20240309-173652249.jpg) (https://ibb.co/0rTHhQJ)
(https://i.ibb.co/7g0Lxjd/IMG-20240309-173305839.jpg) (https://ibb.co/7g0Lxjd)
-
Tinakoneissa ajoitusmerkit ei ole ykkönen yläkuolokohdassa, olikohan tyyliin 60 astetta jompaan kumpaan suuntaan, en nyt muista ihan tarkalleen. Lieneekö jotain tekemistä sen kanssa että kannen voi näin ollen kasata mihin vaan asentoon ja pyöritellä nokat sitten oikein ilman että on vaaraa tulla kontaktia venttiilien ja mäntien välillä.
Kiitos viestistä.
Sanoisin kokemukseni perusteella,että on näin.
Muki ei tosiaan ole ykk:ssa ajoitusmerkkien suhteen.
Pyörittelin äsken 360 astetta pakonokkaa,käsin,kuvausta varten.
-
Mihin pakonokan merkki on hävinnyt? Korvakuuloltako ajattelit sen kohdistaa ELK?
Et ehkä tajua, että ajoituksen kannalta riittää, kun kaikki kolme akselia ovat keskenään oikeassa suhteessa -eli merkit kohdallaan. Tämä kohta ei ole riippuvainen 1. sylinterin yläkuolokohdasta.
Sytytyksen ajoitusmerkit ovat asia erikseen, ne alkavat olla jo historiaa. Sytytys säädettiin ensin staattisen merkkiin, jolla koneen sai käyntiin ja sen jälkeen strobolla dynaaminen merkki ilman alipainesäätöä kohdalleen. Oi niitä aikoja...
Jos katsot äsken liittämäni kuvat?Suurentamalla näkee.
Tilan ahtauden takia ei saa täysin kokonaan rattaita kuvaan.
Mutta usko pois niissä kuvissa näkyy kaikki merkit.
En ole sokea.
Imunokan merkin löytämiseksi rapsuttelin ruuvarilla jälkeä.
-
Miksei se M kelpaa sinulle ajoitusmerkiksi? Kuvassa ei näy merkeille kohdistuspisteitä eli niitä muovikotelon koloja.
-
Hae biltemasta tinakoneen ajoitustyökalu ja pistä sillä jako kohdilleen
-
Tuossahan toi on?
(https://i.ibb.co/x2DR5NB/Screenshot-2024-03-10-12-32-24-17-40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg) (https://ibb.co/x2DR5NB)
-
Miksei se M kelpaa sinulle ajoitusmerkiksi? Kuvassa ei näy merkeille kohdistuspisteitä eli niitä muovikotelon koloja.
Vastaus;ne "ämmät"eivät käy mihinkään jakoon,ei muovi koteloidenkaan.
-
Hae biltemasta tinakoneen ajoitustyökalu ja pistä sillä jako kohdilleen
Valitettavasti viesteilyni ei ole sitten ollut selkeää.
Jaon asettaminen ei ole mikään ongelma.
Alun pitäenkään
En ole nyt edes halunnut käynnistää,edes osia ei ole vielä:)
-
Tuossahan toi on?
(https://i.ibb.co/x2DR5NB/Screenshot-2024-03-10-12-32-24-17-40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg) (https://ibb.co/x2DR5NB)
Kiitos
-
Kiitos
Ei ollut ihme etten nähnyt tuota merkkiä.
Kuva valehtelee huolella.
Kulma mistä tiirailee pakopuolta vaikuttaa niin paljon,että ensin ei mitään,kynnellä kiersin rattaan reunaa,niin ei.M antoi sijaintia,mutta silti moneen kertaan voimakkaalla valolla ja suurentavalla peilillä,+3 laseilla.
Näytti roska hituselta,ettei muuten kuin oikein terävällä pikkuruuvarilla nippa nappa tunsi jotain.
Melkein mitätön kolo.
M eikä merkki kohdistu kopan loveen,välimaille jää.
Säädetty, selvästi,hahloista näkee.miksi,en tiedä?
-
Näissä on näköjään kahdenlaisia merkkejä. Tämä tapaus on varmaankin uudempaa(?) mallia, jossa nokka-akselien merkit kohdistetaan klo 12 suuntaan?
