Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JuhaManninen - 03.05.2024, 13:45:28
-
Päivää
Löysin tämän keskustelun samaan ongelmaan liittyen:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17586
Vuosimallit olivat kuitenkin uudempia kuin minun ja takaoven sisukset eri näköiset. Tässä minun S60 vm. 2002 takaovi:
(https://i.ibb.co/FVgvzrZ/20240503-131758.jpg) (https://ibb.co/FVgvzrZ)
En ole vielä ottanut lukkomekanismia irti. Näyttäisi ettei ikkuna haittaa irroitusta.
Vika on, ettei ovi mene aina lukkoon avaimen kaukosäädöstä ekalla kerralla vaan joutuu avaamaan lukituksen ja sitten lukitsemaan uudestaan.
Em. keskustelun mukaan niitä moottoreita saa esim. Ebaysta. Millä hakusanalla pitää etsiä vai käykö ne samat moottorit kaikkiin malleihin?
Onko näissä vanhemmissa malleissa vähemmän tällaista vikaa kun en löytänyt ohjeita? Joissain melko uusissa näyttää olevan paljon lukkovikoja.
Tyhmä kysymys: mitä on se valkoinen massa, millä solumuovi on kiinni ovessa? Kaksipuolinen teippi varmaan käy myös kun laittaa takaisin.
-
Meilläkin toinen tekee satunnaisesti tuota vikaa. Yleensä jos akkujännite on matalahko eli ei ajeta pitkiä matkoja.
Yleensä on auttanut kun voitelee kaiken mikä lukkoon liittyy oven sisällä. Nyt on vika ollut poissa kun uusi kunnon akun.
Joku on vähän heikossa hapessa siellä moottorissa.
-
Oven kaukalosta otettu kuva :
(https://i.ibb.co/TPbtV40/IMG-20240504-083618.jpg) (https://ibb.co/TPbtV40)
Oikealla on ulkokahva. Sen alla, n. kuvan keskellä on linkki siitä lukkomekanismiin. Onko se tarkoitus ottaa ensin irti? Ei lähde ihan helposti. Vai pitääkö ulkokahva irrottaa? Siinä on 2 ruuvia mihin pääsee käsiksi.
Miksen löydä oppaita ja videoita tähän malliin? Uudempiin Volvoihin löytyy.
En usko että vika on akussa. Se on melko uusi enkä aja ihan lyhyttä pätkää.
Toisessa viestiketjussa kehotettiin jopa ostamaan niitä pieniä moottoreita varastoon uudempiin Volvoihin kun ne kuitenkin hajoavat.
Meinaatteko ettei ne yleensä hajoa vanhemmissa malleissa vaan kyse on voitelusta ja jännitteestä?
-
Eiku sain sen kahvan linkin irti. Tässäpä lukko:
(https://i.ibb.co/gF8qkSG/IMG-20240504-143238-HDR.jpg) (https://ibb.co/gF8qkSG)
En saanut koppaa auki vaikka kovasti yritin, kuten meisselin jäljet todistavat.
Vaihdan siis koko lukkomekanismin joko uuteen tai käytettyyn. Sattuuko kellään olemaan? Voin tulla itse irrottamaan purkuautosta jos ei ole kauhean kaukana (Mäntsälä, Pukkila, Lahti seutu).
Mistä kannattaa ostaa uusi jos sellaiseen päätyy?
-
Eilen aamulla kasasin oven takaisin vanhan lukon kanssa. Sitä ennen ruikin WD-40 kaikista raoista lukon sisään. Mekaanisesti kaikki lukon osat toimivat herkästi eikä se näyttänyt likaiselta.
Valmistauduin purkamaan oven uudestaan kun saan toisen lukon. Purkamoilta niitä löytyy n. 50€ hintaan.
Ihme ja kumma, rasvattu lukko on nyt toiminut joka kerta! Jos vielä viikon päästä toimii yhtä hyvin niin vika on melko varmasti korjattu.
Jäsen @laatikkovika taisi siis olla oikeassa. Kiitos.
Tämä tarkoittaa myös, että Volvon laatu heikkeni lukkomoottoreiden osalta myöhemmissä malleissa raportoitujen vikojen perusteella. Vaihtoivat johonkin halpaan alihankkijaan tms.
Pahus, löysin vielä yhden lukkovian. Tavaratilan avainlukko ei toimi. Täysin jumissa. En ole koskaan käyttänyt sitä kun keskuslukitus on toiminut. Tahdon kuitenkin saada sen toimimaan kun auto on muuten niin hyvässä kunnossa.
Olen nyt ruikkinut WD-40 ja öljyä sinne, mutta ei auta.
Tässä kuva lukosta. Näyttää että se on väärässä asennossa tai liian syvällä. Avaimen kahva ottaa peltiin kiinni eikä se mahtuisi kääntymään vaikka lukko toimisi. Miltä sen pitäisi näyttää?
(https://i.ibb.co/Bfw6YmC/Takaluukun-Lukko.jpg) (https://ibb.co/Bfw6YmC)
P.S. Aion pestä auton tänään.
-
Tavaratilan lukko ei taida olla jumissa tai väärässä asennossa. Siihen taitaa kuulua joku toinen avain mitä minulla ei ole.
Otin verhoilun irti. Lukossa on pieni liike eikä se tunnu olevan ruosteessa. Avain vaan ei ole oikea.
Mitä lie tapahtunut?
-
Liekö mahdollista että vaihdettu toisesta autosta risan tilalle että keskuslukko edes toimisi
-
Tai sitten käytössä on valet avain. Siis se joka jenkeissä annetaan auton pysäköintipalvelijalle.
Se sopii oveen ja virtalukkoon mutta ei hanskalokeroon tai peräluukkuun.
Onko toista avainta, kokeile jos on.
-
Kaikki on mahdollista. Tässä kuva avaimesta.
(https://i.ibb.co/j69DX8c/Volvon-Avain.jpg) (https://ibb.co/j69DX8c)
Siinä lukee "Valeo" ja toisella puolella "Made in UK".
Peräluukun lukkoon avain mahtuu, mutta varsi on liian lyhyt tai kahva liian leveä kun ottaa peltiin kiinni.
Hanskalokeron lukkoon ei mahdu. Siihen pitäisi olla ohuempi avain.
Valitettavasti toista avainta ei ole. Ostin auton yli 5 vuotta sitten nettihuutokaupasta halvalla. Siinä on neliveto ja turbo ym.
Sen jälkeen on kyllä joutunut vaihtamaan kaikenlasta osaa. Viimeksi koko etujousitus uusittiin. Iskari ja ehkä jousikin oli liian lyhyitä. Se oli joko virhe tai sitten epäonnistunut tuunausyritys joltakin. Jousitus iski näpeille terävissä kuopissa. Nyt se toimii kuten Volvon pitääkin.
Kilometrejä on kohta 300000.
Kori/alusta, moottori ja automaattilaatikko ovat edelleen hyvässä kunnossa. Kun lukot toimii niin auto on uuden veroinen. :)
-
Sulla on sitten se valet avain käytössä.
Pitää toivoa attä peräluukun avaus toimii kakella. Ikävä ronkkia suksiluukusta vetämään niitä selkänojan kahvoja että pääsee sieltä peräluukkuun. Tehty on sekin. :P
-
No hemmetti! Minkä näköinen se oikea avain on? Saisiko sellaisen Volvo-kaupasta?
Monissa S60 myynti-ilmoituksissa lukee "takaluukku aukeaa vain avaimella" eli keskuslukko sieltä on hajonnut. Olisi kiva olla avain sen varalta, ja muutenkin 2 avainta on parempi kuin 1.
-
Mun mk1 v70:ssä on kyl käytössä avain joka sopii käynnistykseen, ja takakontin lukkoon, mut ei mahdu hanskalokeron lukkoon. Muitakin avaimia on, sellainenkin on jossa ei ole mustaa muovia ja sirua, jolla auto ei käynnisty. Ota näistä selvää. Enivei käynnistys-kakkosavaimen teettäminen maksaa about satasen, mut jos hukkaa viimeisen avaimen sitten tulee kalliiksi
-
OK. Käyn huomenna Autosalpa, Lahti liikkeessä kysymässä tarkemmin.
-
Sieltä en satasella lupaa mut asia selviää, kaukosäädin lienee 400
-
Eikö joku avainseppä pysty tekemään tuon avaimen ja kopioimaan sen sirun tuosta ainoasta avaimesta.
Kannattaa suutarilta kysyä.
Yleisin vaiva on jos ei luukku aukea kuin avaimella että sieltä kahvan tyköä on jotain sähköjuttua ehkä moottori hajonnut tai luukun saranalta johto poikki.
