Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: McCloud - 06.07.2024, 15:53:50
-
Hei, tuli eka vika vuoden 2020 V60 D4:een eli tavaratilan moottoroiduista pumpuista toinen rutisee avattaessa ja suljettaessa. Noita ei käsittäkseni voi korjata, ovat metallia ja malli on 32296298. Nyt näyttää olevan tarjolla numerolla 32384406 korvaava originaali pumppu eli voinko vaihtaa vain toisen - aiemminhan ainakin oli nuo pumput muovikuorisia ja silloin olisi pitänyt vaihtaa molemmat kun uudet oli metallikuorisia (olikohan välityssuhteessa eroja tjsp.)? Onko porukat vaihtaneet vain toista - hinta näyttää olevan n. 350 euroa kappaleelta joten en turhaan viitsi maksaa, kun toinen tuntuu toimivan ilman rutinoita?
-
Hei, tuli eka vika vuoden 2020 V60 D4:een eli tavaratilan pumpuista toinen rutisee avattaessa ja suljettaessa. Noita ei käsittäkseni voi korjata, ovat metallia ja malli on 32296298. Nyt näyttää olevan tarjolla numerolla 32384406 korvaava originaali pumppu eli voinko vaihtaa vain toisen - aiemminhan ainakin oli nuo pumput muovikuorisia ja silloin olisi pitänyt vaihtaa molemmat kun uudet oli metallikuorisia (olikohan välityssuhteessa eroja tjsp.)? Onko porukat vaihtaneet vain toista - hinta näyttää olevan n. 350 euroa kappaleelta joten en turhaan viitsi maksaa, kun toinen tuntuu toimivan ilman rutinoita?
Itse itselleni vastaten - tämä tulikin kuntoon voitelulla ja rutinat hävisi saman tien. Eli vielä mennään edelleen neljän vuoden ajojen osalta 0 € korjausbudjetilla.
-
Hei, sama ongelma v.2019 V60 CC:ssä. Tyhmä kysymys; saako tuon pumpun jotenkin auki voitelua varten?
-
Hei, sama ongelma v.2019 V60 CC:ssä. Tyhmä kysymys; saako tuon pumpun jotenkin auki voitelua varten?
Ja samoin itse itselleni vastaten; voitelulla homma hoitui täälläkin.
-
Miten / millä te voitelitte noita? Terv, Sama ongelma v60 T8 VM21
-
Moi, tämä voitelu on herättänyt kysymyksiä/viestejä joten avataan hieman sitä - kyseessä siis hyvin yksinkertainen juttu ja ainakin itselläni ko. nostopumput on nyt pysyneet hiljaisena reilun kuukauden. Ja tämä koskee vain niitä uudempia metallikuorisia pumppuja. Eli takaluukkua auki moottorilla hieman ja kädellä pysäytys ennen kuin nostopumppu ehtii vaakatasoon eli siis lähes heti ja sitten WD40:stä pitkällä pillillä rauhallisia painalluksia kumitiivisteen välistä useita kertoja. Sitten luukku auki ja heti kiinni, jotta öljyt ei valu pois heti. Kannattaa antaa olla kiinni jonkin aikaa, mieluummin ennemmin tunteja kuin minuutteja. Seuraavan kerran kun avaa, niin kannattaa pyyhkiä nostopumpun vartta muutamia kertoja koska pumpun sisältä valuu ruosteista öljyä. Tarvittaessa uusinta jos vielä ei ole täysin hiljainen. Itselläni ainakin toimi, vaikka rahina ja pauke oli melkomoista ennen voitelua. Kokeilin myös laittaa Wurhin HS2000:sta sprayvaseliiinia, mutta sitä ei saa sinne kunnolla menemään tuosta tiivisteen välistä - toi WD40 tuntui kummiskin riittävän hiljentämään ainakin toistaiseksi.
-
Nelisen kuukautta on nyt mennyt takaluukun nostinten WD40-voitelulla ja edelleen on toiminta hiljaista ja sulavaa. Tiedän, ettei kaikilla voitelu ole auttanut, mutta ajattelin tähän vinkkinä vielä muistuttaa, että ennen kuin suinpäin ostaa uusia, niin voitelukin voi auttaa, eikä se maksa kuin tilkkasen sprayöljyä.
