Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: savoyard - 12.01.2012, 08:47:22
-
Auto on alkanut temppuilla oikein urakalla.
Välillä sammuu radion näyttö kaiutinten rasahtaessa, välillä luetellaan kaikki herjat kuten ABS ei toimi, pysäköintitutka ei toimi, turvatyynyt eivät toimi jne. Mittarit lakkaavat toimimasta ja alkavat sitten taas toimia. Varoitusvaloja palaa kunnnioitettava määrä, sammuvat sitten omia aikojaan.
Auto kuitenkin kulkee ja toimii koko ajan automaattivaihteistoa myöten täysin normaalisti! Oireet esiintyvät sattumanvaraisesti yleensä kylmäkäynnistyksen jälkeen, välillä menee viikkoja ilman oireita.
Auton lämmettyä oireet tuntuvat häviävän eli kylmyys ja kosteus vaikuttavat ilmeisesti asiaan.
Villejä veikkauksia mistä moinen johtuu? Vikakoodeja ei ole vielä luettu, olen ajatellut että seuraavan huollon yhteydessä.
-
Heitän villinä veikkauksena akun... :)
-
Arvaan myös että akussa on jotain vikaa.
-
Ensiksi kiitän vastaajia, kyllä tämä on hieno foorumi kun näin nopeasti tulee kannanottoja!
Autohan on rekisteröity 2007, kilometrejä on 51000. Mietin itsekin että voisiko olla akku joka on nyt 4,5 vuotias, oirehtiminen alkoi nimittäin jo syksyllä kun moottoripyöräilyn loputtua Volvokin pääsi liikenteeseen.
Onko näissä joku virransäästötila jonka auto otti käyttöön kesän seisonnan jälkeen?
Toisaalta auto käynnistyi pari päivää sitten nopeasti 10 asteen pakkasellakin ilman moottorinlämmitystä eli akussa tuntuu olevan puhtia.
Kannattaisiko akun napajännite mitata levossa ja moottorin käydessä?
Edellisessä V70:ssä alkuperäinen Volvo-akku kesti 3,5 vuotta ja loppui sitten yhtenä yönä varoittamatta niin nopeasti ettei auto enää aamulla käynnistynyt!
-
Ei tuo akkukaan välttämätä huono ole ja voihan sen testata nopeasti.
Vikakoodien luku saattaisi opastaa hiukan oikeaan suuntaan. Kun useita laitteita sekoaa samanaikaisesti toisten taas toimiessa aivan normaalisti on vikaa jossain osassa, joka on näille kaikille yhteinen. Se voi olla yksittäisen laitteen maadoitus tai joku viallinen osa jossakin dataväylässä. Vikakooditkaan eivät tuolloin kerro muuta kuin että tietyssä kohta autoa on paljon vikoja tallentuneena lähekkäisiin yksiköihin. vikakoodeja tulee paljon virheellisen dataliikenteen seurauksena.
Hytin puolelta esimerkiksi CEM- keskustietokoneen maadoitukset ovat oikeassa etuaisassa ruuviliitoksen alla. Sellaisia maadoituspisteitä tuossa on ainakin kolme kummankin aisan päällä. Huono kontakti sekoittaa dataliikenteen isolta alueelta. Nuo esimerkiksi on kovin helppo tarkistaa. Ei sitä tiedä kuinka innokkaasti moottoritilaa esimerkiksi painepesurilla pesty.
Muuten vikadiagnostiikka menee jännitteiden ja maadoitusten tarkistusten jälkeen kytkentäkaavion selailuksi. Yksittäisten "mukavuuslaitteiden" sulakkeita voi esimerkiksi irroitella ja todeta, poistuuko vika. Esimerkiksi valokytkimiä on hajonnut. Samoin avainlokeroita.
Johdoissa voi myös olla hankautumia, jos niiden originaali kiinnitys on jostain syystä muuttunut tai joku nippu on rikkoontunut syystä tai toisesta. Yksinkertaisimmillaan esimerkiksi kuskin oven johtosarja voi murtua. Ei kyllä luulisi että noilla kilometreilla olisi liian monta kertaa sitä ovea ajettu.