Meillä tapahtui jotain ihmeellistä, luukku ei aukea kun kakella avaa ovet, ei myöskään luukun avausnappia painamalla vaan vaatii kaksi painallusta kaken luukkunapista niin aukeaa aina. :idiot2:
-
Eikö joku avainseppä pysty tekemään tuon avaimen ja kopioimaan sen sirun tuosta ainoasta avaimesta.
Kannattaa suutarilta kysyä.
Juu, tänään olen kysellyt sekä Autosalpasta että suutarilta ja asia edistyy.
Autosalpa vahvisti, että avaimeni on todella ns. huoltoavain eikä sen ole tarkoituskaan avata takaluukkua.
Heillä uusi avain maksaa yli 170€ ja paritus n. saman verran. Yhteensä reilusti yli 300€ vai oliko peräti lähes 400€. Isot numerot menee sekaisin kun niitä luetellaan äkkiä. Paritukseen pitää varata oma aika huollosta ja siellä on ruuhkaa. Avaimen olisi saanut jo ensi viikolla mutta paritus 1 - 2 viikkoa eteenpäin.
Ei tullut kauppoja.
Suutari ei voi tehdä ykkös-avainta (myös takakonttiin käypää avainta) pelkän huoltoavaimen avulla vaan he tarvitsevat jyrsintäkoodin. Yllättäen Autosalpa kiltisti antoi sen kun soitin heille. Hyvä palvelu. Lyhyt 6-merkkinen koodi.
Suutarin mukaan asiaan liittyy vielä yksi mutta ... ajonestojärjestelmän tyyppi. Näissä Volvoissa on kuulemma kahta tyyppiä, Volvon oma ja sitten jonkun alihankkijan (unohdin nimen vaikka se minulle kerrottiin). Suutari voi parittaa avaimen alihankkijan systeemiin, mutta Volvon oma vaatii kalliin Vida-ohjelmiston mitä ei varmaan kellään suutarilla ole.
Kumpi systeemi Volvossani on? Miten sen saa selville? Anyway, suutari lupasi selvittää asian kun menen huomenna käymään paikan päällä. Tarkistus ei maksa mitään. Jos paritus onnistuu, avain + paritus maksaa kohtuulliset 120€.
Yleisin vaiva on jos ei luukku aukea kuin avaimella että sieltä kahvan tyköä on jotain sähköjuttua ehkä moottori hajonnut tai luukun saranalta johto poikki.
Minulla onneksi aukeaa vielä nyt.
Meillä tapahtui jotain ihmeellistä, luukku ei aukea kun kakella avaa ovet, ei myöskään luukun avausnappia painamalla vaan vaatii kaksi painallusta kaken luukkunapista niin aukeaa aina. :idiot2:
Kuulostaa samansukuiselta vaivalta kuin takaoveni lukossa. Se piti usein laittaa lukkoon 2 kertaa, joskus jopa 3 kertaa kaukosäätimestä ennen kuin totteli.
Purkaminen, voitelu ja kasaaminen näyttäisi korjanneen vian, mikä on suuri ihme. Yleensä jos ruikin epätoivoisesti WD-40:tä ympäriinsä, mitään hyvää ei tapahdu.
-
Pistämpä likaiset näppini tähänkin…
Mulla oli V70:ssä, sen hankkiessa, outo lukkojuttu, kun kaukosäätimestä avatessa piti aina painaa kaksi kertaa nappia. Joka kerta. Syyksi selvisi se, että edellinen omistaja oli repinyt tankin luukun lukon moottorisalvan kokonaan pois, johdot plugineen siellä vaan roikku. Hommasin romuttamo-osan tilalle ja keskuslukko toimi sen jälkeen yhdellä napin painalluksella. Tosin se romis osa ei eka toiminut toivotulla tavalla, vaan se kyllä kävi lukossa, mutta palasi samantein takaisin auki. Se osa auki ja perinpohjainen puhdistus ja rasvaus, niin lukko alkoi toimimaan normaalisti. On toiminut jo vuosia.
