Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 2,5T automat -06 käy kuumana

  • 27 Vastauksia
  • 2095 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa danbomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • https://www.youtube.com/channel/UCX4Y0z-0wEPnCJ_II
    • pd.kuvat.fi
V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« : 26.05.2024, 20:27:49 »
Tänään tuli taas uusi ongelma vastaan mun V70:sessä kun moottorin lämmöt nousi tappiin. Olin ajanut noin 30 kilsaa kun huomasin että lämpömittari on punaisella ja viestiruudussa teksti "M.LÄMPÖ KORKEA -PYSÄHDY VAROEN". No pysäytin auton ja annoin flektin huutaa täysillä kun auto oli sammuksissa. Jonkun ajan päästä pääsin jatkamaan matkaa kun olin ensin tarkastunut että onhan jäähdytysnestettä ja olihan se maksimissaan paisarissa. Pääsin sitten ajamaan parikymmentä kilsaa kun taas alkoi oireilemaan enemmän. Huomasin että jos tulee kuormitusta kuten ylämäki niin lämpö moottorissa nousee pykälän tai kaksi keskiasennosta joka on ollut sen vakio koko tän viisi kuukatta kun se on mulla ollut. Heti kun kuormitus helpottaa ja pääse pintakaasulle tai jopa antaa mennä omalla vauhdillaan alamäkeen niin putoo sen siihen skaalan keskiasentoon. Perille kun pääsin niin auton jäähdyttyä tarkistin että öljytikussa oleva öljy on normaalin väristä ja öljykorkissa ei näy mitään erikoista: paisari on tosiaan maksimissa ja jäähäri on normaalin väristä. Onko näissä mennyt kansipahveja tai mikä muu voisi aiheuttaa tällaisen ongelma, pakoputkesta ei tule höyryä eikä valkoista savua ja auto käy muuten aivan normaalisti ilman mitään sivuääniä. Auton mittarissa nyt 320tkm.
Auto oli seissyt tätä päivää ennen pari viikkoa ja sitä ennen vaihdoin MAP-anturin kun herjas moottorin imuilman lämpötunnistinta. Nyt lisäksi tänään huomasin että ilmastointi ei puhalla lainkaan viileetä.
Tässä kaikki mitä nyt on tiedossa joka vois jotenkin vaikuttaa asiaan. Mistä lähden tutkimaan ?

Pena ja Ocean Race
Ajattele millä ajat !

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #1 : 26.05.2024, 20:48:23 »
Tarkistappa vesipumppu, ettei oo sen siivet lähtenyt teille tuntemattomille...

Poissa danbomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • https://www.youtube.com/channel/UCX4Y0z-0wEPnCJ_II
    • pd.kuvat.fi
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #2 : 26.05.2024, 21:10:51 »
Tarkistappa vesipumppu, ettei oo sen siivet lähtenyt teille tuntemattomille...

Eli jakopäätä auki sitten ilmeisesti, no hihna pitäis vuoden päästä vaihtaa
Ajattele millä ajat !

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #3 : 27.05.2024, 08:29:57 »
Ettei olis vain termostaatti jumissa?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6647
  • Global alligator
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #4 : 27.05.2024, 08:48:44 »
Aloita siitä termostaatista. Helppo kokeilla tuosta kun kone on melko viileä.
Käsi yläletkulle kun kone käy. Kun mittari normaalissa niin pitäisi letkun alkaa lämmetä. Jos lämpö vaan nousee ja letku ei ole jo kuuma niin termarivika.
Yleensä termari kyllä rikkoutuessaan jumii vähän auki joten kone ei tahdo lämmetä.

Voihan olla vesipumppu jos on säästetty ja laitettu muovisiipinen. Onpa joitakin peltisiipisiäkin hajonnut niin että siipien kiinnitys akseliin löystyy.
Koita tuleeko lämppäristä kuumaa ja pysyy kuumana, jos ei niin vesipumppu todnäk sökö.

Mikä tahansa, älä ajele.

Hetkonen, ilmastointi ei toimi? Tarkasta että jäähdytysflekti toimii, liitokset ja sulake ensin. Vois olla ihan tuommonen "helppo" vika.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2024, 08:52:17 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Paikalla Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #5 : 27.05.2024, 08:53:54 »
Entäs flektit kun ilmastointikaan ei toimi? Viidenkympin vika vaihtuu satasiksi kun ei vikaa korjata ajoissa.  :nuhtelu  :nohnoh