-
Kyllähän tuo akkuun vahvasti viittaa. Nykyään merkkiin katsomatta oirehtivat autot usein samalla tavalla akun varauksen ollessa vähänkin matala. Eli turha miettiä sen suurempia ennenkuin olet testannut onko vika akussa.
-
Eilen ajoin autolla reilun sadan kilometrin lenkin. Tällä kertaa vain radion näyttö temppuili, kaikki muu toimi normaalisti. Auto myös käynnistyi nopeasti ja kävi erinomaisen tasaisesti jälleen ilman mitään moottorinlämmitystä. Lämpötila oli nollan vaiheilla.
Muutaman ensimmäisen kilometrin aikana radion näyttö sammui ja käynnistyi ehkä kerran minuutissa kaiuttinmien räsähdyksen säestyksellä. Matkan jatkuessa näyttö jäi päälle eikä ongelma enää esiintynyt.
Jotenkin tuntuu että niinä päivinä kun auto on ajossa lähes päivittäin mitään ongelmia ei ole. Vasta useamman päivän seisonnan jälkeen ongelmat tuntuvat palaavan. Tämä kyllä viittaisi siihen että jännite mahdollisesti laskee auton seistessä. Viime vuoden puolella kokeilin senkin että pidin akun miinuskenkää irti puolen tunnin verran, sen jälkeen mentiin kauan ilman mitään herjoja. Nyt kun asiaa muistelen niin akun miinuskenkää takaisin laittaessani se risahti huomattavasti, sehän viitaisi siihen että akku purkautuu. Täytyy tänään mitata paljonko maihin menee virtaa.
Kiitokset Nortille, täytyy myös tarkistaa ovatko kaikki maadoitukset lujasti kiinni.
Sen verran lisää että mitattuani nyt akun lepojänniteen se näyttäisi olevan 12,5 V eli normaali?
Maihin menee muutama ampeerin kymmenys eli 0,1-0,2 A eli sekin vaikuttaa normaalilta? Jostain syystä mittauksen alussa yleismittari näyttää lähes ampeerin mutta sitten lukema laskee mainittuihin arvoihin.
Oikean puolen aisan maadoitukset tuntuivat olevan tukevasti kiinni mutta vasemman aisan löysemmällä, varsinkin musta/oranssi kaapeli. Kiristin ne nyt aluksi, olisi tietysti ollut syytä puhdistaa pinnatkin, saa nähdä auttoiko. Moottoria ei ole pesty vielä kertaakaan.
-
Sen verran lisää että mitattuani nyt akun lepojänniteen se näyttäisi olevan 12,5 V eli normaali?
12,7 V = täysi akku. :)
http://www.koivunen.fi/koivunen/sp_Content06623
-
Reilu vuosi sitten samat oireet ja CEM mennyt. kun näyttö meni täysin pimeäksi niin oli mentävä huoltoon. Projekti kustansi muistaakseni 800,- jossa jo oli takuualennusta mukana vaikka takuu ummessa... Oireina parkkitutkien sekoilut, radion sekoilut yms... Volvolla oli tiedoitteita asiasta ja aluksi piti CEM mennä vaihtoon nollahinnalla, mutta "yllättäen" jouduin maksumieheksi.
JJ
-
Sen verran lisää että mitattuani nyt akun lepojänniteen se näyttäisi olevan 12,5 V eli normaali?
Maihin menee muutama ampeerin kymmenys eli 0,1-0,2 A eli sekin vaikuttaa normaalilta? Jostain syystä mittauksen alussa yleismittari näyttää lähes ampeerin mutta sitten lukema laskee mainittuihin arvoihin.
No kaikki 6 kennoa ainakin lienevät ehjiä. Kovin sähäköitä virtapiikkejä tms ei tuonne juurikaan tule, mutta jos akku on huono, niin jännite heittelee paljon eri purkaus tai lataustilanteissa. 12,5 V on ihan normaali rajoissa kun on pientä kulutusta. Akkukaupan testerillä sen kunto on äkkiä testattu.
Virrankulutus on OK ja nuo auton tietokoneet sammuvat vasta tietyn ajan kuluttua. Aivan kokonaan nollille ei virrankulutus mene ollenkaan.
Jos kiukutteleva osa on aina ensi tuo soittimen ympäristö, niin jotain muutosta tilanteessa voisi olla irroittamalla hanskalokeron alta CEM-yksiköstä sulake F6, joka on ICM (infotainment) ja IAM (audio) sulake.
Niiden ohjaamiseen käytetty "keskinopeuksinen CAN-väylä" on yhteinen mm. ilmastoinnin-, mittarin-, puhelimen-, etuovien-, penkin- ja turvatyynyn ohjausyksikköjen kanssa. Useimpien noiden maadoitus on runkopalkissa kuskin penkin vasemmalla puolella lähellä lattiaa.
-
Mulla oli vuosi sitten 2008 mallissa täsmälleen samat oireet: radio räsähti hiljaiseksi ja näyttö meni pimeäksi, mittaristossa paloi vuorotellen kaikki virheilmitukset, vilkun merkkivalot jäi päälle, mittareiden neulat putosi nolliin - eli kaikkea tuota vuorotellen satunnaisesti päivittäin - auto toimi silti muuten aivan moitteettomasti ja sillä pystyi ajamaan muuten aivan normaalisti paitsi että "vikatilan" ollessa päällä auton ovet eivät lukkiintuneet !. Kävin sinisellä tiskillä pariin otteeseen ja koettivat huollossa etsiä vikaa. Viimein viaksi varmistui viallinen CEM-yksikkö joka sitten vaihdettiin uuteen ja viat tietysti loppuivat siihen paikkaan... Takuuseen meni eikä vaihto maksanut minulle euroakaan.
-
Nämä CEM-yksikön ongelmat eivät taida ollakaan Volvon kohdalla kovin tuntemattomia.
AKE:n mukaan tähänkin autoon liittyviä CEM-takaisinkutsuja on ollut pari kappaletta, tosin kummatkin olivat ainakin kutsun mukaan uudelleenohjelmointeja eivätkä koskeneet valmistusnumeroiden mukaan omaa autoani.
Löysin myös erään englanninkielisen sivuston, jossa kaveri arveli että jännitteen laskeminen alle 12,5 voltin resetoisi esimerkiksi CEMin. Hänen tapauksessaan oli käynyt niin että auto temppuili vielä CEMin ja akun vaihdon jälkeen! Hälytin huusi ilman syytä, keskuslukitus toimi miten sattui jne. Sikäläinen dealeri ei ollut millään uskonut tätä mutta vasta laturin/jännitteensäätimen vaihdon jälkeen auto (XC70) alkoi toimia moitteettomasti kun järjestelmän jännite alkoi pysyä ohjearvoissa!?
Tästä tuli mieleeni että voisiko ainakin osassa CEM-ongelmia auttaa yksikön uudelleenohjelmointi ja säästyttäisiin kalliilta koko yksikön uusimiselta!?
-
Tässä viestiketjussa luetellut ongelmat eivät kyllä varmasti johdu CEM:n ohjelmistosta, vaan jossain on ihan oikea vika. Auton tietokonejärjestelmät ei vielä toistaiseksi ole windowsseja, jolloin ne voisivat tehdä mitä kummallisempia ja moninaisempia temppua :)
Jos akkujännite laskee alle 12,5 ei sen kuulu yhdessäkään auton järjestelmässä aiheuttaa vielä mitään vikatiloja, jänniterajat lienee pyörivän eri asioille siellä 10....11V tietämillä. Jos se auto jossa nämä viat olivat ja tuli kuntoon laturin vaihdolla, niin vika oli muussa, kuin siinä mitatussa akkujännitteessä
Nortin kirjoitukset kannattaa mielestäni lukea ja sisäistää, tässä viassa niillä pääsee hyvään lopputulokseen, jonsei jotain ymmärrä, niin ei silti kannata sitäkään asiaa painaa villaisella ja ohittaa, vaan kysyä ehkä vähän tarkennusta, että mitä tää on niinkuin suomeksi :)
-
Olen samaa mieltä Miksun kanssa siinä että varmasti autossani on jossakin etten sanoisi taas ihan oikea vika. Nimittäin tämän auton vikatiheys ja kustannukset äskettäin vaihdetun ilmastointikompressorin kanssa alkavat muistuttaa lähes 20 vuotta sitten omistamani 850 GLE:n vikatiheyttä ja se oli sentään ylivoimaisesti elämäni huonoin auto!