-
Mulla oli V70:ssä, sen hankkiessa, outo lukkojuttu, kun kaukosäätimestä avatessa piti aina painaa kaksi kertaa nappia. Joka kerta. Syyksi selvisi se, että edellinen omistaja oli repinyt tankin luukun lukon moottorisalvan kokonaan pois, johdot plugineen siellä vaan roikku. Hommasin romuttamo-osan tilalle ja keskuslukko toimi sen jälkeen yhdellä napin painalluksella. Tosin se romis osa ei eka toiminut toivotulla tavalla, vaan se kyllä kävi lukossa, mutta palasi samantein takaisin auki. Se osa auki ja perinpohjainen puhdistus ja rasvaus, niin lukko alkoi toimimaan normaalisti. On toiminut jo vuosia.
Minun Volvossani tuo tankin luukun lukko ei toimi. Luukussa oleva vastakappale on murtunut ja teipattu. Toimiiko itse lukkomekanismi auton rungossa? En tiedä. Pitää tutkia. Tavoite on päästä sanomaan, että auto on uuden veroinen, mutta tämän lukon takia se ei ole ... vielä.
-
Suutari teki minulle uuden avaimen, mikä käy sekä takaluukkuun että hansikaslokeroon.
Success!
Volvossani on siis käynnistyksenesto, minkä he pystyivät parittamaan. Prosessi vaati aikaa reilusti yli tunnin. Auton luona piti käydä 4 kertaa. Systeemi luovuttaa osan datasta ja sitten lukittuu 15 minuutiksi. Aikamoista high-techiä. Ei ollut Volvo 240:ssä tuollaista.
Avain ja Lukkopalvelu Laune Oy Lahdessa vaikuttaa hyvin ammattitaitoiselta.
https://www.avain-jalukkopalvelu.fi/
Avaimen hinta oli 120€.
Kiitos myös Volvon edustajalle Autosalpalle. He antoivat avaimen jyrsintäkoodin kiltisti pyydettäessä, vaikka tiesivät että heidän oma avain-business menettää siinä rahaa.
Takaluukun lukko kääntyykin vain pikkuisen vastapäivään, jolloin pelti ei ole tiellä kuten ensin luulin. Uusi avain sopii myös hansikaslokeron reikään vaikka se ensin näytti liian kapealta.
Asiat loksahtavat kohdalleen, kirjaimellisesti.
Tahdoin kirjoittaa, että auto on nyt uuden veroinen, mutta tosiaan tankin luukun lukko ei toimi. Asia ei ole häirinnyt, mutta aion korjata senkin.
-
Kiitos tiedosta. En tiennytkään että toi eston toimittaja muuttuu tossa jossain välissä
-
Kun testaat tankin luukun lukkoa niin ota huomioon että siinä on lukkoonmenossa viive. Mikä lie ohjelmoitu sinne. Varmaan 5-15 min.
Aukeaa onneks heti. :D
-
Jep että voi lukita auton kun menee tankkaamaan tms.
-
Jep että voi lukita auton kun menee tankkaamaan tms.
Amerikanperuja
-
Tankin luukun lukko ei tosiaan toimi. Onko sen vastakappale kiinteä osa luukkua?
(https://i.ibb.co/1T8P6hc/IMG-20240510-170256-MP.jpg) (https://ibb.co/1T8P6hc)
Näyttää olevan tiukasti liimattu eikä vaihdettavissa. Se on varmaan revitty auki kun lukko on lopettanut toimintansa. Luukun saa auki sisäpuolelta verhoilun takaa, mutta ei sitä huoltamolla välttämättä rupea etsimään.
Tämä on takaisku. Jos vaihtaa koko luukun niin pitää löytää saman värinen kultainen Volvo.
Tankin korkista on nyöri katkennut, mutta se ei haittaa yhtään. En tykkää edestakaisin heiluvasta korkista vaan tahdon laittaa sen johonkin harkittuun paikkaan.
Vasemman takaoven lukosta on myös uutisia. Se oireili uudestaan ainakin kerran. Korjaus WD-40:llä tuntuikin liian helpolta varsinkin kun mekaanisesti lukko toimi täysin herkästi.
Kun olin roplannut tankin luukun lukkoa, ottanut piuhan irti ja laittanut sen takaisin, takaoven lukko lopetti toimintansa. Se ei suostunut menemään lukkoon enää lainkaan kaukosäädöstä.
Tankin luukun lukko oli silloin tavaratilan lattialla, mutta ei sen pitäisi vaikuttaa kun se ei toiminut.
Sitten otin siitä piuhan irti ja takaoven lukko alkoi toimia!
