Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: danbomp - 26.05.2024, 20:27:49
-
Tänään tuli taas uusi ongelma vastaan mun V70:sessä kun moottorin lämmöt nousi tappiin. Olin ajanut noin 30 kilsaa kun huomasin että lämpömittari on punaisella ja viestiruudussa teksti "M.LÄMPÖ KORKEA -PYSÄHDY VAROEN". No pysäytin auton ja annoin flektin huutaa täysillä kun auto oli sammuksissa. Jonkun ajan päästä pääsin jatkamaan matkaa kun olin ensin tarkastunut että onhan jäähdytysnestettä ja olihan se maksimissaan paisarissa. Pääsin sitten ajamaan parikymmentä kilsaa kun taas alkoi oireilemaan enemmän. Huomasin että jos tulee kuormitusta kuten ylämäki niin lämpö moottorissa nousee pykälän tai kaksi keskiasennosta joka on ollut sen vakio koko tän viisi kuukatta kun se on mulla ollut. Heti kun kuormitus helpottaa ja pääse pintakaasulle tai jopa antaa mennä omalla vauhdillaan alamäkeen niin putoo sen siihen skaalan keskiasentoon. Perille kun pääsin niin auton jäähdyttyä tarkistin että öljytikussa oleva öljy on normaalin väristä ja öljykorkissa ei näy mitään erikoista: paisari on tosiaan maksimissa ja jäähäri on normaalin väristä. Onko näissä mennyt kansipahveja tai mikä muu voisi aiheuttaa tällaisen ongelma, pakoputkesta ei tule höyryä eikä valkoista savua ja auto käy muuten aivan normaalisti ilman mitään sivuääniä. Auton mittarissa nyt 320tkm.
Auto oli seissyt tätä päivää ennen pari viikkoa ja sitä ennen vaihdoin MAP-anturin kun herjas moottorin imuilman lämpötunnistinta. Nyt lisäksi tänään huomasin että ilmastointi ei puhalla lainkaan viileetä.
Tässä kaikki mitä nyt on tiedossa joka vois jotenkin vaikuttaa asiaan. Mistä lähden tutkimaan ?
Pena ja Ocean Race
-
Tarkistappa vesipumppu, ettei oo sen siivet lähtenyt teille tuntemattomille...
-
Tarkistappa vesipumppu, ettei oo sen siivet lähtenyt teille tuntemattomille...
Eli jakopäätä auki sitten ilmeisesti, no hihna pitäis vuoden päästä vaihtaa
-
Ettei olis vain termostaatti jumissa?
-
Aloita siitä termostaatista. Helppo kokeilla tuosta kun kone on melko viileä.
Käsi yläletkulle kun kone käy. Kun mittari normaalissa niin pitäisi letkun alkaa lämmetä. Jos lämpö vaan nousee ja letku ei ole jo kuuma niin termarivika.
Yleensä termari kyllä rikkoutuessaan jumii vähän auki joten kone ei tahdo lämmetä.
Voihan olla vesipumppu jos on säästetty ja laitettu muovisiipinen. Onpa joitakin peltisiipisiäkin hajonnut niin että siipien kiinnitys akseliin löystyy.
Koita tuleeko lämppäristä kuumaa ja pysyy kuumana, jos ei niin vesipumppu todnäk sökö.
Mikä tahansa, älä ajele.
Hetkonen, ilmastointi ei toimi? Tarkasta että jäähdytysflekti toimii, liitokset ja sulake ensin. Vois olla ihan tuommonen "helppo" vika.
-
Entäs flektit kun ilmastointikaan ei toimi? Viidenkympin vika vaihtuu satasiksi kun ei vikaa korjata ajoissa. :nuhtelu :nohnoh
-
Entäs flektit kun ilmastointikaan ei toimi?
No pysäytin auton ja annoin flektin huutaa täysillä kun auto oli sammuksissa.
-
Sisäpuhallin. :D
-
Ei auttanut vesipumpun vaihto, no se ei onneksi harmita kun se jakohihna olis pitänyt kuitenkin loppukesällä vaihtaa. Hain auton korjaamolta ja pääsin sellaiset 15-18 kilsaa ihan normaalisti, sitten nostin vähän vauhtia sataseen ja hetken päästä rupes lämpömittari nousemaan pykälän verran. No sitten tuli hitaampi osuus, mutta tulikin ylämäki ja enempi kuormitusta niin johan mittari nousi pari pykälää. Kotia tullessa oli lähellä punasta ja mittasin lämmöt inframittarilla termarikotelosta ja ylävesiletkusta niin se näytti lukemia 89 välillä 92. Aattelin seuraavaksi vaihtaa lämpöanturin ja hainkin sen Motonetista kun ei maksanut kuin vajaat parikymppiä. Piti vaihtaa se, mutta mun pitkään 19mm hylsyyn ei mahtunutkaan anturi niin että olis ylettänyt avaamaan sen. Joutuu huomenna hankkii työkalun. Jos se ei auta niin seuraavaksi varmaan sitten jäähdytysjärjestelmän puhdistus ja sitten taas jotain muuta.....