Kyllä nykyautojen kanssa on mielestäni havaittavissa lähentymistä Windowsin kanssa sikäli että uudelleenkäynnistys aina välillä poistaa ongelmia vähäksi aikaa.....tosin en muista oikeiden asetusten ollessa käytössä joutuneeni uudelleenkäynnistämään Windowsiakaan sitten 3.1 version.
Siinäkin Miksu on oikeassa että jännitteen tippuminen alle 12,5 voltin ei sotke auton järjestelmiä. Mittasin nimittäin akkujännitteen myös vaimon vähän ajetusta ja tosi vähäisessä käytössä olevasta 2005-mallin S60:stä ja sieltä löytyi 11,8 volttia. Auto kuitenkin käynnistyi ja toimi eilen aivan normaalisti vaikka jännitteen perusteella akun varaustila oli enää 25 % ja selkeä uudelleenlataustarve jo olemassa.
Mainitun alijännitteen resetoimaa CEMiä veikanneen XC-miehen autossa jännite oli ollut 11,3 V.
-
Varaustilan voi mitata napajännitteestä luotettavasti vasta muutaman tunnin seisonnan jälkeen ja siinäkin tapauksessa vain silloin, että virrankulutus akusta on riittävän pieni, eli mieluummin irtikytketty akku.
Huonossa akussa tai heikossa varauksessa olevassa akussa jännite putoaa autoa startatessa huomattavasti, joka mahdollisesti voi aiheuttaa sitten taasen ihan mitä vain ongelmia ja resetoitumisia.
Pahin tilannehan on se, että jännitteen tippuminen tosi alas tapahtuu juuri silloin, kun ohjausyksikkö kirjoittaa jotain tärkeää asiaa muistiin ja tämä informaatio on sen jälkeen käyttökelvotonta aina siihen saakka, kunnes se kirjoitetaan uudelleen.
Pääsääntöisesti ohjausyksikköjen sisäisesti tarvitsema jännite eri asioihin ei ole 12V, vaan huomattavasti alempi, jolloin se starttausvaiheen jännitteenputoaminen esim. 8-9 volttiin ei aiheuta välttämättä juuri mitään suurempaa, kuin ehkä jonkin vikakoodin tai vikatilan laukaisemisen sen mukaan, mitä ohjelmistoon on kirjoitettu.
Toki se akun napajännite ei ole kaikki kaikessa, huono liitos jossain jännitteensyötössä tai maadoituksessa voi aiheuttaa ihan reilunkin jännitteenputoamisen ohjausyksiköllä, vaikka akun napajännite pysyisi vaikka yli 10 voltissa... tai vaikka 11.
Jos piiriin on tullut syystä tai toisesta ylimääräistä vastusta, niin vikakoodien syntymiskynnys on napajännitteeseen nähden paljon herkempänä.
Ongelman kiertämistä sitten on aavistuksen heikon akun uusiminen ja latauksen tehostaminen uudella laturilla, vian korjaukseksi vaatisi kuitenkin sitten kyseisistä piireistä ylimääräisen resistanssin poisto.
Kun virta kulkee, metalli lämpenee, kun liitoksessa on vastusta, niin vastus kasvaa sitä mukaan kun metalli lämpenee, koska metallin resistanssi kasvaa lämpötilan kasvaessa ja sitä mukaa kun se vastus kasvaa, niin lämpeneminen nopeutuu.
Vika voi olla ihan sama, vaikka se tapahtuisi vain auto kylmänä, jos se vika sattuu olemaan piirissä jota kuormitetaan enemmän nimenomaan kylmällä, vaikkapa jokin piiri jonka kautta maadoitetaan jokin lämmitysvastus, piiriä kuormitettaessa se huonon maadoitusliitoksen resistanssi kasvaa ja auton lämmettyä, kun lämmitysvastus ei olekkaan enää käytössä, niin piirin virta pienenee ja liitos jäähtyy, jolloin resistanssi pienenee ja taas on sitten jännite riittävä, että vikaa ei synny.
Periaatteessahan, jos vian ilmetessä tulee useita ohjausyksikkö yhteysvikoja ja samaan aikaan myös jostain komponenteista vikakoodeja, niin lähelle vikapaikkaa voisi päästä päättelemällä, että onko yksiköillä ja kyseisillä komponenteilla jotain yhteistä nimittäjää.