Ensimmäistä kertaa löytyi joku syy-yhteys. Tankin lukko vaikuttaa takaoven lukkoon.
Jatkaako se nyt toimintaansa, jää nähtäväksi. Nyt alkaa taas viikon koe-aika.
Vika on samansukuinen kuin Tobyn lukossa, mutta päinvastainen. Hänellä lukko ei toiminut kunnolla, jos luukun lukon piuhat oli irti. Olisko ne ottanut kontaktia johonkin? Minulla ehkä alkoi toimia kun piuhat on irti.
[Edit] Eikun unohtakaa tuo. Nyt Volvo lukitsee ovet muutaman minuutin kuluttua niiden avaamisesta automaattisesti. Yhden kerran takaovi jäi lukittumatta, elikkä siinä lukossa on vika kuitenkin. Mistä tuo automaattilukitusmoodi johtuu? En tiedä, mutta sen saa vissiin pois kun pitää avainta virtalukossa pitkään.
[Edit2] Joo, istuin autossa yli 5 min ja pidin avainta virtalukossa. En edes kääntänyt virtaa päälle. Nyt ovet eivät lukitu enää itsestään. Törmäsin samaan ilmiöön kerra aiemmin kun räpläsin lukkoja. En tiedä mikä logiikka siinä on.
-
Joo no jos avaa lukot kakella ja ei avaa mitään ovea/luukkua niin ne lukittuvat hetken päästä itsekseen. Oletus varmaan että ollut vikapainallus tjs. Käytät vaikka ovea auki niin ei pitäis lukittua.
Onhan siinä tankin luukun alareunassa tosiaan se harkittu paikka korkille vaikka ei sitä muovinarua siinä oliskaan.
-
Onhan siinä tankin luukun alareunassa tosiaan se harkittu paikka korkille vaikka ei sitä muovinarua siinä oliskaan.
Ai se lovi on sitä varten. Pitää ottaa käyttöön.
Nyt testasin tankin luukun lukkoa virtalähteen kanssa kotona. Se toimii. Liuku viuhahtaa päästä päähän iloisesti kun syöttää 12V ja vaihtelee napoja.
Autossa ollessaan se on mykkä. Missä sen sulake on? Onko sillä eri sulake kuin muilla keskuslukoilla?
Jos ei ole sulakkeessa vika niin sitten on joku isompi vika ohjauksessa.
Mistä saa korjausoppaan tähän? Vähän avuton olo kun ei tiedä näitä asioita.
Pitää ottaa takaoven lukko uudestaan irti ja testailla sitäkin. Ei vaan saisi olla irti kovin pitkään kun pitää ajella autolla. Tai sitten sitoo lukottoman oven narulla vastapäiseen oveen.
Viimeksi purin sen mökillä missä ei ole virtalähteitä eikä muutakaan sähköä.
[Edit] Löysin sulakekaavion netistä.
https://www.autogenius.info/volvo-s60-mk1-first-generation-2002-fuse-box-diagram/
Tavaratilassa on 15A sulake paikassa 8, "Central locking rear doors, fuel filler door".
Siis sama sulake takaoville ja bensatankin luukulle. Takaovet toimii, tosin toinen kehnosti. Huono kontakti tms. voi olla jossain.
Katsotaan ...
-
Tämmöinen bensaluukku on myynnissä NettiVaraosa.com:ssa.
https://images.nettivaraosa.com/live/2024/04/09/34b375b8886eb0cb-large.jpg
Kyllä se vastakappale saattaa olla irrotettava. Minun versioni vaan on liimattu jotenkin. Saiskohan sen vielä irti?
-
No kun se on jo rikki niin mikäs estää yrittämästä?
Tai laitat vaikka epoksilla jonkun sopivan pienen prikan tai mutterin siihen. O0
Kato ettei pinnit oo mutkalla siinä liittimessä jos siellä joku on säätänyt vähän...
-
Ihme ja kumma! Sain bensaluukun lukon toimimaan voitelemalla kuitenkin. Se näytti täysin puhtaalta eikä jumittanut, mutta ohjauspulssi taitaa olla lyhyt ja pienetkin viipeet vaikuttaa. Tai jotain?
Ai niin, luukku lukittuu n. 1 s ovien jälkeen. Ei siis 10 min. Viive on vissiin ohjelmoitavissa.