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1002
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #6 : 27.05.2024, 09:40:19 »
Entäs flektit kun ilmastointikaan ei toimi?
No pysäytin auton ja annoin flektin huutaa täysillä kun auto oli sammuksissa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6647
  • Global alligator
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #7 : 27.05.2024, 11:39:00 »
Sisäpuhallin. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa danbomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • https://www.youtube.com/channel/UCX4Y0z-0wEPnCJ_II
    • pd.kuvat.fi
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #8 : 06.06.2024, 21:16:32 »
Ei auttanut vesipumpun vaihto, no se ei onneksi harmita kun se jakohihna olis pitänyt kuitenkin loppukesällä vaihtaa. Hain auton korjaamolta ja pääsin sellaiset 15-18 kilsaa ihan normaalisti, sitten nostin vähän vauhtia sataseen ja hetken päästä rupes lämpömittari nousemaan pykälän verran. No sitten tuli hitaampi osuus, mutta tulikin ylämäki ja enempi kuormitusta niin johan mittari nousi pari pykälää. Kotia tullessa oli lähellä punasta ja mittasin lämmöt inframittarilla termarikotelosta ja ylävesiletkusta niin se näytti lukemia 89 välillä 92. Aattelin seuraavaksi vaihtaa lämpöanturin ja hainkin sen Motonetista kun ei maksanut kuin vajaat parikymppiä. Piti vaihtaa se, mutta mun pitkään 19mm hylsyyn ei mahtunutkaan anturi niin että olis ylettänyt avaamaan sen. Joutuu huomenna hankkii työkalun. Jos se ei auta niin seuraavaksi varmaan sitten jäähdytysjärjestelmän puhdistus ja sitten taas jotain muuta.....
Onneks ei tartte autoa joka päivä.
Ajattele millä ajat !

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6647
  • Global alligator
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #9 : 06.06.2024, 23:05:18 »
Kyllähän toi niin selvästi viittaa siihen anturiin että voit selvitä ihan säikähdyksellä.
Onpahan se pumppukin jo sitten vaihdettu ja varmaan muutkin hilut jakopäähän.

Tuo anturin sijoitus on ihan hanurista. Ehkä paremmin pääsee siihen kun ottaa ne kaks termarikotelon kannen ruuvia pois niin saa kannen pois tieltä. Jollai suutinhylsyllä vois mahtua tekeen?
Kukonjalka-avain.
Joskus oon tehny ite pitkän hylsyn, poikki vaan ja putkee hitsillä siihen välille. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #10 : 07.06.2024, 09:07:50 »
Ettei vaan ole unohtunu pahvia nokalle talven jäljiltä?      ;)

Tai sitten on vaan koko lauhdutinpaketti nokalla niin paskanen....
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa danbomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • https://www.youtube.com/channel/UCX4Y0z-0wEPnCJ_II
    • pd.kuvat.fi
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #11 : 07.06.2024, 11:31:00 »
Sain anturin vaihdettua ja lähdin koeajolle. Pääsin hyvin 20 kilsaa semmosta 60-80 vauhtia, sitten tulin taajamaan ja viisari vähän värähti ylöspäin.Siitä pääsin satasen tielle niin alkoi nousemaan pari pykälää keskivaiheelta ja samalla huomasin että vaihteisto ei vaihda vitoselle automaattisesti. Siirryin manuaalitilaan ja sieltä se meni vitoselle ihan ok, heitin takaisin D-tilaan niin heti kierrokset nousee ja tarkistin manuaalitilasta niin nelonen oli päällä. Tää ilmeisesti jotein liittyy tähän koko syndroomaan. vaihteisto toimii kuitenkin muuten ihan normaalisti ja vaihtaa ihan ok nytkyttelemättä.
taitaa just lähteä myyntiin tää Ocean race, vahinko vaan kun niin siisti auto.

Niin ja ei oo mitään pahveja keulalle unohtunut.
Ajattele millä ajat !

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6647
  • Global alligator
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #12 : 07.06.2024, 12:01:32 »
Onpa outo.
Se voi luulla että lämpö oikeesti nousee niin pitää pienempää pykälää että on kierroksia ja neste kiertää paremmin.
Ei oo kyllä tullu tommosta vastaan. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa danbomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • https://www.youtube.com/channel/UCX4Y0z-0wEPnCJ_II
    • pd.kuvat.fi
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #13 : 07.06.2024, 12:13:10 »
Onpa outo.
Se voi luulla että lämpö oikeesti nousee niin pitää pienempää pykälää että on kierroksia ja neste kiertää paremmin.
Ei oo kyllä tullu tommosta vastaan. ELK

Jep, ei oo omankaan autoilu-uran aikana tullut vastaan koskaan vastaavaa. Luulis oikeasti että heittäis nesteet pihalle jos kävis liian kuumana, mutta paisarissa pysyy pinta kokoajan MAX-kohdassa. Lisäksi termarikotelosta mitattuna antaa lukemat 89-92 välillä edelleen.
 No mä en taida jaksaa alkaa tätä tukimaan.
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/14359062
Ajattele millä ajat !

Poissa danbomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • https://www.youtube.com/channel/UCX4Y0z-0wEPnCJ_II
    • pd.kuvat.fi
Vs: V70 2,5T automat -06 käy kuumana
« Vastaus #14 : 08.06.2024, 19:47:34 »
Tuli mieleen että voiko tää johtua siitä että laatikko lämpee liikaa ? Selittäis jotenkin sen että lämmöt nousee kuormituksessa. Nää laatikot on mulle vielä ihan outoja ja löysin öljytikun , mutta tarkistetaan öljytaso auton käydessä ? Mitenkäs näihin tehdään öljynvaihto ? Öljyhän on JWS 3309 jos olen oikein antanut itseni ymmärtää.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2024, 20:05:50 kirjoittanut danbomp »
Ajattele millä ajat !

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy