Kiitokset Nortille, itsekin olen pohtinut mahdollisia kosteusongelmia.
Yksi johtolanka tässä ongelmassa on nimittäin se, että auton lämmettyä kaikki, siis aivan kaikki ongelmat häviävät ja auto toimii normaalisti. Lämpimissä uudelleenkäynnistyksissä ei koskaan ole tullut mitään herjoja, myös radion näyttö toimii.
Vikakoodit SRS- ja ABS-herjoja myöten lienevät kuitenkin tallentuneet ja miten käy silloin kun katsastusmies kytkee OBD-lukijan kiinni? Taitaisi käydä niin kuin radiossa joskus soivassa biisissä että katsastusmies nauraa......
Itse en omista lukijalaitetta vaan koodien selvittämiseksi olisi hakeuduttava merkkiliikkeeseen joka tuskin luovuttaa niitä käyttööni.
Volvolle mun mielestä vararengasta ja tunkkia tärkeämpi varuste on kunnollinen lukija
http://www.bsr.se/docs/PPC-3-manual-diagnostics-en.pdf. Linkistä löytyy tuon purkin manuaali, niin näkee toiminnan ja samalta sivulta sen saa tilattuakin suoraan valmistajan verkkokaupasta.
Vikakoodeista senverran, etteivät ainakaan SRS-koodit palaudu, vaan ne pitää kuitata pois ja niistä jää merkkivalokin ja katsastuksessa tulee siitä hylky. Muilla koodeilla ei ole niin väliä, koska katsastuksessa luetaan vain geneeriset päästöihin liittyvät vikakoodit. Vaikka vikakoodit eivät välttämättä tätä ongelmaa ratkaise, niin sen kylmällä autolla tulevan
vikatilanteen tarkan paikan haarukointiin olisi varsin mielenkiintoista nähdä ne koodit. Eli vikakoodit pyyhitty, kun vikaa ei ole ja sitten luku, kun tuo vika on päällä. Luultavasti vikakoodeja on paljon. Esimerkiksi modulin XXX huono maadoitus jossain dataväylässä osataan myös kertoa "
Virheellistä dataa laitteesta XXX"- tai "
Konfigurointivirhe laitteessa XXX"-kaltaisilla viesteillä. Erilaisia dataväyliä on useita ja tuo varmaan paikallistuisi tiettyä väylää käyttäviin laitteisiin ja ainakin osaa laitteista voi vaikka pitää irroitettuna, jolloin vian pitäisi kadota.
Kylmänä esiintyvä vika kertoo hapettuneesta tai löysästä liitoksesta jossain. Koska vika poistuu auton lämmettyä, niin yksi tapa paikantaa tuo vika on purkaa suojamuoveja (kojelaudasta?) senverran, että alussa mainittuja samassa väylässä olevia laitteita tulee esille ja sitten voisi niiden kaikkien liittimiä hiukan painella ja samoin voisi eri moduleita lämmitellä jollain kuumailmapuhaltimella.