Sitten tuli takapakkia. Otin luukun irti painamalla niitä 4 pientä tappia sisään. Sai painaa tosissaan. Sitten ne putosivat johonkin lokasiiven rakoon. Ei mitään toivoa saada pois.
Olisiko pitänyt jättää painamatta loppuun asti ja repiä luukku irti. Ehkä tapit olisivat jääneet kyytiin.
Mistä saan uudet tapit?
Suoraan sanoen kävin ostamassa aiemmin kuvassa näkyneen tummansinisen luukun Vääksystä. Olisin laittanut sen tilapäisesti autooni. Vaihtelua värimaailmaan. Ei ole siinäkään tappeja mukana.
Ostin myös lukkomekanismin takaoveen. Sekä voitelu että akun jännite näköjään vaikuttavat sen toimintaan, mutta se on selvästi huonompi kuin muut lukot. Parempi vaihtaa.
Akku tyhjeni kun testailin lukkoja tarpeeksi kauan. Johtuiko tyhjästä akusta vai pätkivästä laturista, mutta SRS turvatyyny huoltokehoitus ja varoituskolmio tuli. Saa nähdä saanko nollattua sen. Tilasin perjantaina lopulta sen testerin Elekmalta. Tulee huomenna tai ylihuomenna. Pääsee sopivasti testaamaan tositoimissa.
Miten suuriin mittoihin tämä pieni lukkoremontti vielä paisuukaan ...
-
Sitten tuli takapakkia. Otin luukun irti painamalla niitä 4 pientä tappia sisään. Sai painaa tosissaan. Sitten ne putosivat johonkin lokasiiven rakoon. Ei mitään toivoa saada pois.
Olisiko pitänyt jättää painamatta loppuun asti ja repiä luukku irti. Ehkä tapit olisivat jääneet kyytiin.
Mistä saan uudet tapit?
Lukitustapit on tarkoitettu kertakäyttötavaraksi. Saranaa ei saa ehjänä pois jos tapit jättää paikalleen, koska ne pitävät lukituskynnet levitettynä. Sopiva pieni ruuvi käy tilalle jos samaa saranaa käyttää.
-
Tai popniitti. Eipä ne sieltä näy.
Ne tapit tosiaan on vain tarkoitus lyyä sisään.
-
Jos en ihan väärin muista, volvolta kun ostin uuden saranan 9 eurolla, siinä tuli uudet tapit mukana. Mitä kautta muuten voitelit lukon?
-
Uusi täyttöaukon kannensarana maksaa motonetissä about 7,5€.
Se lukkomoottorihässäkkä, mikä servo nyt sanoo olevansa on se (mulla) paskaisenvalkoinen mötikkä siellä peltien takana ja saavutettavissa sisäkautta takapaksista, eik je?
Sen pakkauksen saa auki ja on täynnä akseleita ja rattaita ja… sähkömoottori. Kaikki osat lähtee irti ja on putsattavissa ja voideltavissa. Samalla näkee onko vaurioita. Varovainen kannattaa tietty olla ja varmistaa, että saa ne osat takaisin paikoilleen (kuva?)
Ite laitoin putsauksen ja öljyämisen lisäksi vaseliinia ”sopivasti” askiin. Oli myös salvan päässä koteloa ollut, käsiittääkseni alunperin tiivistekumi mennyt rapeaksi ja halkeillut. Siihen löytyi ”sijainen” juuri sopivan kokoisesta ruuvipropun kaulasta, jonka sai jumitettua siihen reikään niin, että se keskitti salpatapin, täytti tyhjän tapin ympärillä, kuitenkin sallien salvan normaalin liikkuvuuden. Eikä mene paskat sisään siitä päästä.
Ja kaikki rasvataan tietysti… ;D
Lisäksi mulla oli hajotettu se lukon vastakappalen kiinnitys peltiin. Puunasin ja kaunistelin vähän puukolla ja kahdella reikiin sopivilla ruuveilla kiinnitys, muoviprikat ruuvienkantojen alle. Ulkopuolella ei ollut muita kiinnitysosia, en tiedä edes millainen se alkuperäinen on ollut. Tuli ihan tarpeeksi nätti ja on toiminut.
Asennukseen tartti kaksi, kun siitä oli ne klipsit, mitkälie raksittu poikki, rumasti. Toinen piti osaa paikoillaan sisäpuolelta ja toinen sohi ruuveja ulkopuolella paikoilleen.