Niin ja kun nortti tuossa jo aikaa sitten kirjoitti, niin tsekkaa maadoituksen runkoaisojen päältä, etenkin oikealta puolelta.
Löytyy siis konehuoneesta, oikealla puolelöa siinä ilmastointiputkien alla, aika hyvä näkyvyys jo pelkästään konepelti avaamalla.
Vasemmalla ne on ilmansuodatinkotelon alla, joka täytyy irroittaa, että saa kunnon näkyvyyden.
-
Kiitokset Miksulle perusteellisesta vastauksesta!
Molempien runkoaisojen maadoitukset ovat tiukasti kiinni, samoin kuljettajan istuimen vasemmalla puolella maton alla olevat maadoitukset.
Niinpä alkavat silmiin syttyä 1000 euron arvoiset dollarinkuvat rikkinäisen CEMin muodossa, jo tässäkin ketjussa mainittujen samojen oireiden ja CEMin vaihtojen ansiosta.
Lieneeko sitten kummoinen homma irroittaa CEM ja toimittaa se Sercapille Rovaniemelle tutkittavaksi.....?
-
Nämä CEM-yksikön ongelmat eivät taida ollakaan Volvon kohdalla kovin tuntemattomia.
AKE:n mukaan tähänkin autoon liittyviä CEM-takaisinkutsuja on ollut pari kappaletta, tosin kummatkin olivat ainakin kutsun mukaan uudelleenohjelmointeja eivätkä koskeneet valmistusnumeroiden mukaan omaa autoani.
Löysin myös erään englanninkielisen sivuston, jossa kaveri arveli että jännitteen laskeminen alle 12,5 voltin resetoisi esimerkiksi CEMin. Hänen tapauksessaan oli käynyt niin että auto temppuili vielä CEMin ja akun vaihdon jälkeen! Hälytin huusi ilman syytä, keskuslukitus toimi miten sattui jne. Sikäläinen dealeri ei ollut millään uskonut tätä mutta vasta laturin/jännitteensäätimen vaihdon jälkeen auto (XC70) alkoi toimia moitteettomasti kun järjestelmän jännite alkoi pysyä ohjearvoissa!?
Tästä tuli mieleeni että voisiko ainakin osassa CEM-ongelmia auttaa yksikön uudelleenohjelmointi ja säästyttäisiin kalliilta koko yksikön uusimiselta!?
Pidän tämä mallisarjan CEM:ja varsin luotettavina, eikä niihin tule helposti mitään vikoja. Ohjelmavirheitä toki on monessa muussakin modulissa ja niitä varmaan pitääkin ohjelmoida silloin tällöin.
Tuo jännitteen tippuminen alle 12.5v on kyllä ihan huhaata, eikä missään tapauksessa resetoi CEM:iä eikä muitakaan laitteita. Selvästä alijännitteesta voi joku laite mennä jumiin. Viimetalvena starttailin dieseliä liian kovalla pakkasella parin hehkun jälkeen. Juuri ja juuri se jaksoi startata ja jopa käynnistyikin. Tuskin tuollaisessa tilanteessa on kymmentäkään volttia jännitettä ja silti kaikki elektroniikka toimii ja pysyy ehjänä.
Yksittäisiin autoihin voi tietenkin tulla mitä tahansa vikoja esimerkiksi jonkun tehtaalla tapahtuneen virheen seurauksena tai on vaikkapa sattunut viallinen komponentti.
Jos nuo aikaisemmin mainitut virta- ja maadoitusviat on suljettu pois niin kyllä jossain vaiheessa vikaa voi tuosta CEM:stakin etsiä. Täälläkin niitä korjaillaan, eikä uuden ostaminen ole läheskään aina välttämätöntä. Kun se auto muuten toimii ja lähes kaikkien yksiköiden liikenne tavalla tai toisella liittyy tuohon CEM:iin, niin en ihan ensimmäiseksi olisi sitä vaihtamassa.
-
Niinpä alkavat silmiin syttyä 1000 euron arvoiset dollarinkuvat rikkinäisen CEMin muodossa, jo tässäkin ketjussa mainittujen samojen oireiden ja CEMin vaihtojen ansiosta.