Vanhemmassa(?) merkit ovat kohdillaan muovikotelon laipan koloja kanssa suunnilleen kello 14 ja 10.
Olisikohan sinulla joku siirtymävaiheen malli, jossa ajoitusmerkki on raapaistu joten kuten näkyville? Ainakaan omassani merkkejä ei tarvinnut kovasti tiirailla. Mahtaisivatko M-stanssit sopia vanhemman kotelomallin merkkeihin...
-
Mahtaisivatko M-stanssit sopia vanhemman kotelomallin merkkeihin...
Jos noita viiva merkkejä katsoo ja pistää ne pystyyn niin on kyllä ämmä kaukana vanhan mallin kotelon merkistä pakopuolella.
(https://i.ibb.co/s3zcvZ9/images.png) (https://ibb.co/s3zcvZ9)
-
Näissä on näköjään kahdenlaisia merkkejä. Tämä tapaus on varmaankin uudempaa(?) mallia, jossa nokka-akselien merkit kohdistetaan klo 12 suuntaan?
Vanhemmassa(?) merkit ovat kohdillaan muovikotelon laipan koloja kanssa suunnilleen kello 14 ja 10.
Olisikohan sinulla joku siirtymävaiheen malli, jossa ajoitusmerkki on raapaistu joten kuten näkyville? Ainakaan omassani merkkejä ei tarvinnut kovasti tiirailla. Mahtaisivatko M-stanssit sopia vanhemman kotelomallin merkkeihin...
Vm. -99 on.
Kyllä klo 12 on kotelon merkit.Katoin tänään.Taas
-
Jos noita viiva merkkejä katsoo ja pistää ne pystyyn niin on kyllä ämmä kaukana vanhan mallin kotelon merkistä pakopuolella.
(https://i.ibb.co/s3zcvZ9/images.png) (https://ibb.co/s3zcvZ9)
Juu.Tuo olisi vanhempaa mallia,ilman VVT pyörää?
Omassa merkit klo 12.
Nokkien takapäitä aion kyllä "ihailla" hihnan laiton yhteydessä.
-
Tuossahan toi on?
(https://i.ibb.co/x2DR5NB/Screenshot-2024-03-10-12-32-24-17-40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg) (https://ibb.co/x2DR5NB)
Tästä,vielä:
Näköjään olen tuijottanut kuvaa missä ei näy kolomerkkiä pakorattaan sisäreunalla.Mun puhelin "hakkeroi":()
Huikkoster,ei ole kiirettä;katoppa alkuperäistä toista kuvaa jonka liitän:
(https://i.ibb.co/ZKtbhPT/IMG-20240309-173305839.jpg) (https://ibb.co/ZKtbhPT)
-
Magneti Marelli kaasuläppäkotelo onko se asiallista ruuvailla levälleen putsausta varten?
Tossa se roikkuu johdossaan kiinni,kun en saa sitä isoa harmaata liitintäkään irti.
Jaksa aina rikkoa niitä ruuvarilla kampeamalla:(
-
älä vaan koita auki sitä.. putsaa se läppä osa vaan ja pistä takas kiinni imusarjaan.
-
Aa,hyvä juttu tietää ettei vaan taas purkaa lisää osia
-
Vähän jäässä työmaa nyt.
En löytänyt huohotuspöntön kakkia kiinnityspisteitä.Yksi 10-12mm? hylsyllä poistui yläpäästä sekä kumiputkia.
Kiinni istuu vaan.
Toinen:960 startti sopii hienosti paikalleen, maassa kaapeleilla pyöri,muttei solenoidi liikuttanut bendixiä.
Eikö miinus kuulu herätteeseen sekä solenoidi napaan,plus sitten akku ja laturi-punaisten napaan?
-
Starttiin tulee pelkkiä plus piuhoja. Maadoittaa rungosta lohkoon.
-
Starttiin tulee pelkkiä plus piuhoja. Maadoittaa rungosta lohkoon.
Okei,irrallaan starttia testaan,ennen kiinnitystä,-jakopää ei ole vielä kasattu-käynnistys-kaapeleilla.
.Miinus-kenkään ja startin runkoon.
Mikä tuo naaras ampi liitos on?
Vihreä johto siellä oli kiinni.