-
Auttaiskohan tuon XC70:sen luukkuun? Toimii OK mutta kun luukku nousee ylös niin sen jälkeen se laskeutuu hiukan takaisin myös alas. Jonkun kerran oon kiiressä iskenyt pääni siihen luukun alareunaan kun se onkin hiukan alempana kuin se yläasento. Vai lieneekö tuo joku kalibrointijutska?
-
Nyt paukahti toinen nostin hajalle. Onko noi ns. tarvikemallin nostimet toiminut ihan normaalisti vai pitääkö laittaa alkuperäistä osaa?
-
Itse laitoin nämä: https://deffner.fi/sahkoinen-takaluukun-nostinsarja-volvo-v60-alkaen-2018-deffner-s99 ja hyvin toimii !
-
Pistin samat tilaukseen. Tarviiko tehdä mitään kalibrointeja vai lähteekö heti toimimasn.
-
Itse laitoin nämä: https://deffner.fi/sahkoinen-takaluukun-nostinsarja-volvo-v60-alkaen-2018-deffner-s99 ja hyvin toimii !
Onpas edulliset! Orginaalit sinisellä asennettuna maksaa noin tonnin.
-
Pistin samat tilaukseen. Tarviiko tehdä mitään kalibrointeja vai lähteekö heti toimimasn.
Ei tarvi tehdä mitään kalibrointeja, lähti heti toimimaan.
-
Heippa! Sen verran päivitystä tähänkin, että vaikka ko. nostimet pysyivätkin hiljaisena aina heinäkuulta näihin päiviin WD40 voitelulla, niin tympäännyin tuohon ruosteisen öljyn valumiseen nostinten sisältä ja tilasin uudet Deffnerit (S99 malliset), kun halvalla sain. Luulin, ko. nostinten olevan euroopassa tehdyt, mutta Kiinan kamaa olivat - nähtävästi suoraan Kiinasta saisi vastaavia halvemmallakin, mutta toimitus Deffneriltä oli nopeaa (neljäntenä päivänä kuriiri toi ne jo kotiovelle). Ihan asiallisilta vaikuttivat, vaikka kuvien perusteelle epäilin hieman noiden kumisten läpivientien muotoa, jotka ovat hieman erllaiset kuin Volvon kautta saatavissa, mutta nähtävästi turhaan, ovat erittäin joustavaan silikonikumia. Vaihto on varsin suoraviivaista ja nostimissa on valmiina mm. klipsit nostinten pallonivelten lukintaan, joten entisiä ei tarvitse säästellä. Netissä olevista "asennusvideoista" poiketen kannattaa tuo sisäpuolen verhoilulevy puolittaa (liitoksesta) ennen kuin sitä yrittää paikalleen, jolloin se menee paikoilleen myös alemman luukun verhoilun alle ilman väkivaltaa. Edellyttää siis kolmen ruuvin irroitusta per puoli ja se kolmas on lähellä luukun aukon reunaa oleva alaverhoilun kiinnitysruuvi, jotta saa tosiaan verhoilun menemään alemman verhoilun alle.
Sellainen kysymys nämä jo vaihtaneille/muille tietäjille, että noissa Deffnerin paketeissa (sisäsuojapussissa siis) on mainittu, että luukku pitää ensimmäisen kerran sulkea kädellä manuaalisesti, jotta se kalibroi itsensä. No, minulla ainakin perän alla ollut imurin sähkökaapeli liikahti hieman ja auto tulkitsi sen jalan heilautuksena puskurin alla ja luukku meni kiinni ennen kalibrointeja ja tuntuu toimivan ihan ok - teinkö virheen? Suljitteko te manuaalisesti luukun ensin, vain käytittekö suoraan sähköistä sulkemista?
-
Täällä karvalakkimallinen takaluukku, eli ilman sähköjä. Nostimet eivät meinaa jaksaa nostaa luukkua enää kovin nätisti ylös. Voitelua vai uudet seuraavassa huollossa?
Vähän houkuttelisi ottaa sähköluukku tähän, mutta taitaa olla aika kallis operaatio.