Onneks ei tartte autoa joka päivä.
-
Kyllähän toi niin selvästi viittaa siihen anturiin että voit selvitä ihan säikähdyksellä.
Onpahan se pumppukin jo sitten vaihdettu ja varmaan muutkin hilut jakopäähän.
Tuo anturin sijoitus on ihan hanurista. Ehkä paremmin pääsee siihen kun ottaa ne kaks termarikotelon kannen ruuvia pois niin saa kannen pois tieltä. Jollai suutinhylsyllä vois mahtua tekeen?
Kukonjalka-avain.
Joskus oon tehny ite pitkän hylsyn, poikki vaan ja putkee hitsillä siihen välille. :D
-
Ettei vaan ole unohtunu pahvia nokalle talven jäljiltä? ;)
Tai sitten on vaan koko lauhdutinpaketti nokalla niin paskanen....
-
Sain anturin vaihdettua ja lähdin koeajolle. Pääsin hyvin 20 kilsaa semmosta 60-80 vauhtia, sitten tulin taajamaan ja viisari vähän värähti ylöspäin.Siitä pääsin satasen tielle niin alkoi nousemaan pari pykälää keskivaiheelta ja samalla huomasin että vaihteisto ei vaihda vitoselle automaattisesti. Siirryin manuaalitilaan ja sieltä se meni vitoselle ihan ok, heitin takaisin D-tilaan niin heti kierrokset nousee ja tarkistin manuaalitilasta niin nelonen oli päällä. Tää ilmeisesti jotein liittyy tähän koko syndroomaan. vaihteisto toimii kuitenkin muuten ihan normaalisti ja vaihtaa ihan ok nytkyttelemättä.
taitaa just lähteä myyntiin tää Ocean race, vahinko vaan kun niin siisti auto.
Niin ja ei oo mitään pahveja keulalle unohtunut.
-
Onpa outo.
Se voi luulla että lämpö oikeesti nousee niin pitää pienempää pykälää että on kierroksia ja neste kiertää paremmin.
Ei oo kyllä tullu tommosta vastaan. ELK
-
Onpa outo.
Se voi luulla että lämpö oikeesti nousee niin pitää pienempää pykälää että on kierroksia ja neste kiertää paremmin.
Ei oo kyllä tullu tommosta vastaan. ELK
Jep, ei oo omankaan autoilu-uran aikana tullut vastaan koskaan vastaavaa. Luulis oikeasti että heittäis nesteet pihalle jos kävis liian kuumana, mutta paisarissa pysyy pinta kokoajan MAX-kohdassa. Lisäksi termarikotelosta mitattuna antaa lukemat 89-92 välillä edelleen.
No mä en taida jaksaa alkaa tätä tukimaan.
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/14359062 (https://www.nettiauto.com/volvo/v70/14359062)
-
Tuli mieleen että voiko tää johtua siitä että laatikko lämpee liikaa ? Selittäis jotenkin sen että lämmöt nousee kuormituksessa. Nää laatikot on mulle vielä ihan outoja ja löysin öljytikun , mutta tarkistetaan öljytaso auton käydessä ? Mitenkäs näihin tehdään öljynvaihto ? Öljyhän on JWS 3309 jos olen oikein antanut itseni ymmärtää.
-
Öljytason voi tarkistaa mittatikusta, löytyy ilmanputsarikotelon alta suurinpiirtein, aika syvällä keltainen tikku. Laatikko kuumana ja auto käynnissä tason tarkastus.
En jotenkin jaksa uskoa tuhon laatikon lämpenemiseen, jos kerta mittari rupesi nousemaan esim motarilla koska sillon laatikko on lukossa ja lämmöntuotto on todella vähäistä verrattuna siihen, että ajellaan kaupungissa ja turbiini huutaa ja lämpöä kehittyy kiitettävää tahtia. En muista tarkkaan, mutta muistelen että jos vaihteiston lämpötila nousee tietyn tason ylitse, niin kuljettajalle näytetään jonkin sortin varoitus ja samalla kytkeytyy sitten ns. suojaohjelma. Pelkkää mutuilua, voihan ne laatikon lämmöt kaivaa OBDn kautta suht helposti esiin.
