Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Ihmeine - 24.07.2024, 16:58:03
-
noni olis sellaine ongelma että autosta kuuluu 80-100kmh nopeudella ihme tärinä ääni.
ääni katoaa jos ajaa kovempaa tai hitaammin.
Kardaanin laakeri on vaihdettu ja kardaani tasapainoitettu, hardy levy vaihdettu ja renkaat on katsottu monta kertaa.
tällä hetkellä epäilys olisi että kardaanin ristinivelet tai pinionin laakeri olisi mennyt, mutta koska olen laijissa erittäin aloittelija ajatellin kysäistä ihmisiltä ketkä ehkä asiasta jotain tietääkin.
-
Mites se kardaanin laakerin tukikumi?
Onko laitettu vaan uus motonetti-biltema-kumi?
-
Helposti todellakin uusi jämy kumi aiheuttaa jyrinän. Asiantunteva tasapainotusfirma ei painota jumittavia tai risoja ristikoita omaavaa kardaania. Eli periaatteessa ne voi sulkea pois. Mutta on voinut toki hajota sen jälkeenkin.
-
kardaanin painelaakeri.
vaihda se niin ääni lakkaa
-
kardaanin painelaakeri.
vaihda se niin ääni lakkaa
Mikä on kardaanin painelaakeri? Mulla vatkaa 940 vauhdissa, tukikumi ja -laakeri vaihdettu, kardaani tasapainoitettu, ristikot kunnossa, renkaat ok
-
Pitäs varmaan olla tukilaakeri. :)
Painelaakeri mennee sinne kytkimen suuntaan...
Onko vaihteiston ja moottorin tukikumit kunnossa?
-
Mikä on kardaanin painelaakeri? Mulla vatkaa 940 vauhdissa, tukikumi ja -laakeri vaihdettu, kardaani tasapainoitettu, ristikot kunnossa, renkaat ok
Mikä siinä on vikana, ravistaako renkaat vai ääntääkö voimansiirto? Kirjoitat vatkaamisesta ja renkaat ok, pistää miettimään kummasta on kyse. :-X
-
Olikos näissä sellastakin että madalletussa autossa kardaanin kulma menee huonoksi ja aiheuttaa jurinaa.
-
Vanhemmiten perän puslat kulahtaa, perä kääntyy vinoon hissukseen. Moottorin tyynyt kaikki väsähtää. Sitten karpaasin tukikumi pettää viimeisenä. Tässävaiheessa kaikki on kulunut sopivasti keskenään. Nyt kun vaihdetaan se tukikumi ja ristikot niin moottori ja perä ovat edelleen väärässä asennossa joka sitten aiheuttaa kardaaniin epäsoveliaan asennon ja oireet ovat tärinät ja jyrinät. Tiukalla uudella kardaanin kumilla kardaani on oikeassa kohtaa mutta sepäs ei käykkään vanhoille muille osille. Pehmentämällä eli rikkomalla sopivasti sitä uutta kumia, saa kardaanin menemään siihen kohtaan missä se haluaa olla ja siten täristämään vähemmän.
-
Kumin "sopivasta rikkomisesta" en ole kuullutkaan, mutta usein sitä joutuu vähintäänkin avartamaan, että kardaani pääsee elämään riittävästi muun voimalinjan mukaan.
Olen sellaisenkin tarvikekumin nähnyt, jossa ei ollut rakoa eli liikevaraa milliäkään. Sama olis prässätä akseliin umpipusla... :idiot2:
-
...saa kardaanin menemään siihen kohtaan missä se haluaa olla ja siten täristämään vähemmän.
Ja sitten tää, jota saa useista kuminvaihtotopikeista lukea, miten uusi kumi eli sen kannakkeet "kirittiin just entiselle paikalleen".
Ei sitä uutta ja siten ihan erilaista kumia ole tarkoituskaan pakottaa samaan asentoon, missä vanha on ollut, vaan antaa nimenomaan hakea paikkansa, missä se on vähiten pännissä.
Kardaania voi vaikka pyörittää vaihteella pultit höplällään, ja kirii siihen, missä sen on hyvä, tai ainakin vähiten huono olla.
-
Rättinivelen väärin kasaus on varmin tapa saada jyrinät aikaan ja toinen on tukilaakerin kumi, ei ole symmetrinen.
Pakosarjan puolelta moottorin kumityyny hajoaa, imusarjan puolelta ei ole mennyt miksikään, yhtään ei ole kardaani jyristänyt kumityynyn tai akselin puslan takia.
-
Ja taka-akseli tunkattuna perämurikan alta olen nostanut kun sitä tukikumia kiinnittelee.( tai montulla/nosturilla jousitus auton paino päällä.) Jos roikkuu alhaalla kun kiristelee kiinni niin voi jurista kyllä.
-
Mikä siinä on vikana, ravistaako renkaat vai ääntääkö voimansiirto? Kirjoitat vatkaamisesta ja renkaat ok, pistää miettimään kummasta on kyse. :-X
Siis jyrinä ja tärinä alkaa jostain 60kmh nopeudesta eikä riipu moottorin kierroksista, ainoastaan nopeudesta. Ei vaikuta vedättääkö vai ei. Tekee samaa sekä kesä- että talvirenkailla. Ei tunnu ratissa mitenkään mutta perseessä ja korvissa. Myöskään vaihdekeppi ei juurikaan tärise niin jotenkin sitä kuvittelisi että taka-akselilla olisi jotain hämminkiä.
-
Vetari kiero? Saanu ns kanttariosumaa...
-
Pitäs varmaan olla tukilaakeri. :)
Painelaakeri mennee sinne kytkimen suuntaan...
Onko vaihteiston ja moottorin tukikumit kunnossa?
Moottorin kumeja ei ole vielä katsottu, vaihdelaatikon kumi on vaihdettu. Tukilaakeri ja sen kumi on vaihdettu kolmeen kertaan, ensin Motonet, sutten VParts ja lopuksi vieklä Volvo genuiini joka maksoi 200€. Ja tässä ei ole kytkintä ;) mutta vaihdelaatikko on huuhdeltu ja uudet öljyt vaihdettu sen jälkeen kun jyrinä alkoi eikä ollut vaikutusta asiaan.
-
Joo no viittasin vaan yhteen kirjoitukseen jossa puhuttiin kardaanin painelaakerista. V:>
Noin niinku yleisesti. ELK