Tässä automallissa CEM on hanskalokeron takana rintapellissä kiinni. Muovisuoja hanskalokeron alta pitää irroittaa ja käytännössä myös tuo hanskalokero pitää irroittaa että tulee tilaa. Tuo purkki irtoaa paljain käsin, kun ensin on irroittanut 5 pistoketta. CEM:in sisältämät kaksi piirikorttia on kasattu puristusliitoksin, jotka ovat muuten luotettavia, mutta jos sinne on päässyt kosteutta, voi joku kohta olla hapettunut. Jos nyt olet sitä irroittamassa, niin vaaleasta muovista tehdyn kotelon myös saa helposti ympäriltä pois ja liittimiä ja piirikorttia voi sitten myös tarkkailla.
Oletko muuten kertaakaan lueskellut vikakoodeja?
Allaolevan kuvan mukainen purkki.
(http://www.genuinevolvoparts.info/pictures/cem_2008.jpg)
-
Kiitokset Nortille, itsekin olen pohtinut mahdollisia kosteusongelmia.
Yksi johtolanka tässä ongelmassa on nimittäin se, että auton lämmettyä kaikki, siis aivan kaikki ongelmat häviävät ja auto toimii normaalisti. Lämpimissä uudelleenkäynnistyksissä ei koskaan ole tullut mitään herjoja, myös radion näyttö toimii.
Vikakoodit SRS- ja ABS-herjoja myöten lienevät kuitenkin tallentuneet ja miten käy silloin kun katsastusmies kytkee OBD-lukijan kiinni? Taitaisi käydä niin kuin radiossa joskus soivassa biisissä että katsastusmies nauraa......
Itse en omista lukijalaitetta vaan koodien selvittämiseksi olisi hakeuduttava merkkiliikkeeseen joka tuskin luovuttaa niitä käyttööni.
-
Kiitokset Nortille, itsekin olen pohtinut mahdollisia kosteusongelmia.
Yksi johtolanka tässä ongelmassa on nimittäin se, että auton lämmettyä kaikki, siis aivan kaikki ongelmat häviävät ja auto toimii normaalisti. Lämpimissä uudelleenkäynnistyksissä ei koskaan ole tullut mitään herjoja, myös radion näyttö toimii.
Vikakoodit SRS- ja ABS-herjoja myöten lienevät kuitenkin tallentuneet ja miten käy silloin kun katsastusmies kytkee OBD-lukijan kiinni? Taitaisi käydä niin kuin radiossa joskus soivassa biisissä että katsastusmies nauraa......
Itse en omista lukijalaitetta vaan koodien selvittämiseksi olisi hakeuduttava merkkiliikkeeseen joka tuskin luovuttaa niitä käyttööni.
Volvolle mun mielestä vararengasta ja tunkkia tärkeämpi varuste on kunnollinen lukija http://www.bsr.se/docs/PPC-3-manual-diagnostics-en.pdf. Linkistä löytyy tuon purkin manuaali, niin näkee toiminnan ja samalta sivulta sen saa tilattuakin suoraan valmistajan verkkokaupasta.
Vikakoodeista senverran, etteivät ainakaan SRS-koodit palaudu, vaan ne pitää kuitata pois ja niistä jää merkkivalokin ja katsastuksessa tulee siitä hylky. Muilla koodeilla ei ole niin väliä, koska katsastuksessa luetaan vain geneeriset päästöihin liittyvät vikakoodit. Vaikka vikakoodit eivät välttämättä tätä ongelmaa ratkaise, niin sen kylmällä autolla tulevan vikatilanteen tarkan paikan haarukointiin olisi varsin mielenkiintoista nähdä ne koodit. Eli vikakoodit pyyhitty, kun vikaa ei ole ja sitten luku, kun tuo vika on päällä. Luultavasti vikakoodeja on paljon. Esimerkiksi modulin XXX huono maadoitus jossain dataväylässä osataan myös kertoa "Virheellistä dataa laitteesta XXX"- tai "Konfigurointivirhe laitteessa XXX"-kaltaisilla viesteillä. Erilaisia dataväyliä on useita ja tuo varmaan paikallistuisi tiettyä väylää käyttäviin laitteisiin ja ainakin osaa laitteista voi vaikka pitää irroitettuna, jolloin vian pitäisi kadota.