-
Solenoidin persuuksissa?
Se on startin heräte.
Kokeillessa vaikka se - startin runkoon, + iso ruuvi solenoidissa, sitten vaikka yhdistät sen + siihen abikoon niin pitäs vetää ja pyöriä.
-
Alkoi startti potkimaan.Vaihdoin solenoidin 960 starttiin 1,7 kw tämän alkuperäisestä 1,4 kw startista.
Pientä eroavaisuutta on solenoidien männän haarukan koossa.
Et saa nähdä miten tulee toimimaan.
Ennen imusarjan laittoa testattava.
Onko se pitkä eristetty metalliputki huohotinkoteloon volvonumero1271988 liittyvä?
Onko Motonetin huohotin putkisetti oikea?Oliko n.135€ hintaa
-
5syl.142kw Turbo.
Syksyllä tulpat pois,putsaus,nyt on taas öljyä kolmessa kaivossa.
Ne tulpat ruskean sävyisiä kuumuudesta.
Pitänee olla huolissaan?
Kannet,lohko,mitä?
tsekkaa aluksi pikkujutut, esim öljykorkin tiiviste, huohotusjärjestelmä.
-
tsekkaa aluksi pikkujutut, esim öljykorkin tiiviste, huohotusjärjestelmä.
Ne o-renkaat kansien välissä falskaa.
Jos käärmeöljy;tuo Redlinen Sealsaver auttaisi?
Moottorin kylki purettu näkösälle,Huohotin systeemi menee uusiksi.
On järjettömän likaista,ruuvarilla saa kaivaa valurivoituksista senttikaupalla hiekkaa,öljymössöä,oravan varastoja ym.
Voimakas imurikaan ei riitä yksinään.
Liuotinlitkua pari litraa,tiskiharjaa.
Koneen olettaisi käyneen ylikuumana?
-
Tainnut nostajat valua tyhjiksi 4 kk-n käyttämättömyydestä.
Kahdesta koitin,paineita nolla.
Imusarja ei ole kiinni,bensaa ei mene.
Haittaako kun kaasuläppäkotelo
on kytkettynä?
En saa harmaata isoa töpseliä irti.
-
KL-varaosat osasi neuvoa minua oikean huohotinsetin valintaan, en olisi itse osunut täysin oikeaan. Sininenkin varmaan pystyisi samaan.
-
KL-varaosat osasi neuvoa minua oikean huohotinsetin valintaan, en olisi itse osunut täysin oikeaan. Sininenkin varmaan pystyisi samaan.
Ok kiitos.
Lontootako ne KL pamlaa?
Minä en
-
Ok kiitos.
Lontootako ne KL pamlaa?
Minä en
Offtotopic:Taas jätti vastaus pois viesteistä loppuosan,ei ymmärrä.
-
En kyllä ymmärrä sanaakaan mut suomeksi ne soitti ja sähköpostitteli hyvin asiallisesti
-
https://www.kl-varaosat.fi/
-
Ai semmosta;Kiitos linkistä
-
Nyt on venttiilit purettuna.
Miten noista selviäisi ovatko vääntyneet?
Liikkuvat hyvin ohjureissaan.
Täytyy hioa tahnoilla ja kaataa sitten nestettä palotilaan?
-
Onko jollain kokemusta VVT-pyörän avaamisesta?
Että voiko aiheuttaa naksahtelu-ääntä käsin moottoria kampiakselista pyörittäessä,4 kertaa ympyrän aikana?
Venttiileissä eikä nostimissa näytä olevan mitään erityistä.
VVT systeemi ei pahemmin rallatellut tms.tyhjäkäynnillä.
Vielä,jotta voiko siihen kajota,onko riskaapelia?
-
Onko jollain kokemusta VVT-pyörän avaamisesta?
Että voiko aiheuttaa naksahtelu-ääntä käsin moottoria kampiakselista pyörittäessä,4 kertaa ympyrän aikana?
Venttiileissä eikä nostimissa näytä olevan mitään erityistä.
VVT systeemi ei pahemmin rallatellut tms.tyhjäkäynnillä.
Vielä,jotta voiko siihen kajota,onko riskaapelia?