-
No niin, lisätääs taas juttua. Tänään sain nyt aikaiseksi käyttää Liqui Molyn jäähdytysjärejestelmän puhdistusaineen siinä. Käytin lämpimäksi ja ajoin 17 kilsan lenkin ilman ongelmaa ja sen jälkeen huuhtelin muutamaan kertaan järjestelmää. Sitten täytin sen uudelleen pelkällä vedellä vielä ja annoin hetken käydä pihalla nähdäkseni putooko pinta paisarissa. Ei pudonnut enää ja lähdin koeajolle. Ajoin sellaisen vajaat parikymmentä kilsaa silleen että oli sisälämpö edelleen täysillä (oli muuten hikistä hommaa), sitten ajattelin että heitänpä ilmastoinnin pöäälle ja sisälämmöt +22 asteeseen. Vauhdin pidin kokoajan siellä noin satkun paikkeilla ja vähän päälle. Hetken päästä lämpö alkoi mittarissa nousta ja kun oli noussut pari pykälää keskiasennosta niin heitin taas sisälämmöt täysille ja ilmastointi pois. Vauhtia en pudottanut ja hetken päästä lämmöt taas normaaliksi keskiasentoon mittarissa. Toistin tätä pari kertaa ja aina sama tulos. Mitä mä seuraavaksi vaihdan, sisäkenno vai jäähdytin ?
-
Mittariston. :D
Voi olla mittarivika mutta kannattais nyt lyödä lukija kiinni ja kattella niitä laatikon öljynlämpöjä mitä ne näyttää silloin kun lämpö mittarissa kipuaa.
Toisaalta jos moottorin lämmöt käyttäytyy liipaisemalla mitaten normaalisti niin eiku hanaa.
Jos sais lainaan mittariston joltakin niin vois verrata. Kai siinä joku toinen mittaristo sen verran pelaa että näkis lämmöt.
-
Päivitetään taas. Otin termarin pois ja ei ollut vaikutusta asiaan, samalla lailla käyttäytyy. Mittasin inframittarilla ylävesiletkun lähdöstä 96-98 astetta ja alavesiletkun lähdöstä noin 51-53 astetta. Se oli vaan ahtaampi paikka mitata. Termarikotelon lämpötila siinä 96 astetta.
-
Mitähän inframittari sanoo lämmöksi siinä vaihteessa kun auto varoittaa lämmöstä, noi on vielä normaaleja lukemia
-
Uskoisin että problem solved. Vaihdoin jäähdyttäjän ja nyt ajettu vajaa 50 kilsaa ilman ongelmia. No enää oliskin ollu enää sisäkenno vaihtamatta.
-
Mahtoi olla tukossa se
-
Miten se silti vanhalla syylarilla antoi järkeviä lukemia mittaamalla...?
Mitattiinkos niitä lämpöjä obd:n kautta?
No, jos toimii niin mitäs mä tässä höpötän. :uglystupid2:
-
Oiskohan kennon jäähdyttäväominaisuus heikentynyt sen verran jotta kuormituksen kehittämä lämpökuorma oli liian suuri. Tietty mikäli virtausvastus kennon sisällä oli tukkeutunut. Oman reppana v70 jäähdyttimen alaosan rivoitus on melko tukossa. Lamellit tai mitä nyt ovatkaan on taipuneet niin ettei ilmavirta pääse yhtään läpi...
-
Mahtoi olla tukossa se
Tänään kokeilin vesiletkulla vanhan jäähärin läpivirtausta ja kyllä se vaan oikeasti oli tosi heikko. Nyt illalla ajoin just vähän päälle 70 kilsaa ja ei ongelmia.
Termarikotelossa oli jotain valkoista mönjää ja tulee mieleen että onko jossain vaiheessa ollut vuotoa ja laitettu tököttiä ennen myyntiä. Mistä näistä vanhoista tietää koskaan mitä edelliset omistajat ovat touhunneet.
No onhan tullu taas harrastettua ja opiskeltua uutta.
-
Jos tungettu paikkausainetta järjestelmään niin mikään ihme että saattanut käydä kuumana.
Onkohan ainetta päässyt sisäkennollekkin??
-
Hyvä, että homma selvisi. Ehkä itse vaihtaisin varuilta vielä vaihteistoöljyt koska turhan kuumana käyneet jäähdytysnesteet ovat siirtäneet lämpöänsä myös vaihteiston puolelle.
-
Hyvä, että homma selvisi. Ehkä itse vaihtaisin varuilta vielä vaihteistoöljyt koska turhan kuumana käyneet jäähdytysnesteet ovat siirtäneet lämpöänsä myös vaihteiston puolelle.
Katotaan mitä tehdään jatkossa ja kuka tekee, voi olla että menee vaihtoon kun ajateltu vaimon kanssa että siirrytään yhteen autoon vaimon jäädessä syksyllä myös eläkkeelle. Nyt ainakin tää toimii ja oon ajanut nyt jo yli 150 kilsaa ilman ongelmia jopa motarin 120km/h vauhtia mitä ei pystynyt ennen remppaa ajamaan.