Kylmänä esiintyvä vika kertoo hapettuneesta tai löysästä liitoksesta jossain. Koska vika poistuu auton lämmettyä, niin yksi tapa paikantaa tuo vika on purkaa suojamuoveja (kojelaudasta?) senverran, että alussa mainittuja samassa väylässä olevia laitteita tulee esille ja sitten voisi niiden kaikkien liittimiä hiukan painella ja samoin voisi eri moduleita lämmitellä jollain kuumailmapuhaltimella.
-
No niin, merkkiliike luki vikakoodit ja häiriöiden syyksi paikantui ICM-yksikkö!
Norttihan tämän jo vainusi ilman koodien lukuakin ehdottamalla ICM ja IAM-sulakkeiden irroitusta!
Näitäkin Sercap korjaa eikä liene kummoinen irroitettava?
Tässä sivustossa oli toisaalla linkki keskikonsolin purkuohjeisiin mutta ei ainakaan minulla toiminut.
Auto oli tänään ajossa ilman ongelmia mutta vikakoodit lukenut merkkiliikkeen asentaja näytti ystävällisesti että kopauttamalla keskikonsolia kaiuttimissa räsähtää joten kyllä se kontaktiongelma siellä on.
Mikä näissä ICM-tapauksissa lienee yleensä ollut ongelmana, jossain liitin löysällä vai joudutaanko aina itse ICM-yksikkö uusimaan/korjaamaan?
-
Onko teillä muilla alkanut auto itsestään ovien ollessa lukittuina vilkuttamaan hätävilkkuja? Mulla Volvo (V70 2.4D -08) on alkanut iltaisin sellaista tekemään yksistään pihalla...
-
Onko teillä muilla alkanut auto itsestään ovien ollessa lukittuina vilkuttamaan hätävilkkuja? Mulla Volvo (V70 2.4D -08) on alkanut iltaisin sellaista tekemään yksistään pihalla...
Tulis mieleen, että hälyttimen sireeni on rikki, kun ei ääntä kuulu ja hälytys lauennut..
-
No niin, merkkiliike luki vikakoodit ja häiriöiden syyksi paikantui ICM-yksikkö!
Tässä sivustossa oli toisaalla linkki keskikonsolin purkuohjeisiin mutta ei ainakaan minulla toiminut.
Oliskohan tuosta apua?
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/S80%2807-%29/2008/D5/Automatic/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-330879-1/S80_%2807-%29,_2008
-
Kyllä kiitos, nyt linkki toimi!
-
Mulla teki täysin samaa, eli välillä kun auto oli lukossa niin hätävilkut vilkkuivat. Sen jälkeen aina oli näytössä kun meni autoon että hälytyslaite vaatii huollon.
Syynä oli että sireenin akku oli sökönä. Eli se lauko turhia hälytyksiä.
-
Onko teillä muilla alkanut auto itsestään ovien ollessa lukittuina vilkuttamaan hätävilkkuja? Mulla Volvo (V70 2.4D -08) on alkanut iltaisin sellaista tekemään yksistään pihalla...
Vika selkis, kun kävi lukaiseen vikakoodit, sisätutka (IMS) oli laukonut hälytykset päälle.
Tarkennuksena, edellä mainittu johtui osittain jäätyneestä vänkärinpuolen takaoven lukosta.
-
Jokos ne viat on korjattu? itselläni alkoi samanlaiset ongelmat noin vuosi sitten.
Sinisellä on käyty useamman kerran eikä mitään selvyyttä ole siihen saatu. olisivat vaihtamassa vuoronperään radion lämppärinmoottorin ja vastuksen ? onkohan ne oikeasti niin pihalla että eivät löydä vikaa?
Eli kaikki valot vuoronperään syttyy taulussa , vilkut eivät toimi kojetaulussa mutta ulkona kyllä..lasit eivät nouse eikä laske,
ovet ei mee lukkoon ,mittarit pimeenä. Mitä avuksi?
-
Sama vika, korjautui ICM-modulin huonojen liitosten tinailulla. Vaasassa tätä tekee Vekatronics ja kustansi muistaakseni 250€. Antavat 2 vuoden takuun. Tuttu oli ongelma heillekin.