Ylös
-
Syl.kansi momentissa:130°kulmatiukkaus :idiot2:
Pakosarja kiinnitetty,kannen vesiputkeen jos saa tänään tiivarin,niin nenät voi asentaa,jos ei sada 8)
-
M8 kierretappi valmiiksi jos venttiilikopan pulteista menee kierteitä. ;)
-
Juu kyllä oli.
Kävin läpi 7 mm tapilla.
imurilla sitten.
Viime talvinen jakomerkki jauhaminen tuli mieleen sori,kun
kiinnitin pakoratasta niin yllättäen M stanssin kohdalla rattaan takapuolella onkin merkkikolo.
Etupuolella on edelleenkin sisäkehällä hyvin pieni kolo,eri kohdassa,kuin nyt löytynyt.
Lukitsin takapäät.
Merkit on nyt missä on.
Homma kusi illalla,142 hampainen hihna on liian lyhyt.
Vanha tietenkin lensi aikoja sitten roskiin :(
148 hampaista näkyy löytyvän Hannuksen Motonetista.
Jos jollain on käyttöä 142hx1353mmx23mm Bosch,niin voin postittaa myös.
30€,kuluineen?
-
Ei suju.
Oikea hihna kiersi sen "alumiinitapin"ei ollut apulaitepyörä pois kampuran päästä.En illalla katsonut alta;jäi lyhyeksi.
Eli nyt sitten Gates 148 hampainen tyhjän panttina. :idiot2:
Tietenkin avasin sinetöidyn pakkauksen. :(
37€kuluineen
-
Pyöritin konetta laastivispilällä öljynpaineille,kaikki lifterit täyttyivät,mittarissa 10 kg per pytty.
Kääntyileekö pakonokka kle itekseen kun ura ei pysy kannen saumassa,vaikka lukituksella tein ja merkeissä kampura sekä imunokka.
Käänsin myös VVT-n myötäpäivään minkä helposti meni.
Rattaan kiinnitysurissa pultit toisessa laidassa.
Myötäpäivään kääntäessä myös.
-
Se on kyllä ja helppo ja kiva purkaa,ilman dokumentointia.
-
Jatkoa kirjoitin vaan ei
Se on kyllä ja helppo ja kiva purkaa,ilman dokumentointia.
Jatkoakin kirjoitin ei vaan näy:
Mihin asentoon Magneti Marelli kotelo kuuluu asentaa
-
Imusarjan ja kotelon väliinkö ei tule kuin tiiviste-minulla peltinen-?
Ei kuulu mitään asennus kappaletta?
Kotelossa on ohjuritappien paikat,mutta imusarjan pinta on sileä,eli
käy mihin asentoon vaan,poikittain, pitkittäin.
Kooditarra ulos- tai sisäänpäin?
Ei vaikuta toimintaan?
-
Tarrat näkyy etupuolella. Se liitin on kans etupuolella.
Ei oo muuta tiivistettä kuin se peltilätkä
-
Tarrat näkyy etupuolella. Se liitin on kans etupuolella.
Ei oo muuta tiivistettä kuin se peltilätkä
Kiitos vastauksesta
-
Uusia ongelmia:kaksi letkua takaiskuventtiileillä,nuolilla ei löydä paikkoja.
Ilmaa varten.
Imusarjan päällä moottoriin päin yksi letkuliitos sekä t-haara letkussa missä kartiomainen anturi punaisilla kumiläpillä
Myös kysymysmerkin
-
mallinen vesiputki banjoliittimellä,löytyi kannen takaa paikka mutta kumipäälle ei mitenkään.
Klemmarikin jäänyt kiinni valmiiksi.
Puhelin tai joku temppuilee privaviesteissäni.
Jättää pois loppuja sanoja.
Äh.
-
En ehtinyt Siniselle katsomaan räjäytyskuvia.
Linkkiä kuviin
-
?
Kiitos.
-
Joo.Kone käy,mutta tankkilohko missä anturi,vuotaa enemmän,maahan äkkiä lätäkköä.
Mikähän moniurahihnalle tuli kun jää löysäksi,takoo Jakopään koppaan,luistaa myös.
Miten se ohjainrulla toimii kireyden säätimenä?
Löysään, tiukkaan t*akaisin,mitään ei tapahdu.