Näin väsyneestä ulkomuistista…
*kahvia->
Mulla tankinlukonviive on 10 min ja käsitys on, että on Vidalla säädettävissä…
-
Mitä kautta muuten voitelit lukon?
Tankin luukun lukon voitelin kuten @Toby, paitsi etten edes irrottanut rattaita ja moottoria irralleen kun näyttivät puhtailta. Valkoinen laatikko aukeaa helposti (Torx ruuvit). Sitten ruikin WD-40:tä. Rattaisiin laitoin vähän vaseliinia ja pyörittelin sormella edestakaisin.
Akselin läpivientiin suihkaisin vielä silikonisprayta.
Takaisin kiinni ja paikalleen ja lukitus toimi. Vieläkin ihmettelen sitä, koska kädellä en huomannut liikkeen herkkyydessä eroa. Kai siinä joku ero sitten kuitenkin oli.
Takaoven lukkoa ei pysty kunnolla voitelemaan, kun sitä laatikkoa ei saa auki. Niinpä ruikin WD-40 kaikista raoista ja kyllä se vähän auttoi. Kun akku tyhjeni, se alkoi temppuilla taas. Samaan aikaan kaikki muut lukot toimivat täydellisesti, eli tämä yksi on huono. Ostamani kierrätysosa on uudempi, vm.2005 autosta ja seissyt hyllyssä 5v.
Voitelin senkin (WD-40 + moottoriöljy) ja asennan pian paikalleen.
-
Volvo on nyt uuden veroinen. Kaikki toimii.
(https://i.ibb.co/Y3KSzBn/IMG-20240514-165852-MP.jpg) (https://ibb.co/Y3KSzBn)
Tai no ... luukku on melkein saman värinen kuin kylkilistat. Sopii yllättävän hyvin, saatan jättää sen siihen.
Jos kylkilistoja saisi tummennettua jollain kemikaalilla niin sopisi vielä paremmin. Aurinko on haalistanut niitä ja varsinkin puskureita, ja autovahaakin on saattanut lipsahtaa niihin joskus.
Löysin sopivat pienet ruuvit luukun saranoihin.
Takaoven kierrätyslukko on myös vaihdettu ja toimii.
Uudella iCarsoft testerillä sain nollattua sekä SRS turvatyyny koodin että matkustajan ovesta tulleen koodin. Se tuli vissiin aiemmin kun irrottelin lukkoa.
Hieno vehje!
-
Ne listat saa mustan väriseksi takaisin kun kuumailma puhaltimella niitä lämmittää. Kokeiltu on ja tulee todella hyväksi.
-
Ne listat saa mustan väriseksi takaisin kun kuumailma puhaltimella niitä lämmittää. Kokeiltu on ja tulee todella hyväksi.
Siis ilman mitään kemikaalia? Miten kuumaa uskaltaa puhaltaa? Vieressä oleva maalipinta pitää vissiin suojata.
-
Joo ei tarvi mitään kemikaalia vaan lämpöö no ei nyt kauheen kuumaa ja en minä mitään peitelly kun ei se tarvi paljoo lämpöö niin ei tee maali pinnalle mitään vaurioo. Koita vaikka puskurin alareunan mustaan niin näät kuinka pienellä alkaa mustuun ja tulee kuin uudet.
-
Kuuma ilma toimii todellakin. Perustuu kai siihen, että muovin pinta sulaa. Pitää olla tarkka ettei samaa paikkaa lämmitä kauhean kauan eikä töki kuumaa ja pehmeää pintaa puhaltimen suuttimella.
Hyvin se onnistui kuitenkin.
Nyt tankin luukku sopii vielä paremmin kylkilistojen ja puskurin kanssa.
(https://i.ibb.co/dMZmVg3/IMG-20240516-172426-MP.jpg) (https://ibb.co/dMZmVg3)
Varmaan hommaan oikean värisen joskus tai korjaan alkuperäisen jotenkin, mutta ei kiirettä kun tämäkin näyttää hyvältä. Eikä taida olla samanlaista väriyhdistelmää muissa Volvoissa. :)
-
Oon kerran tehnyt tuon kuumailmapuhallustempun. Kyllähän sillä mustaa tulee mutta ei mulla kyllä kestänyt kovinkaan kauan.
Varmaan puhaltimessa vika. :D