-
Joo.Kone käy,mutta tankkilohko missä anturi,vuotaa enemmän,maahan äkkiä lätäkköä.
Mikähän moniurahihnalle tuli kun jää löysäksi,takoo Jakopään koppaan,luistaa myös.
Miten se ohjainrulla toimii kireyden säätimenä?
Löysään, tiukkaan t*akaisin,mitään ei tapahdu.
Vielä kysyisin moniurahihnan kiristimestä:
Onko siinä lohkossa olevan jousikuormitteisen lisäksi muuta kuin laakeri,iso prikka m10 pultti?
Joustaa kyllä kun kääntää pulttia.
Jättää hihnan löysäksi hakkaamaan jakopään koppaa.
Mittasin nauhalla,että D hihna n.1820 mm.sisämitaltaan.
Hieno luistoääni lähti kun kaadoin lisää servopumppuun öljyä.
Tein huuhteluvaihtoa.
Hihna on nyt ollut molemmin päin.
Vielä teräsharjalla putsasin urat.
Löysä mikä löysä.
Täytyykö vaihtaa isompi laakeri? :idiot2:
-
Moniurahihnan kiristimen rakenne selvisi kun irroitin sen.
Motonetissa oli useita kiristin malleja,jotain räjäytyskuvia,ei valjennut.
Että m14 avaimella käännetään keskipultista myötäpäivään hihnan asennuksessa.
Työtila on tosi ahdas,peililläkään ei näe.
Oikein kovaa pitää kääntää avaimella että liikkuu.
Kahdessa muussa volvon moottorissa ollut torx avaimelle paikka kiristimessä.
Miten hihna jäi löysälle?
Pakotin sen käsivoimin tehostin pumpun pyörälle.
Venynyt?
Sade kun loppuu asennan hihnan,näkee sitten?
-
itekki ihmetellyt noita hihnojen pituuksia joskus ostaessa, mutta tuurilla tullut oikea tai ainakin toimiva.
noita on montaa eri pituutta https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/v70-i-875-876/2-4-turbo/moottori/moniurahihna?of=m1820;t7259;s14409
voi olla joku rulla jossain vuosimallissa ollut aavistuksen eri kokoinen tai jotain, niin sitten on noita eri hihnojakin paljon. toki noi lyhkäsimmät ~1200mm on ilman ilmastointikompuraa.
-
Juu.
Nyt toimii.
Tässä pitää olla n.1820 mm hihna.
Olin sen onnistunut laittamaan väärin.
Mitäpä muuta tän auton kanssa?
-
Kovaa ajoa parisataa km.
Starttauksilla,ja lyhyitä köröttelyjä,padan vikavaloa pukkas,myös eka starttauksen jälkeen pudotti tyhjäkäyntikierrokset eli sammui.kun sitten jäi käymään,neula 800-1000 vaellusta.
Se POO14,lukemalla loistaa poissaolollaan.
Kaljat ja putsari vaihtoon.
Nokan asennot ei kai välillä kohillaan?
Haisi paksu käry käynnistyksessä,seokset pielessä?Solenoidi,VVT?
Ajossa kulkee reippaasti
-
Semmonen että leimassa
awd,joka otteessa lukee,
kardaani pois,haittaakohan hyväksyntää?
-
Mun mielestä haittaa, ei ole silloin hyväksytyllä tekniikalla.
-
Semmonen että leimassa
awd,joka otteessa lukee,
kardaani pois,haittaakohan hyväksyntää?
Menee muutoskatsastuksen piiriin. Jos meinaat muutoskatsastaa nii sitte tarkkana aseman valikoinnin suhteen kun osalle ei riitä että kardaani ja/tai kulmavaihde on irroitettu vaan vaativat taka akseliston muutoksen vastaavaksi kuin etuvetoisissa.
-
Mun mielestä haittaa, ei ole silloin hyväksytyllä tekniikalla.
Aha.
Kiitos vastauksesta!
-
Menee muutoskatsastuksen piiriin. Jos meinaat muutoskatsastaa nii sitte tarkkana aseman valikoinnin suhteen kun osalle ei riitä että kardaani ja/tai kulmavaihde on irroitettu vaan vaativat taka akseliston muutoksen vastaavaksi kuin etuvetoisissa.
No huh huh